Apua rinteen kanssa

Viherpeukalo keskell

Meillä on suhteellisen jyrkkä rinne alas pihasta tien varteen. Se on erittäin paahteinen ja kivikkoinen. Lisäksi kaiken maailman rikkakasvite o vat vallanneet sen kokonaan. Kysymys kuuluu, että miten kannattaisi tehdä, että sen saa ruokottua hiukan hoidetumman näköiseksi. Korkeutta on varmaankin viitisen metriä enimmillään. Kasveina siinä saattais menestyä esim. lamoherukka. Onko kellään kokemusta. Siis todellakin paikkaan paahtaa aurinko kokopäivän, se ei ihan mille vaan kasville sovi. Lisäksi tietysti hintaa ei saisi ihan älyttömiä kertyä mielellään. Jo pelkästään taimia menee paljon, koska rinne on kymmeniä metrejä pitkä. Ja tosiaan se on täysin luonnon valtaama, pojoa ja muuta mukavaa kasvaa kovasti.

Jos jollakulla on ehdottaa jotain ratkaisua olisin kiitollinen. Itse mietin lamoherukan lisäksi, että jos alhaalle laittaisi kiipeämään myöskin villiviiniä, ja se saisi kasvaa maanmyötäisesti.

Mutta itse toetutus on hukassa. Miten se olisi kaikkein helpoin, kestävin ja halvin tapa toteuttaa ja saada siistin näköiseksi. Rinne on niin jyrkkä ja korkea, että trimmerilläkin on hyvin hankala pitää kasvustoa lyhyenä.

8

2338

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puuta heinää

Mitäs jos sen rinteen raivais siistiksi, tarvittaessa myrkyttäis, kaivelis sit sinne tänne muutamia istutuskuoppia, peittäis koko alueen sitten katekankaalla, istuttelis kuoppiin vaikka niitä villiviinejä ja muita köynnöksiä ja peittäis sitten lopun alueen erikokoisilla luonnonkivillä? Isommat kivet tukis pienempiä kiviä pysymään rinteessä ja antais vähän ilmettä. Köynnökset suikertelis kivien lomassa ja peittäis aikanaan suurimman osan rinnettä. Ehkä hieman työläs rakentaa, mutta jatkossa aika helppohoitoinen, myöhemmin kivien väliin tietysti kertyy lehtiä ja muuta moskaa missä rikkaruohot alkaa itämään, mutta nyhtämällä tai myrkyllähän niistä eroon pääsee.
      Tuollaiseen kivikkoon voi toki istutella muitakin auringossa viihtyviä kasveja, vaikka pensasangervoja, vuorimäntyjä tai pensasruusuja muutaman kappaleen ryhminä.

• aloittaja...

Olen tullut siihen tulokseen, että pyrin valtaamaan alueen takaisin myrkytyksen, Kankaan, kivien ja noiden pensaiden avulla. Hiljaa hyvä tulee. En ehkä saa koko urakkaa tehtyä kerrallaan tänä kesänä, mutta tuleehan se seuraavakin;) Nyt pyrin keskittymään ensin pihan siistimiseen, (ei juuri yhtään istusta), ja sitten tuon rinteen kimppuun. Vaikkapa myrkyin. Luulen, että ainakin naapurit kiittävät:)

• alkuperäinen-
        aloittaja... kirjoitti:

Olen tullut siihen tulokseen, että pyrin valtaamaan alueen takaisin myrkytyksen, Kankaan, kivien ja noiden pensaiden avulla. Hiljaa hyvä tulee. En ehkä saa koko urakkaa tehtyä kerrallaan tänä kesänä, mutta tuleehan se seuraavakin;) Nyt pyrin keskittymään ensin pihan siistimiseen, (ei juuri yhtään istusta), ja sitten tuon rinteen kimppuun. Vaikkapa myrkyin. Luulen, että ainakin naapurit kiittävät:)

Onkohan toi myrkytyskään pakollinen toimenpide, jos laittaa maisemontikankaan, jonka päälle tulisi hake ja kiviä:) Istutusten kohdille sitten iskisi tikkaruohoihin kiinni täsmäiskuin myrkytttämällä. Eli, haittaako, jos alle jää tuo kasvusto, eika se siellä mustan kankaan alla enää elä kuitenkaan. Minulla on siis ihan viherpeukalo keskellä kämmentä. Voi olla tyhmäkin kysymys, mutta kysyn silti :) Kun tuon myrkyn kanssa en haluaisi pelailla, kun alueella on paljon lapsia ja eläimiä...

• puuta heinää
        alkuperäinen- kirjoitti:

Onkohan toi myrkytyskään pakollinen toimenpide, jos laittaa maisemontikankaan, jonka päälle tulisi hake ja kiviä:) Istutusten kohdille sitten iskisi tikkaruohoihin kiinni täsmäiskuin myrkytttämällä. Eli, haittaako, jos alle jää tuo kasvusto, eika se siellä mustan kankaan alla enää elä kuitenkaan. Minulla on siis ihan viherpeukalo keskellä kämmentä. Voi olla tyhmäkin kysymys, mutta kysyn silti :) Kun tuon myrkyn kanssa en haluaisi pelailla, kun alueella on paljon lapsia ja eläimiä...

Ei ole pakko myrkyttää, paksu kangas estää kyllä tehokkaasti kasvun. Raivaat vaan vesakot sun mun ryteikön matalaksi, niin saat kankaan hvyin paikalleen. Istutuskohdat kun perkaat puhtaaksi rikkakasveista ja niiden juurista, niin ei juuri tarvii myrkytellä jatkossakaan.

• alkup...
        puuta heinää kirjoitti:

Ei ole pakko myrkyttää, paksu kangas estää kyllä tehokkaasti kasvun. Raivaat vaan vesakot sun mun ryteikön matalaksi, niin saat kankaan hvyin paikalleen. Istutuskohdat kun perkaat puhtaaksi rikkakasveista ja niiden juurista, niin ei juuri tarvii myrkytellä jatkossakaan.

Kiitos paljon. Eli, nyt laitan vaikka kaksinkertaisen kankaan, ja siivoan vain ja ainoastaan suunnitellut istutuskohdat tarkemmin. Olisi paljon mukavampaa, jos ei tarvittis koko ajan pelätä ja vahtia tuota myrkytettyä aluetta, ja nimenomaan, kun luonnoneläimiä on paha vahtia, niin tuntuisi mukavammalta, jos voisi jättää sen väliin. Yksittäiskasveja kuitenkin voin myrkytellä täsmäiskuin, jos niitä kuitenkin nousee vielä. Tarkoitus olisi kangastaa rinnen nyt, ja hiukan kesämmällä alkaa sitten tehdä vasta istutuksia siihen. Vai kuinkahan paljon yöpakkasta kestävät nuoret, vastaistutetut taimet. Kuukauden päästäkin olisi tilenna täysin eri:)

• puuta heinää
        alkup... kirjoitti:

Kiitos paljon. Eli, nyt laitan vaikka kaksinkertaisen kankaan, ja siivoan vain ja ainoastaan suunnitellut istutuskohdat tarkemmin. Olisi paljon mukavampaa, jos ei tarvittis koko ajan pelätä ja vahtia tuota myrkytettyä aluetta, ja nimenomaan, kun luonnoneläimiä on paha vahtia, niin tuntuisi mukavammalta, jos voisi jättää sen väliin. Yksittäiskasveja kuitenkin voin myrkytellä täsmäiskuin, jos niitä kuitenkin nousee vielä. Tarkoitus olisi kangastaa rinnen nyt, ja hiukan kesämmällä alkaa sitten tehdä vasta istutuksia siihen. Vai kuinkahan paljon yöpakkasta kestävät nuoret, vastaistutetut taimet. Kuukauden päästäkin olisi tilenna täysin eri:)

Tuo kuulostaa ihan hyvältä toimintasuunitelmalta. Kangas kannattaa laittaa nyt, rikkakasvit hyytyvät alkuunsa. Istutuksia teet sitten kun on aikaa ja kasveja saatavilla. Pensaiden ja perennojen kanssa ei paleltumista tarvitse pelätä, ellei ne sitten ole olleet kasvihuoneessa ja kasvaneet jo kovasti uutta versoa. Muista kastella kunnolla.

• rikkuri
        puuta heinää kirjoitti:

Enpä olisi niinkään varma tuon kankaan rikkaruohojen poispitämisestä. Aina kannattaa kaivaa etenkin juuririkkaruohot pois, vaikka vähän järeämmin. Jos ne pääsevät kasvamaan yhtään kankaan alla, ne nostavat kankaan ilmaan, ja antavat uuden mahdollisuuden muillekin rikkakasveille. Juuririkkaruohot eivät niin helpolla kuole. Osa on niin voimakaskasvuisia, että saattavat puskea kankaasta läpi. Vähintään ne löytävät ne parannetut istutuskuopat ja valtaavat ne.

• Kanelibasilika
        rikkuri kirjoitti:

Enpä olisi niinkään varma tuon kankaan rikkaruohojen poispitämisestä. Aina kannattaa kaivaa etenkin juuririkkaruohot pois, vaikka vähän järeämmin. Jos ne pääsevät kasvamaan yhtään kankaan alla, ne nostavat kankaan ilmaan, ja antavat uuden mahdollisuuden muillekin rikkakasveille. Juuririkkaruohot eivät niin helpolla kuole. Osa on niin voimakaskasvuisia, että saattavat puskea kankaasta läpi. Vähintään ne löytävät ne parannetut istutuskuopat ja valtaavat ne.

Suodatinkankaita on monenlaisia. Itse olen käyttänyt erilaisia maalajeja erillään pitävää (ruskeaa) suodatinkangasta, mutta siitä kasvavat rikkakasvit läpi. Sitten on olemassa erillista juurikangasta, joka pitää esim. puiden juuret poissa kukkapenkistä tai muista istutuksista. Jos sen luvataan pitävän puiden juuret poissa, niin luulisi sen pärjäävän rikkakasveillekin. Tätä en tosin ole itse kokeillut (on suunnitelmissa), joten puhun vain mainosten ja tuotetietojen pohjalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      325
      7788
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2186
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1876
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1432
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1297
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1271
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1241
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1220
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1091
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1039
    Aihe