Ruoka-ainevammaset

RouvaARGG

Taa alkaa jo valmiiksi ottaa pannuun.Lakkiaiset lähestyy ja jo nyt olen saannut muistutuksia ihmisiltä, mitä he eivät voi syödä. ARGGG.Mielestäni ei ole emmännän/ isännän velvollisuus tehdä jokaiselle ruoka-ainevammaselle omia tarjottavia kuten laktoositon, maidoton, munaton, gluteeniton......samalla hajuton , mauton, rasvaton jne. Jos ei masu kestä, niin apteekista saa apua tai jätä syömättä.Ällistyttäävää, että osa ihmisistä pitää itsestään selviönä, että heidän pikkuvaivan vuoksi täytyy miettiä pää puhki mitä uskaltaa pöytään laittaa.Ja tietenkin joku taas kysyy: onko tässä pöydässä mitään mitä MINÄ voin syödä.
ARGGG!

52

2529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruokarajoitteinen

      Melko pöyristyttävä asenne. Jos ei etukäteen kerro omista rajoitteistaan, valitetaan että 'mitäs et kertonut, ei me voitu tietää' ja jos yrittää olla avuksi ja kertoa, saa tuollaisen vastaanoton. Monet ovat tehneet valinnan olla kertomatta ja tuoda omat eväät, mutta mielestäni ei ole todellakaan liikaa vaadittu huomioida myös ruokarajoitteiset. Gluteenittomaan ruokavalioon ei saa apteekista mitään ihmepilleriä, eikä gluteenittomien leivonnaisten valmistaminen ole kovinkaan vaikeaa jos hetken näkee vaivaa. Laktoosittomia tuotteita löytyy pilvin pimein, samoin maidon korvaavia kaura- ja riisituotteita yms. Enpä kyllä haluaisi olla juhlissasi vieraana, kun asenne on noinkin vastenmielinen.

      • 35

        Kieltämättä aloittajan viestissä oli havaittavissa kielteistä asennetta. Pelkkä termi "ruokavammainen" on niin negatiivinen, että sitä ei soisi näkevänsä.

        Isojen juhlien järjestäminen on melkoinen koitos, kokemuksesta tiedän. Olen itse tilannut nuo erikoisruokavaliot muuhun sovitettuna erikseen, kuten useimmiten pääjutut isompiin pirskeisiin.
        En edes yritä ylittää itseäni valmistamalla kaikkea itse. Maksan kiljuen seurakunnan pitopalvelun tms.
        tädeille heidän tekemästään työstä. Tähän mennessä en ole pettynyt. Tarjoiluapuakin on saatavilla
        noista pitopalveluista. Muutenhan emännän aika menee kaikkeen muuhun, kuin vieraiden kanssa
        seurusteluun.

        Aloittajalla on varmasti monen monta asiaa valmisteltavana, joten kaikki sympatiat.


      • RouvaARGG
        35 kirjoitti:

        Kieltämättä aloittajan viestissä oli havaittavissa kielteistä asennetta. Pelkkä termi "ruokavammainen" on niin negatiivinen, että sitä ei soisi näkevänsä.

        Isojen juhlien järjestäminen on melkoinen koitos, kokemuksesta tiedän. Olen itse tilannut nuo erikoisruokavaliot muuhun sovitettuna erikseen, kuten useimmiten pääjutut isompiin pirskeisiin.
        En edes yritä ylittää itseäni valmistamalla kaikkea itse. Maksan kiljuen seurakunnan pitopalvelun tms.
        tädeille heidän tekemästään työstä. Tähän mennessä en ole pettynyt. Tarjoiluapuakin on saatavilla
        noista pitopalveluista. Muutenhan emännän aika menee kaikkeen muuhun, kuin vieraiden kanssa
        seurusteluun.

        Aloittajalla on varmasti monen monta asiaa valmisteltavana, joten kaikki sympatiat.

        Ihan vaan tiedoksi, niin käyttämäni termi tulee ravintolamaailmasta.Siis sitä käytetään henkilökunnan keskuudessä ja sekä keittiössä. Kun seuraavan kerran alat vaihtamaan ruoka-annoksen sisältöä, niin tiedätpähän mitä sinusta keittiössä ajatellaan.


      • Rouva ARGG

        Osaan kyllä peittää ajatukseni vieraiden aikana ja omat eväät ovat tervetuleet. Ja lue myös vastaukseni mistä käyttämäni termi on peräisin otsikon Ymmärrän aloittajaa.


      • händikäppi
        RouvaARGG kirjoitti:

        Ihan vaan tiedoksi, niin käyttämäni termi tulee ravintolamaailmasta.Siis sitä käytetään henkilökunnan keskuudessä ja sekä keittiössä. Kun seuraavan kerran alat vaihtamaan ruoka-annoksen sisältöä, niin tiedätpähän mitä sinusta keittiössä ajatellaan.

        Elän parasta aikaa elämästäni, pari pikku "hädikäppiä" on ruokien suhteen, mutta vammaiseksi en tunnustaudu. Tuon kaltainen termi voi muuten ihan minä päivänä tahansa lipsahtaa joltain henkilökuntaan kuuluvalta asiakkaan korviin. Aika riskialtista touhua. Vappulounas nautitaan poikkeuksellisesti kotona. Monella alalla suhteessa asiakaisiin on erilaisia sympaattisia ilmaisuja, mutta tuo ruokavammainen menee täysin riman alle.


      • ------------
        Rouva ARGG kirjoitti:

        Osaan kyllä peittää ajatukseni vieraiden aikana ja omat eväät ovat tervetuleet. Ja lue myös vastaukseni mistä käyttämäni termi on peräisin otsikon Ymmärrän aloittajaa.

        Oletpas tekopyhä. Sano vaan ajatuksesi päin naamaa, niin näkevät, miten asennevammainen todellisuudessa olet.


      • gluteenivammainen
        Rouva ARGG kirjoitti:

        Osaan kyllä peittää ajatukseni vieraiden aikana ja omat eväät ovat tervetuleet. Ja lue myös vastaukseni mistä käyttämäni termi on peräisin otsikon Ymmärrän aloittajaa.

        Minä kutsun itse itseäni joskus gluteenivammaiseksi ja minulla on siis keliakia. En koskaan automaattisesti odota että minulle on syötävää, paitsi tutuissa paikoissa joissa tiedän että minulle on syötävää (meidän perheessä on kolme keliaakikkoa). Yleensä kysyn että huomioidaanko se vai tuonko omat. En muista että koskaan kukaan olisi pyytänyt tuomaan omia ja olen sairastanut keliakiaa vuosikausia. Jos en kysy, en oleta syötävää saavani, silti koskaan ei ole käynyt niin ettei minulle olisi MITÄÄN sopivaa kun niin moni tuote on gluteeniton. Huolehdin itse ruokavaliostani, ei siitä muut ole vastuussa. Mutta itse kun olen emäntä, otan huomioon erityisruokavaliot, mutta voin kuvitella että tottumattomalle se voi tuntua vaikealta. Mulle, ja meidän perheelle, se kun on niin itsestäänselvä asia ettei siinä ole mitään vaikeutta. Aivan sama leipoa kakku perunajauhoista kuin vehnäjauhoista, onpa iso ongelma. Mutta jollekin asennevammaiselle se voi olla sitä. Suotakoon se hänelle, muttei sellaisia onneksi ole minun lähipiirissäni.


      • 23
        RouvaARGG kirjoitti:

        Ihan vaan tiedoksi, niin käyttämäni termi tulee ravintolamaailmasta.Siis sitä käytetään henkilökunnan keskuudessä ja sekä keittiössä. Kun seuraavan kerran alat vaihtamaan ruoka-annoksen sisältöä, niin tiedätpähän mitä sinusta keittiössä ajatellaan.

        Miltä sinun mielestäsi ilmiselvästi humoristinen termi mahtaa kuulostaa sairauden tai vamman vuoksi pysyvästi jonkun kykynsä tai aistinsa menettäneen ihmisen mielestä?

        Ruoka-aineallergiat ja muut mahdolliset syömisen rajoitteet pystyy tänä päivänä varmasti, niin halutessaan, ottamaan tarjoiluissa huomioon.


      • IrmaSeikkula
        RouvaARGG kirjoitti:

        Ihan vaan tiedoksi, niin käyttämäni termi tulee ravintolamaailmasta.Siis sitä käytetään henkilökunnan keskuudessä ja sekä keittiössä. Kun seuraavan kerran alat vaihtamaan ruoka-annoksen sisältöä, niin tiedätpähän mitä sinusta keittiössä ajatellaan.

        Olen lakannut tapaamasta sellaisia tuttaviani ruokailun ja juomailun merkeissä, joille tämä laktoosi-intoleranssi ja diabeetikko-elämäni ruokavalio (VHH) ei ole avautunut. On ollut todella surullista kuultavaa, miten ruokarajoitteisia mollataan, kun he eivät ole paikalla.

        Itse olen saanut poimittua pöydästä aina jotakin, mutta en todellakaan halua olla vaivaksi kenellekään emännälle. isännälle tai ravintolalle.

        Toisaalta en halua saada aikaan seurassa moisia huudahduksia, että "ostin ihan sinua varten tuoremehua, kun et ...". Tästä lauseesta jo huomasin, että ei sitten oltu edes vaivauduttu ottamaan selvää, että diabeetikolle tuoremehu on pelkkää "vettä sokeria = huono juttu.".

        Tätäkin episodia edelsi kysely, että mitä sitten voit juoda, kun ilmoitin tulevani ja lähteväni autolla. Kerroin, että kahvi, tee, vesi ja sokeroimattomat marjamehut ja "light"-limpsat käyvät loistavasti. Vesikannuun kun laittaa sitruunaviipaleita, maistuu hyvin.

        Tarjolla oli sitten alkoholia, sokerilimpsaa, glögiä ja tuoremehua. Join muutaman lasin kraanavettä ja kiitin kohteliaasti.

        Ruokaa valmistaessa pääruokaan kaadettiin tavallista kuohukermaa (hyla olisi ollut ok). Tätä emäntä mainosti ylpeänä, että "minä en ryhdy millään terveystuotteilla intoilemaan". Kahvin kanssa oli tavallista maitoa - join mustana, vaikka laktoositon maitokahvi on aivan ihanaa.


      • nälkäisenä juhliin?
        gluteenivammainen kirjoitti:

        Minä kutsun itse itseäni joskus gluteenivammaiseksi ja minulla on siis keliakia. En koskaan automaattisesti odota että minulle on syötävää, paitsi tutuissa paikoissa joissa tiedän että minulle on syötävää (meidän perheessä on kolme keliaakikkoa). Yleensä kysyn että huomioidaanko se vai tuonko omat. En muista että koskaan kukaan olisi pyytänyt tuomaan omia ja olen sairastanut keliakiaa vuosikausia. Jos en kysy, en oleta syötävää saavani, silti koskaan ei ole käynyt niin ettei minulle olisi MITÄÄN sopivaa kun niin moni tuote on gluteeniton. Huolehdin itse ruokavaliostani, ei siitä muut ole vastuussa. Mutta itse kun olen emäntä, otan huomioon erityisruokavaliot, mutta voin kuvitella että tottumattomalle se voi tuntua vaikealta. Mulle, ja meidän perheelle, se kun on niin itsestäänselvä asia ettei siinä ole mitään vaikeutta. Aivan sama leipoa kakku perunajauhoista kuin vehnäjauhoista, onpa iso ongelma. Mutta jollekin asennevammaiselle se voi olla sitä. Suotakoon se hänelle, muttei sellaisia onneksi ole minun lähipiirissäni.

        Aloittajaa kompaten, huomautan tässä, ettei kyse ole pelkästään keliakiasta. Isolle porukalle ruokailua järjestäessä yksi ei siedä kotimaista viljaa, toinen on diabeetikko, kolmas on allerginen pähkinöille, neljäs ei siedä laktoosia, viides on todellakin muna-allergikko, tai mikä tahansa muu allergikko ruoka-aineiden suhteen ja parikymmentä vielä valitettavasti päälle teeskentelee "allergiaa" inhokkituotteita kohtaan oikeiden allergikkojen kustannuksella, on vegaani, on laktovegaani, on vhh:lainen, on muslimi...
        Meidän, joilla on rajoituksia ruoka-aineita kohtaan, on myös kunnioitettava isäntäväkeä isoissa juhlissa, ja ymmärrettävä, ettei mitään "yhteis"tarjottavaa jää, jos kaikkien vaatimukset huomioidaan. Itse tulen aina tämäntyyppisiin juhliin, lakkiaisiin, häihin ym. hyvin syöneenä, eikä kukaan kiinnitä huomiota siihen, että juon vain kahvia, kerään noutopöydästä jopa pelkkää tuoresalaattia (riippuen toki siitä, mitä on tarjolla) Useinmiten salaattini seuraksi on tarjolla hyvää lihaa tai kalaa, kanaa ym. Kastikkeisiin en koske, mutten myöskään tee asiasta numeroa huutelemalla keliakiasta, onko soosit nyt suurustettu vehnäjauhoilla...
        Toivon myös samanlaista kunnioitusta omilta vierailtani.


    • ---------

      No mutta... jätä huomiotta kaikki rajoitukset ja sano tuo sama, minkä kirjoitit, niille ruokarajoitteisille vieraillesi. Seuraavissa juhlissa, eikä muutenkaan elämässä, ei sitten tarvitse enää sietää heidän olemassa oloaan. Kätevä tapa karsia kaikki "vammaiset" tuttavapiiristä.

    • MalminMamma

      MinäMinäMinä-asenne on nykyään vallalla, ja jokainen kuvittelee saavansa juuri hänelle erikseen valmistetut syötävät.
      Menkää itseenne.

      • --------

        Allergiat ei kyllä monestikaan ole mitään leikin asioita. Siinä voi olla pahimmillaan vaikka henki vaarassa, jos esimerkiksi kananmuna-allergikko sattuu syömään kananmunaa. Vaihtoehtona on joko syödä kohteliaasti ja emännän mieliksi samaa kuin muutkin, kärsiä juhlien jälkeen ihottumasta ja pahimmillaan anafylaktisesta shokista, joka voi johtaa kuolemaan tai sitten olla kokonaan syömättä, mikä ei ole sekään kivaa juhlissa, joissa kaikki muut saavat herkutella.
        Ei allergioissa ole kyse itsekkyydestä! Ei kai kukaan huvikseen tai puhtaasti kiusallaan ala rajoittamaan itseltään joitain pöydän antimia ja sen sijaan syö jotain kuivia korvikepikkuleipiä tai ole kokonaan ilman suuhunpantavaa. Järki käteen hei!


      • 27
        -------- kirjoitti:

        Allergiat ei kyllä monestikaan ole mitään leikin asioita. Siinä voi olla pahimmillaan vaikka henki vaarassa, jos esimerkiksi kananmuna-allergikko sattuu syömään kananmunaa. Vaihtoehtona on joko syödä kohteliaasti ja emännän mieliksi samaa kuin muutkin, kärsiä juhlien jälkeen ihottumasta ja pahimmillaan anafylaktisesta shokista, joka voi johtaa kuolemaan tai sitten olla kokonaan syömättä, mikä ei ole sekään kivaa juhlissa, joissa kaikki muut saavat herkutella.
        Ei allergioissa ole kyse itsekkyydestä! Ei kai kukaan huvikseen tai puhtaasti kiusallaan ala rajoittamaan itseltään joitain pöydän antimia ja sen sijaan syö jotain kuivia korvikepikkuleipiä tai ole kokonaan ilman suuhunpantavaa. Järki käteen hei!

        Tuo oli hyvin tarpeellinen kommentti tähän keskusteluun. Noita hengitystiet salpaavia allergian aiheuttajia ovat tyypillisesti myös erilaiset pähkinät, mantelit, kiivi, joita paljon käytetään mm. jälkiruuissa. Joillekin myös sipuli voi tehdä saman ja sitähän käytetään sekä arki- että juhlaruuissa aika vapaalla kädellä.

        Allergioihin suhtautumisessa on paljon asenteellisuutta. Ja monella ruokarajoitteisella on toisaalta kyse pelkästään omista mieltymyksistä, tyyliin kasvisruokaa, joilla ei ole terveyteen liittyvän allergian kanssa mitään tekemistä. Yleensä juhlissa on kyllä tarjolla riittävästi rehuja ja lihattomille kalaa, että eiköhän sieltä jokainen jotain murkinaa löydä. Onhan toki olemassa myös kala-allergikkoja, jotka eivät voi mennä
        lähellekkään kalatuotteita... Että elämä on.


      • ---------
        27 kirjoitti:

        Tuo oli hyvin tarpeellinen kommentti tähän keskusteluun. Noita hengitystiet salpaavia allergian aiheuttajia ovat tyypillisesti myös erilaiset pähkinät, mantelit, kiivi, joita paljon käytetään mm. jälkiruuissa. Joillekin myös sipuli voi tehdä saman ja sitähän käytetään sekä arki- että juhlaruuissa aika vapaalla kädellä.

        Allergioihin suhtautumisessa on paljon asenteellisuutta. Ja monella ruokarajoitteisella on toisaalta kyse pelkästään omista mieltymyksistä, tyyliin kasvisruokaa, joilla ei ole terveyteen liittyvän allergian kanssa mitään tekemistä. Yleensä juhlissa on kyllä tarjolla riittävästi rehuja ja lihattomille kalaa, että eiköhän sieltä jokainen jotain murkinaa löydä. Onhan toki olemassa myös kala-allergikkoja, jotka eivät voi mennä
        lähellekkään kalatuotteita... Että elämä on.

        Pakko huomauttaa, että oikea kasvissyöjä ei syö kalaa. Pisti silmään tuo: "...ja lihattomille kalaa"
        Lihaahan se kalankin liha on.


      • eilihaakiitos
        --------- kirjoitti:

        Pakko huomauttaa, että oikea kasvissyöjä ei syö kalaa. Pisti silmään tuo: "...ja lihattomille kalaa"
        Lihaahan se kalankin liha on.

        Pikku yksityiskohta, ei tarvitse olla kasvissyöjä, jos ei halua syödä lihaa. Itse syön nimenomaan naudan ja porsaan lihaa aniharvoin, en niihin kuole. Mieluiten lintutuotteita ja kalaa. Ja minä haistatan peet noille erilaisille kasvissyönnin määritelmille, lakto-ovo-veget ja mitä niitä onkaan.


    • asenneongelma

      Pääset kaikkein helpoimmalla jatkossa kun et tee kenellekään allergiselle yhtään mitään. Ei tarvitse toiste murehtia. Ja miksi ihmeessä tekisit omat tarjottavat jokaiselle allergikolle? Ei kyse ole aina siitä masusta, vaan joku voi saada vaikka anafylaktisen shokin, sellaisiakin pikkuvaivoja jonkun allergia aiheuttaa.
      Laktoositon ja gluteeniton on helppo toteuttaa, ei siinä päätä puhki tarvitse miettiä. Ja ihan sama haju, useimmiten makukin ja rasvan määrä on. Kyse ei ole heidän "pikkuvaivoistaan" vaan sun asenteesta.

    • HkiTalHki

      Järjestätte:Tehän myös vieraslistan laaditte.
      Jos mahdollista viekää laivalle porukka syömään,saavat omalla vastuulla valita ruokansa.

      • okdfwjfvjprpijiorew

        Ketjun aloittaja on ehdottomasti oikeassa.

        Talo tarjoaa mitä tarjoaa, ja jos jollekin vieraalle ei sovi, hän voi jättää kokonaan ottamatta, ottaa sitä mitä voi syödä, tai ottaa jotakin lautaselleen näön vuoksi ja pyöritellä sitä siinä ja jättää syömästä. Sitäpaitsi eivätkö nyt lakkiaiset ole - ainakin minun aikanani olivat - lyhyt iltapäivän kahvitilaisuus, jossa voin onnitellaan, nostetaan malja, ja seurustellaan lyhyt hetki muiden vieraiden kanssa? Eihän niihin syömään mennä.

        Mihin on unohtunut viisas sananlasku talo elää tavallaan, vieras tulee ajallaan?

        Kyllä minullekin ovat kaikenmaailman ituhipit tarjonneet kodeissan mitä käsittämämättömimpiä luomu- ja vegaaniviritelmiään ja kaiken olen syönyt kauniisti kiittäen. Maailma ei pyöri minun ympärilläni. Ja jos tosiaan on uhkana anafylaktinen shokki tms. sitten on syömättä.


    • hoihoivappuvappu

      Pääasia, että tieto pysyy oikeana eli jos ei ole huomioinut tai ei ole varma, mitä missäkin on, ei sitä kenellekään suosita juuri tuota shokkiin johtavan allergian varalta (pähkinät, kananmuna yms.) Onneksi ne, jotka kovista oireista kärsivät, osaavat yleensä varoa. Ja ne jotka huomiota haluavat ja valittavat, tekevät joka tapauksessa tikusta ja itsestään asian.
      Olen käynyt monet juhlat niin, että olen uskaltanut ottaa vain mustaa kahvia sokerilla höystettynä. En ole tohtinut lähteä kyselemään sisältääkö maitoproteiinia - se kun tuntuu olevan tuiki tuntematon allergiamuoto. Enemmän olen kiusalliseksi kokenut, että ihmiset ehdoin tahdoin haluavat jotakin valmistaa ja ovat sitten nähneet kovasti vaivaa ja kuitenkin sitten vahingossa eläinrasvaa mukaan laittaneet.
      Viimeksi järjestämissäni juhlissa oli viittä eri sortin allergiaa maitoproteiinista, kananmunsata, laktoosista jne alkaen ja kova tohina pitää pitopöytä ja lappuset esillä, jotta jokainen löysi itselleen jotain. Toki vaivaa mutta emäntänä tuntui tärkeältä, että jokainen saa kahvinsa höysteeksi sekä suolaista että makeaa.
      Hyvä vinkki koristelussa huomioida allergiat, jotta itsekin pystyy yksittäisestä leivästä sanomaan, onko se mitäkin sorttia.

    • jauhosormi syhyää

      Tyttärelläni on laktoosi-intoleranssi, mutta joulupuuron keitän siitä huolimatta normaaliin täysmaitoon. Sanon että ottaa silloin laktaasikapselin etukäteen.
      Keliakia on jo hankalampi, ei viitsisi aiheuttaa toiselle ehdoin tahdoin ongelmia, kun dieetistä on ollut apua.
      Täysin eri asia on ruoka-aineallergiat: muna, maito, jauhot, sienet, jne.

      Itse leivon meillä rippijuhliin osan vehnättömästi, edes perus-gluteeniton jauho ei käy, koska siinä on vehnäproteiinia (olen lukenut pakkausselosteet), enkä laita sieniä mihinkään suolaiseen piirakkaan. Lisäksi teen macarons-leipäsiä vehnättömälle mutta varoitan niistä pähkinäallergikkoa, ettei tule sen vuoksi terveyskeskusreissua. Muita erikoisruokavalioita ei tietääkseni meidän vierailla ole. Ai niin, kaikki tehdään laktoosittomasti, koska tyttärellä laktoosi-intoleranssi, sen kanssa pärjää helposti.

    • oppeliini

      Jokainen voi syodä hedelmiä:
      -Riisi/mantelijauhoon tehdyt hedelmätortut
      -hedelmäsalaatit
      -riisikakut
      -riisikohokas

      Kasvikset:
      -perunapannukakut
      -juures-salaatitoljy/sitruuna kastikkeella
      -keitetyt perunat ja savukala/suolakala/grillattu kala

      Sekalaiset:
      -tufukastike ja kasvis dipit

      Tuossa laktoosia/sokeria/gluteiinia vierastaville.

      Sitten ihmisille jotka voivat syodä viljatuotteita:
      -kasvislasagna (maistuu sekä kylmänä että kuumana)
      -voileipiä juustolla tai levitteillä

      Mikä tahaansa noista tuotteista kelpaa tarjoiltavaksi. Eihän juhliisi kukaan tule ahmimaan! Tarkoitus on että on jotain haukaamista kun kerran yhdessä ollaan.

      JA juomaksi mitä tahaansa muuta kuin viinaa. (missään muodossa)

      Vielä lopuksi voit kertoa kutsussa mitä aiot tarjota ja lisää "jos Sinulla on suosikkiruoka, tottakai voit tuoda sen tullessasi." Se ainakin takaa että joku jolla on todella pahoja allergioita, tietää tarkalleen mitä hän voi / ei voi syodä. Mutta tuolla kutsulla sinä todistat että tiukasta ruokavaliostaan huolimatta hän on enemmän kuin tervetullut juhlistamaan tilaisuutta ja nauttimaan seurastanne ja te hänen.

      • jgdfklaäkdfjg

        Helpointa on valmistaa kaikki laktoosittomana tai jopa maidottomana.
        Keliaakikoille voi ostaa kaupasta valmiina leivoksia.

        Tiedän kyllä, ruokavammaset ovat vähän hankalia, mutta odottakaapas kun mennään sille linjalle että "minä noudatan vähähiilihydraattista ruokavaliota ja minä haluan että minulle valmistetaan tällaista spesiaalia, koska minun tulee vallan paljon parempi olo siitä".

        Minulle tulisi helvetin paljon parempi olo jos voisin lopettaa työnteon ja pitää vaan lomaa. Käykö?

        Toki ymmärrän, että tavalliselle kotikokkaajalle on hankalaa sompailla kaikenmaailman allergioiden ym. seassa kun toisaalta haluaa tarjota jokaiselle itse laitettua. Ammattilaisille tämä ajattelu on paljon helpompaa.


      • Niin ja näin...

        Siinä oli toki laktoosi intolerantikolle, diabeetikolle ja keliaakikolle tarjottavaa. Mutta.

        Keliakian kanssa kulkee käsikkäin mm. soija-, maito-, ja muna-allergiat. Fruktoosi-intolerantikko ei voi syödä hedelmiä tai marjoja (pääosin) ja manteli ei käy pähkinäallergikolle. Tofu on soijasta ja sitrusallergikka ei tietenkään voi syödä sitruunapohjaisia kastikkeita. Allergikko perheisiin ja emännille suosittelen ehdottomasti allergia-ruokakirjoja, jotka helpottaa paljon kokkailua.


    • *manta*

      No nii-i,järjestä siinä ny sitte juhliin tarjottavaa,ku yks ei voi syödä tätä ja toinen tuota.Aivan niinkuin niiden ruoka-ainevammaisten ehdoilla järjestettäisiin juhlat.Helvetti,ottakoot eväät mukaan nii ei tarvi kitistä.Toisilla voi olla oikeasti allergia,toiset ovat muuten vaan nirsoja tai sitte ikuisia laihduttajia tyyliin "Mä en sit voi syödä mitään missä on tiätsä noit hiilareit..."

    • avautuminen

      Jaan ärsytyksesi. Itse olen järjestänyt useita eri kokoisia ja näköisiä ruokatilaisuusksia, joihin on sitten etukäteen kerätty ilmoittautumiset allergioineen. Allergia on allergia ja ne tulee tietysti ottaa huomioon. Mutta sitten on tämä toinen porukka...

      "Ei sipulia" lukee aika usein ilmoittautumisen yhteydessä. Sitten metsästetään tukusta kissojen ja koirien kanssa sipulittomia mausteseoksia. Lopulta päädytään tekemään sipulittomalle erillinen pääruoka (esim. lihapullia muille ja vaikkapa leivitettyä kanaa "allergikolle") sitten itse tilaisuudessa selviää, ettei mitään allergiaa ole olemassa "mä en vaan voi sietää sipulin paloja, mut ei se mausteena haittaa". AAAAARRRRGGH!

      "Laktoositon" lukee vielä useammin. Kaikki ruoka tehdään tietysti lähtökohtaisesti hyla-tuotteista eli vähälaktoosisena, mutta tämän "laktoosittoman" takia todetaan, että helpompaa tehdä kaikille sama täyslaktoositon jälkiruoka. Laktoosittomat tuotteet maksavat vähintään tuplasti hyla-tuotteisiin nähden, eli tilaisuuden hinta pompsahtaa, ja sitten paikanpäällä selviää, että "niin siis kyllä mä hylaa voin syödä" AAAARRRGGH!

      Jotkut tapaavat merkata vielä, että "maidoton". Maitoallergia on vakava allergia ja toki teemme erikseen täysin maidottomat annokset. Paikanpäällä selviää, että henkilö kyllä sietää maitoa, muttei laktoosia. AAAARRGGGHHH!

      "Omena" Jos olet allerginen raa'alle tuotteelle, mutta voit syödä kypsennettyä, mikset merkkaa, että "raaka omena"? AAAARRGGH!

      Tämmöinen pieni avautuminen. Muita perinteisiä "allergioita" ovat muuten sienet, kala, selleri ja kaali. Suurin osa näitä ilmoittavista ei vaan tykkää, mutta pakko huomioida natsiasenteella, koska ne on allergiana ilmoitettu...

      Huoh...

      • b m,sdbs

        ""Laktoositon" lukee vielä useammin. Kaikki ruoka tehdään tietysti lähtökohtaisesti hyla-tuotteista eli vähälaktoosisena, mutta tämän "laktoosittoman" takia todetaan, että helpompaa tehdä kaikille sama täyslaktoositon jälkiruoka. Laktoosittomat tuotteet maksavat vähintään tuplasti hyla-tuotteisiin nähden, eli tilaisuuden hinta pompsahtaa, ja sitten paikanpäällä selviää, että "niin siis kyllä mä hylaa voin syödä" AAAARRRGGH! "
        itse olen laktoosi-intolerantikko ja useimmiten voin syödä vähälaktoosista ruokaa, mutta löytyy myös poikkeuksia. joskus kestän paremmin laktoosia kuin joskus. välillä voin syödä jopa pienen suklaan ilman mitään oireita ja joskus tulee oireita jo ruuasta jossa on vähälaktoosista ruokakermaa. pointtina on se, että vaikka yleensä kestää syödä vähälaktoosista niin aina ei sekään ole onnistu vaan pienestäkin määrästä tulee oireita.

        ""Ei sipulia" lukee aika usein ilmoittautumisen yhteydessä. Sitten metsästetään tukusta kissojen ja koirien kanssa sipulittomia mausteseoksia. Lopulta päädytään tekemään sipulittomalle erillinen pääruoka (esim. lihapullia muille ja vaikkapa leivitettyä kanaa "allergikolle") sitten itse tilaisuudessa selviää, ettei mitään allergiaa ole olemassa "mä en vaan voi sietää sipulin paloja, mut ei se mausteena haittaa". AAAAARRRRGGH"
        joillakin ihmisillä(kuten miehelläni) vatsa ei kestä sipulia sipulina, vaikka olisikin kypsennettyä. mutta taas mausteen seassa se menee koska mausteissa sitä on niin vähän eikä se ole enää "vahvaa".

        "Jotkut tapaavat merkata vielä, että "maidoton". Maitoallergia on vakava allergia ja toki teemme erikseen täysin maidottomat annokset. Paikanpäällä selviää, että henkilö kyllä sietää maitoa, muttei laktoosia. AAAARRGGGHHH"
        esim. vanhemmat ihmiset ei ole ihan perillä aina siitä mitä eroa on maitoallergialla ja laktoosittomalla(johtuen kai siitä että laktoosia on maidossa ja jos ei sitä ns.normimaitoa kestä niin voidaan kuvitella että se johtuu maidosta eikä vain laktoosista). siskoni on kaupassa töissä ja monet vanhemmat ihmiset kysyy löytyykö jostain tuotteesta vähälaktoositonta, ota siitä sit selvää tarkottavatko vähälaktoosista vai laktoositonta.

        ""Omena" Jos olet allerginen raa'alle tuotteelle, mutta voit syödä kypsennettyä, mikset merkkaa, että "raaka omena"? AAAARRGGH! "
        siksi että vieras ei voi tietää onko se piirakassa tai jossain muussa oleva omena nyt sitten tarpeeksi kypsää voidakseen sitä syödä ilman oireita. kaverini ei voi syödä raakaa omenaa allergiansa takia mutta voidakseen syödä omenaa ilman oireita, omenan on oltava siis ihan tosissaan kypsää, jos se on vähänkää raa'aksi jäänyt, niin oireita tulee heti.

        "Muita perinteisiä "allergioita" ovat muuten sienet"
        itse en ole sienille allerginen mutta jos kysytään ravintolassa tai muualla allergioitani niin sanon olevani allerginen, ja syy: jos syön sieniä tai jotain missä on sieniä vähänkään, vatsani menee kovaksi eikä pysty sulattaan niitä hiton sieniä, siksi on helpompaa vaan sanoa olevansa allerginen ettei tätä tartte aina selittää.

        ja se on muuten vähälaktoosinen EI HYLA. hyla on tuotemerkki joka tarkoittaa vähälaktoosista samoin kuin ingmanin into


      • .......

        Näistä laktoosivaivaisista vielä: tytär käyttää laktoositonta maitojuomaa mutta Valion, ei Ingmanin. Ilmeisesti valmistustavassa on eroja, koska Ingmanista vatsa tulee kipeäksi. Valion hyla-tuotteita voi käyttää pieniä määriä (kermatilkka kastikkeessa, kermaviili dipissä).
        Olemme päätyneet siihen, että kaikki mihin sopii laktoositon maitojuoma tehdään siihen (perunamuusi, lettutaikina, manna- tai perunasuurimopuuro, pullataikina, pannukakku, jne). Koulussa juo laktoositonta maitojuomaa niin kuin kotonakin, mutta voi ottaa hiukan hyla-ruokaa (maito ei pääraaka-aine), ettei aina tarvitse hänelle ainoana tehdä erikseen. Usein hänellä on mukana laktaasikapseleita, joista saa ensiapua silloin, kun asiaa ei olekaan huomioitu.
        Silloin kun emme vielä tienneet että laktoosi aiheuttaa vaivoja, hän joi päiväkodissa aina piimää, ei koskaan maitoa, tämä oli hänen oma valintansa.


    • -----------

      Tässä ketjussa on vissiin mennyt puurot ja vellit sekaisin monelta kirjoittajalta. Tässähän valitetaan nirsoilijoista, jotka väittää olevansa allergisia jollekin, vaikka oikeasti syynä on se, ettei satu tykkäämään jostakin ruoka-aineesta. Se on väärin oikeita allergikkoja kohtaan, koska se pilaa allergisten maineen ja leimaa heidät kaikki pelkiksi nirsoilijoiksi. Todelliset allergiat ovat hengenvaarallisia asioita, eikä kaikkia allergioita voi hoitaa "nappaamalla ensin purkista muutaman pillerin niin vatsa kestää tiettyä ruoka-ainetta".

      Vai olisiko RouvaARGGista mukavaa, jos vieras kuolla kupsahtaisi syötyään teillä (tietämättään ja emännän välinpitämättömyydestä johtuen) pähkinää? Tai joku gluteiinille allerginen söisi kohteliaisuudesta -koska rouvan mielestä on moukkamaista tiedustella tuotteen sopivuutta itselle- tavallista vehnäjauhoihin leivottua täytekakkua ja sen jälkeen piereskelisi koko loppuvierailun ajan rouvan nenän edessä?

    • monivammainen

      Vähällähän pääset ku pelkästään "kinkereihin" joudut asiaa pohtimaan. Juu, ei ole velvollisuus tehdä erikseen kaikkea mutta kohteliasta kylläkin. Selvästi RouvaARGG ei ole koskaan ongelmoinut ärhäkän laktovamman ja gluteiinin vaikutusta suolistossaan. Olotilaa voi kuvata sanoilla viikon infernaalinen ripuli.

      Tuolla periaatteella tällainen monivammainen ei voi edes kotoa poistua ilman eväitä. Laktoositon, maidoton ja gluteiiniton tarjottava on just yhtä helppo tehdä ku "normi"eväskin. Maksaa hitusen enempi mutta ei todellakaan tarvitse miettiä voiko tarjota.

      • ............

        En ymmärrä, mikä ongelma on valmistaa vaikka kaikki tarjottavat (tai ainakin osa tarjottavista, esimerkiksi se täytekakku ja yhdet pikkuleivät) sekä gluteenittomiksi että laktoosittomiksi, niin ei tarvitsisi tehdä erikseen mitään ruokarajoitteisille, kun kaikki voisivat syödä samaa. Minun eräs sukulaiseni tekee aina gluteenittoman täytekakun yhden vieraan keliakian takia ja hyvää kakkua siellä aina on näin ei-rajoitteisen ihmisenkin mielestä. Pikkuisen eri makuista vaan kuin vehnäjauhoihin leivottu kakku, mutta ei suinkaan pahaa. Mielestäni fiksua tehdä kaikki kerralla kaikille sopivaksi, niin: a) kukaan ei jää mistään paitsi, vaan saa syödä samaa kakkua kuin muut b) Tulee halvemmaksi, kun ei tarvitse tehdä montaa erilaista kakkua.

        Tietysti, jos vierailla on kauhean monia erilaisia rajoitteita, niin sitten menee jo hankalaksi tehdä yhdestä kakusta sekä laktoositon, maidoton, gluteeniton, munaton... mutta kyllä parista rajoitteesta yleensä selviää. :)


      • .......
        ............ kirjoitti:

        En ymmärrä, mikä ongelma on valmistaa vaikka kaikki tarjottavat (tai ainakin osa tarjottavista, esimerkiksi se täytekakku ja yhdet pikkuleivät) sekä gluteenittomiksi että laktoosittomiksi, niin ei tarvitsisi tehdä erikseen mitään ruokarajoitteisille, kun kaikki voisivat syödä samaa. Minun eräs sukulaiseni tekee aina gluteenittoman täytekakun yhden vieraan keliakian takia ja hyvää kakkua siellä aina on näin ei-rajoitteisen ihmisenkin mielestä. Pikkuisen eri makuista vaan kuin vehnäjauhoihin leivottu kakku, mutta ei suinkaan pahaa. Mielestäni fiksua tehdä kaikki kerralla kaikille sopivaksi, niin: a) kukaan ei jää mistään paitsi, vaan saa syödä samaa kakkua kuin muut b) Tulee halvemmaksi, kun ei tarvitse tehdä montaa erilaista kakkua.

        Tietysti, jos vierailla on kauhean monia erilaisia rajoitteita, niin sitten menee jo hankalaksi tehdä yhdestä kakusta sekä laktoositon, maidoton, gluteeniton, munaton... mutta kyllä parista rajoitteesta yleensä selviää. :)

        Onneksi ei ollut kananmuna-allergikkoja meidän juhlissa, kun sitä on melkein kaikissa leivonnaisissa.
        Jätin sienet pois, kun tiesin että yksi rakas ihminen saa niistä vatsansa kipeäksi (sienisokeri vastaa laktoosia, samat oireet).
        Silloin kun tiedän ruoka-aineesta, joka tekee ihmisen kipeäksi koetan välttää sitä. Karppaajat tai kasvisruokailijat saavat sopeutua, koska heitä ei ole lähiympäristössä. Sama koskee alkoholitarjoilua, ne ottakoot, jotka haluaa, muille järjestetään alkoholiton vaihtoehto eikä mennä sen mukaan ettei tarjottaisi edes tervetulomaljaa, jos joku porukasta on sitä paheksuvinaan. Näytti kaikille kuitenkin maistuvan.


    • "Vapo"?

      Onko se allegisen/inotlerantikon syy, että he kärsivät siitä? Laktoositon ruokavalio on järkyttävän helppo tehdä, kun kaiken ssat laktoosittomana. Munan ja maidon korvaaminen on myös helpompaa, kuin helppoa, munia korvaa mm. peruna- ja soijajauho ja banaanit, kasvismaidot on keksitty ja vispit ja vaniljakastikkeet ja juustot ja jäätelöt on jo keksitty tehdä soijasta ja kaurasta ja riisistä. Gluteiinittomia jauhoja löytyy kaikkialta.

      Käytän nyt itsekkäästi itseäni tässä esimerkkinä, mut jos järjestäisin ystävilleni juhlat, niin tarjoilu ois seuraavanlainen; itse olen vegaani ja kaveresitani muutama on kasvissyöjiä, voisimme ihan hyvin syödä samoja ruokia, pitäis olla sitten gluteiinitonta ja laktoositonta. Ratkaisu: herkut vegaanisia ja gluteeinittomia, suolaset voi sit tehdä vaikka ja miten.

      Ymmärrän kyllä ton ärsytyksen, mutta tää ei oikeesti oo niin vaikeeta. Itse vegaanina vien tasan yhtiin juhliin lihan tai kalan korvikkeen ja ko. emäntä osaa tehdä munattoman ja maidottoman kaakun. Lainaa seuraaviin juhliin joku sopiva keittokirja kirjastosta, tai voit ostaakkin sellaisen. Allergia-keittokirjat on oikeesti tosi hyödyllisiä emännille ja munattomaan ja maidottomaan leipomiseen voi ottaa avuksi vegaani-keittokirjan, tai jos tuntee jonkun vegaanin/allergisen, uskon, että he auttavat varmasti mielellään ratkaisemaan ongelmia. Mutta huono emäntä syyttää allergikkoa hänen vaivoistaan, ja apteekista ei saa paljoo muuta apua, kuin laktoosia pilkkovia tabletteja ja adrenallinipiikin, ettei allergikko kuole (112 on myös näissä tapauksiissa kätevä).

      • -x-x-

        Tietenkin kaikki mahdolliset "mä en vaan tykkää sipulista, mutta mulla on oikeus ilmoittaa se allergiana" -ihmiset ärsyttävät, mutta todelliset allergiat pitää ottaa kyllä ehdottomasti huomioon. Tukehtumiskuolema latistaa kummasti tunnelmaa, eikä sekään, että puolet vieraista piereskelevät koko illan ole mikään partyboosteri.

        Jos kyseessä on seisova pöytä, tavallisimmat allergiat on erittäin helppo ottaa huomioon, kunhan vähän pohdiskelee ruokalistaa etukäteen. Meillä oli vajaa kuukaisi sitten häät ja onnistuin kehittelemään listan, josta löytyi varmasti riittävästi syötävää kaikille. Kokkikin tajusi heti listan nähdessään, että tällä kertaa ei tarvitse tehdä erikseen kaikkia mahdollisia allergiaruokia ja antoi kehuja siitä. Tietenkään kaikista ruokalajeista ei tarvitse olla allergiaversioita, mutta kannattaa huolehtia, että suurimmassa osassa ruokalajeista ei ole yleisimpiä allergeenejä. Esim. maidon ja vehnän eliminointi on todella yksinkertaista.

        Ainut, mistä oli erillinen "vammaisversio" oli hääkakku, joka oli lähtökohtaisesti juustokakku, mutta lisäksi tehtiin yksi kakku, joka oli maidoton, gluteiiniton ja vege, joten kaikki allergiat oli otettu huomioon yhdessä kakussa.


    • allergiaton

      Ketjun luettuani tajusin, kuinka onnekas olen, kun laajassa suvussani ja suuressa ystäväpiirissäni ei ole ainuttakaan "ruoka-ainevammaista". Helppo järjestää isojakin juhlia! Toki on niitä, jotka eivät mielellään syö kalaa, lihaa, hiilareita, sokeria tms. mutta koska kukaan ei ole varsinaisesti allerginen (ja siis hengenvaarassa), en huomioi erityisesti juhlia järjestäessäni, että mitä heille tarjoilen. Pöydästä löytyy kuitenkin jokaiselle jotain.

    • olen hyvä emäntä

      Inhottava termi - ruoka-ainevammainen - aivan kuin joku olisi valinnut itselleen keliakian, laktoosi-intoleranssin tai allergian kananmunalle.
      Omat laktoosittomat/v'ähälaktoosiset ja vehnättömät/ohrattomat leivonnaiseni ovat herkullisia ja ulkonäöltään samanlaisia kuin normiresepteillä ja -ainella tehdyt.

      Turha tehdä asiasta vaikeampaa kuin se onkaan. Jos haluat ruokarajoitteisten pysyvän poissa pöydästäsi niin laita kutsuun mukaan menu ja kerro, että et tee mitään gluteenitonta, laktoositonta ja muutenkin käytät perinteisiä reseptejä. Sittenhän se nähdään montako vierasta on tulossa.

      Itse teen mielelläni näitä erikoisleivonnaisia ja ruokia ja kutsun ruokarajoitteiset vieraani meille, heidän ei tarvitse nähdä vaivaa siitä, miten värkkäisivät meille "normaalia" ruokaa sairastumatta itse - ja nyt puhun allergiasta, en siitä että joku ei tykkää sipulista.

      • emäntä eläkkeellä

        Entisenä suurkeittiön esimiehenä ja seurakunnan emäntänä minun on helppo ottaa huomioon kaikki allergiat ja rajoitteet ruokatarjoilussa. Mutta se mikä minua kauhistuttaa on lasten yleistynyt allergisuus. Jopa 15 - 20 %:lla päiväkotilapsilla on ruoka-aineallergioita. Olen vakuuttunut siitä, että tähän ilmiöön ovat syyllisiä nykyiset teollisen ruokatuotannon lisäaineet. Itsetehtyä ja luomuruokaa kotona pöytiin! Muuten, salaatteja ei tarvitse sekoittaa vaan vaikkapa asetella ainekset pienempiin astioihin, jokainen ottakoon niistä mitä haluaa. Leivonnaisille selkeä merkintä, jos keliaakikko tulee vieraaksi. Maitotuotteet kaikki laktoosittomina, pääsee helpommalla. Ihmisten ei-tykkäämisiä ei tarvitse ottaa huomioon.


      • kutsuttu vieras
        emäntä eläkkeellä kirjoitti:

        Entisenä suurkeittiön esimiehenä ja seurakunnan emäntänä minun on helppo ottaa huomioon kaikki allergiat ja rajoitteet ruokatarjoilussa. Mutta se mikä minua kauhistuttaa on lasten yleistynyt allergisuus. Jopa 15 - 20 %:lla päiväkotilapsilla on ruoka-aineallergioita. Olen vakuuttunut siitä, että tähän ilmiöön ovat syyllisiä nykyiset teollisen ruokatuotannon lisäaineet. Itsetehtyä ja luomuruokaa kotona pöytiin! Muuten, salaatteja ei tarvitse sekoittaa vaan vaikkapa asetella ainekset pienempiin astioihin, jokainen ottakoon niistä mitä haluaa. Leivonnaisille selkeä merkintä, jos keliaakikko tulee vieraaksi. Maitotuotteet kaikki laktoosittomina, pääsee helpommalla. Ihmisten ei-tykkäämisiä ei tarvitse ottaa huomioon.

        "salaatteja ei tarvitse sekoittaa vaan vaikkapa asetella ainekset pienempiin astioihin, jokainen ottakoon niistä mitä haluaa"

        Tämä olisi pätevä neuvo monestikin. Mutta kun monien emäntien pitää osoittaa viimeisen päälle kokkitaitonsa, niin pitää olla siten täten ja toten värkättyä ruokalajia.

        Itse en ole "ruokavammainen" (kuinka kivan nimityksen joku nillittäjä onkaan keksinyt kiukuspäissään - kannattaisiko jättää kutsut pitämättä, jos jo valmiiksi niin paljon sapettaa) eli voisin syödä kaikkea, mutta eettisistä syistä olen jo vuosia jättänyt lihan ruokavaliostani. En vaadi, että sitä tarvitsee kaikkien kunnioittaa, mutta lihattomalle ruokailijalle tai puhtaalle kasvissyöjällekin löytyisi helpommin jotain, jos olisi ainekset erikseen kuten edellinen ehdotti. Sama palvelisi myös niitä, jotka eivät jotain ruoka-ainetta voi syödä.

        Se jos mikä ihmetyttää, että kutsussa mainitaan mahdollisuus esittää ruokavaliotoivomus ja sitten tarjolle laitetaan vain yhtä lämmintä ruokaa, tietenkin lihaa. No, voihan sellaisesta noukkia ne vihreät koristukset ja lorauttaa hieman kastiketta viereen, mutta miksi vaivautua lainkaan kysymään tuollaisia, jos sitä ei mitenkään huomioida?


    • ihme juttu

      Aivan, olen ihmetellyt noita vähälaktoosisia tuotteita, nehän ovat täysin turhia nykyään, koska on jo noita täysin laktoosittomia.

    • Allergiat

      Vähälaktoosiset tuotteet eivät suinkaan ole turhia.Eikä allergia ole mikään vamma,eiköhän yhdeltä jos sun toiselta ole tämä asia mennyt jotenkin sekaisin.Allergia ja vamma tarkoittaa kahta eri asiaa,jos ette satu tietämään.Jos allergiset on vammaisia niin te kaikki olette sitten asennevammaisia ja minun juhliini tuollaiset asennevammaiset eivät tule,pysyköön poissa.

    • mangokaaleppi

      olisko itsestäsi kiva mennä kylään paikkaan, jos et voisi mitään syödä? on paljon vaihtoehtoja monimutkaisiinkin allergiaherkkuihin ja hyvä emäntä näkee vaivaa vieraidensa eteen

      olet vastenmielisen itsekäs ihminen jollet ymmärrä että ihminen ei laktoosi-intoleranssille, allergialle tai keliakialle mitään mahda. joillakin on niin paha ruoka-allergia että KUOLEVAT, jos syövät väärän jutun!!!

    • Allergiat

      Olen samaa mieltä että tuo aloittaja on erittäin vastenmielisen itsekäs,ilkeä,junttimainen ja asennevammainen ihminen.Tuollaisen ihmisen luokse kylään en todellakaan välitä mennä,enkä liioin kutsua häntä kylään.Todellakin hyvä emäntä näkee vaivaa vieraidensa eteen,allergialleen ei voi mitään.

    • tukehdun pullamössöö

      tuommoisen ihmisen luo en ikinä menisi kylään

    • Only me

      Kukaan ei tahallaan valitse jotain sairautta, se on järjenköyhyytä väittää. Itse olen diabeetikko ja muita vaikeita sairauksia ja joudun välttämään hiilareita,rasvaa , lihaa ja kaikkia salaatteja joita rakastan mutta kaikista salaateista saan sappikohtauksen, vieläkin vaikka sappi on leikattu.

      Ajattelepa miltä tuntuu kun haluaisi ja tykkäis määrätyistä ruuvista mutta ei voi syödä. Olen ollut ennen niin hyvä käytöksinen että söin aina mitä oli tarjolla ja siitä seurauksen sitten sain STROKIN/AIVOVERITULPAN olin lähellä kuolemaa ja nyt ei niin hienoa juhlaa tai niin itsekästä emäntää tule että syön kiellettyä ja vain kohteliaisuuden ja emännän itsekkyyden ja laiskuuden takia hivelisin kuoleman portteja.

      Hävytöntä ja tyhmää sanoa sairaista ihmisistä "vammainen" toivottavasti perheesesi ,sukuusi tai ystäväpiiriiisi tai ettet itse tule todella "vammaiseksi"
      Häpeisit vähän, tuo on mollausta ja tyhmää ja vain ihminen joka ei ole nähnyt kuin omat ympyränsä käyttäytyy tuollain. Lähe vähän liikkelle muuallekin kun siihen omalle kylälle jos se avartaisi näkökykyäsi. ja neuvoisin katsomaan sanakirjasta mitä sana VAMMAINEN todellisuudessa tarkoittaa.

      Olen itse ollut kokkina yli 30 vuotta mutta ikinä emme aliarvioineet asiakkaita tai antaneet tollaisia nimityksiä. Ja siihen aikaan kun aloitin ei tällaiset sairaudet olleet niin tiedossa.

      oikeesti käy sääliksi noi tyhmä ja itserakas, itsekäs "ihminen" mikähän vamma sinulla on korvien välissä. Ihmettelen vaan.

      Kiitä luojaasi että olet terve ja voit mättää kaikea mitä on tarjolla. Varmaan kaikki joilla on allergia tai joku sairaus joka estää syömästa määrättyjä ruokia mieliten olisivat terveitä ja kaikkiruokaisia.

    • vain ihminen

      . YK:n 13. joulukuuta 2006 hyväksymässä Yleissopimuksessa vammaisten henkilöiden oikeuksista (Convention on the Rights of Persons with Disabilities) vammaisuus määritellään seuraavalla tavalla: ”Vammaisiin henkilöihin kuuluvat ne, joilla on pitkäaikainen ruumiillinen, henkinen, älyllinen tai aisteihin liittyvä vamma, jonka vuorovaikutus erilaisten esteiden kanssa voi estää heidän täysimääräisen ja tehokkaan osallistumisensa yhteiskuntaan yhdenvertaisesti muiden kanssa.”

    • lekuritar

      Faktat kuntoon, ihmiset! Sekä aloittajan viesti että useimmat vastaukset kielivät suuresta tiedonpuutteesta erilaisten erityisruokavalioiden suhteen.

      Keliakia on suolistosairaus, jossa viljojen sisältämä gluteeni tuhoaa suolinukan pitkäksi aikaa. Gluteenin nauttiminen ei juurikaan aiheuta välittömiä oireita (eikä varsinkaan anafylaksiaa, nokkosrokkoa tms välittömiä allergisia reaktioita), mutta usein viivästyneitä oireita ja suolinukan palautuminen normaaliksi voi viedä kauan. Yksikin annos pastaa tms voi riittää vaurion syntymiseen. Gluteenin nauttiminen ei aiheuta välitöntä piereskelyä.

      Laktoosi-intoleranssi ei myöskään aiheuta anafylaktista shokkia tms vaikean allergiaoireen riskiä, vaan kun maitosokeri ei pilkkoudu tulee ilmavaivoja ja mahanväänteitä usein nopeastikin. Laktoosi-intolerantikolta puuttuu laktaasientsyymi, joka pilkkoo tätä sokeria - onneksi monelle auttavat laktaasientsyymikapselit joita saa apteekista. Joillekin sopivat vähälaktoosiset tuotteet, toisille ainoastaan laktoosittomat.

      Maito(proteiini)allergia on eri asia kuin laktoosi-intoleranssi. Siinä mitkään maitotuotteet eivät sovi ja erityisesti lapsilla voi vaikeakin allerginen reaktio uhata jos maitoproteiinille altistuu vahingossa.

      Vilja-allergia on eri asia kuin keliakia. Vilja-allergiassa ei ole kyse suolinukan tuhoutumisesta vaan usein välittömästä ja erityisesti lapsilla jopa vaarallisesta, usein nopeasti kehittyvästä allergiasta.

      Kala-allergia, äyriäisallergia, muna-allergia ja pähkinäallergia kuuluvat allergioihin, jotka erityisesti voivat aiheuttaa välittömän, henkeäuhkaavan anafylaktisen shokin.

      Jotkut siitepölyallergikot ristireagoivat joillekin kasviksille, esim. omena ja porkkana. Niissä on samansukuisia allergeeneja.

      Joka kerta, kun vaikeasti allerginen henkilö altistuu allergeenilleen, voi reaktio voimistua ja lopputuloksena kun tarpeeksi monta altistusta on takana voi mennä henki.

      Karppaus, veganismi, kasvissyönti, lakto-ovo-vegetarismi jne ovat ideologisia erityisruokavalioita joihin ei liity terveysriskiä jos "kiellettyä" ruoka-ainetta vahingossa syö.

      On lisäksi olemassa joitakin harvinaisia (esim. suomalaisen tautiperinnön sairauksia) joissa esim. tietyt lisäaineet eivät pilkkoudu elimistössä vaan saattavat kerryttää aivoille myrkyllisiä aineenvaihduntatuotteita. Näitä potilaita varten esim. limsapulloissa lukee "sisältää fenyylialaniinin lähteen".

      Aloitajan asenne on sivistymätön, typerä, ja ennenkaikkea hengenvaarallinen.

      • 54

        Lämmin kiitos, paras viesti tässä erikoisessa ketjussa. Näillä palstoilla on tyypillistä puhua ilman vähäisintäkään asiantuntemusta, mutta sensitiivisesti. En omaa minkäänlaista lääketieteellistä asiantuntemusta, mutta sain paljon hyvää tietoa kirjoituksestasi.


      • ....
        54 kirjoitti:

        Lämmin kiitos, paras viesti tässä erikoisessa ketjussa. Näillä palstoilla on tyypillistä puhua ilman vähäisintäkään asiantuntemusta, mutta sensitiivisesti. En omaa minkäänlaista lääketieteellistä asiantuntemusta, mutta sain paljon hyvää tietoa kirjoituksestasi.

        Aina mukana lactrase-kapselit. Jos on vatsakipua, sitäkin pidetään epäkohteliaana. Kun oikein on taikauskoista väkeä.
        On helppoa tehdä kaikille sopiva ruokapöytä, jos ei ole varma, otan omat eväät mukaan.


    • Onko vähän stressi

      Mikä on oikeasti ongelma?

      Teet kakun kermavaahdon hyla-kermasta ja ostat kahvimaidot ja -kermat hylana.

      Laitat pöytään tarjolle myös kulhollisen tuoreita mansikoita, kirsikoita tai vesimelonia. Yhden pikkuleipävadin täytät marengeilla.

      Jos vieraita kutsutaan niin tottakai pöydästä pitää löytyä myös "ruoka-ainevammaisillekin" sopivaa syötävää.

      • äi-ty-li

        Tee mieluusti kaikki leivonnaiset laktoosittomina, hylahan on vähälaktoosinen. Muuten juuri noin niin kuin edellinen kirjoittaja sanoi.


      • adfadfsdfas
        äi-ty-li kirjoitti:

        Tee mieluusti kaikki leivonnaiset laktoosittomina, hylahan on vähälaktoosinen. Muuten juuri noin niin kuin edellinen kirjoittaja sanoi.

        Hyla on Valion tuotemerkki ja erisnimi. Se ei tarkoita synonyymi vähälaktoosiselle.


      • ajkasjkljskldjskajkl
        adfadfsdfas kirjoitti:

        Hyla on Valion tuotemerkki ja erisnimi. Se ei tarkoita synonyymi vähälaktoosiselle.

        Jahka saadaan Suomeen samanlaisia maitotuotteita kuin on ulkomailla, mitää erikoismaitoja ei tarvita.

        Meidän perheen pierutauti parani, kun alettiin ostaa Arlan vanhanajan maitoa ja Valion Hilja homogenoimatonta maitoa. Kannattaa kokeilla ja jättää ne hylat ja maitojuomat hyllyyn.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe