Vuorenkilpi

Ruma Kilpi

Olen muuttanut maaseudulle ja puutarhassa on suurehko hoitamaton vuorenkilpi alue. Kasvusto on ollut huonolla hoidolla ja oli jo viime kesänä järkyttävän näköinen. Joukossa paljon kuolleita lehtiä ja mustia pötkylöitä ja todella epäsiistin näköinen. Muutama kukkanenkin kyllä joukosta pilkisti, mutta se ei paljoakaan mieltä kohottanut. Miten saan alueen kuntoon vai luovunko vuorenkilvistä kokonaan ja kylvän nurmikon tilalle? Olisin valmis kaivamaan maasta kaiken pois, kääntämään maan ja istuttamaan siihen vuorenkilppien elossa olevia osia tai jotain muuta parempaa. Jos istutan noita vuorenkilpiä, niin millaisia taimia sieltä kaaoksesta kannattaisi etsiä?

12

13519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hippilippil.

      kaikki lehdet pois ja hienosti kasvoi uudet lehdet tilalle.

      jos et jaksa huonoja sieltä onkia pois tai nostaa kaikkia ylös ja istuttaa uudestaan, niin leikkaa matalaksi vaan. kyllä se siitä uudistuu :)

    • Kasvidyykkari

      Vuorenkilpi on todella luja kasvi. Yksi konsti on leikata kaikki näkyvä lehdistö pois, laittaa uutta hyvää multaa kerros koko alueelle ja jo samana kesänä siinä on uusi kasvusto. Paikalle jäänyt juuristo pukkaa uutta lehteä.

      Isompi työ on ottaa kaikki pois, kääntää ja parantaa maa sekä istuttaa uudelleen alkuja, jotka otat siitä kasvustosta. Vuorenkilpi alkaa kyllä, kun on pari kolme lehteä ja vähän juurta. Jos saat kasvustosta vain juurettomia pistokkaita, kastele hyvin ja peitä harsolla muutamaksi viikoksi niin alkaa. Jos kasvusto jää mielestäsi harvaksi, laita kaikki poistamasi vuorenkilvet johonkin pihasi joutomaalle, niin loppukesästä saat uusia alkuja paljon.Eikä tarvitse edes pahemmin istutella. Minä sain hyviä alkuja kun naapuri oli viskannut vurenkilpiä kasaksi tonttinsa reunalle ja ne olivat alkaneet itsestään uuden elämän siinä kasassa ja naapuri antoi luvan ottaa kaikki. Ja minullehan kelpasi.

      Vaikka vuorenkilpi on hieman tylsähkö kasvi, on se kuitenkin mainio kasvi sellaisiin paikkoihin missä juuri muut kasvit ei menesty. Itselleni laitoin sitä varjoisalle pihalle, jossa edes nurmikko ei menesty.

    • nurtsia

      Älä ainakaan nurmikkoa siihen suunnittele. Nurtsi on puutarhan kallein ja työläin osa. Itse ainakin yritän kaikin keinoin vähentää nurmikkoa.
      Sen sijaan mielelläni ottaisin markilleni lisää vuorenkilpeä, joka mielestäni on kaunis ja helppo hoidettava. Sehän on lähes ainavihanta, ja painopiste on lehdistöllä - ei niinkään kukinnalla.
      Luulen, että saat kasvustosi uuteen nousuun lisäämällä niiden tyvelle ohuen kerroksen hyvää multaa.

      • 20

        Minä olen aika surutta repinyt ylimääräisiä juuria ja lehtiä pois. Se on kova leviämään, mutta siellä, missä sen saa tehdä se on oivallinen kasvi.
        Meillä on talon ympärillä sitä. Kukkapenkeistä otan loputkin pois. Ajan kanssa se leviää ja pienentää nurmikkoa. Mun mielestä vuorenkilpi jää harvaksi, ellei sitä istuta uudelleen. Niitä paksuja juuria vaan multaan ja siitä se lähtee. Toisaalta voin itsekin kokeilla mullan lisäystä sitten joskus.
        Muutamasta pistokkaasta sitä riittää nyt kymmenille metreille...


    • heinikko-

      siinä sulle maatalossa jotain duunia minkä saatat hallita.

    • niitä ylös

      Kasvusto kohenee eka kesänä, kun nypit huonot maanpäälliset osat pois, levität kanankakkaa ja reilusti uutta multaa joka paikkaan, joka kevät samat toimet. Jos syksyllä on vielä isoja paljaita paikkoja, niin kaiva niihin kohti potero ja istuta uusia taimia.
      Niitä mustia lehtiä tulee muuten jatkossakin joka talvi, revit vain pois ja sillä hyvä.

      • että sillai

        Uudistin kans penkkiä ja toissa kesänä hävitin muutaman neliön toisesta kohtaa ja siirsin osan kellarin katolle pötkylän puolen metrin välein. Viime kesänä kukki jo komeasti . Nyt koko kumpu peitossä. Mahtavan näköinen


    • oma_sekoitus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1495
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe