yläaste ikäisen rajat?

tiiju-32v

eli mulla on kaks ihanaa tyttöstä, jenna 14v ja juulia 13v. meillä on välillä kärhämää vähän näistä rajoista, mutta mikä on varmaan hyvin normaalia teiniikäisten kanssa. sovittiinpa sitten näin että kirjotetaan tänne palstalle ja katsotaan muidenkin aikuisten mielipide että olenko muka liian tiukka äiti?

- 13-vuotiaana annoin alkaa vasta katsomaan k-15 ja k-18 ohjelmia pelaamaan pelejä.
- 6-luokan todistusten jako päivästä lähtien annoin alkaa vasta meikkaamaan ja senkin tuli olla vielä siistiä, eli ei tarvitse muuta kun meikkivoiteen ja ripsivärin.
- tietokoneella saa nyt olla päivässä enemmänkin kun kaksi tuntia ja lisätä kuvia gallerioihin.
- kotiintulo aika arkisin 20:00 ja viikonloppuisin lomilla 22:00.
- nyt varsinaista nukkumaan meno aikaa ei ole, mutta oma vika jos menee liian myöhään nukkumaan silti täytyy jaksaa kouluun nousta, siinäpähän oppii menemään aikasemmin nukkumaan..
- ottaa vastuun itse opiskelusta
- 13-vuotiaan olisi hyvä hankkia jotain kesätyötä
- olisi hyvä myös harrastaa jotain, hyvää virikettä mielelle ( tytöt cheerleadereitä )
- 13v saa ottaa ensimmäisen lävistyksensä korvakorut ja värjätä sopivin väliajoin hiuksiaan
- shoppailemassa saa alkaa käydä kavereiden kanssa
- vanhempien ei tarvitse soittaa enää yökylä reissujen takia
- alkoholi ja tupakka ehdottomasti kiellettyjä, kolme varoitusta ja sen jälkeen puhumaan ammattiauttajalle
- 15-vuotiaana saa ottaa jonkun muun lävistyksen mitä näitä on napa, huuli, kieli tms..
- 16-vuotias saa tehdä vasta ensimmäisen alkoholi kokeilunsa eli vanhemmat voivat antaa maistaa alkoholia ja tupakkaa.
- 16-vuotias voisi hankkia opiskelun sijaan myöskin pientä vakituista työtä että tässä parempi harrastus, voi kasvattaa tulevaisuutta varten jo vähän omaakin rahavarastoaan..
- 16-vuotiaana tytöt saa alkaa meikkaamaan enemmän eli laittamaan kulmat, luomiväriä, kajaalia tms jos haluavat
- 16-vuotiaan kotiintulo aika on viikonloppuisin 23:00 , arkisin edelleen pidetään se 20:00..

17-vuotiaana alan antaa juoda ja polttaa jos haluaa, ei oikeastaan kotiintulo aikoja ja saa lähteä pidemmälle reissuun nyt kavereiden kanssa kun ilmoittaa vaan minne päin on menossa..

57

3258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiiju-32v

ainiin rangaistuskeinona heillä on kahden viikon kotiaresti jossa lähtee myöskin tietokone pois.

• Zeenie

Moi!
        Et ainakaan liian tiukka äiti ole, päinvastoin! Itse en vielä 13-vuotiaan antaisi tulla klo 22.00 viikonloppuisin enkä pelata K18 pelejä. Mutta itse parhaiten tilanteen tiedät ja tyttäresi tunnet.

• tiiju-32v
        Zeenie kirjoitti:

Moi!
        Et ainakaan liian tiukka äiti ole, päinvastoin! Itse en vielä 13-vuotiaan antaisi tulla klo 22.00 viikonloppuisin enkä pelata K18 pelejä. Mutta itse parhaiten tilanteen tiedät ja tyttäresi tunnet.

minkä ikäisiä lapsia sinulla sitten on? ja monelta heidän tulee tulla kotia?

• Minulla..

ei tuon ikäisiä lapsia ole, pieni vauva vasta, mutta jos oman teini-iän rajoista käsin asiaa tarkastelisin niin on aika lepsua touhua!

Itse ainakaan en hyväksyisi alkoholin tai tupakan käyttöä alle 18v. Estäähän niitä ei voi, mutta lupaa siihen en kyllä antaisi. Itse taisin olla 21 vuotias kun poltin ensimmäisen kerran vanhempien nähden. Enkä myöskään antaisi mihinkään pidemmille yli yön kestäville reissuille lähteä ennen täysi-ikäisyyttä. Myöskin lävistykset (en tarkoita korvakoruja) ehtii ottaa kun on 18 vuotta täyttänyt. Minunkin mielestäni 13-vuotias on ihan liian nuori k18 peleihin ja elokuviin, 15 vuotta ehkä parempi raja.

• tiiju-32v

missä pumpulissa sinä aijot kasvattaa lapsesi?

• En missään..
        tiiju-32v kirjoitti:

missä pumpulissa sinä aijot kasvattaa lapsesi?

Rajat on rakkautta!

• hamaan
        En missään.. kirjoitti:

Rajat on rakkautta!

Miksi annat 13-vuotiaan katsoa K-15 ja K-18-elokuvia tms? Tiesitkö, että päihderiippuvuus syntyy helpoiten, jos alle 18-vuotiaan elimistö totutetaan niihin. Mm. näissä kohdin toimisin eri tavoin kuin sinä. Kasvattaisin tarkoituksella "pumpulissa".

Muuten ihailen napakkaa suhtautumistasi tyttöjen kasvatukseen. Ei taida olla näillä tytöillä huolta tulevaisuuden suhteen, kun äidillä on selvät sävelet. Naputusta pitää jaksaa silti varmaan kuunnella. Hieman ihmetytti tuo ammattilaisen vetäminen kuvioihin mukaan päihdeasioissa. Menethän ainakin sinne itse mukaan, jos nimittäin jostain sellaisen auttajan löydät?

• tiiju-32v
        En missään.. kirjoitti:

Rajat on rakkautta!

tiesitkö miten nopeasti nykynuoriso kehittyy, ei enää eletä sitä aikaa silloin kun me elettiin..
        mun mielestä 50% täytyy olla tiukat ja selvät rajat mutta toisessa 50% joustaa myös, koska sitten kun oikee kova maailma tulee vastaan niin he ovat ihan avuttomia koska elämä ei suojaa kolhuilta.
        mutta vuosi sinne tai tänne ? tekeekö ihminen oikeesti kamalan kasvupyrähdyksen vuodessa et joo nyt mun elimistö tottui vasta alkoholiin tai pääsee esimerkiksi lähtemään vasta 18v festareille !
        hei halloo ne on nimittäin suunattu nuorille ja sinä aijot häneltä kieltää sen..
        ja kotibileissä käynti on nimittäin tyypillistä alle 18-vuotiaille et eikös 17-vuotiaana vuoden ajan oo hyvä käydä niissä kotipippaloissa ja sit alkaa käymään siellä baarissa kun pääseekin..
        mieti nyt kun lastas ei oo opetettu millään tavalla käyttämään oikein alkoholia niin hän menee baariin ja juo kolme kaljaa nii laattaa koko paikan täyteen ja hänet nauretaan ja potkitaan pihalle kun on muutenkin niin vähästä kännissä tai sitten vetää ihan överit ja on jossain vatsahuuhtelussa kun ei oo osannu käyttää holia oikein. luuletko tosiaan että kaikki jotka on täyttänyt 18v astelevat juuri kiltisti baariin ja maistavat vasta ensimmäisen kerran olutta ?

• tiiju-32v
        tiiju-32v kirjoitti:

tiesitkö miten nopeasti nykynuoriso kehittyy, ei enää eletä sitä aikaa silloin kun me elettiin..
        mun mielestä 50% täytyy olla tiukat ja selvät rajat mutta toisessa 50% joustaa myös, koska sitten kun oikee kova maailma tulee vastaan niin he ovat ihan avuttomia koska elämä ei suojaa kolhuilta.
        mutta vuosi sinne tai tänne ? tekeekö ihminen oikeesti kamalan kasvupyrähdyksen vuodessa et joo nyt mun elimistö tottui vasta alkoholiin tai pääsee esimerkiksi lähtemään vasta 18v festareille !
        hei halloo ne on nimittäin suunattu nuorille ja sinä aijot häneltä kieltää sen..
        ja kotibileissä käynti on nimittäin tyypillistä alle 18-vuotiaille et eikös 17-vuotiaana vuoden ajan oo hyvä käydä niissä kotipippaloissa ja sit alkaa käymään siellä baarissa kun pääseekin..
        mieti nyt kun lastas ei oo opetettu millään tavalla käyttämään oikein alkoholia niin hän menee baariin ja juo kolme kaljaa nii laattaa koko paikan täyteen ja hänet nauretaan ja potkitaan pihalle kun on muutenkin niin vähästä kännissä tai sitten vetää ihan överit ja on jossain vatsahuuhtelussa kun ei oo osannu käyttää holia oikein. luuletko tosiaan että kaikki jotka on täyttänyt 18v astelevat juuri kiltisti baariin ja maistavat vasta ensimmäisen kerran olutta ?

ja minäkö vaikutan sitten siltä että mulle on syntynyt joku päihderiippuvuus tai vastaava?
        hei kyllä 13-vuotias jo tajuaa mikä on fiktio ja mikä on fakta, eli ei yhdestä televisiosta tuleva elokuva hänen maailmaansa kaada ! jos ylä-asteelle menevä ei saa edes sitä tehdä , niin kyllä hän elää ihan outside siellä koska suurin osa on näitä tupakka paikalla juoksijoita ja sit on nämä 'nynny -porukat' - niihin hän kuuluisi.
        tuo on jo minusta ylisuojelevaisuutta, eikä se oo lapselle hyväks hänestä tulee ihan skitsofreenikko jollei saa edes tuollaista tehdä ja tuntevansa jo osaksi että olen iso. itse oon ollu siitä lähtien jo hyvin omatoiminen, halusin tehdä työtä ja tiesin että haluan tulla nuorena äidiksi !

• Kyllä ne..
        tiiju-32v kirjoitti:

ikärajat on ihan lakikirjoihin pykätty ja niitä samoja aion lasteni kanssa noudattaa. En itsekään ole alle 18-vuotiaana festareilla käynyt ja siitäkin huolimatta hyvin ehtinyt käydä. Kaverini kylläkin kävivät parikin vuotta minua ennen (kaikki silloiset kaverini olivat minua vuotta vanhempia), mutta ei se niin vakavaa ole vaikka itse en päässytkään. Kotibileistä en ole mielestäni mitään maininnut?

Vaikka kotona alkoholin käyttö ja tupakointi olisikin kielletty, ei se tarkoita sitä etteikö niitä kokeiltaisi! Itsekin 13-vuotiaana ensimmäiset kerrat alkoholijuomiin tutustunut.. mutta ei se tarkoita että se olisi meillä kotona sallittu.

Ja itse olen sinua 7 vuotta vuotta nuorempi, muistan kyllä mitä on olla nuori..

• No voi voi
        tiiju-32v kirjoitti:

Olin ihan lukevinani, että kysyit muitten mielipidettä.
        Hassu minä!
        Luulin, että haluat kuulla jonkun toisen kasvattajan ajatuksia.
        Asia on niin, että jos uskaltaa kysyä, uskaltaa myös otta vastaukset vastaan.
        Luulin, että olit tosissasi.

Erehdyshän se oli. Tai sitten et ole äiti ollenkan, vaan 13-vuotias tyttäresi.

• kommentoin tätä
        tiiju-32v kirjoitti:

Tästä alkoholista kommentoisin.Onko se ihanne että siihen 18 ikään mennessä pitää olla niin tietoinen alkoholista,ettei humallu liikaa ja joudu naurunalaiseksi?Ja 18-vuotias on sentään aikuisempi kuin joku 14-v ja ainakin lukutaitoinen,joten voisi olettaa että tietää alkoholin vaikutuksesta.
        Tiedän myös monia 14-15 vuotiaita,jotka on juoneet itsensä tolkuttomaan humalaan ja päässeet vatsahuuhteluun asti.Tämä harjoittelu ei näköjään tunnu onnistuvan,joten sillä on turha perustella aikaisempaa tutustumista alkoholiin.Lapsen ja nuoren elimistölle ei vaan ole alkoholi terveellistä,eikä myöskään tupakka,siis miksi sitä sallisi lapselleen.Eri asia tietenkin on,pystyykö sitä aina vahtimaan.
        Ja alkoholi ei ole mikään pakollinen hyödyke,vaikka sellaiselta se täällä meidän maassa tuntuu.Jestas,jos olisikin olleet Alkot kiinni,ei olis saaneet ihmiset viinaa tai kaljaa,siitähän olisi meteli noussut.Ja luultavasti voisi itsellenikin käydä niin,että törttolisin humalassa,jos alkaisin oikein kokeilemaan.Olenkin suunnitellut,että jos tuttujen kauhistukseski joisi itsensä humalaan viisikymppisten kunniaksi,sitä ei nimittäin vielä ole ehtinyt tapahtua.

• Lapsen tasolla
        hamaan kirjoitti:

Miksi annat 13-vuotiaan katsoa K-15 ja K-18-elokuvia tms? Tiesitkö, että päihderiippuvuus syntyy helpoiten, jos alle 18-vuotiaan elimistö totutetaan niihin. Mm. näissä kohdin toimisin eri tavoin kuin sinä. Kasvattaisin tarkoituksella "pumpulissa".

Muuten ihailen napakkaa suhtautumistasi tyttöjen kasvatukseen. Ei taida olla näillä tytöillä huolta tulevaisuuden suhteen, kun äidillä on selvät sävelet. Naputusta pitää jaksaa silti varmaan kuunnella. Hieman ihmetytti tuo ammattilaisen vetäminen kuvioihin mukaan päihdeasioissa. Menethän ainakin sinne itse mukaan, jos nimittäin jostain sellaisen auttajan löydät?

Minkä ikäisenä sait tyttäresi?
        Minkä ikäisiä olivat vanhempasi tuona aikana?
        Missä on lasten isä?
        Kuinka tulet toimeen, kun olet varmaankin joutunut jättämään opiskelusi kesken kahden lapsen äitinä alle kaksikymppisenä.
        Eikö itsesikin tee mieli bilettää, nuori kun olet. Miten on oman alkoholinkäyttösi kanssa? Kohtahan voit mennä tyttäriesi kanssa bailaamaan, silloin voit huolehtia heistä kaiken aikaa.

• rtf10
        tiiju-32v kirjoitti:

alkoholia pitää varmaan mielestäsi jo alkaa "harjoitella" käyttämään kovinkin nuoresta, että oppii?? Ihan varmasti, huh huh, hölmö olet. Mitä pidempään siitäkin erossa pysyy, on järki jo kasvanut ja tajuaa käyttää järkevämmin- ennemmin ne 13-vuotiaat överit ottaa. Itse maistoin ensimmäisen kerran n.17-vuotiaana enkä silloinkaan juonut paljon. Ihan hyvin osasin vähän myöhemminkin eikä ole alkoholiongelmaa tullut vieläkään, en myöskään ole millään tavalla kärsinyt tästä "myöhäisestä" aloittamisesta.

• Viisikko-sarja
        tiiju-32v kirjoitti:

Elämässä on muutakin kuin biletys, minkä kyllä tietäisit, jos oikeasti olisit 32-vuotiaana kahden teini-ikäisen äiti.

Mitä tulee alkoholin harjoittelukäyttöön, niin monia muitakin asioita elämässä otetaan kohtuudella. Mm. makeiset, ruoka, liikunta, työ, valvominen ja nukkuminen, seksikumppanit, ihan vain näin esimerkiksi. Järkevä suhtautuminen on osa kasvatusta, samoin varoitus liiallisesta alkoholista ja muista ylilyönneistä.
        Ahneus on aina pahasta, joten ensi kertaa kapakissa istuvan on syytä hillitä ahneuttaan ja koettaa käyttäytyä sivistyneesti äitikullan ohjeet mielessä.

Jos et opeta lastasi kohtuullisesti ruokailemaan, voi edessä olla syömishäiriö, eli bulimia tai anoreksia, tai sitten lapsesi lihoaa muodottomaksi ennen rippikouluikää. Kohtuullista käyttöä voi neuvoa monissa muissakin asioissa, esim. rahankäytössä ja viinankäytössä.
        On opetettava lapselle järkevyyttä kaikissa asioissa, ja jos menee töppäämään itsensä liialla oluenkittaamisella baarissa, niin omapahan on ongelmansa ja häpeänsä sitten. Rahankäyttö toinen. Jos ei pidä kukkarostaan huolta, ei tule toimeen omillan, ja sekin on hävettävä asia.
        Aikuinen seisoo omilla jaloillaan ja vastaa töppäilyistään itse.

Suurin osa nuorista ihmisistä ei ole oksentanut pubin lattialle, tiedoksesi.

• Mallas ja nuoret
        tiiju-32v kirjoitti:

Siis näinkö:

..."menee baariin ja juo kolme kaljaa nii laattaa koko paikan täyteen ja hänet nauretaan ja potkitaan pihalle kun on muutenkin niin vähästä kännissä tai sitten vetää ihan överit "...

Eikö tämän päivän nuoria opeteta pitämään toisistaan huolta?
        Millaisia ovat kaverit, jotka ratkeavat nauramaan ja potkimaan, kun toinen oksentaa sisuksensa baarin lattialle!

Minun nuoruudessani tuollaisessa tapauksessa olisi hoidettu onneton kotiin ja katsottu, että hänelle ei käy pahasti. Yhdessä kuljettiin, ketään ei jätetty.
        Viime vuosina on saatu monesti lukea lehdistä miten känninen nuori on paleltunut lumihankeen.
        Kavereihin ei nykyisin kannata luottaa.

Kotikasvatuksessa on isoja puutteita, kuten aloittajankin mielipiteistä nähdään.

• näin meillä

voi alkaa jo kutosella. Ei ole tarkoitus väitellä, jokainen tehköön tavallaan. Mutta meikkijuttu riippuu myös siitä, jos on iho-ongelmia, joita haluaa meikillä peittää. Tietysti ihon hoitotuotteisiin on investoitava ja ehkä myös ihotautilääkärille tai kosmetologille. Silmämeikin käyttöä voi kokeilla myös jo 13 v, mutta on neuvottava ja ohjattava meikkaamisessa, että lopputulos on hillitty.

Meillä ei 13-v ole ulkona kuin klo 20:een asti koulupäivää vasten ja muuten klo 21:een.
      Ikärajoja noudatetaan peleissä ja leffoissa.
      Tupakkaan ja alkoholiin en anna koskea ennen kuin on 18.

En ole asettanut tietokoneen käyttöön rajoja, koska se jää näköjään ihan luonnostaan noin kolmeen tuntiin päivässä. Vaihtelee päivittäin kovasti, joskus koneella vain käydään pikaisesti ja joskus on pitempiä istuntoja. Toisaalta atk-taidot ovat kehittyneet hyviksi, siitä on tullut kiitosta koulustakin. Valvon kuitenkin koneen käyttöä, että tiedän, missä hän liikkuu ja kenen kanssa juttelee.

• äipsykkä77

mulla tytöt 16v ja 12v, sekä 15v poika. eli meillä mennään näillä:

- niitä leffoja ja pelejä pelataan, joihin ikä riittää. eli k-18 ei ollenkaan, ja k-15 pari vanhinta on pari vuotta katelleet/pelanneet, silloin kun pienin ei ole huoneessa. muutenkin meillä noudatetaan kaikkia ulkopuolisten asettamia sääntöjä (taloyhtiö, koulu, harrastusporukat jne.)

- esikoinen meikannut hillitysti 8. luokan alusta asti (annoin aloittaa milloin itse halusi) ja pienempi meikkaa nyt 6. luokalla (alotti syksyllä) ehkä jopa enemmän kun vanhempi tyttö, joka siis on nyt 9lk.

- tietokoneella saa olla vapaasti, kunhan ulkoilee ainakin tunnin illassa koulumatkojen lisäksi ja käyttäytyy ok sekä hoitaa kotityönsä ja koulun läksyt! (meillä jokainen hoitaa pyykkinsä itse, pienin pöydän kattamisen ruoan valmistusta mun kanssa, vanhin pöydän korjauksen tiskikoneen täytön, poika tiskikoneen tyhjennyksen, roskat vie se joka menee ulos roskiksen ollessa täysi, omat huoneet siivotaan omat roinat yhteisissä tiloissa korjataan) Meillä pienin likka on aina ollu sellane 'emäntä', tykkää auttaa mua siivouksessa ym. niin en ole sille keksinyt muita 'pakollisia' hommia, kuin tuo pöydän kattaminen, joka sinällään on helpompi kuin isompien homma. 2 vanhinta tekee hommia vain, koska haluuvat viikkorahansa ja tietokoneen rajoittamattoman käytön muut edut. Koneella saa tehdä mitä haluaa, mutta olen itsekin melko nuori ollakseni teini-ikäisten vanhempi (olin 17v kun eka tyttö syntyi), joten en ole ihan tippunut galtsu ja facebook maailmasta, joten omasta mielestäni meillä melko avoimesti puhutaan netin vaaroista ym. muusta. Facebook on kaikilla lapsillamme, galtsu tytöillä.

- kotiintulo aika ollu jo melko monta vuotta kaikilla viim. 21.00 arkisin (tämä on ihan takaraja ollut), mut harvoin kukaan 20 jälkee enää missää on ollutkaa. Pienin on siihen 21:ee tullu kotii myös lomilla ja viikonloppusin, isommat saanu olla vkl lomat n. 22:30 asti, joskus joustanu 23 asti jos on hyvä selitys ololle ja turvallinen paikka kyyti ok. jos pitempään tarvii olla, niin ei kaupungilla ainakaan, sit voi mennä yöksi sellaisille jotka tiedän. Tietävät että jos luottamus mulla esim. johonki kaverii menee nii sitte sen luo ei pääse. kavereista tunnen 99%, notkuvat täällä meillä aika paljon, kun omissa kodeissa on kai tyhmää. tuntuu että monesta kodista puuttuu nykyään yksinkertaisesti se aikuinen, joka kysyy 'miten sun päivä meni, ja mitä sulle kuuluu?'

- nukkumaan menevät kun väsyttää, pienimmän vielä 'peittelen' siinä 21-22 välillä.

- ovat aina vastanneet opiskelusta itse, jos tarvittu apua, autetaan jos motivaatiota, sitten motivoidaan, esim. uhkauksin, lahjonnoin ja kiristyksin :) (tietokone pois, rahaa koenumeroista jne.) näitä tarvittu tosi harvoin, lähinnä pojalle yläasteen alussa. Näistä on sitte yhdessä keskusteltu, miten voidaan hankala tilanne (esim. tippuneet koenumerot) korjata.

- 12-vuotiaan on aika vaikea ehkä saada kesätöitä... meillä 2 vanhinta olivat viime kesänä töissä ekaa kertaa molemmat. positiivinen kokemus, pienimmältä en sitä vaadi vielä 13-vuotiaana, kuten ketjun aloittaja.
      - meillä lapset saavat itse päättää harrastuksista, yksi harrastaa vain lähinnä lukemista, poika uintia ja toinen tytöistä tanssia.

- meillä korvikset otettu pienenä tytöille ja poika ei ole osoittanut halukkuutta :D antaisin ottaa jos niin päättäisi.. hiuksia saa värjätä, mutta ovat olleet tyytyväisiä omiin väreihin, paitsi pienin värjänny kevytväreillä välillä, kestovärit oon luvannu yläasteen alkaessa. vanhempi tyttö aidostaan niin blondi että näyttää lähes värjätyltä hiukset.

- shoppailemassa kavereiden kanssa (omilla rahoilla ja joskus meidänkin rahoilla, mut silloin pitäny olla tiedossa mitä ostetaan) on saanu käydä n. 10-vuotiaasta asti.

- itse ovat jo useamman vuoden sopineet omat yökyläilyt, myös pienin.

- en turvautuisi päihdeasioissa ammattiauttajaan vielä kolmen kerran jälkeen, mut tää riippuu ihan lapsesta. meillä turvauduttaisiin perheneuvotteluun (isä,äiti,nuori mahd. sisarukset)

- 15 mullakin rajana muihin läväreihi, isompi typy aikoo ottaa vapun jälkeen napalävistyksen jos uskaltaa pienempi odottaa kun kuuta nousevaa, haluu kuulemma toiset reiät korviin.

• äipsykkä77

- Meillä on saanut aina (pienestä asti) maistaa alkoholijuomia jos tahtoo, meidän läsnäollessa (siis juomanmakua, ei humalaan asti juomista!) ja ainakaan tytöt eivät ole kiinnostusta näyttäneet nyt teini-iässäkään pään sekottamiseen millään aineilla. poika on kysyny ostaisinko juomia jos se menis juomaan, oon sanonu että laki kieltää ostamisen niin en siksi osta, mutta tietävät myös, että en oo mikää ihan tiukkis, joten esim. poika on kyl kertonu juoneensa pari kertaa. sanon etten hyväksy, mutta homma on niin kauan mulle ok, kun tiedän missä mennään (siis kertovat vaikka tietävät etten hyväksy juomista paljoakaan mut meillä on aina luottamusta ja rehellisyyttä pidetty muuta tärkeämpänä), koska jos eivät kerro niin sit jos alkaa salailu, valehtelu ja yötä poissa kotoo olo niin sitte teen stopin kaikkeen, sen tietävät että mullakin on ne rajani (raha, tietokone, reissut jne lähtee sitte pois ja sitä eivät halua). Eli vaikka tekee toisin kun mitä minä toivoisin niin erimieltä saa olla ja vaikka toimiakin hieman mun periaatteita vastaan , niin kuhan tekee sen avoimesti ja valehtelematta, koulunsa ja kotityönsä hoitaen ja itsensä hengissä maineensa säilyttäen niin homma on ok minullekkin jos sen on nuorelle ok. tupakkaa en rahoittaisi, enkä varastelua ja huumeita sallisi, mutta näistä ei meillä ole ollut ongelmaa.

- meillä ei tarvitse koulun ohella tehdä töitä, jos ei tahdo, ensi syksynä tyttö menee lukioon, eikä hänen silloinkaan ole mielestäni mentävä töihin, kesällä kyllä on menossa, se riittää.

- meillä saa laittaa kulmat, luomiväriä ja kajaalia jos tahtoo, oon kyllä sanonut, että liika kajaali saa mun mielestä 12-vuotiaan näyttämään erittäin hölmöltä, ei se sen jälkeen oo sitä paljoa laittanukkaa. =P vanhempi tyttö ei käytä juurikaan näitä.

- keräävät luottamusta kaiken aikaa, koko ajan voi antaa vapaammin tulla ja mennä, takapakkeja tulee hyvin harvoin. on kiva voida luottaa niin saavat rauhassa kokeilla siipiään. Jos hölmöilemättä menee niin 17 jälkeen en minäkään varmaan paljoa enää puutu että voivat ottaa täyden vastuun itsestään ennen tuota pelottavaa täysikää :) heidän kaverinsa viihtyvät myös meillä, kuulemma meillä on 'rento ilmapiiri'. kivaa minusta, niin tiedän enemmän mitä lapseni tekevät. myös sellaiset 'hei, äiti menee vielä hetki, oon ihan hengissä tuun kohta kotii' viestit kymmenen jälkeen illalla on ihan kivoja, voi sitte rauhassa olla huolestumatta kun tietää että kaikki ok. ja vinkiksi tähän, lasta on turha pakottaa tuomaan kavereita kotiin tai laittamaan viestejä, se täytyy lähtee lapsesta itsestään, halu lähettää viesti, koska haluaa säilyttää luottamuksen.

muutama lisäfakta meistä itse olen -77 syntynyt mieheni 5v. vanhempi, pk-seudulta, keskituloinen perhe, 2 koiraa, mitähän muuta, no ainakin hyvää kevään jatkoa kaikille ja voimia teini-iän myrskyihin, se on ihana, valloittava, vaativa ja hurmaava, herkkä, hullu ja kaoottinen aika ja samalla tavattoman antoisaa koko perheelle.

• tiiju-32v
        äipsykkä77 kirjoitti:

- Meillä on saanut aina (pienestä asti) maistaa alkoholijuomia jos tahtoo, meidän läsnäollessa (siis juomanmakua, ei humalaan asti juomista!) ja ainakaan tytöt eivät ole kiinnostusta näyttäneet nyt teini-iässäkään pään sekottamiseen millään aineilla. poika on kysyny ostaisinko juomia jos se menis juomaan, oon sanonu että laki kieltää ostamisen niin en siksi osta, mutta tietävät myös, että en oo mikää ihan tiukkis, joten esim. poika on kyl kertonu juoneensa pari kertaa. sanon etten hyväksy, mutta homma on niin kauan mulle ok, kun tiedän missä mennään (siis kertovat vaikka tietävät etten hyväksy juomista paljoakaan mut meillä on aina luottamusta ja rehellisyyttä pidetty muuta tärkeämpänä), koska jos eivät kerro niin sit jos alkaa salailu, valehtelu ja yötä poissa kotoo olo niin sitte teen stopin kaikkeen, sen tietävät että mullakin on ne rajani (raha, tietokone, reissut jne lähtee sitte pois ja sitä eivät halua). Eli vaikka tekee toisin kun mitä minä toivoisin niin erimieltä saa olla ja vaikka toimiakin hieman mun periaatteita vastaan , niin kuhan tekee sen avoimesti ja valehtelematta, koulunsa ja kotityönsä hoitaen ja itsensä hengissä maineensa säilyttäen niin homma on ok minullekkin jos sen on nuorelle ok. tupakkaa en rahoittaisi, enkä varastelua ja huumeita sallisi, mutta näistä ei meillä ole ollut ongelmaa.

- meillä ei tarvitse koulun ohella tehdä töitä, jos ei tahdo, ensi syksynä tyttö menee lukioon, eikä hänen silloinkaan ole mielestäni mentävä töihin, kesällä kyllä on menossa, se riittää.

- meillä saa laittaa kulmat, luomiväriä ja kajaalia jos tahtoo, oon kyllä sanonut, että liika kajaali saa mun mielestä 12-vuotiaan näyttämään erittäin hölmöltä, ei se sen jälkeen oo sitä paljoa laittanukkaa. =P vanhempi tyttö ei käytä juurikaan näitä.

- keräävät luottamusta kaiken aikaa, koko ajan voi antaa vapaammin tulla ja mennä, takapakkeja tulee hyvin harvoin. on kiva voida luottaa niin saavat rauhassa kokeilla siipiään. Jos hölmöilemättä menee niin 17 jälkeen en minäkään varmaan paljoa enää puutu että voivat ottaa täyden vastuun itsestään ennen tuota pelottavaa täysikää :) heidän kaverinsa viihtyvät myös meillä, kuulemma meillä on 'rento ilmapiiri'. kivaa minusta, niin tiedän enemmän mitä lapseni tekevät. myös sellaiset 'hei, äiti menee vielä hetki, oon ihan hengissä tuun kohta kotii' viestit kymmenen jälkeen illalla on ihan kivoja, voi sitte rauhassa olla huolestumatta kun tietää että kaikki ok. ja vinkiksi tähän, lasta on turha pakottaa tuomaan kavereita kotiin tai laittamaan viestejä, se täytyy lähtee lapsesta itsestään, halu lähettää viesti, koska haluaa säilyttää luottamuksen.

muutama lisäfakta meistä itse olen -77 syntynyt mieheni 5v. vanhempi, pk-seudulta, keskituloinen perhe, 2 koiraa, mitähän muuta, no ainakin hyvää kevään jatkoa kaikille ja voimia teini-iän myrskyihin, se on ihana, valloittava, vaativa ja hurmaava, herkkä, hullu ja kaoottinen aika ja samalla tavattoman antoisaa koko perheelle.

noniin kiitoksia, sitä samaa sulle.. :) oikeen mukavia vastauksia.. ! nyt vähän tietää mitä muidenkin perheissä tehdään näin meillä, toisin teillä..

• kjghfjbhk
        tiiju-32v kirjoitti:

noniin kiitoksia, sitä samaa sulle.. :) oikeen mukavia vastauksia.. ! nyt vähän tietää mitä muidenkin perheissä tehdään näin meillä, toisin teillä..

niinkuin ei ihmiset huomais että tiiju-32v = äipsykkä 77. Sulla on kyllä jotain ongelmia..

• minä äityli

Minusta kuuloostaa oikein reiluilta rajoilta,itselläni samallainen ajatusmaailma ja tosiaan kun antaa kokeilla alkoa 16 vuotiaana ihan kotioloissa on itselläkin parempi olla.Riita siinä vaan tulis jos käskis lapsen odottaa 18 vuoteen asti,itsekin taisin olla 16 kun join kotona lauvantaisin saunakaljan eikä minusta mitään juoppoa ole tullut:) Nyt 31v ja vauvaa odottelen viimisimmilläni.Äidin ja lapsen kaveruuskin säilyy paremmin kun ei ole liian ankara! 2 viikkoa kotiarestia kuulostaa kyllä mielestäni kohtuuttoman pitkältä ajalta!

• ghbflhgöh

äiti ei ole kaveri joten "kaveruuden" ei tarvitse säilyä. Äiti on äiti, kasvattaja, huoltaja, hoivaaja ja rajojen asettaja. Järki käteen äidit!!!

• Ei tuon ikäinen

Meinaatko siis, että ostat niitä alaikäiselle, vai suositteletko, että etsii lestinheittäjän?

Miksi ei soittoa kotiin, jos jää yöksijonnekin? Kohteliasta se ainakin olisi, minusta suorastaan välttämätöntä. Itse en aikuisenakaan jäisi yllättäen yöksi mihinkään.

Tärkeää toi meikkaaminen? Kai se on.

• hamaan

"tiesitkö miten nopeasti nykynuoriso kehittyy, ei enää eletä sitä aikaa silloin kun me elettiin.. "

Tiesin ja tiedän, myös työni kautta. He "kehittyvät" liian nopeasti. Aikuiset luulevat, että he "kehittyvät".

"kun lastas ei oo opetettu millään tavalla käyttämään oikein alkoholia niin hän menee baariin ja juo kolme kaljaa nii laattaa koko paikan täyteen ja hänet nauretaan ja potkitaan pihalle kun on muutenkin niin vähästä kännissä tai sitten vetää ihan överit ja on jossain vatsahuuhtelussa kun ei oo osannu käyttää holia oikein"

En panisi pahakseni, jos lapseni joutuisi naurun kohteeksi oksentaessaan liikaa alkoholia, ihmettelisin vaan, että on kavereilla kummalliset ilot. En pidä kunniallisena tavoitteena osata käyttää 'holia' niin, ettei tule vähästä känniin. Tässäpä se eromme onkin; mielestäni alkoholia pidetään liian itsestäänselvänä osana nuorten ja aikuisten ja kaikkien suomalaisten elämää. Riippuvuuden kehittyminen johtuu osaksi perintötekijöistä. Mielestäni on varminta siirtää alkoholikokeilut sinne, kun elimistö on jo niin kypsä, ettei tottumus aja riippuvuuteen.

"ja minäkö vaikutan sitten siltä että mulle on syntynyt joku päihderiippuvuus tai vastaava?"
        Enkä ajatellut laisinkaan sinun olevan päihderiippuvainen. Miten sellainen ajatus tuli mieleesi?

Mukavaa vappua!

• Ei tuon ikäisille
        hamaan kirjoitti:

"tiesitkö miten nopeasti nykynuoriso kehittyy, ei enää eletä sitä aikaa silloin kun me elettiin.. "

Tiesin ja tiedän, myös työni kautta. He "kehittyvät" liian nopeasti. Aikuiset luulevat, että he "kehittyvät".

"kun lastas ei oo opetettu millään tavalla käyttämään oikein alkoholia niin hän menee baariin ja juo kolme kaljaa nii laattaa koko paikan täyteen ja hänet nauretaan ja potkitaan pihalle kun on muutenkin niin vähästä kännissä tai sitten vetää ihan överit ja on jossain vatsahuuhtelussa kun ei oo osannu käyttää holia oikein"

En panisi pahakseni, jos lapseni joutuisi naurun kohteeksi oksentaessaan liikaa alkoholia, ihmettelisin vaan, että on kavereilla kummalliset ilot. En pidä kunniallisena tavoitteena osata käyttää 'holia' niin, ettei tule vähästä känniin. Tässäpä se eromme onkin; mielestäni alkoholia pidetään liian itsestäänselvänä osana nuorten ja aikuisten ja kaikkien suomalaisten elämää. Riippuvuuden kehittyminen johtuu osaksi perintötekijöistä. Mielestäni on varminta siirtää alkoholikokeilut sinne, kun elimistö on jo niin kypsä, ettei tottumus aja riippuvuuteen.

"ja minäkö vaikutan sitten siltä että mulle on syntynyt joku päihderiippuvuus tai vastaava?"
        Enkä ajatellut laisinkaan sinun olevan päihderiippuvainen. Miten sellainen ajatus tuli mieleesi?

Mukavaa vappua!

Vastasit varmaan jollekin toiselle.
        Minä uskon, että tässä kirjoittavat itse nämä nuoret teini-ikäiset ja kokeilevat, mitä ohjeita annetaan.
        Aikuinen äiti ei ota tällaista asennetta nuoriinsa.
        Tai jos ottaa, on asiat todella pielessä.

• isä34

muuten yhdyn näihin sääntöihin,mutta muutama poikkeus tietysti on jokaisella...eli alkoholi ja tupakit on laissa säädetty,eli k-18(kotona ny voi kokeilla valvotusti saunakaljalla)...kun taas läväreistä ja meikeistä ei ole haittaa kelleen ja ne saa aina pois,tatskasta saattaisin jo mainita kieltävän mielipiteeni,sillä se on pysyvä.

• Ikäkysymys

Ehkä äideissäkin on eroja. Jos on saanut lapsensa 18-vuotiaana, ajattelee varmasti ihan eri tavoin kuin 15-20 v. myöhemmin synnyttänyt.
      Moni aikuisiässä oleva äiti toivoo lapsensa pysyvän pikkutyttönä vielä 13-vuotiaana. Nuorempi äiti muistaa oman nuoruutensa ja lapsuutensa elävämmin. Hän tietää ehkä paremmin nykynuoren tarpeet ja toiveet.
      Kypsempi aikuinen haluaa myös arvioida onko lapsensa kypsä käymään festareilla ja muissa riennoissa, joissa on ollut puhetta tässä ketjussa. Lapset kehittyvät omaan tahtiinsa. Mikä käy yhdelle, ei käy toiselle samanikäiselle.
      Monella on omakohtaisia kokemuksia alkoholin seurauksista, jotka alkavat monilla näkyä vasta keski-ikään tultaessa. Nuoret vanhemmat eivät edes tiedä, mitä seurauksia liian nuorena aloitetusta kaljottelusta voi elimistölle seurata.
      Aloittaja on kovin nuori kahden teinitytön äidiksi. Kannattaisi miettiä huolellisesti mihin asti rajoja laajennetaan.

• Me

" voi kasvattaa tulevaisuutta varten jo vähän omaakin rahavarastoaan.. "
        Huhuh? Eli siis jos vaikka on 9 vuotiaasta asti kerännyt vaikka 300e rahaa ja löydät ne 13 vuotiaana niin takavarikkoon?

Ja kun 16 vuotis varttuu 17 vuotiaaksi=Jokin napsahtaa päässä ja lapsi muuttuu nuoreksi aikuiseksi? Tämän käsityksen sain ainakin rajoistasi. Eli 16 vuotias arkena 20:00 kotiin ja 17 vuotias saa itse päättää? hmm, muutenkin osa säännöistä järjettömiä.

__________________________________________________________________________________________________
        HAMPPUINFO!

Kannabis on luokiteltu useissa testeissä alkoholia ja tupakkaa VAARATTOMAMMAKSI! Mutta tämäkään ei ole varmaa. Ja jos kannabiksen laittaa ruokaan tai höyrystää ei se rasita keuhkoja. Ja hampusta voi tehdä mm. Vaatteita ja paperia.

• Ikäkysymys
        Me kirjoitti:

" voi kasvattaa tulevaisuutta varten jo vähän omaakin rahavarastoaan.. "
        Huhuh? Eli siis jos vaikka on 9 vuotiaasta asti kerännyt vaikka 300e rahaa ja löydät ne 13 vuotiaana niin takavarikkoon?

Ja kun 16 vuotis varttuu 17 vuotiaaksi=Jokin napsahtaa päässä ja lapsi muuttuu nuoreksi aikuiseksi? Tämän käsityksen sain ainakin rajoistasi. Eli 16 vuotias arkena 20:00 kotiin ja 17 vuotias saa itse päättää? hmm, muutenkin osa säännöistä järjettömiä.

__________________________________________________________________________________________________
        HAMPPUINFO!

Kannabis on luokiteltu useissa testeissä alkoholia ja tupakkaa VAARATTOMAMMAKSI! Mutta tämäkään ei ole varmaa. Ja jos kannabiksen laittaa ruokaan tai höyrystää ei se rasita keuhkoja. Ja hampusta voi tehdä mm. Vaatteita ja paperia.

Kyllä taitavat itse kirjoittaa utopioitaan ne teini-ikäiset. Vähän liian kummallisia periaatteita.
        Lapsi ei ole kasvattaja, eikä hän edes osaa ajatella, miten nuoria ohjataan.
        Vuosi ei ole pitkä aika, eikä nuori kovin hirveästi muutu 13 ja 16 ikävuoden välillä. Lapsi on lapsi, vaikka pituutta ja pyöreyttä tulisikin.

• äiti parhaani mukaan

lapset on ammattikoulua käyvä 17 vuotias poika ja 16 vuotias juuri 9lk:n lopettanut tyttö.

-tietokonepeleja meillä ei juuri kukaan ole innostunut pelaamaan mutta pleikkapelejä saavat molemmat pelata k18 asti (harvinaista kumminkin:suosituin on Fifa:) )

-tyttö on saanut meikata viidenneltä luokalta asti mutta meikkaakin aina melko hillitysti

-tietokonetta saavat käyttää noin 2 tuntia päivässä jollei kyseessä ole koulutehtävä

-kotiintulo aika tytöllä viim. 20-20.30 joka päivä ja pojalla viim klo 22! Eivät ole niitä juuri koskaan rikkoneet ja ovat ne itse ehdottaneet

-nukkumaan meno aika yleensä ennen puolta yötä kunhan nousee "ihmisten ajoissa" aamulla

-korvakorut molemmilla on ollut pikkulapsesta alkaen, tyttärellä myös yläkorvan lävistys. Tatuoinnin saavat hankkia 18 vee.

-yökyläilyistä on sovittava molempien erikseen. max. noin 1-2 kertaa kuussa

-alkoholi ja tupakka on ehdottomasti kiellyttyjä, eivätkä ole kumpaanmaan koskaan oikein osoittaneet kiinnostustakaan

Rajoista keskustellaan kun täyttää 18. Pojan kanssa tämän vuoden lopulla:)

• mattijee

Suojelkaa lapsianne alkoholilta, antakaa vaikka mielummin 20e kouraan ja ehdottakaa kannabisgramman ostamista rahalla. Näin nuori saa hienoja kokemuksia terveellisissä merkeissä, ei sekoile eikä riehu kylillä ja näin ollen pahoita muiden ihmisten mieltä. Säästyypähän siinäkin maksa ja aivot eikä aiheuta aggressiivista käytöstä tai riippuvuutta ja yhteiskunnasta syrjäytymistä, mielisairauksista puhuttamattakaan...

• ihan hyvä vinkki
        mattijee kirjoitti:

Suojelkaa lapsianne alkoholilta, antakaa vaikka mielummin 20e kouraan ja ehdottakaa kannabisgramman ostamista rahalla. Näin nuori saa hienoja kokemuksia terveellisissä merkeissä, ei sekoile eikä riehu kylillä ja näin ollen pahoita muiden ihmisten mieltä. Säästyypähän siinäkin maksa ja aivot eikä aiheuta aggressiivista käytöstä tai riippuvuutta ja yhteiskunnasta syrjäytymistä, mielisairauksista puhuttamattakaan...

Opeta 13-vuotias polttamaan budia...:D Joka on porttihuumena ihan yhtä vaarallinen, kuin Viina ja tupakka.
        Seuraavaksi sanot, että pitääkin valvoa sitä toimintaa joka lähtee käsistä ajanmyötä. Oletko koskaan nähnyt ihmistä, joka on alottanut kannabiksella ja 6 vuodessa pääsee tuloksiin, joissa ei oikeastaan enään koskaan pysty mitään kävelyä vaativampaa urakkaa tehdä?

Rajat ihan hyvät. Suosittelisin kyllä panostamaan heidän koulu juttuihin ja sitä valvomaan...Menee erittäin pitkälle tulevaisuuteen...Eli älä anna itsenäisesti katsella ihan jokaista koulu juttua.

• mattijee
        ihan hyvä vinkki kirjoitti:

Opeta 13-vuotias polttamaan budia...:D Joka on porttihuumena ihan yhtä vaarallinen, kuin Viina ja tupakka.
        Seuraavaksi sanot, että pitääkin valvoa sitä toimintaa joka lähtee käsistä ajanmyötä. Oletko koskaan nähnyt ihmistä, joka on alottanut kannabiksella ja 6 vuodessa pääsee tuloksiin, joissa ei oikeastaan enään koskaan pysty mitään kävelyä vaativampaa urakkaa tehdä?

Rajat ihan hyvät. Suosittelisin kyllä panostamaan heidän koulu juttuihin ja sitä valvomaan...Menee erittäin pitkälle tulevaisuuteen...Eli älä anna itsenäisesti katsella ihan jokaista koulu juttua.

Eipä toimi porttihuumeena jos laitatte perheen kesken kasvit kasvamaan. :) siinä ois hyvä yhteinen harrastuskin... no joo, mun mielestä ainakin jos meinaa ryypätä kumminkin tämä nuori niin miksei kannabista vois polttaa. Esimerkiksi yhdysvalloissa on semmoinen meno, että nuoret aloittavat päihdekokeilunsa kannabiksella, eikä hirvittävän paljon vaarallisemmalla etanolilla. Siellä on jopa huomattavasti helpompaa saada haltuunsa tätä kannabista alaikäisenä henkilönä. Ja tuosta porttiteoriasta vielä sen verran, että kyllähän varmaan lähes jokainen suomalainen narkkari on aloittanut "huumeuransa" kuningas alkoholin parissa... tiedän, että kannabiksen käytöllä (ei kohtuu) on haittoja myös, mutta se on varmaa että minun lapset tulevaisuudessa eivät tule kurkustaan kaatamaan myrkkyä alas.

• minä vain....
        mattijee kirjoitti:

Eipä toimi porttihuumeena jos laitatte perheen kesken kasvit kasvamaan. :) siinä ois hyvä yhteinen harrastuskin... no joo, mun mielestä ainakin jos meinaa ryypätä kumminkin tämä nuori niin miksei kannabista vois polttaa. Esimerkiksi yhdysvalloissa on semmoinen meno, että nuoret aloittavat päihdekokeilunsa kannabiksella, eikä hirvittävän paljon vaarallisemmalla etanolilla. Siellä on jopa huomattavasti helpompaa saada haltuunsa tätä kannabista alaikäisenä henkilönä. Ja tuosta porttiteoriasta vielä sen verran, että kyllähän varmaan lähes jokainen suomalainen narkkari on aloittanut "huumeuransa" kuningas alkoholin parissa... tiedän, että kannabiksen käytöllä (ei kohtuu) on haittoja myös, mutta se on varmaa että minun lapset tulevaisuudessa eivät tule kurkustaan kaatamaan myrkkyä alas.

Olen itse 13wee tyttö ja mielestäni sinulla aika lepsut säännöt näin nuorille tytöille....mielestäni ikäiseni tytölle ei ole hyväksi katsoa k-15 ja k-18 elokuvia tai pelata pelejä ,koska kokemuksieni mukaan minua ainakin pelotti jopa se että katsoin k-13 ikärajaisen kauhu elokuvan.vaikka olenkin vasta 13 en antaisi lapseni juoda tai MAISTAA TUPAKKAA!minusta on ihan hullua että annat lapsesi alkamaan polttamaan tupakkaa VASTA 17 vuotiaana!anteeksi jos sanon tämän suoraan mutta sinun kannattaisi harkitä sääntöjäsi uudelleen ja kysyä sitten muiden aikuisten mielipiteitä niistä?ai niin enkä myöskään antaisi lasteni (jos minulla olisi ) niin tulla kotiin vasta viikonloppuisin klo 22.oo mutta arkisen kotiintulo ajan ymmärrän.itse ainakin ilmoitan aina minne olen menossa ja soitan yleensä aina koulun jälkeen että vanhempani tietävät että olen turvassa ja olenko menossa jonnekkin.

kiitos ,että annoit minulle jotain kirjoittamisen arvoista täksi päiväksi !
        terveisin minä

• vapaasti kasvanut

"Rajoista keskustellaan kun täyttää 18."

Lapsesi on sen jälkeen täysi-ikäinen ja saa itse päättää rajansa. Et voi enää täysi-ikäiselle määrittää kotiintuloaikoja tai nukkumaanmenoaikoja. Täysi-ikäistä ei voi määrätä myöskään kotiarestiin, ei edes omaa täysi-ikäistä lasta, koska se olisi lain mukaan vapaudenriistoa.

• Juulia 14 w

Liian tiukat rajat sulla ja sun sillä 18-vuotiaalla pojalla.
        18-vuotias on aikuinen jo, ja valmis laillisesti ja kypsäkin päättään mitä tekee, juo, polttaa, muuttaa omaan kotiin, menee ja tulee miten haluu.

sit viel tohon tän keskustelun alottajallekki:
        jokku säännöt oli aivan liian tiukkii, esim toi meikkausjuttu. eikö sun lapset oo saanu meikata millon haluaa ja miten haluaa? Aloin kiinnostua vasta meikkaamisesta seiskan lopulla eli nyt ihan viikko tai pari sitten.
        mitä tohon alkoholiin ja tuoakkaan tulee, äitini ei voi sietää eikä hväksyä että poltan ennenkuin olen 18, vaikka välillä teenkin niin. juon vain alkoholia äidin luvalla, en salaa.
        ja kotiintuloajatki arkisin turhan tiukkoja. mulla on puoli kymmenen viimeistään kymmeneltä arkena. ja yhentoista ja kahentoista maissa viikoloppuisin ja lomil

• opeäiti

Ai ettei vanhemmat keskenään varmista enää 13v:n yökyläreissuja?! -Huh!
      Nuoriso voi toki sopia keskenään, mutta silti olemme vanhempien kesken aina varmistaneet, että aikuisia on kotona ja asia muutenkin ok. Haluan ainakin itse tietää varmasti missä lapseni on ja millaisessa seurassa.

Nuorimmainen nyt 17 v. (poika), isommat sisarukset jo aikuisia. Ja ovat hekin jälkikäteen sanoneet, että joskus ärsytti, mutta oli ehdottomasti oikea toimintatapa.

• Herätys vastaajat

Tämä on tasan varmasti jonkun teini-ikäisen haavekuva toiveäidistä. Viimeisin lause sen parhaiten kertoo:

"17-vuotiaana alan antaa juoda ja polttaa jos haluaa, ei oikeastaan kotiintulo aikoja ja saa lähteä pidemmälle reissuun nyt kavereiden kanssa kun ilmoittaa vaan minne päin on menossa.."

Mitenkähän se luvananto onnistuu:
      "Rakas Jenna. Tästä lähtien saat polttaa ja juoda niin paljon kuin lystäät, kunhan hommaat rahat itse tilapäistöilläsi, joita olet tehnyt 13-16-vuotiaasta asti. Tienestisi eivät ehkä riitä kaikkeen, kuten lävistyksiin ja meikkeihin, kajaaliin ja luomiväriin, varsinkin kun säästät rahavarastoasi tulevaisuuttasi varten. Jostakin on siis sinun luovuttava alkoholin käyttösi vuoksi.
      Itse en enää osta sinulle alkoholia ja tupakkaa maistamista varten, kuten 16-vuotiaana sait, koska nyt voit häipyä omille teillesi kavereitten kanssa minne haluat. On pakko tulla omillaan toimeen siellä."

On selvää, että nuorella 32-vuotiaalla äidillä ei omien menojensa lisäksi ole varaa kylvää rahaa kahdelle teini-ikäiselle, joilla ei ole rahan käyttöön minkäänlaisia rajoja asetettu. Äidillä on haku päällä varmasti vielä monta vuotta. Ei hänellä ole aikomustakaan antaa rahojaan tyttäriensä jatkuvasti lisääntyviin menoihin.

Kuvatut lapset ovat robotteja, jotka mukisematta toimivat ohjelmiston asetusten mukaisesti. Heillä ei ole itsellään mitään ajatusta tai suunnitelmia, ja äidin mielestä he eivät tarvitsekaan muuta elämässään kuin lävistyksiä, meikkejä, shoppailua, biletystä, alkoholia ja tupakkaa.

Nyt sitten aloittaja/t saa makeat naurut näiden tosikkojen neuvoista, joita on jo tähän mennessä ennettu yli 30 kpl.
      Huoh.

• jhjrouhturhkjgfh

ja tämä on varmasti sama kirjoittaja joka kyseli samanlaisia asioita eri nimimerkillä lapset oli jotku miro ja kati ja ketä lie, niitä oli silloin 4kpl. Myös silloin oli hyvin nuorena lapset saanut ja silloinkin oli tarve nimetä lapset ja kertoa heidän iät. Tuttua huttua ja 99,99&:n varmasti sama ihminen juttujen takana. Säälittävää kun ei ole muuta tekemistä kun tällasii provoja keksiä...

• jasdfhlghl
        jhjrouhturhkjgfh kirjoitti:

ja tämä on varmasti sama kirjoittaja joka kyseli samanlaisia asioita eri nimimerkillä lapset oli jotku miro ja kati ja ketä lie, niitä oli silloin 4kpl. Myös silloin oli hyvin nuorena lapset saanut ja silloinkin oli tarve nimetä lapset ja kertoa heidän iät. Tuttua huttua ja 99,99&:n varmasti sama ihminen juttujen takana. Säälittävää kun ei ole muuta tekemistä kun tällasii provoja keksiä...

oli silloin äitien jutut palstalla

• Ajantappaja
        jasdfhlghl kirjoitti:

oli silloin äitien jutut palstalla

Mikä vauvalle nimeksi-palstalla on ihmeellisesti samat nimet käytössä.
        En TIETENKÄÄN väitä, että Jennina ja Juulia olisivat mitenkään harvinaiset nimet. Toki niitä voi käyttää monikin.

• uikol

..Mutta alkoholia ja tupakkaa saa käyttää lain mukaan vasta 18v. joten minä en niitä maistata edes kotona ennen täysi-ikäisyyttä, en halua antaa kuvaa,että on ok jos käyttää alaikäisenä..Tiedä sitten´maisteleeko omin päin.

• opiskelijah

Muistan ainakin itse kun katsoin alle 18-vuotiaana K18 tai K15 leffoja, ne eivät katsoessa aina tuntuneet niin pelottavilta, mutta jälkeenpäin pelotti esim. mennä nukkumaan. Eivät elokuvien tarkastajat nimittäin huvikseen niitä ikärajoja laittele, lasten suojelemiseksihan ne on tehty. Lapsesi ehtivät olla suurimman osan elämästään kuitenkin yli 18-vuotiaita, miksi sillä pitää olla niin kiire? Olen lukenut myös asiaan liittyvää kirjallisuutta, missä haastatellaan lapsia ja nuoria ja he tunnustavat (nimettömästi) pelkäävänsä K-18 leffoja ja pelejä, vaikka eivät sitä kenellekään myönnäkään.

Se mitä lapset ja nuoret tarvitsevat, on luotettava aikuinen, joka rakastaa ja asettaa rajat. Sinun ei ole tarkoitus olla lapsesi kaveri, vaan kasvattaja. Murrosikä on juuri sitä vaihetta kun aletaan irrottautua pikkuhiljaa vanhemmista.

No minullahan ei ole tietenkään lapsia, toin vaan tähän tälläisen alan opiskelijan näkökulman.

• yks tiukka äiti

k-15 ja k-18...näkevät sitten kun ikää on tarpeeksi. toki voin tehdä poikkeuksen os olen jonkun ikärajaleffan itse nähnyt ja todennut sopivaksi.
      sisääntuloaika on arkisin 20 ja viikonloppuisin 21. tytär ei ole valittanut, silti saa valvoa pitempän eli vaikka 12-01 joskus, ei tosin koulupäivinä.
      juoda ja polttaa saa kun on 18 ja hankkii itse. toki olen nyttenkin tlkan maistaa antanut..mutten juoda. ehkä sitten voin siiderin tarjota kun 18 täyttää.
      tosin tytär ei edes halua polttaa on sanonut, koska perheessämme ei polta kukaan.
      meillä ei elokuussa 15v. tyttö päässyt kesätöihin...haki kyllä. ikä ei riittänyt kaupungin töihin ja mansikan ym poimijaksi ottavat vain virolaisia tässä lähitiloilla.
      meillä ei ole pakko harrastaa...itse kon sen kun pakotettiin ja se ei ole kivaa.
      vanhemmilta pitää lupa kysyä yö poissa oloihin aina, kunnes 18v. ja siltikin on kiva jos edes ilmoittaisi et on menossa ja milloin tulee takas. että tietää milloin on syytä huolestua.
      korvakorut saa laittaa...mut ei muuuta ennen 18v, ikää.

• Piukkis-ä.

Mitä muuta teidän huusholleissanne tehdään kuin varjellaan lävistyksiä, viinanjuontia, yöjuoksuja jne. Eikö käydä koulua, eikö valmistuta ammatiin, eikö eletä perheenä, eikö opita kotitöitä?

Teini-ikäiset ne täällä haaveilevat rajoista, joiden suojassa voisi elää turvallisesti. Täysi-ikäisyydessä on paljon enemmän kuin viinanjuontilupa. Täysi-ikäiset joutuvat vastaamaan itse tekemisistään, ja jos välit kotiin katkeavat, on selviydyttävä jokapäiväisistä maksuista eikä rahaa bilettämiseen löydy. Kouluttamattomien työt ovat kiven alla ja palkat pienet. Ei ole varaa edes siihen yhteen siideriin, jonka äiti aikanaan osti.

On aivan sivuseikka millaisia sääntöjä lapsille laaditaan. Paljon tärkeämpää on NOUDATTAA niitä ohjeita, joista on sovittu. Vastuu ohjeiden kuuntelemiseen ja niiden tajuamiseen on nuorilla itsellään. He ajattelevat - toivottavasti - itse ja ymmärtävät, millaiseen maailmaan ja elämään he suuntaavat. Jos pääasiallinen tavoite on juhliminen, lävistykset ja yölliset remuamiset, niin pahalla tiellä ovat.

• vapaasti kasvanut

"sisääntuloaika on arkisin 20 ja viikonloppuisin 21"

Minkä ikäisiä lapsesi ovat? Täälläpäin naapurin lapset, toinen eskari-iässä ja toinen 10-vuotias saavat olla molemmat ulkona vielä klo 21:30 kouluiltoina ja klo 23:00 lomilla, tosin omalla kotipihallaan tai kotinsa lähistöllä ainoastaan. Lapset tykkäävät leikkiä pimeään vuodenaikaan pimeäpiilosta ja aloittavan sen leikkimisen yleensä sankalla lapsijoukolla (hakevat muita naapuruston lapsia mukaan) vasta klo 20:00 jälkeen, kun ovat katsoneet ensin Salatut Elämät.

Ja uutenavuotena ei kenellekkään näistä naapuruston lapsista ole mitään nukkumaanmeno- tai sisälletuloaikaa. Saavat olla ulkona silloin niin pitkään kuin jaksavat, tosin kotinsa lähistöllä. No, heidän vanhempansakin (ja muita vanhempia) ovat kyllä silloin aina ulkona juhlimassa uuttavuotta, joten ainakin lasten perään katsojia on paikalla.

Hyvin ovat molemmat silti pärjänneet. Ovat jaksaneet käydä eskaria ja koulua ja tämä koulussa oleva on käytökseltään todella kiltti ja menestyy koulussa ihan hyvin.

• Lukenut kaikki
        vapaasti kasvanut kirjoitti:

"sisääntuloaika on arkisin 20 ja viikonloppuisin 21"

Minkä ikäisiä lapsesi ovat? Täälläpäin naapurin lapset, toinen eskari-iässä ja toinen 10-vuotias saavat olla molemmat ulkona vielä klo 21:30 kouluiltoina ja klo 23:00 lomilla, tosin omalla kotipihallaan tai kotinsa lähistöllä ainoastaan. Lapset tykkäävät leikkiä pimeään vuodenaikaan pimeäpiilosta ja aloittavan sen leikkimisen yleensä sankalla lapsijoukolla (hakevat muita naapuruston lapsia mukaan) vasta klo 20:00 jälkeen, kun ovat katsoneet ensin Salatut Elämät.

Ja uutenavuotena ei kenellekkään näistä naapuruston lapsista ole mitään nukkumaanmeno- tai sisälletuloaikaa. Saavat olla ulkona silloin niin pitkään kuin jaksavat, tosin kotinsa lähistöllä. No, heidän vanhempansakin (ja muita vanhempia) ovat kyllä silloin aina ulkona juhlimassa uuttavuotta, joten ainakin lasten perään katsojia on paikalla.

Hyvin ovat molemmat silti pärjänneet. Ovat jaksaneet käydä eskaria ja koulua ja tämä koulussa oleva on käytökseltään todella kiltti ja menestyy koulussa ihan hyvin.

Toi Tiiju on itse se 13-vuotias.
        Pitäisi ymmärtää se oitis aloitustekstistä ja myöhemmistä kommenteista.
        Jos hän todella olisi aikuinen ihminen, niin onpa jälkeenjäänyt ajattelussa.

• 1<

Voisko joku selittää 15 vuotiaalle miks koneella istuminen on rajoitetumpaa kun televison katselu (yleensä)?
      ...hei haloo!

• miksi vanhemmaksi?

Eli olet astunut samaan putkeen kuin sinua vanhemmat. En minäkään ja ennen vanhaan.... Ajat muuttuu Irmeli ja tavat, sekä nuorten intressit siinä mukana. Eihän enää syödä pettuleipääkään ja käydä sunnuntaisin kirkossa tai tehdä 15-vuotiaana lapsia.

Eli:

Liian tiukat kotiintuloajat. Olin itse aikoinaan hyvin tiukassa kotikasvatuksessa ja silti kotiintuloajat oli myöhemmin. Eli 80-luvun lopussa(16-vuotiaana) sain arkisin mennä kotiin viimeistään klo 21 ja vkonloppuisin klo 12. Ja tästä aikaa siis sen 20-vuotta! Oman äitini kotiintuloajat kun hän oli saman ikäinen oli 4 tuntia aiemmin. Siinä sitä aikajatkumoa...

13-vuotiaana työtä? Ei todellakaan. Sen ikäinen keskittyy kouluun. 16-vuotiaana osa- tai kesätyö ihan ok. Jos itselläsi on varat vähissä, älä kosta sitä lapsillesi. Sinä ne teit, ja sinä saat he myös kasvattaa ja huoltaa :)

Eikä 13-vuotias ole valmis katsomaan K18 -leffoja. Mietihän nyt vähän. Tai sitten voit samantien täysin kumota kotiintuloajat ja kaikki muutkin ehdot, jos näet lapsesi noin kypsinä, että pystyvät käsittelemään väkivaltaa ja seksiä ajatuksissaan terveellä tavalla.

Olet todella ristiriitainen kasvattaja. Et ilmiselvästi luota tyttöihisi pätkääkään, mutta silti olet sysäämässä heitä töihin. Toisalta annat samalla heidän itsenäistyä helpottaaksesi omaa taakkaasi, vai? Omituinen yhtälö!

Tarkasta vastuusi vanhempana ja mieti minkälaiset välit haluat tyttöihisi myöhemmin. Noilla eväin tuskin onnistut!

• Tiina N

Annat lastesi kokeilla alkoholia ja tupakkaa 16 vuotiaana ?? ja 17 vuotiaana saavat alkaa juoda ja polttaa ihan kunnolla ?? Eikös se niin ole että Suomessa alkoholin ja tupakan nauttimisen ikäraja on 18v ? siitä voi sinullekkin äitinä seurata sakkoa jos annat tyttäriesi maistaa alkoholia ja tupakkaa, koska sen uuden tupakkalainkin mukaan " alle 18 vuotiaalle ei saa ostaa eikä välittää tupakkatuotteita " sekä alkoholiin pätee sama, se on rangaistava teko.

• Huuhhhaa

Kuten huomaat, "kasvatusperiaatteet" ovat ihan huuhaata. Tässä on joku pikkulikka tai pari, ehkä juuri ne "ihanat tyttöset", jotka ovat kehitelleet kuviota omien tarpeittensa mukaisiksi. Eivät vain ymmärrä, miten älyttömiä ohjeet ovat.

Ei kannata mennä mukaan ilmiselvään provoon.

• eieieieieieieiei

Oli kyllä täyttä paskaa, mutta sanompa tohon - nyt varsinaista nukkumaan meno aikaa ei ole, mutta oma vika jos menee liian myöhään nukkumaan silti täytyy jaksaa kouluun nousta, siinäpähän oppii menemään aikasemmin nukkumaan.. -kohtaan yhen jutun: Ei ne opi

• 32v äiti,ei tiukkis

En voi todellakaan uskoa että olet ikäiseni ja äiti vielä..tai no,onhan sitä kaikenlaista. Ettei vaan olis teini tämänkin kirjoituksen takana..

Osa on ihan järkeviä jokseenkin mutta loput,no jätänpä sanomatta. Ei ole kyllä logiikkaa sinun kasvatuksessasi varsinkaan tuon alkoholin ja tupakan suhteen.

• ihmiset on erilaisia

18v saanut ekan lapsen jos toi pitää paikkkaansa, ettei esittele ketään muuta

• joopajoo .

Toivon että itsellänikin olisi tuollaiset vanhemmat .

• tyytyväinen(:

Mun mielestä nää kaikki kuulostaa aika hyvältä, arkisin toki hieman pidempään minun puolestani voisivat olla. Olet fiksu äiti kun annat vapautta ,mutta asetat myöskin rajoja! Tuolla tavalla muksusi saavat hyvät eväät itsenäistymiseen. Onnea myös jatkoon

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe