Luvatta tehdyt muutokset edelleisen asukkaan toimesta

Savolainen mölli

Ostamassamme rintsikassa edellisten asukkaiden tekemiä muutostöitä joka kerroksessa. Yläkertaan vessa yhteyteen suihku, keskikerroksessa seiniä kaadettu ja pohjakerroksen kaksi pientä vatastoakin yhdistetty. Omaa typeryyttä oli ettei tajunnut asiaa ottaa esille ennen kauppaa. Nyt kun itsella olisi halua hieman tehdä taloon muutoksia niin soittelin kaupungin virastoon. Kävi ilmi ettei vuoden 55 jälkeen ole ilmoitettu mistään muutostöistä, saatikka haettu niille lupia.

Nyt kun menen itse rakennustarkastajan pakeille omia muutoshalujani esittelemään miten kannataisi tehdä? Luonnollliselta tuntuisi kertoa tietenkin mitä edellinen asukas oli tehnyt. Tuolloin kuitenkin ilmeisesti joutuisi hakemaan takautuvasti luvat tehdyille muutoksille? Mitähän lienevät kulut? Toinen vaihtoehto olla mainitsematta muutoksista ja pyydellä luvat vanhojen piirrosten pohjalta. jälkitarkastuksessa sitten kärähtäisi ja mkselisi sakkoja? En tiijä kertokee jos tiedätte! Asiallista kommenttia kiitos!

4

741

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • inssi x1

Nuo on melkoisen pieniä muutoksia, ei kannata murehtia. Isompia muutoksia on käyttötarkoituksen muutokset, jotka vaikuttavat kerros-/huoneistoalaan. Esim otetaan varastoja asuinkäyttöön tms.

Jos haet lupaa/ilmoitusta uusille muutoksille, pistät siihen piirustukseen ne vanhat muutokset.

• rak.tark.

innsi x 1 antoi hyvän neuvon. Ei meillä tuollaisista tutkintapyyntöjä poliisille tehdä...

• Kirves ja Mies

Käsittääkseni aikaisemmin ei ole tarvittu aika isoistakaan muutoksista mitään lupia. Joten mitään lainvastaista ei ole tapahtunut, jos muutokset oo tehty silloisen lainsäädännön puitteissa.

Nuo mainitsemasi puutokset ovat olleet aivan tavallisia töitä vanhan rakennuslain aikana. Nykyään esim suihkun tai sisävessan rakentaminen ilman lupaa olisi lainvastainen teko.

Nyt on nyt, ennen oli ennen.

• Kirves ja Mies

Siis piti kirjoittaa muutokset, ei puutokset

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      35
      4233
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      55
      2935
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      46
      2838
    4. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2623
    5. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      333
      2580
    6. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2575
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      2159
    8. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      54
      1895
    9. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1673
    10. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1527
    Aihe