Heips
Ekotalon rakentaminen on ilmeisesti jätettävä asiantuntijoiden huoleksi, vai? Itse tutkaillut netin kautta matalaenergia talojen rakentamista. Täytyy ilmeisesti ottaa huomioon jo suunnitteluvaiheessa esim. valaistus ja kodinkoneiden tuottama lämpö ettei tule liian lämmin, vai?
Onko kokemuksia matalaenergia tai passiivitaloista? Mitä kaikkea täytyy ottaa huomioon verrattuna tavalliseen pitkästä puutavarasta tehtävään omakotitaloon verrattuna.
Ja onko kokemuksia rakentajista Turun seudulla?
Itse olen ollut katsellut Turun Rakennus ja Saneeraus Oy:tä http://www.trsoy.fi
-Pera
Ekotalon rakentaminen?
4
461
Vastaukset
- rakentaja 2011
Matalaenergia- tai passiivitason talon rakentaminen käy ihan samalla tavalla kuin normitalonkin tekeminenkin. Siitä huolimatta tarvitset aina asiantuntijat: rakennesuunnittelija (usein pääsuunnittelija), lvi-suunnittelija ja sähkösuunnittelija. Mahdollisesti vielä arkkitehti (pääsuunnittelijaksi) jos haluat.
Matalaenergia- ja ekorakentamista on turhaan mystifioitu. Ei ne kodinkoneet ja lamput vaikuta suunnitteluun sen ihmeemmin, lämmityslaitteissahan on termostaatti. Kolmen kohdan konsepti on lyhyesti: parempi eristys- ilmanpitävyys- ja lämmöntalteenottotaso. Homma etenee niin, että sanot rakenne- ja suunnittelijalle, että mikä on haluamasi energiankulutusarvo (kWh/m2/v). Rakennesuunnittelija piirtää sen mukaiset rakenteet, tekijät tekevät ja valvonta seuraa.
Vähän lämmitysenergiaa kuluttava talo on tiivis. Ilmanvuotoluku n50 > 0,6 (passiivitaso) ja huononee siitä ylöspäin riippuen minkä tasoisen talon tekee.
Energiapihiin taloon tulee väistämättä koneellinen ilmanvaihto. Koneellinen tulo ja menoilma. Ilmanvaihdon normimäärä on puolet huonetilavuudesta tunnissa. Ilmanvaihdon lämmön talteenotto on hyvin tärkeä osa, paras on pyöriväkennoinen laite, passiivitasossa laitteen hyötysuhde väh. 80%.
Seinien, yläpohjan, alapohjan, ovien ja ikkunoiden u-arvot, eli lämmöneristävyysvaatimukset näet tuolta: http://www.spu.fi/energia_tehokkuus
Lämmitysenergian kulutus suunnilleen näin:
passiivitaso alk n. 15kWh/m2/v ja siitä eteenpäin matalaenergiataso n. 40kWh/m2/v ja normitalo n. 100kWh/m2/v.
Eli, jos teet 150m2 talon niin matalaenergiatalon (lämmitystarve 40kWh/m2/v) lämpöenergiakulutus vuositasolla on:
150m2 x 40kWh/m2/v x 0,11€/kwh (sähkölämmitys) = 660€/v
Huomioitavaa on, että matalaenergiatasolla talon kokonaisenergian kulutuksessa lämmitys, käyttövesi ja taloussähkö ovat karkeasti yhtäsuuria. Eli jos energiansäästöasia kiinnostaa, voi käyttövedelle laittaa aurinkokeräimet. Kodinkoneet parasta energialuokkaa ja led-valaistus. Sähkösopimus tuuli- tai uusiutuvia energianlähteitä käyttävän sähköyhtiön kanssa. Tulisijalla saa uusiutuvaa lämpöenergiaa. Meillä tulee suunnilleen noin, mutta pienellä budjetilla :)
Ja jos haluat jotain vähänkin normeista poikkeavaa niin tulet kuulemaan monta eilispäivän tiedoilla varustettua asiantuntijaa, jotka kyseenalaistavat aikeesi, muta matalaenergiarakentamisen ei tarvitse olla mitenkään erityisen kallista. Ja kysehän on myös arvoista, ei ihan pelkistä euroista. Ainakin silloin kun ekologisuus on mielessä. Panosta talossa oikeisiin asioihin ja pidä haluamasi tavoitetaso mielessä, onnea matkaan!
Linkkejä:
http://passiivitalo.vtt.fi/files/passiivitalon%20maaritelma.pdf
http://www.kuopio.fi/attachments.nsf/Files/131008095229990/$File/Nollaenergiatalo_vtt.pdf?OpenElement- kokkemuksia
"Matalaenergia- ja ekorakentamista on turhaan mystifioitu" näinhän sitä on, muuten aika perushuttua mutta kokonaisuus pitää pitää mielessä paremmin.
Suomesta käytännön kokemuksia passiivitaloista ei vielä ole, joten kaikki on mielipiteitä, osa perusteluineen toki.
"lämmityslaitteissahan on termostaatti. " tämä on niin totta! Huonosti suunnittelemalla jää tosin termostaattien päätehtäväksi (3-6kk) jäähdytyksen ohjaus. - etsiijä
onko "Rakentaja2011" kerännyt listaa mitkä iv-koneet pääsevät todistetusti väh. 80% hyötysuhteeseen? esim. 150m2 taloon sopivat. Alkaisiko mystiikka iskemään sittenkin?
- Pera21
Kiitoksia vastauksesta :) Jatkamme tutkimuksia ja suunnittelua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1195204- 472869
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332812Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺312561Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231939En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä111687- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231425- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101388