Aluvanteiden kanssa toimiminen

Alut alle

Aluvanteet ei ole minulle aikasemmin tutut, nyt olen vaihtamassa uusia kesätassuja Skodaani alle ja ne on aluvanteet. Olen lueskellut netistä, että sopiva kiristysmomentti vaihtelee hiukan valmistajasta riippuen mutta sellainen 120 Nm olisi sopiva. Onko porukalla todellakin momenttiavain omasta takaa vai vedättekö alut kiinni näppituntumalta perinteisellä ristikkoavaimella tai rengasraudalla? Jos kiinnitän pulit käsivoimin tuollaisella noin 40cm pitkällä rengasraudalla niin onko siinä vaaraa, että menee liian tiukalle, tai jää liian löysälle. En ole siis mikään swartseneggeri :-)

Entä tuo jälkikiristys, kuukemma sellainenkin pitäisi aluille tehdä muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen, onko tämä liioittelua vai oikeaa elämää alujen kanssa?

16

7653

Vastaukset 16

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pil tema

On hommattu biltemasta momenttiavain, joka on sitä paitsi ihan hyvä. Siihen pikku jatkovarsi ja siihen 19mm hylsy. Ei ole iso investointi. Itse laitan arvoksi 125 Nm. Halpakin momenttiavain on parempi kuin hampaat-irvessä-ja-vartti takaisin-korvakuulolta - puhumattakaan sitten näistä rengasliikkeistä, jotka vetää ne koneellisesti ihan sika kireelle hyvä että vanteet edes kestää.

Ja kyllä jälkikiristys kannattaa aluvanteisiin ihan oikeasti.

• Özlöngörmön

125 Nm on todellisuudessa paljon paljon vähemmän kuin "hampaat irvessä ja vartti takaisin".

• K. Hasardi
        Özlöngörmön kirjoitti:

125 Nm on todellisuudessa paljon paljon vähemmän kuin "hampaat irvessä ja vartti takaisin".

Sehän nyt riippuu ihan täysin siitä, että paljonko on äijällä massaa ja papua ranteessa. joku Tampereen yliopiston naistutkimuksen keskimääräinen maisteri vetänee ristikkoavaimella hampaat irvessä tollaset 156Nm. Tohtorit 143Nm. Ja Tonyhalmeet sitten 372Nm kunnes avain vääntyy.

Juuri tämän takia momenttiavain on keksitty.

• momenttiin

Kyllä se karkea suositus aluvanteille pulttien kiristystiukkuudeksi on sama kuin peltivanteille,n.120Nm.Mutta varmista kiristystiukkuus suositus vanteiden myyjältä.
      Itselläni on aina kotona renkaanvaihdossa momenttiavain,tienpäällä en sitä sentään mukanani kuljeta.
      Eipä ole tullut vauriota kun on valmistajan ohjeita noudattanut,jälkikiristys ei ole ainakaan haitaksi vaikken sitä kyllä itse ole tehnytkään.
      Tiedän toki että näppituntumalla useimmat kiristää,ja rengasliikkeissä vedetään joskus ihan tolkuttoman tiukkaan pulttipistoolilla(lähes piloille)!
      Mutta sinä päätät miten toimit,minä pistän momenttiin.

• Automiekkonen I

Koska kuten kysyjä sanoi ettei ole kokemusta aluista, suosittelen momentin hankkimista. Itsellänikin sellainen on, mutten kyllä ole sitä käyttänyt. Eli kokemus kyllä opettaa kiristämään myös ihan näppituntumalla. Suositus : käytä momenttia.

• vaatimaton kärry

Mitähän ihmettä Sokotassa tekee aluvanteilla? Eikö siihen pidä laittaa lehdistön ylistämät JÄRKEVÄN KOKOISET PELTIVANTEET.

• Özlöngörmön

kun Yetissäkin on tehtaalta tullessaan vakiona 17" matalaprofiilirenkaat ja ALUvanteet. Voi hyvä tavaton sentään, eikös olekin aivan kumma juttu!

• 343

Jos alut on vakiot, ja pultit myös, ne käsketään laittamaan tuohon 120 Nm:ään. Ja voin omasta kokemuksesta sanoa vaikken minään karpaasina itseäni pidäkään, että rannemomentilla tulisi laitettua reilusti yli tuon. Mullakin on Bilteman avain kyllä ja olen parin sadan kilsan jälkeen kireyden tarkistanut. Löysää ei kylläkään ole ilmennyt. Se ei kuulemma olekaan ongelma alkuperäisvanteilla ja pulteilla. Tarvikereleistä en mene sanomaan.

• TTRW

Riippumatta siitä onko osat orkkis vai tarvikkeita, jälkikiristys pitää tehdä. Kysymys on siitä, että kierteisiin tai pultin kannan väliin on saattanut jäädä jotain moskaa, ja kun se hieroutuu sieltä pois, niin suht. pienen momentin vuoksi aluvanteen jousto ei riitä, vaan pultti löystyy.

• muutamalla eurolla
        TTRW kirjoitti:

Riippumatta siitä onko osat orkkis vai tarvikkeita, jälkikiristys pitää tehdä. Kysymys on siitä, että kierteisiin tai pultin kannan väliin on saattanut jäädä jotain moskaa, ja kun se hieroutuu sieltä pois, niin suht. pienen momentin vuoksi aluvanteen jousto ei riitä, vaan pultti löystyy.

Jo -80 kiristelin aluvanteet (Wolfrace) ristikkoavaimella suht. kevyesti aikamiehen voimin ja aina on hyvin pysyneet. JOskus olen kokeillut jälkikiristystä, mutta siihen ei ole löytynyt tarvetta. En suosittele auton omia kaluja ja tunkkeja käytettäväksi.
        Sen sijaan rengasliikkeiden tosi "ammattilaisten" jäljiltä on tarvittu metrin putkea, jotta saisi edes yhden pyörän vaihdetuksi. Piti avustaa naapurin miestä, että sai vararenkaan alle.
        Toinen esimerkki ammattilaisten toimista on se, kun letukkapakusta paukahti pakkasella norjan reissulla pultit poikki. Perässä oli vielä pitkä perävaunu millä purjelentokone oli määrä saada Kebnekaiselta takaisin suomeen.
        Onneksi paikalle tulleella hinurilla oli oma paja, missä pultit saatiin pois rummusta ja uudet loihdittiin jostakin tilalle. Oli laittaneet alan "ammattilaset" pultit pikkasen kireälle.
        laitetaanko rengasliikkeissä aluvanteetkin kiinni pulttipyssyllä aina TÄYSILLÄ. Ei ihme, ettei kukaan pysty vaihtamaan auton työkaluilla rengasta tien päällä.
        Huhp. eksyin aiheessa. Tarkoitus oli sanoa että vanteet on aina pysyneet kiinni ristikkoavaimella kevyesti kiristämällä. Ranteessa on siis ollut oikea momentti, jos vääntää samalla lailla samassa asennossa ja laittaa aina tippakannulla rasvaa puhtaisiin kierteisiin. Näin menetellen ristikkoavainkin pyörii kuin helikopterin roottorin siivet ja hyvä tulee.
        Momenttiavainta toki tarvii kun kannen pultteja kiristetään.

• >Ztotz<
        muutamalla eurolla kirjoitti:

Jo -80 kiristelin aluvanteet (Wolfrace) ristikkoavaimella suht. kevyesti aikamiehen voimin ja aina on hyvin pysyneet. JOskus olen kokeillut jälkikiristystä, mutta siihen ei ole löytynyt tarvetta. En suosittele auton omia kaluja ja tunkkeja käytettäväksi.
        Sen sijaan rengasliikkeiden tosi "ammattilaisten" jäljiltä on tarvittu metrin putkea, jotta saisi edes yhden pyörän vaihdetuksi. Piti avustaa naapurin miestä, että sai vararenkaan alle.
        Toinen esimerkki ammattilaisten toimista on se, kun letukkapakusta paukahti pakkasella norjan reissulla pultit poikki. Perässä oli vielä pitkä perävaunu millä purjelentokone oli määrä saada Kebnekaiselta takaisin suomeen.
        Onneksi paikalle tulleella hinurilla oli oma paja, missä pultit saatiin pois rummusta ja uudet loihdittiin jostakin tilalle. Oli laittaneet alan "ammattilaset" pultit pikkasen kireälle.
        laitetaanko rengasliikkeissä aluvanteetkin kiinni pulttipyssyllä aina TÄYSILLÄ. Ei ihme, ettei kukaan pysty vaihtamaan auton työkaluilla rengasta tien päällä.
        Huhp. eksyin aiheessa. Tarkoitus oli sanoa että vanteet on aina pysyneet kiinni ristikkoavaimella kevyesti kiristämällä. Ranteessa on siis ollut oikea momentti, jos vääntää samalla lailla samassa asennossa ja laittaa aina tippakannulla rasvaa puhtaisiin kierteisiin. Näin menetellen ristikkoavainkin pyörii kuin helikopterin roottorin siivet ja hyvä tulee.
        Momenttiavainta toki tarvii kun kannen pultteja kiristetään.

joo mitä siinä momenttiavainta tarvitaan, näppituntumalla vaan....

Oikeissa rengaslikkeissäkin käytetään momenttiavainta jälkikiristyksessä. Viimeksi näin tehtiin Euromasterilla kun uudet renkaat aluvanteineen laitatin. Että semmonen tapaus.

• jotka osaa
        >Ztotz< kirjoitti:

joo mitä siinä momenttiavainta tarvitaan, näppituntumalla vaan....

Oikeissa rengaslikkeissäkin käytetään momenttiavainta jälkikiristyksessä. Viimeksi näin tehtiin Euromasterilla kun uudet renkaat aluvanteineen laitatin. Että semmonen tapaus.

Näppituntumalla. Puppelipojat tarvii kaikenlaisia laitteita kaurapuuron syöntiikin.

• <Ztotz>
        jotka osaa kirjoitti:

Näppituntumalla. Puppelipojat tarvii kaikenlaisia laitteita kaurapuuron syöntiikin.

... kuluisat viimeiset sanat...

• aluvanteet
        <Ztotz> kirjoitti:

... kuluisat viimeiset sanat...

Käsin jo -80 -luvun alussa, kun sinä olit vielä kiiltona teidän talon talkkarin silmissä.

• <Ztotz>
        aluvanteet kirjoitti:

Käsin jo -80 -luvun alussa, kun sinä olit vielä kiiltona teidän talon talkkarin silmissä.

silloin mitään aluvanteita ollut vielä laajalti käytössä. Itse olen peltivanteet kiristellyt paikalleen vuodesta 1970 lähtien, jolloin sinut siittäviä siittiöitäkään ei ollut vielä syntynyt.

• Kokemusta on.

Momenttiavaimet olisi syytä kalibroida niiden virheellisen näyttämän selvittämiseksi.
      Uusissa avaimissa saattaa olla jopa 40 % heittoja puoleen tai toiseen.
      Että silleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että

Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.
      Ikävä
      64
      971
    2. Mieti oikeasti

Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.
      Ikävä
      30
      677
    3. Taasko sä vedit

Suojamoodin päälle? Miehelle
      Ikävä
      88
      657
    4. Tiedoksi yhdelle naiselle

että mies lähestyy kaikin tavoin jos on kiinnostunut! 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      46
      628
    5. kene ajoi "kolarin"?

"Punkaharjulla Luston ja Tuppuranmäen välillä sattui tiistaina aamupäivällä liikenneonnettomuus. Poliisin mukaan Savonl
      Savonlinna
      14
      625
    6. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      24
      621
    7. Pahin tapa satuttaa toista

On jättää toinen vaille mitään vastausta. Erityisen kipeää se tekee sillon jos toinen ghostaa.
      Ikävä
      67
      614
    8. Liikenneonnettumuus

Linkkari ja ruotsibiili törmäsivät linkku oli redun opetusajossa
      Ylitornio
      8
      599
    9. Alkaa jotenkin nyt kuvio hahmottuu täällä

Sellainen vaikutelma tästä alkaa tulla, että täällä on joku pieni porukka, joka tuntee toisensa tai ainakin pelaa samaan
      Ikävä
      82
      548
    10. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      61
      535
    11. Minä kyllä odotan nainen

että sinun kanssa voisin jutella asioista ihan oikeasti.
      Ikävä
      44
      531
    12. Miten uskallan sua nähdä

Kun vaikutat suuttuneelta :(
      Ikävä
      40
      526
    13. Jos kaivattusi on

Varattu niin miksi et antaisi asian olla hänen suhteen. Miksi ylipäätään vielä jatkat?
      Ikävä
      47
      523
    14. Minulla on joskus ikävä sinua ja ajattelen sinua joskus.. edelleen

Olin joskus niin rakastunut sinuun. Olin onnellinen, että kohdattiin ja kun vain tiesin sinun olevan olemassa. Täytit aj
      Ikävä
      15
      515
    15. 56
      507
    16. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      134
      488
    17. Kylän tielle remonttia?

Mitäköhän kylän tielle ruvetaan tekemään ku laitettu tuommoset töpsät muutamien suojateitten kohille?
      Hyrynsalmi
      13
      482
    18. Miten vuosien jälkeenkin tunteet voivat olla niin voimakkaat?

Että pelkkä ajatus sinusta täyttää silmät kyynelistä.
      Ikävä
      27
      427
    19. Nainen, tässä olen kahden vaiheilla

Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa
      Ikävä
      46
      423
    20. Suloinen ja herkkä

Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      28
      411
    Aihe