Metsäpalstan myynti

Tietoa vailla

Hei
Kyselisin mitä kuluja tulee myyjälle.Verot,välityspalkkiot ja lainhuudatukset ym.

Kiitoksia etukäteen vastauksista.

7

3847

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myyty

Myyjä maksaa myyntivoittoveroa 28% kauppahinnasta (vähennysten jälkeen). Kauppahinnasta vähennetään kiinteistövälittäjän palkkio ja myynnista koituvia muita kuluja, ilmoittelu mm.
      Jos on omistanut maa-alueen yli kymmenen vuotta vähennetään hankintameno-olettamana 40% ja jos alle 10 vuotta hankintameno-olettamana vähennetään kauppahinnasta 20%. Näiden vähennysten jälkeen kauppahinnasta maksetaan myyntivoittovero 28%.

Ostaja maksaa 4% varainsiirtoveron, lainhuutomaksun, kaupanvahvistajan kuluista puolet eli n. 135e alv22%.

• Mhy-maksun osuuden

Tämä ei varsinaisesti kuulu kauppaan, vaan omistukseen. Siis metsätilan myyjä maksaa vielä Mhy-maksua myynnin jälkeenkin, koska ko. maksu laahaa jäljessä Usein kauppakirjaan laitetaan maininta, että kumpikin osapuoli maksaa omistusajaltaan kohteeseen liittyvät maksut, kuten tiemaksut jne.
        Muuten ei suuremin maksuja myyjälle tulekaan, mitä nyt verottaja muistaa ja kaupanvahvistajan palkkiosta 1/2 osuus ja jos on käyttänyt välittäjää, niin välittäjän palkkion.

• veron osalta

Myyntivoittovero ei ole kulu!

• Kaupunkilainen
        veron osalta kirjoitti:

Myyntivoittovero ei ole kulu!

Mitenkäs vero sitten menee, jos myy perintönä saamansa metsäpalstan. n. 12 ha:n palsta, neljä vuotta sitten peritty, myyty siitä jo puustoa n. 20 000 euron edestä ja siitä maksettu vero. Mhy tehnyt arvion n. vuosi sitten ja sen mukaisen hinnan mukaan olisin myymässä, paitsi vähennetävä myyntihinnasta vielä nyt saatu puunmyyntitulo.
        Myyntihinta on selvästi alle sen mitä perukirjaan arvoksi merkittiin...

• kerkkkä
        Kaupunkilainen kirjoitti:

Mitenkäs vero sitten menee, jos myy perintönä saamansa metsäpalstan. n. 12 ha:n palsta, neljä vuotta sitten peritty, myyty siitä jo puustoa n. 20 000 euron edestä ja siitä maksettu vero. Mhy tehnyt arvion n. vuosi sitten ja sen mukaisen hinnan mukaan olisin myymässä, paitsi vähennetävä myyntihinnasta vielä nyt saatu puunmyyntitulo.
        Myyntihinta on selvästi alle sen mitä perukirjaan arvoksi merkittiin...

miksi perunkirjaan merkitty todellista arvoa korkeampi hinta aikoinaan.....???????

• pulmapäivä
        kerkkkä kirjoitti:

miksi perunkirjaan merkitty todellista arvoa korkeampi hinta aikoinaan.....???????

Kirjoitin vähän epäselvästi. Siis minä olen omistusaikanani myynyt metsää n. 20000 euron edestä, perukirja-arvo oli mhy:n arvio n. viisi vuotta sitten ja ok. Mutta nyt kun olen hakkuut tehnyt, niin kai se arvokin on vähän pudonnut. Olen alv-verovelvollinen ja maksanut siis verot tuosta tulosta. Maksanko minä nyt sitten pääomaveroan vai mitä ja miten summa muodostuu? Esim. jos vaikka hinta olis nyt 28000ja pk arvo olis 33000?

• kerkkkä
        pulmapäivä kirjoitti:

Kirjoitin vähän epäselvästi. Siis minä olen omistusaikanani myynyt metsää n. 20000 euron edestä, perukirja-arvo oli mhy:n arvio n. viisi vuotta sitten ja ok. Mutta nyt kun olen hakkuut tehnyt, niin kai se arvokin on vähän pudonnut. Olen alv-verovelvollinen ja maksanut siis verot tuosta tulosta. Maksanko minä nyt sitten pääomaveroan vai mitä ja miten summa muodostuu? Esim. jos vaikka hinta olis nyt 28000ja pk arvo olis 33000?

muodostu myynti voittoa...verotettavaa.
        Perintönä saadusta metsätilasta olet puineen veron aikoinaan maksanut ja sitten puita myydessä pääomatulona puista tavallaan toisen kerran...se olisi kohtuutonta maksaa puukaupan arvoista, tilan myynnin yhteydessä veroa kolmannen kerran.

Em. takia edullisempaa ostaa metsä;varsinkin jos ei ole tarkoitus siitä heti luopua. Esim. vanhemmilta ,kuin periä.Kaupan kylkiäisinä tulee metsävähennysoikeus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe