Tehojen nousu ja katsastus!!!

onko tod. näin???

Kertokaahan nyt jos laitan 150 hv A4:seen(vm 01/02) lastun/ohjelman joka nostaa tehot noin 200 hv:seen. Ja autossa on tehtaan sporttialusta ja penkit ja muut sälät, niin tuleeko jotain ongelmia katsastusasemalla jos on vielä joku "lappu" tehonvalmistuksen tekijältä. Kertokaahan nyt jotain ennenkuin on itku silmässä...

11

3286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä

      Jos ja kun se menee pakokaasu päästöistä läpi niin ei pitäisi olla ongelmia, ja ei ne siellä mitään tehoja rupea mittaamaan. Ja onkos siitä pikku lastusta edes pakko kertoa kenellekkään. Ovathan toisetkin lastuja laittaneet ja kai he ovat jollain ne katsastuksesta läpi saaneet

    • olla

      ainakin todistus jarrujen, akseliston, päästöjen ja jousituksen vastaavuudesta kyseiselle tyypille. Ja tietenkin tehomittaustodistus. Nämä todistukset saat auton/"virityksen" valmistajalta/edustajalta. Kantsii kysellä katsureilta vielä tarkemmin, ennenkuin menee muutoksia tekemään.

      • Ihmettelen....

        Miten ihmeessä esim. König paja voi rakentaa turboista kovempia vehkeitä koko ajan jos laillisesti pitäisi tollaset hirveet paperit hommata,...? Vai mitä esim. König pajan antama paperi kertoo katsastusmiehelle...? Olen hiukan yllättynyt siitä, että vaikuttaa että kaikki viralliset virityspajatkin siis tekevät lähes laitonta touhua koko ajan tai siis että viritetyn auton saisi läpi katsastuksesta pitäisi olla triljoona ihme paperia ja todistusta hanskassa?
        Ei hitto mitä touhua....? Ja viritettyjä autoja on suomessa varmasti pilvin pimein ja onko ne kaikki laittomia...??? Jumal....täähän on kuin joku villinlänsi....


      • A6 TDI -96

        Jos ostan käytetyn auton (esim. omani tällä hetkellä), niin saanko ajella kylmä rinki per..n ympärillä kun en tiedä onko kulkupeliä lastutettu?? Satun ajamaan kolarin ja jossain ihmetarkastuksessa tuleekin ilmi että autossa on lastu paikallaan...Joskohan noita ei tarkastettais ihan hirveesti purkamalla?? Vai pitääkö aina käytetyn auton ostettuaan selvittään onko autossa lastu tms. virityksiä ennekuin sillä uskaltaa ajaa?? Eikös periaatteessa alustan madaltaminenkin ole semmoinen muutos joka vaatisi katsastuksen??


      • A Friikki
        A6 TDI -96 kirjoitti:

        Jos ostan käytetyn auton (esim. omani tällä hetkellä), niin saanko ajella kylmä rinki per..n ympärillä kun en tiedä onko kulkupeliä lastutettu?? Satun ajamaan kolarin ja jossain ihmetarkastuksessa tuleekin ilmi että autossa on lastu paikallaan...Joskohan noita ei tarkastettais ihan hirveesti purkamalla?? Vai pitääkö aina käytetyn auton ostettuaan selvittään onko autossa lastu tms. virityksiä ennekuin sillä uskaltaa ajaa?? Eikös periaatteessa alustan madaltaminenkin ole semmoinen muutos joka vaatisi katsastuksen??

        sillä jos ostat auton liikkeestä ja se ei ole ilmoittanut että autossasi on lastu ja olet siitä siis tietämätön on vastuu kuluttajasuojalain mukaan täysin (lue 100%) mjällä, mutta yksityisten väliseen kaupankäyntiin ei päde nämä jutut. Lue ne TM jutut esim 1/04 numerosta.


      • iso sotku
        Ihmettelen.... kirjoitti:

        Miten ihmeessä esim. König paja voi rakentaa turboista kovempia vehkeitä koko ajan jos laillisesti pitäisi tollaset hirveet paperit hommata,...? Vai mitä esim. König pajan antama paperi kertoo katsastusmiehelle...? Olen hiukan yllättynyt siitä, että vaikuttaa että kaikki viralliset virityspajatkin siis tekevät lähes laitonta touhua koko ajan tai siis että viritetyn auton saisi läpi katsastuksesta pitäisi olla triljoona ihme paperia ja todistusta hanskassa?
        Ei hitto mitä touhua....? Ja viritettyjä autoja on suomessa varmasti pilvin pimein ja onko ne kaikki laittomia...??? Jumal....täähän on kuin joku villinlänsi....

        Ei siitä hirveitä paperinippuja tarttee olla. Mahtuu ne samat asiat yhdelle A4-arkillekin. Esim. jos lastutuksen tekee jokin asiaan vihkiytynyt paja, tarvii tältä pajalta todistuksen tehomittauksesta ja päästöistä (ei päästömittaustodistusta, vaan todistuksen, että auto täyttää EU-direktiivin mukaiset sille annetut päästövaatimukset virityksen jälkeenkin).

        Sitten marssii tehotodistuksen kans merkkiliikkeeseen, ja kysyy riittävätkö jarrujen, jousituksen, akseliston ym. ominaisuudet tämmöselle tehonousulle, vai tarviiko mennä muuttelee jotain. Jos riittää, sillä hyvä ja merkkiliike kirjottaa esim. sanallisen todistuksen siitä, että em. kohteet täyttävät vaatimukset. Jos ei riitä, sit pitää muuttaa jotain, aina tämäkään ei onnistu. Eli kantsii selvittää ensin tämä asia, tarviiko niitä jousituksia, akselistoja ja jarruja tms. mennä muuttelemaan ennen lastuvirityksen tekoa. Ei se sen kummempaa ole.

        Se on totta, ettei niitä lastuja katsastuksessa huomaa millään, mut auton omistaja on vastuussa siitä, että auto on lain mukainen.


    • anatooli

      pidät turpas kiinni katsastuksessa niin ole mitää ongelmia. Veikkaampa että korkeintaan 1% näistä lastumuutooksista / virityksistä on katsastettu niille tehoille mitä autoissa todella on.

      • ABT

        Pitää kuitenkin muistaa että vakuutusyhtiöt eivät katso hyvällä luvattomasti viriteltyjä autoja. Saattaa tulla kolarista iiiso lasku jos esim. joku loukkaantuu, tahi tulee kokonaan työkyvyttömäksi.

        Noh, kolareitahan ei taitavat aja, mutta kuitenkin on hyvä riskit tietää!


      • ABT2
        ABT kirjoitti:

        Pitää kuitenkin muistaa että vakuutusyhtiöt eivät katso hyvällä luvattomasti viriteltyjä autoja. Saattaa tulla kolarista iiiso lasku jos esim. joku loukkaantuu, tahi tulee kokonaan työkyvyttömäksi.

        Noh, kolareitahan ei taitavat aja, mutta kuitenkin on hyvä riskit tietää!

        Ammattilainen näkee hetkessä onko auto lastutettu. Ja vakuutusyhtiötkään ei tyhmiä ole, kaikki tietää että turbot on helppo lastuttaa ja vähemmästäkin jättää yhtiöt korvaukset maksamatta.


      • Jetsulleen
        ABT kirjoitti:

        Pitää kuitenkin muistaa että vakuutusyhtiöt eivät katso hyvällä luvattomasti viriteltyjä autoja. Saattaa tulla kolarista iiiso lasku jos esim. joku loukkaantuu, tahi tulee kokonaan työkyvyttömäksi.

        Noh, kolareitahan ei taitavat aja, mutta kuitenkin on hyvä riskit tietää!

        olen yrittänyt paasata näille lastuvirittäjille.


    • Jaksu

      Tekniikan maailmassa oli aiheesta kattava kolimiosainen tietopaketti. Sieltä löytyy kaikki nykyiset vaatimukset selitettynä selkokielellä:

      17/2003 Viritys ja pykälät, osa I s. 72
      1/2004 Viritys ja pykälät, osa 3:
      Tieto poistaa tuskaa s. 112
      19/2003 Viritys ja pykälät, osa 2:
      Alusta vireeseen - laillisesti s. 140

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3111
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3067
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2417
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      2037
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1759
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      83
      1370
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1280
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1110
    Aihe