linkitän tännekin ihmettelyni tuosta toiselta palstalta. Luulisin että täältä löytyisi joku joka asiasta jotain tietäisi. http://keskustelu.suomi24.fi/node/9009320
ekologisuudesta
5
860
Vastaukset
- Abarriom
Tutkittua tietoa joukkoliikenteen päästöistä löytyy VTT:n Lipasto tietokannasta. IPCC eli hallitusten välinen ilmastonmuutospaneeli on myös luotettava lähde.
Lentoliikenteen ongelmina ainakin oman käsitykseni mukaan pidetään seuraavia seikkoja eli
1.lentokoneilla matkustettaessa kuljetaan selkeästi pidempiä matkoja kuin autolla matkustettaessa, jolloin päästöt luonnollisesti kasvavat
2.lentokoneiden päästöt vaikuttavat yläilmakehässä, jolloin niiden ympäristövaikutus on erilainen ja suurempi kuin mitä se alailmakehässä olisi
Valittettavasti en ole itsekään perehtynyt asiaan riittävästi, jotta pystyisin kovin tyhjentävästi vastaamaan.
Clearing the Air, the Myth and Reality of Aviation and Climate Change lienee myös tutustumisen arvoinen teos.
Lentoliikenteen päästöistä puhuttaessa kannattaa olla myös kriittinen eri lähteiden suhteen. Lentoliikenteen toiminnan puolesta tai vastaan toimivat tahot voivat ilmoittaa hyvinkin erilaisia lukuja.
Olisin myös kriittinen tlentoyhtiöiden ilmoittamien lukujen suhteen. Lentoyhtiöt puhuvat usein pelkistä hiilidioksidi päästöistä kun sen sijaan pitäisi puhua hiilidioksidiekvivalentista, joka huomioi kaikki kasvihuonekaasut. Hiilidioksidi on vain yksi kasvihuonekaasuista ja muita ovat mm. metaani ja typpioksiduuli. - Abarriom
Edelliseen jatkoksi. Löysin vertailun joka perustuu nimenomaan Lipaston tilastoihin. http://www.ekomatkailu.fi/reilumatkailu/paastovertailut/
Hiilidioksidipäästöjen kannalta on suuri merkitys sillä millä kulkuneuvolla lähdet lomallesi. Seuraavan päästömääräarviolistan avulla voit verrata millaisia hiilidioksidipäästöjä (CO2) eri kulkuneuvot tuottavat. Tarkemmin tietoa vertailusta ja tuloksista löytyy VTT:n Lipasto -sivuilta. Taulukon perusteella voi todeta, että junamatkailu on kaikista ympäristöystävällisintä. Autolauttoja taas kannattaisi välttää.
Kaukojunat: CO2 = 16 g/hkm
Linja-autot: CO2 = 50 g/hkm
Henkilöautot: CO2 = 92 g/hkm
Kaukolennot: CO2 = 108 g/hkm
Euroopan lennot: CO2 = 163 g/hkm
Kotimaan lennot: CO2 = 182 g/hkm
Autolautat: CO2 = 318 g/hkm- kertolaskuja
Lento pienimillään vastaisi autoa, joka kuluttaa 36 litraa bensaa sadalle, yksin ajaen.
Kaukolento 108 g/hkm. Litra bensaa tekee 2350g hiilidioksidia. Allaolevasta vastauksesta kerroin 8.
Ilmaliikenteen kertoimelle on esiintynyt lukuarvoja 2 ... 12. Vaihtelevia tutkimuksia.
Kotimaan lennoilla päästö on kuin ajelisi yksinään tukkirekalla 62 litraa sadalle,
matka-aikaa kohti kymmenkertainen, eli yhdeksän rekkaa liksäksi tyhjillään ajossa.
Ihan vain kiireen ja matkan tasokkuuden vuoksi. Illaksi kotiin. 8 * 182 g/km = 1456 g/km.
Laivaliikenteen päästöt ovat sitä luokkaa, että pitäisi kiertää Itämeren rantaa autolla.
Intialaisella moottoripyörällä voi matkustaa alle linja-auton päästöjen. Ovelta ovelle.
Mainostettu 0,8 l/100km vastaa 18,8g/km, joka jaetaan henkilöluvulla, 1 ..4 henkilölle.
Intiassa nelihenkinen perhe voi matkustaa yhdellä moottoripyörällä teoriassa alle 5 g/km.
Todellinen kulutus 1,5 l/100km vastaa 36 g/km, kahdelle henkilölle jaettuna 18 g/km.
Kahdeksaskymmenes osa kotimaan lennosta. - energialaskija
Näyttäisi noin äkkiseltään että perustuu jonkilaisiin keskimääräisiin käyttöasteisiin. Sen voi havaita helposti henkilöauton lukemasta. Suomen keskimääräinen henkilöauto ei mene 92g/km eikä myöskään 2x tuo lukema. Lienee jokin 1.4 hlö/auto keskiarvo.
Jos lomalle lähteekin henkilöautolla 4 kyytissä ja jonka päästö on 120g/km niin ....
Löytyikö tutkimuksesta tuota tietoa henkilömääristä? itse en äkkiseltään löytänyt
Selittäisiköhän autolauttojen lukemaa se ettei sillä aina mennä mihinkään. Osa porukasta on kyydissä (hulluna humalassa) edeten paikasta A paikkaan A, B:n kautta :D
- Abarriom
Kerta kielon päälle: lähde: http://www.heikkikorpela.fi/uploads/tyy-2005-matkailun-ymparistovaikutukset.pdf
"Lentoliikenne aiheuttaa kasvihuonekaasuja suoraan ilmakehään, jossa niillä on kahdeksan
kertaa maan päällä syntyviä suurempi vaikutus"
Tuossa siis ainakin yksinkertaistettu selitys asialle. Valitettavasti lähteestä ei näy linkkiä alkuperäiseen tutkimukseen tms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus
Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki1013023Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta
"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from972463Riikka Purra on ihana, jämpti
Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä432286Riikka se runnoo työttömyyttä lisää
Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276802258Mies, näen sinua hetken
ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen71906Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki
Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue131506- 831297
Taas alkoi soidinmenot.
Ja historia toistaa itseään. Myönnän, että on varmasti semmoinen, mikä sinulle sopii. Innokas ja päällekäyvä eikä tuppis81220- 691117
No miten meni?
Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘1191074