Onko kenelläkään kokemusta yötyöstä ja raskaana olosta? Onko yötyöstä jotain haittaa sikiölle jos itse jaksaa? Olen saanut unelmaduunin yöaikaan ja epäilen olevani raskaana... kertokaa kokemuksianne!
Yötyö ja raskaus
10
18156
Vastaukset
- tarja
jos ei ole vaaraa,siis painavaa kantamista,kemikaaleja,tupakan savua yms.eikös tuo nyt liene sama jos saa nukkua sit päivällä...Sillä unta kyllä tulet tarvitsemaan...
- Tyttö24
Olen kaksivuorotyössä, kolmivuorotyö on merkattu sopimukseen ja sitä käytetään jouluaikaan kun on kiireisin aika.
Neuvolassa terveydenhoitaja sanoi että kaksvuorotyö sopii hänen puolestaan, mutta on käskenyt lopettamaan kolmivuorotyöt niin että jaksaa. Kävi kuulemma kerran tiukan keskustelun jonkun yötyöläisen kanssa kun ei olisi halunnut vaihtaa vuoroa.. Varsinkin tiukka jos itse ajaa autolla työmatkat, nukahtamisvaara on suuri.
Mulle parasta on ollut pitemmän päälle iltavuorot kun saa nukkua pitkään, olen muutenkin iltavirkku.
Miltei on parasta että juttelet neuvolassa, varmasti neuvola kohtaista miten suhtautuvat.
Sikiölle ei ole haittaa, mutta minulla kesti pitkään ennenkö elimistö tottui vuorotyöhön, lähes joka aamuvuoroviikko lähdin pahoinvoinnin takia saikulle. - työ yö
Itelläni kolmivuorotyö ja olisin halunnut tehdä yövuoroja,mutta johtaja kielsi yövuorot kun viikkoja oli jotain 30.Oli lukenu jostain et ei olis vauvalle hyväks tehä yövuoroja loppuun asti.Olen hoitoalalla.
- yökkö
itse olen yöhoitajana ja raskausviikkoja on 16, vaikka työ ei ole fyysisesti raskasta on elimistö aina semmoisessa rääkissä, että mietin joka päivä (ja yö) milloin haen sairaslomaa. Muihin vuoroihin minulla ei ole mahdollista edes tilapäisesti siirtyä. Verenpaine laskee yöllä matalalle, pyörryttää, päätä särkee.... en suosittele, kun ei se ole niin helppoa muutenkaan valvoa. pelkästään rahan takia täällä vielä kituuttelen, mutta pitäisi kai uskoa, että oma ja vauvan terveys arvokkaampi. Onnea sinulle kuitenkin työpaikan johdosta, tunnen kyllä muutaman odottaneen yötyöläisen, jotka ovat tehneet yötyötä viimeisilleen asti, joten voihan se sinulla onnistuakin.
- yökkönen
yötyöläisellä on suurempi riski esim. keskenmenoon. Oli siitä muutakin haittaa ko tutkimuksen mukaan, en jaksa muistaa :)
Omasta kokemuksesta sitten, olen yöhoitaja geriatrisella lyhytaikaisosastolla. Mun lisäksi töissä on yksi apuhoitaja ja mulle kuuluu lisäksi päivystys läheisiin vanhainkoteihin. Alkuraskaus meni ihan OK, mulla ei juurikaan ollut pahoinvointia. Huimaaminen pysyi kurissa kun muistin huolehtia nestetasapainosta ja mussutta jotain, esim. hedelmiä, vähän väliä. Ongelmia alkoi tulemaan raskauden puolen välin jälkeen. Palautuminen yötyöstä oli aina vaan raskaampaa. Kroppa ei saanut levättyä riittävästi (tää tosin oli mun 4. raskaus, eli en voinut nukkua koko iltoja kun toiset lapset vaativat huomiota), selkä temppuili nostojen kanssa. Sitten lähempänä 30. raskausviikkoa en enää esim. mahtunut vessaan potilaitten ja apuvälineitten kanssa, supistelut esti nostamiset. Jalat turposivat yön aikana ihan järkyttävästi ja niitä särki. Rv 29 lähtien olin sairaslomalla. - vuorotyössä
Mulla oli alkuraskaus todella rankka, mielestäni se johtui yötyöstä. Vaikka normaalisti sain nukuttua hyvin öiden jälkeen, raskaana ollessa se ei riittänyt. Olin aina väsynyt enkä jaksanut tehdä mitään edes vapaapäivillä.
Neuvolalääkäri oli sitä mieltä, että pahoinvointi ja väsymys kuuluvat raskauteen eikä ole mitään syytä olla tekemättä yötyötä, "raskaushan ei ole sairaus". Myös esimieheni oli tätä mieltä, kun pyysin ettei tarvitsisi tehdä yövuoroja.
Nyt olen ollut sairaslomalla rv 18 asti, supistelujen ja kohdunkaulan lyhenemisen vuoksi.
En tiedä, mutta voivatko ennenaikaiset supistelut johtua yliväsymyksestä ja uupumuksesta.
Kannattaa siis kuunnella itseään, tee vain yötyötä niin kauan kuin hyvältä tuntuu, mutta älä pitempään.- mariia
Mä kanssa olen kanssa miettinyt tota yötyötä et kauan pysytyn sitä tekemään kun olen ravintolasiivooja ja altistun tupakansavulle elikoska kerron työnntajalle????Mulla on viikoja tällä hetkellä vaiset 6vko
- Aino100
Voi perkel mitä valitusta. Ei raskaus ole mikään sairaus!
Jos ei voi raskauden takia tehdä yötöitä niin sitten on sokeritauti tai heikko verenkierto jaloissa. Tai ehkäpä stressihormonin ylituotanto vaivaa. Teidän isoäitinne todennäköisesti synnytti äitinne leipomisen tai niittämisen välissä niin ettei siitä kukaan sen suurempää äläkkää nostanut.
Nykyajan naisten päät on vaan sekoitettu kauniilla ja rohkeilla, avotakalla, TK:n terveydenhoitajan hurskaalla sikiönsuojeluvaistolla ja kansalaisopiston druidipapin joogakurssin esitevihkosen tekstillä.
Lapsia tulee ja menee. Kaikesta selviää jos on asennetta ja tahtoa. Myös vuorotyöstä raskaana.- haloo...
Tervetuloa tekemään sitten yövuoroja. Kuullosti kyllä niin paljon ihmisen, joka ei ole ainootakaan yötä työnteon takia valvonut, puheelta. Varsinkaan raskas fyysinen työ ei välttämättä ole hyväksi tässä tilassa. Raskauksia toki on erilaisia ja varmasti toiset jaksavatkin paremmin kuin toiset. Tosiasia kun kuitenkin on se että yövuorojen tekeminen lisää ennenaikaisen synnytyksen riskiä, lisää vauvalla koliikkiriskiä, keskenmenon riski kasvaa jne. Ja sitäpaitsi siihen aikaan kun isoäiti äitiä synnytti oli muutenkin keskenmenot ja muut edellä mainitut ongelmat paljon yleisempiä kuin nykyjään ja johtuisiko nyt sit esimerkiks siitä että nykyään tosiaan saa vähän kuunnella sitä omaa oloa ja jaksamista. Silloin siihen ei varmasti paljon annettu mahdollisuuksia. Ärsyttävää kaikin puolin muutenkin tuollainen ajattelu että KYLLÄ ENNENKIN ON AINA NÄIN TEHTY NIIN PAKKO SEN ON OLLA OIKEA TAPA... Haloo.
- yökyöpeliiiii
haloo... kirjoitti:
Tervetuloa tekemään sitten yövuoroja. Kuullosti kyllä niin paljon ihmisen, joka ei ole ainootakaan yötä työnteon takia valvonut, puheelta. Varsinkaan raskas fyysinen työ ei välttämättä ole hyväksi tässä tilassa. Raskauksia toki on erilaisia ja varmasti toiset jaksavatkin paremmin kuin toiset. Tosiasia kun kuitenkin on se että yövuorojen tekeminen lisää ennenaikaisen synnytyksen riskiä, lisää vauvalla koliikkiriskiä, keskenmenon riski kasvaa jne. Ja sitäpaitsi siihen aikaan kun isoäiti äitiä synnytti oli muutenkin keskenmenot ja muut edellä mainitut ongelmat paljon yleisempiä kuin nykyjään ja johtuisiko nyt sit esimerkiks siitä että nykyään tosiaan saa vähän kuunnella sitä omaa oloa ja jaksamista. Silloin siihen ei varmasti paljon annettu mahdollisuuksia. Ärsyttävää kaikin puolin muutenkin tuollainen ajattelu että KYLLÄ ENNENKIN ON AINA NÄIN TEHTY NIIN PAKKO SEN ON OLLA OIKEA TAPA... Haloo.
Heipsansaa! Ite teen 3-vuorotyötä, mutta eniten yövuoroja.Monesti saattaa olla montakin 12tunnin yövuoroa putkeen ja sillon todella ottaa koville, kun nukkua kerkee sen 6h jos siis meinaa keretä vielä tehdä ruokaa,syödä ennen ku lähtee ja matkustaa bussilla töihin.Niin ja olen siis raskaana (rv 20 tällä hetkellä).Kieltämättä on käynyt mielessä muutaman kerran, että onkohan tää nyt ihan terveellistä mutta eihän raskaus tosiaan sairaus ole, vaikka olo sen mukanen silloin tällöin onki.Tähän mennessä oon sinnitelly ja meinaan sinnitellä vastaisuudessakin niin pitkälle ku vaan jaksaa.Saikkuahan toki sitten saa jos ei vaan enää kestä.Jaksamisia myös muille raskasta työtä tekeville tuleville mammoille ja tosiaan turha sitä nuppia aukoa jos ei oo itellä henk.koht.kokemuksia asiasta! Saattais monella arvostelijallaki tulla itellä tippa linssiin,mut onneks vahvat pärjää ja tän jälkeenhän vauvan kanssa valvominen on vaan lasten leikkiä;P
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1024813Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493232Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852979- 811737
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411510450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1071332- 161049
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1061001Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah30984Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan40971