eli tilanteeni on hiukan hankala. Uusi asunto toisella paikkakunnalla olisi jo tiedossa. Sinne pääsisi 1.6. Nykyinen asunto pitäisi siis irtisanoa 30.4 ettei olisi vuokravastuussa myös tästä enää kesäkuussa. Tämä selviö tähän asti. MUTTA
saisin tietää vasta 3.5 sosiaalitoimen kannan muuttoavustukseen sekä takuuvuokraan. Ilman niitä minulla ei ole työmarkkinatuella mahdollista muuttaa. Olen siis lähdössä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle.
Voinko irtisanoa nykyistä asuntoa 30.4 (pe) ja perua irtisanomista 3.5 (ma) aamusta heti soskukäynnin jälkeen (jos tukea muuttoon ei myönnetä)? Kyseessä kaupungin vuokra-asunto. Kyseisiä opintoja ei ole mikään pakko (jatkotutkinto) alkaa tekemään juuri nyt, mutta opiskelupaikkakunnalta on myönnetty tosi kivanoloinen 4h keittiö. siksi olisin innokas muuttamaan, koska seuraavaa tarjottavaa asuntoa voi joutua odottamaan tai kunto voi olla ihan toinen.
Joustaako vuokranantajat yleensä? Kellään (asiallisia :) ) ratkaisuehdotuksia? tämä tuli todella yllättäen itsellenikin. Itse olin ajatellut muuttoa vasta aikaisintaan 1.7 alkaen, mutta tuo tarjottu asunto olisi kuin taivaanlahja :)
Irtisanomisen peruutus
4
1051
Vastaukset
- ainoa järkevä teko
En tiedä, onko tämä mielestäsi "asiallinen" ratkaisuehdotus, mutta tilanteessasi soittaisin sinne kaupungin vuokratoimistoon. Vain siellä osataan kertoa, miten ongelmaasi suhtautuvat. Yksityinen saattaisi neuvotellen hyvinkin hyväksyä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sinun tilanteesi kanssa, miten vuokranantajat yleensä. Julkinen puoli on aina oma lukunsa. Riippuu ihan kaupungista, sen vuokra-asuntotilanteesta ja muista sellaisista asioista, onko mahdollisuutta tai edes halua joustaa. Ja sieltä kaupungilta selviää sekin, miten toimia, jos joustoon suostuvat (irtisanotko ensin ja sitten perut sen tarvittaessa vai saatko erikoisehdoin irtisanoa vasta 3.5.).
- perumisesta
Mikään laki ei mahdollista perumista, mutta kaikki mikä on vuokralaisen eduksi on lain mukaan mahdollista sopia vuokranantajan kanssa. Eli otappa yhteyttä vuokranantajaan, mutta kaupungilla (tai siis asiaa hoitavalla virkamiehellä) tuskin on mitään intoa joustaa asioissa. Riippuu vähän kaupungin asuntotilanteesta miten edes pystyvät joustamaan, jos lupaavat asunnon jo jollekkin toiselle, niin eiäthän hekään sitten voi sitä eään perua. Mutta kysymättä asia ei selviä.
Mutta minusta opiskelun aloittaminen on sen verran suuri asia että sitä ei kannata kaataa asuntoasioihin.
Yleensä sosiaalitoimistot ovat ERITTÄIN halukkaita maksamaan muuttokuluja, jos tukiasiakas haluaa muuttaa toiseen kaupunkiin ja toisen kaupungin sosiaalitoimiston kuluksi.Kaupungin vuokra-asuntoja hallinnoivat henkilöt ovat erittäin halukkaita joustamaan, jos joustaminen tarkoittaa asunnon vapautumista aikaisemmin. Ja tästähän on kyse alkuperäisen tapauksessa, eli jos joustoa ei löydy, niin asunto pysyy varattuna pidempään.
- aivan solmussa
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Kaupungin vuokra-asuntoja hallinnoivat henkilöt ovat erittäin halukkaita joustamaan, jos joustaminen tarkoittaa asunnon vapautumista aikaisemmin. Ja tästähän on kyse alkuperäisen tapauksessa, eli jos joustoa ei löydy, niin asunto pysyy varattuna pidempään.
Eli otin luurin ja rimpautin sinne opiskelupaikkakunnan vuokra-asuntotoimistolle, ja sieltä päin muutettua asunnon vastaanottoajaksi 1.7. Näin ollen voin rauhassa odotella soskun kantaa 3.5 ja sitten vasta irtisanoa nykyisen kämpän joutumatta makselemaan kahteen paikkaa vuokraa.
Ja näin saan myös 2 kk aikaa laittaa syrjää vuokrarahaa heinäkuusta, joka tarvitsee maksaa etukäteen kokonaisuudessaan ja asumistuethan tulevat sitten jälkijunassa kompensoimaan mahdollista liikamaksua. En siihen enää halua sekoittaa soskua kun sitten olen vielä enemmän solmussa, että kuka maksaa takaisin mitä ja mistäkin (asumistuki soskulle tms) eli yritän koko ajan elää reaaliaikaisten tulojeni mukaan.
En tiedä soskun kantaa täällä (en ole ttt-asiakas eli musta ei tälle kunnalle säästöä synny muuton myötä) ja aika paljon kyllä pelottaa muuttaa, koska jatko-opiskeluita ei kait tueta soskusta. eli suoraan sanottuna jos apurahaa ei saa niin en tiedä millä sitä elää kun työmarkkinatuki jää pois. Sitten täytyy lopettaa opiskelut varmaa. Hirveetä säätöä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.824807- 1882168
- 1321812
- 1751445
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161351ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj201279- 301223
- 351116
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3151068- 781013