Olen

minä ja muksut

ihan loppu.Eks mieheni halusi eron viis kuukautta sitten sen kummemmin itsekkään syytä tiedostaen.Itse olen kahden lapsen yh.Lapset ovat isällään joka toinen viikonloppu.Pyytäisin häntä mielellään apuun enempikin,mutta itse en pysty koska kun meillä menee hyvin alan kuvitella yhteen paluuta.Isompi muksu myös alkaa pyytämään isää takaisin kotiin.
Mä olen aivan loppu,rahat ei riitä mihinkään.Lasten kanssa en jaksa touhuta koska kotityöt vievät aikansa.Kaupassa pitää käydä kävellen,lasten hoitopaikka ja koulu matkat kuljen kävellen.Onhan se hyvää hyötyliikuntaa,mutta alan vain olemaan niin väsynyt tänhän ainaiseen tekemiseen ja ysinäisyyteen.Erossa minulla katosi apuna ollut mies ja toiset ihmiset,jopa oma suku.Mua ei huvita viedä lapsia hoitoon,kun pelkään joutuvani töihin tai kurssille mihin en halua,enkä välttämättä edes jaksa mennä.Haluaisin vaan olla lasteni kanssa ja nukkua.Haluaisin olla sairaslomalla loppuelämäni.Mä en vaan jaksa.Ainut ihminen joka on aivan ihana on nuoremman lapseni hoitotäti.Hän tukee ja kannustaa.
Eron myötä tuntuu et oma lapsuuskin on kaatunut nyt just päälle.Kipeät asiat omien vanhempien erosta.Olen niin pettynyt kun omat lapseni joutuivat tämän helvetin läpikäymään.Lapset kärsii tästä eniten.Välillä tuntuu et annan lapset isälleen ja lähden muualle hoitamaan itseni kuntoon.Tämä vastuu ja nämä velvollisuudet kaatavat minut alleen.Käyn psykologilla juttelemassa,mutta tuntuu että sielläkin jankataan koko ajan samaa lausetta kerrasta toiseen,eikä päästä eteenpäin.

11

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xym

      Näytä, anna/lähetä tämä hyvä tekstisi lasten isälle. Nyt voisit todella ilmoittaa hänelle, lasten isänä ja suhteesta lähtijänä, että SINÄ ET JAKSA. Josko hän voisi ajatella yhteenpaluuta siksi aikaa, kun saat oman elämäsi ja ajatuksesi parempaan kuntoon, lasten takia. Kerrankos sitä erotaan ja taas palataan yhteen. Ymmärrän, että tilanne on omasta mielestäsi kohtuuton itselle ja lapsille. Jos miehesi mielestä suhteessa oli ongelmia, niitä olisi pitänyt pystyä selvittelemään esim. pariterapiassa tai ainakin keskustellen, ennen kuin pienten lasten isä noin vain häipyy.
      Jos hän pitää palaamista mahdottomana, sitten kylmän rauhallisesti ilmoitat että isä hoitakoon lapsensa, sinä et jaksa/pysty. Onhan tuo tavattoman hankalaa ja raskasta, jos sinut on jätetty kävellen hoitamaan pitkiä kauppa-,koulu- ja hoitomatkoja. Älä ole kiltti, alistuva, vaan vaadi itsekin jotakin itsellesi. Apua, ehkä jopa avomiehen takaisin. Sattuuhan sitä virhearvioita itsekullekin. Miksi omatkin sukulaisesi häipyvät, on käsittämätöntä, nythän sinä tukea tarvitsisit. Selitä ystävällisesti mutta tiukasti lähipiirillesi, että nyt on se aika elämästäsi, ja lasten elämästä, kun tarvitsette tukea ja konkreettista apua.
      Oletko käynyt muualla kuin psykologilla? Sama juttu sinne, että kerrot tarvitsevasi psykiatrisia palveluja omien traumojesi (lapsuudenaikainen ero) hoitamiseen. Sairaslomaa, oliko sitä? Psykologi taitaa olla ns. leipäpappi, ei kovin hyödyllinen nyt. Hän varmaan pystyisi parempaankin, jos selkeästi saat sanottua, että käynnit tällaisenaan tuntuvat turhilta. Vaadi, vaadi! Heittäydy niin hankalaksi kuin osaat saadaksesi oikeutta ja riittävää hoitoa. Myös rahatilanteesi vuoksi sinun täytyy saada neuvoja ja apua.
      Muita auttavia tahoja voisi olla seurakunta, perheneuvola, auttavat puhelimet.
      Tottakai asiat pikkuhiljaa lutviutuvat, mutta ideasi jättää lapset isälle ja lähteä muualle toipumaan on kyllä ihan mahdollinen mielestäni, sanoisinko tasapuolisuuden vuoksi, jos mies on päättänyt häipyä elämästäsi.
      Lapset ovat häneen kiintyneitä ja hänhän tässä eron halusi.

      • ap

        ihanan kannustavasta viestistäsi.Nyt laitoin eksälleni tekstarin,että kumman hän haluaisi muuttaa takaisin perheen luo vai haluaisiko hän lapset itselleen.Nyt on oiva hetki sitä miettiä,koska joudumme joka tapauksessa muuttamaan asunnossa olevan homevaurion vuoksi.Tätä olen myös itse miettinyt,mutta en ole uskaltanut häneltä kysyä,koska lasten antaminenkaan ei helppoa ole.Tiedän vain että lasten on parempi isällään,jos yhteen paluu ei ole mahdollista.Kiitos sinulle!!


      • xym
        ap kirjoitti:

        ihanan kannustavasta viestistäsi.Nyt laitoin eksälleni tekstarin,että kumman hän haluaisi muuttaa takaisin perheen luo vai haluaisiko hän lapset itselleen.Nyt on oiva hetki sitä miettiä,koska joudumme joka tapauksessa muuttamaan asunnossa olevan homevaurion vuoksi.Tätä olen myös itse miettinyt,mutta en ole uskaltanut häneltä kysyä,koska lasten antaminenkaan ei helppoa ole.Tiedän vain että lasten on parempi isällään,jos yhteen paluu ei ole mahdollista.Kiitos sinulle!!

        Eipä kestä, itselläni oli lähtökohtaisesti paljon helpompi jäädä lasten kanssa kolmin kun olin niin perinjuurin tympiintynyt narsistintyyliseen mieheen. Sinulla aistin vielä olevan tunteita lasten isää kohtaan. Parempaa kevättä! Aurinkokin vielä joskus paistaa.


      • ap
        xym kirjoitti:

        Eipä kestä, itselläni oli lähtökohtaisesti paljon helpompi jäädä lasten kanssa kolmin kun olin niin perinjuurin tympiintynyt narsistintyyliseen mieheen. Sinulla aistin vielä olevan tunteita lasten isää kohtaan. Parempaa kevättä! Aurinkokin vielä joskus paistaa.

        tunteita on,mutta kaikki on niin sekavaa.Mutta vastausta en ole eksältäni saanut..Aurinko se paistaa ennemmin tai myöhemmin.:)


    • nainen 34vuotta

      niin sinähän se olet vanhempi ja vastuussa lastesi hyvinvoinnista ja omastasikin. ei minunkaan muksuja muut hoitaneet esim mummot.töihin vaan sieltä ja lapset hoitoon niin piristyt itsekkin.viitseliäisyyttä se vaatii, että montun pohjalta ylös pääsee.olethan lapsillesi myös esikuva ja roolimalli,muista se. enhän minäkään töissä haluaisi käydä mutta rahaa voisin silti ottaa vastaan.kaikkea ei vain valitettavasti voi saada valittamalla ja itseään säälien.joskus on oltava tiukka myös itselleen

      • elämää nähnyt äiti

        kirjoittaja on lasten vanhempi, mutta lapsilla on myös toinen vanhempi.
        Esimerkiksi sota-aikana monet naiset jäivät yksihuoltajiksi kun isä kaatui. Hekin selviytyivät, joku paremmin, joku hyvinkin huonosti. Senaikainen yhteiskunta pyrki tukemaan parhaansa mukaan.
        Mutta jos ja kun isä kuitenkin on elossa, on hänen kannettava vastuunsa. Se on asia, josta yhteiskunnan olisi pidettävä huolta riittävin sanktioin. Perhepinnarien kurissa pitäminen on kaikkien etu.


      • ap

        kuule, tässä nyt ei ole kyse siitä että haluan rahaa.Kyse On nimenomaan siitä,että oishan se munkin helpompaa jättää muksut eksälle ja maksaa elarit.Mielestäni jokaisen eroavan parin pitäisi kummankin tahollaan kokeilla hoitaa ihan kaikki työt mitä arkeen kuuluu jonkin aikaa yksin.Sitten kun se testi olis rämmitty,niin sitten kokeilla vielä yhdessä ja sitten valita mitä tekevät.Lapsista pitää kummankin vanhemman kantaa vastuunsa,eikä vaan toisen ottaa kermoja päältä.


      • ap lisää..
        ap kirjoitti:

        kuule, tässä nyt ei ole kyse siitä että haluan rahaa.Kyse On nimenomaan siitä,että oishan se munkin helpompaa jättää muksut eksälle ja maksaa elarit.Mielestäni jokaisen eroavan parin pitäisi kummankin tahollaan kokeilla hoitaa ihan kaikki työt mitä arkeen kuuluu jonkin aikaa yksin.Sitten kun se testi olis rämmitty,niin sitten kokeilla vielä yhdessä ja sitten valita mitä tekevät.Lapsista pitää kummankin vanhemman kantaa vastuunsa,eikä vaan toisen ottaa kermoja päältä.

        kommentti oli "nainen 34v" tarkoitettu..


    • elämää nähnyt äiti

      olisi syytä hakeutua psykologille. On käsittämätöntä, että mies jättää perheensä kuin nallin kalliolle, ja antaa lapsensa turhaan pyydellä isäänsä kotiin. Minne on kadonnut kunniantunto? Entä häpeä?

      • ap

        elämää nähnyt äiti hyvistä kommenteistasi.Mielestäni myös perhepinnarit pitäisi saada kuriin.Minun mielestäni eksäni on tällainen,kun ei huvittanut niin se siitä.Nyt olen hänelle sanonut,että mitä jos minä tähän masennun,muksut tulee hänelle ja hän varmaankin kuukahtaa alta aikayksikön.Olenkin kysynyt häneltä että mitä sitten?Lapset huostaan??Olen yrittänyt sanoa että palattais yhteen ja muutaman vuoden päästä voitaisiin katsoa mikä on tilanne.Mutta niinkuin olettaa saattaa tähän hän ei ole ottanut kantaa..ei tietenkään.Sepä se hän kunon sellanen mies et olisin luullut että hänelle jos kelle on kunnia olla perheensä kanssa.


      • xym
        ap kirjoitti:

        elämää nähnyt äiti hyvistä kommenteistasi.Mielestäni myös perhepinnarit pitäisi saada kuriin.Minun mielestäni eksäni on tällainen,kun ei huvittanut niin se siitä.Nyt olen hänelle sanonut,että mitä jos minä tähän masennun,muksut tulee hänelle ja hän varmaankin kuukahtaa alta aikayksikön.Olenkin kysynyt häneltä että mitä sitten?Lapset huostaan??Olen yrittänyt sanoa että palattais yhteen ja muutaman vuoden päästä voitaisiin katsoa mikä on tilanne.Mutta niinkuin olettaa saattaa tähän hän ei ole ottanut kantaa..ei tietenkään.Sepä se hän kunon sellanen mies et olisin luullut että hänelle jos kelle on kunnia olla perheensä kanssa.

        Koeta vielä saada isä vaikka perheneuvolan tms. yhteiseen neuvonpitoon, jossa on läsnä te molemmat ja joku täysjärkinen lasten etua katsova ns. asiantuntija. Laita neuvolatäti soittamaan isälle, että nyt on lasten hyvinvoinnista kyse. Niin kuin onkin.
        Jos isä kieltäytyy, niin sitten sinulla on oikeus omasta puolestasi vaikka neuvotella lasten sijoituksesta johonkin perheeseen tms., ihan oman vointisi ja jaksamisesi mukaan. Tylyä varmaan jonkun mielestä, mutta sängyssä masentuneena makaavan äidin katselukaan ei hirveästi lasten kehitystä edistä..ulkopuolisen on vaikea hahmottaa tilanteen kokonaisuutta. Meitä on niin monenlaisia, eri tavoin tilanteisiin reagoivia, erilaisia omia traumoja mukanaan kantavia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2824
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      526
      2671
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1855
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1787
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1733
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1282
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1116
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      58
      1099
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1092
    Aihe