Vuorenkilpi

Ruma Kilpi

Olen muuttanut maaseudulle ja puutarhassa on suurehko hoitamaton vuorenkilpi alue. Kasvusto on ollut huonolla hoidolla ja oli jo viime kesänä järkyttävän näköinen. Joukossa paljon kuolleita lehtiä ja mustia pötkylöitä ja todella epäsiistin näköinen. Muutama kukkanenkin kyllä joukosta pilkisti, mutta se ei paljoakaan mieltä kohottanut. Miten saan alueen kuntoon vai luovunko vuorenkilvistä kokonaan ja kylvän nurmikon tilalle? Olisin valmis kaivamaan maasta kaiken pois, kääntämään maan ja istuttamaan siihen vuorenkilppien elossa olevia osia tai jotain muuta parempaa. Jos istutan noita vuorenkilpiä, niin millaisia taimia sieltä kaaoksesta kannattaisi etsiä?

12

16853

Vastaukset 12

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hippilippil.

kaikki lehdet pois ja hienosti kasvoi uudet lehdet tilalle.

jos et jaksa huonoja sieltä onkia pois tai nostaa kaikkia ylös ja istuttaa uudestaan, niin leikkaa matalaksi vaan. kyllä se siitä uudistuu :)

• Kasvidyykkari

Vuorenkilpi on todella luja kasvi. Yksi konsti on leikata kaikki näkyvä lehdistö pois, laittaa uutta hyvää multaa kerros koko alueelle ja jo samana kesänä siinä on uusi kasvusto. Paikalle jäänyt juuristo pukkaa uutta lehteä.

Isompi työ on ottaa kaikki pois, kääntää ja parantaa maa sekä istuttaa uudelleen alkuja, jotka otat siitä kasvustosta. Vuorenkilpi alkaa kyllä, kun on pari kolme lehteä ja vähän juurta. Jos saat kasvustosta vain juurettomia pistokkaita, kastele hyvin ja peitä harsolla muutamaksi viikoksi niin alkaa. Jos kasvusto jää mielestäsi harvaksi, laita kaikki poistamasi vuorenkilvet johonkin pihasi joutomaalle, niin loppukesästä saat uusia alkuja paljon.Eikä tarvitse edes pahemmin istutella. Minä sain hyviä alkuja kun naapuri oli viskannut vurenkilpiä kasaksi tonttinsa reunalle ja ne olivat alkaneet itsestään uuden elämän siinä kasassa ja naapuri antoi luvan ottaa kaikki. Ja minullehan kelpasi.

Vaikka vuorenkilpi on hieman tylsähkö kasvi, on se kuitenkin mainio kasvi sellaisiin paikkoihin missä juuri muut kasvit ei menesty. Itselleni laitoin sitä varjoisalle pihalle, jossa edes nurmikko ei menesty.

• nurtsia

Älä ainakaan nurmikkoa siihen suunnittele. Nurtsi on puutarhan kallein ja työläin osa. Itse ainakin yritän kaikin keinoin vähentää nurmikkoa.
      Sen sijaan mielelläni ottaisin markilleni lisää vuorenkilpeä, joka mielestäni on kaunis ja helppo hoidettava. Sehän on lähes ainavihanta, ja painopiste on lehdistöllä - ei niinkään kukinnalla.
      Luulen, että saat kasvustosi uuteen nousuun lisäämällä niiden tyvelle ohuen kerroksen hyvää multaa.

• 20

Minä olen aika surutta repinyt ylimääräisiä juuria ja lehtiä pois. Se on kova leviämään, mutta siellä, missä sen saa tehdä se on oivallinen kasvi.
        Meillä on talon ympärillä sitä. Kukkapenkeistä otan loputkin pois. Ajan kanssa se leviää ja pienentää nurmikkoa. Mun mielestä vuorenkilpi jää harvaksi, ellei sitä istuta uudelleen. Niitä paksuja juuria vaan multaan ja siitä se lähtee. Toisaalta voin itsekin kokeilla mullan lisäystä sitten joskus.
        Muutamasta pistokkaasta sitä riittää nyt kymmenille metreille...

• heinikko-

siinä sulle maatalossa jotain duunia minkä saatat hallita.

• niitä ylös

Kasvusto kohenee eka kesänä, kun nypit huonot maanpäälliset osat pois, levität kanankakkaa ja reilusti uutta multaa joka paikkaan, joka kevät samat toimet. Jos syksyllä on vielä isoja paljaita paikkoja, niin kaiva niihin kohti potero ja istuta uusia taimia.
      Niitä mustia lehtiä tulee muuten jatkossakin joka talvi, revit vain pois ja sillä hyvä.

• että sillai

Uudistin kans penkkiä ja toissa kesänä hävitin muutaman neliön toisesta kohtaa ja siirsin osan kellarin katolle pötkylän puolen metrin välein. Viime kesänä kukki jo komeasti . Nyt koko kumpu peitossä. Mahtavan näköinen

• ei_turhake

Vuorenkilpi - Bergenia - Siperian teehttp://blogit.meillakotona.fi/sonjanpuutarhassa/voimajuomaa-puutarhasta/ upeita kuvia
      http://www.ksml.fi/kotimaa/Voimajuoma-Siperian-tee-syntyy-vuorenkilven-lehdistä-–-vielä-ehtii-keräämään/383024
      http://wikikko.info/wiki/Vuorenkilpi
      http://www.liberherbarum.net/Pn6891.HTM Bergenia
      http://keruutuotetarkastaja.blogspot.fi/2015/04/vuorenkilpi-lisaa-jaksamista-ja-hoitaa.html

• tee_nisti

• bergenisti

• oma_sekoitus

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      196
      1892
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      117
      997
    3. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      137
      962
    4. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      755
    5. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      213
      728
    6. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      62
      678
    7. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      135
      666
    8. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      24
      664
    9. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      57
      602
    10. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      38
      578
    Aihe