Mitä olette mieltä siitä että vuokranantaja vaatii vuokrasopimusta tehdessä ottamaan oman kotivakuutuksen? Ideana on kuulemma isompia vahinkoja varten esim. tulipalo tai suurempi vesivahinko. Mitä sellainen perus kotivakuutus korvaa ja mitä "laaja kotivakuutus" jos yleisesti puhutaan eli unohdetaan yhtiöiden keskenäiset yksityiskohdat? Paljonko niissä on yleensä hintaeroa?
Mitä tapahtuu jos sopimukseen on kirjattu että otan vakuutuksen, mutten sitten ole ottanutkaan ja vahinko on tapahtunut? Otatteko vakuutuksen aina vaikkei vaadita vai vain pakosta? Ehkä lopetatte ekan vuoden jälkeen ja säästätte rahaa?
Paljon siis kysymyksiä, mutta koittakaa kestää. :)
Kotivakuutus ehto
7
859
Vastaukset
- Tyhmä säästökohde
Kotivakuutus ei paljoa maksa, siinä säästäminen ei tunnu missään. Vaikka itse eläisit siivosti, joku naapuri saattaa toiminnallaan aiheuttaa ison vahingon. Kaveri asui kerrostalossa ja joku ylempänä asuva oli vetänyt vessasta kangasta alas. Kangas tukki viemärin juuri kaverin kämpän alapuolelta. Joka kerta, kun joku yläkerroksissa kävi vessassa, tuotokset tulvivat kaverin kämppään. Siinä meni kämppä täysremonttiin ja koko irtaimisto pilalle ja ei tietenkään kotivakuutusta ollut. Koska yläpuolella oli monta asuntoa, ei tekijää ikinä saatu selville. Tästä syystä kaveri ei saanut korvauksia mistään ja kaikki kiinteistön vakuutuksen ulkopuolelle jääneet kulut omasta pussista. Kiinteistön vakuutus kattaa tyyliin rakenteet talon alkuperäiseen asuun (muovimattoa tms riippuu talosta), kaikki parannukset alkuperäiseen tasoon jäävät omasta pussista maksettavaksi.
- vuokranantajana
On vahinkotapauksissa vuokralaisella. Jos sinulla ei ole vakuutusta, maksat itse. Yksinkertaista..
- PIENTÄ tarkkuutta
Miten niin vastuu on vuokralaiseslla? Vastuu on tasan tarkkaan sillä joka vahingon aiheuttaa. Vuokralaisen kotivakuutus korvaa vain vakuutuksen ottajan vastuulla olevan vahingon ja vakuutuksen ottajan omaisuudelle aiheutuneita vahintkoja.
Jos yläkerran mummon kylppäri tulvii alakerran asuntoon, niin sitä eialakerran vuokralaisen ottama vakuutus korvaa.
Olisihan se muutenkin aika perverssiä jos vuokralainen saisi rahaa vuokranatajan omaisuuden tuhoutuessa.
- kyöhä opiskelija
Tuo yllä annettu esimerkki on mielestäni varsin huono... Se taitaa olla joko keksitty, todellisessa tilanteessa on toimittu väärin tai sitten siinä ei ole ollut kyse huoneiston vuokrauksesta.
Eli se sinun (=vuokralaisen) kotivakuutushan korvaa ainoastaa Sinun omistamallesi omaisuudelle tapahtuneet vahingot, ei siis vuokranantajan omaisuutta eli yleensä yleensä kaikka pintamateriaalit, kiinteät kalusteet, keittiön isot kondinkoneet yms. Mutta sitten kotivakuutukseen kuuluu (/on mahdollista liittää) ns. vastuuvakuutus. Ja tämän vastuuvakuutuksen vuoksi vuokranantajat tuon kotivakuutuksen yleensä vaativatkin. Eli mikäli vuokraamassasi huoneitossa tapahtuu jokin sinun toiminnastasi aiheutunut vahinko, niin vakuutus korvaa myös tuon vuokranantajan omaisuudelle aiheutuneen vahingon. Jos sinulla taas ei tuota vakuutusta ole, niin korvaat tuon aiheuttamasi vahingon omasta pussistasi vuokranantajalle.
Eli palatakseni tuohon esitettyyn esimerkki tapaukseen: Mikäli kyseessä oli vuokra-asunto ja asukkaalla ei ollut kotivakuutusta niin hän ei tietenkään saanut mitään korvauksia ("syyllinen" ei selvinnyt, joten häneltäkään ei ilmeisesti korvauksia tullut), mutta ei hän siis joutui kärsimään vain omassa omistuksessaan olevan omaisuuden vahingoista itse eikä suinkaan korvaamaan vuokranantajan omaisuudella tapahtuneita vahinkoja, koska vahingot eivät olleet hänen aiheuttamiaan.
Niin onko sitten kotivakutuutus se järkevin säästökohde... Sen päätät itse. Hinta riippuu varmaan ainakin asumismuodosta ja pinta-alasta. Omassa kerrostalokaksio huoneitossani vakuutustarjoukset ovat pyörineet noin sadan euron molemmin puolin. Minkä ikäinen olet? Jotkin vakuutusyhtiöt tarjoavat nuorille asiakkaille vakuutuksia normaalia edullisemmin ja paremmin ehdoin - se kannattaa ehdottomasti huomioida! Esim. itse vaihdoin juuri vakuutusyhtiötä ja otin tuollaisen nuorten kotivakuutuksen, jolloin rahallista säästöä tulee yli 30 euroa vuodessa ja mm. omavastuuosuus pienentyi 250 eurosta 95 euroon! Muutenkin noita vakuutusksia kannattaa ehdottomasti kilpailuttaa. Monella vakuutusyhtiöllä on nettisivullaankin laskuri, jolla voit laskea arvioin vakuutuksesi hinnasta.- alentaa maksua
Kuka viitsii alkaa edes hakemaan vakuutuksesta jotain satasen vahinkoa?
Itse olen päätyny siihen että mahdollisiman suuri omavastuu, sillä se laskee vuosimaksua. Toisekseen, vakuutukset ei korvaa juuri mitään... Tulipalon sattuessa on ihan sama että onko omavastuu satsen vai tonnin. - ölklököl
alentaa maksua kirjoitti:
Kuka viitsii alkaa edes hakemaan vakuutuksesta jotain satasen vahinkoa?
Itse olen päätyny siihen että mahdollisiman suuri omavastuu, sillä se laskee vuosimaksua. Toisekseen, vakuutukset ei korvaa juuri mitään... Tulipalon sattuessa on ihan sama että onko omavastuu satsen vai tonnin.Kyllähän kunnon kotivakuutus korvaa esim. ukkosen rikkomat kodinkoneet, muista vahingoista puhumattakaan.
- vuokravälittäjä
Meillä (vuokravälitysfirma) vaaditaan vuokralaista toimittamaan vakuutuskirjasta kopio.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3067708Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne856019Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1713560Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322037Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1951911Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221886- 361669
- 441494
- 221441
- 551422