Kertokaapa tietämättömälle mitä eroa on gelcoatilla ja topcoatilla?
Gelcoat/topcoat
56
94102
Vastaukset
- hän se lienee
gelcoat vaati "hapettoman" tilan kuivuakseen (= muottia vasten), sillä voi yrittää tehdä tasaista ulkopintaa pienille aluelle peittämällä muovilla sivelun jälkeen. Muovi toimii pinnan tasoittavana "muottina"
- Seppo H
Heippa
Sain kaupasta käteeni celcoat purkit. Ja sillä maalasin lasikuitupaattini sisältä, huoneen lämmössä, hyvin tehtyjen pohjatöiden jälkeen. Nyt huomasi 3. päivän päästä, voikos siihen tuhdolle edes istua, kun pinta on tahmea.
Olisiko pelastus toppari siihen päälle ? Vaiko onko homma hoidettava uudelleen?
Sunnuntai seilaaja - niin tai näin
Seppo H kirjoitti:
Heippa
Sain kaupasta käteeni celcoat purkit. Ja sillä maalasin lasikuitupaattini sisältä, huoneen lämmössä, hyvin tehtyjen pohjatöiden jälkeen. Nyt huomasi 3. päivän päästä, voikos siihen tuhdolle edes istua, kun pinta on tahmea.
Olisiko pelastus toppari siihen päälle ? Vaiko onko homma hoidettava uudelleen?
Sunnuntai seilaajaVoit vetää siihen topcoatin päälle. Tai sitten teet jäljelle jääneestä gelcoatista topcoatia lisäämällä siihen lirauksen parafiiniöljyä mukaan. muutoin ne ovat samaa tavaraa. Parafiini nousee pintaan ja muodostaa sen ilmatiiviin kalvon pintaan, jolloin pinnasta ei tule tahmeaa.
- Anonyymi
niin tai näin kirjoitti:
Voit vetää siihen topcoatin päälle. Tai sitten teet jäljelle jääneestä gelcoatista topcoatia lisäämällä siihen lirauksen parafiiniöljyä mukaan. muutoin ne ovat samaa tavaraa. Parafiini nousee pintaan ja muodostaa sen ilmatiiviin kalvon pintaan, jolloin pinnasta ei tule tahmeaa.
"Täällähän on oikein asiantuntia ammattilaisia" Parempi kuin ette kirjoita mitään arvosteluja.Topcoatin käyttötavoista.Kun antaa ammattilaisen tehdä työn on varma että istut tahdon päällä viimeistään 2vrk.Sisällä ja ei jää housut peruutus kiinni.Mitenhän oot pohjatyöt tehny???? Suoraan sanonottuna joka kirjoitus täällä on ammattitaidottomien Paskaa.
T Ammattilain. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Täällähän on oikein asiantuntia ammattilaisia" Parempi kuin ette kirjoita mitään arvosteluja.Topcoatin käyttötavoista.Kun antaa ammattilaisen tehdä työn on varma että istut tahdon päällä viimeistään 2vrk.Sisällä ja ei jää housut peruutus kiinni.Mitenhän oot pohjatyöt tehny???? Suoraan sanonottuna joka kirjoitus täällä on ammattitaidottomien Paskaa.
T Ammattilain.Älähän nyt noin jyrkkää linjaa ota.
On täällä ollut paljon hyvinkin asiantuntevia kommentoijia mukana, joten et voi niputtaa kaikkia tuohon p**kaa kirjoittavien joukkoon.
Minä en ole ammattilainen, mutta olen kyllä useita lasikuitukorjauksia tehnyt.
Tuossa edellä kyllä kerrottiin gelcoatin ja topcoatin ero aivan oikein ja parafiiniin käyttö kun halutaan tehdä gelcoatista sen avulla topcoatia.
Sitä en tiedä, voiko tuota väärin tehtyä työtä enää pelastaa jälkeen päin kuten tuo kirjoittaja ”niin tai näin” neuvoo.
Sinä ammattilaisena voisit sen meille kertoa, jos se sinulle mitenkään sopii.
Tuollainen kirjoitustyyli, jota harrastat ei ole millään lailla rakentavaa.
Nyt kun otat asiallisen kannan käyttöön, niin voimme uskoa sinun olevan ammattilainen.
Tätä toivoo amatööri
- hmm
Geeliä käytetään veneen ulkopinnassa ja jos taas tarvitaan maalata sisäpuolta niin sinne toppari.
Gelcoat ei kovetu täydellisesti jos se on hapen kanssa tekemisissä vaan jää nahkeaksi.Geelistä voi tehdä topparia lisäämällä siihen tiettyä liuosta,taisi olla jotain q-liuosta.- Aloitteleva veneilijä
Anteeksi hölmö kysymykseni, mutta missä vaiheessa korjattava kohta pitäisi peittää muovilla? Jos heti maalaamisen jälkeen, niin eikös se tartu siihen pintaan kiinni gelcoatin kovetuttua?
- paattimies
Aloitteleva veneilijä kirjoitti:
Anteeksi hölmö kysymykseni, mutta missä vaiheessa korjattava kohta pitäisi peittää muovilla? Jos heti maalaamisen jälkeen, niin eikös se tartu siihen pintaan kiinni gelcoatin kovetuttua?
Korjauksiin käytetään aina topcoattia, mitään kelmuja ei silloin tarvita. Uudet pinnat hiotaan ja kiilloitetaan ja jos väri oli oikea korjausta ei huomaa.
- ex-vega
paattimies kirjoitti:
Korjauksiin käytetään aina topcoattia, mitään kelmuja ei silloin tarvita. Uudet pinnat hiotaan ja kiilloitetaan ja jos väri oli oikea korjausta ei huomaa.
Korjataan aina topcoatilla (siis matto hartsikerrosten päälle vesitiiviimpi ja tasainen kaunis pinta, vähän kuin paksua maalia, vaatii kovetteen kuten hartsi) - sitä saa sävytettynä.
Topcoat vaatii n. viikon kuivumis / prosessiajan enenkuin sen päälle taas tarttuu primeri - ihan kokemuksesta kerron, kumnmastelin ite kun primeri pisaroituu topparin päällä - ei levity millään tasaiseksi kerrokseksi (parin kolmen päivän päästä yritin..). Keskustelu myyjäliikkeen kanssa selvitti jutun... Jotta turha kiire pois tuossa vaiheessa - lämmin tila voi auttaa - itselläni oli korjauspaikka ulkona.
Gelcoatin saa kuulemma toimimaan teippikonstia käyttäen - teippi estää suoran ilmakontaktin ja sen pitäis'(?) kuivua, mutta asiantuntijat eivät suositelleet tätä vaan käyttämään topcoattia.
Terpol.fi on hyvä tietolähde.. - nuija
ex-vega kirjoitti:
Korjataan aina topcoatilla (siis matto hartsikerrosten päälle vesitiiviimpi ja tasainen kaunis pinta, vähän kuin paksua maalia, vaatii kovetteen kuten hartsi) - sitä saa sävytettynä.
Topcoat vaatii n. viikon kuivumis / prosessiajan enenkuin sen päälle taas tarttuu primeri - ihan kokemuksesta kerron, kumnmastelin ite kun primeri pisaroituu topparin päällä - ei levity millään tasaiseksi kerrokseksi (parin kolmen päivän päästä yritin..). Keskustelu myyjäliikkeen kanssa selvitti jutun... Jotta turha kiire pois tuossa vaiheessa - lämmin tila voi auttaa - itselläni oli korjauspaikka ulkona.
Gelcoatin saa kuulemma toimimaan teippikonstia käyttäen - teippi estää suoran ilmakontaktin ja sen pitäis'(?) kuivua, mutta asiantuntijat eivät suositelleet tätä vaan käyttämään topcoattia.
Terpol.fi on hyvä tietolähde..No mikä sitten on primeri?
- Joakim
paattimies kirjoitti:
Korjauksiin käytetään aina topcoattia, mitään kelmuja ei silloin tarvita. Uudet pinnat hiotaan ja kiilloitetaan ja jos väri oli oikea korjausta ei huomaa.
Korjauksia ammatikseen tekevät eivät korjauksissa käytä top- eikä gelcoatia, vaan epoksia eli käytännössä primeria.
Gelcoatin funktio on tehdä sileä pinta muottia vasten ja toimia vesieristeenä. Kun muottia ei ole, sileää pintaa ei tule. Epoksi hoitaa paljon paremmin tuon vesieristyksen. Syy gelcoatin käyttöön on hinnassa ja ehkä myös työturvallisuudessa, sillä epoksi aiheuttaa kiusallisia oireita pidempään altistuneille. Pienissä korjauksissa hintaero on olematon.
Korjauksessa laminointi voidaan hyvin tehdä polyesterillä, mutta viimeistely siis epoksilla. - ex-Vega
nuija kirjoitti:
No mikä sitten on primeri?
Tarkoitan epoksi-primeria joka maalataan maalivalmistajan ohjeiden mukaan vesieristykseksi vesirajan alapuoleisiin osiin.
Ei tarvi käyttää vesirajan yläpuolella joka jäi mainitsematta. - Aloitteleva veneiljä
paattimies kirjoitti:
Korjauksiin käytetään aina topcoattia, mitään kelmuja ei silloin tarvita. Uudet pinnat hiotaan ja kiilloitetaan ja jos väri oli oikea korjausta ei huomaa.
Projektini on se, että veneen keula (se "kärki", johon astutaan)on vähän kolhiintunut laituriin törmäyksessä ja nyt siihen pienen pakkeloinnin jälkeen tarvitsee saada väri päälle. Siihen siis topparia kuten paattimies neuvoi?
- ex-Vega
Joakim kirjoitti:
Korjauksia ammatikseen tekevät eivät korjauksissa käytä top- eikä gelcoatia, vaan epoksia eli käytännössä primeria.
Gelcoatin funktio on tehdä sileä pinta muottia vasten ja toimia vesieristeenä. Kun muottia ei ole, sileää pintaa ei tule. Epoksi hoitaa paljon paremmin tuon vesieristyksen. Syy gelcoatin käyttöön on hinnassa ja ehkä myös työturvallisuudessa, sillä epoksi aiheuttaa kiusallisia oireita pidempään altistuneille. Pienissä korjauksissa hintaero on olematon.
Korjauksessa laminointi voidaan hyvin tehdä polyesterillä, mutta viimeistely siis epoksilla.Nyt menee taas jonniin verran mäkeen yleistyksissä.
Jos on kolhuja, niin tottahan ne pitää paikata (=täyttää!)jollain - isoihin joutuu laittamaan mattoa ja hartsia ts. lasikuitutyötä - matto siksi että se antaa rakenteelle lujuuden, hartsi sitoo kuten epoksikin. Hartsi ei kestä vettä, epoksi kestää.
Pieniin töihin riittää epoksikittaus mutta yleensä kun kolhuista on kyse niin silloin on syntynyt kolo, reikä, syvä naarmu tms. joka pitää jollakin täyttää että pinnan saa hyvännäköiseksi - eikö??
"Käytännössä primer" tarkoittanet nyt epoksimaalia joka on ohutta maalia et sinä sillä voi koloja, reikiä tms. hoidella kuntoon ja sellaisesta korjauksesta lienee tässä kuitenkin kyse??
Topcoatti on jo paksumpaa tavaraa -> sillä kykenee täyttämään pienet kolot ja naarmut.
Epoksiprimer tulee sitten viimeisenä vesieristeeksi vedenalaisiin osiin, sitä ei tarvihe vesilinjan yläpuolelle - toki - saa sitä sinnekin sutia, hyvää tavaraahan se mutta ei siinä mitään varsinaista ideaa ole.
Topcoat yksin EI riitä vesieristeeksi vesilinjan alle - vesilinjan yläpuolella riittää!
Mutta - jokainen tehköön kuten lystää, mainitsemani on periaatteeltaan kuitenkin oikein. - hmm
ex-Vega kirjoitti:
Nyt menee taas jonniin verran mäkeen yleistyksissä.
Jos on kolhuja, niin tottahan ne pitää paikata (=täyttää!)jollain - isoihin joutuu laittamaan mattoa ja hartsia ts. lasikuitutyötä - matto siksi että se antaa rakenteelle lujuuden, hartsi sitoo kuten epoksikin. Hartsi ei kestä vettä, epoksi kestää.
Pieniin töihin riittää epoksikittaus mutta yleensä kun kolhuista on kyse niin silloin on syntynyt kolo, reikä, syvä naarmu tms. joka pitää jollakin täyttää että pinnan saa hyvännäköiseksi - eikö??
"Käytännössä primer" tarkoittanet nyt epoksimaalia joka on ohutta maalia et sinä sillä voi koloja, reikiä tms. hoidella kuntoon ja sellaisesta korjauksesta lienee tässä kuitenkin kyse??
Topcoatti on jo paksumpaa tavaraa -> sillä kykenee täyttämään pienet kolot ja naarmut.
Epoksiprimer tulee sitten viimeisenä vesieristeeksi vedenalaisiin osiin, sitä ei tarvihe vesilinjan yläpuolelle - toki - saa sitä sinnekin sutia, hyvää tavaraahan se mutta ei siinä mitään varsinaista ideaa ole.
Topcoat yksin EI riitä vesieristeeksi vesilinjan alle - vesilinjan yläpuolella riittää!
Mutta - jokainen tehköön kuten lystää, mainitsemani on periaatteeltaan kuitenkin oikein.Kun topcoat ei ole vesitiivistä,ja gelcoat on niin siksi sitä on parempi käyttää pienten kolhujen korjaamiseen veneen ulkopuolella.Geeli kovettuu esim.siten että täytät kolhun geelillä ja sitten laitat päälle maalarinteippiä.Ei tartu kiinni ja pinta tasoittuu jo valmiiksi.Lopputasoitus tehdään vesihionnalla paperin karkeus noin 1000,sitten kiilloitus vaha tai maalaus.Jos paikattava alue on suuri/syvä työssä voidaan käyttää täytteenä fillerikittiä ja pinta maalataan.
- TimoP
Aloitteleva veneiljä kirjoitti:
Projektini on se, että veneen keula (se "kärki", johon astutaan)on vähän kolhiintunut laituriin törmäyksessä ja nyt siihen pienen pakkeloinnin jälkeen tarvitsee saada väri päälle. Siihen siis topparia kuten paattimies neuvoi?
"Projektini on se, että veneen keula (se "kärki", johon astutaan)on vähän kolhiintunut laituriin törmäyksessä ja nyt siihen pienen pakkeloinnin jälkeen tarvitsee saada väri päälle. Siihen siis topparia kuten paattimies neuvoi?"
Juuri näin... tosin jos käytät epoksipakkelia pakkeloinnissa, saattaa käydä niin, että toppari ei siihen tartu...
Elikä lasikuidun naarmu yms. korjauksissa voisi miettiä näin: Vesilinjan yläpuoliset alueet korjataan topcoatilla ja polyesteri(lasikuitu)-kiteillä ja vesipinnan alapuolisissa korjauksissa käytetään epoksikittejä ja epoksimaaleja...
Sitten seuraava asia: Esim. rutonparannusohjeissa käsketään käyttämään liuotteetonta epoksia alueilla, joista on gelcoat poistettu. Onko tämä sen takia, että saadaan nopeammin paksumpi kerros, vaiko voiko epoksin liuottimet vaurioittaa "suojaamatonta" laminaattia? - Osku
Joakim kirjoitti:
Korjauksia ammatikseen tekevät eivät korjauksissa käytä top- eikä gelcoatia, vaan epoksia eli käytännössä primeria.
Gelcoatin funktio on tehdä sileä pinta muottia vasten ja toimia vesieristeenä. Kun muottia ei ole, sileää pintaa ei tule. Epoksi hoitaa paljon paremmin tuon vesieristyksen. Syy gelcoatin käyttöön on hinnassa ja ehkä myös työturvallisuudessa, sillä epoksi aiheuttaa kiusallisia oireita pidempään altistuneille. Pienissä korjauksissa hintaero on olematon.
Korjauksessa laminointi voidaan hyvin tehdä polyesterillä, mutta viimeistely siis epoksilla.Onkohan tässä nyt vähän käsitteet sekaisin. Primer tarkoittaa yleensä pohjamaalia tai pohjustetta. Sen koostumus ja ominaisuudet riippuvat käyttötarkoituksesta. Lujitemuoviveneen pohjassa tavataan käyttää epoksipohjaista maalia.
Epoksi on eräs muovilaji, jota käytetään mm. lujitemuoveissa, liimoissa, maaleissa, tasoitteissa jne.
Gelcoat on veneessä lujitemuovin ulommaisin kerros. Epoksi on erittäin hyvä mutta kallis gelcoatin raaka-aine, joten yleensä käytetään halvempia. Nämä halvemmat taas eivät täysin pidä vettä, jonka takia gelcoatin päälle täytyy vetää epoksipohjainen maali. - kysymys
ex-Vega kirjoitti:
Nyt menee taas jonniin verran mäkeen yleistyksissä.
Jos on kolhuja, niin tottahan ne pitää paikata (=täyttää!)jollain - isoihin joutuu laittamaan mattoa ja hartsia ts. lasikuitutyötä - matto siksi että se antaa rakenteelle lujuuden, hartsi sitoo kuten epoksikin. Hartsi ei kestä vettä, epoksi kestää.
Pieniin töihin riittää epoksikittaus mutta yleensä kun kolhuista on kyse niin silloin on syntynyt kolo, reikä, syvä naarmu tms. joka pitää jollakin täyttää että pinnan saa hyvännäköiseksi - eikö??
"Käytännössä primer" tarkoittanet nyt epoksimaalia joka on ohutta maalia et sinä sillä voi koloja, reikiä tms. hoidella kuntoon ja sellaisesta korjauksesta lienee tässä kuitenkin kyse??
Topcoatti on jo paksumpaa tavaraa -> sillä kykenee täyttämään pienet kolot ja naarmut.
Epoksiprimer tulee sitten viimeisenä vesieristeeksi vedenalaisiin osiin, sitä ei tarvihe vesilinjan yläpuolelle - toki - saa sitä sinnekin sutia, hyvää tavaraahan se mutta ei siinä mitään varsinaista ideaa ole.
Topcoat yksin EI riitä vesieristeeksi vesilinjan alle - vesilinjan yläpuolella riittää!
Mutta - jokainen tehköön kuten lystää, mainitsemani on periaatteeltaan kuitenkin oikein.Toinen noviisi littyy keskusteluun ja kysyy vielä varmuuden vuoksi:
Pohjassa (vesirajan alla) on muutaman sentin levyinen vekki, jonka haluaa paikata. Edellisestä päättelen että tuohon riittäisi topcoat primer myrkkymaali/vastaava
Saako vedenpitävän raktaisun, jos hioo vekin ympäriltä sopivasti, peittää topcoatilla, maalaa hiotun alueen primerillä ja sen jälkeen vetää myrkkymaalin ohuesti koko pohjaan, joka siis tietenkin kevyesti hiottu myös. (Muuten on siis pohja ja maalipinta hyvässä kuosissa). Vai onko koko pohja hiottava puhtaaksi ja vedettävä primerillä, jotta ei jää "saumoja" joista voisi kosteus mennä sisään... - Joakim
ex-Vega kirjoitti:
Nyt menee taas jonniin verran mäkeen yleistyksissä.
Jos on kolhuja, niin tottahan ne pitää paikata (=täyttää!)jollain - isoihin joutuu laittamaan mattoa ja hartsia ts. lasikuitutyötä - matto siksi että se antaa rakenteelle lujuuden, hartsi sitoo kuten epoksikin. Hartsi ei kestä vettä, epoksi kestää.
Pieniin töihin riittää epoksikittaus mutta yleensä kun kolhuista on kyse niin silloin on syntynyt kolo, reikä, syvä naarmu tms. joka pitää jollakin täyttää että pinnan saa hyvännäköiseksi - eikö??
"Käytännössä primer" tarkoittanet nyt epoksimaalia joka on ohutta maalia et sinä sillä voi koloja, reikiä tms. hoidella kuntoon ja sellaisesta korjauksesta lienee tässä kuitenkin kyse??
Topcoatti on jo paksumpaa tavaraa -> sillä kykenee täyttämään pienet kolot ja naarmut.
Epoksiprimer tulee sitten viimeisenä vesieristeeksi vedenalaisiin osiin, sitä ei tarvihe vesilinjan yläpuolelle - toki - saa sitä sinnekin sutia, hyvää tavaraahan se mutta ei siinä mitään varsinaista ideaa ole.
Topcoat yksin EI riitä vesieristeeksi vesilinjan alle - vesilinjan yläpuolella riittää!
Mutta - jokainen tehköön kuten lystää, mainitsemani on periaatteeltaan kuitenkin oikein.Enhän minä väittänyt, että epoksilla voisi isoja koloja täyttää. Ei niitä yhtään sen paremmin topcoatilla täytä. Epoksilla saa kuitenkin aikaan sen vedenpitävän kalvon laminoinnin ja mahdollisen kittauksen päälle.
Epoksia ja primeria löytyy monenlaisena ja sekaan voi laittaa myös esim. mikropalloja, jolloin epoksi saadaan epoksikittiä tai jotain siltä väliltä.
Selkeästi vesirajan yläpuolella ei toki ole tarvetta epoksille. Lopullisen pinnan voi tehdä monella tapaa, vaikkapa maalilla.
Mitä hyötyä on topcoatin käytöstä vesilinjan alla, kun päälle tulee kuitenkin epoksia? - Joakim
hmm kirjoitti:
Kun topcoat ei ole vesitiivistä,ja gelcoat on niin siksi sitä on parempi käyttää pienten kolhujen korjaamiseen veneen ulkopuolella.Geeli kovettuu esim.siten että täytät kolhun geelillä ja sitten laitat päälle maalarinteippiä.Ei tartu kiinni ja pinta tasoittuu jo valmiiksi.Lopputasoitus tehdään vesihionnalla paperin karkeus noin 1000,sitten kiilloitus vaha tai maalaus.Jos paikattava alue on suuri/syvä työssä voidaan käyttää täytteenä fillerikittiä ja pinta maalataan.
Top- ja gelcoatin vesitiiveydessä ei ole mitään oleellista eroa. Molemmat ovat väriaineellista tai kirkasta polyesterihartsia, siis aivan sitä samaa, jolla laminointi tehdään. Topcoatia saa hartista tai gelcoatista lisäämällä parafiinia.
Kumpikaan ei ole nykyisen käsityksen mukaan riittävän vesitiivis, vaan vaatii päällensä epoksia. Vedelle alttiissa kohdissa on siis aivan turha laittaa ko. tuetteita laminaatin ja epoksin väliin. - Joakim
Osku kirjoitti:
Onkohan tässä nyt vähän käsitteet sekaisin. Primer tarkoittaa yleensä pohjamaalia tai pohjustetta. Sen koostumus ja ominaisuudet riippuvat käyttötarkoituksesta. Lujitemuoviveneen pohjassa tavataan käyttää epoksipohjaista maalia.
Epoksi on eräs muovilaji, jota käytetään mm. lujitemuoveissa, liimoissa, maaleissa, tasoitteissa jne.
Gelcoat on veneessä lujitemuovin ulommaisin kerros. Epoksi on erittäin hyvä mutta kallis gelcoatin raaka-aine, joten yleensä käytetään halvempia. Nämä halvemmat taas eivät täysin pidä vettä, jonka takia gelcoatin päälle täytyy vetää epoksipohjainen maali.Primereitä on toki monenlaisia, mutta nykyään pohjaan laitetaan primeria vesieristyksen takia ei niinkään tartuntapohjamaaliksi, joksi epoksi vielä on huonoa (myrkkymaali levitettävä tahmealle pinnalle tai pinta hiottava). Jos haluat epoksipohjaista tavaraa veneliikkeestä, purkin kyljessä lukee melko varmasti primer. Jos pyydät primeria lasukuitupurkkiisi, saat aivan varmasti epoksia.
Jos pyydät kaupasta gelcoatia, saat varmasti polyesteria tai sitten sinulle tyrkytetään primeria. - Osku
Joakim kirjoitti:
Primereitä on toki monenlaisia, mutta nykyään pohjaan laitetaan primeria vesieristyksen takia ei niinkään tartuntapohjamaaliksi, joksi epoksi vielä on huonoa (myrkkymaali levitettävä tahmealle pinnalle tai pinta hiottava). Jos haluat epoksipohjaista tavaraa veneliikkeestä, purkin kyljessä lukee melko varmasti primer. Jos pyydät primeria lasukuitupurkkiisi, saat aivan varmasti epoksia.
Jos pyydät kaupasta gelcoatia, saat varmasti polyesteria tai sitten sinulle tyrkytetään primeria.pitää paikkansa, enkä muuta väittänytkään. Mutta eivät nämä sanat synonyymejä ole, vaan toinen kuvaa käyttötarkoitusta ja toinen siihen käytettävää ainetta.
Se, että veneiden laminaatissa gelcoat mukaan lukien käytetään pääasiassa polyesteriä eikä epoksia, johtuu lähinnä suuresta hintaerosta. - ex-Vega
Joakim kirjoitti:
Enhän minä väittänyt, että epoksilla voisi isoja koloja täyttää. Ei niitä yhtään sen paremmin topcoatilla täytä. Epoksilla saa kuitenkin aikaan sen vedenpitävän kalvon laminoinnin ja mahdollisen kittauksen päälle.
Epoksia ja primeria löytyy monenlaisena ja sekaan voi laittaa myös esim. mikropalloja, jolloin epoksi saadaan epoksikittiä tai jotain siltä väliltä.
Selkeästi vesirajan yläpuolella ei toki ole tarvetta epoksille. Lopullisen pinnan voi tehdä monella tapaa, vaikkapa maalilla.
Mitä hyötyä on topcoatin käytöstä vesilinjan alla, kun päälle tulee kuitenkin epoksia?Se on niin vaikeeta tää kirjeitse keskustelu..
mutta molemmat ollaan vissiin ihan samoilla linjoilla.
Pieniin korjauksiin tuo kertomasi metodi on oikea ja hyvä - isompiin tulee edullisemmaksi ostaa se hartsi,matto topcoat ja maalata primer topcoatin päälle kuin tehdä vain epoksilla - tämmöinen kuva mulla on??
Harkintaraja kulkenee siinä mihin muutama tuubiepoksipaketti riittää ja mitä se maksaa verrattuna litran purkkeihin hartsia ja topparia kovetteineen. Hyvä aine on esim. Hempelin Epoxy filler kohtuu paksua ilman mikropallojakin mutta kallista.
Isohko alue on minun mielestä kymmenien neliösenttien korjauskohta jolloin hartsit,matot topparit tulee halvemmaksi käyttää.
Originaali kyselijä selviää kosmeettisesta pikkuhommastaan käyttämällä sävytettyä topcoattia tai pelkkää maalia. - Joakim
ex-Vega kirjoitti:
Se on niin vaikeeta tää kirjeitse keskustelu..
mutta molemmat ollaan vissiin ihan samoilla linjoilla.
Pieniin korjauksiin tuo kertomasi metodi on oikea ja hyvä - isompiin tulee edullisemmaksi ostaa se hartsi,matto topcoat ja maalata primer topcoatin päälle kuin tehdä vain epoksilla - tämmöinen kuva mulla on??
Harkintaraja kulkenee siinä mihin muutama tuubiepoksipaketti riittää ja mitä se maksaa verrattuna litran purkkeihin hartsia ja topparia kovetteineen. Hyvä aine on esim. Hempelin Epoxy filler kohtuu paksua ilman mikropallojakin mutta kallista.
Isohko alue on minun mielestä kymmenien neliösenttien korjauskohta jolloin hartsit,matot topparit tulee halvemmaksi käyttää.
Originaali kyselijä selviää kosmeettisesta pikkuhommastaan käyttämällä sävytettyä topcoattia tai pelkkää maalia.Ei sitä epoksia kannata tuubeissa ostaa, ellei korjauskohta ole todella pieni. Epoksiahan voi ostaa esim. 1 kg purkeissa. Toki sekin on kallista (~ 50 €/kg), mutta yksi purkki riittää useiden neliöiden alueelle. Itse laminointi kannattaa tehdä polyesterillä, jos venekin on sillä tehty.
- ex-Vega
Joakim kirjoitti:
Ei sitä epoksia kannata tuubeissa ostaa, ellei korjauskohta ole todella pieni. Epoksiahan voi ostaa esim. 1 kg purkeissa. Toki sekin on kallista (~ 50 €/kg), mutta yksi purkki riittää useiden neliöiden alueelle. Itse laminointi kannattaa tehdä polyesterillä, jos venekin on sillä tehty.
1kg "venehartsia" = 7eur
0,3kg topcoattia = 9eur
1kg topcoattia = 13,50eur
1 neliö mattoa = 3,50eur
15ml kovetinta = 2,50eur
(yht. 1kg 1kg kovetin matto = 26,50eur
Näillä tarpeilla tekee suuremman korjauksen kuin kilolla epoksia ja tulee lähes puolta halvemmaksi!!
Hartsi ja topcoat säilyy viileässä varastossa, jopa pihavarastossa pakkasessa. - Aloitteleva veneilijä
TimoP kirjoitti:
"Projektini on se, että veneen keula (se "kärki", johon astutaan)on vähän kolhiintunut laituriin törmäyksessä ja nyt siihen pienen pakkeloinnin jälkeen tarvitsee saada väri päälle. Siihen siis topparia kuten paattimies neuvoi?"
Juuri näin... tosin jos käytät epoksipakkelia pakkeloinnissa, saattaa käydä niin, että toppari ei siihen tartu...
Elikä lasikuidun naarmu yms. korjauksissa voisi miettiä näin: Vesilinjan yläpuoliset alueet korjataan topcoatilla ja polyesteri(lasikuitu)-kiteillä ja vesipinnan alapuolisissa korjauksissa käytetään epoksikittejä ja epoksimaaleja...
Sitten seuraava asia: Esim. rutonparannusohjeissa käsketään käyttämään liuotteetonta epoksia alueilla, joista on gelcoat poistettu. Onko tämä sen takia, että saadaan nopeammin paksumpi kerros, vaiko voiko epoksin liuottimet vaurioittaa "suojaamatonta" laminaattia?TimoP:lle, ex-Vegalle ja muillekin valaisevista vastauksista.
- Junnu
ex-Vega kirjoitti:
Tarkoitan epoksi-primeria joka maalataan maalivalmistajan ohjeiden mukaan vesieristykseksi vesirajan alapuoleisiin osiin.
Ei tarvi käyttää vesirajan yläpuolella joka jäi mainitsematta.Itselläkin tarkoitus korjata venettä kohtapuoliin. Korjattava alue on 2metriä *½metriä, eli reilu pala kyljestä on poissa.
Olen jo tasoittanut kuopan lasikuitumatolla ja hartsilla. Olin aikeissa vetää päälle myrkyn kun kaveri tuli onneksi neuvomaan että pitää laittaa priimeriä.
Mitä tää gelcoat/topcoat sitten on?
Eikö nyt riitäkkään että maalaa primerin suoraan veneen kylkeen, täytyykö sinne väliin tunkea jotain coattiakin?
Sikäli kun ymmärsin niin gelcoat/topcoat eivät pidä vettä ja sen vuoksi juuri tarvitaan primeriä. - Joakim
Junnu kirjoitti:
Itselläkin tarkoitus korjata venettä kohtapuoliin. Korjattava alue on 2metriä *½metriä, eli reilu pala kyljestä on poissa.
Olen jo tasoittanut kuopan lasikuitumatolla ja hartsilla. Olin aikeissa vetää päälle myrkyn kun kaveri tuli onneksi neuvomaan että pitää laittaa priimeriä.
Mitä tää gelcoat/topcoat sitten on?
Eikö nyt riitäkkään että maalaa primerin suoraan veneen kylkeen, täytyykö sinne väliin tunkea jotain coattiakin?
Sikäli kun ymmärsin niin gelcoat/topcoat eivät pidä vettä ja sen vuoksi juuri tarvitaan primeriä.Katso tarvittavat tavarat vaikka http://www.hempel.fi/
kohdasta venemaalit/maalauserittelyt/osmoosi/korjaus
Vaikka kyseessä ei olisikaan osmoosiongelma, korjaus tehdään samalla tavalla. - ex-Vega
Junnu kirjoitti:
Itselläkin tarkoitus korjata venettä kohtapuoliin. Korjattava alue on 2metriä *½metriä, eli reilu pala kyljestä on poissa.
Olen jo tasoittanut kuopan lasikuitumatolla ja hartsilla. Olin aikeissa vetää päälle myrkyn kun kaveri tuli onneksi neuvomaan että pitää laittaa priimeriä.
Mitä tää gelcoat/topcoat sitten on?
Eikö nyt riitäkkään että maalaa primerin suoraan veneen kylkeen, täytyykö sinne väliin tunkea jotain coattiakin?
Sikäli kun ymmärsin niin gelcoat/topcoat eivät pidä vettä ja sen vuoksi juuri tarvitaan primeriä.No kun en oo mikään asiantuntija.. vaan asiaan vain perehtynyt oman veneen korjailun vuoksi..
Se että korvaa topcoatin primerilla - kyllä se varmaan toimii ihan ok mutta erona on se että maalilla saatu vesieristys on ohut (myy -luokkaa - topparilla jopa millejä) mutta sama maalikerros tulisi tietenkin topcoatin päällekin.
Topcoat taas ei yksistään riitä eli se epoksimaali tarvitaan silti - suojaava kerrospaksuus on vain huomattavasti suurempi näin tehtynä.
Topcoatti jopa kovettuu täydellisemmin mitä paksumman siitä saat "maalattua".. ja kestää niinollen kauemmin hioa kivissä ynm kolhuissa puhki.. mutta kuten Joakim totesi näitä oiotaan, hartsin tilalla käytetään epoksia ja nyt sinä ehkä primeria suoraan hartsin päälle.
Maalaa useampi kerros sitä primeria jos päädyt vain sen käyttöön.
Suomessa tilanne on hyvä kun kausi on lyhyt ja rungot ei likoa vedessä ympärivuotisesti.
Itse oon aina koittanu ensin selvittää aina aineiden käyttötarkoituksen ennen töihin ryhtymistä ja koettanut tehdä korjauksesta samanlaista kuin alkuperäinenkin on ollut. Jotenkin se tuntuu varmimmalta, tässä tapauksessa se on työlästä ja kai siksi tähän on joillain "omat sovelluksensa".
Pääasia on että se hartsi tulee eristettyä vedeltä sillä vettä se ei siedä - eliönestomaalit ovat "huokoisia" ne eivät muodosta tiivistä pintaa vaikka olisivat kuinka "hard" ..etc.", vesi läpäisee myrkkymaalikerroksen - siihen osin perustuu sen toiminta-ajatuskin! - Joakim
ex-Vega kirjoitti:
No kun en oo mikään asiantuntija.. vaan asiaan vain perehtynyt oman veneen korjailun vuoksi..
Se että korvaa topcoatin primerilla - kyllä se varmaan toimii ihan ok mutta erona on se että maalilla saatu vesieristys on ohut (myy -luokkaa - topparilla jopa millejä) mutta sama maalikerros tulisi tietenkin topcoatin päällekin.
Topcoat taas ei yksistään riitä eli se epoksimaali tarvitaan silti - suojaava kerrospaksuus on vain huomattavasti suurempi näin tehtynä.
Topcoatti jopa kovettuu täydellisemmin mitä paksumman siitä saat "maalattua".. ja kestää niinollen kauemmin hioa kivissä ynm kolhuissa puhki.. mutta kuten Joakim totesi näitä oiotaan, hartsin tilalla käytetään epoksia ja nyt sinä ehkä primeria suoraan hartsin päälle.
Maalaa useampi kerros sitä primeria jos päädyt vain sen käyttöön.
Suomessa tilanne on hyvä kun kausi on lyhyt ja rungot ei likoa vedessä ympärivuotisesti.
Itse oon aina koittanu ensin selvittää aina aineiden käyttötarkoituksen ennen töihin ryhtymistä ja koettanut tehdä korjauksesta samanlaista kuin alkuperäinenkin on ollut. Jotenkin se tuntuu varmimmalta, tässä tapauksessa se on työlästä ja kai siksi tähän on joillain "omat sovelluksensa".
Pääasia on että se hartsi tulee eristettyä vedeltä sillä vettä se ei siedä - eliönestomaalit ovat "huokoisia" ne eivät muodosta tiivistä pintaa vaikka olisivat kuinka "hard" ..etc.", vesi läpäisee myrkkymaalikerroksen - siihen osin perustuu sen toiminta-ajatuskin!Jos noita Hempelin ohjeita noudattaa, on epoksia laminaatin päällä ~1 mm, siis varsin paksusti. Epoksiakin sitten kuluu ~1 l/m2. Uuden veneen pohjaan (= gelcoatin päälle) suositellaan jonkin verran vähemmän kerroksia, ehkä 0,5 mm.
Epoksi kestää huomattavasti polyesteriä paremmin kulumista ja iskuja. Paksu lujiitteeton kerros polyesteriä (= topcoat) taas lohkeaa helposti, joten toivottua lisäsuojaa ei välttämättä saa.
Kokemuksesta tiedän, että "Hard" myrkkymaalin hiooo 7 metrisestä veneestä kokonaan pois parissa tunnissa 150 vesihiomapaperilla. Se ei todellakaan suojaa miltään muulta kuin kasveilta, jos siltäkään enää nykysäännöksillä. - Anonyymi
ex-vega kirjoitti:
Korjataan aina topcoatilla (siis matto hartsikerrosten päälle vesitiiviimpi ja tasainen kaunis pinta, vähän kuin paksua maalia, vaatii kovetteen kuten hartsi) - sitä saa sävytettynä.
Topcoat vaatii n. viikon kuivumis / prosessiajan enenkuin sen päälle taas tarttuu primeri - ihan kokemuksesta kerron, kumnmastelin ite kun primeri pisaroituu topparin päällä - ei levity millään tasaiseksi kerrokseksi (parin kolmen päivän päästä yritin..). Keskustelu myyjäliikkeen kanssa selvitti jutun... Jotta turha kiire pois tuossa vaiheessa - lämmin tila voi auttaa - itselläni oli korjauspaikka ulkona.
Gelcoatin saa kuulemma toimimaan teippikonstia käyttäen - teippi estää suoran ilmakontaktin ja sen pitäis'(?) kuivua, mutta asiantuntijat eivät suositelleet tätä vaan käyttämään topcoattia.
Terpol.fi on hyvä tietolähde..Huh huh tässä oin melkoisen "Mestarin " Huu haa neuvot..
- Anonyymi
Joakim kirjoitti:
Enhän minä väittänyt, että epoksilla voisi isoja koloja täyttää. Ei niitä yhtään sen paremmin topcoatilla täytä. Epoksilla saa kuitenkin aikaan sen vedenpitävän kalvon laminoinnin ja mahdollisen kittauksen päälle.
Epoksia ja primeria löytyy monenlaisena ja sekaan voi laittaa myös esim. mikropalloja, jolloin epoksi saadaan epoksikittiä tai jotain siltä väliltä.
Selkeästi vesirajan yläpuolella ei toki ole tarvetta epoksille. Lopullisen pinnan voi tehdä monella tapaa, vaikkapa maalilla.
Mitä hyötyä on topcoatin käytöstä vesilinjan alla, kun päälle tulee kuitenkin epoksia?Pässi topcoat on 2 komponentti epoxi.Osta silmälasit tai pyydä ammattilainen tekeen työn pölväst.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pässi topcoat on 2 komponentti epoxi.Osta silmälasit tai pyydä ammattilainen tekeen työn pölväst.
Mistä saa ostaa Pässi topcoatia? Tuntematon merkki minulle, yleensä toppari on polyesterihartsiin pohjautuvaa eikä epoksia.
- Jussi
Geelin ja topparin erohan on noin 4%..siis vahaliuosta.ELI molemmat on samaa kamaa.Geelistä sä teet topparii lisäämällä siihen vahaa.geeliä käytät muottia vastaan ja topparii kun teet pintaa jonka "maalaat"Aikaisemmissa neuvoissa oli jokaisessa jotain "oikein"Toppariin ei tartu,kun siinä on se vaha...Sitten taas primeri on yleensä pohja/tartuntamaali.Polyesterihartsin ja epoksihartsin ero on hinnan lisäksi vedenpitävyys.Normaalit korjaukset voit tehdä tavallisella hartsilla.
- uuno
Gelcoat ja Topcoat ovat muuten samaa ainetta,polyersterihartsia, mutta Topcoatissa on hieman parafiinia.
Celsoat sivellään vahattua muottia vasten ennen varsinaista mattojen laminointia. Celcoat kovettuu (suhteellisen) tiiviiksi kun se on hapettomassa tilassa muottia vasten.
Topcoatissa parafiini aiheuttaa sen, että se kovettuu melko tiiviiksi myös 'vapaassa' ilmassa.
Topparia käytetään yleensä sisäpuolella, koska niillä pinnoilla ei ole vedenpainetta, josta johtuen laminaattiin imeytyisi vettä.
Celsoatin läpi imeytyy aina jonkinverran kosteutta ja niinpä onkin suositeltavaa vetää vedenalaisten osien päälle epoksipohjaista maalia. Tavallisimmin tätä kutsutaan Primeriksi.
Se on huomattavasti vähemmän vettä läpäisevää kuin Cel- tai Topcoat.
Joskus kolmisenkyummentä vuotta sitten käyttettiin hieman parempia hartseja sekä laminointiin, että Topcoatin pohjana ja siiloisissa veneissä ei veden imeytyminen laminaattiin on lähes yhtä vähäistä kuin nykyisten primerien.
Katsokaapa vain vaikka aivan alkuaikujen Turun Veneveistämön tai Fiskarsin vehkeitä. Ei ole ruttoa eikä juuri muutakaan, vaan pinta on kunnossa.
Valitettavasti tässäkin on käynyt niin kuin monessa muussakin asiassa. Kun laatu maksaa, niin tehdään halvemmista aineista ja myydään halvemmalla.
Vaikka eipä se halvemmaksi käyttäjälle tule kun pitää valmiiseen veneeseen vielä 'ylimääräisiä' tökötteja laitella.- ex-Vega
Juu kummaa touhua kun yhdenkään veistämövalmiin veneen pohjassa ei tule epoksimaalausta valmiina - jokaiseen se täytyy itse hankkia tavalla tai toisella -> joko maksaa veistämölle erikseen että maalaavat tai palkata maalari tahi tehdä itse.
Tuosta vois arvuutella moniko vene seilaa ilman koko epoksimaalausta, luulen että nämä ongelmaveneet on lähinnä näitä tapauksia - eli niissä on jätetty epoksimaali kokonaan pois ja siksi osmoosiongelmia on???
Todennäköisesti myyjä on vakuuttanut asiasta tietämättömälle asiakkaalle vielä että epoksimaalausta ei "meidän myymässä veneessä" tarvita.. jos on älynnyt edes kysyä?!
20-30 -vuotta sitten veneharrastajilla oli varmaan myös parempi ymmärrys asiaan kuin tämänpäivän huithapeleilla (veneily ei ollut aivan jokaisen mattimeikäläisen mahdollisuuksien rajoissa kuten nyt), eihän nykyisin ole tyyli enää kuin ennen että tietäisi jotain oikeasti harrastamastaan alueesta - kunhan avaimesta käynnistyy niin se riittää. Ei oo aikaa - kerrotaan - ei viitsitä ottaa selvää, opiskella, minä sanon! Ja mitäs sitten vaikka vene hapantuisi laituriin - ostetaan uusi, kaupataan vanha jollekin asiaa aloittelevalle tietämättömälle, tyhmiä löytyy aina.
En usko että hartsit olis ennenmuinoin kummempia olleet - ehkä se epoksiterva (jota ennen kuulemma käytettiin) vedettiin uusiin jo veistämöllä jolloin asiakkaalle ei jäänyt virheen mahdollisuuttakaan??
Nyt mainostetaan 'Isofaalihartsia' vai 'Isoftaali'? Finngulf kertoi käyttävänsä uuteen 39:iin jotain vielä tätäkin edistyksellisempää hartsilaatua ja mainosti että tämänpäivän FG39 on laadukkaampi ja paremmista materiaaleista kuin mallin esi-isät.
Ilmeisesti tarkoitetaan vedenkestoa/tiiviyttä - tietääkö joku mitä nämät laadut sitten on??
Hartsilaatuja löytyy monenlaista - halvin myytävistä on ns. 'venehartsia'. - Osku
ex-Vega kirjoitti:
Juu kummaa touhua kun yhdenkään veistämövalmiin veneen pohjassa ei tule epoksimaalausta valmiina - jokaiseen se täytyy itse hankkia tavalla tai toisella -> joko maksaa veistämölle erikseen että maalaavat tai palkata maalari tahi tehdä itse.
Tuosta vois arvuutella moniko vene seilaa ilman koko epoksimaalausta, luulen että nämä ongelmaveneet on lähinnä näitä tapauksia - eli niissä on jätetty epoksimaali kokonaan pois ja siksi osmoosiongelmia on???
Todennäköisesti myyjä on vakuuttanut asiasta tietämättömälle asiakkaalle vielä että epoksimaalausta ei "meidän myymässä veneessä" tarvita.. jos on älynnyt edes kysyä?!
20-30 -vuotta sitten veneharrastajilla oli varmaan myös parempi ymmärrys asiaan kuin tämänpäivän huithapeleilla (veneily ei ollut aivan jokaisen mattimeikäläisen mahdollisuuksien rajoissa kuten nyt), eihän nykyisin ole tyyli enää kuin ennen että tietäisi jotain oikeasti harrastamastaan alueesta - kunhan avaimesta käynnistyy niin se riittää. Ei oo aikaa - kerrotaan - ei viitsitä ottaa selvää, opiskella, minä sanon! Ja mitäs sitten vaikka vene hapantuisi laituriin - ostetaan uusi, kaupataan vanha jollekin asiaa aloittelevalle tietämättömälle, tyhmiä löytyy aina.
En usko että hartsit olis ennenmuinoin kummempia olleet - ehkä se epoksiterva (jota ennen kuulemma käytettiin) vedettiin uusiin jo veistämöllä jolloin asiakkaalle ei jäänyt virheen mahdollisuuttakaan??
Nyt mainostetaan 'Isofaalihartsia' vai 'Isoftaali'? Finngulf kertoi käyttävänsä uuteen 39:iin jotain vielä tätäkin edistyksellisempää hartsilaatua ja mainosti että tämänpäivän FG39 on laadukkaampi ja paremmista materiaaleista kuin mallin esi-isät.
Ilmeisesti tarkoitetaan vedenkestoa/tiiviyttä - tietääkö joku mitä nämät laadut sitten on??
Hartsilaatuja löytyy monenlaista - halvin myytävistä on ns. 'venehartsia'.Vastaavaa keskustelua käytiin täällä vuosi pari sitten. Kun esitin, että olisi järkevämpää ja kokonaisuutena edullisempaa, että veneet tehtäisiin jo veistämöllä vedenpitäviksi, sain ryöpyn eri mieltä olevia vastauksia. Oltiin sitä mieltä, että veneen ostajan täytyy saada itse päättää, mitä pohjaan laittaa. Ilmeisesti harrastajien joukossa on paljon niitä, jotka haluavat veneen keskentekoisena mahdollisimman halpaan hintaan ja haluavat läträtä itse näiden pohjusteiden ja maalien kanssa. Ehkä se ei paljon kalliimmaksi tule näinkään ja ainahan tekemisen ilosta kannattaa maksaa. Minä kuitenkin maksan mieluummin vesillä olosta.
Mitä tulee noihin 30 vuoden takaisiin asioihin, niin silloin ei vielä ollut kokemuksia lujitemuovin kestävyydestä veneissä. Ja jos gelcoat-pinnan huono vedenpitävyys oli veistämöiden tiedossa, siitä ei ääneen huudeltu. Minä ainakin elin vuosia siinä uskossa, että lasikuituvene pitää täydellisesti vettä. - uuno
Osku kirjoitti:
Vastaavaa keskustelua käytiin täällä vuosi pari sitten. Kun esitin, että olisi järkevämpää ja kokonaisuutena edullisempaa, että veneet tehtäisiin jo veistämöllä vedenpitäviksi, sain ryöpyn eri mieltä olevia vastauksia. Oltiin sitä mieltä, että veneen ostajan täytyy saada itse päättää, mitä pohjaan laittaa. Ilmeisesti harrastajien joukossa on paljon niitä, jotka haluavat veneen keskentekoisena mahdollisimman halpaan hintaan ja haluavat läträtä itse näiden pohjusteiden ja maalien kanssa. Ehkä se ei paljon kalliimmaksi tule näinkään ja ainahan tekemisen ilosta kannattaa maksaa. Minä kuitenkin maksan mieluummin vesillä olosta.
Mitä tulee noihin 30 vuoden takaisiin asioihin, niin silloin ei vielä ollut kokemuksia lujitemuovin kestävyydestä veneissä. Ja jos gelcoat-pinnan huono vedenpitävyys oli veistämöiden tiedossa, siitä ei ääneen huudeltu. Minä ainakin elin vuosia siinä uskossa, että lasikuituvene pitää täydellisesti vettä.Sotken vielä lusikkani tähän soppan.
Vuosikymmenien kuluessa käytettyjen hartsien laatu on hieman muuttunut. Suurempi sysäys tapahtuin 70-luvun öljykriisin takia. Silloin siirryttiin kustannussyistä hieman toisenlaisiin aineisiin ja samalla celcoatin ominaisuudet hieman myös muuttuivat huonompaan suuntaan.
Monta muutakin asiaa maailmassa tehdään aineista, jotka eivät ole aina parhaita mahdollisia, nimenomaan kustannussyistä.
Se, miksi veistämöt laittelevat celcoatia vesirajan alapuolelle on kustannuskysymys. Epoksiprimeritmovat kalliimpia ja cellcoatin saa myös halvemmalla sinne kun sen voi sutia muottiin samalla kun varsinaisesn muun laminoinnin.
Laatuveneiden tekijät kyllä sutivat epokseja vesirajan alapuolelle jo tehtaalla . Lisäksi laminaatissa siellä ei käytetä väripigmenttejä, jotka myös huonontavat vedenkestävyyttä ja samalla laminaatin laatua voi helpommin katsella muotista oton jälkeen.
Todella laatuveneet kyllä tehdään myöskin epoksilaminaateilla, mutta maksavatkin sitten jo
riittävästi.
Suhtautumisesta ja ymmärtämyksestä lasikuituun ja primeriin seuraava esimerkki.
Rakentelin vuonna 81 veistämön tekemistä rungosta ja kannesta itselleni venettä. Putsailin liuottimilla ja hienolla santapaperilla vesilinjan alapuolisen rungon ja sudin siihen muutaman kerroksen primeria.
Samassa kerhossa siihen aikaan vaikuttanut Vene-lehden päätoimittaja ihmetteli puuhiani ja sanoi 'asiantuntijana' minun tekevän turhaa hommaa.
Vaan eipä ole minkäänlainen rutto sun muu pohjaan iskenyt ja mikähän mahtaa olla suositus nykyään?? - asiassa
uuno kirjoitti:
Sotken vielä lusikkani tähän soppan.
Vuosikymmenien kuluessa käytettyjen hartsien laatu on hieman muuttunut. Suurempi sysäys tapahtuin 70-luvun öljykriisin takia. Silloin siirryttiin kustannussyistä hieman toisenlaisiin aineisiin ja samalla celcoatin ominaisuudet hieman myös muuttuivat huonompaan suuntaan.
Monta muutakin asiaa maailmassa tehdään aineista, jotka eivät ole aina parhaita mahdollisia, nimenomaan kustannussyistä.
Se, miksi veistämöt laittelevat celcoatia vesirajan alapuolelle on kustannuskysymys. Epoksiprimeritmovat kalliimpia ja cellcoatin saa myös halvemmalla sinne kun sen voi sutia muottiin samalla kun varsinaisesn muun laminoinnin.
Laatuveneiden tekijät kyllä sutivat epokseja vesirajan alapuolelle jo tehtaalla . Lisäksi laminaatissa siellä ei käytetä väripigmenttejä, jotka myös huonontavat vedenkestävyyttä ja samalla laminaatin laatua voi helpommin katsella muotista oton jälkeen.
Todella laatuveneet kyllä tehdään myöskin epoksilaminaateilla, mutta maksavatkin sitten jo
riittävästi.
Suhtautumisesta ja ymmärtämyksestä lasikuituun ja primeriin seuraava esimerkki.
Rakentelin vuonna 81 veistämön tekemistä rungosta ja kannesta itselleni venettä. Putsailin liuottimilla ja hienolla santapaperilla vesilinjan alapuolisen rungon ja sudin siihen muutaman kerroksen primeria.
Samassa kerhossa siihen aikaan vaikuttanut Vene-lehden päätoimittaja ihmetteli puuhiani ja sanoi 'asiantuntijana' minun tekevän turhaa hommaa.
Vaan eipä ole minkäänlainen rutto sun muu pohjaan iskenyt ja mikähän mahtaa olla suositus nykyään??tässä, kun joitain vuosia takaperin vedin puhtaaksi (gelcoatille) -88 rakennetun Finnsportin pohjan, jossa ei tietenkään ollut mitää epokseja. Myrkkymaali hilseili ja oli "arvelluttavan" näköistä, mutta ei sieltä alta mitään pommia löytynyt - ehjä pohja.
Tämän pohjalta olen myöhemmissä veneissäni pystynyt "välttämään ruttohysteriaa", jos gelkkari ehjä ja vene vedessä vain kesällä, niin eipä näytä rutto pesiytyvän ...
Nykyisessä paatissani, jonka hankin viime syksynä, pohjassa on Bilteman musta, hilseilee rumasti, mutta enpä aio hötkyillä .... - olekaan
asiassa kirjoitti:
tässä, kun joitain vuosia takaperin vedin puhtaaksi (gelcoatille) -88 rakennetun Finnsportin pohjan, jossa ei tietenkään ollut mitää epokseja. Myrkkymaali hilseili ja oli "arvelluttavan" näköistä, mutta ei sieltä alta mitään pommia löytynyt - ehjä pohja.
Tämän pohjalta olen myöhemmissä veneissäni pystynyt "välttämään ruttohysteriaa", jos gelkkari ehjä ja vene vedessä vain kesällä, niin eipä näytä rutto pesiytyvän ...
Nykyisessä paatissani, jonka hankin viime syksynä, pohjassa on Bilteman musta, hilseilee rumasti, mutta enpä aio hötkyillä ....Niinkuin kaikissa asioissa, veneen laminointikin riippu kahdesta asiasta: käytetyistä raaka-aineista ja itse tekemisen laadusta. Jos kummatkin ovat priimaa, niin pulmia ei tule.
Toiset venee ruttoilee pikaisestikin ja toiset eivät koskaan.
Samasta kamasta jotkut saavat sutta jotkut priimaa. Näin se valitettavasti on
- googlaa
Gelcoat ja Topcoat ovat väripigmentoituja
polyestereitä.
Niitä käytetään suojaamaan alla olevaa laminaattia
kemikaaleja ja kosteutta vastaan.
Värisävyt vastaavat Norpol-värikartan sävyjä.
Gelcoatia käytetään silloin, kun väri maalataan
muottipinnalle.
Topcoatiin on lisätty vahaa. Muuten sama tuote kuin
gelcoat. Topcoatia käytetään esim. rungon sisäpuolen
viimeistelyyn ja korjaustöihin. - Rydel
Gelcoatvaurio korjataan topcoatilla.
Gelcoatin voidaan muuttaa topcoatiksi parafiiniliuoksella.
topcoat:a käytetään pintamaalauseen ja gelcoattia muottimaalaukseen.
Aineita on moneen eritarkoitukseen
Gelcoatia auton, veneen muotissa valmistettavien osien pinnoituksiin, uma-altaisiin
Topcoatia esim. Lujitemuovipintojen ja epoksin jälkimaalaukseen- Hanu5
Biltemassa myydään tällaista. Minkähän takia, jos gelcoatvauriot pitää korjata topacoatilla?
GELCOAT, VALKOINEN 250G
Gelcoat-pintakerroksen vaurioiden maalaukseen ja täyttöön. Sekoitetaan 1-2 % kovetinainetta. Sisältö 250 ml. Väri: valkoinen. HUOM! Toimitetaan ilman kovetinta. - paattinen
Hanu5 kirjoitti:
Biltemassa myydään tällaista. Minkähän takia, jos gelcoatvauriot pitää korjata topacoatilla?
GELCOAT, VALKOINEN 250G
Gelcoat-pintakerroksen vaurioiden maalaukseen ja täyttöön. Sekoitetaan 1-2 % kovetinainetta. Sisältö 250 ml. Väri: valkoinen. HUOM! Toimitetaan ilman kovetinta....lisää kysymyksiä.Onko mahdollista että topcoat,primeri ja myrkkyväri lähtee kesällä ajossa veneenpohjasta veks jos paikattava kohta on ollut lievästi kostea?Ei ollut kosteusmittaria mutta kädellä kokeiltuna tuntui kuivalta.Jäi vain mietityttämään.Tänään laitettu toppari hiotun ja asetonilla putsattuun veneen pohjaan.Mites lämpötila,tänään oli varjossa noin 10 astetta lämmintä ja huomenna 6,jatkanko silti huomenna topparikerroksen lisäämistä....purkin kyljessä min maalauslämpötila 15c.Vene siis ulkona.
- b
Hanu5 kirjoitti:
Biltemassa myydään tällaista. Minkähän takia, jos gelcoatvauriot pitää korjata topacoatilla?
GELCOAT, VALKOINEN 250G
Gelcoat-pintakerroksen vaurioiden maalaukseen ja täyttöön. Sekoitetaan 1-2 % kovetinainetta. Sisältö 250 ml. Väri: valkoinen. HUOM! Toimitetaan ilman kovetinta.Olen lisännyt Bilteman gelcoatiin parafiiniöljyä ja siitä ainakin on tullut hyvää topparia. Bilteman Topcoat taas on maalia.
- Jimis
Eikö hartsi mihin on sekoitettu sävytys pastaa kävisi veneen ulkopinnan maalaamiseen? Vai tarviiko alle levittää primeri?
Ja toinen kysymys: Mitä on epoksi?- 2+20
Kyllähän se käy, eikä tarvitse primeria tai muutakaan alle, mutta on työläämpi saada tasainen pinta.
- hitsi,
2+20 kirjoitti:
Kyllähän se käy, eikä tarvitse primeria tai muutakaan alle, mutta on työläämpi saada tasainen pinta.
Korjaan; topcoat, ei hartsi.
- Sepänsepänseppä
Suurin syy ruttoileviin veneisiin on hutiloimalla tehty laminointi.
Jos laminaatin sisään jää ilmarakkuloita, niin sinne tyhjään tilaan ajanoloon kondensoituu vettä, joka taas imeytyy rakenteisiin..
Tähän ei auta minkäänlaiset vedenerisrykset paatin pinnassa.- Puistokemisti
Muuten oikein, mutta vesi ei kondensoidu ilmakupliin vaan menee gelcoatista läpi tavalla, jota nimitetään osmoosiksi. Eli gelcoat ei ole "vesitiivistä" vaan vesimolekyylit pujahtavat materiaalin "raoista" läpi ja tämän takia olisikin tärkeät tietenkin huolellisen laminoinnin lisäksi tiivistää pinta aidosti vedenpitäväksi esim. epoksimaalilla.
Vittu mitä oikeasti ihan käsittämättömän asiantuntematonta skeidaa koko stringi....
"...Coat sinne ja Coat tänne".... OMG oikeasti. Nyt silmät irti niistä xx-brändien purkkien kyljistä ja järki käteen-
Yksinkertaisesti:
- Polyesteriä käytetään tyrkytetään joka paikkaan siksi, että sen tuotantokustannus on noin 4x edullisempi kuin Epoksin. Ihan päivänselviö.
- Epoksi ja polyesteri on kumpikin hartseja.
- Epoksi toimii kovetteen ja Polyesteri toimii katalyytin kanssa. Eli; Epoksin voi menestyksellä applikoida/laminoida 20C lämmössä, jättää vene vaikka pakkaseen ja loppukovettuminen tapahtuu kun lämpötila seuraavan kerran nousee tarpeeksi korkeaksi. Polyesterillä katalyytti kuolee jollei käyttölämpötilat ole hallinnassa ja tätä myötä setti menee suoleen.
- "Hartsista" puhuminen on typeryyttä, jollei tiedä MISTÄ hartsista on kysymys.
- Epoksi on lujuuksiltaan yleisesti 30-50% Polyesteriä parempaa.
- Epoksi kestää vettä, Polyesteri ei. Esterit yleisesti vetää itseensä vettä 5-8% painoprosenttia... jonka seuraukset kukin voi arvata. Epoksi ottaa vettä sisäänsä 0.1% tms.
- Vaikka polyesterillä laminoisi veneen itse Jeesus, niin se ei kestä vettä yhtään paremmin kuin että veneen olisi mällinyt kasaan joku Joensuulainen hitsaaja.
- Epoksi tarttuu mihin vain valmisteltuun pintaan, Polyesteri ei.
Jos veneenne tulevaisuus vähääkään kiinnostaa, niin yksinkertaisin keino on käyttää Epoksia kaikkeen. Edullisimmillaan 10 euroa kilo maksava epoksi ei ainakaan hintansa vuoksi olla syy käyttää vedessä olevaan vehkeeseen jotain ei vettä kestävää esteriä.
Kaikki mittausdata, teoria ja kokemustietokin puoltaa Epoksin käyttöä.
Muutaman kympin tai parhaillaan muutaman satasen säästö Estereiden käytössä venehommissa voi olla todella typerää.
Kyllä... olen tehnyt muutaman veneen ja kyllä, omistan kemian alan yrityksen.- hitsareita_nähnyt
Olet kyllä jumalasta seuraava, mutta älä kuitenkaan aliarvioi joensuulaista hitsaria.
- Anonyymi
hitsareita_nähnyt kirjoitti:
Olet kyllä jumalasta seuraava, mutta älä kuitenkaan aliarvioi joensuulaista hitsaria.
Tuo perheen isä on todellakin näyttänyt mitä on miehiään.
Toivottavasti ei ole tukehtunut pullaansa näiden vuosien saatossa.
Minä en onnistunut edes tuossa perheen isän hommassa, joten en voi muuta kuin ihmetellä sivusta.
- Anonyymi
Jumalauta että on paljon virheellistä tietoa ketju täynnä.
Gelcoat ja topcoat ovat molemmat joko epoksia tai jotain polyesteriä. Erona on se että missä vaiheessa ne läiskitään muotista tulleen rungon päälle. Gelcoat alussa, topcoat viimeisenä.
Gelcoat on yleensä värjätty valkoiseksi, siitä syystä veneiden rungot ovat yleensä valkoisia. Topcoat on yleensä läpinäkyvää. Topcoatin tarkoitus on olla päällimmäinen suojakerros UV-säteilyltä ja naarmuilta, suojaten alla olevaa gelcoatia.
Kaikissa veneissä ei ole gelcoat kerrosta, koska se jokainen epoksi/polyesterikerros maksaa rahaa ja veneilijät ovat köyhiä. Halvemmissa rungoissa lasikuidun päälle tulee suoraan topcoat kerros tai kaksi.
Epoksi on paljon kalliimpaa koska se on paljon parempaa kuin polyesteri. Se on vahvempaa ja kestää paremmin UV-säteilyä, se ei myöskään ime vettä itseensä toisin kuin polyesteri. Älä koskaan osta polyesteriä jos haluat parasta, riippumatta siitä mitä mainospuheissa sanotaan.- Anonyymi
Diu diu diu...
- Anonyymi
Taitaa olla tuossa sinunkin suuresti liioitellussa pestauksessasi korjattavaa?
Esim. kyllä siinä tavallisessa polyesterihartsilla lasikuidun kanssa laminoidussa veneessä on aivan normaali gelcoat pinta, joka on sivelty sinne muottiin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387745Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381955Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1061004- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4889Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812