Mika Waltarista on tehty ensimmäinen väitöstutkimus. Taru Tapioharju keskittyy väitöstyössään niihin Waltarin naishahmoihin, jotka esiintyvät 1920-30-luvuilla julkaistuissa Helsinkiin sijoittuvissa romaaneissa.
Waltarin Helsinki-romaanien naiset ovat oman aikansa uudenaikaisia neitosia - polkkatukkaisia, silkkisukkaisia, huolettomia seikkailijoita. Toisaalta heidät kuvataan hyvin selvästi miehen silmin ja miehestä riippuvaisina.
- Nainen on miehen hurmion kohde aina ja ikuisesti, läpi muuttuvien aikojen, tiivistää Tapioharju.
Tapioharjun väitöskirja Tyttö kaupungissa tarkastettiin Tampereen yliopistossa lauantaina. Vastaväittäjä, dosentti Panu Rajala julkaisi laajan Waltari-elämäkerran Unio Mystica vuonna 2008. Tapioharjun mukaan Waltarista on kuitenkin kaiken kaikkiaan tehty varsin vähän akateemista tutkimusta.
Väitös: Mika Waltari kuvasi naiset
miehen silmin
1
398
Vastaukset
- Ida Rähmä
Heno kirja. Sisällöllisesti, kuvitukseltaan ja koko kattavuudessaan. Turhan iso vaan sängyssä käsivaralta käsiteltäväksi. Valtavan työn Tri Panu tehnyt. JA ei kun Meriluodon kimppuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1818407
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264558- 504118
- 543572
- 513136
- 502880
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262586- 362325
- 292046
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382043