Eihän mies pidä kihlasormusta?

ViljamiNyyminen

Olenko ymmärtänyt jotain väärin, mutta kihlasormuksen pitäminenhän kuuluu vain naiselle:

"In Western tradition, an engagement ring is a ring worn by a woman indicating her engagement to be married." http://en.wikipedia.org/wiki/Engagement_ring

Onhan tuo järkevämpääkin noin päin - ei tarvitse tallustella takaisin sormuskauppaan, jotta nainen voisi yllärin jälkeen hommata sormuksen miehelle.

Kun aika koittaa, minä ostan tyttöystävälleni sormuksen enkä odota pitäväni mitään sormusta itse ennen kuin naimisissa ollaan. Sillä selvä ja piste!

7

5844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hulajabaloo

      mun lähipiirissä ja ystävien keskuudes on aina miehilläkin ollut sormukset. Odotan jos joskus menen kihloihin että miehellä on myös sormus... jotenkin se vaan käy näinä paljon huudettuina tasa-arvon tunteina enempi laattun.

    • se menee näin

      Kertomasi käytäntö lienee paremminkin anglosaksisten maiden perinne, jossa ridget kosivat brookejaan jättimäiset timanttisormukset samppanjalasissa kimmeltäen. Suomessa taitaa nimenomaan kihlasormus olla se, jota pitävät molemmat, ja monesti vain naiselle hankitaan erillinen vihkisormus (jos siis mies käyttää vain yhtä sormusta). Paras puoli näissä jutuissa on, että kun niitä ei missään säädellä eikä oikeasti ole mitään miten "kuuluu", niin ne saa tehdä ihan just oman mielen mukaan. Saat siis pitää yhtä tai kahta, ja se yksi voi olla kihla tai vihki, tai voit olla pitämättä mitään.

    • punkkku

      Kyllä Suomessa yleisin tapa tuntuu olevan, että kihlaa pitää molemmat ja vihki tulee vain naiselle, mutta onpas jotku miehetkin ruvenneet pitämään vihkisormusta. Kukin tyylillään, meillä kihlat molemmille ja mieheke saa itse päättää 'vihkinsä' kohtalon.

    • *haukotus*

      Älä sitten pidä. Tai odota pitäväsi. Tai ihan mitä vaan.

      Ei kosketa mua.

    • molemmilla kihlat

      Suomessa on yleisempi tapa, että miehellä ja naisella on kihlasormus. Kun mennään naimisiin, naiselle tulee lisäksi toinen sormus. Nykyään myös miehellä saattaa olla sekä kihla- että vihkisormus. Mutta mikään pakko näin ei ole toimia. Miehellä ei tarvitse olla lainkaan sormusta. Ei myöskään naisella. Ei kihla, eikä vihki.

      Monet myös ostaa sormukset yhdessä, eikä sormusta välttämättä siis ole kosintahetkellä. Joten ei tarvitse käydä kahteen kertaan sormuskaupoilla. Vaikka ei kai se suuri vaiva ole, jos kauppa ei kovin kaukana ole...
      Voihan olla, että sormuskauppaan joutuu muutoinkin uudestaa, jos hankkimasi sormus ei olekaan naiselle sopivan kokoinen.

    • eivind

      Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. Jos minun mieheni olisi tullut kosimaan minua sormuksen kanssa, olisi tainnut stoori loppua siihen. Pidän itseäni sen verran aikuisena, että haluan sopia liitosta reilusti miehen kanssa tasavertaisena eikä mitään tuollaisia viktoriaanisia "kosimisrituaaleja".
      Ja jos sormuksiin päädytään, niin joko molemmille yhdessä hankitut tai sitten ei ollenkaan.

    • swanholm

      Olet ymmärtänyt täysin väärin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5949
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1795
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe