Renkaiden kiristysmomentti

jjp

Olen ostamassa momenttiavainta ja haluaisin tietää renkaiden kiristysmomentin että osaan ostaa oikeanlaisen momenttiavaimen.Mulla on autossa 15 tuumaiset aluvanteet kesäisin ja talvella 15 tuumaiset peltivanteet.T: jponka

45

11984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aluteräs

      kymmenen kiloa eli sata newtonmetriä olen laittanut momentiksi, ovat pysyneet ja saanut tarvittaessa aukikin.

    • momenttiin

      110...120 Nm on hyvä yleisarvo
      muista jälkikiristys pienen ajon jälkeen

      • c52007

        vanteeseen sopiva rengas,on sopiva kireys vanteen ja renkaan välillä. Ei tarvitse tietää,mikä se on.


      • a.sentaja

        Kun kiristetään oikeaan momenttiin, niin mitään jälkikiristyksiä ei tarvita. Jos pultit/mutterit löystyvät ajaessa, niin silloin niitä ei ole alunperinkään kiristetty oikein.


      • momenttiin
        a.sentaja kirjoitti:

        Kun kiristetään oikeaan momenttiin, niin mitään jälkikiristyksiä ei tarvita. Jos pultit/mutterit löystyvät ajaessa, niin silloin niitä ei ole alunperinkään kiristetty oikein.

        "Jos pultit/mutterit löystyvät ajaessa, niin silloin niitä ei ole alunperinkään kiristetty oikein. "
        väärin. eivät löysty ajaessa, vaikka tarviikin KERRAN jälkikiristää.

        kaksi keinoa
        a) vedät niin tiukkaan kuin pulttipyssy jaksaa - ei tarvitse jälkikiristää
        b) vedät momenttiavaimella jotain 110 Nm - kiristät toisen kerran jonkun 10 km ajon jälkeen

        a.sentajana luultavasti toteutat kohtaa a). se on yleistä asennusliikkeissä, koska asiakkaat eivät jälkikiristystä halua tehdä. eli vedetään niin tiukkaan, ettei varmasti löysty.


      • a.sentaja
        momenttiin kirjoitti:

        "Jos pultit/mutterit löystyvät ajaessa, niin silloin niitä ei ole alunperinkään kiristetty oikein. "
        väärin. eivät löysty ajaessa, vaikka tarviikin KERRAN jälkikiristää.

        kaksi keinoa
        a) vedät niin tiukkaan kuin pulttipyssy jaksaa - ei tarvitse jälkikiristää
        b) vedät momenttiavaimella jotain 110 Nm - kiristät toisen kerran jonkun 10 km ajon jälkeen

        a.sentajana luultavasti toteutat kohtaa a). se on yleistä asennusliikkeissä, koska asiakkaat eivät jälkikiristystä halua tehdä. eli vedetään niin tiukkaan, ettei varmasti löysty.

        Usko nyt, että mitään jälkikiristyksiä ei tarvita.

        Jos ostat uuden auton, jossa on tehtaalla asennetut alumiinivanteet, niin tarvitseeko renkaat käydä kiristyttämässä huollossa hetikohta luovutuksen jälkeen?

        Ei tarvitse, koska renkaat on kiinnitetty oikeaan momenttiin.


      • momenttiin
        a.sentaja kirjoitti:

        Usko nyt, että mitään jälkikiristyksiä ei tarvita.

        Jos ostat uuden auton, jossa on tehtaalla asennetut alumiinivanteet, niin tarvitseeko renkaat käydä kiristyttämässä huollossa hetikohta luovutuksen jälkeen?

        Ei tarvitse, koska renkaat on kiinnitetty oikeaan momenttiin.

        ja kerroppas nyt mikä on se sinun oikea momenttisi sitten? 200 Nm?


      • a.sentaja
        momenttiin kirjoitti:

        ja kerroppas nyt mikä on se sinun oikea momenttisi sitten? 200 Nm?

        Perustele ensin miksi pultit ja mutterit pitää jättää ensiksi liian löysälle?


      • momenttiin
        a.sentaja kirjoitti:

        Perustele ensin miksi pultit ja mutterit pitää jättää ensiksi liian löysälle?

        tuo on ihan ohjearvo, ei liian löysä.
        alfamerin kirja nimenomaan antaa arvon 110 Nm minun autolleni.
        ja eräs ammattirengasasentaja sanoi laittavansa aina 120 Nm.

        no, sinun vuorosi.


      • momenttiin
        a.sentaja kirjoitti:

        Perustele ensin miksi pultit ja mutterit pitää jättää ensiksi liian löysälle?

        "ensiksi liian löysälle"
        -et ehkä kykene ymmärtämään, että se kiristetään ensimmäisessä vaiheessa 110 Nm ja noin kymmenen km jälkeen toisessa vaiheessa /sama/ 110 Nm. eli ei ensiksi löysälle ja sitten kireälle...


      • a.sentaja
        momenttiin kirjoitti:

        "ensiksi liian löysälle"
        -et ehkä kykene ymmärtämään, että se kiristetään ensimmäisessä vaiheessa 110 Nm ja noin kymmenen km jälkeen toisessa vaiheessa /sama/ 110 Nm. eli ei ensiksi löysälle ja sitten kireälle...

        Jos kymmenen kilometrin jälkeen kireys on joku muu kuin 110 Nm, niin silloin se ei ole riittävä.

        Kuten jo aikaisemmin totesin, niin miten ihmeessä uusien autojen renkaat pysyvät paikallaan? Ensimmäinen huolto saattaa olla 20-30 tkm:n päässä käyttöönotosta.

        Onko jälkikiristyspelleily joku extremelaji, jossa kisaillaan siitä kuka uskaltaa jättää "ruuvit" löysimmälle?

        Niin ja se oikea momentti? Se on juuri se sama jota auton valmistajakin käyttää.


      • momenttiin
        a.sentaja kirjoitti:

        Jos kymmenen kilometrin jälkeen kireys on joku muu kuin 110 Nm, niin silloin se ei ole riittävä.

        Kuten jo aikaisemmin totesin, niin miten ihmeessä uusien autojen renkaat pysyvät paikallaan? Ensimmäinen huolto saattaa olla 20-30 tkm:n päässä käyttöönotosta.

        Onko jälkikiristyspelleily joku extremelaji, jossa kisaillaan siitä kuka uskaltaa jättää "ruuvit" löysimmälle?

        Niin ja se oikea momentti? Se on juuri se sama jota auton valmistajakin käyttää.

        kiertelet ja kaartelet... aikamoinen tyyppi olet kun et saa sitä arvoa suustasi... aivan turhaa väitellä tästä, sama jos itselle puhuisi.

        se jälkikiristys varmistus, että ne ovat pysyneet tiukassa. muutamat pultit saattavat pyörähtää jonkun neljäsosakierrosta vielä ja ovat kyllä kiinni pysyneet sen jälkeen. ei tarvitse extremetiukalle kiskoa niitä, saa sitten vielä aukikin ilman parin metrin jatkovartta...


      • a.sentaja
        momenttiin kirjoitti:

        kiertelet ja kaartelet... aikamoinen tyyppi olet kun et saa sitä arvoa suustasi... aivan turhaa väitellä tästä, sama jos itselle puhuisi.

        se jälkikiristys varmistus, että ne ovat pysyneet tiukassa. muutamat pultit saattavat pyörähtää jonkun neljäsosakierrosta vielä ja ovat kyllä kiinni pysyneet sen jälkeen. ei tarvitse extremetiukalle kiskoa niitä, saa sitten vielä aukikin ilman parin metrin jatkovartta...

        Ei ole olemassa mitään yhtä "oikeaa" momenttia.

        Pultit eivät pyöri itsestään auki tai kiinni, jos ne kiristetään oikein ja sopivan tiukalle. Aivan kuten uusissa autoissakin.

        Jälkikiristys ei ole missään nimessä tarpeellinen.


      • IJfesio
        a.sentaja kirjoitti:

        Ei ole olemassa mitään yhtä "oikeaa" momenttia.

        Pultit eivät pyöri itsestään auki tai kiinni, jos ne kiristetään oikein ja sopivan tiukalle. Aivan kuten uusissa autoissakin.

        Jälkikiristys ei ole missään nimessä tarpeellinen.

        Muu maailma on suosituksineen väärässä ja sinä oikeassa. Lievaa narsismia havaittavissa =)


      • Kuusikossa
        a.sentaja kirjoitti:

        Ei ole olemassa mitään yhtä "oikeaa" momenttia.

        Pultit eivät pyöri itsestään auki tai kiinni, jos ne kiristetään oikein ja sopivan tiukalle. Aivan kuten uusissa autoissakin.

        Jälkikiristys ei ole missään nimessä tarpeellinen.

        Asentajalle kerrottakoon, että tehtaassa kasattaessa vanne ja pyörännapa ovat putipuhtaat ja ruosteettomat ja muodoltaan virheettömät. Siksi kiristys ei löysty uudessa autossa. Vanhassa autossa väliin jää ruostetta, joka aiheuttaa muodonmuutosta alumiiniseoksessa ja siitä seuraa löystyminen.


      • a.sentaja kirjoitti:

        Kun kiristetään oikeaan momenttiin, niin mitään jälkikiristyksiä ei tarvita. Jos pultit/mutterit löystyvät ajaessa, niin silloin niitä ei ole alunperinkään kiristetty oikein.

        vaikka lepokitka on suurempi kuin liikekitka niin alumiini vanteissa jostain kumman syystä tapahtuu todellista kiristymistä pienen ajon jälkeen vaikka momkentti olisi sama se osoittaa että joku välys siellä vielä pienenee ajon aikana.

        Kun kiristää liikaa niin pultti venyy ja katkeaa kyllä jossain vaiheessa.


      • ;:,,
        a.sentaja kirjoitti:

        Kun kiristetään oikeaan momenttiin, niin mitään jälkikiristyksiä ei tarvita. Jos pultit/mutterit löystyvät ajaessa, niin silloin niitä ei ole alunperinkään kiristetty oikein.

        Aluvanteet ovat tarvikesellaiset, jälkikiristys on suotavaa, mikäli merkkiin kuuluvat alkuperäiset, jälkikiristystä ei tarvita.


      • eerops
        Kuusikossa kirjoitti:

        Asentajalle kerrottakoon, että tehtaassa kasattaessa vanne ja pyörännapa ovat putipuhtaat ja ruosteettomat ja muodoltaan virheettömät. Siksi kiristys ei löysty uudessa autossa. Vanhassa autossa väliin jää ruostetta, joka aiheuttaa muodonmuutosta alumiiniseoksessa ja siitä seuraa löystyminen.

        Tuo on hyvä pointti!


      • ristikko-avain
        ;:,, kirjoitti:

        Aluvanteet ovat tarvikesellaiset, jälkikiristys on suotavaa, mikäli merkkiin kuuluvat alkuperäiset, jälkikiristystä ei tarvita.

        Tarvikkeissa saattaa olla myös ne muoviset keskitysrenkaat. Vaatiiko ne jälkikiristyksen ?


      • Anonyymi
        a.sentaja kirjoitti:

        Jos kymmenen kilometrin jälkeen kireys on joku muu kuin 110 Nm, niin silloin se ei ole riittävä.

        Kuten jo aikaisemmin totesin, niin miten ihmeessä uusien autojen renkaat pysyvät paikallaan? Ensimmäinen huolto saattaa olla 20-30 tkm:n päässä käyttöönotosta.

        Onko jälkikiristyspelleily joku extremelaji, jossa kisaillaan siitä kuka uskaltaa jättää "ruuvit" löysimmälle?

        Niin ja se oikea momentti? Se on juuri se sama jota auton valmistajakin käyttää.

        Sielä voi olla välissä likaa eikä rengas pääse riittävän kireelle


      • Anonyymi
        a.sentaja kirjoitti:

        Ei ole olemassa mitään yhtä "oikeaa" momenttia.

        Pultit eivät pyöri itsestään auki tai kiinni, jos ne kiristetään oikein ja sopivan tiukalle. Aivan kuten uusissa autoissakin.

        Jälkikiristys ei ole missään nimessä tarpeellinen.

        Peltivanteissa jälkikiristys ei ole tarpeen, sillä itse vanne on kuin jousi, joka pitää pultin kireänä. Alumiinivanne ei jousta, vaan jos asennuksessa on jäänyt hiekanjyvä väliin, on sen jauhauduttua pois, pultti vastaavasti löysällä.


    • 15 + 13

      Oikea kiristysmomentti: 90 - 100 Nm peltivanteille ja 120 Nm aluvanteille.

      • pulttipois

        kysymyshän oli renkaiden kiristysmomentista, en minäkään tiedä miten se määritellään mutta ilmanpaineella on varmaan suuri merkitys siihen seikkaan. Ja siihenhän ei todellakaan ole mitään mekaanista avainta, riittää kun on tiedonavain.
        En nyt kuitenkaan mielelläni vaihtaisi puheenaihetta mutta kun aihe oli sopiva näin pyhäpäivälle niin lähellä
        alkuperäistä kysymystä lienee sitten puhua vanteiden kiinnityksestä pyörännapaan jossa sitten kylläkin käytetään ns. momenttiavainta kiristystiukkuuden toteamiseksi joka teräsvanteilla on 90 Nm ja kevytmetallivanteilla 100-110 Nm, pulttikoko ja lujuus vaikuttaa kiristysmomentin suuruuteen, siitä kannattaa ottaa itse selvää, ei tällä palstalla kuitenkaan.


      • ja ristikkkoavain
        pulttipois kirjoitti:

        kysymyshän oli renkaiden kiristysmomentista, en minäkään tiedä miten se määritellään mutta ilmanpaineella on varmaan suuri merkitys siihen seikkaan. Ja siihenhän ei todellakaan ole mitään mekaanista avainta, riittää kun on tiedonavain.
        En nyt kuitenkaan mielelläni vaihtaisi puheenaihetta mutta kun aihe oli sopiva näin pyhäpäivälle niin lähellä
        alkuperäistä kysymystä lienee sitten puhua vanteiden kiinnityksestä pyörännapaan jossa sitten kylläkin käytetään ns. momenttiavainta kiristystiukkuuden toteamiseksi joka teräsvanteilla on 90 Nm ja kevytmetallivanteilla 100-110 Nm, pulttikoko ja lujuus vaikuttaa kiristysmomentin suuruuteen, siitä kannattaa ottaa itse selvää, ei tällä palstalla kuitenkaan.

        Näillä on löytynyt aina oikea momentti kaikkiin vanteisiin. Voihan niitä tietysti tarkastaa momenttiavaimella, mutta se on vähän saamaa hommaa kuin lisäisi autoon öljyä mittaasteikolla varustettu dekantterilasi käsissä.
        Tässä yhteydessä kannattaa kuitenkin varoitella rengasliikkeen "ammattimiehistä", jotka vetää kiinni kaikien autojen vanteen pultit ja mutterit t-ä-y-s-i-l-l-ä. Niitä ei erkkikään avaa tien päällä vaikka tarvetta ilmenisi.


      • Kumiukko76
        ja ristikkkoavain kirjoitti:

        Näillä on löytynyt aina oikea momentti kaikkiin vanteisiin. Voihan niitä tietysti tarkastaa momenttiavaimella, mutta se on vähän saamaa hommaa kuin lisäisi autoon öljyä mittaasteikolla varustettu dekantterilasi käsissä.
        Tässä yhteydessä kannattaa kuitenkin varoitella rengasliikkeen "ammattimiehistä", jotka vetää kiinni kaikien autojen vanteen pultit ja mutterit t-ä-y-s-i-l-l-ä. Niitä ei erkkikään avaa tien päällä vaikka tarvetta ilmenisi.

        ...ei KAIKISSA rengasliikkeissä toimita noin...kannattaisi mennä ASIANTUNTEVAAN liikkeeseen!!!


      • r löysä
        Kumiukko76 kirjoitti:

        ...ei KAIKISSA rengasliikkeissä toimita noin...kannattaisi mennä ASIANTUNTEVAAN liikkeeseen!!!

        Mistä mallikko erottaa hyvän liikeen noista "repa löysä" liikkeen sepistä


      • pitää oikeasti
        r löysä kirjoitti:

        Mistä mallikko erottaa hyvän liikeen noista "repa löysä" liikkeen sepistä

        jälkikiristää..Ei kestä hajoamatta niin tiukalle vääntöä, ettei tarvitsisi. Peltivanteet kestää, siksi niitä ei tarvitse jälkikiristää.


      • Nimimerkki c
        pitää oikeasti kirjoitti:

        jälkikiristää..Ei kestä hajoamatta niin tiukalle vääntöä, ettei tarvitsisi. Peltivanteet kestää, siksi niitä ei tarvitse jälkikiristää.

        Ei kannata pultteihin/muttereihin pistää mitään rasvaa, koska sitä varmemmin ne pysyvät kiinni kun ruoste oikein maksimoi kierteiden kitkavoiman. Vielä entistä mukavemmin kun ruostuvat oikein kunnolla kiinni.


      • Kesäpojat_asialla
        ja ristikkkoavain kirjoitti:

        Näillä on löytynyt aina oikea momentti kaikkiin vanteisiin. Voihan niitä tietysti tarkastaa momenttiavaimella, mutta se on vähän saamaa hommaa kuin lisäisi autoon öljyä mittaasteikolla varustettu dekantterilasi käsissä.
        Tässä yhteydessä kannattaa kuitenkin varoitella rengasliikkeen "ammattimiehistä", jotka vetää kiinni kaikien autojen vanteen pultit ja mutterit t-ä-y-s-i-l-l-ä. Niitä ei erkkikään avaa tien päällä vaikka tarvetta ilmenisi.

        Sivusta seurattuna rengasliikkeessä. Kyseessä yhden renkaan paikkaus. Pultit kiristetiin pulttikoneella paikoilleen, jonka jälkeen "tarkistettiin" momenttiavaimella kireys. Yksikään pultti ei kiristynyt lisää. En itse antaisi tämän liikkeen "ammattimiesten" kiristää autoni pultteja.


      • Anonyymi
        Kesäpojat_asialla kirjoitti:

        Sivusta seurattuna rengasliikkeessä. Kyseessä yhden renkaan paikkaus. Pultit kiristetiin pulttikoneella paikoilleen, jonka jälkeen "tarkistettiin" momenttiavaimella kireys. Yksikään pultti ei kiristynyt lisää. En itse antaisi tämän liikkeen "ammattimiesten" kiristää autoni pultteja.

        Oliko pulttikoneessa momenttitanko hylsyn ja koneen välissä? Jos oli, niin ei sillä koneella saa pultteja kuin sopivan kireälle. Tietysti jälkitarkastus on aina paikallaan.


    • 110-120 henkilö auton säätö 100-200 kilsan jälkeen kun teet kiristyksen niin kaikki on ok :)
      vw portteri 160-170 :)

      • mutta?

        Aika sekavaa tuo kirjoituksesi, mutta miksi helvetissä ajat 100-200 km löysin mutterein?


      • mutta? kirjoitti:

        Aika sekavaa tuo kirjoituksesi, mutta miksi helvetissä ajat 100-200 km löysin mutterein?

        ...sellainen avain millä voit tarkistaa oman autosi (mutterit/pultit) kireydeltään oikeiksi... Toki ASIANTUNTEVA Rengasliike sen tekee ILMAISEKSI!


      • joo pa joo
        t.konttila kirjoitti:

        ...sellainen avain millä voit tarkistaa oman autosi (mutterit/pultit) kireydeltään oikeiksi... Toki ASIANTUNTEVA Rengasliike sen tekee ILMAISEKSI!

        Meidän kyliltä on matkaa varsinaisiin rengasliikkeisiin yli 50 km, joten pultit ehtivät pudota pois jo ennen niihin pääsyä.


    • Lukutaito

      ohjekirja tuon asian kertoo.

    • runslikeadeere

      Alumiinivanteet on hyvä jälkikiristää metallin pehmeyden ja elämisen vuoksi. Peltivanteet ei niinkään tätä tarvitse, momenttihan toki riippuu siitä että mitä materiaalia pultti on, mikä kierre, minkä kokoinen, mitkä voimat pulttiin vaikuttavat. Momenttiin vetäessä pulttia käytännössä venytetään jolloin maksimoidaan kierteiden pito toisiaan vasten. Ylikiristys venyttää pulttia enemmän joka pehmeissä pulteissa vaikuttaa niiden kestävyyteen. Tästä ei kylläkään ole huolta autoissa vaan esim. traktoreissa ja muissa työkoneissa.

      Turha vetää kiinni enempää kuin on riittävä
      110-120Nm

    • dghgdhdgh

      Mutteripyssyllä pienempi momentti jos jokin 600 newtonin.Halppiksella voi taas täräyttää suoraan kiinni.Helpoin momentti kun jatkovarsi avaimella ne kromatut Kiinalaiset sopivalla voimalla kiristää ja sillä hyvä.

    • kirjaohje

      Ohjekirja sanoi Toyotalle 103Nm laitoin kuitenkin 110Nm. Yleisohje on kait tuo 110-120Nm. Tämä siis peltivanteelle.

      • Klougeri

        Mihin ihmeeseen noita palvottuja momentteja ja avaimia tarvitaan???? Kyllä aina pärjää ristikkoavaimella, esimerkiksi.
        Sen nyt tuntee käsissään milloin ovat riittävän napakasti kiinni.


      • oikea-momentti

        Kun sellaisella ristikolla kiristää kevyesti, niin aina ovat pysyneet ilman jälkikiristyksiä ja momenttiavaimia. Saa myös tien päällä auki, jos rengas vaikka puhkeaa.


      • vaahdot.sisään
        oikea-momentti kirjoitti:

        Kun sellaisella ristikolla kiristää kevyesti, niin aina ovat pysyneet ilman jälkikiristyksiä ja momenttiavaimia. Saa myös tien päällä auki, jos rengas vaikka puhkeaa.

        Mitä iloa on saada tienpäällä auki kun ei ole varapyörää.


    • paineet.kohillaan

      Ihan summittaisesti heitettynä niin 2-3 baaria on sopiva paine kun pitää renkaat paikallaan. Autokohtaisesti paine vaihtelee rengaskoon ja kuormituksen mukaan.

    • PerseEdelläPuuhunMars

      Juu aina kannattaa ihan periaatteesta tehdä toisin kuin suositellaan. Väärät paperit paineet, momentit ja öljyt niin tuntee itsensä luomakunnan herraksi ja tietäväiseksi neroksi.

      • omalla-järjellä

        Merkonomipoikien kannattaa tehdä tarkasti ohjekirjan mukaan, mutta aikuiset miehet tietää, mikä on riittävän hyvä laatuinen rengas tai öljyluokitus kuhunkin autoon..
        Ei tarvitse aina olla se kallein testivoittaja, kun puolet halvemmallakin pärjää hyvin.


      • Anonyymi
        omalla-järjellä kirjoitti:

        Merkonomipoikien kannattaa tehdä tarkasti ohjekirjan mukaan, mutta aikuiset miehet tietää, mikä on riittävän hyvä laatuinen rengas tai öljyluokitus kuhunkin autoon..
        Ei tarvitse aina olla se kallein testivoittaja, kun puolet halvemmallakin pärjää hyvin.

        Juu, kyllä "aikuikuiset miehet" ovat niin tietävineen varsinkin öljyasiat kun kerran on ollut tietynmerkkiset renkaat, niin ne on aina parhaat jne...ja sitten ajetaan Toyotalla kun se on paras, hihii!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      226
      1983
    2. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1362
    3. Minkälainen ihminen

      kaivattusi on?
      Ikävä
      91
      1293
    4. Kohuttu Iida Vainio mursi hiljaisuuden -Näin raskaus vaikutti Farmi-kuvauksissa: "Saattoi ruveta..."

      Ihanaa odotusta, tsemppiä ja voimia Iida! Iida Vainio ja Archie Cruz eli Arttu Kuosmanen asuvat yhdessä Helsingissä ja o
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1209
    5. Avoin kirje sinulle

      Rakas, Kirjoitan sinulle nyt, vaikka sanat tuntuvat niin vaatimattomilta siihen, mitä sydämeni on kantanut sisällään ni
      Ikävä
      29
      940
    6. Mitä mies teet

      näin iltasella? 👾
      Ikävä
      53
      801
    7. Sullahan oli ihan valtavat t...., nainen

      Aivan suunnattomat ja hyvin muodostuneet. Luulisi että olisit uskaltanut tehdä selvän aloitteen jos jotain haluat. Miksi
      Ikävä
      55
      800
    8. Nainen, jos luet kirjoituksiani

      niin sano minulle jotain?
      Ikävä
      49
      776
    9. Numerosi 3. ja 4.

      viimeinen numero. Ei uskalla muuten.
      Ikävä
      38
      736
    10. On ikävä häntä

      Ollut pitkän aikaa
      Ikävä
      37
      724
    Aihe