Pohdiskelen tässä, että kuinka usein kortisonipiikkejä voidaan pistää? Tai onko jotain rajoitusta kuinka monta kertaa voi pistää samaan niveleen?
Mulla kun toistaiseksi ainoa toimiva hoito tähän tautiin on ollut noi piikit. Ne tehoavat ja teho kestää muutaman kuukauden. Nyt vaan rupeaa lähtemään jo neljäs kierros ja terveyskeskuslääkäri oli sitä mieltä, ettei voisi enää suuremmin pistellä, kun on jo pistetty niin monta kertaa.
Eli paljonko on paljon?
kortisonipiikkejä - kuinka usein
5
6983
Vastaukset
- kutvis
Kortisonipiikkien määrästä ollaan kyllä montaa mieltä. Itselle laitettiin piikkejä vuoden sisään yhteensä kahdeksan kertaa samaan niveleen, joista kaksi välillä tammikuu - toukokuu ja loput kuusi sitten välillä elokuu - joulukuun puoliväli. Työterveyslääkäri piikitti syyspuolella pitkin hampain vedoten juuri piikkien määrään, mutta onneksi piikitti, kun muuten polven nesteilyä ei saatu kuriin. Reumalääkäri sanoi että tulehdus nivelessä on pahempi kuin se kortisoni. Jollainhan se on tilanne saatava rauhoittumaan ja tuo pistos on kuulemma tehokkain. Jostain luin että kalsiumin saantia kannattaisi kortisonikuurien(tarkoitti varmaankin tablettikuuria) aikaan lisätä tableteilla, toimii varmaan myös piikitysten kohdalla.
Nyt on onneksi (toivottavasti) lääkitys kohdallaan ja piikityksiä ei ole pahemmin tarvittu. Eilen käydessäni reumalääkärillä normaalilla kontrollikäynnillä laitettiin piikki polveen, kun ultralla katsottaessa näkyi jonkin verran nestettä. - paljon..
Kyllä mulla on laitettu kymmeniä kortisoonipiikkejä samoihin niveliin. Paha tulehdus on kyllä pahempi kuin kortisoonipiikit.
- reuma jo 22 vuotta
Minulle on terv.keskus-lääkäri sanonut, että max. 3 piikkiä / vuosi samaan niveleeseen. Mutta, kun kysyin asiaa reumalääkäriltäni, niin hän vastasi, että kyllä voi pistää 5 kertaa vuodessa samaan oirehtivaan niveleeseen. Olen menossa ensi maanantaina piikittämään nilkkani ja kyynärpääni, jotka ovat nyt kipeät ja turvoksissa. Minä saan avun pitkävaikutteisesta Lederspan-kortisonipiikeistä aina 3-6 kuukaudeksi. :o)
- Kortisoni
Minulla on pistetty kortisonia kuuden viikon välein joka viikko. Onko se jo liikaa. Voiko siitä syntyä kudostuhoa. Kortisoni on laitettu niskaan. Onko kenelläkään tietoa.
- Jokueräs
Jossain oli suositus, että samaan niveleen ei pitäisi pistää kuin kuusi kertaa vuodessa ja säännöllisesti piikkejä ei pitäisi pistellä useammin kuin kerran kuussa. Tiheämmin pisteltynä (ja suurempia määriä pistettynä) myös injektiot aiheuttavat samanlaisia sivuvaikutuksia kuin suun kautta nautittuna.
Mutta sitten toisessa vaakakupissa on tulehduksen aiheuttama niveltuho. Viimeaikaisissa tutkimuksissa on todettu, että mitä ilmeisemmin kortisoni ei aiheuta ruston syöpymistä, vaikka niin on luultu. Rusto on tuhoutunut perustaudin vaikutuksesta ennemminkin liian harvojen kuin liian tiheiden kortisoni-injektioiden myötä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263744- 822587
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331468