Olen ostamassa momenttiavainta ja haluaisin tietää renkaiden kiristysmomentin että osaan ostaa oikeanlaisen momenttiavaimen.Mulla on autossa 15 tuumaiset aluvanteet kesäisin ja talvella 15 tuumaiset peltivanteet.T: jponka
Renkaiden kiristysmomentti
45
12344
Vastaukset
- aluteräs
kymmenen kiloa eli sata newtonmetriä olen laittanut momentiksi, ovat pysyneet ja saanut tarvittaessa aukikin.
- momenttiin
110...120 Nm on hyvä yleisarvo
muista jälkikiristys pienen ajon jälkeen- c52007
vanteeseen sopiva rengas,on sopiva kireys vanteen ja renkaan välillä. Ei tarvitse tietää,mikä se on.
- a.sentaja
Kun kiristetään oikeaan momenttiin, niin mitään jälkikiristyksiä ei tarvita. Jos pultit/mutterit löystyvät ajaessa, niin silloin niitä ei ole alunperinkään kiristetty oikein.
- momenttiin
a.sentaja kirjoitti:
Kun kiristetään oikeaan momenttiin, niin mitään jälkikiristyksiä ei tarvita. Jos pultit/mutterit löystyvät ajaessa, niin silloin niitä ei ole alunperinkään kiristetty oikein.
"Jos pultit/mutterit löystyvät ajaessa, niin silloin niitä ei ole alunperinkään kiristetty oikein. "
väärin. eivät löysty ajaessa, vaikka tarviikin KERRAN jälkikiristää.
kaksi keinoa
a) vedät niin tiukkaan kuin pulttipyssy jaksaa - ei tarvitse jälkikiristää
b) vedät momenttiavaimella jotain 110 Nm - kiristät toisen kerran jonkun 10 km ajon jälkeen
a.sentajana luultavasti toteutat kohtaa a). se on yleistä asennusliikkeissä, koska asiakkaat eivät jälkikiristystä halua tehdä. eli vedetään niin tiukkaan, ettei varmasti löysty. - a.sentaja
momenttiin kirjoitti:
"Jos pultit/mutterit löystyvät ajaessa, niin silloin niitä ei ole alunperinkään kiristetty oikein. "
väärin. eivät löysty ajaessa, vaikka tarviikin KERRAN jälkikiristää.
kaksi keinoa
a) vedät niin tiukkaan kuin pulttipyssy jaksaa - ei tarvitse jälkikiristää
b) vedät momenttiavaimella jotain 110 Nm - kiristät toisen kerran jonkun 10 km ajon jälkeen
a.sentajana luultavasti toteutat kohtaa a). se on yleistä asennusliikkeissä, koska asiakkaat eivät jälkikiristystä halua tehdä. eli vedetään niin tiukkaan, ettei varmasti löysty.Usko nyt, että mitään jälkikiristyksiä ei tarvita.
Jos ostat uuden auton, jossa on tehtaalla asennetut alumiinivanteet, niin tarvitseeko renkaat käydä kiristyttämässä huollossa hetikohta luovutuksen jälkeen?
Ei tarvitse, koska renkaat on kiinnitetty oikeaan momenttiin. - momenttiin
a.sentaja kirjoitti:
Usko nyt, että mitään jälkikiristyksiä ei tarvita.
Jos ostat uuden auton, jossa on tehtaalla asennetut alumiinivanteet, niin tarvitseeko renkaat käydä kiristyttämässä huollossa hetikohta luovutuksen jälkeen?
Ei tarvitse, koska renkaat on kiinnitetty oikeaan momenttiin.ja kerroppas nyt mikä on se sinun oikea momenttisi sitten? 200 Nm?
- a.sentaja
momenttiin kirjoitti:
ja kerroppas nyt mikä on se sinun oikea momenttisi sitten? 200 Nm?
Perustele ensin miksi pultit ja mutterit pitää jättää ensiksi liian löysälle?
- momenttiin
a.sentaja kirjoitti:
Perustele ensin miksi pultit ja mutterit pitää jättää ensiksi liian löysälle?
tuo on ihan ohjearvo, ei liian löysä.
alfamerin kirja nimenomaan antaa arvon 110 Nm minun autolleni.
ja eräs ammattirengasasentaja sanoi laittavansa aina 120 Nm.
no, sinun vuorosi. - momenttiin
a.sentaja kirjoitti:
Perustele ensin miksi pultit ja mutterit pitää jättää ensiksi liian löysälle?
"ensiksi liian löysälle"
-et ehkä kykene ymmärtämään, että se kiristetään ensimmäisessä vaiheessa 110 Nm ja noin kymmenen km jälkeen toisessa vaiheessa /sama/ 110 Nm. eli ei ensiksi löysälle ja sitten kireälle... - a.sentaja
momenttiin kirjoitti:
"ensiksi liian löysälle"
-et ehkä kykene ymmärtämään, että se kiristetään ensimmäisessä vaiheessa 110 Nm ja noin kymmenen km jälkeen toisessa vaiheessa /sama/ 110 Nm. eli ei ensiksi löysälle ja sitten kireälle...Jos kymmenen kilometrin jälkeen kireys on joku muu kuin 110 Nm, niin silloin se ei ole riittävä.
Kuten jo aikaisemmin totesin, niin miten ihmeessä uusien autojen renkaat pysyvät paikallaan? Ensimmäinen huolto saattaa olla 20-30 tkm:n päässä käyttöönotosta.
Onko jälkikiristyspelleily joku extremelaji, jossa kisaillaan siitä kuka uskaltaa jättää "ruuvit" löysimmälle?
Niin ja se oikea momentti? Se on juuri se sama jota auton valmistajakin käyttää. - momenttiin
a.sentaja kirjoitti:
Jos kymmenen kilometrin jälkeen kireys on joku muu kuin 110 Nm, niin silloin se ei ole riittävä.
Kuten jo aikaisemmin totesin, niin miten ihmeessä uusien autojen renkaat pysyvät paikallaan? Ensimmäinen huolto saattaa olla 20-30 tkm:n päässä käyttöönotosta.
Onko jälkikiristyspelleily joku extremelaji, jossa kisaillaan siitä kuka uskaltaa jättää "ruuvit" löysimmälle?
Niin ja se oikea momentti? Se on juuri se sama jota auton valmistajakin käyttää.kiertelet ja kaartelet... aikamoinen tyyppi olet kun et saa sitä arvoa suustasi... aivan turhaa väitellä tästä, sama jos itselle puhuisi.
se jälkikiristys varmistus, että ne ovat pysyneet tiukassa. muutamat pultit saattavat pyörähtää jonkun neljäsosakierrosta vielä ja ovat kyllä kiinni pysyneet sen jälkeen. ei tarvitse extremetiukalle kiskoa niitä, saa sitten vielä aukikin ilman parin metrin jatkovartta... - a.sentaja
momenttiin kirjoitti:
kiertelet ja kaartelet... aikamoinen tyyppi olet kun et saa sitä arvoa suustasi... aivan turhaa väitellä tästä, sama jos itselle puhuisi.
se jälkikiristys varmistus, että ne ovat pysyneet tiukassa. muutamat pultit saattavat pyörähtää jonkun neljäsosakierrosta vielä ja ovat kyllä kiinni pysyneet sen jälkeen. ei tarvitse extremetiukalle kiskoa niitä, saa sitten vielä aukikin ilman parin metrin jatkovartta...Ei ole olemassa mitään yhtä "oikeaa" momenttia.
Pultit eivät pyöri itsestään auki tai kiinni, jos ne kiristetään oikein ja sopivan tiukalle. Aivan kuten uusissa autoissakin.
Jälkikiristys ei ole missään nimessä tarpeellinen. - IJfesio
a.sentaja kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään yhtä "oikeaa" momenttia.
Pultit eivät pyöri itsestään auki tai kiinni, jos ne kiristetään oikein ja sopivan tiukalle. Aivan kuten uusissa autoissakin.
Jälkikiristys ei ole missään nimessä tarpeellinen.Muu maailma on suosituksineen väärässä ja sinä oikeassa. Lievaa narsismia havaittavissa =)
- Kuusikossa
a.sentaja kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään yhtä "oikeaa" momenttia.
Pultit eivät pyöri itsestään auki tai kiinni, jos ne kiristetään oikein ja sopivan tiukalle. Aivan kuten uusissa autoissakin.
Jälkikiristys ei ole missään nimessä tarpeellinen.Asentajalle kerrottakoon, että tehtaassa kasattaessa vanne ja pyörännapa ovat putipuhtaat ja ruosteettomat ja muodoltaan virheettömät. Siksi kiristys ei löysty uudessa autossa. Vanhassa autossa väliin jää ruostetta, joka aiheuttaa muodonmuutosta alumiiniseoksessa ja siitä seuraa löystyminen.
a.sentaja kirjoitti:
Kun kiristetään oikeaan momenttiin, niin mitään jälkikiristyksiä ei tarvita. Jos pultit/mutterit löystyvät ajaessa, niin silloin niitä ei ole alunperinkään kiristetty oikein.
vaikka lepokitka on suurempi kuin liikekitka niin alumiini vanteissa jostain kumman syystä tapahtuu todellista kiristymistä pienen ajon jälkeen vaikka momkentti olisi sama se osoittaa että joku välys siellä vielä pienenee ajon aikana.
Kun kiristää liikaa niin pultti venyy ja katkeaa kyllä jossain vaiheessa.- ;:,,
a.sentaja kirjoitti:
Kun kiristetään oikeaan momenttiin, niin mitään jälkikiristyksiä ei tarvita. Jos pultit/mutterit löystyvät ajaessa, niin silloin niitä ei ole alunperinkään kiristetty oikein.
Aluvanteet ovat tarvikesellaiset, jälkikiristys on suotavaa, mikäli merkkiin kuuluvat alkuperäiset, jälkikiristystä ei tarvita.
- eerops
Kuusikossa kirjoitti:
Asentajalle kerrottakoon, että tehtaassa kasattaessa vanne ja pyörännapa ovat putipuhtaat ja ruosteettomat ja muodoltaan virheettömät. Siksi kiristys ei löysty uudessa autossa. Vanhassa autossa väliin jää ruostetta, joka aiheuttaa muodonmuutosta alumiiniseoksessa ja siitä seuraa löystyminen.
Tuo on hyvä pointti!
- ristikko-avain
;:,, kirjoitti:
Aluvanteet ovat tarvikesellaiset, jälkikiristys on suotavaa, mikäli merkkiin kuuluvat alkuperäiset, jälkikiristystä ei tarvita.
Tarvikkeissa saattaa olla myös ne muoviset keskitysrenkaat. Vaatiiko ne jälkikiristyksen ?
- Anonyymi
a.sentaja kirjoitti:
Jos kymmenen kilometrin jälkeen kireys on joku muu kuin 110 Nm, niin silloin se ei ole riittävä.
Kuten jo aikaisemmin totesin, niin miten ihmeessä uusien autojen renkaat pysyvät paikallaan? Ensimmäinen huolto saattaa olla 20-30 tkm:n päässä käyttöönotosta.
Onko jälkikiristyspelleily joku extremelaji, jossa kisaillaan siitä kuka uskaltaa jättää "ruuvit" löysimmälle?
Niin ja se oikea momentti? Se on juuri se sama jota auton valmistajakin käyttää.Sielä voi olla välissä likaa eikä rengas pääse riittävän kireelle
- Anonyymi
a.sentaja kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään yhtä "oikeaa" momenttia.
Pultit eivät pyöri itsestään auki tai kiinni, jos ne kiristetään oikein ja sopivan tiukalle. Aivan kuten uusissa autoissakin.
Jälkikiristys ei ole missään nimessä tarpeellinen.Peltivanteissa jälkikiristys ei ole tarpeen, sillä itse vanne on kuin jousi, joka pitää pultin kireänä. Alumiinivanne ei jousta, vaan jos asennuksessa on jäänyt hiekanjyvä väliin, on sen jauhauduttua pois, pultti vastaavasti löysällä.
- 15 + 13
Oikea kiristysmomentti: 90 - 100 Nm peltivanteille ja 120 Nm aluvanteille.
- pulttipois
kysymyshän oli renkaiden kiristysmomentista, en minäkään tiedä miten se määritellään mutta ilmanpaineella on varmaan suuri merkitys siihen seikkaan. Ja siihenhän ei todellakaan ole mitään mekaanista avainta, riittää kun on tiedonavain.
En nyt kuitenkaan mielelläni vaihtaisi puheenaihetta mutta kun aihe oli sopiva näin pyhäpäivälle niin lähellä
alkuperäistä kysymystä lienee sitten puhua vanteiden kiinnityksestä pyörännapaan jossa sitten kylläkin käytetään ns. momenttiavainta kiristystiukkuuden toteamiseksi joka teräsvanteilla on 90 Nm ja kevytmetallivanteilla 100-110 Nm, pulttikoko ja lujuus vaikuttaa kiristysmomentin suuruuteen, siitä kannattaa ottaa itse selvää, ei tällä palstalla kuitenkaan. - ja ristikkkoavain
pulttipois kirjoitti:
kysymyshän oli renkaiden kiristysmomentista, en minäkään tiedä miten se määritellään mutta ilmanpaineella on varmaan suuri merkitys siihen seikkaan. Ja siihenhän ei todellakaan ole mitään mekaanista avainta, riittää kun on tiedonavain.
En nyt kuitenkaan mielelläni vaihtaisi puheenaihetta mutta kun aihe oli sopiva näin pyhäpäivälle niin lähellä
alkuperäistä kysymystä lienee sitten puhua vanteiden kiinnityksestä pyörännapaan jossa sitten kylläkin käytetään ns. momenttiavainta kiristystiukkuuden toteamiseksi joka teräsvanteilla on 90 Nm ja kevytmetallivanteilla 100-110 Nm, pulttikoko ja lujuus vaikuttaa kiristysmomentin suuruuteen, siitä kannattaa ottaa itse selvää, ei tällä palstalla kuitenkaan.Näillä on löytynyt aina oikea momentti kaikkiin vanteisiin. Voihan niitä tietysti tarkastaa momenttiavaimella, mutta se on vähän saamaa hommaa kuin lisäisi autoon öljyä mittaasteikolla varustettu dekantterilasi käsissä.
Tässä yhteydessä kannattaa kuitenkin varoitella rengasliikkeen "ammattimiehistä", jotka vetää kiinni kaikien autojen vanteen pultit ja mutterit t-ä-y-s-i-l-l-ä. Niitä ei erkkikään avaa tien päällä vaikka tarvetta ilmenisi. - Kumiukko76
ja ristikkkoavain kirjoitti:
Näillä on löytynyt aina oikea momentti kaikkiin vanteisiin. Voihan niitä tietysti tarkastaa momenttiavaimella, mutta se on vähän saamaa hommaa kuin lisäisi autoon öljyä mittaasteikolla varustettu dekantterilasi käsissä.
Tässä yhteydessä kannattaa kuitenkin varoitella rengasliikkeen "ammattimiehistä", jotka vetää kiinni kaikien autojen vanteen pultit ja mutterit t-ä-y-s-i-l-l-ä. Niitä ei erkkikään avaa tien päällä vaikka tarvetta ilmenisi....ei KAIKISSA rengasliikkeissä toimita noin...kannattaisi mennä ASIANTUNTEVAAN liikkeeseen!!!
- r löysä
Kumiukko76 kirjoitti:
...ei KAIKISSA rengasliikkeissä toimita noin...kannattaisi mennä ASIANTUNTEVAAN liikkeeseen!!!
Mistä mallikko erottaa hyvän liikeen noista "repa löysä" liikkeen sepistä
- pitää oikeasti
r löysä kirjoitti:
Mistä mallikko erottaa hyvän liikeen noista "repa löysä" liikkeen sepistä
jälkikiristää..Ei kestä hajoamatta niin tiukalle vääntöä, ettei tarvitsisi. Peltivanteet kestää, siksi niitä ei tarvitse jälkikiristää.
- Nimimerkki c
pitää oikeasti kirjoitti:
jälkikiristää..Ei kestä hajoamatta niin tiukalle vääntöä, ettei tarvitsisi. Peltivanteet kestää, siksi niitä ei tarvitse jälkikiristää.
Ei kannata pultteihin/muttereihin pistää mitään rasvaa, koska sitä varmemmin ne pysyvät kiinni kun ruoste oikein maksimoi kierteiden kitkavoiman. Vielä entistä mukavemmin kun ruostuvat oikein kunnolla kiinni.
- Kesäpojat_asialla
ja ristikkkoavain kirjoitti:
Näillä on löytynyt aina oikea momentti kaikkiin vanteisiin. Voihan niitä tietysti tarkastaa momenttiavaimella, mutta se on vähän saamaa hommaa kuin lisäisi autoon öljyä mittaasteikolla varustettu dekantterilasi käsissä.
Tässä yhteydessä kannattaa kuitenkin varoitella rengasliikkeen "ammattimiehistä", jotka vetää kiinni kaikien autojen vanteen pultit ja mutterit t-ä-y-s-i-l-l-ä. Niitä ei erkkikään avaa tien päällä vaikka tarvetta ilmenisi.Sivusta seurattuna rengasliikkeessä. Kyseessä yhden renkaan paikkaus. Pultit kiristetiin pulttikoneella paikoilleen, jonka jälkeen "tarkistettiin" momenttiavaimella kireys. Yksikään pultti ei kiristynyt lisää. En itse antaisi tämän liikkeen "ammattimiesten" kiristää autoni pultteja.
- Anonyymi
Kesäpojat_asialla kirjoitti:
Sivusta seurattuna rengasliikkeessä. Kyseessä yhden renkaan paikkaus. Pultit kiristetiin pulttikoneella paikoilleen, jonka jälkeen "tarkistettiin" momenttiavaimella kireys. Yksikään pultti ei kiristynyt lisää. En itse antaisi tämän liikkeen "ammattimiesten" kiristää autoni pultteja.
Oliko pulttikoneessa momenttitanko hylsyn ja koneen välissä? Jos oli, niin ei sillä koneella saa pultteja kuin sopivan kireälle. Tietysti jälkitarkastus on aina paikallaan.
110-120 henkilö auton säätö 100-200 kilsan jälkeen kun teet kiristyksen niin kaikki on ok :)
vw portteri 160-170 :)- mutta?
Aika sekavaa tuo kirjoituksesi, mutta miksi helvetissä ajat 100-200 km löysin mutterein?
mutta? kirjoitti:
Aika sekavaa tuo kirjoituksesi, mutta miksi helvetissä ajat 100-200 km löysin mutterein?
...sellainen avain millä voit tarkistaa oman autosi (mutterit/pultit) kireydeltään oikeiksi... Toki ASIANTUNTEVA Rengasliike sen tekee ILMAISEKSI!
- joo pa joo
t.konttila kirjoitti:
...sellainen avain millä voit tarkistaa oman autosi (mutterit/pultit) kireydeltään oikeiksi... Toki ASIANTUNTEVA Rengasliike sen tekee ILMAISEKSI!
Meidän kyliltä on matkaa varsinaisiin rengasliikkeisiin yli 50 km, joten pultit ehtivät pudota pois jo ennen niihin pääsyä.
- Lukutaito
ohjekirja tuon asian kertoo.
- runslikeadeere
Alumiinivanteet on hyvä jälkikiristää metallin pehmeyden ja elämisen vuoksi. Peltivanteet ei niinkään tätä tarvitse, momenttihan toki riippuu siitä että mitä materiaalia pultti on, mikä kierre, minkä kokoinen, mitkä voimat pulttiin vaikuttavat. Momenttiin vetäessä pulttia käytännössä venytetään jolloin maksimoidaan kierteiden pito toisiaan vasten. Ylikiristys venyttää pulttia enemmän joka pehmeissä pulteissa vaikuttaa niiden kestävyyteen. Tästä ei kylläkään ole huolta autoissa vaan esim. traktoreissa ja muissa työkoneissa.
Turha vetää kiinni enempää kuin on riittävä
110-120Nm - dghgdhdgh
Mutteripyssyllä pienempi momentti jos jokin 600 newtonin.Halppiksella voi taas täräyttää suoraan kiinni.Helpoin momentti kun jatkovarsi avaimella ne kromatut Kiinalaiset sopivalla voimalla kiristää ja sillä hyvä.
- kirjaohje
Ohjekirja sanoi Toyotalle 103Nm laitoin kuitenkin 110Nm. Yleisohje on kait tuo 110-120Nm. Tämä siis peltivanteelle.
- Klougeri
Mihin ihmeeseen noita palvottuja momentteja ja avaimia tarvitaan???? Kyllä aina pärjää ristikkoavaimella, esimerkiksi.
Sen nyt tuntee käsissään milloin ovat riittävän napakasti kiinni. - oikea-momentti
Kun sellaisella ristikolla kiristää kevyesti, niin aina ovat pysyneet ilman jälkikiristyksiä ja momenttiavaimia. Saa myös tien päällä auki, jos rengas vaikka puhkeaa.
- vaahdot.sisään
oikea-momentti kirjoitti:
Kun sellaisella ristikolla kiristää kevyesti, niin aina ovat pysyneet ilman jälkikiristyksiä ja momenttiavaimia. Saa myös tien päällä auki, jos rengas vaikka puhkeaa.
Mitä iloa on saada tienpäällä auki kun ei ole varapyörää.
- paineet.kohillaan
Ihan summittaisesti heitettynä niin 2-3 baaria on sopiva paine kun pitää renkaat paikallaan. Autokohtaisesti paine vaihtelee rengaskoon ja kuormituksen mukaan.
- PerseEdelläPuuhunMars
Juu aina kannattaa ihan periaatteesta tehdä toisin kuin suositellaan. Väärät paperit paineet, momentit ja öljyt niin tuntee itsensä luomakunnan herraksi ja tietäväiseksi neroksi.
- omalla-järjellä
Merkonomipoikien kannattaa tehdä tarkasti ohjekirjan mukaan, mutta aikuiset miehet tietää, mikä on riittävän hyvä laatuinen rengas tai öljyluokitus kuhunkin autoon..
Ei tarvitse aina olla se kallein testivoittaja, kun puolet halvemmallakin pärjää hyvin. - Anonyymi
omalla-järjellä kirjoitti:
Merkonomipoikien kannattaa tehdä tarkasti ohjekirjan mukaan, mutta aikuiset miehet tietää, mikä on riittävän hyvä laatuinen rengas tai öljyluokitus kuhunkin autoon..
Ei tarvitse aina olla se kallein testivoittaja, kun puolet halvemmallakin pärjää hyvin.Juu, kyllä "aikuikuiset miehet" ovat niin tietävineen varsinkin öljyasiat kun kerran on ollut tietynmerkkiset renkaat, niin ne on aina parhaat jne...ja sitten ajetaan Toyotalla kun se on paras, hihii!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72498- 1161709
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill371449Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221318Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641272- 1461240
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1511209- 521178
- 571103
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.47995