Autonkorjaamisen kalleus

Korjausmies

Turhaa kätisette auton huollon ja korjaamisen kalleudesta. Ja osien turhista vaihdoista. Autokorjaamo on yritys siinä missä muutkin. Kuluja on. Merkkihuollon erikoistyökalut maksaa 25000€ ja korjaajien palkat päälle. Verot pitää maksaa. Korjaamokiinteistö voi maksaa autonostureineen 250000€. Kun tuntihinta on 77€ ja jokainen korjaaja voi tehä urakoituna työveloituksia keskimäärin 14-tuntia 8-tunnin työpäivässä, niin se on 14 * 77€. Tarvikkeista tulee vaan 45%:tia voittoa. Liikevaihtoa pitää olla tarpeeksi paljon. Lisäksi kymmenen korjaajan korjaamon pitää tuottaa omistajalle 100000€ kuussa voittoa, että omistaja pysyy tyytyväisenä ja yritys plussalla. Sama menetelmä on kuitenkin alalla kuin alalla, että voittoa pitää pystyä tekemään.

22

2827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KIKI.

      OTETAAN VAIKKAPA FIAT DUCATO, JOSTA LAUKESI STARTTIMOOTTORI, AUTOKESKUKSESSA STARTTI OLISI MAKSANUT NOIN 720 EUROA, JA TÖINEEN KOKO HOMMA OLISI OLLUT NOIN 850 EUROA (KYLLÄ, KYSYIN ARVION OIKEASTI) NO MINÄPÄ MENIN MOTONETTIIN, OSTIN STARTTIMOOTTORIN 199 EUROLLA (TOSIN PITI MAKSAA 50€ "PANTTI" KOSKA EI OLLUT VANHAA MUKANA, KOSKA MYYVÄT "VAIHTOTUOTTEINA" TMS) JOTA PITI KYLLÄ MUUTAMA PÄIVÄ ODOTELLA, KOSKA EI VARASTOSTA SUORAAN LÖYTYNY, NO SITTEN HINASIN AUTON IHAN VIRALLISELLA ULKOMAALAISTAUSTAISTEN HENKILÖIDEN KORJAAMOLLE, JA AUTO OLI KORJAAMOLLA NOIN TUNNIN, JA HE OTTIVAT TYÖSTÄ TASAN 30 EUROA, JA SITTEN VIELÄ PALAUTIN VANHAN LATURIN MOTONETTIIN, JA SAIN SEN 50€ TAKAISIN.

      ELI SÄÄSTIN LÄHES 500 EUROA, NÄKEMÄLLÄ VÄHÄN, SIIS VÄHÄN VAIVAA.

      SAMATEN KUN OMAAN STILOON PITI VAIHTAA KYTKIN (EDELLINEN OMISTAJAMUMMO OLI POLTTANUT PASKAKSI) NIIN TARKKOJA HINTOJA EN MUISTA, AIKAA SEN VERRAN NIIN HINTA OLI KUITENKIN MYÖS NOIN 400€ HALVEMPI KUIN DELSASSA, JA LISÄKSI VIELÄ VAIHDELAATIKON JA KYTKIMEN VÄLINEN STEFA TULI VAIHTAA (JOKA ON VAIHDELAATIKON SISÄLLÄ) JA VENÄLÄINEN OTTI TÄSTÄ "LISÄHOMMASTA" JOKU 20€ YLIMÄÄRÄISTÄ, ELI TODELLINEN HINTAERO DELTAAN OLISI SAATTANUT OLLA JOPA 500-600€

      SAMATEN ESIM PUNTON JAKOHIHNAN/VESIPUMPUN VAIHDOSTA (ON KYLLÄ PIRUN HELPPO TYÖ) OTTI PIKKUPAJA 50€

      JOTEN KYLLÄ NIISSÄ HINNOISSA ON SITÄ ILMAAN AIKAS RAJUSTI, JOS TOSIAAN JOKU OTTAA 77€/H JA VENÄLÄISET 20-30€/H RIIPPUEN TYÖN "PASKAMAISUUDESTA", MUTTA TOSIN, VENÄLÄISILLÄ EI OLE KAHVIHUONETTA JOSSA ON AULUTELKKARIT JA LEHTIÄ, HEILLÄ EI MYÖSKÄÄN OLE SIJAISAUTO TAI HINAUSPALVELUA, EIKÄ EDES NETTISIVUJA, SAATI PANKKIKORTTIHÖYLÄÄ, EIKÄ EDES LAITETA PUSSIA KUSKIN PENKILLE KUN MENNÄÄN AJAMAAN, MUTTA TYÖN NE TEKEE YHTÄ HYVIN KUIN MERKKIKORJAAMO, TAI JOPA PAREMMIN, MEINAAN TUSKIN JOS VIET VEHOLLE AUTON ÖLJYNVAIHTOON, JA HE HUOMAA ETTÄ PAKOPUTKEN MUUTAMA KIINNIKE ON KOKONAAN IRTI, NIIN EI TAATUSTI NE LAITA SAMAAN HINTAAN SITÄ TAKAISIN KIINNI, SAMALLA KUN AUTO ON KERRAN NOSTURILLA, KORKEINTAAN MAINITSEE ASIASTA ASIAKKAALLE, JA PYYTÄÄ VARMAAN UUDEN HUOLTOAJAN TUOTA KORJAUSTA VARTEN...

      • asentaja..........5

        vanhan laturin Motonettiin....Vaikka korjasit starttia...
        Oletko selvinpäin????


      • huoltokokem.
        asentaja..........5 kirjoitti:

        vanhan laturin Motonettiin....Vaikka korjasit starttia...
        Oletko selvinpäin????

        Kuinka 8tunnin työpaivästä voi veloittaa vaikka 14tuntia?Toi urakkatahti on sitten ihan
        perseestä,meinaan on huollot ja korjaukset ollut omalla kohdallani semmosta kohellusta,
        vaikka olen käyttänyt autoani eri paikoissa.Välillä tuntuu,että onkohan pojat käyneet
        ammattikoulua ollenkaan.Elikä asiakas maksaa teidän ylimääräiset tunnit jotka tulevat
        8 tunnin päälle,koska teillä on kalliita koneita ja muita kustannuksia.Antaisitte suoraan
        ylihintaisen korjausarvion,jottei asiakas joutuisi aina pettymään noutaessaan autoa,koska se on
        yleensä aina kalliinpi kun on alunperin sovittu.Tosin semmoisia asiakkaita on helppo kusettaa,jotka
        eivät ymmärrä juurikaan autojen päälle.Korjaukset ovat olleet omalla kohdallani enemmänkin
        autoni hajoittamista,kuin korjaamista.Ja tämmöisestäkö pitäisi maksaa vielä ylimääräistä,meinaan on
        joku 80€ tunti aika kohtuuton rasvarilta?


      • KIKI.
        asentaja..........5 kirjoitti:

        vanhan laturin Motonettiin....Vaikka korjasit starttia...
        Oletko selvinpäin????

        OVAT MOTONETISSÄ "VAIHTOTUOTTEITA" YMMÄRRÄTKÖ? TAIS NIITÄ VAIHTOTUOTTEITA MUITAKIN OLLA, EI VAAN JUUR NYT MUISTU MIELEEN...

        MUTTA ET VARMAAN YMMÄRRÄ VIELÄKÄÄN MITÄ TERMI "VAIHTOTUOTA" TARKOITTAA, NO SE TARKOITTAA SITÄ, ETTÄ PALAUTTAMALLA VANHAN, SAA 500 EURON ALENNUKSEN, VERRATTUNA MERKKILIIKKEEN LATURIN HINTAAN...


      • Korjausmies
        huoltokokem. kirjoitti:

        Kuinka 8tunnin työpaivästä voi veloittaa vaikka 14tuntia?Toi urakkatahti on sitten ihan
        perseestä,meinaan on huollot ja korjaukset ollut omalla kohdallani semmosta kohellusta,
        vaikka olen käyttänyt autoani eri paikoissa.Välillä tuntuu,että onkohan pojat käyneet
        ammattikoulua ollenkaan.Elikä asiakas maksaa teidän ylimääräiset tunnit jotka tulevat
        8 tunnin päälle,koska teillä on kalliita koneita ja muita kustannuksia.Antaisitte suoraan
        ylihintaisen korjausarvion,jottei asiakas joutuisi aina pettymään noutaessaan autoa,koska se on
        yleensä aina kalliinpi kun on alunperin sovittu.Tosin semmoisia asiakkaita on helppo kusettaa,jotka
        eivät ymmärrä juurikaan autojen päälle.Korjaukset ovat olleet omalla kohdallani enemmänkin
        autoni hajoittamista,kuin korjaamista.Ja tämmöisestäkö pitäisi maksaa vielä ylimääräistä,meinaan on
        joku 80€ tunti aika kohtuuton rasvarilta?

        Pakko on veloittaa työpäivässä enemmän kuin 8-tuntia, muuten hommat loppuu korjaajilta puolenpäivän jälkeen kesken ja tulee tuottamatonta tyhjäkäyntiaikaa. Monet autonkorjaukset menevät korjaajilta paljon pienemmässä ajassa kuin mitä laskutetaan tunteja. Huolto voi olla vaikka 3-tuntia ja sen tekee tunnissa. Lasku työstä on kuitenkin se 3-tuntia.


      • korjaamo yrittäjä

        Mitenhän on tämä velivenäläinen on hoitannut verot, vakuutukset ym. ym. kulut joita rehellinnen
        yrittäjä maksaa sillä jonka verran velivenäläinen laskuttaa vähemmän. Työllekin sait varmaan takuun. Pankkikorttihöylän saamiseksi korjaamolle vaaditaan kauppiassopimus jonka saa vaan
        sellainen yritys joka on rekistöröity ja muutenkin asiat kunnossa. Voisiko tämä olla syy siihen
        ettei velivenäläisen korjaamossa sellaista ole ?


      • pp
        korjaamo yrittäjä kirjoitti:

        Mitenhän on tämä velivenäläinen on hoitannut verot, vakuutukset ym. ym. kulut joita rehellinnen
        yrittäjä maksaa sillä jonka verran velivenäläinen laskuttaa vähemmän. Työllekin sait varmaan takuun. Pankkikorttihöylän saamiseksi korjaamolle vaaditaan kauppiassopimus jonka saa vaan
        sellainen yritys joka on rekistöröity ja muutenkin asiat kunnossa. Voisiko tämä olla syy siihen
        ettei velivenäläisen korjaamossa sellaista ole ?

        ulkomaalaisuus korjaamosta huonoa tee vaan pikemmenkin asentajan osaaminen/huolellisuus ja hinnan kalleuden määrää yrittäjän ahneus ja hänen kulunsa(kuluihin vaikuttaa paikka ja välineet hyvin paljon). Pankkikortin maksutavan puuttumisella en ainakaan vertaisi korjaamoja toisiinsa vaan heidän osaamisellaan. Joskus jotain nippeli tietoa voi löytyä pikkupajaltakin, joka on hyvin paljolti kadonnut merkkiliikkeistä tämän kokonaisten komponenttien vaihtamiseen menemisen myötä ja luottamisen vikaohjelmiston vikakoodeihin.
        Merkkiliikkeenkin hyvyyden määrää loppupelissä asentaja, koska hänellä on yleensä käytössä alan parhaat laitteet, mutta nykyisten autojen vikojen "outous" aiheuttaa sen että autoa joutuu käyttämään saman vian takia korjaamolla useammin kuin 1-kerran ja se ei välttämättä ole asentajasta kiinni tai hänen vikansa. Mekaaniset viat ovat selkeitä ja sähköiset hankalia jos ne ovat hetkellisiä tai ajoittaisia ja jos auton omistajat eivät sitä ymmärrä niin se on heidän vikansa eikä asentajan.


      • tyhmiä vituttaa
        huoltokokem. kirjoitti:

        Kuinka 8tunnin työpaivästä voi veloittaa vaikka 14tuntia?Toi urakkatahti on sitten ihan
        perseestä,meinaan on huollot ja korjaukset ollut omalla kohdallani semmosta kohellusta,
        vaikka olen käyttänyt autoani eri paikoissa.Välillä tuntuu,että onkohan pojat käyneet
        ammattikoulua ollenkaan.Elikä asiakas maksaa teidän ylimääräiset tunnit jotka tulevat
        8 tunnin päälle,koska teillä on kalliita koneita ja muita kustannuksia.Antaisitte suoraan
        ylihintaisen korjausarvion,jottei asiakas joutuisi aina pettymään noutaessaan autoa,koska se on
        yleensä aina kalliinpi kun on alunperin sovittu.Tosin semmoisia asiakkaita on helppo kusettaa,jotka
        eivät ymmärrä juurikaan autojen päälle.Korjaukset ovat olleet omalla kohdallani enemmänkin
        autoni hajoittamista,kuin korjaamista.Ja tämmöisestäkö pitäisi maksaa vielä ylimääräistä,meinaan on
        joku 80€ tunti aika kohtuuton rasvarilta?

        kaikki halukkaat saa mun puolesta tulla kokeilee mite helppoa se nykyauton vianhaku ja korjaus on!
        Kyl se vaan köyhät tuppaa niin oleen et nyky asentaja on aivan eriluokkaa kun sillon joskus 70-80-90 luvulla! Sähköä ja jos jonkilaista valokuitu kaapelia alkaa oleen autoissa nii siinä moni "rasvari" alkaa olee ihmeissää.. ja isois liikkeis nää nykyaja "rasvarit" kylä sata kertaa pätevämpiä autojen kanssa kun siinä tiskillä hymyilevät ja asiakkaita laskuttavat insinöörit.. ja jos jokasta vikakoodia alettas ihmettelee ohjeitte mukaan ja mittailemaan kymmeniä eri johtoja ja ohjainlaitteita, kuin että vaihdetaan vaan testi mieles se suht hapa osa nii kyl se tutkiminenki maksaa pienen omaisuuden.. ja kukaanha ei sitä suostu maksamaan.. koska tutkiminen ei sitä autoa vielä itsessää korjaa...


      • waler
        tyhmiä vituttaa kirjoitti:

        kaikki halukkaat saa mun puolesta tulla kokeilee mite helppoa se nykyauton vianhaku ja korjaus on!
        Kyl se vaan köyhät tuppaa niin oleen et nyky asentaja on aivan eriluokkaa kun sillon joskus 70-80-90 luvulla! Sähköä ja jos jonkilaista valokuitu kaapelia alkaa oleen autoissa nii siinä moni "rasvari" alkaa olee ihmeissää.. ja isois liikkeis nää nykyaja "rasvarit" kylä sata kertaa pätevämpiä autojen kanssa kun siinä tiskillä hymyilevät ja asiakkaita laskuttavat insinöörit.. ja jos jokasta vikakoodia alettas ihmettelee ohjeitte mukaan ja mittailemaan kymmeniä eri johtoja ja ohjainlaitteita, kuin että vaihdetaan vaan testi mieles se suht hapa osa nii kyl se tutkiminenki maksaa pienen omaisuuden.. ja kukaanha ei sitä suostu maksamaan.. koska tutkiminen ei sitä autoa vielä itsessää korjaa...

        sen hienon värkin pitäisi kertoa vikakoodi,jotta viallinen osa voidaan uusia?
        Ai niin,vika voi olla useammassa osassa,ja eikun kokeilemaan yksitellen ja
        veloitus asiakkaalle,kun niissä kaikissa osissa on jotain vialla.
        Tämä on sitä ammattitaitoa,kun ei tiedetä missä vika on ja asiakasta laskutetaan
        osien "arvuutteluvaihdoilla"
        Kysyisin rasvareilta vielä,mikä on laskua tehdessä tehnyt teistä kaikkivaltiaita
        räpeltämään siihen mitä mieleen juolahtaa.Ei tasan pysytä 10-15 prossan marginaalissa
        hinta-arvioissa,mikäli arviota edes tulee.
        Käykää lähikaupassa tutustumassa vaikka ruuan hintoihin.Tarjous tai ei,laskun maksat
        siitä mitä on ilmoitettu.


      • Ryynäsen puljaamo
        huoltokokem. kirjoitti:

        Kuinka 8tunnin työpaivästä voi veloittaa vaikka 14tuntia?Toi urakkatahti on sitten ihan
        perseestä,meinaan on huollot ja korjaukset ollut omalla kohdallani semmosta kohellusta,
        vaikka olen käyttänyt autoani eri paikoissa.Välillä tuntuu,että onkohan pojat käyneet
        ammattikoulua ollenkaan.Elikä asiakas maksaa teidän ylimääräiset tunnit jotka tulevat
        8 tunnin päälle,koska teillä on kalliita koneita ja muita kustannuksia.Antaisitte suoraan
        ylihintaisen korjausarvion,jottei asiakas joutuisi aina pettymään noutaessaan autoa,koska se on
        yleensä aina kalliinpi kun on alunperin sovittu.Tosin semmoisia asiakkaita on helppo kusettaa,jotka
        eivät ymmärrä juurikaan autojen päälle.Korjaukset ovat olleet omalla kohdallani enemmänkin
        autoni hajoittamista,kuin korjaamista.Ja tämmöisestäkö pitäisi maksaa vielä ylimääräistä,meinaan on
        joku 80€ tunti aika kohtuuton rasvarilta?

        Vein V70 korjaamolle jakopään vaihtoon klo.15.00 ja asentaja soitti minulle kun työ oli tehty klo.18.00
        Kävin 18.30 hakemassa auton ja yllätys koitti seuraavana päivänä kun kävin maksamassa. Työstä veloitettiin neljä tuntia. Eli, ei koskaan enää Räisäselle.


    • sitroen.

      Naisen autossa alkoi startti reistailla. Ei kun Tuusniemen huoltikselle korjaukseen. Vaihdettiin uusi startti, 174 euroa työt. Vanhaa ei palautettu, vaan asentaja korjasi sen ja teki sillä bisnestä.
      Minulla alkoi samanlaisessa autossa startti reistailla. Ostin startin hiilet, maksoi tarvikeliikkeessä 9 euroa. Vaihdoin ne ja startti pelaa taas. Työ ei maksanut mitään ja työaikaa meni 15 minuuttia enemmän kuin pelkässä startin vaihdossa.

      Sama juttu jakohihnan vaihto. Minulla maksoi viimeksi 13,50 euroa. Hihna Motonetistä, työ omalla pihalla ja kiristys itsetehdyillä erikoistyökaluilla tehtaan ohjeen mukaan. Liikkeen hinta löytyisi jostakin kun viitsisi etsiä, itse hihnan hinta taisi olla 35 euroa merkkiliikkeessä.

      Kädettömät maksaa ja tietämätöntä kusetetaan raskaimman mukaan.

      • NÄIN ON ;)

        EIKÖHÄS MOTONETIN LAUREISSA, STARTEISSA YMS OSISSA OLE JUURI SAMA IDEA, ETTÄ EI SITÄ VAIHTO-OSAA SIELLÄ MOTONETISSA SITTEN ROSKIKSEEN HEITETÄ, VAAN LÄHETÄÄN TAKAS KUNNOSTETTVAKSI/UUDISTETTAVAKSI...


    • Velkavolvo

      Tuon laskelman pätevyyden olen aika pitkälle valmis tunnustamaan. Siksi vältänkin merkkikorjaamoa kuin ruttoa. Olen luonut pitkän asiakassuhteen yhden miehen pikkukorjaamoon ja vähitellen päässyt siellä kanta-asiakkaaksi, jolle löytyy aika kun todella tarvitaan. Veloitus on tietysti paljon merkkihuoltoa halvempi ja useimmat työthän eivät vaadi mitään merkkikohtaisia erikoislaitteita tai -työkaluja. Pikkujutut kuten öljynvaihdot hoidan itse, mutta varsinaisissa korjauksissa ammattimiehen rutiini, työkalut ja tilat ovat hintansa arvoiset. Siinä jää paljon amatöörin sähläämistä pois ja aikaa säästyy. Raha taas säästyy kevyellä organisaatiolla.

    • 3424

      Suomessa kaikki maksaa ihan vitusti...osaksi ihan senkin takia että tosiaan sen yrittäjän pitää laittaa seuraavat: ihan vitun kallis talo, helvetin hieno henkilöautot itselle, perheen äiteelle ja penikoille, moottorikelkat, -veneet & mönkijät plus muut vehkeet jne jne....

      • Itse olet menemässä lakkoon kun haluat palkankorotuksen. Miks se korjaaja ei sais velottaa käypää hintaa? Osta samat työkalut ja tilat niin huollot ja korjaukset ei "maksa" mitään. Just joo. Taitaa tulla eteen ettei tiedetä mitä ja miten pitäis tehdä mutta ilmaiseksi pitää saada.
        Vaikka tiedän missä mättää ja mitä pitäis tehdä en viitsi enään auton allevkömpiä. Tossa lähi huoltiksella pojat hoitaa hommat ihan kohtuu hintaan. Siihen kun tarjoaa sämpylän ja kahvit päälle niin sunnuntainakin onnistuu korjaus.
        Miten sen nyt haluaa hoitaa.
        Maahantuojalla varmasti maksaa kun jokusen vuoden vanhaan täytyy löytyä osia. Niitä ei välttämätti saa ihan Suomesta. Voi mennä päivä pari kun tuodaan lentona. Ja taas MAKSAA.


      • Itte vain
        aratus kirjoitti:

        Itse olet menemässä lakkoon kun haluat palkankorotuksen. Miks se korjaaja ei sais velottaa käypää hintaa? Osta samat työkalut ja tilat niin huollot ja korjaukset ei "maksa" mitään. Just joo. Taitaa tulla eteen ettei tiedetä mitä ja miten pitäis tehdä mutta ilmaiseksi pitää saada.
        Vaikka tiedän missä mättää ja mitä pitäis tehdä en viitsi enään auton allevkömpiä. Tossa lähi huoltiksella pojat hoitaa hommat ihan kohtuu hintaan. Siihen kun tarjoaa sämpylän ja kahvit päälle niin sunnuntainakin onnistuu korjaus.
        Miten sen nyt haluaa hoitaa.
        Maahantuojalla varmasti maksaa kun jokusen vuoden vanhaan täytyy löytyä osia. Niitä ei välttämätti saa ihan Suomesta. Voi mennä päivä pari kun tuodaan lentona. Ja taas MAKSAA.

        Ei se rahti merkkimaahantuojalle maksa yhtään enempää, kuin Motonetillekaan.


      • Toyota.-.-.-.
        Itte vain kirjoitti:

        Ei se rahti merkkimaahantuojalle maksa yhtään enempää, kuin Motonetillekaan.

        Onko korjaamoilla millainen systeemi, kun autoni palasi korjaamolta kunnossa ja ajoin vkon sillä (vähällä ajolla) ja sama vika palasi? kyllä sellaisen laskun saadessani luulisi, että ei tarvitsisi enää samasta maksaa!!


      • Remontin korjaus
        Itte vain kirjoitti:

        Ei se rahti merkkimaahantuojalle maksa yhtään enempää, kuin Motonetillekaan.

        Motonetistä ei kannata hakea autoon kuin karvanopat, niissä kun laatu ei voi paljon heittää. Sanoovat ettei köyhällä ole varaa ostaa halvalla; tässä kohtaa se on juuri näin.


      • Itte vain kirjoitti:

        Ei se rahti merkkimaahantuojalle maksa yhtään enempää, kuin Motonetillekaan.

        kun korjausta ei itse pysty suorittamaan niin hinnoista on turha valittaa. Maahantuojalla on lain määrämä velvollisuus pitää määrätyn aikaa osia saatavilla. Motonet toimittaa vaan osia mitkä menee kaupaksi. Siinä on hieman eroa et saatko Motonetistä ei oota tai maahantuojalta osan parissa päivässä jostain euroopan varastosta. Ei se järjestelmä ihan ilmatteeksi toimi.
        Joku selittää tässä ketjussa et kampiakselin stefa oli tarvikkeena halvempi kun maahantuojalla mutta eipä siintä samasta liikkeestä sakaan kun niitä stefoja. Hae sitten niitä osia ympäri kaupunkia. Täysin lapsellinen ajattelu. Ensin ostetaan kymmeniä tuhansia maksava auto ja sitten valitetaan et se vie bensaa 5,62 l/100 km. Kun valmistaja on ilmoittanut kulutukseksi 5,00 l/100 km. Ei oikeen aneemisempaa ajatusta voi olla.


      • pp
        Toyota.-.-.-. kirjoitti:

        Onko korjaamoilla millainen systeemi, kun autoni palasi korjaamolta kunnossa ja ajoin vkon sillä (vähällä ajolla) ja sama vika palasi? kyllä sellaisen laskun saadessani luulisi, että ei tarvitsisi enää samasta maksaa!!

        on teknologian kehitystä. Jos autosi ei 3-4 kerta käynnin jälkeen tule kuntoon niin sitten kannattaa vaihtaa pajaa. Aivan normaalia uudemmissa autoissa joissa vikakoodi järjestelmä että sitä pitää käyttää useammin pajalla kuin yhden kerran samasta viasta.


    • workaround

      kun korjaaminen käy järjettömän kalliiksi, autoja ei enää korjata vaan pistetään kiertoon tai paaliin ja ostetaan uusi tilalle. Korjaajat jäävät nuolemaan näppejään ja ennenpitkää on konkurssi ja työttömyys edessä.

      • pp

        kädettömiä liikaa ja huoltojen hinnat ovat jo parhaillaan tähtitieteellisiä. Minä suosittelen korjaamaan autonsa itse.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      462
      2848
    2. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2675
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      272
      1618
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

      En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1204
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

      "Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      441
      1145
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

      Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1098
    7. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      980
    8. Rakennetaanko yhdessä?

      Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      938
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      909
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

      Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      895
    Aihe