Mondeo Wagon 2.0TDCI vai Suberb 2.0 TDI

Hiskender

Moi!

Nyt olisi paha paikka päättää kahden loistavan diesel vaihtoehdon välillä, Mondeon farkku vai Suberb Hatchback? Mondeo Powershift automaatilla ja Trend paketilla, Suberb DSG automaatilla ja Ambition paketilla. Molemmat vaikuttaa loistavilta ajaa. Kumpaanko päätyisit itse ja miksi?

54

16964

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teppo Tee

      Uusi auto ostetaan paljolti fiilispohjalta. Skoda on joka suhteessä järkevä auto, mutta itselläni ainakin
      vielä tuo merkki tuo mieleen vanhan itä-auton maineen, joten kauppaan jäi. Ihan tunnepohjainen ratkaisu, ei tarvinnut itseään vakuuttaa että onhan tuo ihan hyvä vaikka onkin SKODA.

      • takamoottorilla

        Jep... Aina kun joku sanoo Skoda, mulla tulee ensimmäisenä mieleen naapurin pojan ruosteen punainen peltoauto.


    • .............

      en ainakaan ottais skodaa tuolla surullisen kuuluisalla dsg automaattilaatikolla, on nimittäin aikapommi!!!!!!! Joten ottaisin mondeon!!!!!!

      • Pommi!!!!!!

        Minäkin!!!!!! Ja Minä!!!!!!! Skoda!!!!!!! Mondeo!!!!!!!


      • 13+14

    • M_M_V

      Olin itsekin noin vuosi sitten vastaavassa tilanteessa, valituksi tuli Mondeo ja ei voi juuri autosta pahaa sanoa. Parkkipaikoilla Mondeon kanssa saa olla varovainen, niin kuin ison auton kanssa yleensäkin. Minulla on ollut 2000-luvulla kuusi uutta autoa (Focus, Focus, C-Max, Avensis, Octavia RS, Accord ja Mondeo), niin noista ylivoimaisesti paras matka-auto on ollut tämä nykyinen Mondeo. Autolla on ajettu nyt noin 50 tkm ja yhtään vikaa kulkineessa ei ole ollut. Vaihtoarvokin autolla oli jopa yllättävän kova, sillä nyt kulkine vaihtuu nelivetoiseen (Subaru Outback TD).

      Kaiken kaikkiaan voisin kuvitella jälleen ensi vuonna harkitsevani faceliftattua Mondeota.

      • M_M_V

        "2000-luvulla kuusi uutta autoa (Focus, Focus, C-Max, Avensis, Octavia RS, Accord ja Mondeo)"

        Öh... siis, seitsemän ja kahdeksas on tilattu. Edelleenkään ei Mondeosta tai yleensäkään Fordeista ole pahaa sanottavaa. Vertailukohtaa on vuodesta -88 jokusen auton verran...


      • Tee66
        M_M_V kirjoitti:

        "2000-luvulla kuusi uutta autoa (Focus, Focus, C-Max, Avensis, Octavia RS, Accord ja Mondeo)"

        Öh... siis, seitsemän ja kahdeksas on tilattu. Edelleenkään ei Mondeosta tai yleensäkään Fordeista ole pahaa sanottavaa. Vertailukohtaa on vuodesta -88 jokusen auton verran...

        Kuusi autoa ja sitten tuo Mondeo :)


      • ex box

        Taitaa olla jo myöhäistä varotella, Subarun boxer diesel kili, kali. Lienet ollut jo useamman kuukauden pajalla.


    • Haastava valinta

      Kummatkin varmasti hyviä ja erinomaisia autoja maantieajossa. Tilaa on kummassakin reilusti, Mondeo farkun peräkonttori ilmeisesti jonkin verran isompi. Skodan peräkontti on yllättävän kapea, mutta toisaalta syvä. Ajettavuuus Mondeossa on huippuluokkaa, samoin vaihteiston toimivuus ja käsiteltävyys isosta koostaan huolimatta. Skodan vahvuuksia on liki yhtäpaljon kuin Mondeossa, vaihdelaatikon kestävyydestä olen kuullut epäilyjä, totta vai tarua- tiedä sitten. Fiilis pohjalta ehkä päätyisin Mondeoon.

    • päädyin mä

      oli parempi ajoasento ja muutenkin mukava. Skoda kaeampi sisätiloilta.

    • avoiminmielin2

      Siitä ei oikein pääse yli eikä ympäri, että Superbissa on laadukkaamman tuntuinen kuljetajan ympäristö. Skodassa on taas ulkoonöässä kummaa limusiiinihenkeä, ei iske muhun. Mondeo on ajossa hiljaisempi. Superbissa rallattaa renkaat vähän liikaa. En tarvitsisi näin isoa autoa, mutta pienemmät kuten Focus meluaa paljon enemmä. Taas Focuksen kokoinen mutta hiljainen 3-bemari maksaa 200 hv koneella 45 tonnia. Sisältä minin kokoisen 1-bemarin, joka on hiljainen, sais liki samaan hintaan ku mondeon. A4 n jo tilavampi, mutta maksaa ilman varusteita 160 heppasena saman ku mondeo 200hv automaatilla ja varustettuna. Niinpä olen kaavaillut 2011 mallisen mondeon hankintaa turbobensalla ja auttomatisoidulla vaihteistolla, hatchbackina. Farkku on melkein kivemman näköinen, mutta vielä suurempi.

      • Hiskender

        Kiitokset kaikille kommenteista. TDCI 2.0 Powershift 140 hp farkkuna lähti tilaukseen, toivottavasti oli oikea päätös.


      • Mondeo Trend.
        Hiskender kirjoitti:

        Kiitokset kaikille kommenteista. TDCI 2.0 Powershift 140 hp farkkuna lähti tilaukseen, toivottavasti oli oikea päätös.

        Teit hyvän päätöksen. Uusi mondeo on laadukas kaikilta osiltaan, ja hinta/ laatu suhteeltaan markkinoiden parhaimmistoa. Onnitteluni etukäteen.


      • Hiskender
        Mondeo Trend. kirjoitti:

        Teit hyvän päätöksen. Uusi mondeo on laadukas kaikilta osiltaan, ja hinta/ laatu suhteeltaan markkinoiden parhaimmistoa. Onnitteluni etukäteen.

        Fordilla en ole ajanut koeajon lisäksi metriäkään, joten vähän huteralla kokemuksella päätös tuli. Monet ovat kehuneet ajettavuutta, mutta sittenhän tuon laadun käytössä näkee. Tilaa pitäisi ainakin lapsiperheelle riittää.


      • Fjorsson
        Hiskender kirjoitti:

        Fordilla en ole ajanut koeajon lisäksi metriäkään, joten vähän huteralla kokemuksella päätös tuli. Monet ovat kehuneet ajettavuutta, mutta sittenhän tuon laadun käytössä näkee. Tilaa pitäisi ainakin lapsiperheelle riittää.

        Mondeoissa ei ole ollut moitittavaa. Kokonaisuutena auto on toiminut hyvin, ja sitä tilaa riittää todella hyvin.


      • tuli taas
        Fjorsson kirjoitti:

        Mondeoissa ei ole ollut moitittavaa. Kokonaisuutena auto on toiminut hyvin, ja sitä tilaa riittää todella hyvin.

        02td tuli vaihdetttua 08 tdcifarkkuun automaatillaja ghia paketillapäätös merkissä pysymisestä oli helppo,486000 kilsaavanhalla ja ei oikeastaan mitään ylimääräistä remppaa.uusi on isompi ja vähän löysempi alustaltaan. Huippumukava matka-auto. Superbi on varmaan ihan hyvä mutta dsg-vaihteisto on susi.Siksi volkkareita ja skodia ei taksit käytä tuolla laatikolla varustettuna. Pahimmillaan hajoaa alta 20000 km taksikäytössä.Kuulemma.


      • " Järkiauto"
        tuli taas kirjoitti:

        02td tuli vaihdetttua 08 tdcifarkkuun automaatillaja ghia paketillapäätös merkissä pysymisestä oli helppo,486000 kilsaavanhalla ja ei oikeastaan mitään ylimääräistä remppaa.uusi on isompi ja vähän löysempi alustaltaan. Huippumukava matka-auto. Superbi on varmaan ihan hyvä mutta dsg-vaihteisto on susi.Siksi volkkareita ja skodia ei taksit käytä tuolla laatikolla varustettuna. Pahimmillaan hajoaa alta 20000 km taksikäytössä.Kuulemma.

        Takana pian 200.000 km.

        Korjattuja kohteita

        - Takajarrusatulat 2005
        - Koiranluut eteen uusittu
        - Polttimoita pari kappaletta
        - Käyttöhihna vaihdettu 2009

        Muuta: Ford korjannut kesällä 2004 ovien kittisaumat.

        Huollot: v. 2004 asti käytetty merkkihuoltoa, tämän jälkeen vuosihuollot ( öljyt yms. ) huolto-ohjelman mukaiset on teetty pääsääntöisesti muualla.

        Lopuksi. Auto pelittää edelleen erittäin hyvin, on ryhdissään ja jämäkän oloinen, vaikka takana on pian 10 vuotta. Parasta tietenkin hyvät tilat ja erinomainen ajettavuus. Järki auto, jonka ylläpito on kohtuullisen edullista.


      • TapioKeT
        " Järkiauto" kirjoitti:

        Takana pian 200.000 km.

        Korjattuja kohteita

        - Takajarrusatulat 2005
        - Koiranluut eteen uusittu
        - Polttimoita pari kappaletta
        - Käyttöhihna vaihdettu 2009

        Muuta: Ford korjannut kesällä 2004 ovien kittisaumat.

        Huollot: v. 2004 asti käytetty merkkihuoltoa, tämän jälkeen vuosihuollot ( öljyt yms. ) huolto-ohjelman mukaiset on teetty pääsääntöisesti muualla.

        Lopuksi. Auto pelittää edelleen erittäin hyvin, on ryhdissään ja jämäkän oloinen, vaikka takana on pian 10 vuotta. Parasta tietenkin hyvät tilat ja erinomainen ajettavuus. Järki auto, jonka ylläpito on kohtuullisen edullista.

        Joko se Mondeon 2010 Facelift on jakelussa vai myydäänkö se 2011 mallistosta syyskaudella ?


      • Itä vastaan länsikö?
        TapioKeT kirjoitti:

        Joko se Mondeon 2010 Facelift on jakelussa vai myydäänkö se 2011 mallistosta syyskaudella ?

        Täällä on melkoista porukkaa, kun pitävät Fordin kaksoiskytkinlaatikkoa pomminvarmana? Miten se voisi olla kestävämpi, kuin dsg? Ainoa etu on siinä, että sitä on myyty varmaan suhteessa 100-5 vähemmän maailmalla kuin dsg:tä ja siksi dsgvikoja on luonnollisesti samassa suhteessa enemmän raportoitu, eiks vaan?

        Pari asiaa noista tuplakytkinlaatikoista mitä autolehdistä on poimittu: Fordin versio on selvästi torsompi ja häviää käytettävyydessä dsg:lle. Joten jos joku luulee, että kehutun dsg:n ominaisuudet ovat samalla tasolla powershiftissä, on kyllä mainosmiesten uhri?

        Kun vertaillaan Suberb:a niin otetaan sitten vertailuksi Combi vst Mondeo farkku? Jos Passat on voittanut Mondeon lähes jokaisessa vertailussa ja Suberb taas Passatin, niin olisko näiden "Skoda on itäauto" miesten aika mennä niistämään nenä ja kasvaa aikuisiksi kenellä on hyvä itsetunto?


      • Skoda on itäauto
        Itä vastaan länsikö? kirjoitti:

        Täällä on melkoista porukkaa, kun pitävät Fordin kaksoiskytkinlaatikkoa pomminvarmana? Miten se voisi olla kestävämpi, kuin dsg? Ainoa etu on siinä, että sitä on myyty varmaan suhteessa 100-5 vähemmän maailmalla kuin dsg:tä ja siksi dsgvikoja on luonnollisesti samassa suhteessa enemmän raportoitu, eiks vaan?

        Pari asiaa noista tuplakytkinlaatikoista mitä autolehdistä on poimittu: Fordin versio on selvästi torsompi ja häviää käytettävyydessä dsg:lle. Joten jos joku luulee, että kehutun dsg:n ominaisuudet ovat samalla tasolla powershiftissä, on kyllä mainosmiesten uhri?

        Kun vertaillaan Suberb:a niin otetaan sitten vertailuksi Combi vst Mondeo farkku? Jos Passat on voittanut Mondeon lähes jokaisessa vertailussa ja Suberb taas Passatin, niin olisko näiden "Skoda on itäauto" miesten aika mennä niistämään nenä ja kasvaa aikuisiksi kenellä on hyvä itsetunto?

        Mistä autolehdistä olet poiminut että PowerShift "on selvästi torsompi ja häviää käytettävyydessä dsg:lle"? Itse katselin spekseistä että vääntöä se kestää enemmän kuin DSG.


      • Itä vastaan länsikö?
        Skoda on itäauto kirjoitti:

        Mistä autolehdistä olet poiminut että PowerShift "on selvästi torsompi ja häviää käytettävyydessä dsg:lle"? Itse katselin spekseistä että vääntöä se kestää enemmän kuin DSG.

        Mitä se ilmoitettu väännönkesto kertoo laatikon käyttettävydestä? Käsivaihteisillekin laatikoille ilmoitetaan maksimivääntökesto ja eipä ne ole lauennut normikäytössä ja ilmoitetulla arvollla ei ole mitään tekistä millainen vaihteito on käyttää ym.?

        Lueppas muutama koeajo/tyypitys asian tiimoilta, niin PowerShiftiä ei ole kovin paljon kehuttu. Mutta sitäkään ei varmaan kukaan väitä, etteikö sillä tule toimeen :)

        Ei dsg mikään autuaaksi tekevä laatikko ole. Kestävyydessä on vielä parantamisen varaa, mutta toivoa vaan sopii, että PowerShift kestää ja sehän selviää vasta, kun kyseisestä laatikkoa on myyty paljon...


      • auto=auto
        Skoda on itäauto kirjoitti:

        Mistä autolehdistä olet poiminut että PowerShift "on selvästi torsompi ja häviää käytettävyydessä dsg:lle"? Itse katselin spekseistä että vääntöä se kestää enemmän kuin DSG.

        ...kun minulla ei ole kumpaakaan laatikkoa (ihan vain 5 eteen ja 1 taakse käsin hämmennettävä) mutta eräs autokauppias kehotti suhtautumaan varauksella käytettyyn dsg-laatikkoon. Perusteluna oli että auton moottorin maksimiväännön ja laatikon maksimiväännönkeston ero on liian pieni.

        Onhan se selvä että jos moottorin maksimivääntö on 1 ja laatikon maksimiväännönkesto on 2 niin se kestää paremmin kuin jos se olisi vaikkapa 1,1. Mistä noita "speksejä" saa että voisi ihan itse vertailla? Nettiosoite tms? Samoin voi laittaa koeajo/tyypityslinkkejä missä sitäPowerShiftiä haukutaan.


      • 6+6
        Itä vastaan länsikö? kirjoitti:

        Mitä se ilmoitettu väännönkesto kertoo laatikon käyttettävydestä? Käsivaihteisillekin laatikoille ilmoitetaan maksimivääntökesto ja eipä ne ole lauennut normikäytössä ja ilmoitetulla arvollla ei ole mitään tekistä millainen vaihteito on käyttää ym.?

        Lueppas muutama koeajo/tyypitys asian tiimoilta, niin PowerShiftiä ei ole kovin paljon kehuttu. Mutta sitäkään ei varmaan kukaan väitä, etteikö sillä tule toimeen :)

        Ei dsg mikään autuaaksi tekevä laatikko ole. Kestävyydessä on vielä parantamisen varaa, mutta toivoa vaan sopii, että PowerShift kestää ja sehän selviää vasta, kun kyseisestä laatikkoa on myyty paljon...

        Iltasanomien testissä haukuttiin hitaaksi.
        http://www.iltasanomat.fi/autot/2190545?pos=hl-au-2
        Moitimme

        - Suuntavilkun liian hiljaista ääntä

        - Pientä viivettä kaasuttaessa

        Tosi hidas se kyllä onkin:
        Kiihtyvyys: 10,8 s. Huippunopeus: 227 km/t.
        Koneessa on kuiteski rapiat 200 heppaa. Huiput on ok mutta kiihtyvyydessä Passat ja Superb hakkaavat pystyyn!


      • Skoda on p*rseestä
        auto=auto kirjoitti:

        ...kun minulla ei ole kumpaakaan laatikkoa (ihan vain 5 eteen ja 1 taakse käsin hämmennettävä) mutta eräs autokauppias kehotti suhtautumaan varauksella käytettyyn dsg-laatikkoon. Perusteluna oli että auton moottorin maksimiväännön ja laatikon maksimiväännönkeston ero on liian pieni.

        Onhan se selvä että jos moottorin maksimivääntö on 1 ja laatikon maksimiväännönkesto on 2 niin se kestää paremmin kuin jos se olisi vaikkapa 1,1. Mistä noita "speksejä" saa että voisi ihan itse vertailla? Nettiosoite tms? Samoin voi laittaa koeajo/tyypityslinkkejä missä sitäPowerShiftiä haukutaan.

        Saksan autoundmotorsportin mukaan powershiftin väännönkesto on 400nm ja se ei käy niin kuumanana kuin dsg.

        http://www.auto-motor-und-sport.de/news/dkg-fuer-ford-debuet-im-focus-651647.html


      • Webistä etsimällä
        Skoda on p*rseestä kirjoitti:

        Saksan autoundmotorsportin mukaan powershiftin väännönkesto on 400nm ja se ei käy niin kuumanana kuin dsg.

        http://www.auto-motor-und-sport.de/news/dkg-fuer-ford-debuet-im-focus-651647.html

        DSG:n speksit löytää maahantuojan sivuilta. 7-pykäläinen kestää 250nm ja 6 (on siis märät kytkimet) 360nm(tai 350?). Se mikä noista dsg:tä on mennyt on nk. mekatronikkayksikkö mikä ohjaa vaihtoja. Itse laatikko on kestävä.

        Se mikä tässä on kuluttajalle erikoista, että jos ja kun dsg:ssä on em. rikkoutumisia, niin suuri on luotto valmistajalla edelleen, sillä dsg:tä myydään paljon VAG:n tuotteisiin ja se on tullut lähes jokaiseen konsernin malliin mukaan. Toisin sanoen, jos se aiheuttaisi valtavasti takuukorjauksia ja sitä kautta kuluja tehtaille (Skoda, VW, Audi ja Seat) se melko varmasti vedettäisiin pois markkinoilta pikku hiljaa ja korvattaisiin jollain muulla? Samanlainen tilalle on Audilla Multitronic:n kanssa alkuvuosina. Mutta nykyään se kestää siinä kuin muutkin vastaavat tekeleet...


      • alatukivarsi
        Webistä etsimällä kirjoitti:

        DSG:n speksit löytää maahantuojan sivuilta. 7-pykäläinen kestää 250nm ja 6 (on siis märät kytkimet) 360nm(tai 350?). Se mikä noista dsg:tä on mennyt on nk. mekatronikkayksikkö mikä ohjaa vaihtoja. Itse laatikko on kestävä.

        Se mikä tässä on kuluttajalle erikoista, että jos ja kun dsg:ssä on em. rikkoutumisia, niin suuri on luotto valmistajalla edelleen, sillä dsg:tä myydään paljon VAG:n tuotteisiin ja se on tullut lähes jokaiseen konsernin malliin mukaan. Toisin sanoen, jos se aiheuttaisi valtavasti takuukorjauksia ja sitä kautta kuluja tehtaille (Skoda, VW, Audi ja Seat) se melko varmasti vedettäisiin pois markkinoilta pikku hiljaa ja korvattaisiin jollain muulla? Samanlainen tilalle on Audilla Multitronic:n kanssa alkuvuosina. Mutta nykyään se kestää siinä kuin muutkin vastaavat tekeleet...

        http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1692.0

        Se mikä tässä on kuluttajalle erikoista, että jos ja kun dsg:ssä on em. rikkoutumisia takuuajan jälkeen, niin valmistaja ei niiden kustannuksiin juuri osallistu. Ainakin mikäli suomi24:n ja vagarenan kirjoittajiin on uskomista.


      • kauppa se on joka...
        alatukivarsi kirjoitti:

        http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1692.0

        Se mikä tässä on kuluttajalle erikoista, että jos ja kun dsg:ssä on em. rikkoutumisia takuuajan jälkeen, niin valmistaja ei niiden kustannuksiin juuri osallistu. Ainakin mikäli suomi24:n ja vagarenan kirjoittajiin on uskomista.

        Saadaan myydä aina toinen vaihteisto takuuajan jälkeen.


      • Avtomies
        Itä vastaan länsikö? kirjoitti:

        Täällä on melkoista porukkaa, kun pitävät Fordin kaksoiskytkinlaatikkoa pomminvarmana? Miten se voisi olla kestävämpi, kuin dsg? Ainoa etu on siinä, että sitä on myyty varmaan suhteessa 100-5 vähemmän maailmalla kuin dsg:tä ja siksi dsgvikoja on luonnollisesti samassa suhteessa enemmän raportoitu, eiks vaan?

        Pari asiaa noista tuplakytkinlaatikoista mitä autolehdistä on poimittu: Fordin versio on selvästi torsompi ja häviää käytettävyydessä dsg:lle. Joten jos joku luulee, että kehutun dsg:n ominaisuudet ovat samalla tasolla powershiftissä, on kyllä mainosmiesten uhri?

        Kun vertaillaan Suberb:a niin otetaan sitten vertailuksi Combi vst Mondeo farkku? Jos Passat on voittanut Mondeon lähes jokaisessa vertailussa ja Suberb taas Passatin, niin olisko näiden "Skoda on itäauto" miesten aika mennä niistämään nenä ja kasvaa aikuisiksi kenellä on hyvä itsetunto?

        Nuo fordin kaksoiskytkentä laatikothan ovat hieman "rouvimpia" vaihtajia, kuin DSG vaihtaa pehmeämmin. Mutta fordin laatikot ovat getragin tuotteita(Ford omistaa 50% getragista) ja se osaa kyllä tehdä tomaatti laatikoita, jos katsoo historiaa...


    • Mondeojeejee

      Tilasit Fordin - väärin meni.

      Itse olen taistellut Fordin Mondeo 2.0 TDCi:n kanssa ja maksanut yhden ruiskupumpun noin 50.000 km jälkeen - hurraa vaan. Common rail ruiskutus on herkkä peli ja kettuilee helposti. Onhan se Mondeon ajettavuus hieno, mutta kun kaksi kertaa jäin tielle, kolmesti kävin korjaamolla ja lopulta ruiskupumppu aihtoon, niin nautippa sitten siinä hienosta ajettavuudesta.

      Maahantuoja Oy Ford Ab on tunnettu asiakasvihamielisestä asenteestaan. Olisin ostanut Skodan, jos olisin voinut uudestaan valita.

      • ss444

        vuotta rullattu uudella Mondeolla farkulla, kohta 80 000km mittarissa.
        Ei ongelmia hieno ajaa menee kun juna.
        Auto jossa hinta ja laatu kohtaa.


      • Uusi Mondeo.
        ss444 kirjoitti:

        vuotta rullattu uudella Mondeolla farkulla, kohta 80 000km mittarissa.
        Ei ongelmia hieno ajaa menee kun juna.
        Auto jossa hinta ja laatu kohtaa.

        Kävin kokeilemassa Pitäjänmäen Veholla, ja myönnettävä on että auto vaikutti kokonaisuudessaan hienolta, jykevältä ja ergonomia kunnossa. SKodan Superbia olen myös käynyt tyypittämässä, hieno sekin mutta se jokin verrattuna uuteen Mondeoon puuttuu. Totuuden nimissä täytyy tietenkin mainita, että varat ikävä kyllä eivät tällä hetkellä riitä kumpaankaan, mutta kivahan noita on kokeilla.-)


      • Hiskender
        Uusi Mondeo. kirjoitti:

        Kävin kokeilemassa Pitäjänmäen Veholla, ja myönnettävä on että auto vaikutti kokonaisuudessaan hienolta, jykevältä ja ergonomia kunnossa. SKodan Superbia olen myös käynyt tyypittämässä, hieno sekin mutta se jokin verrattuna uuteen Mondeoon puuttuu. Totuuden nimissä täytyy tietenkin mainita, että varat ikävä kyllä eivät tällä hetkellä riitä kumpaankaan, mutta kivahan noita on kokeilla.-)

        Nyt on mittarissa reilut 1000 km ja ensimmäinen käsitys autosta on todella positiivinen yllätys. Tilaa riittää joka lähtöön ja ergonomia toimii hallintalaitteissa ja penkin säädöissä. Moottori on todella hiljainen ja vääntö miellyttävä Powershiftillä. Vielä ei ole tarkkaa tuntumaa ohituksissa kuinka Powershift vaihtaa ja missä on optimiteho, kun kaasuun reagoinnissa on moottorissa pieni viive, mutta tässä pieni hetki riittää ja sitten kyllä mennään lujaa. Alusta ja ohjaus on Fordimaisen tarkka ja kulutus on ollut 6 l / 100km matka-ajossa.

        Jotain heikompaa saksalaiseen edeltäjään jos haluaa verrata niin radio on Mondeossa aika kevytversio ja ilmastointi puhaltaa näin helteellä aika voimalla muutamasta suuttisesta useamman suuttimen sijaan. No, onneksi Suomen kesä on lyhyt ja vähäluminen. Talvella onkin mielenkiintoista päästä testaamaan lämmitettävä tuulilasi ja Webasto.


      • oliko kallis?

        Paljonko oli ruiskupumpun vaihdolla hintaa? Vaihtoko ne sen korkeapaine pumpun moottorin kyljestä, vai sen siirtopumpun tankin sisältä?


    • Suubertti

      No molemmissa on kaksoiskytkinvaihteisto joten samat riskit sen suhteen.
      Superb on pirun tuuliherkkä ja sillä on taipumusta vaelteluun ilman tuultakin. Melu (nastoilla) on myös kuin vanhan mallin Focuksesta eli infernaalinen. Fordissa on isompi kulutus ja huonompi suorituskyky. Fordissa selvästi parempi kuskin penkki ja ergonomia.

      Jos nyt itse valitsisin niin Mondeo. Vuosi sitten valitsin toisin :-( vaan tällä mennään.
      Pahimpina ongelmina Superbissa pidän maantieajo-ominaisuuksia ja melua muuten hyvä peli.

      Superb muutes menee ainakin omassa ajossa (DSG) talvella 5.8L/100km ja nyt kesällä 5.4L/100km työmatkaa kun ajosta puolet 100km/h motaria (mittarissa 115), neljännes taajamaa ja neljännes kaupunkia liikennevaloineen. Autolle luvattu 6.1L/100km jonka alle on menty joka tankillisella.

    • autoa enne kuin

      päädyin mondeoon.
      Skodassa penkit aika kapeat ja ahtaat sama kuin ajaisi octaviallam, ajettavuus ok kummassakin melua on mondeossa vähemmän... ja nyt on menty jo vuosi aivan mukavasti vaikka olikin aikamoinen talvi, lämmitettävä tuulilasi pesu oli aivan mahtava aina kirkas lasi. Lämmintä riiitti kovillakin pakkasilla, kaveri valitteli kylmää skodaansa??? No siinä pari hyvää syytä, oma kokemus on että mondeo on tehty myös talvi autoksi.

    • Oltava neliveto

      Suberb, siksi että sen saa nelivetoisena.

      • Länsiautoilija

        Ei kai nyt itäautoa kukaan huoli?


      • oltava neliveto
        Länsiautoilija kirjoitti:

        Ei kai nyt itäautoa kukaan huoli?

        Jos noista kahdesta on valittava, niin vain se kelpaa jonka saa nelivtoisena.


      • etupotku

        Siis mikä pakko sen on olla nelikko. Me ei asuta siperiassa.


    • Hiskender

      Moi!

      On se kumma kun ei kerrasta opi :)
      Mondeolla on nyt väännetty ongelmitta 130 t km ja uuden vaihto kesällä edessä. Uusi Octavia, Suberb, Golf Variant, Passat, Pösö 508 ja Insignia vertailuna koeajettu ja mikään ei ole näistä ajettavuudeltaan yltänyt Mondeon 3 vuotta vanhaan tasoon. Joutuuko vanhan mallin ostamaan uudelleen?

      • Totta virkat!

        Niitä sais nyt edukkaasti ja pirun hyvillä varusteilla...ite miettiny samaa, ku ei se uus vielä tullukka!!


    • Hiskender

      Nyt tuli tarjous Mondeosta, saatavana on uusi Mondeo Edition, jossa varustepuolella vakiona, jossa mm. integroitu navi, bluetooth, 17 tuuman pyörät ym.
      2.0 l diesel manuaalina kustantaa reipas 32 t €, automaatti reilut 2000 € kalliimpi, siis todella varteenotettava!

    • Powershit

      Tiesitteköös, että valmistajan arvio PowerShift-vaihteiston eliniäksi on keskimäärin 160000 km... Tämän jälkeen sitten 6000-7000 eur loota vaihtoon... hehheh.

      • persushit

        puolet tuosta maksaa ps laatikko.


    • höpö höpö

      Äläs sekoota klonksun dsg vaihteistoa foordin kestävään laatikkoon.

      • erkki jk

        fordisa ehkä on laatikko mutta kun ei oo moottoria jolla ajaa, ja tdci vahdissa sammuessaan osaa kyllä tuhota fordin laatikonkin, kun vauhtia riittävästi, fordit on hengenvaarallisia virityksiä, jotka tulisi lailla kieltää yleisen liikenne turvallisuuden nimissä varsinkin noi tdci moottoreilla olevat.


    • Erkki jkl

      Hullu täytyy olla jos ostaa tdci mondeon ruiskupumppuvikoja riitää samoin sammumisia kiihdytettäessä ja hehkun valoa vilkuttelee samoin moottorin vikavaloa eikä foordilla ole ongelmatonta päivää lisäksi fordin takuut on olematontaluokkaa ja samoin asiakaspalvelu ongelmatapauksissa, 20 000tkm vuodessa fordilla ja enempää ei hermot kestä, viimeinen fordi, ei enää koskaan fordeja enkä suosittele kenellekkään.

    • Kokemusta riittäväst

      Muuta en sano kuin että mikä tahansa muu kuin Ford.

    • enpä tiedä

      Paperilla Suberb kiinnostiasi nelivetonsa vuoksi, mutta DSG vaihtestosta ja nykyisistä VAG dieseleistä kuuluu paljon pahaa.

      Itse odottelen hinnastoa uudesta Mondeosta ja sen nelivetoversiosta ennen seuraavaa autonvaihtoa.

    • Liikenneope79

      Siis Ford on aivan huippu auto!!!

    • Mondeon

      Skodan suurin ongelma on melu. Itse valitsisin Mondeon

    • Fordkuski

      Itselläni on -09 2.2 Tdci farkku Mondeo, n. 250000 mittarissa ja olen ollut ERITTÄIN TYYTYVÄINEN siihen. 175 hv / 400 Nm on jotakuinkin riittävästi ja normaalit huollot ja kuluvien osien uusiminen on riittänyt.

      Laadukas, mukava ja EDULLINEN auto.

    • Ford77

      Ostin juuri mondeo farkun 2.0 tdci powershiftin. Harkinnassa oli myös tuo suberb. Mondeossa mainio penkki istua,matkustamo aika hiljainen, moottori ja vaihteisto parasta mitä minulla ollut. Tilaa reilusti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      2274
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2127
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe