Mitä filosofit tekee käytännössä?

Anteeksi kun olen tyhmä

No, otsikko kertonee asiani... Eli no siis ajattelin opiskella filosofiaa, vaikuttaa kivalta, mutta mitä filosofit sitten tekevät?

13

8581

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jo vain

Ainakin tuttua tohtoritason filosofia vuosikausia seuranneena voisin ehdottaa tuota otsikon mukaista tekemistä.

• ...

Psykologia, historia, yhteiskuntaoppi tms. sivuaineeksi ja pedagogiset opinnot, niin mahdollisuudet päästä esim. yhteiskunnallisten aineiden opettajaksi. Sivuaine ratkaissee melko paljon filosofiaa opiskelleen työllistymisessä.

Ota yhteyttä johonkin filosofian opiskelijoiden ainejärjestöön ja kysy sieltä, onko heillä tilastotietoa tuosta työllistymisestä.

• Sologdin

ravistelevat sivistyssanakirjasta sanoja paperille ja julkaisevat näitä teelmyksiä lehdissä ja, jos joku kustantaa, kirjoina.

• Haloo

Ei filosofiaa opiskellut valmistu filosofiksi!!!
      Filosofeja olivat mm. Platon, Aristoteles, Immanuel Kant, Kierkegaard jne.. Joten filosofi ei ole ammatti, johon valmistutaan.

• Anteeksi kun olen tyhmä

...pyysin jo anteeksi tyhmyyttäni!

• Mies
        Anteeksi kun olen tyhmä kirjoitti:

...pyysin jo anteeksi tyhmyyttäni!

Töitä on monenlaisia. Esim. meidän koulussa filosofian tohtori opettaa fysiikkaa. Voisit vaikka ruveta tutkimaan maailmankaikkeuden olemusta, kysymyksiä on vaikka kuinka mutta oikeita vastauksia ei vielä välttämättä tiedetä.

• emilia
        Mies kirjoitti:

Töitä on monenlaisia. Esim. meidän koulussa filosofian tohtori opettaa fysiikkaa. Voisit vaikka ruveta tutkimaan maailmankaikkeuden olemusta, kysymyksiä on vaikka kuinka mutta oikeita vastauksia ei vielä välttämättä tiedetä.

eikös se niinpäin mene, että luonnontieteiden lukijasta tulee filosofian maisteri, mutta filosofiaa lukevasta tulee valtiotieteiden maisteri? korjatkaa jos meni väärin. mutta en kyllä edelleenkään osaa sanoa, mitä aito filosofi (eli siis filosofiaa pääaineenaan lukenut) ihminen tekisi isona.

• Mies
        emilia kirjoitti:

eikös se niinpäin mene, että luonnontieteiden lukijasta tulee filosofian maisteri, mutta filosofiaa lukevasta tulee valtiotieteiden maisteri? korjatkaa jos meni väärin. mutta en kyllä edelleenkään osaa sanoa, mitä aito filosofi (eli siis filosofiaa pääaineenaan lukenut) ihminen tekisi isona.

Mä en noista yliopiston jutuista itse tiedä yhtään mitään koska itse olen ammattikorkeassa. Mutta aika kumma se on jos luonnontieteiden opiskelijasta tulee filosofian maisteri, eikös nimikkeen silloin pitäisi olla luonnontieteiden maisteri? No, ehkä sekin arvaus meni pieleen, mutta oikeat filosofithan miettivät asioita ja esittävät kysymyksiä. Ainakin meillä oli Esa Saarista lukiossa, mutta sen ajatukset ja höpinät eivät paljoa sytyttäneet.

• Twilight
        Mies kirjoitti:

Mä en noista yliopiston jutuista itse tiedä yhtään mitään koska itse olen ammattikorkeassa. Mutta aika kumma se on jos luonnontieteiden opiskelijasta tulee filosofian maisteri, eikös nimikkeen silloin pitäisi olla luonnontieteiden maisteri? No, ehkä sekin arvaus meni pieleen, mutta oikeat filosofithan miettivät asioita ja esittävät kysymyksiä. Ainakin meillä oli Esa Saarista lukiossa, mutta sen ajatukset ja höpinät eivät paljoa sytyttäneet.

Kun kukaan ei tunnu tietävän mitä mystiset filosofit tekevät. En edes mä.

• Kai
        emilia kirjoitti:

Käsittääkseni käytännöllistä filosofiaa opiskelleista tulee valtiotieteiden maistereita, ja teoreettista filosofiaa (humanistisessa tiedekunnassa) opiskelleista filosofian maistereita.

• Kai

..mutta yleensäottaen filosofiaa opiskelleista ei tule välttämättä filosofeja, vaan pikemminkin filosofian tutkijoita. Eivät liene kovin kysyttyjä työmarkkinoilla, huh..?

• Fil. yo

• Anonyymi

moi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      370
      2874
    2. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      66
      2314
    3. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      78
      1969
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      73
      1628
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      140
      1552
    6. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      69
      1169
    7. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      102
      1029
    8. Raiskaukset loppumaan?

Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön
      Sinkut
      264
      965
    9. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      10
      956
    10. 39
      831
    Aihe