Herääko astmakohtaukseen unilääkkeistä huolimatta?

Astmaa

Eli tällainen kysymys siis. Minulla astma näin keväisin vaivaa välillä myös aamuyöstä, onko minun turvallista syödä unilääkkeitä/melatoniinia kun astma on pahempana? Herääkö sikeästäkin unesta hengenahdistukseen, tai yskimään jos on limaa jäänyt keuhkoputkeen? Toisaalta, luulisi hyvin nukuttujen öiden vähentävän tulehdusta kehossa. Vai kannattaako unilääkkeitä/melatoniinia käyttää ainoastaan silloin kun pef-arvot ovat normaalit, ja muulloin kärsiä?

Minulla kaikki astmalääkkeet pahentavat unettomuutta (lääkkeitä on vaihdettu useampaan otteeseen, eli turha ehdottaa eri lääkettä), varsinkin jos joudun prednisolon kuurille...

9

1659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uni...

      Kyllä varmastikin luulisi,että heräät, jos sua oikein ahdistaa tai yskittää. Ainakaan malatoniini ei niin paljoa nukuta, että et heräisi. Unilääkkeistäsi en tiedä. Itse olen Prednisolon-kuurin aikana joutunut ottamaan yöksi rauhoittavaa, että saan nukuttua ja kyllä mä ainakin herään, jos yskittää.

    • kuin leipää Predni..

      astma on oikein huonossa mallissa, en saa nukuttua ollenkaan vaan yskiä "röykytän" jatkuvasti.
      tällähetkellä lääkitys on kohdallaan. Prednisolon kuuri loppui juuri.
      Vähän nukuttuihin öihin ja "ylivirkeyteenkin" tottuu:)
      Tulee ainakin lähdettyä aamulla ajoissa töihin:)

      • en kokeilisi

        Kaikissa niissä purkeissa lukee, että jos on hengityskatkoksia esim. uniapneaa ei saa syödä niitä, siihen ei nimittäin herää jos lääkkeen kanssa nukkuu ja lopettaa hengittämästä. Nukahtamislääkkeet ovat sitten sama asia kuin unilääke.


    • oireettomaksi

      Kyllä ensisijaisesti astma on hoidettava oireettomaksi tavalla tai toisella joko lääkkeitä tai annostusta muuttamalla ennen kuin kannattaa keskittyä unen laatuun ja määrään.

      Läääkkeillä toteutetusta sikeästä unesta ei välttämättä herää yskimään. Hapensaanti saattaa jäädä liian vähäiseksi tuollaisen unen ja astman yhdistelmässä, jonka seurauksena aamulla olo on päänsärkyinen ja väsynyt. Tuskin se tulehduskaan siinä paranee.

      Näin ainakin minun kehkolääkärini minua neuvoo.

    • .......

      Mutta se on unensaantiin helpoittava "lääkitys" ei varsinainen unilääke voit jopa huoletta turvautua tujumpiinkin NUKAHTAMISLÄÄKKEISIIN.

      Ei niitä lääkäri muuten määrää jos olisi vaara, itse käytän Tenox 20mg silloin tällöin ei haittaa, lue ne haittavaikutukset.
      Kyllähän meitä astmaatikkoja nukutetaankin.

      • huhhei ja astma

        nukutetaan, mutta silloin on anestesiahoitaja -lääkäri paikalla. Tilanne on ammattihenkilöiden ja laitteiden valvonnassa.
        Hei haloo!!!!!
        kotona olet yksin....


      • 3333--
        huhhei ja astma kirjoitti:

        nukutetaan, mutta silloin on anestesiahoitaja -lääkäri paikalla. Tilanne on ammattihenkilöiden ja laitteiden valvonnassa.
        Hei haloo!!!!!
        kotona olet yksin....

        Tarvitaanko hoitaja kun vierelle jos käyttää melatoniini valmistetta HALOO!

        Valvotaan , valvotaan..ja odotellaan koska ahistaa.


      • *****

        minäkin leikkauksissa ollut, mutta kyllä nukutuslääkäri on siinä ollut ja pistävät putken keuhkoihin, että pihisee. Mutta varsinaisia unilääkkeitä tai nukahtamislääkkeitä en lähtisi kotona kokeileen, jättää mieluummin iltakahvin pois ja hoitaa astmansa.


      • 9+4
        ***** kirjoitti:

        minäkin leikkauksissa ollut, mutta kyllä nukutuslääkäri on siinä ollut ja pistävät putken keuhkoihin, että pihisee. Mutta varsinaisia unilääkkeitä tai nukahtamislääkkeitä en lähtisi kotona kokeileen, jättää mieluummin iltakahvin pois ja hoitaa astmansa.

        Kaikkien astma ei ole helppohoitoinen, jotkut vekslaavat lääkkeiden kanssa vuosikausia, eikä siltikään saada astmaa kuriin. Myöskin astmalääkkeet aiheuttavat yleisesti unettomuutta, avaavat voivat nostaa sykettä ja verenpainetta ja tehdä yöstä siten rauhattomamman, kortisonin vaikutuksesta unettomuuteen ei tarvitse edes mainita...

        Aika ruusuinen kuva toisten astmasta ja unettomuudesta, jos luulet että jonkun iltakahvin poisjättäminen auttaisi nukkumaan. Kaikki kun eivät juo kahvia lainkaan. Ja toisilla astmalääkkeet vievät viimeisetkin unet.

        Helppo se varmaan on huudella, jos itse nukkuu kuin tukki, ja astma on lievää ja helppohoitoista sorttia...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe