Verkot jään alle

Talviverkottaja

Kuka tietää millainen laite on jolla saa uitettua verkot jään alle yhdestä avannosta.Sitten narusta nykäisemällä pääsee verkkojata irti.Kertoisitteko,on ollut jossakin lehdessä esittely.Onko kokemuksia käytössä?

6

5282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyynnissä

      Jos laitat Härvelin niin sillä saat uitettua verkon. En ole ihan varma uusimmista Härveleistä kuinka paljon siihen sopii narua rummulle. Vanhemmissa sopii yhden verkon verran. Eli uittaessa Härveliä jään alle siitä kuuluu pärinä jota seuraamalla voit paikallistaa Härvelin ja "ongittua" narun jään päälle. Näin saat yhden verkon pyyntiin.
      Jos vedät suoraan verkon pyyntiin niin niitä saat kaksi. Mutta seuraavan kerran kun koet verkot ja haluat ne uudelleen pyyntiin niin taas Härveli mukaan.

      Sitten on uittolauta. Narua vetämällä uitat laudan jään alle (2 verkon mitta). Sitten naru jään alta ylös ja vedät laudan takaisin avannolle johon olet sitonut toisen narun. Sitomaasi naruun laitat verkon kiinni ja vedät 2 verkkoa pyyntiin.

      Olen kalastellu vuosia kummallakin menetelmällä. Kummatkin hyviä. Ja ei kun harjoittelemaan niin homma alkaa pikku hiljaa sujua.

      Ps. Kauppojen kalatiskeille ei ole käyttöä ;)

      • Talviverkottaja

        Kyseinen laite on sellainen ettei tarvitse tehdä kuin yksi avanto josta se laite uittaa oliko kolme verkkoa suuntaansa ilman apunaruja ja jättää verkon pään irti.silloin ei tarvitse apulaisia tai apuvälineitä verkkohommissa.Minulla on jo uittolauta mutta nyt on toivoton työ pujottaa verkkonarua kun jään alapinta on rosoinen.


    • Kerrostalossa asuva

      Yksi, mutta ei välttämättä kaikkein paras keino uittaa verkkonarut jään alle, on käyttää sähköputkea. Jokainen 2.5m putki tulpataan molemmista päistä ja liitetään yhteen tarpeellinen määrä samoilla muovihylsyillä kuin sähköasennustöissäkin. Sopiva putken vahvuus on ehkä 30mm halkaisijaltaan.

      Uitto onnistuu hyvin pienestäkin avannosta ja putken saa taipuisana nostettua yhdestä kairanreiästä. Toisaalta taipuisaa putkea on vaikeampi ohjata suoraan kuin puurimoista koottua uittoriukua. Kerrostalossa asuvalle sähköputki on näppärä säilyttää ja koota aina käyttöä varten.

      Valkoinen sähköputki näkyy noin 20cm jään läpi. Putken ohjaaminen seuraavalle väliavannolle on joskus ollut vaikeata, mutta kyllä tälläkin verkkonarut jään alle vetää. Olen joskus vetänyt verkot puolen metrin jäilläkin.

      En kuitenkaan suosittele sähköputkea vaan ajattelin kokeilla itsekin ensi kerralla uittolautaa.

    • Captain Nemo

      Tein yksinkertaisen "sukellusveneen" tai pikemminkin jään väärällä puolella liukuvan laudan, joka etenee 12V 2.5A karavaanipumpun voimin.
      Pumppu on Motonetin halvin uppopumppu :
      http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=38-6420
      Voimansa se saa 12v lipoakusta:
      http://www.verticalhobby.com/kauppa/0500-mah-20c-3s1p-111-5c-lataus-p-2844.html
      Akku on 50mm viemäriputkenpätkän sisällä, jonka päässä tulpat vedeltä suojassa. Johtojen läpiviennit eristetty silikonilla. Lisäksi pari kirkaslediä, jotka osottavat ylös.
      Laitan kuvia kokeilusta (huomenna). Kylpyammeessa laite kulkee todella lujaa.
      Laitteelle tuli hintaa alle 30e, mutta väsäämisessä meni päivä.

    • Captain Nemo
    • Vehkeesi on kyllä kieltämättä pienin ja varmasti modernin uitto"lauta" kun siinnä on sähköllä toimiva systeemi: Todella näppärän mäköinen keksintö. Pistä levitykseen. Itse olen käyttänyt yli 35 vuotta samaa uittolautaa ja on toiminut minulle riittävän hyvin. Tuollaiset keksinnöt ovat tervetulleita helpottamaan ja edistämään muutenkin suhteellisen vähenevää talviverkko kalastusta. Jata kehittelyäsi vaan!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe