Suodatin Hajos!!!!!!!!!!

HÄTÄÄ Monnisilla?

Eli lyhyesti:
pärjääkö
*TAISTEKUKALA,
*kupari- ja albiino- MONNISET
* omenakotilot

ILMAN SUODATINTA???

Mulla on myös 8 intiaaninsulkaa, mutta niille kävin äkkiä tänään ostamassa uuden akvaarion (80l).
Mietin vaan pärjäiskö nää yllä luetellut vanhassa akvassa, jossa ei siis ole suodatinta...??? Uudessaakvaariossa suodatin kiinteä, eli en voinut siirtää. Tuli kutenkin halvemmaksi ostaa koko paketti kuin vain pelkkä suodatin ;P *pitemmällä tähtäimellä*

Suunnittelin myös, josko vanhasta akvasta tekisin kovan veden akvaarion. Molemmat nyt pehmeitä
(JOO: tiedän että ompuilla PITÄIS olla kova vesi - mutta kovia kaloja mulla ei tällähetkellä liene... Omputkin lisääntyneet 2kuukaudessa neljästä noin 150yksilöön, yksikään ei ole kuollut, että... NII-IN)

16

879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ms.x

      Moi

      Tuota noin niin. Se että omput lisääntyy 150 yksilöön ei tarkoita suinkaan sitä että ne nauttisivat oloistaan. Esimerkiksi monet kasvitkin innostuu lisääntymään vasta kun niillä on tukalat oltavat, nehän paniikissa haluavat taata että laji säilyy... Kannattaisi noukkia munaryppäät aina pois pian ne havaittua, ettei tule näitä "vahinkolapsia". Jollet sitten ole aikeissa niitä kasvattaa ja myydä. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että omenakotiloiden poikasten kasvatus on melkoisen haastavaa puuhaa. Nimittäin ne paskovat ja syövät alinomaa joka romahduttaa altaan pHn niin happamaksi että niiden kuoret alkaa syöpyä. Ja sen jälkeenhän niitä ei kaupatkaan ota myyntiin. Jotenka kannattaa pian alkaa niitä tarjoamaan kauppoihin, siinä sentin kokoisena. Pienempiä tuskin ottavatkaan. Joskus niistä jonkun roposen tai tuotetta vaihdossa saa, toisinaan ei. Riippuu ihan kysynnästä myös.

      Suodatin on tärkeä akvaariossa, koska se laittaa veden virtausliikkeeseen, pinta virtaus tuo happea akvaarioon, joka on tärkeä kaikelle siellä elävälle. Niin akvaarion tasapainoa pitävälle typpibakteeristolle kuin muillekin eläväisille. Lisäksi suodattimen sisällä massoissa elää ne bakteerit, jotka hajoittavat kalojesi kakat ja muut kököt vaarattomiksi yhdisteiksi. Näitä bakuja elää myös altaasi muilla pinnoilla ja ne tarvitsevat siis sitä, että on niille ravintoa, happea ja puhdasta vettä.
      Jos suodatin hajoaa, vesihän siinä seisoo sitten. Näissä tapauksissa, ennen kuin uusi suodatin saadaan, pitää sun tehdä osittaisia vedenvaihtoja. Esimerkiksi pari kertaa päivässä. Jos sulla on ilmapumppu, se parantaa asiaa. Eli silloin sinne saadaan sitä hapetusta.
      Jos raha on este suodattimen hankkimiselle, kannattaa kysellä täältä tai Aquawebin puolelta josko jollain olisi sun altaaseen sopiva käytetty suodatin lahjoittaa/myydä halvalla.

      Minkä kokoisessa nuo sun omput ja taistot asuu ?
      Omput tykkäis tosiaan kovasta, viileästä ja yli pH 7 vedestä mielellään, lisäksi pitää antaa kalkkipitoista ruokaa (tärkeää kuoren kannalta !!!). Taistelukala taasen tarttis lämmintä vettä, eli mielellään tommonen vähintään 26,27.

      Kerroit että kävit hakemassa 80-litraisen. Onko kypsytyshommat hallussa ?

      • Jahiiks

        Viimeset asiat ensin: ELI laitoin vanhasta akvaariosta hiekat, kasveja ym. 40l vettä tohon uuteen... KÄSITIN ettei sitä sitten tartte kypsyttää. DAMN!? Kun pakkohan mun oli hetimiten siirtää nuo kalat... Hmm. Se suodatin siis alko nyt toimiin, MUTTA siinä ei ole vanua. Ja se on jotain sellasta merkkiä, ettei elukkakaupoissa sitä ole. Onkohan JOTAIN täällä kotona mitä voisin sen vanhan vanun tilalle laittaa? Tai eläinkaupoissa jotain "irtovanua" josta vois leikata sopivan palan... Hitto ko heitin jo sen entisen vanun pois, mut se oli niin... "huonona" :/
        Tää missä on urostaisto, omppuja PLUS ne 6monnista (eli vanha akva, ilman suodatinta) on 89l.
        PITÄSKÖHÄN MUN LAITTAA SE VANUTON SUODATIN PÄÄLLE? se tosin pölisee.... se akva...
        Just vaihoin noin 35l vettä... Mut mulla on 2 vauvaa (ihmisvauvaa siis ;D ) niin eipä ois tuota aikaa kokoaikaa vaihtaa... :(
        Joo, oon koittanu tuhota niitä kotiloita ja antanu niitä jokapaikkaan.... I'll do my best!!
        En osaa käyttää aquawebbiä. Oon koittanu netistä kaupoista katella suodattimia... Mut ei ne ihan heti täällä ole "hollilla". Että mitäs teen sen aikaa?
        NIIN JA:
        oliko se niin että taisto pärjää ilman suodatinta??? Mutta MITES NUO MONNISET? PITÄSKÖ YRITTÄÄ SAALISTAA NE JA LAITTAA UUTEEN AKVAAN ASUMAAN NEKI? JÄIS UROS TAISTO YKSIN... (vaik on mulla naaraski - toisessa altaassa...)


      • Ms.x
        Jahiiks kirjoitti:

        Viimeset asiat ensin: ELI laitoin vanhasta akvaariosta hiekat, kasveja ym. 40l vettä tohon uuteen... KÄSITIN ettei sitä sitten tartte kypsyttää. DAMN!? Kun pakkohan mun oli hetimiten siirtää nuo kalat... Hmm. Se suodatin siis alko nyt toimiin, MUTTA siinä ei ole vanua. Ja se on jotain sellasta merkkiä, ettei elukkakaupoissa sitä ole. Onkohan JOTAIN täällä kotona mitä voisin sen vanhan vanun tilalle laittaa? Tai eläinkaupoissa jotain "irtovanua" josta vois leikata sopivan palan... Hitto ko heitin jo sen entisen vanun pois, mut se oli niin... "huonona" :/
        Tää missä on urostaisto, omppuja PLUS ne 6monnista (eli vanha akva, ilman suodatinta) on 89l.
        PITÄSKÖHÄN MUN LAITTAA SE VANUTON SUODATIN PÄÄLLE? se tosin pölisee.... se akva...
        Just vaihoin noin 35l vettä... Mut mulla on 2 vauvaa (ihmisvauvaa siis ;D ) niin eipä ois tuota aikaa kokoaikaa vaihtaa... :(
        Joo, oon koittanu tuhota niitä kotiloita ja antanu niitä jokapaikkaan.... I'll do my best!!
        En osaa käyttää aquawebbiä. Oon koittanu netistä kaupoista katella suodattimia... Mut ei ne ihan heti täällä ole "hollilla". Että mitäs teen sen aikaa?
        NIIN JA:
        oliko se niin että taisto pärjää ilman suodatinta??? Mutta MITES NUO MONNISET? PITÄSKÖ YRITTÄÄ SAALISTAA NE JA LAITTAA UUTEEN AKVAAN ASUMAAN NEKI? JÄIS UROS TAISTO YKSIN... (vaik on mulla naaraski - toisessa altaassa...)

        Kun siirsit hiekan, et kai pessyt sitä puhtaaksi ?? Jos sen teit, tuhosit sen mitä tarvitaan että akvaario on kypsä valmiiksi. Eli sen typpibakteeriston sieltä. Mikäli laitoit suoraan altaasta toiseen, hiekan välillä kuivahtamatta, asia on ok ja toivonmukaan bakukanta säilyi. Mun mielestä hyvä että laitoit vanhaa vettä, vaikkei siinä niitä bakuja lillukkaan kun ne elää pinnoilla. Itse myös laittaisin vanhaa vettä, kun kerran kalat sinne suoraan siirrettiin.
        Hyvä että suodatin alkoi toimimaan, mutta täytyishän siellä jotain sisällä kans olla jotta bakteeristo pääsee kehittymään suodatin vanuun ja kököt jää niille sinne kiinni ruoaksi. Eli suodatinvanua, tmv. mitä niissä käytetään, ei suositella edes pestävän ihan täydellisen puhtaaksi. Sen voi jopa vain puristella samalla lappovedessä, jos lappoaa siis ämpäriin vettä vedenvaihdon yhteydessä.
        Akvaariokaupoissa myydään suodatinmateriaaleja. Mikä merkki se sitten on, jos ei ole elukkakaupoissa ? Shark, Dolphin, Sacem, Eheim, Fluval, Hydor ? Ja sit kans, että suodatinkin pitäisi olla oikeaa kokoa akvaarioosi. Siis teholtaan. Hyvä se suodatin sinne nyt kuitenkin on laittaa pörisemään vaikka vanua ei sisällä olekaan. Kyllä akvaariokaupassa on kaikenmoisia suodatinmateriaaleja myynnissä, joista saat sinne sisälle. Paras että hommaat sieltä ja varmistat myös onko suodattimesi edes riittävän tehokas nykyiseen altaaseesi.

        Taistelukala kuuluu ns.labyrinttikaloihin. Niillä on labyrinttielin, johon ne käyvät säännöllisesti hakemassa happea veden pinnalta. Se on elintärkeä juttu niille, koska taistojen kotiseudulla ne elelevät pääosin riisipelloilla seisovissa vesilammikoissa. Kyllä suodatin on järkevä olla taistonkin altaassa, koska suodattimellahan on oma tehtävänsä akvaariossa. Paljon hankalammaksi käy akvaarion hoito ilman suodatinta. Virtaus kuitenkin on hyvä taiston vuoksi suunnata niin, että sille jää "tyyni alue". Ei siis pidä kovasta virtauksesta.
        Täällä todella hyvä tietopaketti taistelukaloja paljon harrastaneelta :
        http://millia.aqua-web.org/tekstit/kalat/labyrinttikalat/taistelukala.htm

        Olen tonne omille akvasivuilleni koittanut laittaa aika selkeää simppelitietoa akvaarion hoidosta, jos haluut tsekata :
        www.martsunakvaario.nettisivu.org

        Aika pieni toi sun allas 89 l siinä mielessä että siellä vissiin on kymmenpäinen omppulauma ? Käsitinkö oikein, vai onks niitä vielä enemmänkin ? Ne siis todella kuormittaa vettä sankkoina joukkoina ja isoina mollukoina. Itse en pitäisi kun yhtä aikuista omppua ton kokoisessa altaassa. Tosin sen kuoren vuoksi ne tarvii kovempaa ja emäksisempää vettä plus sitä kalkkipitoista ruokaa.
        Omenakotilosta : http://sademetsa.net/omenakotilo.php

        Juu, itsekin oon äippä ja vielä yksinhuoltaja, että ymmärrän vauvojen vievän suurimman huomiosi. Mut jos haluat akvoja pitää niin täytyy niitä hoitaa. Kun perusasiat on kunnossa, akvaarioiden hoitokin on helppoa ;)

        Sulla on siis nyt kaksi akvaariota, 89 l ja 80l ? Vai useampikin, kerroit että naarastaistokin on ?
        Monniset tykkäis sitten hienosta hiekasta, onks sulla semmosta vai isompaa soraa ?


      • Alkuper.
        Ms.x kirjoitti:

        Kun siirsit hiekan, et kai pessyt sitä puhtaaksi ?? Jos sen teit, tuhosit sen mitä tarvitaan että akvaario on kypsä valmiiksi. Eli sen typpibakteeriston sieltä. Mikäli laitoit suoraan altaasta toiseen, hiekan välillä kuivahtamatta, asia on ok ja toivonmukaan bakukanta säilyi. Mun mielestä hyvä että laitoit vanhaa vettä, vaikkei siinä niitä bakuja lillukkaan kun ne elää pinnoilla. Itse myös laittaisin vanhaa vettä, kun kerran kalat sinne suoraan siirrettiin.
        Hyvä että suodatin alkoi toimimaan, mutta täytyishän siellä jotain sisällä kans olla jotta bakteeristo pääsee kehittymään suodatin vanuun ja kököt jää niille sinne kiinni ruoaksi. Eli suodatinvanua, tmv. mitä niissä käytetään, ei suositella edes pestävän ihan täydellisen puhtaaksi. Sen voi jopa vain puristella samalla lappovedessä, jos lappoaa siis ämpäriin vettä vedenvaihdon yhteydessä.
        Akvaariokaupoissa myydään suodatinmateriaaleja. Mikä merkki se sitten on, jos ei ole elukkakaupoissa ? Shark, Dolphin, Sacem, Eheim, Fluval, Hydor ? Ja sit kans, että suodatinkin pitäisi olla oikeaa kokoa akvaarioosi. Siis teholtaan. Hyvä se suodatin sinne nyt kuitenkin on laittaa pörisemään vaikka vanua ei sisällä olekaan. Kyllä akvaariokaupassa on kaikenmoisia suodatinmateriaaleja myynnissä, joista saat sinne sisälle. Paras että hommaat sieltä ja varmistat myös onko suodattimesi edes riittävän tehokas nykyiseen altaaseesi.

        Taistelukala kuuluu ns.labyrinttikaloihin. Niillä on labyrinttielin, johon ne käyvät säännöllisesti hakemassa happea veden pinnalta. Se on elintärkeä juttu niille, koska taistojen kotiseudulla ne elelevät pääosin riisipelloilla seisovissa vesilammikoissa. Kyllä suodatin on järkevä olla taistonkin altaassa, koska suodattimellahan on oma tehtävänsä akvaariossa. Paljon hankalammaksi käy akvaarion hoito ilman suodatinta. Virtaus kuitenkin on hyvä taiston vuoksi suunnata niin, että sille jää "tyyni alue". Ei siis pidä kovasta virtauksesta.
        Täällä todella hyvä tietopaketti taistelukaloja paljon harrastaneelta :
        http://millia.aqua-web.org/tekstit/kalat/labyrinttikalat/taistelukala.htm

        Olen tonne omille akvasivuilleni koittanut laittaa aika selkeää simppelitietoa akvaarion hoidosta, jos haluut tsekata :
        www.martsunakvaario.nettisivu.org

        Aika pieni toi sun allas 89 l siinä mielessä että siellä vissiin on kymmenpäinen omppulauma ? Käsitinkö oikein, vai onks niitä vielä enemmänkin ? Ne siis todella kuormittaa vettä sankkoina joukkoina ja isoina mollukoina. Itse en pitäisi kun yhtä aikuista omppua ton kokoisessa altaassa. Tosin sen kuoren vuoksi ne tarvii kovempaa ja emäksisempää vettä plus sitä kalkkipitoista ruokaa.
        Omenakotilosta : http://sademetsa.net/omenakotilo.php

        Juu, itsekin oon äippä ja vielä yksinhuoltaja, että ymmärrän vauvojen vievän suurimman huomiosi. Mut jos haluat akvoja pitää niin täytyy niitä hoitaa. Kun perusasiat on kunnossa, akvaarioiden hoitokin on helppoa ;)

        Sulla on siis nyt kaksi akvaariota, 89 l ja 80l ? Vai useampikin, kerroit että naarastaistokin on ?
        Monniset tykkäis sitten hienosta hiekasta, onks sulla semmosta vai isompaa soraa ?

        Siis mun akvaarioharrastus alkoi sillai "sattumalta" (reilu vuosi sitten)-ostin heräteostoksena LIDLISTÄ(!!!) ton 89l akvan. Enpä paljon asioista tienny... Akvan mukana tuli suodatin ja ohjeet kypsytykseen. Sitten täällä Suomi24:ssä oon kyselly asioita. Kyllä luulen tässä vaiheessa tietävänikin suhteellisen hyvin kalojen tarpeista. Myös Omenakotiloiden hoito on teoreettisella tasolla hyvä. Käytäntö on vaikeampaa, koska vaikka TIEDÄN omppujen tarpeet, olen pitänyt kalat 1.sijalla: siksi vesi on pehmeää... Mietinkin, josko siirtäisin nyt KAIKKI kalat uuteen akvaarioon ja jättäisin omput vanhaan altaaseen. Hommaisin JOSTAIN suodattimeen vanua ja kovettaisin veden. Laittaisin sitten kovan veden kaloja sinne. Tiedän aika hyvin kaikkien kalojeni vesi- ja muut olosuhdetarpeet (ei virtaavaa vettä Taistolle, hieno hiekka monnisille ja lämpötilavaatimukset ym.) Vaikeaa vaan, kun tosiaan hommasin kalat jo noviisina. Nyt jälkikäteen asioita vaikeampi muuttaa... :/ Yritys hyvä... En pessyt hiekkaa, enkä kasveja/koristeita siirrossa. Akvaariot ovat vierekkäin,joten ei päässyt kukaan/mikään kuivahtamaan ;) Suodatin(vanha) on suunnattu puhaltamaan nurkkaan. Uudessa Juwelin akvassa kiinteä suodatin,joten se puhaltaa keskelle.

        VANHASSA (ei vanua/89l):
        1taisto-uros
        3albiinomonnista
        3kuparimonnista
        3isohkoa ja 35(?) 3millistä-5millistä kotiloa

        Mun kodin sisälämpötila 26astetta (HUH, helkkarissa!) joten akvaarioissakin se on 24-27astetta (riippuen onko valo päällä akvassa/huoneessa ilmastiointi päällä.

        UUSI AKVA (80l, Juwel-suodatin):
        1taisto-naaras
        8inkkaria
        1partamonni(?)
        1aikuinen kotilo, veikkaisin poikastilanteen samaksi kuin vanhassa.

        Lidlistä ostettu suodati on mielestäni toiminut hyvin (tähän saakka), se on nimeltään VITA TECH.. en ainakaan ole havainnut kyseistä merkiä/vanuja myynnissä missään??? Siinä oli erittäin-erittäin yksinkertainen vanu "pötky" sisällä. Noin 7x7cm ja ehkä...20cm korkea (tai 15? Oon huono arvioimaan).

        Kotiloita lähtee taas ensi viikolla uusiin koteihin.
        Kukaan ei osaa kertoa,kuinka aikuisia kotiloita lopetetaan. Mulla uudessa akvassa asuva sininen omppu aika kärsineen näköinen (kuori halki)... :(

        Mitähän tässä siis tekis kalastojen JA vanhan akvan kanssa (suodattimen ym.)???
        IHANAA kun yrität auttaa!! :)


      • Alkup.
        Ms.x kirjoitti:

        Kun siirsit hiekan, et kai pessyt sitä puhtaaksi ?? Jos sen teit, tuhosit sen mitä tarvitaan että akvaario on kypsä valmiiksi. Eli sen typpibakteeriston sieltä. Mikäli laitoit suoraan altaasta toiseen, hiekan välillä kuivahtamatta, asia on ok ja toivonmukaan bakukanta säilyi. Mun mielestä hyvä että laitoit vanhaa vettä, vaikkei siinä niitä bakuja lillukkaan kun ne elää pinnoilla. Itse myös laittaisin vanhaa vettä, kun kerran kalat sinne suoraan siirrettiin.
        Hyvä että suodatin alkoi toimimaan, mutta täytyishän siellä jotain sisällä kans olla jotta bakteeristo pääsee kehittymään suodatin vanuun ja kököt jää niille sinne kiinni ruoaksi. Eli suodatinvanua, tmv. mitä niissä käytetään, ei suositella edes pestävän ihan täydellisen puhtaaksi. Sen voi jopa vain puristella samalla lappovedessä, jos lappoaa siis ämpäriin vettä vedenvaihdon yhteydessä.
        Akvaariokaupoissa myydään suodatinmateriaaleja. Mikä merkki se sitten on, jos ei ole elukkakaupoissa ? Shark, Dolphin, Sacem, Eheim, Fluval, Hydor ? Ja sit kans, että suodatinkin pitäisi olla oikeaa kokoa akvaarioosi. Siis teholtaan. Hyvä se suodatin sinne nyt kuitenkin on laittaa pörisemään vaikka vanua ei sisällä olekaan. Kyllä akvaariokaupassa on kaikenmoisia suodatinmateriaaleja myynnissä, joista saat sinne sisälle. Paras että hommaat sieltä ja varmistat myös onko suodattimesi edes riittävän tehokas nykyiseen altaaseesi.

        Taistelukala kuuluu ns.labyrinttikaloihin. Niillä on labyrinttielin, johon ne käyvät säännöllisesti hakemassa happea veden pinnalta. Se on elintärkeä juttu niille, koska taistojen kotiseudulla ne elelevät pääosin riisipelloilla seisovissa vesilammikoissa. Kyllä suodatin on järkevä olla taistonkin altaassa, koska suodattimellahan on oma tehtävänsä akvaariossa. Paljon hankalammaksi käy akvaarion hoito ilman suodatinta. Virtaus kuitenkin on hyvä taiston vuoksi suunnata niin, että sille jää "tyyni alue". Ei siis pidä kovasta virtauksesta.
        Täällä todella hyvä tietopaketti taistelukaloja paljon harrastaneelta :
        http://millia.aqua-web.org/tekstit/kalat/labyrinttikalat/taistelukala.htm

        Olen tonne omille akvasivuilleni koittanut laittaa aika selkeää simppelitietoa akvaarion hoidosta, jos haluut tsekata :
        www.martsunakvaario.nettisivu.org

        Aika pieni toi sun allas 89 l siinä mielessä että siellä vissiin on kymmenpäinen omppulauma ? Käsitinkö oikein, vai onks niitä vielä enemmänkin ? Ne siis todella kuormittaa vettä sankkoina joukkoina ja isoina mollukoina. Itse en pitäisi kun yhtä aikuista omppua ton kokoisessa altaassa. Tosin sen kuoren vuoksi ne tarvii kovempaa ja emäksisempää vettä plus sitä kalkkipitoista ruokaa.
        Omenakotilosta : http://sademetsa.net/omenakotilo.php

        Juu, itsekin oon äippä ja vielä yksinhuoltaja, että ymmärrän vauvojen vievän suurimman huomiosi. Mut jos haluat akvoja pitää niin täytyy niitä hoitaa. Kun perusasiat on kunnossa, akvaarioiden hoitokin on helppoa ;)

        Sulla on siis nyt kaksi akvaariota, 89 l ja 80l ? Vai useampikin, kerroit että naarastaistokin on ?
        Monniset tykkäis sitten hienosta hiekasta, onks sulla semmosta vai isompaa soraa ?

        Tieto taiston labyrinttielimestä olikin... Mietin vaan pärjääkö se SILTIKÄÄN ilman suodatinta... Kyllä kai...
        ENEMMÄN HUOLESTUTTAA, KAUANKO MONNISET PÄRJÄÄ TUOLLA SUODATTAMATTOMASSA AKVASSA?


      • ALkup.
        Ms.x kirjoitti:

        Kun siirsit hiekan, et kai pessyt sitä puhtaaksi ?? Jos sen teit, tuhosit sen mitä tarvitaan että akvaario on kypsä valmiiksi. Eli sen typpibakteeriston sieltä. Mikäli laitoit suoraan altaasta toiseen, hiekan välillä kuivahtamatta, asia on ok ja toivonmukaan bakukanta säilyi. Mun mielestä hyvä että laitoit vanhaa vettä, vaikkei siinä niitä bakuja lillukkaan kun ne elää pinnoilla. Itse myös laittaisin vanhaa vettä, kun kerran kalat sinne suoraan siirrettiin.
        Hyvä että suodatin alkoi toimimaan, mutta täytyishän siellä jotain sisällä kans olla jotta bakteeristo pääsee kehittymään suodatin vanuun ja kököt jää niille sinne kiinni ruoaksi. Eli suodatinvanua, tmv. mitä niissä käytetään, ei suositella edes pestävän ihan täydellisen puhtaaksi. Sen voi jopa vain puristella samalla lappovedessä, jos lappoaa siis ämpäriin vettä vedenvaihdon yhteydessä.
        Akvaariokaupoissa myydään suodatinmateriaaleja. Mikä merkki se sitten on, jos ei ole elukkakaupoissa ? Shark, Dolphin, Sacem, Eheim, Fluval, Hydor ? Ja sit kans, että suodatinkin pitäisi olla oikeaa kokoa akvaarioosi. Siis teholtaan. Hyvä se suodatin sinne nyt kuitenkin on laittaa pörisemään vaikka vanua ei sisällä olekaan. Kyllä akvaariokaupassa on kaikenmoisia suodatinmateriaaleja myynnissä, joista saat sinne sisälle. Paras että hommaat sieltä ja varmistat myös onko suodattimesi edes riittävän tehokas nykyiseen altaaseesi.

        Taistelukala kuuluu ns.labyrinttikaloihin. Niillä on labyrinttielin, johon ne käyvät säännöllisesti hakemassa happea veden pinnalta. Se on elintärkeä juttu niille, koska taistojen kotiseudulla ne elelevät pääosin riisipelloilla seisovissa vesilammikoissa. Kyllä suodatin on järkevä olla taistonkin altaassa, koska suodattimellahan on oma tehtävänsä akvaariossa. Paljon hankalammaksi käy akvaarion hoito ilman suodatinta. Virtaus kuitenkin on hyvä taiston vuoksi suunnata niin, että sille jää "tyyni alue". Ei siis pidä kovasta virtauksesta.
        Täällä todella hyvä tietopaketti taistelukaloja paljon harrastaneelta :
        http://millia.aqua-web.org/tekstit/kalat/labyrinttikalat/taistelukala.htm

        Olen tonne omille akvasivuilleni koittanut laittaa aika selkeää simppelitietoa akvaarion hoidosta, jos haluut tsekata :
        www.martsunakvaario.nettisivu.org

        Aika pieni toi sun allas 89 l siinä mielessä että siellä vissiin on kymmenpäinen omppulauma ? Käsitinkö oikein, vai onks niitä vielä enemmänkin ? Ne siis todella kuormittaa vettä sankkoina joukkoina ja isoina mollukoina. Itse en pitäisi kun yhtä aikuista omppua ton kokoisessa altaassa. Tosin sen kuoren vuoksi ne tarvii kovempaa ja emäksisempää vettä plus sitä kalkkipitoista ruokaa.
        Omenakotilosta : http://sademetsa.net/omenakotilo.php

        Juu, itsekin oon äippä ja vielä yksinhuoltaja, että ymmärrän vauvojen vievän suurimman huomiosi. Mut jos haluat akvoja pitää niin täytyy niitä hoitaa. Kun perusasiat on kunnossa, akvaarioiden hoitokin on helppoa ;)

        Sulla on siis nyt kaksi akvaariota, 89 l ja 80l ? Vai useampikin, kerroit että naarastaistokin on ?
        Monniset tykkäis sitten hienosta hiekasta, onks sulla semmosta vai isompaa soraa ?

        Kiitos kaikista linkeistä-osan olen ähnyt tosin jo aiemminkin ;)
        Ihana tuo sun akvaario!!
        Oot aloittanut nettisivujen teon 28.2.? Mun syntymäpäivänä :D


      • alkup.
        ALkup. kirjoitti:

        Kiitos kaikista linkeistä-osan olen ähnyt tosin jo aiemminkin ;)
        Ihana tuo sun akvaario!!
        Oot aloittanut nettisivujen teon 28.2.? Mun syntymäpäivänä :D

        Siirsin kaikki kalat 80l altaaseen :/ Kotilot jätin toiseen... Saa nähä saisko siitä sen kovn altaan tms...
        *huoh*


      • Ms.x
        ALkup. kirjoitti:

        Kiitos kaikista linkeistä-osan olen ähnyt tosin jo aiemminkin ;)
        Ihana tuo sun akvaario!!
        Oot aloittanut nettisivujen teon 28.2.? Mun syntymäpäivänä :D

        Kiitos ja synttärionnittelut näin jälkikäteen ;)
        Koitan vastailla sen mitä itse osaan neuvoa..
        Kunhan täs eka laitan tytölle aamupalan ja lähetän kouluun .. ;)


      • Ms.x
        Alkuper. kirjoitti:

        Siis mun akvaarioharrastus alkoi sillai "sattumalta" (reilu vuosi sitten)-ostin heräteostoksena LIDLISTÄ(!!!) ton 89l akvan. Enpä paljon asioista tienny... Akvan mukana tuli suodatin ja ohjeet kypsytykseen. Sitten täällä Suomi24:ssä oon kyselly asioita. Kyllä luulen tässä vaiheessa tietävänikin suhteellisen hyvin kalojen tarpeista. Myös Omenakotiloiden hoito on teoreettisella tasolla hyvä. Käytäntö on vaikeampaa, koska vaikka TIEDÄN omppujen tarpeet, olen pitänyt kalat 1.sijalla: siksi vesi on pehmeää... Mietinkin, josko siirtäisin nyt KAIKKI kalat uuteen akvaarioon ja jättäisin omput vanhaan altaaseen. Hommaisin JOSTAIN suodattimeen vanua ja kovettaisin veden. Laittaisin sitten kovan veden kaloja sinne. Tiedän aika hyvin kaikkien kalojeni vesi- ja muut olosuhdetarpeet (ei virtaavaa vettä Taistolle, hieno hiekka monnisille ja lämpötilavaatimukset ym.) Vaikeaa vaan, kun tosiaan hommasin kalat jo noviisina. Nyt jälkikäteen asioita vaikeampi muuttaa... :/ Yritys hyvä... En pessyt hiekkaa, enkä kasveja/koristeita siirrossa. Akvaariot ovat vierekkäin,joten ei päässyt kukaan/mikään kuivahtamaan ;) Suodatin(vanha) on suunnattu puhaltamaan nurkkaan. Uudessa Juwelin akvassa kiinteä suodatin,joten se puhaltaa keskelle.

        VANHASSA (ei vanua/89l):
        1taisto-uros
        3albiinomonnista
        3kuparimonnista
        3isohkoa ja 35(?) 3millistä-5millistä kotiloa

        Mun kodin sisälämpötila 26astetta (HUH, helkkarissa!) joten akvaarioissakin se on 24-27astetta (riippuen onko valo päällä akvassa/huoneessa ilmastiointi päällä.

        UUSI AKVA (80l, Juwel-suodatin):
        1taisto-naaras
        8inkkaria
        1partamonni(?)
        1aikuinen kotilo, veikkaisin poikastilanteen samaksi kuin vanhassa.

        Lidlistä ostettu suodati on mielestäni toiminut hyvin (tähän saakka), se on nimeltään VITA TECH.. en ainakaan ole havainnut kyseistä merkiä/vanuja myynnissä missään??? Siinä oli erittäin-erittäin yksinkertainen vanu "pötky" sisällä. Noin 7x7cm ja ehkä...20cm korkea (tai 15? Oon huono arvioimaan).

        Kotiloita lähtee taas ensi viikolla uusiin koteihin.
        Kukaan ei osaa kertoa,kuinka aikuisia kotiloita lopetetaan. Mulla uudessa akvassa asuva sininen omppu aika kärsineen näköinen (kuori halki)... :(

        Mitähän tässä siis tekis kalastojen JA vanhan akvan kanssa (suodattimen ym.)???
        IHANAA kun yrität auttaa!! :)

        Juu, kyll sulla vähän liian pienessä mun mielestäni on tota kotilopopulaatiota, kun siellä niitä poikasia on niin runsaasti. Mutta nyt kun koitat niistä eroon päästä, niin väliaikaisina asumuksina nuo on ihan ok kun ei muutakaan ole. Kun nyt koitat vaan päästä niistä kotiloista eroon. Itse en lopettanut niitä mitenkään vaan kaikki sain lopulta kauppoihin. Huonokuoriset muutamat jäi meille. Ei kai niitä pysty kuin murskaamalla totaalisesti saamaan mahdollisimman nopeasti hengiltä ?, mut en kyl sitä ole joutunut onneks tekemään. Joskus kun litsin niitä tavallisia pikkukotiloita lasista, niin kerran oli kaamea näky... olin litsannut yhdestä vain näköjään kuoren :( ja näin kun joskus "litsattu kotilo" kiipesi lasia pitkin ihan normaaliin tahtiin. Tuli kyllä paha olo.. :(. Litistin sen hengiltä nopeasti. Eli se täytyy kyllä lintata oikeen kunnolla tommonen pienikin.

        Vedenkovettamisesta ei ole mulla kokemusta. Meillä on tääl Turussa vesi keskikovaa ja pH.kin emäksisen puolella. Tosin joissain altaissa se tuppaa laskemaan aika reippaasti toi pH. Omenakotiloita en siks enää pidä ollenkaan. Viimoiset isot parivuotiset mollukat saivat asustella vanhuuspäivänsä tuol 500-litraisessa. Millasta ruokaa oot syöttänyt kotiloille ? Itse laitoin silloin tällöin marketeista saatavaa valkoista viikonloppuruokaa, taitetun pienehkön palan, silloin tällöin sinne. Lisäks ravuille tarkoitettavaa ruokasekoitusta, esim. Tetra Crusta Menu.

        Kannattaa muuten tsekata näitä nettikauppojakin, voisi olla helpompaa tilata tuotteita. ? Tossa pari joita itse käyttänyt :
        http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf?gclid=CJ35tfafq6ECFYSD3godEyNkEA

        http://www.akvaariopuoti.net/

        Kuulostaa tosi hienolta kun oot halunnut ottaa asioista nyt selvää ! Hieno homma ! Hyvä et laitoit likaset hiekat ja muut sinne akvaarioon. Se suodatin tässä nyt vielä ongelma, kun tyhjänä siitä ei muuta hyötyä ole kun laittaa veden liikkeeseen. Joten kattopa noista nettipuodeista vaikka oisko siellä semmosta sopivan näköstä vanua. Sinne voi myös laittaa jotain ns.makarooniakin mun tietääkseni, eli keraamisia akvaariokaupassa myytäviä pikkuputkia tmv. Niihin bakut pääsee kans tarttumaan.

        Partamonnikin on kyl aika pienessä tilassa nyt. Ne paskoo todella paljon ja kasvaakin vanhemmiten aika isoksi tuon kokoiseen altaaseen. Markku Varjon Akvaariokalat-kirjan mukaan partikselle suositellaan tätänykyä jo väh.128 l. Siinä muuten kirja, jota voi suositella. On uusin suomalainen akvaariokalakirja, joita markkinoilta löytyy :
        http://www.suomalainen.com/sk/servlets/ProductServlet;jsessionid=1af36c15fb055adb1e550858fd87b040c76c71cc9bc8ac90e7a7887869a87e16.e3iKa3eKc3qRe34Mc3aNch4Qc3b0n6jAmljGr5XDqQLvpAe?action=productInfo&productID=4396452&ISBN=9789519761848&backURL=http://www.suomalainen.com/sk/servlets/ProductServlet?action=getAuthorProducts&authorid=374035

        Taistelukala-altaissa kyl itse pitäisin lämmitintä. Meil on aina ollut. Vaikkakin oon sitäkin miettinyt ja palstalla kysellyt, että haitanneeko tuo jos pari astetta yöllä lämpötila tippuu. Kai se siellä riisipellollakin vähän vaihtelee.. Kuitenkin meillä voi olla lähemmäs 20 astetta kylmimmillään yölämpötila talvisaikaan, joten kyllä se meidän tapauksessa pakollinen onkin.


      • fisuttaja-84
        Ms.x kirjoitti:

        Kiitos ja synttärionnittelut näin jälkikäteen ;)
        Koitan vastailla sen mitä itse osaan neuvoa..
        Kunhan täs eka laitan tytölle aamupalan ja lähetän kouluun .. ;)

        Ne kotilot on ihan vaan kuoressaan kaikki. Vaihoin 30l vettä... Enpä tiiä. Ankian näkönen koko akva... Jos suodattimen laittas, sotkis kai vaan enempi :/ ARGH!!

        Monniset jokka eilen siirsin on kutenu uuteen akvaan heti.
        PANIIKKI vai ILO?
        ...ihan ilosille ne ainaki näyttää...
        AINAKI jos omppuihin vertaa :(

        *HUOKAUSSS*

        Juu: ja aattelinki et jos vaan jotain suodatin rakeita tonne sisään nakkais. Saattashan se toimiakki?
        Ainaki tyhjä (suodatinta) parempi? :P


      • fisuttaja-84
        Ms.x kirjoitti:

        Kiitos ja synttärionnittelut näin jälkikäteen ;)
        Koitan vastailla sen mitä itse osaan neuvoa..
        Kunhan täs eka laitan tytölle aamupalan ja lähetän kouluun .. ;)

        Ompuille kelpaa melkeen kaikki. Oon koittanu ostella aika hyviä ruokia... Surviaisia on pakastettuna ja tuossa pintahiutaleseoksessa (GALA-niminen), paria kalliimmanpuoleista pohjatablettia, tuorekurkku maistuu ja eritoten lomaruoka. Sellasii pötkyjä... Niissä on kalkkia, niin oon antanu :)

        Jep: aika pelottavissa tunnelmissa tässä ollaan,kuin isoksi toi partis kasvaa :/ Toivotaan nyt et se mahtus...

        Hyvä tuuri jatkuu: uuesta altaasta palo lamppu, en saa vanhasta lamppua irti. Olevat nyt pimennossa kaikki. Lämmittimen laitoin 26asteeseen...

        Pitää koittaa katella, jos toi kirja jostain vaikka löytyis...
        JOS ois aikaa lukea ;P

        Ite asun Rovaniemellä--- ei hajuakaan millasta täällä hanavesi on.
        Ihan maukasta ainaki ;DD


      • sjdfsjssjsjsjsjsjsjs

        nyt käyt ostaan uuden suodattimen ja heti ja vaihda sitä vettä siihen altaaseen että ne saa happee. muista laittaan oikeen lämpöstä että ne ei kuole liian kylmään veteen


      • fisuttaja-84
        sjdfsjssjsjsjsjsjsjs kirjoitti:

        nyt käyt ostaan uuden suodattimen ja heti ja vaihda sitä vettä siihen altaaseen että ne saa happee. muista laittaan oikeen lämpöstä että ne ei kuole liian kylmään veteen

        Anteeks ku oon näin TYHMÄ x)
        ->> mutta KETKÄ ei kuole hapenpuutteeseen?
        Omputko? No hitto... Ku nehän elää vaik kokonaan ilman vettäki viikon :O
        Ei kai ne sit tonne nyt vielä kuole? Vettä oon vaihtanu pari krt/pvä... Eipä tunnu auttavan. OI HUOKAUS!
        Käyn ens viikolla heti eläinkaupassa... Josko sais JOTAIN materiaalia tonne vanhan suodattimen sisään :/
        Eiks kotilot kaipaakki aika viileetä vettä?? Jättäsin niiltä kyllä ton lämppärin ihan suosiolla pois... Ku tosiaan meillä on JOKATAPAUKSESSA niin lämmin (myös akvariossa).


      • >o
        fisuttaja-84 kirjoitti:

        Anteeks ku oon näin TYHMÄ x)
        ->> mutta KETKÄ ei kuole hapenpuutteeseen?
        Omputko? No hitto... Ku nehän elää vaik kokonaan ilman vettäki viikon :O
        Ei kai ne sit tonne nyt vielä kuole? Vettä oon vaihtanu pari krt/pvä... Eipä tunnu auttavan. OI HUOKAUS!
        Käyn ens viikolla heti eläinkaupassa... Josko sais JOTAIN materiaalia tonne vanhan suodattimen sisään :/
        Eiks kotilot kaipaakki aika viileetä vettä?? Jättäsin niiltä kyllä ton lämppärin ihan suosiolla pois... Ku tosiaan meillä on JOKATAPAUKSESSA niin lämmin (myös akvariossa).

        Moi!
        Myös minun akvaarioharrastukseni alkoi tosta lidlistä ostetusta 84l akvaariopaketista. Uskon että kyseessä on sama paketti ja sama vitatechin suodatin. Kyseinen suodatin on täysi kopio Eheimin Pick-upista ja siihen todennäköisesti käy ihan samat vaahtomuovipatruunat, niin ainakin akvaarioliikkeessä meinasivat kun laitoin paketin vaihdossa isompaan. Kyllä ihan perus akvaariotarvikkeita myyvistä liikkeistä pitäi löytyä noita patruunoita, ei muuta kun kysymään.


      • fisuttaja-84
        >o kirjoitti:

        Moi!
        Myös minun akvaarioharrastukseni alkoi tosta lidlistä ostetusta 84l akvaariopaketista. Uskon että kyseessä on sama paketti ja sama vitatechin suodatin. Kyseinen suodatin on täysi kopio Eheimin Pick-upista ja siihen todennäköisesti käy ihan samat vaahtomuovipatruunat, niin ainakin akvaarioliikkeessä meinasivat kun laitoin paketin vaihdossa isompaan. Kyllä ihan perus akvaariotarvikkeita myyvistä liikkeistä pitäi löytyä noita patruunoita, ei muuta kun kysymään.

        No joo, kiva!! Olipa mukava tietää, KIITOS!! Pitää käydä kyseleen kyseistä suodatinpatruunaa heti maanantaina... Oispa noi omput hengissä vielä sillon...

        "Lidl on halpa" :)


      • >o
        fisuttaja-84 kirjoitti:

        No joo, kiva!! Olipa mukava tietää, KIITOS!! Pitää käydä kyseleen kyseistä suodatinpatruunaa heti maanantaina... Oispa noi omput hengissä vielä sillon...

        "Lidl on halpa" :)

        Ole hyvä vaan. :) Kyllä mä uskon että ne omput pärjää kun kerran vettä vaihtelet. Joo, onneksi on Lidl josta saa kaikkee kivaa, olin sitä ennen koko ikäni vain haaveillu omasta akvasta. Meilläkin on muuten poika 1v2kk ja tyttö 3v2kk, voin kertoa että aikamoista hulinaa tiedossa teillekin.. Hauskaa vappua! :9


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1857
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1553
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1256
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      8
      1139
    Aihe