Siskon kanssa kimppakämppä

Carinnnna

Siskollani on vuokralla yksiö. Jos muutan samaan kämppään ja teen siskoni kanssa alivuokralaissopimuksen, niin millaisiin tukiin minulla on oikeus ja mitä todistuksia täytyy toimittaa hakemuksen liitteenä? Tietysti alivuokralaissopimus, mitäs muuta? Vaikuttaako asiaan, että kyseessä on yksiö?

Siskoni on töissä ja itse olen työtön. Tämänhän ei pitäisi vaikuttaa saamaani asumistukeen tai työttömyysturvaan?

12

5873

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sivut...

Kelan sivuilta löytyy tietoa.

Työttömyysturvaan ei ole vaikutusta.

Asumistuessa tilanne on vähän mutkikkaampi.

"Jos vuokralainen tekee päävuokralaisen tai asunnon omistajan kanssa erillisen vuokrasopimuksen asunnon osasta, esimerkiksi yhdestä huoneesta, on kysymys alivuokrasopimuksesta. Alivuokralainen kuuluu eri ruokakuntaan kuin päävuokralainen tai asunnon omistaja.

Samassa asunnossa asuvat täysi-ikäiset sisarukset kuuluvat eri ruokakuntiin, jos heillä on omat vuokrasopimukset joko vuokranantajan kanssa tai jos toinen on toisen alivuokralainen"

Eli sinä saat asumistukea niiden neliöiden mukaan, mitä lukee alivuokralaissopimuksessa. Ja tietysti sisaresi pitää ilmoittaa saamansa vuokratulo verotuksessaa.

Tarvittavat liitteet linkissä:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/140508145344PV?OpenDocument

• Carinnnna

Kiitos vastauksesta. Pitääkö tosiaan ilmoittaa verotuksessa? Hänhän ei siis saa voittoa vaan joutuu vain maksamaan vähemmän vuokraa.

• Pitää..
        Carinnnna kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Pitääkö tosiaan ilmoittaa verotuksessa? Hänhän ei siis saa voittoa vaan joutuu vain maksamaan vähemmän vuokraa.

Sehän on tuloa hänelle. Ja jos haet asumistukea, niin Kela kyllä vaatii sen vuokrasopimuksen ja/tai maksukuitit.

Tietysti voi jättää ilmoittamattakin, mutta kiinnijäämisen riski on suuri, ja tulojen pimittäminen ei oikein ole verottajan mieleen.

• juttu tuokaan

Yksiöön jossa asuu kaksi ja toinen käy töissä on äärimmäisen vaikea saada edes työttömän asumistukea. Siskosi joka tapauksessa joutuu verottajalle selvittämään hänelle maksamasi vuokraosuuden. Jos asunto on vuokra eli tyyliin VVO tai vastaava pitää ensin selvittää vuokranantajan lupa siellä edes sinun asua ja jos lupa tulee tehdä myös erikseen vuokranantajan kanssa vuokrasopimus, siskosi ei sitä voi tehdä.

• Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta määrää:
        "Vuokralainen saa käyttää asuinhuoneistoa omana tai yhteisenä asuntona puolisonsa ja perheeseen kuuluvien lasten kanssa. Jollei siitä aiheudu vuokranantajalle huomattavaa haittaa tai häiriötä, vuokralainen saa käyttää huoneistoa yhteisenä asuntona myös lähisukulaisensa ja puolisonsa lähisukulaisen kanssa taikka luovuttaa alivuokrauksena tai muutoin enintään puolet huoneistosta toisen käytettäväksi asumiseen.

Muussa tapauksessa vuokralainen ei saa ilman vuokrasopimuksessa olevaa suostumusta tai vuokranantajan erikseen antamaa lupaa luovuttaa huoneistoa tai sen osaa toisen käytettäväksi."

Verotuksen suhteen tilanne voi olla vaikea. Siskosi saa sinulta verotettavaa tuloa (pääomatuloveron mukaan) mutta hänellä kuitenkin on oikeus vähentää tulosta itse maksamansa vuokra siltä osin kuin se kohdistuu sinun vuokraamaasi osaan. Ilmeisesti pitäisi vuokrata sillä neliöhinnalla (maksimi) jonka siskosikin maksaa ja enintään puolet asunnosta, mutten tulee veroseuraamuksia. Veroilmoituksessa vuokraaminen tulee joka tapauksessa ilmoittaa.

http://www.sosiaalitoimisto.net

• alivuokralainen_

Helposti saa asumistukea yksiöönkin, eikä vaikuta mitkään työssäkännit siihen seikkaan. Joutuu tosin selvittämään toisen maksamasta vuokraosuudesta tulot verottajalle. Tosin silläkään ei ole mitään verotuksellista merkitystä jos alivuokralaisen maksama vuokra on puolet tai vähemmän kyseisen asunnon kokonaisvuokrasta. Päävuokranantajalta joutuu kysyyn onko lupa ottaa kyseinen ihminen asumaan mutta mitään erillisiä vuokrasopimuksia ei kyllä esim. VVO kanssa tarvi alkaa kyhäileen. Riittää kun tekee alivuokralaisen kanssa sen vuokrasopimuksen.

• tuntea
        alivuokralainen_ kirjoitti:

Helposti saa asumistukea yksiöönkin, eikä vaikuta mitkään työssäkännit siihen seikkaan. Joutuu tosin selvittämään toisen maksamasta vuokraosuudesta tulot verottajalle. Tosin silläkään ei ole mitään verotuksellista merkitystä jos alivuokralaisen maksama vuokra on puolet tai vähemmän kyseisen asunnon kokonaisvuokrasta. Päävuokranantajalta joutuu kysyyn onko lupa ottaa kyseinen ihminen asumaan mutta mitään erillisiä vuokrasopimuksia ei kyllä esim. VVO kanssa tarvi alkaa kyhäileen. Riittää kun tekee alivuokralaisen kanssa sen vuokrasopimuksen.

VVO:lla pitää tehdä kaikista asunnossa asuvista vuokrasopimus ja huoneistoa ei saa vuokrata eteenpäin. Itse asun VVO:lla ja tiedän käytännön.

• Varmaa tietoa!
        tuntea kirjoitti:

VVO:lla pitää tehdä kaikista asunnossa asuvista vuokrasopimus ja huoneistoa ei saa vuokrata eteenpäin. Itse asun VVO:lla ja tiedän käytännön.

Asun itse alivuokralaisena VVO:n asunnossa, ja kämppikseni on
        päävuokralainen. Teimme alivuokrasopimuksen, kiikutimme sen
        KELA:lle ja kysyimme että pitäiskö kämppikseni ilmoittaa minulta
        saamansa vuokrarahat verotukseen. Kämppikseni käy töissä ja
        minä olen työtön.

Ennen työttömäksi jäämistä meillä oli yksi yhteinen vuokrasopimus.
        Työttömäksi jäätyäni KELA neuvoi tekemään alivuokralais sopimuksen
        kun kävin siellä asumistukia kyselemässä.

Yhteisessä vuokrasopimuksessa asunnon vuokra ja pinta-ala olisi
        ollut liian suuria asumistuen saamiseen, niin ja kämppiksellä liian
        hyvä palkka.

KELA:lla sanottiin että minun alivuokralaisuudesta ei tarvitse ilmottaa
        verottajalle, koska olemme vain kämppiksiä, emmekä mikään avio- tai
        avopari. Muutenkin jakaisimme vuokran tasan kahtia eli kämppikseni
        ei tienaa euroakaan ylimääräista pitäessään minua alivuokralaisena.

ALIVUOKRA SOPIMUS KAAVAKKEITA VOI TULOSTAA NETISTÄ!
        ...kätevää.

• hmahdi
        Varmaa tietoa! kirjoitti:

Asun itse alivuokralaisena VVO:n asunnossa, ja kämppikseni on
        päävuokralainen. Teimme alivuokrasopimuksen, kiikutimme sen
        KELA:lle ja kysyimme että pitäiskö kämppikseni ilmoittaa minulta
        saamansa vuokrarahat verotukseen. Kämppikseni käy töissä ja
        minä olen työtön.

Ennen työttömäksi jäämistä meillä oli yksi yhteinen vuokrasopimus.
        Työttömäksi jäätyäni KELA neuvoi tekemään alivuokralais sopimuksen
        kun kävin siellä asumistukia kyselemässä.

Yhteisessä vuokrasopimuksessa asunnon vuokra ja pinta-ala olisi
        ollut liian suuria asumistuen saamiseen, niin ja kämppiksellä liian
        hyvä palkka.

KELA:lla sanottiin että minun alivuokralaisuudesta ei tarvitse ilmottaa
        verottajalle, koska olemme vain kämppiksiä, emmekä mikään avio- tai
        avopari. Muutenkin jakaisimme vuokran tasan kahtia eli kämppikseni
        ei tienaa euroakaan ylimääräista pitäessään minua alivuokralaisena.

ALIVUOKRA SOPIMUS KAAVAKKEITA VOI TULOSTAA NETISTÄ!
        ...kätevää.

miten voi tulosta alivuokra sopimus minä asu vieli kanssa ja olen työton minun veli työssa sanko sinä voi neuvonta kiitos minä et minun vieli olemme suomalainen kansalainen

• hmahdi

miten voi tulosta alivuokra sopimus minä asu vieli kanssa ja olen työton minun veli työssa sanko sinä voi neuvonta kiitos minä ja minun vieli olemme suomalainen kansalainen

• hmahdi

moi
      miten voi tulosta alivuokra sopimus minä asu vieli kanssa ja olen työton minun veli työssa sanko sinä voi neuvonta kiitos minä ja minun vieli olemme suomalainen kansalainen kiitos

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1763
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1189
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1178
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1048
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      63
      838
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      821
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      764
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      132
      698
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      690
    Aihe