Auttaako ruokavalio

vatsassa kuraa

"kaikkeen"?

Mulla on nyt hyvin vahva keliakia-epäily, koska vasta-aineita löytyi verestä (roimasti) ja parin viikon päästä on tähystys.

Kuinka paljon teillä on auttanut gluteeniton ruokavalio? Minulle kun lääkäri lupasi sen poistavan alakuloa (olen kärsinyt keskivaikeasta masennuksesta), parantavan ihon vointia (ihoni on varsinkin talvisin hyvin kuiva) ja vähentävän väsymystä (tarvitsen hillittömät määrät unta).
Mahtaako pitää paikkaansa?
Tietysti, jos tähystyskin osoittautuu keliakiapositiiviseksi, kokeilen uutta ruokavaliota. Mutta jos muutosta ei tulekaan, niin entä sitten? Vatsaoireita mulla ei oo juurikaan ollut (paitsi löysiä ulosteita, mutta ne ovat vain löysiä ja pahanhajuisia ulosteita, ei sen kummempaa). Eli siinä mielessä en tarvitse niin kipeästi muutosta eli mulla on kaiketikin varsin lievä muoto tästä sairaudesta, jos sitä sairautta ylipäänsä on.

Tietysti on pitkäaikaisia muutoksia ja haittoja, mutta polttavathan ihmiset tupakkaakin.

Onko täällä ketään, jolla itsellä (tai tutulla) olisi ollut keliakia-vasta-aineet koholla, mutta tähystyksessä olisi selvinnyt, ettei keliakiaa olekaan? Eikö siihenkin ole aika hyvät mahdollisuudet, koska miksi muuten positiivisen vasta-ainetutkimuksen jälkeen tarvittaisiin tähystystä?

9

671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qw

      pahanhajuinen uloste on jo oire jostain sopimattomasta. Ihmiset syövät tietämättään mitä sattuu, joten uloste on hyvin usein pahanhajuinen ja se on totuttu hyväksymään. Mutta niin ei saisi olla.
      Jos inulla on runsashappoinen vatsa; närästää silloin pitäisi syödä lihaa ja välttää viljaa. Jos taas vähähappoinen niin silloin pitää välttää lihaa, mutta vilja ja kasvikset sopii.
      Tällainen jako ainakin kannattaa ottaa huomion.

      • vatsassa kuraa

        Kiitos vastauksestasi. Tässä kuitenkin kommenttejani:

        "pahanhajuinen uloste on jo oire jostain sopimattomasta"

        Tämä lienee osittain meidän naisten hassuja juttuja. P*ska on aina ollut sitä itseään ja taatusti haisee. Haisee koiralla, miehellä, naisella ja lapsella, ja kissalla vasta haiseekin. Nykyisin on menty liian epäinhimilliseen suuntaan. Tietysti hyvät käytöstavat ovat ihan vaan toisten ihmisten kunnioittamista, mutta jos nyt joskus pääsee vahinkopaukku, niin ei se kenenkään naiseutta kaada (kuten aika monet naiset tuntuvat nykyisin tuumaavan). Kakka haisee aina.

        Toisekseen tuo mahan happoisuus-juttusi herätti mielenkiintoni. Mistä tietosi ovat peräisin? Ainakin tähän asti olen kuullut, että nimenomaan närästykseen (vatsan liikahappoisuus) ruokavaliota tulisi keventää eli kaiketikin karsia nimenomaan lihaa ja kovia rasvoja.

        Tietysti tässä vaiheessa maallikon tekemät keliakia-spekulaatiot ovat aika turhia, mutta jotenkin sitä niin toivoo, ettei tuota keliakiaa olisi. Asia pyörii koko ajan mielessä. Liian monta pizza- ja pastapainotteista Italianmatkaa on vielä tekemättä.

        Ja sanottakoon vielä, että esim. hemoglobiini-arvoni oli ihan hyvä, joten se kyllä viittaisi onnistuneeseen imeytymiseen.


      • kealiakigko
        vatsassa kuraa kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Tässä kuitenkin kommenttejani:

        "pahanhajuinen uloste on jo oire jostain sopimattomasta"

        Tämä lienee osittain meidän naisten hassuja juttuja. P*ska on aina ollut sitä itseään ja taatusti haisee. Haisee koiralla, miehellä, naisella ja lapsella, ja kissalla vasta haiseekin. Nykyisin on menty liian epäinhimilliseen suuntaan. Tietysti hyvät käytöstavat ovat ihan vaan toisten ihmisten kunnioittamista, mutta jos nyt joskus pääsee vahinkopaukku, niin ei se kenenkään naiseutta kaada (kuten aika monet naiset tuntuvat nykyisin tuumaavan). Kakka haisee aina.

        Toisekseen tuo mahan happoisuus-juttusi herätti mielenkiintoni. Mistä tietosi ovat peräisin? Ainakin tähän asti olen kuullut, että nimenomaan närästykseen (vatsan liikahappoisuus) ruokavaliota tulisi keventää eli kaiketikin karsia nimenomaan lihaa ja kovia rasvoja.

        Tietysti tässä vaiheessa maallikon tekemät keliakia-spekulaatiot ovat aika turhia, mutta jotenkin sitä niin toivoo, ettei tuota keliakiaa olisi. Asia pyörii koko ajan mielessä. Liian monta pizza- ja pastapainotteista Italianmatkaa on vielä tekemättä.

        Ja sanottakoon vielä, että esim. hemoglobiini-arvoni oli ihan hyvä, joten se kyllä viittaisi onnistuneeseen imeytymiseen.

        Gluteeniton ruokavalio poisti keliaakikon ainakin minulla oireet kokonaan,jos ihminen on keliaakikko tai terve ja syö epäterveellisesti esim rasvaa sokeria liikaa niin mahansa saa kyllä sekasin ja ulosteet haisemaan.Kyllähän sullakin jotain häikkää imeytymisessä täytyy olla kun noi vasta-aineet on koholla,95% mahd keliakiaan.Hemoglobiini oli mun kohdalla 68 taudin akuutissa vaiheessa jollain se voi olla lähes normaali vaikka on keliakia.Elämä muuttuu jonkun verran kun saat "tuomion" jota taidat pelkää kuin ruttoa,pizzat ja pullat jää toisten herkkusuiden nautittavaksi,me keliaakikot joudumme tyytymään lähinnä sahanpuruilta maistuviin leipiin.Ei vaiska,kyllä noita keliaakikolle sopivia herkkujakin löytyy,esim kakkuja(moilanen)joilla joskus edes kannattaa hemmotella itseään.


      • vatsassa kuraa
        kealiakigko kirjoitti:

        Gluteeniton ruokavalio poisti keliaakikon ainakin minulla oireet kokonaan,jos ihminen on keliaakikko tai terve ja syö epäterveellisesti esim rasvaa sokeria liikaa niin mahansa saa kyllä sekasin ja ulosteet haisemaan.Kyllähän sullakin jotain häikkää imeytymisessä täytyy olla kun noi vasta-aineet on koholla,95% mahd keliakiaan.Hemoglobiini oli mun kohdalla 68 taudin akuutissa vaiheessa jollain se voi olla lähes normaali vaikka on keliakia.Elämä muuttuu jonkun verran kun saat "tuomion" jota taidat pelkää kuin ruttoa,pizzat ja pullat jää toisten herkkusuiden nautittavaksi,me keliaakikot joudumme tyytymään lähinnä sahanpuruilta maistuviin leipiin.Ei vaiska,kyllä noita keliaakikolle sopivia herkkujakin löytyy,esim kakkuja(moilanen)joilla joskus edes kannattaa hemmotella itseään.

        totta tosiaan.

        Ihmettelen vaan, että miksi tähystystä edes pitää tehdä. Raja-arvo vasta-aineille on jotain 10 yksikköä ja mulla se on 70 eli kirkkaasti positiivinen. Mistä muusta sitten vasta-aineita voisi tulla, ei tajua ei.

        Eihän suklaissakaan ole mitään viljatuotteita (esim. fazerin sininen) ja hesessäkin voi pistellä ranskalaisia ja salaatteja (kun ei syö annoksen leipää). Ja on hesellä gluteeniton purilainenkin.

        Olen yksinasuva (kolmekymppinen) eli vaikka makki vähän tuoksahtaisikin, niin ei oo mitään väliä. Jotain positiivistakin tässä on :-)


      • kealiakigko
        vatsassa kuraa kirjoitti:

        totta tosiaan.

        Ihmettelen vaan, että miksi tähystystä edes pitää tehdä. Raja-arvo vasta-aineille on jotain 10 yksikköä ja mulla se on 70 eli kirkkaasti positiivinen. Mistä muusta sitten vasta-aineita voisi tulla, ei tajua ei.

        Eihän suklaissakaan ole mitään viljatuotteita (esim. fazerin sininen) ja hesessäkin voi pistellä ranskalaisia ja salaatteja (kun ei syö annoksen leipää). Ja on hesellä gluteeniton purilainenkin.

        Olen yksinasuva (kolmekymppinen) eli vaikka makki vähän tuoksahtaisikin, niin ei oo mitään väliä. Jotain positiivistakin tässä on :-)

        juu parempi suhtautuaki positiivisella mielellä tulevaan..muistan itekin kun odottelin tuloksia helsingistä aattelin nimittäin että olispa vaan se keliakia eikä muu vakavampi tauti,varsinki ku ottivat luuytimestäkin näytteen.Sitte ku tuli varmistus niin kyllä huokasin,aattelin heti että tän kelin kanssahan voi elää ihan normaalia tervettä elämääkin.suklaita tosiaan voi syödä useimpia,ainoo on jouluna ku ostelevat konvehteja,niis on melk kaikis vehnää,ps mee muuten sinne tähystykseen sit se on tärkeetä et saat varmistuksen siitä sairastatko keliakiaa vai et,muuta sata varmaa keinoa ei ole,jos sun suolinukka on tulehtunut eli keliakia sen hoitamattomuus on iso riski terveydelle!!!!


    • en usko

      Mikäli noi sun oireet johtuvat keliakiasta, ne paranevat gluteenittoman ruokavalion myötä. Noi sun oireet eivät kuitenkaan välttämättä johdu siitä, eikä yksikään ammattitaitoinen lääkäri mene tuollaisia lupaamaan.
      Tähystys tarvitaan diagnoosin tekemiseksi.

      • vatsassa kuraa

        Juuri sen takia asiasta innokkaasti kyselinkin. Kun tuo ruokavalio kuulosti ainakin ensalkuun hyvin rajoittavalta, niin ajattelin, että jos apua saisi sitten noihin ongelmiin niin olisihan se hienoa ja pitäisi motivaatiota yllä. Tietysti parasta olisi, jos tuon masennuksen saisi jotenkin aisoihin (ja sinne päin lääkäri tosiaan minulle totesi).
        Mutta muilla palstalaisilla ei taida olla samaa ongelmaa, johtuipa masennukseni heikosta ravintoaineiden imeytymisestä tai ei.


      • sama asia
        vatsassa kuraa kirjoitti:

        Juuri sen takia asiasta innokkaasti kyselinkin. Kun tuo ruokavalio kuulosti ainakin ensalkuun hyvin rajoittavalta, niin ajattelin, että jos apua saisi sitten noihin ongelmiin niin olisihan se hienoa ja pitäisi motivaatiota yllä. Tietysti parasta olisi, jos tuon masennuksen saisi jotenkin aisoihin (ja sinne päin lääkäri tosiaan minulle totesi).
        Mutta muilla palstalaisilla ei taida olla samaa ongelmaa, johtuipa masennukseni heikosta ravintoaineiden imeytymisestä tai ei.

        Ensin lääkäri on luvannut kaikkien noiden oireiden poistumisen, ja nyt se lääkäri on sinne päin todennut. Onneksi noilla asioilla ei ole mitään eroa.


      • vatsassa kuraa
        sama asia kirjoitti:

        Ensin lääkäri on luvannut kaikkien noiden oireiden poistumisen, ja nyt se lääkäri on sinne päin todennut. Onneksi noilla asioilla ei ole mitään eroa.

        Ja tarkennukseksi vielä, että tuo eka versio siis piti/pitää paikkansa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 150
      4275
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3864
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2651
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1639
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1521
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe