Mulla alko tossa viime viikolla ja kesti n. 3 päivää. Oon kohta 12.v. Mitä te teitte ku huomasitte että nyt on kuukautiset alko ? Mulla on aina ollu tosi hyvät välit mun äitiin niin menin kertomaan sille ja se osti mulle siteitä ja nii... Mulla oli heti ku ne alko tosi kovat kivut ja jotenki tiesin että mulla tulee olemaan ku mun äitillä ja tädeillä sun muilla on kuulemma aina ollu kovia kuukautiskipuja...
Millon teijän ekat kuukautiset alko ?
39
969
Vastaukset
- alila
Olin myös 12 sillon ku alkoivat, tuttujen luona oltiin:) Kerroin ihan rohkeesti äitille että nyt ne tais olla ja muutamat ekat vuodet käytin siteitä mutta sitten rupesin käyttämään tamponeja kun ovat paljon mukavempia :) Usein jos on ollut äitillä kivuliaat menkat niin silloin on myös lapsella:D Mutta voimia sulle
- menkallinen
12v. Olin koulussa. Tekstasin asiasta äidille. Siteet ja tamponit käy molemmat:D
- Kohtaalkaamenkat
Mulla ei ole alkanut, mutta on jo ruvennut tulee alavatsan kipuja sun muuta kuukautisia edeltäviä kipuja, Pms-oireita ja eilen hiukan ruskeaa "vuotoa". Olen 12. Oon jo nyt kertonu äidille.
- Mhmm
Olin silloin myös 12 v. Kaikeksi onneksi alkoivat kesäloman aikoihin, eikä koulussa ollessa. Sanoin vain äidilleni, että mulla on alushousuissa verta, ja äiti toi mulle sitten siteen ja näytti miten se laitetaan paikoilleen. Kuukautiseni olivat aika epäsäännölliset pidemmän aikaa, mutta tasoittuivat ajan kanssa. Kivut ovat aina olleet kohtalaiset. Silti en juuri koskaan käytä särkylääkkeitä menkkakipuihin.
- mie ite
Mulla alkoi 11-vuotiaana koulussa. Terveydenhoitajalta hain siteen ja sitten kotona pyysin äidiltä lisää siteitä. Koulussa terveystiedon tunneilla oli onneksi jo käyty koko homma läpi, muuten olisin ollut vähän hukassa :)
- ihav*tunjeba!
mullakin alko siinä kun 12v olin.. huomasin vaan koulun jälkeen kotona. ei muutakun viestiä mutsille ja siteitä tuli kaupasta :D:D mulla on kans se että mutsilla on kovat kuukautiskivut, ja samapa mulla. välillä oksentelen kun sattuu niin hirveesti alavatsaan.. mut oikeesti se oksentaminen jotenki helpottaa. :D ja paljon unta ja 3 buranaa päivässä :) kannattaa kokeilla tota burana kuurii minkä terkkari mulle joskus anto. se edellyttää kyllä et olis jokseenkin säännölliset kuukautiset, että suunnilleen tietää päivän koska alkaa, ja pari päivää ennen vuoto päivää otat aamuin ja illoin yhden buranan, kun huomaat vuodon alkaneen otat 3 buranaa niin kauan kuin suinkin tulee vuotoa. ja vuodon loppumisen jälkeen vielä seuraava päivä burana aamulla ja illalla. auttaa oikeesti niin helposti oloa. aina toi oksentaminen tulee mulla jos en ota tätä rakasta burana kuuria. mut suosittelen kyselee kyl terkkarilta, vanhemmilta tai joltain aikuiselta kuitenkin ettei tää ole liian vahva kuuri juuri sinulle =))
- joqu14
Mulla alkoi ihan just tässä maanantaina ja ikäähän on 14v. Äidillä alkoi ku se oli 12, mutta mun kroppa ei ollut todellakaan valmis vielä. Mä kerroin äidille, että kuukautiset tuli kirjotin lapulle "Nyt ne alko.".
Käytän sidettä, koska mun mielestä se on miellyttävämpi, kuin tamponi. Öisin käytän molempia, koska aika runsaat nuo tuntuis olevan, dislike. Mutta onneks ei ole kauheesti mitään kipuja (;.. - Epänormaali?
Hmm tuntuu nololta kirjottaa tänne, mutta kirjotan nyt kuitenkin, kun ois niin kiva saada vastauksia..
Eli.. Oon pian 14-vuotta täyttävä tyttö eikä mun kuukautiset oo vieläkään alkanu :/
Oon muuten jo aikalailla kehittyny (rintoja tosin tuskin huomaakaan., ärsyttävää )
Alavatsa kipuja tuntunu nyt viime päivinä hurjasti. Ikäänkuin nipistyksiä munasarjojen kohdalla.. Mutta ei kuitenkaan oo vielä mitään näkyny :/
14v/155cm/40kg/ onko pituus ja paino ihan jees toisiinsa nähden, ettei niistä johdu?
Murehdituttaa tää asia aikalailla, tuntuu hirviästi siltä, että oon jotenkin epänormaali... :/ - .
Olet alipainoinen. Siinä voi olla yksi syy siihen etteivät kuukautisesi ole alkaneet
- Selvä, kiitoksia
Aijaa :o Ja mun mielestä on tullu ihmeen paljonkin lisää kiloja :D
No, mutta kiitoksia vastauksesta :) - weya
16-v
- njaa.
itellä alko kuukautiset kun olin 13v. ollu kohta tasan vuoden. (: aluksi olivat aina kuukauden alussa, sitten tuli ihme heittoja että saatto kestää pari kuukautta että menkat tuli. ja olin etelässä alko ja etelän reissun jälkeen. oli viikko väliä. sitten taas taukoa ja nytten on ollu aika säännölliset. (:: ja itse pystän menkkojani suurimmikseen hallitsemaan syömisellä. jos vähennän ja "epätervennän" syöntiä niin menkat jäävät välistä. (:: itse käytän öisin siteitä ja muulloin tamponeita.
muistan kun aina odotin että menkkani alkavat ja tutkin täältä aina kaikkea jännää :D mutta ei ne menkat nii mukavat ookkaa ku luulin sillo vuos sitte :D - tsjuupa
olin 11-v. Se oli kyllä hirvee shokki, ei nimittäin ollu käyty vielä terveystiedossa sitä läpi eikä äiti ollu puhunu vielä mitään :D ei ollut alku vaiheessa mitään ongelmia, mutta kun oli 15-v alko tulla kivut. :/
- Hirtsu
Voi taivas, etten paremmin sano..Mulla alkoivat just kun olin täyttänyt 11 ja oltiin ruotsin laivalla. Ja minulla valkoiset housut jalassa. Ne alkoivat aika heti olla säännölliset ja verta tuli ihan älyttömästi. Äidilleni en osannut puhua. Kesäisin oli kamalaa kun ei voinut mennä uimaan ja kuljin mustissa housuissa ettei veri näy jos meni siteestä läpi tai reunavuotoja. Kipuihin söin asperiinia ja se jos mikä vielä lisäsi vuotoa. Vasta paljon myöhemmin sain tietää ibuprofeiinin vähentävän vuotoa ja sekin vaikutus tulee vähän viiveellä. Yläasteella aloin käyttää tamponeja mutta nekin falskasivat ja side oli pakko olla myös mukana. Luotin käyttöohjeisiin ja en sidettä aluksi pitänyt ja verta hirveästi joka paikassa ja imukyky suurin. Noin viikkoa puoltatoista ennen olin omituinen ja itkuherkkä. Suutuin ja jouduin sanaharkkoihin. Itsetuhoisiakin ajatuksia mielessä. Nyt melkein 36-vuotiaana minulla on hormonikierukka ja menkat lähes tulkoon jääneet pois alkuvaikeuksien jälkeen. Hyvä ehkäisy ja vuodot pois kaikkien vertavuotavuodatettujen vuosien jälkeen. Mutta tunnen silti kropassani ja mielialoissani milloin menkat yleensä ovat olleet. Mulla olisi niin paljon kerrottavaa kaikista jutuista menkkoihin liittyen. Ja aika usein täällä kysellään myös je-pillereistä. Tulivat tutuiksi ja aina tulivat menkat sen jälkeen kuten pitääkin. Omituisia mielialoja vain teettivät.
- Näin.
10- vuotiaana alkoi. Koulussa alkoi, mutta en sitä huomannut vasta kun olin kotona. Se oli ihan kamalaa. Pari päivää odotin ja sitten kerroin äidille. :)
- Lakritsigirl
14-vuotiaana alkoi. Oltiin mummin kanssa kaupungilla ja oli kokoajan kauhean levoton olo ja tarve päästä vessaan. Sit kun päästiin mummilaan niin syy selvisi, menkat. Housut olivat veressä ja siteitä etsittiin. Onneksi mulla oli laukussa yks sidenäytepakkaus, jonka käytin. Sen jälkeen soitin itkien äidilleni ja muistan sen kuin eilispäivän, kun äiti onnitteli: "Onneksi olkoon! Sinusta on tullut nainen!" Mummi lähti samantien hakemaan siteitä kioskilta kun kaupat eivät olleet auki. Vaikka menkat ovatkin tuttuja, aluksi pelästyin koska tiesin et osa lapsuudesta jää taakse. Siitä sitten alkoi murrosikä kunnolla ja menkat ovat olleet suht säännölliset muutamaa poikkeamaa lukuunottamatta, ja ne poikkeamat ovat johtuneet yleensä joko a)stressistä tai b)siitä et olen ollut kipeänä.
- niiskupö
oho, ompa kaikilla alkanut nuorena =D Mulla alkoi vasta 17 vuotiaana :) että ei hätää te nuoret jotka ihmettelette miksei ne jo ala.. Äidilläni kuulemma myös alkanut vasta 17v (: kai se on jotenkin perinnöllistä tai jotain.
- jeppisjjjjjeepulis
itellä alko aika vasta eli 12vuotiaana.
kun olin koulussa oli koko ajan semmoinen levoton olo, ja maha kipuja.
kun tulin kotia, syy selvisi, menkat.
menkkani ovat olleet vrm 6kertaa jo, enkä ole kertonut äidille!
ei ole vain ollut kunnon tilaisuutta, mutta luulen että äitini tietää, kun käytän samoja siteitä,ja äiti puhuu menkoista minulle aina melkeimpä, kun hänellä itelläkin on.
miten voisin sanoa äitille että menkkani alkoivat, kun luulen että hän tietää jo tästä? - pojat <3
no sanot hänelle että tarviit siteitä tai tampooneja...sillein hän saa tietää sen ;D
- Outo lapsi :D
Voi jee, järkytytte, mutta mulla alko menkat ku olin 9-v. :D Tai no, parin kuukauden päästä täytin 10. Pieni shokki oli, vuoto oli HIRVEÄN runsasta jo alusta saakka ja kuukautiset olivat säännölliset. ;) Kyllä oli hirvittävää viedä uimatunneilla liikkaopelle lappu, ettei voinut uida, koska... :DD Ne katto vähä oudosti. Kerran sillon alussa oli uinnissa sijainen ( meillä siis tyttöjen ja poikien liikka erikseen ) joka sattu olemaan mies. Tietysti minulla sattui juuri sille viikolle menkat... -.-' Nykyään olen 15, ja on pikkunen helpotus, että isolla osalla kavereistaki on menkat. ^^
- Nainen 40+
15 vuotiaana
Eka kerran vuodin 3 viikkoa. Joku kertoi, että sen takia vuodin nuin kauan, koska mensut taisi olla myöhässä.
Ihan hyvä juttu sinänsä, sillä minun ei ainakaan tarvinut kärsiä säryistä yläasteella. ;) - ujo(ko)?
Mä muistan ku odotin sillon 12v-13v että alkaispa mun menkat jo, mut enpä enää odota:D:D joo mutta mulla alko, oisko ollu seiskan vappuna. Muistan ku tulin kotiin ja huomasin että hups, ei onneks ollut tullut housuista läpi, siinä olisin sitten ollut:D ne tuli ehkä pari kertaa ja sit jäivät välistä. ja sit ehkä puol vuotta tai yli ni alkoivat uudestaan. Nyt ovat todella runsaat siis todella runsaat, ongelmaksi asti. Eikä asiaa auta yhtään että en puhu äitini kanssa tälläisistä asioista, eikä hän edes tiedä että minulla on menkat. TÄMÄ hävettää mua kun sanon että en vieläkään käytä siteitä tai tampooneja, en kehtaa niitä mennä ostamaan. Joten taittelen vessa paperista siteiden tyylisesti/mallisesti itselleni ns siteen, suhteellisen paksun aina vuodosta riippuen. Toi voi kuulostaa tosi tyhmältä mutta kuitenkin.
- Hjelp?
Ei siinä ole hävettävää, jos menee ostamaan siteitä kaupasta! Ja jos et millään kehtaa ostaa niitä, sano äidillesi menkoista, niin hän todennäköisesti ostaa sinulle siteitä. Ja ne on paljon paremmat kuin vessapaperi :)
- Yesterday...?
Mulla alko eilen. En älynny sitä ku vast tänää, ni en oo viel kertonu äitille. Alavatsa on kipee, ollu jo muutaman päivän... Säikähin iha sairaasti, ku vuoto oli ruskeeta, luulin sen olevan jotain muuta.. Mit sit ymmärsin, että se on verta. Yritän kertoo tänää äitille... Iiks D :
- Yesterday...?
Niin ja oon siis 12, kohta 13 ^^
- Hjelp?
Mä en oo iha varma, että onko mulla menkat vai ei... Kävin äske vessassa ja mulla oli jotain ruskeeta pikkareissa. Alavatsakin on kipee... Se mikä oli housuissa, en oo iha varma että onko se jotain muuta? Voiko kuukautiset olla ''ripulin ruskeita''?
Olisin tosi kiitollinen jos joku vastaisi.
PS: Oon 12v täytän kohta 13 - Yesterday...?
En voi vannoa, mutta luulisin että sulla on menkat.
Toi kuulostaa paljon samanlaiselt, ku toi mun viesti. Kannattaa laittaa edes vessapaperia suojaksi, tai siteitä, jos löytyy. Kannattaa sanoa äidillesi. Itse en ole sitä vielä tehnyt, kerään vielä rohkeutta ^^ - Hjelp?
Kiitos vastauksesta, mutta varmistuin asiasta myohemmin päivällä, kun vuoto oli runsasta ja punertavaa. Otin heti näytepakkauksen käyttöön :D Tulipa niillekkiin tarkoitus elämässäni. äidillekin kerroin jo, ja keskustelimme asiasta ihan avoimesti, joten kerro vain äidillesi. Ei se kamalaa ole.
Mutta joillakin vatsakipu on! Kuten minulla. Nyttenkin on kovat kivut. Pitää pyytää särkylääkettä.
Mutta menkat on jotenkin kiva asia mulle, kun tunnen itseni paljon naisellisemmaksi, kuin yleensä. Ja muutenkin murrosikä on kivaa ku tulee muotoja, mutta minä oon siltikkin aika lautarinta... :D
Eli tiivistelmä:
Kun, sulla on menkat, kerro äidillesi, käytä siteitä tai tampponeja, Burana kuuri, jos on kovat kivut. Murrosikä on mukavaa aikaa. :D - 121212
Mulla alko viikon loppuna. Täytän pian 12 vuotta. En osaa päättää kumpaa käyttäisin sidettä vai tamppoonia?
Oon kertonu äidille. Mua pelottaa kun meen kouluun kenelläkään muulla ei tieten kään oo alkanu. En mä haluu olla eka.
Moni meijän luokkalainen haluaa olla kauhee teini ja varmaan ensimmäinen kellä alkaa menkat.
Mä voin kertoo mun menkkojen alkamisen kasvotusten vain äidille ja sukulaiselle. - Yesterday...?
En oo vielkää sanonu äitille x.X monta kertaa on pitäny, mut se on jääny vaa ajatukseks. Yritän tänään illall sanoo... jotenki se tuntuu vaa oudolt "äiti mull alko menkat" kääk, en tiiä et mikä siin on, mut se ei vaan onnistu. Mut mitä
kauemmin oottaa, sitä hankalempaa se on. Joten tähtään iltaan...:) - Yesterday...?
Apua, voi vit....jat! Ny mä sen sanoin. Oon niin tohkeissani että voisin kertoa sen tilanteen, eli; äiti tuli sanoo öitä ja osiaan olin jo päättänyt, että silloin sen sanon. Olin vähällä jo olla sanomatta kunnes; "äiti - mun menkat alko" sit äii vaa: "oho, tänää vai?" "eiku kaks päivää sitte" "etkä oo mitää puhunu" "no.. Hm.. Vai oliks se eile, en muista" "Ai jaa, no on sustaki tullu iso tyttö" sit vaa hymyilin enkä sanonu mitää. Sit se vaa kyseli, että osaanhan käyttää siteitä ja näin. Sit taas jotai että voi kun sinä olet jo iso tyttö ja onko maha kipeä ja jos tulee jotain kysyttävää, ni kysy. Noh, nyt se on ohi, vaikka oli hankala sanoo. Ei oo mikään ollu noin hankalaa sanoo tähä mennes, seuraava samanlaine on varmaa se, ku kertoo olevansa raskaana. Mutta, nyt se on kerrottu, eikä siitä enää tarvii murehtia. Tsemppiä vaan kaikille!!
- sorsalintu
Mulla alkoi 12-vuotiaana, mutta menkkakipujen tapaista oli ollut jo vuoden ennen sitä. Ensimmäiset menkat olivat aika niukat, mutta sitten valuin pari viikkoa ja pienen tauon jälkeen pari viikkoa lisää, ja tällä todellakin tarkoitan jatkuvaa valumista. Normaali side täyttyi pahimmillaan tunnissa. Sitten aloitin pian tamponin käytön ja menkat muuttuivat siedettäviksi, ehkä tamponi "tukki" vuotoa jonkin verran. Lisäksi burana vähentää kivun lisäksi vuotoa. Käytin vuosia yhtäaikaa tamponia ja pientä sidettä. Öisin vain sidettä, ja vuotoa päätyi usein lakanoille. Menkkakivut paranivat vain buranalla. Menkkani kestivät yleensä vähän alle viikon. 18-vuotiaana alotin e-pillerien käytön ja menkat käytännössä poistuivat (jes!). Nykyään menkat kestävät 2-3 päivää ja ovat niukat ja kivuttomat. Pelkkä pieni tamponi riittää.
Eli kyllä ne menkat siitä paranevat, alussa aina voi olla epäsäännöllistä ja runsasta. Kannattaa kokeilla tamponeja mahdollisimman nopeasti, sillä ne ovat paljon mukavempia kuin alkkareissa muhivat siteet. Erityisesti muovinen asetin helpottaa tamponin laittoa, pahviasetin vain hiertää.
PS. Äidille voi ihan hyvin kertoa, hänhän on ollut ihan samassa tilanteessa itsekin :) - mmmmmmm
Mulla alko pari viikkoo sitte. Oli eka ruskeeta vuotoo, mut sit alko tulla verta. Oli kaikki 6 päivää aika niukkaa vuotoo. Alavatsaan tuli aina välillä pistäviä kipuj ja sen tunsi, ku nestettä valu pikkareihin! :S En oo edelleenkään kertonu muille, ku parhaile kavereille. :) Olen 13 vuotta. :D
- 12-vuotiaana, 31. 8
12-vuotiaana. Elokuun viimeisenä tänä vuonna, kotona onnekseni. Huomasin illalla suihkuun mennessäni että mulla on verta alushousuissa. Menin sitte äidille kertoo ja sen jälkeen suhikuu :D Suihkun jälkeen äiti näytti miten side laitetaan ja puhu vähän aikaa ja sitte lähti. Aluks se oli tosi runsasta se vuoto, ja side oli ihan täynnä jo kahden tunnin päästä. Eli ollu nyt neljä päivää, ja vuoto on vähän remppuillut. Toissapäivänä illalla ei illalla ollut verta, eikä eilen aamullakaan, mutta päivällä oli taas runsaasti verta.. Päivän ja illan ajan se oli runsasta mutta nyt äsken kun kävin vessassa, ei ollut siteessä melkein mitään. Vaihdoin sitli yösiteen.
- 12-v, 31. 8
Vielä ed. viestiini lisäyksenä, että kuukautiskipujen kaltaisi kipuja oli jo tammi-, helmikuusta & ennen menkkoja oli alavatsa kipeä. Mut sillo tammi-, helmikuussa oli todella kipeetä.. :s
- jjjjjeeaa
olin 13. kesällä, kesänalussa. oon nyt siis 14.
- sdfwerwerw
Itselläni alkoi, kun olin 14-vuotias. Yöllä alkoi ja vasta seuraavan päivän iltana uskaltauduin pyytämään äidiltä siteitä. Olin harrastanut itsetyydytystä ja pelästynyt sitä, että jos olinkin ollut liian kovakourainen. Aika erikoinen alku menkoille, mutta tällainen mulla. Äiti onnitteli menkkojen alkamisesta ja se tuntui tosi hyvältä.
- Anonyymi
Mulla alko12v kotona
- AnonyymiUUSI
Ekat alko..
Tokat alko..
Kolmannet alko..
Näinkin voi käydä erinäisistä syistä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1163390
Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on1272537- 242066
Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s231562Mitä tapahtuu?
Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?291550SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.21545Tiesitkö? Johannes Brotheruksen ex-isäpuoli on kuin onkin Mikko Kuustonen - Tästä on kyse!
Tiesitkö? Ja hehän on kuin kaksi marjaa... Johannes Brotherus on KUUMAA-yhtyeen jäsen ja tänä syksynä mukana Vain elämää151505Murtautuminen uimahalliin
17.10. yöllä Kiuruveden uimahalliin murtauduttiin yläkerran oven ikkunasta. Onko kellään havaintoja tapauksesta?27970- 87942
Mitä tarkalleen tunnet
Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai63890