kuolinpesä

kaxlahkeinen40

kellään tietoa voiko kuolinpesän taloa myydä kun vaimo omistaa puolet ja hänen alaikäiset lapset puolet?Maistraatissa sanottiin et täytyy ottaa yhteys oikeusaputstoon tai juristiin joka neuvoo ja lopullinen päätös kuitenkin maistraatilla?Onko kellään kokemuksia?

9

714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerro ensin:

      1. Millä perusteella "vaimosi" omistaa puolet ko. kiinteistöstä?
      2. Kuka on lasten virallen holhoaja?

      Jos vaimosi on lasten holhoaja, niin kauppa edellyttä maistraatin hyväksynnän. Se ei tosin vaadi muuta kuin kirjallisen arvion kiinteistön käyvästä arvosta ja hakemuksen. Jos lapsilla on virkaholhoaja, niin hänet pitäisi ensin saada vakuuttuneeksi.

      Asian ytimenä on taata alaikäisten lasten omaisuuden turvaaminen, ja jos oikeusaputoimisto on vaihtoehto, niin ehkä heidän etunsa toteuisi myös kiinteistön myynnistä saatuja varoja hallinnoivalla ulkopuolisella edunvalvojalla?

      Kyseessä lienee kuolinpesä? Miksi sitä ei ole jaettu?

      • Perax2

        Jos kyseessä on esim. omakotitalo, ei ole muuta keinoa perinnönjakoon, kuin myydä pirtti, ellei joku osakkaista halua lunastaa taloa itselleen.

        Maatilojen fiksuista perikunnista on muodostettu osuuskuntia, jotta asioita voi voitaa ilman jokaisen puumerkkiä.
        Itse puolestani olen osakkaana tyypillisessä perikunnassa, jossa pääperijänä saan tehdä kaikki alasajetun maatilan työt. Muut vain odottavat rahaa, kun perut pannaan aikanaan jakoon.


      • Perax2 kirjoitti:

        Jos kyseessä on esim. omakotitalo, ei ole muuta keinoa perinnönjakoon, kuin myydä pirtti, ellei joku osakkaista halua lunastaa taloa itselleen.

        Maatilojen fiksuista perikunnista on muodostettu osuuskuntia, jotta asioita voi voitaa ilman jokaisen puumerkkiä.
        Itse puolestani olen osakkaana tyypillisessä perikunnassa, jossa pääperijänä saan tehdä kaikki alasajetun maatilan työt. Muut vain odottavat rahaa, kun perut pannaan aikanaan jakoon.

        "tse puolestani olen osakkaana tyypillisessä perikunnassa, jossa pääperijänä saan tehdä kaikki alasajetun maatilan työt. Muut vain odottavat rahaa, kun perut pannaan aikanaan jakoon. "

        Kuolipesän jakamisen jälkeen jokainen omistaa murto-osan kiinteistöstä, samassa suhteessa kun kuolinpesässäkin. Erona on se, että muut osakkaat vastaavat itse oman osuutensa kiinteistöverosta jne.

        Silloin voitte jakaa kiinteistön hallinnan hallinnanjakosopimuksella, jos saatte asiasta aikaan yhteisymmärryksen. Ja jos ette saa, niin voit hakea halkomista oikeusteitse. Saat kyllä "pirtin", mutta muut omistajat saavat sitten enemmän maata sen tuottavuuden ja arvon mukaan. Halkomisessa ei katsota pinta-alaa, vaan kokonaisarvoa, esimerkkinä vaikka kahden henkilön omistama kiinteistö joka koostuu 20 hehtaarista suomaata ja 3 hehtarista tuottoisaa peltomaata, toinen saa suomaat ja toinen pellot.

        Ja jos kyseessä on maatalouskiinteistö, niin miksi roikottaa sitä, kaikki pitää tehdä kuolinpesän nimissä, eikä yksikään pesän osakas saa senttiäkään rahaa itselleen?


      • kaxlahkeinen40

        Niin,siis vaimoni ensimmäinen mies menehtyi ja talo oli heidän.Tapahtuneesta noin 10v.aikaa ja nyt sit lapset omistaa puolet.Hän on lasten holhooja ja kun olemme uusioperhe,minulla myös lapsia niin olemme miettineet isompaa taloa ja siitä tämä kysymys josko tämän talon myyminen onnistuu?


      • Perax2
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        "tse puolestani olen osakkaana tyypillisessä perikunnassa, jossa pääperijänä saan tehdä kaikki alasajetun maatilan työt. Muut vain odottavat rahaa, kun perut pannaan aikanaan jakoon. "

        Kuolipesän jakamisen jälkeen jokainen omistaa murto-osan kiinteistöstä, samassa suhteessa kun kuolinpesässäkin. Erona on se, että muut osakkaat vastaavat itse oman osuutensa kiinteistöverosta jne.

        Silloin voitte jakaa kiinteistön hallinnan hallinnanjakosopimuksella, jos saatte asiasta aikaan yhteisymmärryksen. Ja jos ette saa, niin voit hakea halkomista oikeusteitse. Saat kyllä "pirtin", mutta muut omistajat saavat sitten enemmän maata sen tuottavuuden ja arvon mukaan. Halkomisessa ei katsota pinta-alaa, vaan kokonaisarvoa, esimerkkinä vaikka kahden henkilön omistama kiinteistö joka koostuu 20 hehtaarista suomaata ja 3 hehtarista tuottoisaa peltomaata, toinen saa suomaat ja toinen pellot.

        Ja jos kyseessä on maatalouskiinteistö, niin miksi roikottaa sitä, kaikki pitää tehdä kuolinpesän nimissä, eikä yksikään pesän osakas saa senttiäkään rahaa itselleen?

        Muutakin kuin matematiikkaa. Tila jaetaan aikanaan. Minä ainakin saan sen verran palkkaa, etten tarvitse lisätuloja maatilaltamme.


      • Perax2
        kaxlahkeinen40 kirjoitti:

        Niin,siis vaimoni ensimmäinen mies menehtyi ja talo oli heidän.Tapahtuneesta noin 10v.aikaa ja nyt sit lapset omistaa puolet.Hän on lasten holhooja ja kun olemme uusioperhe,minulla myös lapsia niin olemme miettineet isompaa taloa ja siitä tämä kysymys josko tämän talon myyminen onnistuu?

        Eihän sitä lasten osuutta voi oikein teidän uuteen taloonne käyttää. Aikuistuttuaan he voivat vaatia perintöosuuttaan, ja se tekee tilanteesta vaikean. Tapauskohtainen juttu se tosin on.


      • kaxlahkeinen40
        Perax2 kirjoitti:

        Eihän sitä lasten osuutta voi oikein teidän uuteen taloonne käyttää. Aikuistuttuaan he voivat vaatia perintöosuuttaan, ja se tekee tilanteesta vaikean. Tapauskohtainen juttu se tosin on.

        Onko mahdollisuutta jos myyminen onnistuu ni jotenkin siirtää lasten osuus uuteen taloon?Tietty kun minulla myös lapsia niin heistä myös jakajia uudesta talosta?Siis voidaanko käyttää vaimoni alaikäisten lasten osuus uuteen ja miten asia etenee jos se käy kun itsellä tosiaan 2 lasta?


      • kaxlahkeinen40 kirjoitti:

        Onko mahdollisuutta jos myyminen onnistuu ni jotenkin siirtää lasten osuus uuteen taloon?Tietty kun minulla myös lapsia niin heistä myös jakajia uudesta talosta?Siis voidaanko käyttää vaimoni alaikäisten lasten osuus uuteen ja miten asia etenee jos se käy kun itsellä tosiaan 2 lasta?

        Silloin jokainen omistaa maksamansa rahamäärän mukaisen osuuden ostettavasta kiinteistöstä. Eli avopulisosi lapset omistaisivat osan kiinteistöstä, mutta sinun lapset eivät omistaisi.

        Ongelmaksi voisi muodostua tilanne, jossa avopuolisosi lapset täysi-ikäisinä vaatisivat yhteisomistuksen purkua, koska silloin kiinteistö voidaan jopa määrätä pakkomyyntiin.

        Mutta, kuten aikaisemmin kirjoitin, niin alaikäisten lasten holhoajan täytyy hakea kauppaan lupaa maistraatilta. Tarvittaessa maistraatti määrä heille virkaholhoajan, joka ei tosin puutu muihin kuin raha-asioihin.

        Ja miksi sinun lapsilla ei ole osuutta ostettavaan kiinteistöön? Siksi että omistussuhde määräytyy maksajan mukaan, ei sukulaisuuden. No, tuo menee jo vaikeammalle tasolle. Yritä itse selittää aviopuolisoille, että he eivät peri toisiaan, kukaan ei sitä usko, mutta niin se lain mukaan menee.. :D


      • kaxlahkeinen40
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Silloin jokainen omistaa maksamansa rahamäärän mukaisen osuuden ostettavasta kiinteistöstä. Eli avopulisosi lapset omistaisivat osan kiinteistöstä, mutta sinun lapset eivät omistaisi.

        Ongelmaksi voisi muodostua tilanne, jossa avopuolisosi lapset täysi-ikäisinä vaatisivat yhteisomistuksen purkua, koska silloin kiinteistö voidaan jopa määrätä pakkomyyntiin.

        Mutta, kuten aikaisemmin kirjoitin, niin alaikäisten lasten holhoajan täytyy hakea kauppaan lupaa maistraatilta. Tarvittaessa maistraatti määrä heille virkaholhoajan, joka ei tosin puutu muihin kuin raha-asioihin.

        Ja miksi sinun lapsilla ei ole osuutta ostettavaan kiinteistöön? Siksi että omistussuhde määräytyy maksajan mukaan, ei sukulaisuuden. No, tuo menee jo vaikeammalle tasolle. Yritä itse selittää aviopuolisoille, että he eivät peri toisiaan, kukaan ei sitä usko, mutta niin se lain mukaan menee.. :D

        No niin.kiitos näistä tiedoista tiedoista Välittäjä_LKV.Nyt otamme yhteyden uudestaan maistraattiin ja etenemme sen mukaan mitä sieltä nyt kerrotaan....ja toivomme 8-henkisen uusioperheen kanssa että haaveemme ja toiveemme lisätilasta ja uudesta kodista saa tuulta alle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe