Tehojen nousu ja katsastus!!!

onko tod. näin???

Kertokaahan nyt jos laitan 150 hv A4:seen(vm 01/02) lastun/ohjelman joka nostaa tehot noin 200 hv:seen. Ja autossa on tehtaan sporttialusta ja penkit ja muut sälät, niin tuleeko jotain ongelmia katsastusasemalla jos on vielä joku "lappu" tehonvalmistuksen tekijältä. Kertokaahan nyt jotain ennenkuin on itku silmässä...

11

3338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä

      Jos ja kun se menee pakokaasu päästöistä läpi niin ei pitäisi olla ongelmia, ja ei ne siellä mitään tehoja rupea mittaamaan. Ja onkos siitä pikku lastusta edes pakko kertoa kenellekkään. Ovathan toisetkin lastuja laittaneet ja kai he ovat jollain ne katsastuksesta läpi saaneet

    • olla

      ainakin todistus jarrujen, akseliston, päästöjen ja jousituksen vastaavuudesta kyseiselle tyypille. Ja tietenkin tehomittaustodistus. Nämä todistukset saat auton/"virityksen" valmistajalta/edustajalta. Kantsii kysellä katsureilta vielä tarkemmin, ennenkuin menee muutoksia tekemään.

      • Ihmettelen....

        Miten ihmeessä esim. König paja voi rakentaa turboista kovempia vehkeitä koko ajan jos laillisesti pitäisi tollaset hirveet paperit hommata,...? Vai mitä esim. König pajan antama paperi kertoo katsastusmiehelle...? Olen hiukan yllättynyt siitä, että vaikuttaa että kaikki viralliset virityspajatkin siis tekevät lähes laitonta touhua koko ajan tai siis että viritetyn auton saisi läpi katsastuksesta pitäisi olla triljoona ihme paperia ja todistusta hanskassa?
        Ei hitto mitä touhua....? Ja viritettyjä autoja on suomessa varmasti pilvin pimein ja onko ne kaikki laittomia...??? Jumal....täähän on kuin joku villinlänsi....


      • A6 TDI -96

        Jos ostan käytetyn auton (esim. omani tällä hetkellä), niin saanko ajella kylmä rinki per..n ympärillä kun en tiedä onko kulkupeliä lastutettu?? Satun ajamaan kolarin ja jossain ihmetarkastuksessa tuleekin ilmi että autossa on lastu paikallaan...Joskohan noita ei tarkastettais ihan hirveesti purkamalla?? Vai pitääkö aina käytetyn auton ostettuaan selvittään onko autossa lastu tms. virityksiä ennekuin sillä uskaltaa ajaa?? Eikös periaatteessa alustan madaltaminenkin ole semmoinen muutos joka vaatisi katsastuksen??


      • A Friikki
        A6 TDI -96 kirjoitti:

        Jos ostan käytetyn auton (esim. omani tällä hetkellä), niin saanko ajella kylmä rinki per..n ympärillä kun en tiedä onko kulkupeliä lastutettu?? Satun ajamaan kolarin ja jossain ihmetarkastuksessa tuleekin ilmi että autossa on lastu paikallaan...Joskohan noita ei tarkastettais ihan hirveesti purkamalla?? Vai pitääkö aina käytetyn auton ostettuaan selvittään onko autossa lastu tms. virityksiä ennekuin sillä uskaltaa ajaa?? Eikös periaatteessa alustan madaltaminenkin ole semmoinen muutos joka vaatisi katsastuksen??

        sillä jos ostat auton liikkeestä ja se ei ole ilmoittanut että autossasi on lastu ja olet siitä siis tietämätön on vastuu kuluttajasuojalain mukaan täysin (lue 100%) mjällä, mutta yksityisten väliseen kaupankäyntiin ei päde nämä jutut. Lue ne TM jutut esim 1/04 numerosta.


      • iso sotku
        Ihmettelen.... kirjoitti:

        Miten ihmeessä esim. König paja voi rakentaa turboista kovempia vehkeitä koko ajan jos laillisesti pitäisi tollaset hirveet paperit hommata,...? Vai mitä esim. König pajan antama paperi kertoo katsastusmiehelle...? Olen hiukan yllättynyt siitä, että vaikuttaa että kaikki viralliset virityspajatkin siis tekevät lähes laitonta touhua koko ajan tai siis että viritetyn auton saisi läpi katsastuksesta pitäisi olla triljoona ihme paperia ja todistusta hanskassa?
        Ei hitto mitä touhua....? Ja viritettyjä autoja on suomessa varmasti pilvin pimein ja onko ne kaikki laittomia...??? Jumal....täähän on kuin joku villinlänsi....

        Ei siitä hirveitä paperinippuja tarttee olla. Mahtuu ne samat asiat yhdelle A4-arkillekin. Esim. jos lastutuksen tekee jokin asiaan vihkiytynyt paja, tarvii tältä pajalta todistuksen tehomittauksesta ja päästöistä (ei päästömittaustodistusta, vaan todistuksen, että auto täyttää EU-direktiivin mukaiset sille annetut päästövaatimukset virityksen jälkeenkin).

        Sitten marssii tehotodistuksen kans merkkiliikkeeseen, ja kysyy riittävätkö jarrujen, jousituksen, akseliston ym. ominaisuudet tämmöselle tehonousulle, vai tarviiko mennä muuttelee jotain. Jos riittää, sillä hyvä ja merkkiliike kirjottaa esim. sanallisen todistuksen siitä, että em. kohteet täyttävät vaatimukset. Jos ei riitä, sit pitää muuttaa jotain, aina tämäkään ei onnistu. Eli kantsii selvittää ensin tämä asia, tarviiko niitä jousituksia, akselistoja ja jarruja tms. mennä muuttelemaan ennen lastuvirityksen tekoa. Ei se sen kummempaa ole.

        Se on totta, ettei niitä lastuja katsastuksessa huomaa millään, mut auton omistaja on vastuussa siitä, että auto on lain mukainen.


    • anatooli

      pidät turpas kiinni katsastuksessa niin ole mitää ongelmia. Veikkaampa että korkeintaan 1% näistä lastumuutooksista / virityksistä on katsastettu niille tehoille mitä autoissa todella on.

      • ABT

        Pitää kuitenkin muistaa että vakuutusyhtiöt eivät katso hyvällä luvattomasti viriteltyjä autoja. Saattaa tulla kolarista iiiso lasku jos esim. joku loukkaantuu, tahi tulee kokonaan työkyvyttömäksi.

        Noh, kolareitahan ei taitavat aja, mutta kuitenkin on hyvä riskit tietää!


      • ABT2
        ABT kirjoitti:

        Pitää kuitenkin muistaa että vakuutusyhtiöt eivät katso hyvällä luvattomasti viriteltyjä autoja. Saattaa tulla kolarista iiiso lasku jos esim. joku loukkaantuu, tahi tulee kokonaan työkyvyttömäksi.

        Noh, kolareitahan ei taitavat aja, mutta kuitenkin on hyvä riskit tietää!

        Ammattilainen näkee hetkessä onko auto lastutettu. Ja vakuutusyhtiötkään ei tyhmiä ole, kaikki tietää että turbot on helppo lastuttaa ja vähemmästäkin jättää yhtiöt korvaukset maksamatta.


      • Jetsulleen
        ABT kirjoitti:

        Pitää kuitenkin muistaa että vakuutusyhtiöt eivät katso hyvällä luvattomasti viriteltyjä autoja. Saattaa tulla kolarista iiiso lasku jos esim. joku loukkaantuu, tahi tulee kokonaan työkyvyttömäksi.

        Noh, kolareitahan ei taitavat aja, mutta kuitenkin on hyvä riskit tietää!

        olen yrittänyt paasata näille lastuvirittäjille.


    • Jaksu

      Tekniikan maailmassa oli aiheesta kattava kolimiosainen tietopaketti. Sieltä löytyy kaikki nykyiset vaatimukset selitettynä selkokielellä:

      17/2003 Viritys ja pykälät, osa I s. 72
      1/2004 Viritys ja pykälät, osa 3:
      Tieto poistaa tuskaa s. 112
      19/2003 Viritys ja pykälät, osa 2:
      Alusta vireeseen - laillisesti s. 140

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      57
      4614
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      155
      4224
    3. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      67
      3862
    4. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      125
      3820
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      47
      3648
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      79
      3478
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      98
      3031
    8. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2885
    9. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2706
    10. Korjaamo suositus

      Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      15
      2420
    Aihe