Kuka tietää millainen laite on jolla saa uitettua verkot jään alle yhdestä avannosta.Sitten narusta nykäisemällä pääsee verkkojata irti.Kertoisitteko,on ollut jossakin lehdessä esittely.Onko kokemuksia käytössä?
Verkot jään alle
6
5370
Vastaukset
- pyynnissä
Jos laitat Härvelin niin sillä saat uitettua verkon. En ole ihan varma uusimmista Härveleistä kuinka paljon siihen sopii narua rummulle. Vanhemmissa sopii yhden verkon verran. Eli uittaessa Härveliä jään alle siitä kuuluu pärinä jota seuraamalla voit paikallistaa Härvelin ja "ongittua" narun jään päälle. Näin saat yhden verkon pyyntiin.
Jos vedät suoraan verkon pyyntiin niin niitä saat kaksi. Mutta seuraavan kerran kun koet verkot ja haluat ne uudelleen pyyntiin niin taas Härveli mukaan.
Sitten on uittolauta. Narua vetämällä uitat laudan jään alle (2 verkon mitta). Sitten naru jään alta ylös ja vedät laudan takaisin avannolle johon olet sitonut toisen narun. Sitomaasi naruun laitat verkon kiinni ja vedät 2 verkkoa pyyntiin.
Olen kalastellu vuosia kummallakin menetelmällä. Kummatkin hyviä. Ja ei kun harjoittelemaan niin homma alkaa pikku hiljaa sujua.
Ps. Kauppojen kalatiskeille ei ole käyttöä ;)- Talviverkottaja
Kyseinen laite on sellainen ettei tarvitse tehdä kuin yksi avanto josta se laite uittaa oliko kolme verkkoa suuntaansa ilman apunaruja ja jättää verkon pään irti.silloin ei tarvitse apulaisia tai apuvälineitä verkkohommissa.Minulla on jo uittolauta mutta nyt on toivoton työ pujottaa verkkonarua kun jään alapinta on rosoinen.
- Kerrostalossa asuva
Yksi, mutta ei välttämättä kaikkein paras keino uittaa verkkonarut jään alle, on käyttää sähköputkea. Jokainen 2.5m putki tulpataan molemmista päistä ja liitetään yhteen tarpeellinen määrä samoilla muovihylsyillä kuin sähköasennustöissäkin. Sopiva putken vahvuus on ehkä 30mm halkaisijaltaan.
Uitto onnistuu hyvin pienestäkin avannosta ja putken saa taipuisana nostettua yhdestä kairanreiästä. Toisaalta taipuisaa putkea on vaikeampi ohjata suoraan kuin puurimoista koottua uittoriukua. Kerrostalossa asuvalle sähköputki on näppärä säilyttää ja koota aina käyttöä varten.
Valkoinen sähköputki näkyy noin 20cm jään läpi. Putken ohjaaminen seuraavalle väliavannolle on joskus ollut vaikeata, mutta kyllä tälläkin verkkonarut jään alle vetää. Olen joskus vetänyt verkot puolen metrin jäilläkin.
En kuitenkaan suosittele sähköputkea vaan ajattelin kokeilla itsekin ensi kerralla uittolautaa. - Captain Nemo
Tein yksinkertaisen "sukellusveneen" tai pikemminkin jään väärällä puolella liukuvan laudan, joka etenee 12V 2.5A karavaanipumpun voimin.
Pumppu on Motonetin halvin uppopumppu :
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=38-6420
Voimansa se saa 12v lipoakusta:
http://www.verticalhobby.com/kauppa/0500-mah-20c-3s1p-111-5c-lataus-p-2844.html
Akku on 50mm viemäriputkenpätkän sisällä, jonka päässä tulpat vedeltä suojassa. Johtojen läpiviennit eristetty silikonilla. Lisäksi pari kirkaslediä, jotka osottavat ylös.
Laitan kuvia kokeilusta (huomenna). Kylpyammeessa laite kulkee todella lujaa.
Laitteelle tuli hintaa alle 30e, mutta väsäämisessä meni päivä. - Captain Nemo
Hyvin pelitti köyden vedossa jään alle. Tässä kuvia rakennelmasta.
Tämän laitteen etu on, että se menee pienestä reiästä (12cm) jään alle ja kulkee lujaa.
http://www.kalakaverit.fi/forum/index.php?topic=295.msg16973;topicseen#msg16973 Vehkeesi on kyllä kieltämättä pienin ja varmasti modernin uitto"lauta" kun siinnä on sähköllä toimiva systeemi: Todella näppärän mäköinen keksintö. Pistä levitykseen. Itse olen käyttänyt yli 35 vuotta samaa uittolautaa ja on toiminut minulle riittävän hyvin. Tuollaiset keksinnöt ovat tervetulleita helpottamaan ja edistämään muutenkin suhteellisen vähenevää talviverkko kalastusta. Jata kehittelyäsi vaan!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä612079Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661708Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811166
- 1281155
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3511109Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3261100