Mitä filosofit tekee käytännössä?

Anteeksi kun olen tyhmä

No, otsikko kertonee asiani... Eli no siis ajattelin opiskella filosofiaa, vaikuttaa kivalta, mutta mitä filosofit sitten tekevät?

13

8548

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jo vain

Ainakin tuttua tohtoritason filosofia vuosikausia seuranneena voisin ehdottaa tuota otsikon mukaista tekemistä.

• ...

Psykologia, historia, yhteiskuntaoppi tms. sivuaineeksi ja pedagogiset opinnot, niin mahdollisuudet päästä esim. yhteiskunnallisten aineiden opettajaksi. Sivuaine ratkaissee melko paljon filosofiaa opiskelleen työllistymisessä.

Ota yhteyttä johonkin filosofian opiskelijoiden ainejärjestöön ja kysy sieltä, onko heillä tilastotietoa tuosta työllistymisestä.

• Sologdin

ravistelevat sivistyssanakirjasta sanoja paperille ja julkaisevat näitä teelmyksiä lehdissä ja, jos joku kustantaa, kirjoina.

• Haloo

Ei filosofiaa opiskellut valmistu filosofiksi!!!
      Filosofeja olivat mm. Platon, Aristoteles, Immanuel Kant, Kierkegaard jne.. Joten filosofi ei ole ammatti, johon valmistutaan.

• Anteeksi kun olen tyhmä

...pyysin jo anteeksi tyhmyyttäni!

• Mies
        Anteeksi kun olen tyhmä kirjoitti:

...pyysin jo anteeksi tyhmyyttäni!

Töitä on monenlaisia. Esim. meidän koulussa filosofian tohtori opettaa fysiikkaa. Voisit vaikka ruveta tutkimaan maailmankaikkeuden olemusta, kysymyksiä on vaikka kuinka mutta oikeita vastauksia ei vielä välttämättä tiedetä.

• emilia
        Mies kirjoitti:

Töitä on monenlaisia. Esim. meidän koulussa filosofian tohtori opettaa fysiikkaa. Voisit vaikka ruveta tutkimaan maailmankaikkeuden olemusta, kysymyksiä on vaikka kuinka mutta oikeita vastauksia ei vielä välttämättä tiedetä.

eikös se niinpäin mene, että luonnontieteiden lukijasta tulee filosofian maisteri, mutta filosofiaa lukevasta tulee valtiotieteiden maisteri? korjatkaa jos meni väärin. mutta en kyllä edelleenkään osaa sanoa, mitä aito filosofi (eli siis filosofiaa pääaineenaan lukenut) ihminen tekisi isona.

• Mies
        emilia kirjoitti:

eikös se niinpäin mene, että luonnontieteiden lukijasta tulee filosofian maisteri, mutta filosofiaa lukevasta tulee valtiotieteiden maisteri? korjatkaa jos meni väärin. mutta en kyllä edelleenkään osaa sanoa, mitä aito filosofi (eli siis filosofiaa pääaineenaan lukenut) ihminen tekisi isona.

Mä en noista yliopiston jutuista itse tiedä yhtään mitään koska itse olen ammattikorkeassa. Mutta aika kumma se on jos luonnontieteiden opiskelijasta tulee filosofian maisteri, eikös nimikkeen silloin pitäisi olla luonnontieteiden maisteri? No, ehkä sekin arvaus meni pieleen, mutta oikeat filosofithan miettivät asioita ja esittävät kysymyksiä. Ainakin meillä oli Esa Saarista lukiossa, mutta sen ajatukset ja höpinät eivät paljoa sytyttäneet.

• Twilight
        Mies kirjoitti:

Mä en noista yliopiston jutuista itse tiedä yhtään mitään koska itse olen ammattikorkeassa. Mutta aika kumma se on jos luonnontieteiden opiskelijasta tulee filosofian maisteri, eikös nimikkeen silloin pitäisi olla luonnontieteiden maisteri? No, ehkä sekin arvaus meni pieleen, mutta oikeat filosofithan miettivät asioita ja esittävät kysymyksiä. Ainakin meillä oli Esa Saarista lukiossa, mutta sen ajatukset ja höpinät eivät paljoa sytyttäneet.

Kun kukaan ei tunnu tietävän mitä mystiset filosofit tekevät. En edes mä.

• Kai
        emilia kirjoitti:

Käsittääkseni käytännöllistä filosofiaa opiskelleista tulee valtiotieteiden maistereita, ja teoreettista filosofiaa (humanistisessa tiedekunnassa) opiskelleista filosofian maistereita.

• Kai

..mutta yleensäottaen filosofiaa opiskelleista ei tule välttämättä filosofeja, vaan pikemminkin filosofian tutkijoita. Eivät liene kovin kysyttyjä työmarkkinoilla, huh..?

• Fil. yo

• Anonyymi

moi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      82
      7234
    2. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      134
      6543
    3. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      381
      6343
    4. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      364
      4142
    5. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      153
      2522
    6. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      6
      2429
    7. Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?

Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant
      Maailman menoa
      65
      2228
    8. Onko täällä helmessä tapahtunut vakava rikos?

Onko kuullut kukaan mitään.
      Haapavesi
      14
      1542
    9. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      143
      1519
    10. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      198
      1250
    Aihe