Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Sisäsuodattimesta

dfghdfgjd

Hei!
Onko kokemuksia Eheimin biopower 240:stä? Riittääkö tosiaan 240l akvaarioon ainoaksi suodattimeksi? Onko helppo puhdistaa ja kuinka usein? Pitääkö kovaa ääntä?
Kiitos etukäteen!

11

1354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Periaatteessa ei, käytännössä kyllä JOS
      - KALASTOA ON NIUKASTI
      - HARRASTAJA YMMÄRTÄÄ TYPOENKIERRON TOIMINNAN
      - ELLEI VEDEN VAIHDOISTA HUOLEHDI, NITRAATTI TASO SAATTAA NOUSTA ÄKISTIKIN

      Itse suosittelen vieläkin yli 150l akvaariohin jo ulkosuodattimen hankintaa MIKSI
      - MASSATILAVUUS ANTAA ANTEEKSI HOITOVIRHEITÄ
      - HUOLTOVÄLI PITENEE HUOMATTAVASTI
      - EI VIE KALOILTA UIMATILAA

      • sfadsfda

        Ok, kiitos tiedoista. Taidan olla hiukka hölmö mutta miten se typenkierron ymmärtäminen vaikuttaa suodatinvalintaan? Jos siis huolehtii säännöllisistä vedenvaihdoista ja pohjan imuroimisesta ettei nitriittiä tai ammoniakkia pääse muodostumaan (tai nitraattiakaan liiaksi)? Osaatko sanoa miten ton Biopowerin puhdistamisen kanssa on, yhtä usein kuin esim. vaahtomuovipatruunallinen suodatin vai lähempänä ulkosuodattimen puhdistusväliä, eli harvemmin? Jos joutuisit itse toteuttamaan 240l akvaarion suodatuksen muutoin kuin ulkosuodattimella, miten käytännössä toimisit ja minkä suodattimen valitsisit? Hankkisin itse kovin mielelläni ulkosuodattimen mutta kun lupaa ei oikein heltiä.. :(


      • afasfd

        Jos sinun pitäisi valita näiden kahden välillä: Eheimin biopower 240 tai Aquabee New Line 1000, kumman valitsisit? Muilla kokemuksia näistä kahdesta suodattimesta, puolesta tai vastaan?


    • asdfalksfd

      Vielä lisää soppaa sekoittaakseni, asiantuntijataho suosittelikin Biopowerin ja Aquabeen sijaan Eheimin 2252:sta, oletteko samaa mieltä?

      • fish KING

        Jos typen kierto toteutuu vajavaisesti eikä akvaristi sitä tiedosta, nitraattia ei kehity jne. tarvitsee akvaario biologista suodatus massatilavuutta ja sitä saa ainoastaan ulkosuodattimen hankkimalla.

        Toi 2252 on hyvä ja kestäväksi todettu mutta se on tarkoitettu 500l akvaarioiden virtauksen tuojaksi ja roskan kerääjäksi.

        Sun silti kannattaisi sijoittaa ulkosuodattimeen, silloin kaikki olisi helpompaa kun akvaarion biologinen tasapaino on kunnossa. http://www.lemmikkiexpress.fi/product_details.php?p=1037 .. miksi sitä lupaa ei heltiä.. mulla ei muita koskaan ole ollutkaan, eikä niiden takia tietoa vesivahingoista ;) jos tätä pelkäätte.
        Jos se vain mahtuu akvaarion viereen tai alle, homma on ok, hieman kukkaron nyöriä tiukemmalle jos joudut säästämään tohon rahaa, se on elin ikäinen sijoitus ko. akvaarioosi.

        Mitä kalastoa sulla siellä akvassa on/tulee olemaan?


      • sdlfökjsdlökj
        fish KING kirjoitti:

        Jos typen kierto toteutuu vajavaisesti eikä akvaristi sitä tiedosta, nitraattia ei kehity jne. tarvitsee akvaario biologista suodatus massatilavuutta ja sitä saa ainoastaan ulkosuodattimen hankkimalla.

        Toi 2252 on hyvä ja kestäväksi todettu mutta se on tarkoitettu 500l akvaarioiden virtauksen tuojaksi ja roskan kerääjäksi.

        Sun silti kannattaisi sijoittaa ulkosuodattimeen, silloin kaikki olisi helpompaa kun akvaarion biologinen tasapaino on kunnossa. http://www.lemmikkiexpress.fi/product_details.php?p=1037 .. miksi sitä lupaa ei heltiä.. mulla ei muita koskaan ole ollutkaan, eikä niiden takia tietoa vesivahingoista ;) jos tätä pelkäätte.
        Jos se vain mahtuu akvaarion viereen tai alle, homma on ok, hieman kukkaron nyöriä tiukemmalle jos joudut säästämään tohon rahaa, se on elin ikäinen sijoitus ko. akvaarioosi.

        Mitä kalastoa sulla siellä akvassa on/tulee olemaan?

        Ok. Toi vesivahingon pelkohan siinä ulkosuodattimessa juuri mättää puolison taholta. Itsekin suhtaudun hieman pelokkaasti ulkosuodattimeen koska minulla ei ole mitään kokemusta ko. laitteista ja pelkään, että onnistuisin jotenkin sähläämään sen kanssa.. On vaan paljon turvallisempi olo kun kaikki vesivempaimet sijaitsevat lasin sisäpuolella.. :/ Kaloja ei vielä ole, olin ajatellut synnyttäviä mutta tuntuvat olevan aika vaikeita ylläpidettäviä.


      • fish KING
        sdlfökjsdlökj kirjoitti:

        Ok. Toi vesivahingon pelkohan siinä ulkosuodattimessa juuri mättää puolison taholta. Itsekin suhtaudun hieman pelokkaasti ulkosuodattimeen koska minulla ei ole mitään kokemusta ko. laitteista ja pelkään, että onnistuisin jotenkin sähläämään sen kanssa.. On vaan paljon turvallisempi olo kun kaikki vesivempaimet sijaitsevat lasin sisäpuolella.. :/ Kaloja ei vielä ole, olin ajatellut synnyttäviä mutta tuntuvat olevan aika vaikeita ylläpidettäviä.

        Ylläpito ei ole vaikeus, se saattaa olla hankalaa jos joutuu kovettamaan niille vettä, ko. kalojen rakenne kun vaatii kovuutta rangan kasvuun ja ylipäätänsä ruodoston muodostumiseen.
        Akvaliikkeissä myydään kemiallisia tuotteita joiden avulla vesi olosuhteet saadaan kaloille sopiviksi, ovat kyllä pirun kalliita. No, jotkut tekee esim. rotukissansa eteen kaikkensa kun se sairastuu eikä voi syödä kuin eläinlääkärin määräämiä ruokia ;/ jne.
        Halpa tapa kovettaa vettä on sekoittaa vaihdettavaan veteen viikottain oikea määrä askartelukipsijauhetta sekä ruoka soodaa siinä mittasuhteessa että se akvaarion tilavuuteen nähden nostaa veden kovuutta tarpeeksi, samalla täytyy vahtia veden pH happamuutta mitkä on tehty tippatesterein helpoiksi mitattavaksi nykypäivänä.
        Synnyttävien kalojen kanssa tulee pian eteen se seikka, mihin laittaa poikaset, niitä on akvaariossa kohta oikeasti se satakunta.. ylikansoitusta tiedossa, nitraatin kanssa ongelmia ja lopulta nitriittiä pääsee ilmaantumaan veteen joka on kaloille tappavaa myrkkyä.

        Korostan sulle vielä kerran, kalojen parhaaksi olisi hyvä jos miettisitte tota ulkosuodatin seikkaa, sisäsuodattimet vie turhaa uimatilaa kaloilta ja nykyteknologia varmistaa että ulkosuodattimet ei pääse vuotelemaan kun ne kasaa ja huoltaa OHJEITTEN mukaisesti oikealla tavalla.
        Itse oon melkonen poropeukalo ja mulla on ollut noita jo yli viisitoista vuotta, kaiken mallisia, Eheimia kuitenkin merkkinä. Vanhemmpien mallien konstruktioita lukuun ottamatta esim. noi PRO sarjalaiset on aikas idiootti varmoja suodattimia eikä niiden kanssa ole ollut (kopkop) mitään ongelmia käytön suhteen.

        Jos vielä päädytte pitäytymään sisäsuodatimissa, pitäkää kalasto määrä niukkana niin mitään sen kummempia ongelmia ei pitäisi ilmetä jos teillä on akvaarion perus hoitorutiinit hanskassa...


      • alsdjkföa
        fish KING kirjoitti:

        Ylläpito ei ole vaikeus, se saattaa olla hankalaa jos joutuu kovettamaan niille vettä, ko. kalojen rakenne kun vaatii kovuutta rangan kasvuun ja ylipäätänsä ruodoston muodostumiseen.
        Akvaliikkeissä myydään kemiallisia tuotteita joiden avulla vesi olosuhteet saadaan kaloille sopiviksi, ovat kyllä pirun kalliita. No, jotkut tekee esim. rotukissansa eteen kaikkensa kun se sairastuu eikä voi syödä kuin eläinlääkärin määräämiä ruokia ;/ jne.
        Halpa tapa kovettaa vettä on sekoittaa vaihdettavaan veteen viikottain oikea määrä askartelukipsijauhetta sekä ruoka soodaa siinä mittasuhteessa että se akvaarion tilavuuteen nähden nostaa veden kovuutta tarpeeksi, samalla täytyy vahtia veden pH happamuutta mitkä on tehty tippatesterein helpoiksi mitattavaksi nykypäivänä.
        Synnyttävien kalojen kanssa tulee pian eteen se seikka, mihin laittaa poikaset, niitä on akvaariossa kohta oikeasti se satakunta.. ylikansoitusta tiedossa, nitraatin kanssa ongelmia ja lopulta nitriittiä pääsee ilmaantumaan veteen joka on kaloille tappavaa myrkkyä.

        Korostan sulle vielä kerran, kalojen parhaaksi olisi hyvä jos miettisitte tota ulkosuodatin seikkaa, sisäsuodattimet vie turhaa uimatilaa kaloilta ja nykyteknologia varmistaa että ulkosuodattimet ei pääse vuotelemaan kun ne kasaa ja huoltaa OHJEITTEN mukaisesti oikealla tavalla.
        Itse oon melkonen poropeukalo ja mulla on ollut noita jo yli viisitoista vuotta, kaiken mallisia, Eheimia kuitenkin merkkinä. Vanhemmpien mallien konstruktioita lukuun ottamatta esim. noi PRO sarjalaiset on aikas idiootti varmoja suodattimia eikä niiden kanssa ole ollut (kopkop) mitään ongelmia käytön suhteen.

        Jos vielä päädytte pitäytymään sisäsuodatimissa, pitäkää kalasto määrä niukkana niin mitään sen kummempia ongelmia ei pitäisi ilmetä jos teillä on akvaarion perus hoitorutiinit hanskassa...

        Kaunis kiitos tiedoista! Pelkästään tämä akvaarion hankkimiseen myöntyminen oli niin rankan työtaistelun tulos että paras kun en enää hiillosta puolisoani tuolla ulkosuodatinasialla.. :/ Oli mokoma mennyt lukemaan ulkosuodattimiin liittyviä kauhutarinoita netistä ja kuullu joltain tutulta vesivahinkostooreja, mistä syystä vastaus oli ehdoton EI. Katotaan nyt miten lähtee homma rullaamaan, ehkä sitten tomun laskeuduttua vois aloittaa hienovaraisen suostuttelun.. :)


      • fish KING
        alsdjkföa kirjoitti:

        Kaunis kiitos tiedoista! Pelkästään tämä akvaarion hankkimiseen myöntyminen oli niin rankan työtaistelun tulos että paras kun en enää hiillosta puolisoani tuolla ulkosuodatinasialla.. :/ Oli mokoma mennyt lukemaan ulkosuodattimiin liittyviä kauhutarinoita netistä ja kuullu joltain tutulta vesivahinkostooreja, mistä syystä vastaus oli ehdoton EI. Katotaan nyt miten lähtee homma rullaamaan, ehkä sitten tomun laskeuduttua vois aloittaa hienovaraisen suostuttelun.. :)

        Pyydä sitä ukkoas lukemaan nämä, perustelen sille miten ja miksi...

        Noi kauhutarinat kertovat yleensä nk. halppis suodattimien ongelmista, vanhempien mallien konstruktioiden puutteista, nykysuodattimet, Eheim, Fluval, Tetratec ovat niitä joita itse voin huoletta suositella, suurempi riski on se että akvaarion lasi hajoaa ja vielä suurempi riski on se että täytät veden vaihdon aikaan akvaarion liian täyteet, näin on käynyt jopa minun akvaarioilleni :)

        Akvaarioiden kanssa on aina se vesivahinko riski, kun osaa valita sellaisen akvaarion jonka silikonit ovat hyväkuntoiset ja lasit liki naarmuttomat (käytetty) tai uusissa akvaarioissa valitsee entuudestaan laadukkaiksi todettuja valmistajan tuotteita, asentaa akvaarion vatupassilla omalle paikalleen säätöjalkojen avulla, minimoi riskit lähes nolla tasolle.

        Me ukot voidaan välillä olla melkosia pässejä ja aaseja sekä apinoita mutta kun asiat ottaa asenteella vastaan niin uskompa että kalojen parasta kun ajatellaan kääntyy tuonkin sonnin pää vielä oikeaan suuntaan.


    • kattimatti-65

      Minulla on 240 l:n akvaariossa tuo biopower 240 ja hyvin on toiminut. Olen sitä modifioinut sen verran, että niitä suodattimen mukana tulleita rakeita on vain yhdessä korissa, toisissa on suodatinvanua ja siinä alimmassa se mukana tullut vaahtomuovipatruuna. Puhdistan suodattimen kerran viikossa ja vaihdan vedestä n. 30-50 % viikossa, samalla imuroin lapolla pohjan puhtaaksi (hienoa hiekkaa). Hyvin toimii, vesi on kirkasta ja vesiarvot kohdallaan, kalat voivat hyvin. On ollut jo puolisen vuotta toiminnassa ainoana suodattimena.

      • Tiedosta kiitollinen

        Omistan vanhemman mallin vastaavan , voisiko siinä käyttää rakeita ja jos ne toimii niin missä järjestyksessä alhaalta lukien. Ja se pieni lokero myös ylhäällä on yleensä tyhjä kuntukkeentuu helposti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1985
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1380
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    6. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1267
    7. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    8. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1246
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1212
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe