Siis keski-suomihan on Suomen kirjakielisin maakunta.
Mikä ihmeen Jyväskylän murre?
23
2179
Vastaukset
- Huomaat
"Mitä sinä sanoa" on aika yleistä.....
- En huomaa
"Mitä sinä sanoa" ei ole yleistä..
Joku Multialta tullut juntti voi tietenkin höpistä..
- junamänjjustiisa
Kyllähän keskisuomi on kieleltään melekein täyttä sawwoo ulukopuolisen korvissa...
- het velehoa
mutta kyllä ulkopuolinen tunnistaa keskisuomalaisen puheesta, toki savonmurteen sanojakin välissä vilahtaa mutta kyllä täysi savonmurre on ihan jotain muuta jos ette usko niin menkää kuuntelemaan esim iisalmi-kuopio suunnalle.
Muuttaessani keskisuomeen murteessa "osui" korvaan sana "het" = heti, jota viljellään "het" mitä ihmeellisimmissä paikoissa. Tätä kyllä esiintyy enemmän pihtipudas-viitasaari-äänekoski alueella enemmän kuin jyväskylässä mutta olen kyllä sitä jkl:kin kuullut. - ,,,,.,
het velehoa kirjoitti:
mutta kyllä ulkopuolinen tunnistaa keskisuomalaisen puheesta, toki savonmurteen sanojakin välissä vilahtaa mutta kyllä täysi savonmurre on ihan jotain muuta jos ette usko niin menkää kuuntelemaan esim iisalmi-kuopio suunnalle.
Muuttaessani keskisuomeen murteessa "osui" korvaan sana "het" = heti, jota viljellään "het" mitä ihmeellisimmissä paikoissa. Tätä kyllä esiintyy enemmän pihtipudas-viitasaari-äänekoski alueella enemmän kuin jyväskylässä mutta olen kyllä sitä jkl:kin kuullut.Eiköhän ne ole käymässä nä jotka sanoo "het" tuolta pihtipudas-viitasaari-äänekosken alueelta ite en edes käytä koko heti sanaa eikä paljoo kaveritkaan. ja jos käyttöö on niin "heti"
- Fr_david
Jyväskylässä puhutaan kenties "kirjakieltä" mutta ääntämyksessä on selvä keski-suomalainen painotus. Sanoja venytetään ja painotetaan omalla erikoisella tavalla. Ja sitten on muutama erikoinen sana, esim "linkki" se on keski-suomessa linja-auto.
- grilli taksari
meehän muualle suomee ajelemaan hulilla ja pyytämään grilliltä taksaria. mitä ihmeellistä tos linkissä o? dösä se vasta typerältä kuulostaa
- Paljas-Perse
grilli taksari kirjoitti:
meehän muualle suomee ajelemaan hulilla ja pyytämään grilliltä taksaria. mitä ihmeellistä tos linkissä o? dösä se vasta typerältä kuulostaa
Savolaisia ja muita lähialueiden juntteja tunkee kaupunkiin ovista ja ikkunoista, niin eipä ihme jos savoa tai muuta epämääräistä mongerrusta kaduilla kuulee..
- pienentalon antti
Paljas-Perse kirjoitti:
Savolaisia ja muita lähialueiden juntteja tunkee kaupunkiin ovista ja ikkunoista, niin eipä ihme jos savoa tai muuta epämääräistä mongerrusta kaduilla kuulee..
junttiutta on? Se on juuri sitä mitä juuri viestissäsi itsestäsi esille toit! Aivan, mutta älä revi siellä tukkaasi sillä itsekin olen juntti mutta tiedostan sen toisin kuin sinä.
Murteet on hieno asia Suomessa, kyllä paljasjalkaisen jyväskyläläisenkin murre erottuu vaikka siinä ei olisi tavuakaan savonmurretta mutta eihän se synti ole
Oma "äidinkieleni" tuloo etelä-pohojammaalta muttei murtehella puhuminen tee ihimisestä junttia. - soppiihatuotahuastoo
Paljas-Perse kirjoitti:
Olin pieksämäellä töissä tos syksyllä niin tuli kyllä itelle vähän junttimainen fiilis kun kaikki muut "huasteli" ja ite puhu kaikista selvinten suomee ainakin omasta mielestä.
- ksjklskajs
grilli taksari kirjoitti:
Täytyy olla aika himmeä kaveri joka lähtee Suomea kiertelemään HULILLA..
Otan osaa, jos sinä teet niin..
PS: Grillitaksari on YHDYSSANA
- ei-natiivi
Esimerkiksi sanassa "Jyväskylä" on kumpikin ää puolentoista ään pituinen, suunnilleen "Jyvääskylää"
- MääSää
No ei se kyllä todellakaan noinkaan mene.. Joissakin sanoissa venytystä saattaapi esiintyä mutta ei kyllä kaikissa. Siellä taas huutelee joku etelä-suomalainen näsäviisastelia.
- 8+9
MääSää kirjoitti:
No ei se kyllä todellakaan noinkaan mene.. Joissakin sanoissa venytystä saattaapi esiintyä mutta ei kyllä kaikissa. Siellä taas huutelee joku etelä-suomalainen näsäviisastelia.
enpähän minä ole tota koskaan venyttänyt enkä myöskään ole kuullu kenenkään venyttäneen
- oihv
8+9 kirjoitti:
enpähän minä ole tota koskaan venyttänyt enkä myöskään ole kuullu kenenkään venyttäneen
kuullostaa ulkopuolisen korvaan, eli juuri noin kuin "ei-natiivi" kirjoitti, puolentoista ään pituisena.
- mun korvaan
oihv kirjoitti:
kuullostaa ulkopuolisen korvaan, eli juuri noin kuin "ei-natiivi" kirjoitti, puolentoista ään pituisena.
Muutin aikoinaan 6 vuotiaana kauhavalta pohjanmaalta jyväskylään ja kyllä täälä tosiaankin mun korvaan puhuttiin aivan kirjakieltä, mutta äänenpainot, varmaankin juuri tuo mitä joku kommentoi esim. ään venytykseks on ihan oman laiset. Mun korvaan kuulosti melkeenpä joltain laulamalla puhumiselta jos nyt liioittelen, eli puherytmi on ihan oma. Parinkymmenen vuoden oleilun jälkeen olen hukannut pohjanmaan murteen aika hyvin ja jyväskyläläiset puhuu ihan normisti ;) Tosin välillä asuin tampereella useamman vuoden ja silloin sen eron taas huomasikin omassa puheessakin. Hauskoja erojahan nämä on, ite ainakin nykyään puhun aika sillisalaattia, jos meen pohjanmaalle niin tarttuu murre sieltä ja tampereella sama, arkena voi puhua jyvääääskyläää :)
- maan matkaaja
mun korvaan kirjoitti:
Muutin aikoinaan 6 vuotiaana kauhavalta pohjanmaalta jyväskylään ja kyllä täälä tosiaankin mun korvaan puhuttiin aivan kirjakieltä, mutta äänenpainot, varmaankin juuri tuo mitä joku kommentoi esim. ään venytykseks on ihan oman laiset. Mun korvaan kuulosti melkeenpä joltain laulamalla puhumiselta jos nyt liioittelen, eli puherytmi on ihan oma. Parinkymmenen vuoden oleilun jälkeen olen hukannut pohjanmaan murteen aika hyvin ja jyväskyläläiset puhuu ihan normisti ;) Tosin välillä asuin tampereella useamman vuoden ja silloin sen eron taas huomasikin omassa puheessakin. Hauskoja erojahan nämä on, ite ainakin nykyään puhun aika sillisalaattia, jos meen pohjanmaalle niin tarttuu murre sieltä ja tampereella sama, arkena voi puhua jyvääääskyläää :)
murre muuttuu ku vaihtaa paikkakuntaa, oon asunu kolmellakymmenellä paikkakunnalla mutta en tiä mitä murretta puhusi, välil pukkaa etelä-pohojammaata ja välil tuota etelän murretta, mitä se sit liekkää ja välil taas keskisuommee..ja turu murret ja raumkii siin välis viel..porvoost puhumattakaa.
- kommentoi murteesta
maan matkaaja kirjoitti:
murre muuttuu ku vaihtaa paikkakuntaa, oon asunu kolmellakymmenellä paikkakunnalla mutta en tiä mitä murretta puhusi, välil pukkaa etelä-pohojammaata ja välil tuota etelän murretta, mitä se sit liekkää ja välil taas keskisuommee..ja turu murret ja raumkii siin välis viel..porvoost puhumattakaa.
Eli "Jyväskylän murteessa" venytätään vokaaleja...
= sama lause murteella = Jyvääskylään murteessa venyytetään vokaaaleja... - mie vaan
kommentoi murteesta kirjoitti:
Eli "Jyväskylän murteessa" venytätään vokaaleja...
= sama lause murteella = Jyvääskylään murteessa venyytetään vokaaaleja...Mie oon mie ja sie oot sie vaikka jyvääskyläässää oon syntyny ja täälä koko iän asunu. Porukat taas on lähtösin sawosta mut mie oon silti mie ja sie oot sie vaikka se on karjalan murteesta mistä lie tarttunu???
- Hesan...
murretta. Naurettavaa kuunnella, kun sanotaan tiädän, miksi ei voi käyttää e-kirjainta? Tuo d-käyttö arkikielessä on naurettavaa. Tiiän miten asiat ovat. "Tiädän mite aisii o" sanoo hesalainen siivooja, joka siivotessakin tekee pientä sääätöö!
- Tölikan fabu
kyllä stadin murteelta vaikuta .."mite aisii o"..ei todellakaan stadin murretta..
- hesalainen...
Tölikan fabu kirjoitti:
kyllä stadin murteelta vaikuta .."mite aisii o"..ei todellakaan stadin murretta..
kyseessä ja sanat: tiääädän, täytyy miäättiä, taiädan, tavallaan e-kirjain jää pois ja se korvataan tällä oudolla iä-yhdistelmällä, jossa on aina mukana d-kirjain. Jos hesalainen eksyy paikkakunnalle ni heti hoksaa ylettömästä d-käytöstä iä-yhdistelmästä mistä sitä ollaan.
- tölikan fabu
hesalainen... kirjoitti:
kyseessä ja sanat: tiääädän, täytyy miäättiä, taiädan, tavallaan e-kirjain jää pois ja se korvataan tällä oudolla iä-yhdistelmällä, jossa on aina mukana d-kirjain. Jos hesalainen eksyy paikkakunnalle ni heti hoksaa ylettömästä d-käytöstä iä-yhdistelmästä mistä sitä ollaan.
"miäättiä"..ei ei vaan "täytyy miättii" on oikea muoto stadissa, tuo -tiä loppu kuuluu keskisuomeen, lisäksi stadissa ei venytetä eli ei kahta ä-kirjainta tuohon alkuun. Jos niin silloin on kyseessä jostain muualta muuttanut ja yrittää puhua kuin aidot stadilaiset tai sit siellä jo kauan asuneet, jos venytetään niin puhe muuttuu hitaammaksi, eteläsuomessa puhe on nopeaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275