Helpottaako aikuisena puhjennut astma ikinä?

hermo raunio

Haluaisin harrastaa liikuntaa, ilman että heti hypää syke taivaisiin. Haluaisin pystyä kävelemään rappuset hengästymättä. Haluaisin olla terve enkä jatkuvasti jossain flunssakierteessä tai keuhkoputkentulehduksessa.

Minun pitäisi olla nuori ja terve ja jaksaa opiskella.

Miksei kukaan lääkäri osaa auttaa (myöskään keuhkospesialisti)? Miksei yksikään kokeilemistani lääkkeistä ole minulle hyvä?

12

901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hei vaan

      Hei.
      Minulla tuli vanhemmiten rasiteastma,kun kerran juoksin taas koiranäyttelyssä,niin yhtääkkiä tuli,kun seinä eteen.En pystynyt enää yhtään juoksemaan.Terveyskeskuksessa tehtiin astmakoe ja todettiin rasiteastma.Kortisoni suihke käyttöön ja kaikki oli taas ihan hyvin.

    • hiiri91

      Hei, minulla on sama ongelma. Olen 18-vuotias ja minulla todetttiin astma reilu vuosi sitten. Välillä pelkkä kävely aiheuttaa astmakohtauksen. Lääkkeet on vaihdettu kolmesti tällä hetkellä käytössä Seretide diskus 50/250 ventoline 200 tarvittaessa, ja sitähän tarvitaan melkeen jatkuvasti. Tämä lääke on siinä mielessä hyvä, että pef pysyy suhteellisen korkeana (jos ei huomioida kohtauksia), mutta heti jos saan pienenkin flunssan en ole enää tolpillani. Toisekseen lääke aiheuttaa sivuvaikutuksena ihottumaa (ainakin uskoisin ihottuman johtuvan tästä sillä se tuli heti, kun lääke vaihdettiin).

      Tuntuu, että olen jatkuvasti kipeä ja haluaisin joskus liikkuakin. Toivottavasti tämä joskus helpottaa edes vähän.

      • hermo raunio

        Harmi että sinullakin noin nuorena puhjennut :( toisaalta on kyllä helpottavaa kuulla, että kohtalotovereita on.

        Minulla tuo seretide ei ollut tarpeeksi vahva lääkitys, nyt singulair pari kertaa päivässä, pulmicort 400:sta 2-6 annosta päivässä ja buventol tarvittaessa. Ja sitten myös prednisolon silloin tällöin kuureina. En ole symbicortin kanssa tarvinnut avaavaa enää päivittäin, paitsi tietenkin jos on flunssa, niin silloin ei paljoa vaihtoehtoja olekaan...


    • ******

      On nyt vuosia jatkunut "luulotauti" todettu astmaksi, mutta liikunta on helpottanut, otan lenkille lähtiessä ventoline discuksesta hönkäisyn, niin pystyy pitämään reipasta vauhtia kävellessä. Olen pärjännyt päiviäkin ilman sitä, kun aloitin liikunnan. Tuo, että hengästyy portaissa ja syke nousee heti huippuunsa, on merkki huonosta kunnosta, kai olet astmahoitajalta saanut hengitysohjeita ? Minä selvisin talven ilman flunssia, juuri tuon kävelyn ansioista. Urheilevalla lapsellani on myös astma, eikä tarvitse lääkkeitä kuin harvoin.

    • nuori nainen

      Pakko kommentoida, kun itse olen ollut samassa tilanteessa. Kaikki lähti itselläni siitä, kun asuin talossa jossa oli ilmeisesti kosteusvaurio. Olin koko ajan kipeä ja todella väsynyt. Pitkä prosessi on ollut saada itsensä parempaan kuntoon, pari kuukautta olen vasta aloitellut rauhallista liikuntaa. Nykyään onnistuu hyvin avaavan lääkkeen kanssa. Itselläni oli vielä pitkään saamaton lääkäri, onneksi vaihtui lopulta.. Astmalääkitys oli melkein vuoden ennenkuin helpotti. Flunssa- ja tulehduskierre väheni selvästi kun sain lisäksi lääkityksen allergiseen nuhaan. Ja paljon vitamiinipitoista ruokaa ja sokerit pois ruokavaliosta. Itse karppaan :) Nämä auttoivat mulla. Mutta tiedän miltä susta tuntuu, en voi sanoa muuta kuin voimia!!

      • hermo raunio

        Onneksi sinulle löytyi syy miksi oireilet! Siis astmalääkitys ehti olla vuoden, ennen kuin alkoi auttaa? Minulla on ollut astmalääkitys jo yli vuoden ja lääkitystä on useampaan kertaan vaihdettu ja ollut prednisolonkuureja ja muuta tuskaa. Nyt en ole enää melkein kahteen kuukauteen ollut flunssassa, mutta oireilen taas katupölyn vuoksi. Nuhaa minulta hoidetaan antihistamiineilla ja kortisoninenäsuihkeilla, on pysynyt sieraimet melko hyvin auki katupölystä huolimatta. Onko sinulla ollut koko vuosi vaikeaa liikkuminen, vai onko välillä ollut parempia aikoja ja sitten taas pahenemisia?


      • nuori nainen
        hermo raunio kirjoitti:

        Onneksi sinulle löytyi syy miksi oireilet! Siis astmalääkitys ehti olla vuoden, ennen kuin alkoi auttaa? Minulla on ollut astmalääkitys jo yli vuoden ja lääkitystä on useampaan kertaan vaihdettu ja ollut prednisolonkuureja ja muuta tuskaa. Nyt en ole enää melkein kahteen kuukauteen ollut flunssassa, mutta oireilen taas katupölyn vuoksi. Nuhaa minulta hoidetaan antihistamiineilla ja kortisoninenäsuihkeilla, on pysynyt sieraimet melko hyvin auki katupölystä huolimatta. Onko sinulla ollut koko vuosi vaikeaa liikkuminen, vai onko välillä ollut parempia aikoja ja sitten taas pahenemisia?

        Kysytkö minulta mutta vastaan silti :) Eli ennen urheilin paljon, 4-8 tuntia viikossa. Pyöräilin, juoksin, vesijuoksin, kävin spinningissä.. Muutenkin elämäntapani ovat terveelliset. Sitten aloin olla useammin ja useammin kipeä, ja lopulta urheilusta ei tullut mitään kun arkinen kävelykin ahdisti. Itselläni todettiin mykoplasma-bakteeri, jonka takia sairastelin jatkuvasti. Itselläni kesti lääkityksen auttaminen kauan, koska lääkärini mielestä minulla ei ollut astmaa ja hänen mielestään oli normaalia olla koko ajan kipeänä.. Sain lääkityksen, mutta sitä piti koko ajan vähentää, eli oloni ei juuri parantunut. Pef -arvot kuitenkin viittasivat astmaan, ja lääkärini suostui jatkamaan lääkitystä. Nyt olen käyttänyt lääkitystä oikealla annostuksella 9 kk, ja viimeisen kuukauden olo on ollut hyvä. Onnekseni lääkärini vaihtui ja samalla vaihtui ääni kellossa :) Allergiseen nuhaan tarkoitettu nenäsuihke on itselläni auttanut paljon, olen päässyt eroon jatkuvista kurkunpääntulehduksista ja väsyneestä ja nuutuneesta olosta. Liikkumista en ollut uskaltanut ajatella pitkään aikaan, kun yleensä olo huononi heti ja flunssainen olo iski päälle. Himoliikkujalle ollut todella raskasta aikaa.. Mutta nyt koitan pitää ruokavaliolla ja rauhallisella liikkumisella itseni vapaana flunssista ja muista. Sen sanon neuvoksi, että aloita liikunta vasta kun olet muuten kunnossa. Itselleni seurasi heti takapakkia jos koitin liikkua mutta astma ei ollut kunnossa. Toivottavasti saat lääkityksesi kohdalleen ja olosi paranee! Voimia, tiedän miltä tuntuu odottaa että saisi normaalin elämän takaisin..


    • hermo raunio

      No niin, voisiko tuo saman litannian linkittäjä jo lopettaa. Ei ole hometta asunnossani, tutkittu juttu. Astma osittain sisäsyntyistä, koska atopia ja osittain allergista, esim tämä katupöly taas tekee elosta aivan sietämätöntä.

      Tuntuu että tämä vaan on loputon syöksykierre, miten ihmeessä ennen hyväkuntoinen ja aktiivisesti liikkuva, normaalipainoinen, tupakoimaton ja itsestään huolta pitävä nuori ihminen voi mennä tällaiseen jamaan? Tuntuu uskomattomalle, että ennen jaksoi hölkätä, pyöräillä, käydä kuntosalilla, opiskella, kävellä rappuset hengästymättä...

      Osaako kukaan sanoa tuosta sykkeen noususta yhtään mitään? Johtuukohan mahdollisesti lääkkeistä, vai voiko kunto pysyvästi huonontua näin paljon? Vai voiko astma oireilla näin?

      • Tuutti tukossa

        Astmaattinen yskäni pölähti jokunen aika sitten takaisin, ja aina kun nousin portaat 3. kerrokseen olin aivan nääntynyt kun tuntui että happi loppuu kesken. Sydän tottakai pompotti kuin viimeistä päivää. Nyt kun olen aloittanut hoitavan Beclomet-lääkityksen ja avaavan Bricanyl-lääkkeen (nämä yleensä ovat minulla auttaneet ennemmin tai myöhemmin) ja vetänyt kumpaakin 2 viikkoa, tilanne EI OLE MUUTTUNUT MIKSIKÄÄN! Alkaa todella ottaa aivoon.

        Nyt vain pumppu hakkaa aamusta iltaan ja välillä myös illasta aamuun, ja koska Bricanylin sivuoire on tiheälyöntisyys, epäilen että se johtuu siitä. Ehkä muissakin avaavissa lääkkeessä käytetään aineita jotka kiihdyttävät sydämen tykytystä? (Vastaavasti sitten taas jos astmaatikko käyttäisi sydämen tykytystä hillitsevää betasalpaajaa, hän voisi varmaankin saada astmakohtauksen koska esim. Propralin sivuoireena on se että se jotenkin kuristaa hengitysteitä, näin olen käsittänyt.)

        Olisikohan olemassa minkäänlaista relaksanttia joka rauhoittaisi niin ettei minulla kutisisi jatkuvasti nuo ilmatiehyet, kun yskiminen ei todellakaan auta mitään... (Yskä on keskeisin oireeni astmassa.)


      • Aztmaahan sitten joo
        Tuutti tukossa kirjoitti:

        Astmaattinen yskäni pölähti jokunen aika sitten takaisin, ja aina kun nousin portaat 3. kerrokseen olin aivan nääntynyt kun tuntui että happi loppuu kesken. Sydän tottakai pompotti kuin viimeistä päivää. Nyt kun olen aloittanut hoitavan Beclomet-lääkityksen ja avaavan Bricanyl-lääkkeen (nämä yleensä ovat minulla auttaneet ennemmin tai myöhemmin) ja vetänyt kumpaakin 2 viikkoa, tilanne EI OLE MUUTTUNUT MIKSIKÄÄN! Alkaa todella ottaa aivoon.

        Nyt vain pumppu hakkaa aamusta iltaan ja välillä myös illasta aamuun, ja koska Bricanylin sivuoire on tiheälyöntisyys, epäilen että se johtuu siitä. Ehkä muissakin avaavissa lääkkeessä käytetään aineita jotka kiihdyttävät sydämen tykytystä? (Vastaavasti sitten taas jos astmaatikko käyttäisi sydämen tykytystä hillitsevää betasalpaajaa, hän voisi varmaankin saada astmakohtauksen koska esim. Propralin sivuoireena on se että se jotenkin kuristaa hengitysteitä, näin olen käsittänyt.)

        Olisikohan olemassa minkäänlaista relaksanttia joka rauhoittaisi niin ettei minulla kutisisi jatkuvasti nuo ilmatiehyet, kun yskiminen ei todellakaan auta mitään... (Yskä on keskeisin oireeni astmassa.)

        Ehkä sinulle sopisi montelukasti tai jopa teofylliini???
        Itse sain avun teofylliinistä, käytössä tosin myös montelukasti.
        säännöllisessä käytössä on myös symbicort forte. bricanyl on nyt vähäisellä käytöllä, kun aloitin teofyllinin käytön!
        Molemmat ovat keuhkoputkia rentouttavia ja laajentavia lääkkeitä.
        Usein apua löytyy, kun jaksaa vain sitkeästi etsiä.

        Älä pähkäile itseksi vaan hae apua!
        Parempia olotiloja sinulle:)


      • Tuutti tukossa
        Aztmaahan sitten joo kirjoitti:

        Ehkä sinulle sopisi montelukasti tai jopa teofylliini???
        Itse sain avun teofylliinistä, käytössä tosin myös montelukasti.
        säännöllisessä käytössä on myös symbicort forte. bricanyl on nyt vähäisellä käytöllä, kun aloitin teofyllinin käytön!
        Molemmat ovat keuhkoputkia rentouttavia ja laajentavia lääkkeitä.
        Usein apua löytyy, kun jaksaa vain sitkeästi etsiä.

        Älä pähkäile itseksi vaan hae apua!
        Parempia olotiloja sinulle:)

        Täytyy jossain vaiheessa kysellä. Nyt on parin päivän sisällä olo VÄHÄN helpottanut, ihme ja kumma heti kun jätin Bricanylin pois kun aloin totaalisesti turhautua sen kanssa. Eli olen käyttänyt vain hoitavaa astmalääkettä (jonka nimen kai jossain mainitsin, piru kun ei meinaa aina välillä muistaa mikä se tuote oli!)

        Onhan se hyvä että erilaisia vaihtoehtoja on. Kokeilin Ventolinea joskus vuosia sitten ja siitä en saanut mitään apua. Tullut sitten mieleen että siinäkö ne sitten oli jo kaikki...


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe