Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vaate ajatuksesta valmiiksi

5+18=23

Katsoin tuossa sellaista sarjaa kuin 'How to make it in America', jossa kaverukset alkavat vaatebusinekseen ja perustavat denim-merkin. Näin täysin alaa tuntemattomalle siinä oli parikin mielenkiintoista kohtaa, mm. se, että herrat teettivät mallikappaleen jollain spesialistilla. Siis näinkö se oikeasti menee, että designeri X vaan piirtää ideansa paperille, josta sitten tehtaassa Y valmistetaan kaavat ja ommellaan esittelykappale, jota sitten käydään myymässä eri sisäänostajille toivossa saada sopimus? Ja kun sopimus saadaan niin itse valmistuksen voi hoitaa jossain kehitysmaassa ja unohtaa sen tehtaan Y, jolta tilattiin vain se malli. Noita realityohjelmia katsoessa kun on saanut sellaisen kuvan, että se suunnittelija tekee kaavat ja suunnilleen ompeleekin sen rätin kasaan, ja sitten sitä alkuperäiskappaletta voidaan monistaa ja kopioida.

1

914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alan ihminen

      Sinähän voit mallikappaleen tettää missä tahansa taikka tehdä itse. Se on eri asia, alkaako isommat tehtaat tekemään yksittäiskappaleita. Pienemmät tehtaat ja ompelimot paremmin saattaisivat alkaa. Heille se varmasti on ihan sama, saavatko he siitä suurempaa businestä aikaan. Osa velottaa minuuttitaksan mukaan, toiset ottavat projektihinnan.
      Sen rievun kanssa sitten sinulla on täysin vapaat kädet kokeilla onneasi missä tahansa konsernissa. Onko se sitten jokin ketju jolle yrität suunnitelmaasi myydä, taikka yrität saada jälleenmyyntisopimuksia aikaan sopivassa putiikissa, toki mallikappaleellasi. Muodostuneella sopimuksella sinä arvioit sen, kuinka paljon tuotetta teetetään ja missä. Kaikki vaikuttaa hintaan; valmistusmaasta materiaaliin. Lisäksi huomioitavaa on se, kuinka suuria eriä teetät, koska isommissa erissä valmistukustannukset pienenevät.
      Suunnittelija itse piirtää 2D kuvan, eli tasokuvan, minkä perusteella voi kuka tahansa alan ihminen piirtää kaavat. Kaikki kaavathan lähtee peruskaavasta, eli sitä muokkaamalla piirtämääsi malliin saadaan aikaan suunnittelemasi tuote. Tuotekuvasta pitää ilmetä kaikki (!) laskokset (millaiset laskokset), saumojen paikat (millaiset saumat), leikkaukset, napin paikat, vetoketjut, kanttaukset, tikkaukset, koristeet jne. piirrustuksen mukaan tuotetta pystytään monistamaan ja kopioimaan. Toki suunnittelijan yksi lisäreferenssi on ompelutaito.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2328
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      42
      1537
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1467
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      73
      1254
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe