HULLU ANOPPI!

dadrtu

Onko ihan normaalia, että anoppini ostelee omaan kotiinsa minun lapsilleni kaikkea leluja, keinuja, vaunut, varavaatteeita ym. tavaraa?? Ton vaunut ymmärrän ettei itse aina tarvitse raahata mukana kun mennään kyläilemään, mutta siis vaatteitakin?? Kaiken lisäksi ostaa tosi rumia kirpparirääsyjä joita ei edes pese ennen kun varkain laittaa lapseni päälle niitä. Niin hän saattaa vaihtaa lapseni vaatteet kun en ole näkemässä, älytöntä! Sitten hän koko ajan lässyttää, kävelee lasten perässä eikä hetkeäkään rauhaa omille leikeille ja lapseni on ihan villissään siellä. Antaa kaiken periksi ja lupaa varkain sen mitä itse kiellän. MINÄ EN JAKSA ENÄÄ!! Haluaisin olla käymättä, mutta en viitsi kun lapset kuitenkin haluaa...

30

2885

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miniät on perseestä

Hullu Miniä!!

• mum-mu

Onko normaalia, että tällä palstalla kaikki anopin tekemiset leimataan hulluuden osoitukseksi?
      Miksi miniät eivät ymmärrä, että anopit ovat ihmisiä, jotka suhtautuvat asioihin ERI tavalla kuin miniä.
      Miksi miniän pitää vaatia anopilta samaa käytöstä kuin itsellään on. Miksei miniä muutu anoppinsa kaltaiseksi?

Mummu-anoppi haluaa leikkiä ja olla lapsien kanssa. Siinä ei ole mitään halveksimista. Hän ostaa leluja. Moni mummu sen tekee, ja lapsista on hauskaa, kun mummulanm lelut odottavat. Tiedetään, missä niitä säilytetään. Haetaan heti leikkiin.

En ota kantaa vaatteisiin. Voisithan sanoa, että lapselle ei pidä pukea kirppisvaatteita. Sinusta ne ovat vastenmielisiä. Mutta toisaalta, jos lapset ovat pitkään mummulassa, niin voivat tarvitakin vaihtovaatteita.
      Mummulla ei ole varmaankaan varaa merkkivaatteisiin. Voit viedä sinne itse varavaatteita, ettei mummun tarvitse ostaa.

Mummulan luonteeseen kuuluu, että siellä on pikkuisen enemmän hemmottelua ja periksi saamista kuin kotona. Mummula on lepopaikka lapsen arjessa. Vähän luksusta, pallutusta, hemmottelua, herkkuja.
      Kotona on sitten taas samat rutiinit kuin ennenkin. Lapsiki kaipaa vaihtelua. Ei lapsi pilalle mene.

• mummelitummeli

Näinhän sen pitää ollakin - sinullahan on lapsellesi hyvä mummu. Lelujahan on hyvä olla mummollakin - ne ovat erilaisia kuin kotona - samoin vaihtovaatteita - ja mitä sitten, vaikka olisivat kirppikseltä - pikkulapsen vaatteet kun eivät ehdi kulua eikä se lapsi nyt piittaa, mitä päällä on kunhan ajaa asiansa. Mummot haluavat olla mukana lapsen leikeissä - aikoinaan kun ei varmasti ollut aikaa omien kanssa siihen. Sitäpaitsi valvominen on hyvä - mummon asunto nyt on varmasti erilainen kuin oma koti ja erilaisia rikkimeneviä tavaroita ja vaaranpaikkoja on useita.
        Minulla mummona on matkasänkyä myöten täällä -vaunuja lukuunottamatta - kaikkea lapselle - on juomamukit, tuttipullot, varavaatteet, lelut sun muut - löytyy puuroja, ruokia, vaippoja - lapsi voidaan tuoda tänne hoitoon eikä tarvitse miettiä mitä pakkaa mukaan. Ja lisää hommaan sitä mukaan kun eteen tulee. Lapsen kanssa me luemme, leikimme, laulamme, soitamme pianoa ja ksylofonia ja toden totta - kyllä minä ainakin pyrin vähintään toisella silmällä koko ajan vahtimaan, ettei mitään kummallista tapahdu - ei lapselle eikä minun kodilleni. Eli lapsen ollessa täällä olen 100% mukana lapsen touhuissa. Mummona minä nautin siitä eikä lapsikaan huonoa tykkää ja vanhempansa tietävät, tää voivat hyvillä ja turvallisilla mielillä jättää lapsen hoiviini.

• Kummitäti***
        mummelitummeli kirjoitti:

Näinhän sen pitää ollakin - sinullahan on lapsellesi hyvä mummu. Lelujahan on hyvä olla mummollakin - ne ovat erilaisia kuin kotona - samoin vaihtovaatteita - ja mitä sitten, vaikka olisivat kirppikseltä - pikkulapsen vaatteet kun eivät ehdi kulua eikä se lapsi nyt piittaa, mitä päällä on kunhan ajaa asiansa. Mummot haluavat olla mukana lapsen leikeissä - aikoinaan kun ei varmasti ollut aikaa omien kanssa siihen. Sitäpaitsi valvominen on hyvä - mummon asunto nyt on varmasti erilainen kuin oma koti ja erilaisia rikkimeneviä tavaroita ja vaaranpaikkoja on useita.
        Minulla mummona on matkasänkyä myöten täällä -vaunuja lukuunottamatta - kaikkea lapselle - on juomamukit, tuttipullot, varavaatteet, lelut sun muut - löytyy puuroja, ruokia, vaippoja - lapsi voidaan tuoda tänne hoitoon eikä tarvitse miettiä mitä pakkaa mukaan. Ja lisää hommaan sitä mukaan kun eteen tulee. Lapsen kanssa me luemme, leikimme, laulamme, soitamme pianoa ja ksylofonia ja toden totta - kyllä minä ainakin pyrin vähintään toisella silmällä koko ajan vahtimaan, ettei mitään kummallista tapahdu - ei lapselle eikä minun kodilleni. Eli lapsen ollessa täällä olen 100% mukana lapsen touhuissa. Mummona minä nautin siitä eikä lapsikaan huonoa tykkää ja vanhempansa tietävät, tää voivat hyvillä ja turvallisilla mielillä jättää lapsen hoiviini.

"Minulla mummona on matkasänkyä myöten täällä -vaunuja lukuunottamatta - kaikkea lapselle - on juomamukit, tuttipullot, varavaatteet, lelut sun muut - löytyy puuroja, ruokia, vaippoja - lapsi voidaan tuoda tänne hoitoon eikä tarvitse miettiä mitä pakkaa mukaan."

Eikö mummon olisi helpompaa mennä hoitamaan lasta lapsen omaan kotiin? Kaikella järjellä ajatellen se olisi helpoin vaihtoehto verrattuna siihen, että lastentarvikkeita haalitaan tuplasti mummolaa varten ja tenavaa roudataan eestaas kuin jauhosäkkiä. Mummon ei tarvitse muuta kuin heittää hammasharja ja yöpaita reppuun, ja lapsi saa nukkua yönsä omassa turvallisessa sängyssään.

• tilanteita
        Kummitäti*** kirjoitti:

"Minulla mummona on matkasänkyä myöten täällä -vaunuja lukuunottamatta - kaikkea lapselle - on juomamukit, tuttipullot, varavaatteet, lelut sun muut - löytyy puuroja, ruokia, vaippoja - lapsi voidaan tuoda tänne hoitoon eikä tarvitse miettiä mitä pakkaa mukaan."

Eikö mummon olisi helpompaa mennä hoitamaan lasta lapsen omaan kotiin? Kaikella järjellä ajatellen se olisi helpoin vaihtoehto verrattuna siihen, että lastentarvikkeita haalitaan tuplasti mummolaa varten ja tenavaa roudataan eestaas kuin jauhosäkkiä. Mummon ei tarvitse muuta kuin heittää hammasharja ja yöpaita reppuun, ja lapsi saa nukkua yönsä omassa turvallisessa sängyssään.

Tilanteita on niin monenlaisia.Joillakin on lapsenlapsia enemmän kuin se yksi,meilläkin jo nyt 6 ja varmaan jossain vaiheessa vielä enemmän.Ja toinen asia on se,että täällä maalla on tilaa ja vapautta kulkea ja leikkiä ulkona eri tavalla kuin omassa kodissaan,jossa on vain pieni piha missä voi olla.Ainakin meillä olen ollut huomaavinani että lapsetkin tykkää vaihtelusta ja ovat tyytyväisempiä siihen,että tulevat tänne kuin että menisin heille,mitä sitäkin välillä teen.

• Kotona paras mummull
        Kummitäti*** kirjoitti:

Mummokin viihtyy kotona. Miksi hän menisi pois kotoa lasta hoitamaan vähän outoon paikkaan, missä on tietenkin hiukan eri järjestys kuin oma.
        Omassa kodissa voi levätä tyynin mielin, kun lapsi nukkuu, voi jättää siivoukset tai tiskit iltaan, mutta miniän huushollissa on mummuu varpaillaan. Nolottaa, jos on epäjärjestys vallalla, kun miniä tulee kotiin.
        Kotonaan lapsikin on vaikeampi käsiteltävä, koska lapsi näkee, etä äiti ei ole paikalla, vaan mummu. Lapsen mielestä se voi olla kummallista, ja sitä on vastustettava ja osoitettava, että tarvitaan äitiä nyt heti.
        Mummulassa lapsi ilman muta tietää, kuka on ohjaksissa. Mummu. Äidinkin pitää olla siellä kylässä.
        Kyllä se mummulankin sänky on ihan turvallinen paikka lapsellee.

• Anonyymi

Eräs anoppi (nuori) oli kylässä pojalla,joka tuli 16h.työstä...kotona ei haissut kuin kussam kusi..ruuasta ei tietoakaan. Koulutettu,noh kun kts.miniän äitiä,täysin kynnetön joka rimaa hipoen käynyt lukion 1970-luvulla....ollut kotirva. Ei osannut hoitaa kotia,vanhemmat hoitivat askareet. Sääli jälkikasvua. Ei nyrkin ja hellan väliin...vaan työt miehill,työt naisille. Koko perhe voi hyvin. Mikä parasta,ei tarvi lasten miettiä,mihin sukupuoleen kuuluu?

• äiti itsekin

Joillain mummoilla menee överiksi esim. lelujen ostelut ja koko koti laitetaan vain lapsenlapsien puuhamaaksi. Ajattelevat kai, että lapsi haluaa mummolaan, kun siellä on hienommat lelut kuin kotona ja tulee kilpavarustelua. Vaikka lapselle ne mummolan ihmiset ovat toki tärkeimmät. Itse ainakin viihdyin lapsena mummolassa, vaikka leluina oli tyhjiä lankarullia ja pahvilaatikoita...

On ihanaa, että monet nykymummot jaksavat leikkiä ja touhuta lastenlastensa kanssa, mutta lapsen kannalta olisi kiva päästä tutustumaan mummon kautta myös aikuisten elämään - nähdä, miten mummo elää muutakin elämää kuin toimii hoitotätinä. Mummola voi olla kiinnostava paikka lapselle juuri siksi, että se ei ole samanlainen kuin oma koti!

• Muumi**

Miten niin kilpavarustelua!! Puuhamaa!
        Jos mummu varaa leluja lapselle, niin ihan ookoo se on. Jos lapsi tuodaan päiväksi mummulle, jolla ei ole mitään tarvikkeita lasta varten, niin pitkäksihän lapsen aika tulee.
        Usein lapsi tuodaan mummulle pikkuflunssassa, kun ei päiväkotiin haluta niiskuttajaa muita tartuttamaan. Lapsi on vähän alamaissa ja väsynyt. Kyllä hän kaipaa virikkeitä, omaa paikkaa nukkumiselle, mukavia tavaroita jne. Kuinka jännää kun on ihan omat ruokailuvälineetkin mummulassa. Lapsi nauttii huomiosta.

Miksi mummon pitäisi elää "aikuisen elämää" pienen vierailijan ohitse. Kyllä moni mummu pitää lapsenlasta yhtä tärkeänä vieraanaan kuin aikuisiakin. Harva emäntä elää arkielämäänsä kun sukulaisia tulee käymään.
        Arkiset asiat tehdään kun ollaan omissa oloissa.

• näkökulma

Lastemme ollessa pieniä , anoppi kävi meillä omilla avaimillaan ( no tämä on taas ihan toinen juttu ).
      Hän keräsi lastemme leluja ja vei niitä kotiinsa, kuin myös jotain vaatteita varalle, kun lapset tulevat käymään.

He eivät olleet koskaa hoidossa , ei voinut luottaa .
      Hän halusi pitää siellä lasten lempileluja ja joskus kävi niinkin, että jos hänellä oli muita lapsia,hän saattoi antaa niitä "lahjaksi " , koska meillä on niin paljon muutenkin tavaraa.

Revi siitä , kumpi parempi .

Nyt olen itse mummu ja kyllä meillä on leluja lapsille ja kirppisvaatteitakin ostetaan sadetakkia , saapasta , sillä kun tulevat kaukaa junalla ja bussilla kaikkea ei saata kuljettaa mukana.
      Kysyn avoimesti voinko ostaa , laitan tekstaria yms. Hyvin on sopu säilynyt.

Voisit itse ottaa vaatteet ja sanoa , että pesaisenpa kun koneen laitan päälle ja viet puhtaana mukanasi, jos vaatteiden pesu on se ongelma.
      Mieti mikä on hyvin ja mikä todella huonosti. Hyvää yhteispeliä.

• Maya_80

Meillä anoppi on varannut vaatteita anoppilaan, ja minusta näin on hyvä kun ei tarvitse mukana kantaa omia vaatteita. Leluja on myös siellä, toki tyttö saa ottaa kotoa mukaan mitä haluaa. Aina kuitenki kysyy jos aikoo ostaa jotain vaatteita ja se on ok, koska ainakaan meillä ei ole aina varaa ostaa. Ja mitä näihin kirpparivaatteisiin, nii kyllä luotan anopin makuun ja itsekkin ostan vaatteita kirpparilta. Tietysti voisit sanoo anopille, että pesisi vaatteet ennen käyttöönottoa.

• ???

Meillä anoppi ja appiukko soittavat että milloin tulette kylään, kun heillä kuulemma niin vaikea tulla meille (matka 70 km). Vaikka omalla Viron maatilalla käyvät joka kuukausi. Ja kun sitten mennään, niin pari minuuttia syömisen jälkeen on aikaa lapsenlapselle, kun appiukolla täytyy mennä pihalle töihin (molemmat ovat kyllä eläkkeellä jo monta vuotta) ja anopilla on kauneusunet ja ristikkot. Eli käytännössä olen koko päivän lapsen kanssa yksin ja hänen vahtiminen on sitten aikamoinen urakka, kun tavaroita on joka paikassa, ettei pikkuinen (8kk) vahingoittaisi itseään.

• ???
        ??? kirjoitti:

Meillä anoppi ja appiukko soittavat että milloin tulette kylään, kun heillä kuulemma niin vaikea tulla meille (matka 70 km). Vaikka omalla Viron maatilalla käyvät joka kuukausi. Ja kun sitten mennään, niin pari minuuttia syömisen jälkeen on aikaa lapsenlapselle, kun appiukolla täytyy mennä pihalle töihin (molemmat ovat kyllä eläkkeellä jo monta vuotta) ja anopilla on kauneusunet ja ristikkot. Eli käytännössä olen koko päivän lapsen kanssa yksin ja hänen vahtiminen on sitten aikamoinen urakka, kun tavaroita on joka paikassa, ettei pikkuinen (8kk) vahingoittaisi itseään.

Ja kaikki vaatteet, vaipat, lelut ja vaunut raahamme aina mukaan. Niin että olen kyllä kateellinen. :-)

• Jaahajaa
        ??? kirjoitti:

Ja kaikki vaatteet, vaipat, lelut ja vaunut raahamme aina mukaan. Niin että olen kyllä kateellinen. :-)

Ainahan se kärsimystä tuottaa, kun pitää mennä lapsen kanssa sukulaisiin.
        Ne joko hössöttää liikaa tai ei ollenkaan.
        Eivät vaihda vaippaa, eivät syötä, eivät nukuta. Odottavat, että äiti teke kaiken kuin kotonakin.
        Ymmärtämättömät.

Ei muuten tule mieleesi, että jättäisit mummulaan pari vaippaa ja lelua? Ei tietenkään.

• Anonyymi

Mummuna olen huomannut, että on hyvä kun täällä on varavaatteita. Leikeissä ulkona lasten vaatteet saattavat likaantua ja kastua. Silloin voi vaihtaa sisällä puhtaat vaatteet. Eikä vanhempien tarvitse tuoda varavaatteita mummolaan. Kyllä sitä pyykinpesua kotonakin varmaan riittää. Mummulassa saa olla myös eri lelut kuin kotona. Lapsia katson silloin, kun pyydetään apua, enkä tyrkytä itseäni. Vanhemmat päättävät tästä, milloin lapset käyvät mummolassa tai mummu lasten luona.

• eräs...

Tässä taas lapsellinen tyhjästä valittaja.. voi voi ja vali vali!
      Mene itseesi ja kasva aikuiseksi että pystyt olemaan edes jotenkin mallina lapsellesi.

• Mummolainen

Olen minäkin ostellut mummilaan kaikenlaista, syöttötuolin, sängyn, leluja, ruokailuvälineitä yms. Kiitosta siitä on tullut useamman kerran, kun on kaikki valmiina eikä tarvitse pakata autoa täyteen tarvikkeita.
      Vaatteet ostan uusina, kun näen jotain kivaa. Välillä kyselen mitä tarvittaisiin vai onko parempi olla ostamatta. Aina on kaikki kelvannut, ja uskon sen olevan vilpitöntä. Nuoret ymmärtävät sen ilon, jonka saan hankkiessani pienille tarvikkeita. Viisihän lapsia jo on (kahdessa eri perheessä), joten lelutkin on jo olleet useamman käytössä.
      Ja leikkiminen - sehän se parasta on! Nyt siihen on aikaa, kun arkirutiinit ja väsymys eivät rasita oloa.
      Väsynyt olen kylläkin vierailupäivän jälkeen - onpahan tullut liikuttua ja sielukin on virkistynyt. Kun matkalaiset on saatu matkaan takaisin kotia kohti, on mieli hieman haikea mutta autuas, onhan taas yksi päivä vietetty hyvissä merkeissä. Rauhasta nauttien juomme ukin kanssa lasit viiniä kaiken touhun jälkeen!

• mummon kullat

Meillä mummolassa on lastenlapsille varattu sänky, pieni kirjoituspöytä piirustus- ja askartelutavaroille sekä lelukoppa ja hylly leluille ja pehmoleluille. Lasten syöttötuolikin oli aiemmin, mutta luovuimme siitä sen vietyä tilaa. Mummola on pieni 'mummontupa', joka lastenlapsista onkin niin ihmeellinen ja mielenkiintoinen. Kaikki 'arvotavarat' olemme tietenkin laittaneet vähän pois tieltä, ettei koko ajan tarvitse varoa vahinkoja. Parasta on kuitenkin mummolan piha, jossa voi puuhata kaikenlaista sekä vanhat että nuoret sään salliessa. - Nuoret tuovat aina varavaatteet ja yöpuvunkin, pienimmille vaipatkin sekä usein lasten ruuaatkin (lähinnä pilttipurkit ja jotain erityistä herkkua, kahvia, jäätelöä, pullaa tai piirakkaa mummolaankin). - Ja kelpaa sekin, jos mummo on löytänyt kirpparilta jonkun uuden vaatteen tai lelun, ostaa ja myy ne vanhempansakin lasten pieneksi jääneitä tavaroita kirpparilla. Vastaavasti he ostavat kirpparilta uuttakin. - Ei oteta herneitä kumpikaan sukupolvi herneitä nenään, ollaan sovussa ja arvostetaan toisiamme. Sopua vaan väleihin ja tärkeinhän on itse lapsi; hän rakastaa estottomasti niin vanhempiaan kuin isovanhempiaan!

• tätä mieltä

No ,meillä on täällä mummolassa jotain ulkohaalareita,kumisaappaita ja kuravaatteita monta kokoa ja taatusti laitoin niitä nyt keväällä meidän maalaiskurapihaan lapsille päälle heidän täällä ollessaan.Jos on kotoa tullessa joku vaaleanpunainen uusi takki niin en halua saada vanhempien syytöksiä niskaani siitä,että taas on ihan kurassa ja piloille likaantunut uusi takki.Olen kyllä yrittänyt sanoa että täällä ei ole asfalttipihaa ja soraa vaan ihan selkeätä kuraa,kun lumet on sulaneet ja siinä kannattaisi olla huonoimmat mahdolliset vaatteet,ettei tarvi olla vaan ja seisoa tumput suorina.Ja tässä ei näy naapuriin,ei tarvi pelätä että naapuri kauhistuisi lasten arkisia vaatteita.
      Meillä on myös polkupyörät lapsille täällä,ettei tarvitse raahata aina omia mukaan.Retkisänky ja itkuhälytin(ei ole nyt viime aikoina tarvittu) löytyy myös.
      Yleensä en hypi vanhempien varpaille kasvatusasioissa,mutta sattuu joskus että tietämättäni toimin eri tavalla kuin vanhemmat.Lapset sanoneet,että mummo lellitteli meitä ,kun...Lapsen vanhempi sanoi,että se on minulle luvallista ja mummolassa mummolan tavalla ja kotona kodin tavalla,kunhan ei ohjeistukset ole ihan ristiriidassa.

• ♥ Ö..Ö ♥

hullu anoppi ♥

Meillä on KIERRÄTYS sana yhteiskäytössä.

Ostan jotain tai kaiken näköistä, pojanpojalle, MUTTA ne ovat kierrätystä varten > ne saa viedä kotiin, jos haluaa ja tuoda mummulaan kun tulee, jos haluaa. Kierrätettäviä ovat varsinkin CD-levyt ja elokuvat, jotka ovat jopa kalliita, samoin kirjat pelit ja lelut.
      CD-levyjä olen kerran hankkinut kirppikseltä 1v. lahjaksi n. 10 kpl.
      Nyt ostamme uusia, musiikki on todella tärkeään pojanpojalle. Artistit ovat esikuvia tyyli soittaa ja liikkeet..

En ole ikinä ostanut mitään käytettyä vaatetta, koska atooppisen iho on ongelma. Kasvavalle en ostaisi vain mummulassa pidettävää vaatetta. Sitä tullaan reppu selässä: repussa allergiaruoka, vaihtovaatteet ja CD-levyt -elokuvat joita haluaa kuunnella lelut joilla leikkiä tai käyttää, vaikka ne olisivat mummun ostamia NE OVAT KIERRÄTYSTÄ.
      Pojanpoika osaa jo sanoa heti > mikä mummulasta lähtee mukaan kierrätykseen., nyt Vappuna kierrätetään CD-elokuvia joita haluaa katsoa sitten mummin kanssa, kun ovat siellä vieraisilla Vapun.

Pienien tulojen vuoksi, vaikka en paljoa ostele, menee tuloistani n. 10 % lapsenlapsille, oikeastaan ihan laskin sen syksystä tänne, erään keskustelutilaisuuden jälkeen.

Vanhempien oli vaikeaa sisäistää kierrätystä ja sisäistää vaihtovaateiden tuontia mukana päivävierailulle.. Mutta nuoret oppivat, jos kuuntelevat, mistä on kyse..

Asumme viereisissä kortteleissa, yökyläänkin tullaan oman peiton ja tyynyn kanssa. Ja toisaalta saan olla ylpeä mummu, vanhemmat ovat selkeästi mustasukkaisia kiintymyksestä ja hauskuudesta mummulassa.

• anoppimummo

Lapsenlapsille on meilläkin mummolan leluja, piirustusvälineitä ja jopa muutama varavaatekin.
        omistan myös pyykkikoneen joten niitä vaatteita voi pestä (kas kummaa)
        nyt on vielä yksi vaippaikäinen yökylässä silloin tällöin, ja kelpaa kaikki mummon ostamat tarvikkeet vaippoja myöten.
        Meillä ovat ehkä jo pienten vanhemmat sen verran aikuistuneet etteivät enää vahdi mustasukkaisina.
        Eivät kyllä ole muutenkaan kauheasti sitä harrastaneet, ehkä alussa kun ensimmäiset syntyivät, halusivat pitää heistä kiinni.
        Luulisi että pienten lasten vanhemmat tajuaa, ettei kukaan heidän lapsiaan halua omia.
        Mummot yrittävät vain helpottaa heidän arkeaan pitämällä lapsia kylässä.
        Väärinkäsittäjiä nämä aloittajan tyyppiset miniät.

• h ö h
        anoppimummo kirjoitti:

Lapsenlapsille on meilläkin mummolan leluja, piirustusvälineitä ja jopa muutama varavaatekin.
        omistan myös pyykkikoneen joten niitä vaatteita voi pestä (kas kummaa)
        nyt on vielä yksi vaippaikäinen yökylässä silloin tällöin, ja kelpaa kaikki mummon ostamat tarvikkeet vaippoja myöten.
        Meillä ovat ehkä jo pienten vanhemmat sen verran aikuistuneet etteivät enää vahdi mustasukkaisina.
        Eivät kyllä ole muutenkaan kauheasti sitä harrastaneet, ehkä alussa kun ensimmäiset syntyivät, halusivat pitää heistä kiinni.
        Luulisi että pienten lasten vanhemmat tajuaa, ettei kukaan heidän lapsiaan halua omia.
        Mummot yrittävät vain helpottaa heidän arkeaan pitämällä lapsia kylässä.
        Väärinkäsittäjiä nämä aloittajan tyyppiset miniät.

Onpa tyhmää vielä mummolta kehua, että vanhemmat taitaa olla mustasukkaisia kun mummon luona on niin kivaa!!!!???!! Ei nyt kovin viisaalta mummon lausunnolta vaikuta - meidän mummojen pitää tukea lastemme keskinäistä sopua ja olla myötäilemässä heidän elämäänsä.

• mummojapappa
        h ö h kirjoitti:

Onpa tyhmää vielä mummolta kehua, että vanhemmat taitaa olla mustasukkaisia kun mummon luona on niin kivaa!!!!???!! Ei nyt kovin viisaalta mummon lausunnolta vaikuta - meidän mummojen pitää tukea lastemme keskinäistä sopua ja olla myötäilemässä heidän elämäänsä.

Ei tässä kukaan ole kehunutkaan että mummon luona on kivaa, yritetään vain auttaa vanhempia että jaksavat sitä elämäänsä.
        Koeta olla taaskin käsittämättä väärin.
        EI OLE VÄLIÄ,onko mummolassa kivaa, kunhan lapsi ei itke koko ajan ikävää kotiin, siis että jaksaa olla sen aikaa mummolassa että saa vanhemmat hetken levätä.
        Onko vaikea käsittää???
        Ihme jos ei mene perille vaikka rautalangasta vääntäisi.

• Hullu anoppi

Minäkin varmasti olen hullu anoppi, enkä edes ole tullut ajatelleeksi sitä.

Meillä on lapsenlapsille vaunut, pinnasänky, syöttötuoli, hoitopöytä, lastenkalusteet, leluja, kirjoja, pihakeinu, hiekkalaatikko, leluja, pyörä, vaippoja, harsoja, kumisaappaita, ns. römppävaatteita ulkohommiin, pelastusliivit ja mitä muuta lieneekään, en nyt muista edes kaikkea. Ai niin, pienille tutteja, pulloja, mukeja, lautasia, lusikoita, korvike- ja vellipurkkeja, soseita, ruokia ym. Aina välillä ostelen jotain uutta, ja kun lapsenlapset käyvät, he saavat ottaa mukaan jos miellyttää. Ostan sitten tilalle uuden, jos siltä tuntuu tai arvelen jonkun toisenkin haluavan vastaavan. Ei ne mitään hienoimmasta ja kalleimmasta päästä ole, osa käytettynä ostettuja ja paljon itse tehtyjä myös. Nuoret vanhemmat tietävät, mitä täältä löytyy, eivätkä turhaan raahaa mukanaan. Eipä kukaan ole koskaan sanonut, että olisin jotenkin hullu haaliessani tavaroita lapsenlapsien käyntiä varten.

Kun lapsenlapset ovat täällä, leikin heidän kanssaan, luen, pelaan, piirrän, leivon, siivoan ym, riippuu lapsen iästä. Ja vauvoille vaihdan vaippaa, pesen ja syötän, eikä kukaan ole pannut hanttiin. Perään katson varsinkin pieniä, koska joka tapauksessa kotona on tavaroita, jotka eivät kuulu pikkulapsille. Niin se oli omienkin lasten ollessa pieniä, peräänhän niitäkin katsottiin. Kyllä vapaastikin saa leikkiä, mutta usein he hakevat mummoa kaveriksi. Siinähän se mummolan viehätys onkin: aikuinen, joka on ihan lapsia varten sen aikaa, kun lapset siellä ovat. Semmoista en anna, mitä eivät vanhemmatkaan, mutta varmaan säännöt mummolassa esim. nukkumisen ja herkuttelun suhteen ovat vähän löysemmät kuin kotona.

Tuliaisina vien joskus vaatteita tai leluja. Olen sanonut, että heittäkää pois tai antakaa jollekin tai myykää, mitä ette tarvitse, ei niitä ole pakko käyttää jos siltä tuntuu. Monet ovat ahkerassa käytössä, joitakin ei ole ollut näkösällä, mutta en ole perään kysellyt. Minkä pyytämättä vien, niin en oleta, että se on aina mieluinen, vaikka sitä yritän tietysti tavoitella. Joskus he pyytävät tuomaan jotain ja joskus kysyn, mikä olisi tarpeen. Eivätkä he minulta isompia pyydäkään, kun ovat itse parempituloisia.

Että tämmöinen hullu anoppi minä olen. Usein pyydetään lapsenhoitajaksi ja mielellään ovat lapsenlapset tänne tulleet.

• Sivusta seurannut

Ei anoppisi kyllä hullu ole, jos ostanut kotiinsa lapsenlapselle tavaraa valmiiksi (okei, noita vaunuja en välttämättä ymmärrä). Kyllä minunkin äitini ja anoppi ovat molemmat hankkineet leluja koteihinsa lapsenlapsia varten. Ja kiva juttuhan se on, ei tarvitse vanhempien roudata kaikkia virikkeitä mukanaan mummolareissuille. Yritä ymmärtää anoppiasi, vaikka hänen käytöksensä vähän ärsyttäisikin. Hän on vain höpsähtänyt pienistä, varsinkin jos lapsenlapsia on vain yksi. Ajattele vaikka niin, että pääsette itse helpommalla, kun mummo touhuaa pienen/pienten kanssa eikä hössötys kohdistu teihin.

• bcvcv

tuo minun mielestäni niin paha juttu ole, jos varustelee kotinsa lapsenlapsia varten. paljon pahempaa on sitten esim. se, että kävellään varsinaisten vanhempien yli joka ikisessä asiassa, annetaan periksi kaikessa, tehdään juuri päinvastoin kuin kotona on yritetty opettaa, eikä edes nähdä siinä mitään väärää =(

• eimummueiminiä

kyl meitin "mummu ja äiti" eli mulle äiti ja sisko. ovat ihan ostaneet sulassa suvassa muksujen vaatteet. tietenkin "äidillä" on suurin osa lasten vaatteista, mutta on niitä mummulassaki lasten vaatteita ja jopa mun luona. ihan vaan siitä syystä, että jos lasten äidille sattuu jotain ja lapset esim.sairaalassa olon tms. ajaksi tulevat luokseni,niin ei tarvitse paljain navoin olla.

• tiktaktuk

Onneksi itselläni on vain tyttö ja hänen lapsiaan. Niinpä en pysty tuossa suhteessa olemaan se hullu anoppi, vaikka olenkin ostanut lapsille leluja ja vaatteitakin. Mieheni hankki syöttötuolin vanhojen tavaroiden liikkeestä jne. Tytär on itse tuonut kaikenlaista hänestä tarpeellista meille, jos emme ole huomanneet hankkia. Eikä kukaan syytä meitä hulluudesta, ei tarvitse raahata kaikkea mukana.

Tyttären mies ei myöskään onneksi pidä minua hirviönä, vaikka todellakin kuri on meillä löysempi kuin kotona. Emme hemmottele turhaan, mutta tytär tietää omasta lapsuudestaan, että olimme aika lepsuja kasvattajia.

• Tiktaktuk

Olisikohan alkuperäinen kirjoittaja tyytyväinen, jos anopilla olisi niin hieno huusholli, että lasten pitäisi istua rivissä eikä mihinkään saisi koskea? Jos haluatte isovanhemmilta lastenhoitoapua, siinä pitää olla joustavuutta. Heidän pitää jossain määrin saada toimia itsenäisesti lasten kanssa, touhuta omia juttujaan. Lapselle on todella rikkautta, kun on useampi luotettava aikuinen. Ja erilaisia ympäristöjäkin.

• Anonyymi

Kyllä se niin vaan on että mummutkin haluavat olla seuraamassa lastenlasten kehitystä ja kivahan niille on ostella tvroita joita monikaan ei nuoruudessaan voinut omilleen ostella , niin että meikäläinenkin on ostellu pienille lastenlapsille kaikenlaista , vaan ei ole kukaan moittinut, se aika kun lapset on pieniä menee ohitse niin pian , että yritä ymmärtää lasten mummoa hieman, sillä koskaan ei tiedä milloin se viimeinen päivä kun saa näitä ihanuuksia tavata .
      Ja sehän nyt on selväkin että vaatteista varmaan on eri mielipiteet eri sukupolvilla , joten ei kai se nyt pahaksi ole jos on vaihtovaatteita mummolassa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe