Mitäs moinen nimi kertoo venekansalle. Ilmeisen luotettavia myllyjä kun ei niitä juurikaan ole haukuttu. Jos on hyvä ei ole syytä moittia? Perusmoottorina pienemmissä on ainakin mitsu, mutta osaattekos kertoa muista malleista.
Sole
23
4709
Vastaukset
- paska mikä pask
Johdatteleva kysymys.
- 24
riippuu vähän mitä sä tolla kysymyksellä haet? sano vaan malli mistä pitäisi kertoa.
- 65hk
Mini 74 pohjaa Mitsun S4S:ään. Perusmerimoottori; ei hienouksia, vähän kierroksia, paljon kuutioita ja painoa. Luotettava peli.
- kerox
sole mini-33
- Hoh, höh
kerox kirjoitti:
sole mini-33
Jos tuo oli kysymys, niin vastaus löytyy muualta pienemmällä vaivalla kuin tänne näpyttelemällä; http://www.tekno-marine.fi/soledieselmallit.htm tietää kertoa, että Mini-33 on Mitsubishi S3L2
- R K-S
on espanjalainen valmistaja, joka on valmistanut merimoottoreita vuodesta 1949 lähtien. 80 luvun alusta alkaen Sole on marinoinut mm. Mitsubishi teollisuusmoottoreita. Suomeen tuotu vuodesta 1984 alkaen.
Solen edut verrattuna kilpailijoihin:
- Paremmat varusteet (mm. kierrosluku/tuntimittari ja lämpömittari ja öljynvaihtopumppu vakiona)
- Automaattinen polttoainejärjestelmän ilmaus sähköpumpulla.
- Erilaiset merikytkimet, vetolaitteet ja asennsusarjat sail-drive vetolaitteisiin.
- Asennus ja huoltopalvelu. Maahantuoja itse tekee asennuksia.
- 24 h varaosapalvelu tehtaalta Suomeen.
Näistä seikoista johtuenSolen myynti menee hyvin. Markkinaosuus vunna 2009 alle 50 hv:n moottoreissa n. 26 %.- polttoainejärjestelm
Ainakin minun Soleni ilmataan ihan perinteisesti käsipumpulla. En tuota minään ihmeellisenä haittana tai hankaluutena pidä.
- 14
polttoainejärjestelm kirjoitti:
Ainakin minun Soleni ilmataan ihan perinteisesti käsipumpulla. En tuota minään ihmeellisenä haittana tai hankaluutena pidä.
Tähän liittyen tekisikin mieli kysyä saako esim mini 50 malliin tai muihin jälkikäteen jotain automaattisempaa ilmausta?
- k4me
14 kirjoitti:
Tähän liittyen tekisikin mieli kysyä saako esim mini 50 malliin tai muihin jälkikäteen jotain automaattisempaa ilmausta?
Ladojakin myytiin aikanaan paljon Suomessa.
- ostit?
k4me kirjoitti:
Ladojakin myytiin aikanaan paljon Suomessa.
Ilmeisesti kokemuksen ääni puhuu. Samalla varmuudella kuin Mitsun riisseleistä ;)
- R K-S
14 kirjoitti:
Tähän liittyen tekisikin mieli kysyä saako esim mini 50 malliin tai muihin jälkikäteen jotain automaattisempaa ilmausta?
on periaatteessa mahdollista asentaa mihin moottoriin tahansa. Sole on toteuttanut seuraavasti:
- riittävän tehpkas sähköinen siirtopumppu
- ruiskutuspumpun sisäänmenossa kaksoisbanjo, jossa kuristettu ohivirtaus paluupuolelle.
- pieni määrä polttoainetta (ja mahdollinen ilma) menee suoraan paluuletkuun.
Mini-50:n ilmavuoto. Mahdollisesti koneen seistessä polttoaine virtaa takaperin takaisin tankkiin ja imee ilmaa tankista paluuletkun kautta.
korjaus: takaiskuventtiili imuputkeen tai paluuputki jatketaan tankissa polttoainepinnan alapuolelle.
Ilmavaivat on dieselin tyypillinen ongelma. Kuitenkin jos paikat on kunnossa, niin sitä ei esiinny. CAV tyyppinen vedenerottaja aiheuttaa aina joskus ongelmia. Uusi Rm vedenerottaja (Racorin kopio) on paljon varmempi.
- JT
Mulla on SM90, joka on modattu Mazdan jostakin 90 luvun alun moottorista. Melko matalaviritteinen vankka perusdiesel, tilavuutta 3 litraa ja painoa riittävästi. Ei mitään hienouksia, taloudellisuus ei kovin hyvää tasoa. Luotettava on ollut, sähköpuoli hieman hataraa, starttipiirin kanssa ollut hieman ongelmia.
- **
Minä arvostan suuresti sitä, ettei merimoottorissa ole tai olisi elektroniikkaa juuri lainkaan. Mitä vähempi erilaisia hilavitkuttimia sitä varmempi peli. Itse ajan 4.236 perkinsillä enkä muuksi vaihtaisi.
- R K-S
** kirjoitti:
Minä arvostan suuresti sitä, ettei merimoottorissa ole tai olisi elektroniikkaa juuri lainkaan. Mitä vähempi erilaisia hilavitkuttimia sitä varmempi peli. Itse ajan 4.236 perkinsillä enkä muuksi vaihtaisi.
on vahva peli, mutta erittäin hankala ilmata. CAV pumppu ja suodattimet!
- **
R K-S kirjoitti:
on vahva peli, mutta erittäin hankala ilmata. CAV pumppu ja suodattimet!
Olisin hieman erimieltä ilmauksesta. Olen korvannut siirtopumpun sähköisellä ja kun avaan 2 x vedenerottimen ilmausruuvit ja moottorin oman polttoaineputsarin ilmaruuvin sekä vielä irrallisen polttoainesuodattimen ilmausruuvin sekä jakajapumpun päällä olevan ruuvin ja löysään yhden syöttöputken, laitan virran päälle ja sitämukaan kun ilmausruuveista alkaa tulla pelkkää polttoainetta ruuvit kiinni ja ei mene kuin hetki ja kone käy. Koko rojekti vie muutaman minuutin ja mielestäni helppo homma. Itselläni on aika monta ilmauskohdetta, mutta ei ole ollut ongelmia veden tai roskien suhteen. Tankki on rosteria. Perkins on mahtava kone lähtemään käyntiin. Hehkua ei ole ollenkaan vaan sen reijässä on vesijohtotulppa. -5 asteen pakkasellakaan ei tarvitse juuri muuta kuin avaimia taskussa kilauttaa on kone jo käynnissä.
- 28
** kirjoitti:
Olisin hieman erimieltä ilmauksesta. Olen korvannut siirtopumpun sähköisellä ja kun avaan 2 x vedenerottimen ilmausruuvit ja moottorin oman polttoaineputsarin ilmaruuvin sekä vielä irrallisen polttoainesuodattimen ilmausruuvin sekä jakajapumpun päällä olevan ruuvin ja löysään yhden syöttöputken, laitan virran päälle ja sitämukaan kun ilmausruuveista alkaa tulla pelkkää polttoainetta ruuvit kiinni ja ei mene kuin hetki ja kone käy. Koko rojekti vie muutaman minuutin ja mielestäni helppo homma. Itselläni on aika monta ilmauskohdetta, mutta ei ole ollut ongelmia veden tai roskien suhteen. Tankki on rosteria. Perkins on mahtava kone lähtemään käyntiin. Hehkua ei ole ollenkaan vaan sen reijässä on vesijohtotulppa. -5 asteen pakkasellakaan ei tarvitse juuri muuta kuin avaimia taskussa kilauttaa on kone jo käynnissä.
pakko sanoa, että toi selitys oli jumalattoman pitkä ja kuulosti hiton hankalalle hommalle. lisäksi olit korvannut siirtopumpun sähköisellä. toisinsanoen vituttaa, kun ollaan erimieltä mutta systeemi onkin eri. no mä korvaan mun ilmaus homman manuaalisella työmiehellä, niin voin väitellä kuinka hiton helppoa on ilmaus.
- **
28 kirjoitti:
pakko sanoa, että toi selitys oli jumalattoman pitkä ja kuulosti hiton hankalalle hommalle. lisäksi olit korvannut siirtopumpun sähköisellä. toisinsanoen vituttaa, kun ollaan erimieltä mutta systeemi onkin eri. no mä korvaan mun ilmaus homman manuaalisella työmiehellä, niin voin väitellä kuinka hiton helppoa on ilmaus.
Pitkä, joo, mutta kaikki kohteet ovat koneen lähellä ja homma on oikeasti helppo ja nopea tehdä. Siirtopumpun korvaamiseen sain vinkin diesel-korjaajalta kun kierrokset alkoivat hieman seilaamaan. Vika loppui heti kun vaihdoin sähköpumpun. Myös ilmaaminen helpottui roimasti kun ei enään tarvinnut lirputtaa sitä kalvopumpun lusikkaa. Tuota manuaalista työmiestä voi olla hankala saada jonkin saaren taakse jos jostain syystä tarvitsisi siellä pa-järjestelmä ilmata.
- Anonyymi
** kirjoitti:
Pitkä, joo, mutta kaikki kohteet ovat koneen lähellä ja homma on oikeasti helppo ja nopea tehdä. Siirtopumpun korvaamiseen sain vinkin diesel-korjaajalta kun kierrokset alkoivat hieman seilaamaan. Vika loppui heti kun vaihdoin sähköpumpun. Myös ilmaaminen helpottui roimasti kun ei enään tarvinnut lirputtaa sitä kalvopumpun lusikkaa. Tuota manuaalista työmiestä voi olla hankala saada jonkin saaren taakse jos jostain syystä tarvitsisi siellä pa-järjestelmä ilmata.
Varmaan yhtä helppoa on saada se sähköinen siirtopumppu sinne
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan yhtä helppoa on saada se sähköinen siirtopumppu sinne
Sähköinen siirtopumppu tulee saaren taa veneen mukana siihen asennettuna.
- 1+5
jokaisella on vähän erilaiset tarpeet moottorille. Pääkaupunkiseudulla asuvana Tekno-Marinesta on saanut osat Solen koneisiin kohtuulliseen hintaan ja jopa halpaan verranttuna muihin merikoneisiin. Toki Soleenkiin saa autotarvikepuolelta osia vielä edullisemmin. Ajan myötä jokainen kone kuluu, tarvitaan suodattimia, vesipumpun siipipyöriä, pakokäyriä ym. Mielestäni nämä ovat olleet Soleen helposti saatavilla.
Mutta jos haet pientä konetta < 30 hv ei oikeastaan mikään ole kovin kallis. Eli yleensä ensimäiset korjattavat/huollettavat kohteet ovat koneen apulaitteita ja niiden kesto on tuuristakin kiinni.
En tiedä mikä Solen varaosatarjonta on bankokissa tai pohjoiskarjalassa eli lähtökohtaisesti osia olisi hyvä olla saatavilla siellä missä veneilee, koneen merkistä riippumatta. Mailmanympäri purjehdusveneissä Volvon ja Yamarinin varaosatarjonta lieneen parempi kuin Solen.- R k-S
Olen asentanut vuosien varrella useita Sole moottoreita, joilla on tehty "maailman ympäri" reissuja. Parasta aikaa on 14 m. teräspurjevene "Seili" jossain Karibialla, ellei ole vielä joutanut Panamalle. Kokemus:
- Mihinkään moottoriin ei 100 % varmasti löydy osia joka satmasta. Paras on se, joka pystyy tomittamaan osat nopeasti tarvittavaavn paikkaan. Solen kohdalla se toimii siten, että tilaus moottorin myyjälle (esim. e-mail). Osat lähtevät joko myyjältä tai suoraan tehtaalta 24 h sisällä UPS kuriiripostilla. Toimitusaika käytännössä 2-3 päivää.
Parasta kuitenkin on ennakoiva huolto ja oma osaaminen. Se vähentää olelliseesti varaosien tarvetta ja muita ongelmia. - Nigeria
R k-S kirjoitti:
Olen asentanut vuosien varrella useita Sole moottoreita, joilla on tehty "maailman ympäri" reissuja. Parasta aikaa on 14 m. teräspurjevene "Seili" jossain Karibialla, ellei ole vielä joutanut Panamalle. Kokemus:
- Mihinkään moottoriin ei 100 % varmasti löydy osia joka satmasta. Paras on se, joka pystyy tomittamaan osat nopeasti tarvittavaavn paikkaan. Solen kohdalla se toimii siten, että tilaus moottorin myyjälle (esim. e-mail). Osat lähtevät joko myyjältä tai suoraan tehtaalta 24 h sisällä UPS kuriiripostilla. Toimitusaika käytännössä 2-3 päivää.
Parasta kuitenkin on ennakoiva huolto ja oma osaaminen. Se vähentää olelliseesti varaosien tarvetta ja muita ongelmia.Kehitysmaissa joutuu osat tilaamaan ihan henkilökohtaisesti jostain luotettavasta länsimaasta ja pitää olla itse hakemassa laivalta tai kentältä, muuten ne pöllitään kohtuu varmasti kuitenkin.
- ransitmiäs
Nigeria kirjoitti:
Kehitysmaissa joutuu osat tilaamaan ihan henkilökohtaisesti jostain luotettavasta länsimaasta ja pitää olla itse hakemassa laivalta tai kentältä, muuten ne pöllitään kohtuu varmasti kuitenkin.
suuntautuvilla matkoilla kannattaa olla itse marinoitu 2,2 hiasen kone. siihen voi sitten tarvittaessa irroittaa kampiakselin jostain sinne tattarisuolta viedystä hiasesta? se on semmoinen tunnin kuriiripalvelu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162148Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842088- 1011387
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101216Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461178Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811163Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63844
- 59821