Hei.
Olen jo pitkän aikaa miettinyt tälläistä asiaa että.
Kun teen esim nettisivuja, ohjelmointi projekteja yms..
Millaista musiikkia ja kuvia saa käyttää apuna töissä ilman että rikkoo mitään tekijänoikeuksia ja voi vapaasti laittaa työt omalle portfolio sivulle esille, vai onko ollenkaan sallitua ?
Kun itsellä ei hirveästi ole kokemusta esim musiikin teosta, niin olisi silti kiva saada omiin projekteihin jotakin musiikkia taustalle tai muuta ääniä.
Netti kuvien ja musiikin käyttö omissa projekteissa.
2
418
Vastaukset
- KarlErikAurelius
"Millaista musiikkia ja kuvia saa käyttää apuna töissä ilman että rikkoo mitään tekijänoikeuksia ja voi vapaasti laittaa työt omalle portfolio sivulle esille, vai onko ollenkaan sallitua ?"
Onhan netissä noita sivustoja joihin laitettu materiaali on vapaassa käytössä. - Lossivahti Loponen
Ilman lupaa saa käyttää sellaista musiikkia, jonka säveltäjä, sanoittaja ja mahdollinen sovittaja ovat kuolleet yli 70 vuotta sitten. Lisäksi käytettävän äänitteen pitää olla vähintään 50 vuotta vanha, jotta esittäjiltä ja levy-yhtiöltä ei tarvita lupaa. Tämä koskee myös esimerkiksi luontoääniä. Tietysti voit tehdä vapaasta sävelmästä oman esityksen.
Valokuvan suoja kestää 50 vuotta, mutta jos kuva ylittää teoskynnyksen, aikaraja pitenee samaksi kuin musiikillakin. Lisäksi vanhassa tekijänoikeuslaissa oli joitakin siirtymäsäännöksiä, joiden vuoksi ilmeisesti kaikki ennen vuotta 1961 otetut kuvat ovat vapaita, mutta tämä tieto on tarkistamaton.
Verkossa on kyllä tarjolla paljon sellaistakin uudempaakin materiaalia, mitä saa ihan luvallisesti käyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️781667Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia1171074YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä54928- 58841
Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan74786- 57760
Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606028759Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli75753Missä kaikessa olet erilainen
Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.39747Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.42726