Veneissä ilmeisen yleiset 12 voltin tupakinsytytinliittimet ovat sanonko mistä. Onko veneilyyn jotain toimivaa muuta de-facto standardia, esim. nuo Maritimin SELV-liittimet ovat varmaan parempia.
Olisko muita ideoita/kokemuksia tilapäisesti liitettävien 12 V laitteiden liitettävyydestä?
12 V liittimet
18
3452
Vastaukset
- Joakim_
Tarkoitatko kannelle tulevia kiinteitä liittimiä, johtojen välisiä liittimiä vai sisälle tulevia? Mitään standardeja ei ole, mutt monia hyvin ja huonosti toimivia liittimiä kylläkin.
Kosteudelle alttiissi paikoissa kannattaa liittimiä pyrkiä välttämään. Suurin osa liittimistä hapettuu ja seurauksena kytkentäongelmia.
MIL-sarjan liittimet tuntuvat toimivan, vaikka eivät olekaan vesitiiviitä. Suuruusluokkaa 20 €/liitin hinnalla pitääkin!
Kuulemma audioliittimiksi tarkoitetut XLR-liittimet toimivat myös. Sitten elektroniikkaliikkeistä saa myös vesitiiviitä liittimiä, jotka toimivat, mutta saattavat vaatia erikoistyökaluja ja voivat olla kohtuu työläitä liittää kaapeliin.- omasähkäri
Tarkoitan sisälle tulevia liittimiä, mm. kylmälaukku, 220-invertteri, kännykkälaturi, kannettava halovalo jne.
- hobbyisti
omasähkäri kirjoitti:
Tarkoitan sisälle tulevia liittimiä, mm. kylmälaukku, 220-invertteri, kännykkälaturi, kannettava halovalo jne.
Jokunen vuosi sitten etsin Vene-messuilta meriolosuhteisiin sopivia moninapaisia vedenpitäviä 12V-liittimiä (pistoke jatkokosketin). Messuilta ei löytynyt oikein sopivaa vaikka esim. Maritimilla monenlaisia liittimiä olikin. Päädyin ostamaan kalliit ja kömpelöt liittimet Yleiselektroniikasta. Myöhemmin totesin, että hyvät valikoimat olisi ollut Partco Oy:ssä. Nyt suuntaisin sinne, jos venetarvikeliikkeistä ei löydy sopivia sähkökytkentätarvikkeita.
- Joakim_
hobbyisti kirjoitti:
Jokunen vuosi sitten etsin Vene-messuilta meriolosuhteisiin sopivia moninapaisia vedenpitäviä 12V-liittimiä (pistoke jatkokosketin). Messuilta ei löytynyt oikein sopivaa vaikka esim. Maritimilla monenlaisia liittimiä olikin. Päädyin ostamaan kalliit ja kömpelöt liittimet Yleiselektroniikasta. Myöhemmin totesin, että hyvät valikoimat olisi ollut Partco Oy:ssä. Nyt suuntaisin sinne, jos venetarvikeliikkeistä ei löydy sopivia sähkökytkentätarvikkeita.
YE:stä löytyy kyllä hyvinkin monenlaisia liittimiä, niin vesitiivinä kuin ilman. Hintataso on yleensä halvempi kuin Partcossa, venetarvikeliikkeistä puhumattakaan.
Sisätiloissa nyt toimii mikä vaan. Halvin vaihtoehto olisi varmaan tietokoneista ja kännyköistä tuttu "DC-liitin": http://www.yeint.fi/index.php?main=64&productCat=1166 - heh62
Joakim_ kirjoitti:
YE:stä löytyy kyllä hyvinkin monenlaisia liittimiä, niin vesitiivinä kuin ilman. Hintataso on yleensä halvempi kuin Partcossa, venetarvikeliikkeistä puhumattakaan.
Sisätiloissa nyt toimii mikä vaan. Halvin vaihtoehto olisi varmaan tietokoneista ja kännyköistä tuttu "DC-liitin": http://www.yeint.fi/index.php?main=64&productCat=1166DC-liittimiä on erittain monta versiota ja kaikissa eri mitat. Hirveää hässäkkää. Tupsyt on kuitenkin aina saman kokoinen.
Ja tupsyttyjäkin löytyy huonoja ja erittäin huonoja. "Huonoja" ovat esim. Sutaars (vai mikä se oli) merkkiset jossa kontaktit pysyvät joustavina eivätkä heti ruostu. - Joakim_
heh62 kirjoitti:
DC-liittimiä on erittain monta versiota ja kaikissa eri mitat. Hirveää hässäkkää. Tupsyt on kuitenkin aina saman kokoinen.
Ja tupsyttyjäkin löytyy huonoja ja erittäin huonoja. "Huonoja" ovat esim. Sutaars (vai mikä se oli) merkkiset jossa kontaktit pysyvät joustavina eivätkä heti ruostu.Nyt kai oli puhe yhden veneen asennuksista. Ei kai siihen ole vaikea päättää, että kaikkia ovat kokoa XX?
Jos se nyt on veneen sisätiloissa, ei ruoste ole erityinen ongelma ellei veneessä ole vakavia vuoto-ongelmia.
Tupsyt on järjettömän isokokoinen, tehty aivan muuhun käyttöön kuin virtapistokkeeksi, useiden laitteiden mukanatulevilla huonolaatuisilla pistokkeilla kontakti on hyvin epävarma, ilmeisesti uusien säädösten mukana noihin on tullut joku mystinen rinkula, jonka sain rikki navigaattorista jo toisella käyttökerralla jne jne. Järjetön liitin mielestäni muuhun kuin sytyttimeksi, - heh62
Joakim_ kirjoitti:
Nyt kai oli puhe yhden veneen asennuksista. Ei kai siihen ole vaikea päättää, että kaikkia ovat kokoa XX?
Jos se nyt on veneen sisätiloissa, ei ruoste ole erityinen ongelma ellei veneessä ole vakavia vuoto-ongelmia.
Tupsyt on järjettömän isokokoinen, tehty aivan muuhun käyttöön kuin virtapistokkeeksi, useiden laitteiden mukanatulevilla huonolaatuisilla pistokkeilla kontakti on hyvin epävarma, ilmeisesti uusien säädösten mukana noihin on tullut joku mystinen rinkula, jonka sain rikki navigaattorista jo toisella käyttökerralla jne jne. Järjetön liitin mielestäni muuhun kuin sytyttimeksi,Ei se auta paljoakaan jos yhdessä veneessä käytetään XX-liitintä, kun kaikissa laitteissa on XY, XZ ja YZ-liittimiä tupsytin lisäksi.
Jos taas suunnitellaan avoveneen sähköistystä sellaiseksi, että kaikki romut kerätään aina reissun jälkeen pois, ei sisäkäyttöön suunniteltu XX ole silloinkaan häävi ratkaisu. - Joakim_
heh62 kirjoitti:
Ei se auta paljoakaan jos yhdessä veneessä käytetään XX-liitintä, kun kaikissa laitteissa on XY, XZ ja YZ-liittimiä tupsytin lisäksi.
Jos taas suunnitellaan avoveneen sähköistystä sellaiseksi, että kaikki romut kerätään aina reissun jälkeen pois, ei sisäkäyttöön suunniteltu XX ole silloinkaan häävi ratkaisu.En tietysti tiedä, mitä tarkemmin alkuperäinen kysyjä haluaa, mutta kysymyshän oli mitä laittaa tupsyt tilalle. Tällöin tietysti joutuu vaihtamaan kaikki pistokkeet veneestä ja myös plugit kaapeleista tai tekemään sovitinpiuhat. Tuon operaation jälkeen ei tietenkään hommat toimi kuin ko. veneessä. Laitteissa kiinni olevia liittimiä ei tietenkään kannata muuttaa vaan ainoastaan kaapelin päässä oleva plugi.
Käytetäänhän DC-plugeja monissa kannettavissa laitteissa jne. Noita on mulla ollut muutama koko kesän veneessä pari vuotta eikä ole näkynyt ruostetta tai ollut ongelmia. Kuten alunperin sanoin se on halpa ratkaisu ja myös mukavan pienikokoinen. Parempia ja kalliimpia tietysti on olemassa, mutta kaikki kalliimmat eivät ole edes parempia.
- "sähkäri"
Jos tarkoitat tilapäistä liittämistä (esim. läppäri, kännykkälaturi yms.) niin kyllä se tupakansytytinliitin on ihan ok. Mulla on ollut 10 vuotta yläohjaamossa laadukas, roiskevesisuojattu (kun ei käytössä, liittimeen työnnetään sisään kumisuojus) eikä mitään ongelmia sen kanssa.
Eri asia on kiinteät liitännät, joiden kanssa em. liittimillä ei ole mitään tekemistä. Ratkaisuja varmasti löytyy liittimissä. Itse olen tehnyt niin, että juotan johdot, sitten suihkutan päälle sähkölakkaa ja lopuksi kunnon kerros itsevulkanoituvaa teippiä päälle. Niitä ei ole koskaaan tarkoitus irrottaa.....- paattiantsu
Tupsy on viheliäisyydessään huippuluokkaa. Oikeastaan kännykkälaturi on ainoa syy, miksi minulla sekin vaihtoehto veneessä löytyy. Edellä on jo esitelty useampi toimiva vaihtoehto. Ne SELVit ovat tulleet itsellä käyttöön ja ne ovat hyviä, voisin suositella. Halvempiakin ovat kuin MIL-liittimet, joiden ainoa heikko kohta on alumiinirunko, jos enemmän merivettä päälle tulee.
Vesitiiviit liittimet tuntuvat olevan tiiviimpiä sisältä ulos kuin olkoa sisälle, eli sisään päässyt vesi pysyy sisällä. Paikoin olisi syytä käyttää vedenalaisliittimiä, mutta hinta rajoittaa vahvasti niiden käyttöä.
- AriT
Varmaa on, että huomattavan paljon parempia liittimiä venekäyttöön(kin) löytyy kuin perinteinen tup.syt.liitin, mutta kyllä noita sytkärirasioitakin ja -liittimiä on hyvin monen tasoisia. Sytkäriplugin erinomaisuus piilee nimenomaan siinä, että se on heikkouksistaan huolimatta muodostunut jonkinlaiseksi de-facto-standardiksi eli useimmista tilapäiskäyttöön tarkoitetuista 12VDC laitteista löytyy oletuksena yhteensopiva tup.syt.piuha.
Itsekin olen joskus ajatellut vaihtavani veneessäni rasioiksi jonkun luotettavamman järjestelmän, mutta sitten pian luopunut ajatuksesta. Rasioiden vaihto tietäisi myös sitä, että laitteiden plugit pitäisi vaihtaa yhteensopiviksi ja samalla menetteisiin mahdollisuus käyttää johtoa toisessa veneessä tai autossa. Jos laite olisi sidottu tiettyyn veneeseen, niin silloin olisi sama tehdä asennuksesta kiinteä. Joka tapauksessa vaikkapa 12VDC-kännykkälatureita joutuisi hommaamaan useita tai vaihtoehtoisesti käyttämään hankalia sovitinadaptereita. Loppupelissä olen päätynyt vaihtamaan tup.syt.rasiat parempilaatuisiksi ja jatkuvassa käytössä olevien laitteiden (esim. kannettava GPS) plugit alkuperäistä halpisversiota laadukkaammiksi. Tilapäisesti käytettävien laitteiden (esim. kännykkälaturi) plugit olen antanut olla alkuperäisinä, koska nekin toimivat kohtuullisesti lyhytaikaisessa käytössä myös veneessä.
Sytkäriplugeja ja -rasioita on tarjolla sekä halpoja että hyviä. Itse olen omassa veneessä lähtenyt siitä, että rasiat pitää olla hyvälaatuisia ja suojakannella varustettuja, samoin plugien pitää olla laadukkaita. Kokemukseni perusteella plugeista ehkä parhaiten toimii ns. Hella-plugi (tunnistaa punaisesta kärkirenkaasta, jonka irroittamalla plugi sopii myös 12 mm DIN-rasiaan) kts. kuvia esim. https://www1.elfa.se/elfa3~fi_fi/b2b/init.do?shop=ELFA_FI-FI#toc=20238; tai jos linkki ei toimi, mene sivulle http://www.elfa.se ja tee haku sanalla "ajoneuvoliittimet". Samalta sivulta löytyy myös IP67-luokan kosteussuojattua tup.syt.rasioita. - 7
Itse aloitus on jo heikko, mutta niin ovat vastauksetkin. Tupakansytytin on ainoa toimiva ja hyvä. Oma venekäyttöön tarkoitettu ei ole ikinä temppuillut. Ainoa mikä on temppuilua aiheuttanut on prkl halvalla ostettu biltemarompe, joka ei tahdo ottaa kontaktia aina. Eli ostat kunnon tavaraa, niin ongelmia ei ole. Muut liittimet voit unohtaa toistaiseksi.
- sama.
Sun surkean ammattitaidottoman ja typerän vastauksesi aion unohtaa toistaiseksi...
- sama.
sama. kirjoitti:
Sun surkean ammattitaidottoman ja typerän vastauksesi aion unohtaa toistaiseksi...
Kiitos hyvistä ja huonoistakin neuvoista. Ajattelin tehdä näin: asennan veneeseen tupla-SELV liittimen, ja vaihdan Kylmälaukun (vie 6 A), ja 220-invertterin (vie max 14 A) plugit SELV-plugeiksi. Noin isoja virtamääriä ei SytPlugi ole tarkoitettu jatkuvasti kestämään (mullakin suli viime kesänä yks plugi, hyvä ettei tuli syttynyt, kun oli huono sytPlugi liitos). Sen lisäksi teen SELV-SytPlugi johdon, jolla voi sitten liittää vielä tilapäisempiä kapistuksia. Näin homma toimii ainakin varmasti. Jo ne tehohäviöt joita tollainen SytPlugi aiheuttaa ovat ihan turhia. Näähän ei niinku oikeesti edes maksa mitään verrattuna mikä veneilyssä oikeesti maksaa.
- 20
sama. kirjoitti:
aina kun sä kytket sillä sokeripalaliitoksellas kylmälaukkujas ja muita sä itket ja muistelet mun vastausta.
- sama.
20 kirjoitti:
aina kun sä kytket sillä sokeripalaliitoksellas kylmälaukkujas ja muita sä itket ja muistelet mun vastausta.
Sokeripalat sulla on housuissas!
- 13
sama. kirjoitti:
Sokeripalat sulla on housuissas!
mulla on siellä tupakansytytin pistokkeen uros puoli.
- osa-aikasähkäri
sama. kirjoitti:
Kiitos hyvistä ja huonoistakin neuvoista. Ajattelin tehdä näin: asennan veneeseen tupla-SELV liittimen, ja vaihdan Kylmälaukun (vie 6 A), ja 220-invertterin (vie max 14 A) plugit SELV-plugeiksi. Noin isoja virtamääriä ei SytPlugi ole tarkoitettu jatkuvasti kestämään (mullakin suli viime kesänä yks plugi, hyvä ettei tuli syttynyt, kun oli huono sytPlugi liitos). Sen lisäksi teen SELV-SytPlugi johdon, jolla voi sitten liittää vielä tilapäisempiä kapistuksia. Näin homma toimii ainakin varmasti. Jo ne tehohäviöt joita tollainen SytPlugi aiheuttaa ovat ihan turhia. Näähän ei niinku oikeesti edes maksa mitään verrattuna mikä veneilyssä oikeesti maksaa.
Tervetuloa joukkoon. Juuri noin minäkin olen asiaa lähestynyt. Kaikki tupsyt laitejohdoista on vaihdettu SELVeihin, paitsi ne muutamat kännykkälaturin kaltaiset, joita pitää voida siirrellä muihinkin käyttöpaikkoihin tai joissa liittimeen on sisäänrakennettu elektroniikkaa. Kytkinpaneliin oli alunperin asennettu 12 mm liitin ja se on saanut jäädä, sekin toimii luotettavasti. Ulkotiloissa 12 mm liitin on kuitenkin mahdoton, sillä yksikin pisara merivettä jää kontaktien väliin kunnes kontaktit ja sähköt katoavat.
Useammassa kuin joka toisessa laitteessa tulee kuitenkin täysin ala-arvoinen tupsy-liitin vakiona, joka pitäisi kuitenkin vaihtaa parempaan. Aivan samalla vaivalla ja marginaalisella hintaerolla laittaa johtoon SELVin. Yksi SELVin eduista muuten on liitinrungon lyhyys. Lyhyys on paitsi tilansäästöä, myös selvä vähennys rikki tönäistyissä liittimissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575970
- 1145555
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465247Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323255- 552789
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252601- 432290
- 232090
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131900On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151821