D2 ja hirvittävä ripuli

vaivautunut

Minulla todettiin puoli vuotta sitten 2-tyypin diabetes. Lääkityksenä on 2 x Avandamet 1000 mg sekä illalla 1x Metforem 500 mg. Lisäksi syön Zoltia Barrettin tautiini. Arvoni pysyvät melko hyvin kurissa, mutta vaivanani on hirvittävä ripuli. Tuo Metforem laitettiin lisälääkkeeksi Avandametille, koska aamuarvoni olivat korkeita. Arvot ovatkin laskeneet, mutta ripuli on vain pahentunut. Reagointiaikaa ei nykyisin jää kuin korkeintaan minuutti, niin sitten tapahtuu, olin missä olin.

Kun pistän jotakin suuhuni, vaikkapa vain aamulla ensimmäiseksi vettä, niin jo räjähtää. Niin tapahtuu myös aamiaisen jälkeen. Syön töissä päivällä lounaan ja saan varautua siihen, että 5 - 30 minuutin kuluttua räjähtää taas ja useammankin kerran. En uskalla enää poistua työpaikan ulkopuolelle lounastamaan, koska seuraukset voisivat olla nolot. Illalla kotona on sama juttu: vatsan sisältö on silkkaa vettä.

Olen joutunut viime aikoina kieltäytymään monista tilaisuuksista sekä yksityiselämässäni että viimeksi perjantaina työmatkasta ihan sen takia, että en uskalla lähteä minuutin matkan päähän vessasta. Kesämökillekin - yhden tunnin matka - ajan tyhjällä vatsalla.

Onko muilla vastaavia oireita tai kokemuksia, selviytymiskeinoja tai neuvoja? Olen käyttänyt Vi-Sibliniä, mutta ainkaan pienemmät annokset eivät ole auttaneet. Minulla on huomenna aika läälkärilleni, mutta sitä ennen olisi hyvä kuulla muidenkin kokemuksia. Käytin tämän palstan hakuakin, mutta en oikein löytänyt omaan tapaukseeni verrattavia juttuja.

26

11138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmeisestikään

      Näyttää siltä, että et siedä metformiinia. Avandamet sisältää sekä metformiinia että Avandiaa. Lisäksi sinulla on erikseen vielä 500 mg Meforemia, joka on metformiinia.

      Metformiini on sinänsä toimiva ja muuten sivuvaikutukseton lääke, mutta osa ei siihen sopeudu ollenkaan, vaikka alettaisiin vähemmillä annoksilla ja lisättäisiin vähitellen. Erilaiset vatsaoireet ripuli mukaan lukien ovat tällöin tyypillistä.

      Avandiallakin on ollut sen verran vaarallisiakin sivuvaikutuksia, että sen käyttö uutena lääkkeenä ei ole monenkaan lääkärin mielestä perusteltua. Sen päätarkoitushan on lisätä insuliiniherkkyyttä.

      Itse tilanteessasi pyytäisin lääkkeeksi Januvian tai muun uudemman vastaavan. Januviassa on se huono puoli, että siitä saa vain Kelan 42 %:n korvauksen. Lääkkenäkin on aika kallista. Usein Januvian kanssa käytetään metformiinia. Voit kokeilla, kestäisikö mahasi pienemmän määrän sitä kuin nyt nauttimasi 2,5 g/päivä (Metforemista 0,5 g ja Avandametista 2 g).

      Januviasta esimerkiksi täältä enemmän.

      http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/keywordresults.aspx?keyword=januvia&pagetype=1

      • Veijo

        "Metformiini on sinänsä toimiva ja muuten sivuvaikutukseton lääke"


        Ruotsin potilastiedosto:


        Biverkningar Sivuvaikutuksia (Läs mer om biverkningar) :

        Följande bivekningar kan förekomma vid behandling med metformin. Frekvenser definieras enligt följande: Mycket vanliga:>1/10; vanliga: ≥1/100,


      • !!!!!
        Veijo kirjoitti:

        "Metformiini on sinänsä toimiva ja muuten sivuvaikutukseton lääke"


        Ruotsin potilastiedosto:


        Biverkningar Sivuvaikutuksia (Läs mer om biverkningar) :

        Följande bivekningar kan förekomma vid behandling med metformin. Frekvenser definieras enligt följande: Mycket vanliga:>1/10; vanliga: ≥1/100,

        Näköjään osaat Suomeakin. Kaikki tätä palstaa lukevat taas eivät osaa Ruotsia. Miksi siis tyrkytät noita tekstinpätkiäsi alkukielellä. Jos olisit fiksu, referoisit noita tekstejä myös Suomeksi, sanomallasi voisi olla vähän enemmän painoarvoa.


      • Veijo
        !!!!! kirjoitti:

        Näköjään osaat Suomeakin. Kaikki tätä palstaa lukevat taas eivät osaa Ruotsia. Miksi siis tyrkytät noita tekstinpätkiäsi alkukielellä. Jos olisit fiksu, referoisit noita tekstejä myös Suomeksi, sanomallasi voisi olla vähän enemmän painoarvoa.

        "Jos olisit fiksu, referoisit noita tekstejä myös Suomeksi"

        Refrointina toimii tässä tapauksessa se että kun joku kirjoittaa että metformiinilla ei ole sivuvaikutuksia niin listan pituus´, sisältäen mm. ripulun, pitäisi riittää kertomaan että asia ei pidä paikkaansa.

        Jos sinä olisit fiksu niin pyytäisit jotain auttamaan käännöksessä. ;=))


      • alkuperäinen.
        Veijo kirjoitti:

        "Jos olisit fiksu, referoisit noita tekstejä myös Suomeksi"

        Refrointina toimii tässä tapauksessa se että kun joku kirjoittaa että metformiinilla ei ole sivuvaikutuksia niin listan pituus´, sisältäen mm. ripulun, pitäisi riittää kertomaan että asia ei pidä paikkaansa.

        Jos sinä olisit fiksu niin pyytäisit jotain auttamaan käännöksessä. ;=))

        Ei huolta, osaan kyllä ruotsiakin. Näyttää tosiaan siltä, että tuo metformiini saattaisi olla kaiken pahan alku ja juuri. Voisin varmaan ehdottaa lääkärilleni päivällä, että kokeilisimme jotakin muuta. Vahinko vain, että pääsin juuri Kelan korvausten piiriin, jos nyt joudun siirtymään kalliimpiin lääkkeisiin.


      • Veijo
        alkuperäinen. kirjoitti:

        Ei huolta, osaan kyllä ruotsiakin. Näyttää tosiaan siltä, että tuo metformiini saattaisi olla kaiken pahan alku ja juuri. Voisin varmaan ehdottaa lääkärilleni päivällä, että kokeilisimme jotakin muuta. Vahinko vain, että pääsin juuri Kelan korvausten piiriin, jos nyt joudun siirtymään kalliimpiin lääkkeisiin.

        Mitäpä jos kokoielisit siirtyä kokonaan pois ravinnon aiheuttamasta lääkinnän tarpeesta?

        http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9522202053


      • !!!!!
        Veijo kirjoitti:

        "Jos olisit fiksu, referoisit noita tekstejä myös Suomeksi"

        Refrointina toimii tässä tapauksessa se että kun joku kirjoittaa että metformiinilla ei ole sivuvaikutuksia niin listan pituus´, sisältäen mm. ripulun, pitäisi riittää kertomaan että asia ei pidä paikkaansa.

        Jos sinä olisit fiksu niin pyytäisit jotain auttamaan käännöksessä. ;=))

        Oliko tuo jotakin vinoilua (kauniisti sanottuna). Minähän juuri pyysin sinulta sitä käännösapua, mutta Veijo-setä ei sitä halua antaa, vaan kettuilee. No voisinhan mennä soittelemaan naapureiden ovikelloja ja kysellä kuka osaa Ruotsia ja tulisi koneeni ääreen kääntämään minulle tekstit. Tai sitten pyytäisin joskus lapsiani kiireiltään käymään kotona kääntämässä tekstejä joita Veijo-setä ei viitsi laiskuuttaan tehdä. Onneksi käytät rekisteröityä nimimerkkiä että viestit voi hypätä yli.


      • Veijo
        !!!!! kirjoitti:

        Oliko tuo jotakin vinoilua (kauniisti sanottuna). Minähän juuri pyysin sinulta sitä käännösapua, mutta Veijo-setä ei sitä halua antaa, vaan kettuilee. No voisinhan mennä soittelemaan naapureiden ovikelloja ja kysellä kuka osaa Ruotsia ja tulisi koneeni ääreen kääntämään minulle tekstit. Tai sitten pyytäisin joskus lapsiani kiireiltään käymään kotona kääntämässä tekstejä joita Veijo-setä ei viitsi laiskuuttaan tehdä. Onneksi käytät rekisteröityä nimimerkkiä että viestit voi hypätä yli.

        Hypi kaikessa rauhassa. Harrastatko muutakin liikuntaa?


    • hoikkis...
      • Veijo

        Ylimielisyydellä ei pitkälle potkita.
        Se että olet laiha ja omasta mielestäsi syöt terveellisesti ei anna mitään takuita siitä että et istu joku kaunis päivä diabetesvastaanotolla.
        Diabeteksen syyt ovat monien asioiden summa mutta liiat hiilihydraatit alkavat enemmän ja enemmän näyttäytymään yhdeksi suurista syntipukeista.


    • .,
    • Sama täällä

      Hei ! Söin itse Metforemia 23 v. Samanlainen ripuli,kuin sinulla - erittäin rajoittava ! Meni kilokaupalla Imodiumia siinä sivussa ja usein vielä tuloksetta. Kesällä 2010 lopetin omaaloitteisesti tablettien syömisen (ensin kokeeksi), ripuli katosi ja monta muutakin selittämätöntä vaivaa sen mukana.Tuntuupa ihanalta syödä muutakin,kuin pelkkää sokeria (jolla viimeiset pari vuotta elin päivät) hengissä säilymiseksi .Pistän iltainsuliinin .Vointini on kohentunut huomattavasti

    • Anonyymi

      Täällä samat vaivat. Söin reilut 10 vuotta Metforemia ja kärsin koko sen ajan hirveästä ripulista. Vasta kun ei enää mikään pysynyt sisälä ja pelkkä veden juonti sai aikaan valtavan paineen vatsassa eräs diabetes hoitaja sanoi että Metforem pitää lopettaa. Vatsavaivat loppuivat yhdessä vuorokaudessa. Kaiken maailman tähystyksissä sai hypätä, Visiblinejä syödä ja kaikkea mahdollista vatsa vaivoihin sopivaa kokeiltiin. Kyllä ottaa pattiin näin jälkeenpäin ajateltuna. Tunnollisena en unohtanut koskaan ottaa yhtäkään Metforemia ja joka kerta sanoin lääkärissä että vaivat alkoivat samalla kuin Metforem ja ikinä ei kukaan siihen mitenkään reagoinut. Ei myöskään ollut Metforem toiminut enää vuosiin vaan paastosokerit 12. Kaksi päivää ilman Metforemia ja oli enää 9.2. Insuliiniresistenssiä aika lailla vielä purettava jotenkin, koska oma tuotanto oli peptidi mittauksien mukaan reilua. Olen toiveikas ja elämä hymyilee kun paska ei yritä valua lahkeesta koko aikaa. Ensimmäinen kiinteä uloste kymmeneen vuoteen tuli heti vuorokauden päästä Metforemin lopetettua. Kannattaa kokeilla jäytää Metforem pois pariksi päiväksi jos on vatsaongelmia. Ihme shittiä terveydenhuolto kun ei tuota vaan osattu ehdottaa, pitivät mahdottomana ajatuksena että Metforem voi aiheuttaa vatsavaivoja ja minä uskoin.

      • Anonyymi

        Minulla on käänteinen ongelma. Metforemit otin aina aterioiden yhteydessä niin ei ollut ripulia vaan suoli toimi kuin kello. Nyt kun verensokerit ovat korjaantuneet painon laskettua hiukan ja olen vähentänyt metformiiniannostuksen alle puoleen niin on tullut ummetusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on käänteinen ongelma. Metforemit otin aina aterioiden yhteydessä niin ei ollut ripulia vaan suoli toimi kuin kello. Nyt kun verensokerit ovat korjaantuneet painon laskettua hiukan ja olen vähentänyt metformiiniannostuksen alle puoleen niin on tullut ummetusta.

        Kyllä sitä vuosikymmenen kestäneen ripulin jälkeen vain kiittäisi luojaa kun joskus olisi ummetusta. Ummetukseen varma lääke tuo metformiini 3x1000 mg ja varmasti rapa lentää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sitä vuosikymmenen kestäneen ripulin jälkeen vain kiittäisi luojaa kun joskus olisi ummetusta. Ummetukseen varma lääke tuo metformiini 3x1000 mg ja varmasti rapa lentää.

        Ei pysty kun jo 5 x 500 mg pisti munuaiset huutamaan apua, oli pakko vähentää. Onneksi samanaikainen painon pudotus auttoi vähentämään pariin pilleriin ja munuaisarvot korjaantui hieman mutta ei kokonaan.


    • Anonyymi
      • Eiköhän suurin osa vitamiineista ym. tule kehitysmaista kun lääkkeistä kin tulee. lisäravinteet ovat lisäksi suurelta osin turhia.


    • Metforem lopetettiin ja ripuli loppui kuin seinään. Jardiance tilalle

      • Anonyymi

        Itsellä metformiini ollut käytössä kohta 16 vuotta eikä koskaan mitään sivuvaikutuksia. Eri ihmisillä erilaiset geenit.


    • Anonyymi

      Metforem ehdottomasti kokonaan pois aiheuttaa hurveää ripulus

      • Anonyymi

        Aiheuttaa siis joillekin ripulia muttei läheskään kaikille. Esim. itsellä ei koskaan mitään metforem-ongelmia.Ihmiselimistö on kummallinen, ihmiset ovat erilaisia.


    • Anonyymi

      Minun sukulaisillani oli myös ripuli ja hän sai vaihtaa tabletit pistoksiin niin ripuli loppui
      Hänellä diabetes kakkonen , ottaa ihan vaan vähän kerran aamulla pistoksina sen mitä aikaisemmin otti tableteilla diabeteksen kanssa .

    • Anonyymi

      Metforem

    • Anonyymi

      Metforem 1×750 mg aamuin illoin ja takuu varma ruikuli aamupäivällä. Nyt jaan annoksen 1 × 500 mg aamulla, päivällä ja illalla. Kauraleseitä 3 rkl/pv ja ruikuli lähti.

    • Anonyymi

      Monet diabeetikot hyötyvät entsyymikapseleista, joissa on ruuansulatusentsyymejä. Niitä saa apteekista ilman reseptia. Esimerkiksi Yliopiston Apteekin omat YA-sarjan entsyymikapselit on hyviä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1404
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1109
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      977
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      77
      780
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      721
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe