Koiran kiintyminen omistajaan..

Aaaaamuvirkku

Voiko käydä niin, että ottaa pentukoiran ja nimenomaan itselleen, kuitenkin koira kiintyisikin johonkin toiseen perheenjäseneen? Pitäisi sitä "ylipomona" ja unohtaisikin minut? Olen itse suunnitellut ottavani koiran kesällä.. Olen kesätöissä ja muut perheestäni kotona (äiti,isä ja siskot), mietin että kun he ovat koirani kanssa aina kotona päivät kun minä olen töissä, mitä jos näin siis pääsee käymään.. Ehdottomasti haluaisin koiran kiintyvän minuun, koska en enää kauaa varmaankaan asu kotona.
Tietysti niin teen, että itse koulutan koiran ja lenkkeilytän. Minulla on valmiiksi jo kaksi koiraa ja ne kyllä pitävät minua pomonaan. Ei niitä kyllä muut tässä perheessä koulutakaan taikka lenkkeilytä, paitsi toki jos minulle este tulee. :)

8

6780

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fwee

käyt töissä, miten aika riittää kolmelle? Vai etkö tee koirien kanssa muuta kuin käytät lenkillä?

Koira kiintyy siihen, joka siitä huolehtii, joka sen kanssa leikkii koiran mielestä parhaiten jne. Mutta jos olet paljon poissa, aikaasi kuluu jo kahdelle muulle koiralle, niin missä välissä vietät aikaa kahden kesken kaikkien kolmen kanssa...

• koiraa 1 ihminen

Miksi pitäisi viettää kahdenkeskistä aikaa koiran kanssa? Nehän ovat laumaeläimiä, ei ne kaipaa mitään sellaista.
        Taidat nyt sekoittaa lastenkasvatuksen ja koirien kouluttamisen keskenään.
        Ei kuitenkaan voi sanoa, että jos on aikaa yhdelle, niin sitten on myös kolmelle. Ei, sillä esim. hoitotoimet vievä27t sitten tietty kolme kertaa enemmän kuin yhden koiran kanssa. Mutta jos se ei ole ongelma, niin siitä vaan. Porukassa sitä koirain kanssa kuljetaan, ei niitä lenkitetä erikseen.

• ..................
        koiraa 1 ihminen kirjoitti:

Miksi pitäisi viettää kahdenkeskistä aikaa koiran kanssa? Nehän ovat laumaeläimiä, ei ne kaipaa mitään sellaista.
        Taidat nyt sekoittaa lastenkasvatuksen ja koirien kouluttamisen keskenään.
        Ei kuitenkaan voi sanoa, että jos on aikaa yhdelle, niin sitten on myös kolmelle. Ei, sillä esim. hoitotoimet vievä27t sitten tietty kolme kertaa enemmän kuin yhden koiran kanssa. Mutta jos se ei ole ongelma, niin siitä vaan. Porukassa sitä koirain kanssa kuljetaan, ei niitä lenkitetä erikseen.

Miksi pitää lenkittää myös erikseen. Pari syytä tulee mieleen. Ensinnäkin, aina yhdessä olevat koirat leimaantuvat myös toisiinsa vahvasti. Olen itse nähnyt tapauksia, joissa koira turvaa liikaa muihin koiriin, eikä osaa olla ilman niitä. Toimintakyky ilman laumaa jää surkeaksi. Koira ei osaakaan olla ihan yksin kotonakaan, ja näitä tilanteita kyllä tulee eteenpäin. Isoja ongelmia vaikkapa siinä vaiheessa kuin perheen toinen koira kuolee.

Kyllä se vaan niin on, että jos harrastuskoiraa haluaa, sen tulee kyetä toimimaan ilman laumaansa. Itse olen pitänyt melko hyvänä ratkaisuna, että reilut puolet lenkeistä koira on yksin mukana. Varsinkin pentuaikana on erittäin tärkeää, että pentu (ja vanhemmat) saavat omaa aikaa. On vanhempia koiria kohtaan todella ikävää, jos kaikki lenkit menevät pennun koulutuksen merkeissä. Yhdessä remmilenkeillä vasta sitten, kun pentukin osaa käyttäytyä hyvin. Varsinaisesti sosiaalistamisaikakautena myöskin pentu pitää viedä tilanteisiin myös yksin.

Se vaan ei mene niin, että yhdellä lenkillä hoituu kaikki asiat. Kaksi koiraa tarkoittaa kahta jälkeä, pentua ei voi viedä yhtä haastaviin maastoihin kuin aikuisia jne. Meillä on tehty tavallaan suunnitelma, jolla molempien tarpeet saadaa tyydytettyä, kaksi aktiivista ja toiminnanhaluista koiraa tarkoittaa oikeasti sitä, että aikaa niille on löydyttävä se nelisen tuntia päivässä vähintään. Vapaapäivinä enemmänkin. Meillä ei ole tuota asiaa järjestämässä kuin me kaksi aikuista, muksut vielä eivät voi juurikaan vastuuta kantaa.

On kasvattajia, jotka eivät edes myy koiraa perheeseen, jossa homma on laskettu sen varaan, että "samallahan ne sitten kaikkien lenkit hoituvat". Mikä on ihan oikein. Koska oikeasti ne eivät vaan hoidu niin tarpeeksi laadukkaasti koirien kannalta. Kummankin koiran juoksutus fillarilla tarkoittaa omistajalleen kahden lenkin tekoa, eli siinä saa sotkea 25-30 kilometriä hyvinkin.

Oikeastaan ainoastaan ns. pissalenkit voi hoitaa tavallaan siinä samalla kaikille koirille. Mutta jos haluaa tehdä homman kunnolla, ja on isompia suunnitelmia, viisas omistaja ymmärtää, että töitä pitää tehdä melkein tuplaten verrattuna siihen yhteen koiraan.

• kiintymys?

MIeti ensin mitä tarkoitat tuolla kiintymyksellä.

Te (koirat ja perheenjäsenet) muodostatte lauman. Koirien välillä on tietty järjestys ja keskinäinen "kiintymys" - samoin koirien ja ihmisten välillä - ja koira yleensä osoittaa kiintymystään eri koiriin ja perheenjäseniin eri tavalla.

Jotkut perheenjäsenet saattavat esimerkiksi olla 'leikkikavereita' ja jotkut 'laumanjohtajia'. Eikä ole mitenkään epätavallista, että nuo 'leikkikaverit' ovat niitä joiden kanssa koira leikki ja peuhaa ja 'laumanjohtajat' niitä, joita koira kunnioittaa ja joihin turvaudutaan silloin kun hätä on suurin.

Kumpi haluat olla? Jos ryhdyt koirasi leikki- ja palveluautomaatiksi, saat todennäköisesti siltä paljon huomiota ainakin niin kauan kuin se on nuori. Jos haluat olla se lauman jäsen, jota koira kunnioittaa, on käyttäytymisesi oltava turvallisen, johdonmukaisen ja itsevarman laumanjohtajan käytöstä, etkä saa tulla mustasukkaiseksi siitä, että koira haluaakin ehkä leikkiä muiden kanssa.

Hyvä tapa: ole se joka vie aina koiran ulos ja ruokkii ja kouluttaa sen - ja tee tuosta koulutuksesta koiralla mieluinen tapahtuma. Ole itse aina rauhallinen ja varma, mutta anna muiden perheenjäsenten alistua koiran tasolle leikkimään ja lepertelemään.

• Aaaaamuvirkku

Tietenkin muut saavat leikkiä jne koirieni kanssa. Niin se meillä on mennytkin. Minä ruokin, ulkoilutan, koulutan ja muutenkin hoidan koirat, koska koirat ovat minun! Parhaiten tottelevat minua ja toki sopivast muitakin.
        Tuosta että mulla ei muka ole aikaa koirille.. On tietenkin. Koirat ovat minulle todella tärkeitä ja tykkään viettää aikaa niiden kanssa! Nyt on kyse vain kesätöistä (7-14) 5 viikkoa. Muuten opiskelen ja hyvin on aika tähänkin mennessä riittänyt. Myös molemmille koirille erikseen. Opiskelen eläinalaa ja tietenkin tästä syystä olen hyvinkin kiinnostunut ottamaan kolmannen koiran, en ottaisi jos ei olisi aikaa..

• alan ihminen
        Aaaaamuvirkku kirjoitti:

Tietenkin muut saavat leikkiä jne koirieni kanssa. Niin se meillä on mennytkin. Minä ruokin, ulkoilutan, koulutan ja muutenkin hoidan koirat, koska koirat ovat minun! Parhaiten tottelevat minua ja toki sopivast muitakin.
        Tuosta että mulla ei muka ole aikaa koirille.. On tietenkin. Koirat ovat minulle todella tärkeitä ja tykkään viettää aikaa niiden kanssa! Nyt on kyse vain kesätöistä (7-14) 5 viikkoa. Muuten opiskelen ja hyvin on aika tähänkin mennessä riittänyt. Myös molemmille koirille erikseen. Opiskelen eläinalaa ja tietenkin tästä syystä olen hyvinkin kiinnostunut ottamaan kolmannen koiran, en ottaisi jos ei olisi aikaa..

että koirat tarvitsevat sitä kahdenkeskistäkin aikaa. Niiden kanssa on hyvä harrastaa edes jotakin.

Eikö totta? Vai ovatko ne toistensa viihdykkeitä?

Kun opiskelut alkavat, luet kotona ja teet kirj.töitä, aikaa vähemmän kuin nyt töissä käydessä. Alan ihmisenä varmaan tiedät paljonko rotusi aktivointiin, hoitamiseen, liikunta jne menee pv:ssä aikaa ja voit miettiä sen pohjalta.

• blöy

Minullakin olisi samantapainen tilanne tulossa, kun aloittajalla. Vanha viesti, mutta ajattelin nyt nostaa, ettei tarvii uutta tehdä.

Elikkä meille olisi tulossa kesäkuun alussa 4kk:n ikäinen pentu. Haluaisin, että koira pitäisi minua "lauman pomona", koska jokatapauksessa kotoa pois muutettuani koira lähtisi mukaani. Minulla alkaa kuukauden kesätyöt kesäkuussa, joten koira joutuisi olemaan päivisin (8-16) äitini ja veljeni kanssa.
      Olisiko kellään vinkkejä, kuinka voisin edesauttaa, että koira pitäisi minua pomonaan, vaikken ensimmäisenä kuukautena sen kanssa kokoajan olisikaan? Heinäkuussa olisin ainut meidän perheen lomalla olija, joten silloin pystyn olemaan koiran kanssa mahdollisimman paljon kahdestaan.

Joten nyt ohjeita ja vinkkejä tuon kuukauden ajalle! :D

• luomuhurtta

Ongelma taitaa olla oma itsetuntosi. Kun muutat pois koirasi kanssa, tulet automaattisesti sen pomoksi. Sitä ennen on samantekevää ketä koira "pomona" pitää. Koiran pomo on se joka tuo "saaliin" kotiin ja jakaa sen pesässä olevien kanssa. Esin jätä eväistästi parin suupalan kokoinen tuliaianen, jonka annat pennulle töistä tultuasi. Ja leiki saalistusta.. Eli etsi pennun kanssa ja löydä itse ja anna pennulle lelu tai nami. Niin olet koiran mielessä voittamaton metsästäjä ja vahva pomo

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe