Ollaan muuttamassa omakotitaloon missä viinimarja pensaat ovat mielestäni aivan liian lähellä taloa ja tarkoitus olisi siirtää niitä kauemmas. Milloin niiden siirto olisi tehtävä, keväällä vai syksyllä? Juuret ovat varmaankin pitkät joten saa mies kaivaa niitä traktorin kauhalla.
Onko joku teistä siirtänyt niitä ja miten ovat sen jälkeen lähteneet kasvamaan?
Viinimarjapensaat eri paikkaan
10
10147
Vastaukset
- yksi
että nyt heti ennen silmuttumista olisi paras aika pensaita siirtää. Isoista pensaista ei ole kokemusta. Pienet ainakin lähtivät ihan hyvin kasvuun. Herukathan ovat siitä kiitollisia että eivät paljoa siirroista säikähdä. Eli nyt heti kun routa on sulanut lapio kouraan ja pensaat parempaan paikkaan. Tosin olen myös nähnyt että pensaat tuottavat todella hyvin ollessaan lämpöisellä seinustalla.
- puutarhanhoitaja
Siirsin toissakesänä 30 kpl vanhoja viinimarjapensaita, mitä ilmeisimmin vastoin kaikkia taiteen sääntöjä, ja erinomaisesti onnistui.
Leikkasin 20v vanhat pensaat ennen silmujen tuloa alas, jätin oksista noin 30 cm, vanhat poistin kokonaan maata myöten. Kaivoin pensaat sitten lapiolla ylös, ei niissä mitään kamalia juuria ollut vaan routa enemmänkin riesana, nostin juurakot kottikärryyn ja kärräsin uudelle paikalle. Kun routa suli, olivat siis siihen asti kuivalla maalla sellaisenaan, kaivoin kuopan ja istutin.
Komeat pensaat jo viime kesänä lähti kasvuun ja nyt koko pensaikko on kuin uudesti syntynyt.- vaan
Naapurin joutui siirtää isot mustaherukka pensaansa pois keskellä kesää.Leikkasin ne alas ja toin kotturilla kotipihaan.Lättäsin ne vaan isoon kuoppaan,multaa päälle ja vettä.Sen jälkeen en edes kastellut, syksyllä ne olivat jo kasvaneet puolimetriä. Joten kokemuksen rintaäänellä voin sanoa että kyllä onnistuu ;)
- Anonyymi
Onnistuukohan noin metrin mittaistenkin viinimarjapensaiden kaivaminen lapiolla? :D
- Anonyymi
Vastasin nyt tähän vanhaan ketjuun, kun en viitsinyt aloittaa uutta :)
- Anonyymi
Onnistuu helposti, aloita kaivamalla ensin reunoilta, ehkä semmoinen metrin halkaisijaltaan kehä jatkaen syvemmälle kohti runkoa, heiluttelemalla näkee juuriston vahvuuden, jonkun paksumman syvälle menevän juuren voi joutua katkaisemaan, tietty parempi jos sen saa kaivettua esille, mutta pistolapiolla itsestään katkeavista ohuemmista ei ole niin suurta vaaraa, juurtuu kyllä uuteen kasvupaikkaan kunhan vain kastelee ja on ravinteita sekä kalkkia.
- Anonyymi
Ihan hyvä että nostit tämän 16- vuotta vanhan ketjun ja aktivoit palstaa vaikka olisit voinut vaikka googlata!
- Anonyymi
Parempi näin, yksi ketju yhdestä asiasta.
- Anonyymi
Uliuli!
- Anonyymi
Hieno homma, kiitos!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279