Askorbiinihappo (E300) ja allergia

tämä on kamalaa

Yritin epätoivoisesti etsiä netistä tietoa siitä, voiko lisäaineelle E300 olla allerginen. Löytyi kirjoituksia, joissa sanottiin ettei missään tapauksessa voi olla ja sitten löytyi kirjoituksia, joissa joku väitti olevansa tai väitti lapsensa olevan tälle allerginen.

Tietääkö kukaan, mikä on totuus, voiko E300:lle olla allerginen?

Yritän jäljittää syytä sille, miksi suun limakalvot, huulet ja kieli turpoilevat rajusti. Lukemattomissa prick-testeissä olen käynyt ja mitään ei ole löytynyt. Lisäaineita ei ole paljoakaan kyllä tutkittukaan. Ehkä niitä ei voi tutkia prick-testein?

24

11334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saafra

      Kai periaatteessa kaikelle voi olla allerginen, mutta c-vitamiini on kuitenkin välttämätön vitamiini. Jos luonnostaan c-vitamiinia sisältävät ruoka-aineet sopivat, et voi olla allerginen askorbiinihapolle.

      Joko olet alkanut pitää ruoka- ja oirepäiväkirjaa? Tuo reaktio suussa on nopea, joten periaatteessa syyllistä kannattaa etsiä siitä juuri suuhun pannusta. Nyt siitepölyaikaan hedelmät ja jotkut kasvikset saattavat aiheuttaa ristiallergiaa, jolloin reaktioita tulee sellaisistakin aineista mille ei normaalisti ole allerginen.

      • a.p.

        Ruoka- ja oirepäiväkirjaa olen pitänyt monta vuotta, tätä on jatkunut nyt 3.5 vuotta, mutta mitään selvyyttä ei ole tullut asiaan.
        Ei toimi tuo minulla, että syyllistä kannattaa etsiä juuri suuhun pannusta, koska yleensä turvotus ei ala välittömästi minkään syömisen jälkeen, voi alkaa niin että olen ollut esim. 4-7 tuntia syömättä yhtään mitään.
        Ainoa allergia mikä on testeissä löytynyt on pujoallergia mutta oireita ei ole vain siitepölyaikaan vaan ympäri vuoden, pahimmillaan 3-4 krt vkossa. Lääkityksenä iso annos prednisolonia, varalla epipen. Nyt kokeillaan jatkuvaa antihistamiinin syömistä joka päivä, joka ehkä on vähän harventanut näitä turvotuksia ja tehnyt niitä lievemmiksi. Tai sitten se on vaan sattumaa, että nyt on ollut hieman rauhallisempaa kun olen syönyt jatkuvasti antihistamiinia tai sitten se on antihistamiinin ansiota. Vaikea tietää, koska aikaisemminkin on ollut 1-2 kk niin että turvotukset ovat olleet vähäisempiä vaikka en ole syönytkään jatkuvasti antihistamiinia.


      • vs. kasvit
        a.p. kirjoitti:

        Ruoka- ja oirepäiväkirjaa olen pitänyt monta vuotta, tätä on jatkunut nyt 3.5 vuotta, mutta mitään selvyyttä ei ole tullut asiaan.
        Ei toimi tuo minulla, että syyllistä kannattaa etsiä juuri suuhun pannusta, koska yleensä turvotus ei ala välittömästi minkään syömisen jälkeen, voi alkaa niin että olen ollut esim. 4-7 tuntia syömättä yhtään mitään.
        Ainoa allergia mikä on testeissä löytynyt on pujoallergia mutta oireita ei ole vain siitepölyaikaan vaan ympäri vuoden, pahimmillaan 3-4 krt vkossa. Lääkityksenä iso annos prednisolonia, varalla epipen. Nyt kokeillaan jatkuvaa antihistamiinin syömistä joka päivä, joka ehkä on vähän harventanut näitä turvotuksia ja tehnyt niitä lievemmiksi. Tai sitten se on vaan sattumaa, että nyt on ollut hieman rauhallisempaa kun olen syönyt jatkuvasti antihistamiinia tai sitten se on antihistamiinin ansiota. Vaikea tietää, koska aikaisemminkin on ollut 1-2 kk niin että turvotukset ovat olleet vähäisempiä vaikka en ole syönytkään jatkuvasti antihistamiinia.

        Jos tuo askorbiinihappo on lisäaine (esim. tuoremehuissa) tai lääkevalmiste, se on gmo-valmiste, joka saattaa aiheuttaa allergiaa. Jos se on esim. hedelmän tai vihanneksen yhteydessä, se on luontainen C-vitamiini, eikä pitäisi aiheuttaa allergiaa.

        Tarkkaile siis, mikä näistä C-vitamiinivalmisteista on aiheuttanut oireitasi.


      • a.p.
        vs. kasvit kirjoitti:

        Jos tuo askorbiinihappo on lisäaine (esim. tuoremehuissa) tai lääkevalmiste, se on gmo-valmiste, joka saattaa aiheuttaa allergiaa. Jos se on esim. hedelmän tai vihanneksen yhteydessä, se on luontainen C-vitamiini, eikä pitäisi aiheuttaa allergiaa.

        Tarkkaile siis, mikä näistä C-vitamiinivalmisteista on aiheuttanut oireitasi.

        Oireita on tullut usein kun olen syönyt ruokaa, missä on E300 lisäaineena. Tosin myös silloinkin kun en ole syönyt mitään missä sitä olisi ollut. Olen yrittänyt välttää sellaisia ruokia, missä on lisäaineita, joka on vaikeaa, koska niitä on "kaikessa". Sitten olen välillä kokeillut sellaisia ruokia, joissa on E300 ja useimmiten on oireita tullut. Samoin jostain 200-alkuisista e-koodillisista ruuista, ihan tarkkaan en muista että mistä.


      • a.p.
        a.p. kirjoitti:

        Oireita on tullut usein kun olen syönyt ruokaa, missä on E300 lisäaineena. Tosin myös silloinkin kun en ole syönyt mitään missä sitä olisi ollut. Olen yrittänyt välttää sellaisia ruokia, missä on lisäaineita, joka on vaikeaa, koska niitä on "kaikessa". Sitten olen välillä kokeillut sellaisia ruokia, joissa on E300 ja useimmiten on oireita tullut. Samoin jostain 200-alkuisista e-koodillisista ruuista, ihan tarkkaan en muista että mistä.

        Myös silloin kun olen yrittänyt käyttää Ferrosanin ravintolisää C-tabs 500 mg, tulee melkein aina suun turvotusta muutaman tunnin-1 vrk:n viiveellä ja yleensä aika voimakkaina. Tosin niitä tulee myös silloin kun en käytä mitään missä tätä E300 on, joten en tiedä onko oireilla mitään tekemistä askorbiinihapon kanssa vai olenko allerginen jollekin muullekin vai onko tämä ylipäätään mitään allergiaa, allergiasairaalan lääkäri oli sitä mieltä, että minulla on kroonisen urticarian aiheuttama angioödeema vaikkei mitään iho-oireita olekaan, paitsi turvotuksen aikana punaisia läiskiä suun ympärillä usein.


      • Asko C
        vs. kasvit kirjoitti:

        Jos tuo askorbiinihappo on lisäaine (esim. tuoremehuissa) tai lääkevalmiste, se on gmo-valmiste, joka saattaa aiheuttaa allergiaa. Jos se on esim. hedelmän tai vihanneksen yhteydessä, se on luontainen C-vitamiini, eikä pitäisi aiheuttaa allergiaa.

        Tarkkaile siis, mikä näistä C-vitamiinivalmisteista on aiheuttanut oireitasi.

        Onko gmo-askorbiinihappoa jotenkin muokattu luonnollisesta hedelmien C-vitamiineista poikkavaksi?


      • Anonyymi

        Elintarviketeollisuudessa E alkuisia lisä-aineita lukemattomia.Säilyvyyden ja maku/värin tehostamiseksi.Jollei tunnu sopivan älä osta tuotetta jolle olet allerginen.Aikojen alussa oli suola ja savustus käytössä.C-vitamiinille lienee käyttö määrän yläraja olemassa luulisin niin.


      • Anonyymi

        Oireita voi tulla vasta seuraavana päivänä!


      • Anonyymi

        Korvalääkäri ilmoitti minulle aikoinaan että askorpiinihappo voi aiheuttaa allergiaa. Verikokeissa näkyi minulla ainoastaan, iho ei reakoinut mihinkään. Minulla salisylaatti-bentsoehappo allergia.


    • a.p.

      Tietääkö kukaan voiko lisäaineallergioita tutkia esim. prick- tai joillain muilla testeillä? Vaikka on paljon testattu allergioita niin lisäaineita eivät ole juurikaan "suostuneet" testaamaan allergiasairaalassa.

      Jos tätä sattuu lukemaan joku sellainen jolla on "todistettavasti" E300 allergia (tai jokin muu lisäaineallergia) niin olisi kiva, jos kertoisi millaisia oireita niistä saa ja tulevatko ne heti välittömästi ko. ruuan syömisen jälkeen ym.

    • 146.,opjiohj

      E-300 lisäaineena on askorbiinihappo,eli puhdas c-vitamiini.c-vitamiini ehkäisee useita allergisia oireita sekä
      yliherkkyys reaktioita.se hapettaa allergeeneja ja pitää solut puhtaina.
      sinulla suun ja huulien alueen vaivat johtuvat B2,-B6-vitamiinien saantivaikeudesta tai sitten suoraan haihtuvasta puutoksesta!
      terveisin ravintoterapeutti

    • vasta-alkaja

      Mitä eroa on E330 ja E300 aineilla?

    • Entity

      E330 ja E300 ovat kaksi eri ainetta, sitruunahappo ja askorbiinihappo (C-vitamiini, kuten jo on käynyt ilmi).

      Moni E-koodilla ilmoitettu yhdiste esiintyy myös luonnossa. Esimerkiksi lisäainetta E210, natriumbentsoaattia, on kotimaisissa marjoissa luonnostaan. Aineen luonnossa esiintyvällä muodolla, gmo-peräisellä muodolla ja synteettisellä muodolla ei ole eroa. Molekyyli on molekyyli, eivätkä solumme lue niistä tuoteselosteita.
      Ainut syy miksi uusia jalostus- ja tuotantomenetelmiä moititaan on se, että ihmiset eivät mielellään luota uusiin asioihin ja takertuvat vanhoihin käsityksiin, vaikka ne olisivat vääriäkin. Sadan vuoden päästäkin hoetaan mantraa "ennen oli kaikki paremmin", eikä se vielä silloinkaan ole totta.

    • onnrai

      Hulluahan se on mennä kalliilla rahalla testeihin kun sen voi suorittaa itse kotona laittaa kaiken ruuan itse niistä ns.perusaineista muutaman viikon niin näkee sitten onko niille allerginen vain ei minulle ei käy mikään E-myrkky eikä säilöntäaine ollut jo 7 vuotta siillä tavalla

    • Happo allerginen

      Askorbiinihappoallergia liittyy sitrusallergiaan.
      Tottakai sille voi olla allerginen.

      Elintarvikkeissa ja lääkkeissä olevat askobiini- ja sitrushapot ovat sen listäksi synteettisiä, joten ei kaikkien elimistön tarvitsekkaan sietää niitä. Miten niin se on allergiaa jos elimistö ei ole sopeutunut sietämään synteettistä lisäainetta?
      Kysyn toisinpäin: onko normaalia ETTEI saa oireita?

      Voihan olla että ihminen sietää c-vitamiinia esim marjoista mutta ei sitruksista. Kokeile sellaisia c-vitamiinin lähteitä jotka ovat pohjoisempaa alkuperää: marjat, omena, paparika, parsa....

    • HessuItse

      E224 laukaisee mm. nokkosihottuman. Perusteellisimmat selvitykset saksaksi. Eviran sivulla vaikutuksia väheksytään (kuten Eviralla on tapana).

    • jekkuillj

      Jos jok tä vilä lukee, niin kokeile maissiallergiaa. Sitruuna ja askorbiinihappo tehdään usein maissista samoin lukemattomat muut lisäaineet. Yleinen allergeeni jenkeissä mutta Suomen lääkärit pihalla tästä.

      • Lyyti-kirjoittaa

        Maissiallergisena jää syömättä useimmat vitamiinipillerit. Sitruunahappoa ja askorbiinihappoa lisätään joka paikkaan. Liekö ne edullisia täyte- ja lisäaineita erilaisissa ruoka-aineissa sekä tableteissa.
        Vitamiinipuutokseen hoidossa alkaa olla keinot vähissä....


    • Msh

      Lasten pillimehussakin on niin paljon e 300 että saan kovan vatsan polton ja oksennan. Menee monta tuntia ennenkuin tokenen siitä. E300 on vehnäjauhoissa limsoissa ym. Vain cocacola ja perus vissy ilman sitä. Jäätelöistä löytyi muutama ilman askorbiinijohdannaisia säilöntä aineita. Tämän lääkäri todennut minulla jo vuonna 1970.

    • Anonyymi

      Askorbiinihappo valmistetaan mustan homeen avulla, se ei ole C-vitamiinia

      • Anonyymi

        Mie käytän mustaa makiaa enkä hometta.

        *paineennostaja Lieksasta*


    • Anonyymi

      Mie olen yliherkkä E330 , eikä sillä ole mitään tekemistä sitruunan kanssa, joku homeella ja sokerilla tehty lisäaine. Mistä edes keksitty kutsua SITÄ SITRUUNAHAPOKSI ?! @@

    • Anonyymi

      Etsin tietoa. Joskus löysin, että synteettinen C vitamiinia tehdään home alustalla. Olisiko jollain tästä tietoa. Enää en ole löytänyt.

    • Anonyymi

      Minäkin näin joskus vuosia sitten
      artikkelin että keinotekoinen c vitamiini tehdään homealustalla. Etsin sitä artikkelia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1222
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1186
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1150
    Aihe