Onko mitään tehtävissä hyvin vanhoille marjapuskille,joiden sato vähenee vuosi vuodelta? Emme ole mitenkään muuten hoitanut paitsi hieman tuhkaa juurille. En ole mikään puutarhuri joten neuvoja otetaan vastaan,onko pelastettavissa?
Vanhat marjapuskat
5
2711
Vastaukset
- ltvn
pensaita pitäisi "nuorentaa". Leikkaa tyvestä pois kaikki kuivuneet oksat, samoin kaikki jäkälän peitossa olevat. Lisää tyvelle kompostimultaa tai edes katteeksi olkea tai puunlehtikerros - joka saattaa tosin lähteä tuulen mukaan kuivuttuaan.
Pensaitten pitäisi sitten ensi kesänä kasvattaa uusia oksia tyvestä. Jos ei näin käy on viisainta kaivaa ne syksyllä ylös ja hankkia uudet. - laita-
heitä, keväällä kananpaskaa sinne tai jos on hevonpaskaa. mutta ota nyt huonot oksat pois. ei kaikkia. muutama. voit ottaa siitä yhden oksan itelle ja leikata sen muutamaan osaan ja tökätä maahan-tulee uusia pensaita. tarkkana pitää olla, jos on hyviä marjoja.
- kasvattaja
Minä leikkasin toissa keväänä ison vanhan mustanviinimarjapuskan ihan maasta asti, viime kesänä siinä oli puska täynnä marjoja.
Olin ihan yllättynyt kuinka nopeaan siihen tuli marjoja. Aina käsketään harventamaan pensasta, mutta tuo matalaksi vetäminen oli kyllä hyvä konsti. - viherpeukku
kasvattaja kirjoitti:
Minä leikkasin toissa keväänä ison vanhan mustanviinimarjapuskan ihan maasta asti, viime kesänä siinä oli puska täynnä marjoja.
Olin ihan yllättynyt kuinka nopeaan siihen tuli marjoja. Aina käsketään harventamaan pensasta, mutta tuo matalaksi vetäminen oli kyllä hyvä konsti.Olen itse huomannut saman seikan. Kasvu on varsin nopeaa. Versojahan tuo puskee melkoisesti, mutta niitä voi tarvittaessa harventaa. Toki jos pensas on hyvin huonossa kunnossa ja kärsii ravinnepuutoksista voi yhtälailla ostaa uuden pensaan ja istuttaa sen hyvään maahan. Yleisesti olisi parasta aloittaa huonokuntoisten kasvien hoitaminen kalkitsemisella ja lannoittamisella. Jos kasvi niillä piristyy, voidaan usein huoletta aloittaa rankemmatkin nuorennusleikkaukset.
Alkuperäiselle kysyjälle suositan juurikin jo mainittuja eloperäisiä lannotteita (lantaa), ja huolehtimisesta että kosteus on sopiva vähintäänkin kukkisen ja marjan kasvun aikaan.
- kysyjämarja
Täytyy yrittää jotain näistä kokeilla, kiitoksia avulijaista vastauksista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400003925651- 192349
- 1982201
- 1121574
- 881517
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu601043- 741042
IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka21009Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.133955Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu59816