Mika Waltarista on tehty ensimmäinen väitöstutkimus. Taru Tapioharju keskittyy väitöstyössään niihin Waltarin naishahmoihin, jotka esiintyvät 1920-30-luvuilla julkaistuissa Helsinkiin sijoittuvissa romaaneissa.
Waltarin Helsinki-romaanien naiset ovat oman aikansa uudenaikaisia neitosia - polkkatukkaisia, silkkisukkaisia, huolettomia seikkailijoita. Toisaalta heidät kuvataan hyvin selvästi miehen silmin ja miehestä riippuvaisina.
- Nainen on miehen hurmion kohde aina ja ikuisesti, läpi muuttuvien aikojen, tiivistää Tapioharju.
Tapioharjun väitöskirja Tyttö kaupungissa tarkastettiin Tampereen yliopistossa lauantaina. Vastaväittäjä, dosentti Panu Rajala julkaisi laajan Waltari-elämäkerran Unio Mystica vuonna 2008. Tapioharjun mukaan Waltarista on kuitenkin kaiken kaikkiaan tehty varsin vähän akateemista tutkimusta.
Väitös: Mika Waltari kuvasi naiset
miehen silmin
1
413
Vastaukset
- Ida Rähmä
Heno kirja. Sisällöllisesti, kuvitukseltaan ja koko kattavuudessaan. Turhan iso vaan sängyssä käsivaralta käsiteltäväksi. Valtavan työn Tri Panu tehnyt. JA ei kun Meriluodon kimppuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 714831
- 1053525
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj383326- 492813
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262728Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan52169- 232061
- 1991970
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3981581Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91488