Suvi 5050 duo

geir

Kävin katselemassa venheitä vanhan tilalle, ja Suvi oli kyllä yllättävän hyvän oloinen, ja tietty hintahan se houkuttelee myös. Itsellä ei vaan ole mitään kokemusta kyseisestä merkistä. Olisiko jollakin kokemuksia vaikka Suvi veneiden laadusta/kestävyydestä ja vaikka kokemuksia edellisestä 4900 mallista. Tämä uusihan on hieman modernimman oloinen, ja 100 kg painavampikin(?). Painon lisäyksen luulisi kyllä vaikuttavan jo ajo-ominaisuuksiin aika tavalla, kuten myös vakauteen.
Silti se on huomattavasti kevyempi kuin vastaavankokoiset Yamarinit ja Bellat, joten onko se myös paljon heiveröisempi sitten? Mainostavat panostaneensa ajo-ominaisuuksiin ja vakauteen, mutta vaikea se on sanoa ennen kun on pääsyt ajamaan...

Vielä sen verran että vene on tulossa yhteysveneeksi saimaalle, että kait sen ominaisuudet riittävät hyvinkin...?

Vaihtoehtona uudelle Suville olisi käytetty Mv Marin 5400 avomalli kuomulla, n 10v vanha.

32

13795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3 sylinteriä

      Yleensä suvit ovat olleet ihan asiallisia veneitä.

    • kyllakelpaaa

      on varmasti asiallinen peli koska leveyttä ja painoa tullut lisää 4900 malliin verrattuna.
      itsellä käytössä 4900 2009vm uno malli jolla tulee käytyä usein ihan avomerellä uistelemassa,hyvin on pärjätty.
      Ainut ongelma on ettei pysty istua aivan suoraan pulpetin takana,muuten vene kulkee vinossa.
      Lisäksi säilytystilat ovat mainiot.

      • geir

        Kiitti kommenteista! Mitä enemmän sitä miettii, niin Suvi vaikuttaa aina vaan paremmalta. Voipi olla että tulee moinen hommattua!


      • Kesä 2010
        geir kirjoitti:

        Kiitti kommenteista! Mitä enemmän sitä miettii, niin Suvi vaikuttaa aina vaan paremmalta. Voipi olla että tulee moinen hommattua!

        Ostin tuollaisen Suvi 5050 duo veneen Yamahan 50 FETL moottorilla venemessuilta. Pääsin kokeilemaan sitä viimeviikonloppuna 50 km ja tuntui hyvältä. (myöhäistä olisikin katua) Vene nousee pintaan nopeasti ja kulkee 51 km/h vakaasti (kolme raavasta miestä päällä). Kovemmalla tuulella hakkaa, niinkuin melkein kaikki veneet, mutta ei silti tunnu pahalta. Yksin ajaessa ei kulje merkittävästi vinossa. Säilytystilat ovat hyvät, mutta kansien kestoa vähän pelkään (No, saahan niitä uusia). Käyttötarkoituksemme on sekalainen. Mielestäni hinta/laatu suhde on OK.


      • Anonyymi
        Kesä 2010 kirjoitti:

        Ostin tuollaisen Suvi 5050 duo veneen Yamahan 50 FETL moottorilla venemessuilta. Pääsin kokeilemaan sitä viimeviikonloppuna 50 km ja tuntui hyvältä. (myöhäistä olisikin katua) Vene nousee pintaan nopeasti ja kulkee 51 km/h vakaasti (kolme raavasta miestä päällä). Kovemmalla tuulella hakkaa, niinkuin melkein kaikki veneet, mutta ei silti tunnu pahalta. Yksin ajaessa ei kulje merkittävästi vinossa. Säilytystilat ovat hyvät, mutta kansien kestoa vähän pelkään (No, saahan niitä uusia). Käyttötarkoituksemme on sekalainen. Mielestäni hinta/laatu suhde on OK.

        Nimenomaan sekaiseen käyttöön mainio peli, parin vuoden päästä ssitten merikelpoisempaa tilalle.
        Oletteko kokeilleet 4:llä raavaalla ?


      • Anonyymi
        Kesä 2010 kirjoitti:

        Ostin tuollaisen Suvi 5050 duo veneen Yamahan 50 FETL moottorilla venemessuilta. Pääsin kokeilemaan sitä viimeviikonloppuna 50 km ja tuntui hyvältä. (myöhäistä olisikin katua) Vene nousee pintaan nopeasti ja kulkee 51 km/h vakaasti (kolme raavasta miestä päällä). Kovemmalla tuulella hakkaa, niinkuin melkein kaikki veneet, mutta ei silti tunnu pahalta. Yksin ajaessa ei kulje merkittävästi vinossa. Säilytystilat ovat hyvät, mutta kansien kestoa vähän pelkään (No, saahan niitä uusia). Käyttötarkoituksemme on sekalainen. Mielestäni hinta/laatu suhde on OK.

        ei ole myöhäistä :)


    • 27

      Sen oloinen vene, että sitä tullaan myymään paljon. Tuossa hintaluokassa ei vaan ole vastaavilla ominaisuuksilla olevaa venettä, ei lähimainkaan. Suvi on saanut uuteen mallistoonsa vihdoin vähän houkuttelevampaa ulkonäköäkin ja se kompensoi vähän tuota halvan oloista "rypyläpintaa" ja muita sisätilan materiaaleja. Käyttöominaisuudet ovat kuitenkin kuuleman mukaan kohdallaan, kuten vakaus jne...

      • H.V.Tampere

        Suvin HINTA-LAATU kohdallaan. Huoltovapaus. Säilytystilat ja enen kaikkea kulku ja vakaus. Suvi 5050 60hp koneella mainio yhdistelmä .Soveltuu moneen ! kalastus, vetouistelu, vesihiihto, päiväretkeily jne. Toki kuomu kannatta ostaa ja pehmusteet. Erilliset kuppi-istuimet ovat hyvät. Ihan tarkkaan ottaen kulkee 57.5kmh blotteriin, siis riittävästi. Sisävesille ei liian kevyt ole tuleehan koneja vene ja varusteet jo n. 550kg.n huituville ja henkilöt päälle esim. 5 keskikokoista ihmistä päälle 350-400kg ollaan jo isossa massassa ja 60hp.koneella ei mitään vaikeuksia kulun kanssa .


    • 35809483643553

      Hyvärunkoinen se on ja hinta kohdallaan. Ei ne muut 1-kuoriset mökkiveneet juuri kummempia ole. Ehkä vain huonompia ajaa ja kiikkerämpiä.

      • geir

        Suvi tuli ostettua, ja oon nyt ajellut sillä jonkin verran.

        Huomioita: Parasta veneessä on sateensuoja viidelle hengelle ja avonainen keula --> helppo rantautuminen. Vene tuntuu vieläkin hieman kevyeltä, mutta kulkee sitten sitäkin herkemmin. Hakkaa aallokossa jonkin verran, joka varmaan korostuu kun istutaan niin edessä (ohjaaja). Itseasiassa se vähän yllätti. Suuremmat aallot tuntuu halkaisevan ihan hyvin, ei hakkaaminen lisäänny ihan samaan tahtiin aallon kasvaessa. Takapenkillä on varmasti mukavampi kyyti, en vain ole päässyt kokeilemaan. Kuvittelisin että Muiden merkkien ns. bowriderit, joihin tätä Suvia on kai verrattava, kulkevat pehmeämmin suuremman painonsa ansiosta, mutta niiden hintaluokka on taas paljon kalliimpi.

        Vene on kyllä ihan vakaa, reunalle voi astua huoletta isompikin mies kuten minä. Ja viimeistely on minusta hyvää luokkaa myöskin, röpelöpinta jota epäilin etukäteen ei sitten häiritsekään. No ei ainakaan paljoa. Ulkonäöstä myös plussaa, ei ainakaan ole ruma. Etupenkit voisivat ehkä olla vähän alempana, niin saisi paremman suojan tuulilaseilta. Toki nyt näkee tarvittaessa lasin yli hieman kurottamalla kaulaa. Säilytystilat ovat myöskin tosi hyvät. Joku epäili niiden luukkujen kestävyyttä, mutta luulen niiden kestävän, käytetäänhän samoja muissakin merkeissä. Pitänee tehdä jonkinlaiset mekanismit pitämään takapenkkiä ja keulapenkkiä auki, kun patjat painavat niitä alaspäin vähän liikaa ja esim. tankkaus vaikeutuu. Keulassa olevan köysiluukun alla oli hieman vettä, liekkö vuotanut vai jäänyt auki. Penkkien patjat on ihan ok, ehkä hieman halvan oloiset (takapenkin selkänoja).

        Kaikin puolin ihan ok vene. Hintaansa nähden se on hyvä.


      • geir kirjoitti:

        Suvi tuli ostettua, ja oon nyt ajellut sillä jonkin verran.

        Huomioita: Parasta veneessä on sateensuoja viidelle hengelle ja avonainen keula --> helppo rantautuminen. Vene tuntuu vieläkin hieman kevyeltä, mutta kulkee sitten sitäkin herkemmin. Hakkaa aallokossa jonkin verran, joka varmaan korostuu kun istutaan niin edessä (ohjaaja). Itseasiassa se vähän yllätti. Suuremmat aallot tuntuu halkaisevan ihan hyvin, ei hakkaaminen lisäänny ihan samaan tahtiin aallon kasvaessa. Takapenkillä on varmasti mukavampi kyyti, en vain ole päässyt kokeilemaan. Kuvittelisin että Muiden merkkien ns. bowriderit, joihin tätä Suvia on kai verrattava, kulkevat pehmeämmin suuremman painonsa ansiosta, mutta niiden hintaluokka on taas paljon kalliimpi.

        Vene on kyllä ihan vakaa, reunalle voi astua huoletta isompikin mies kuten minä. Ja viimeistely on minusta hyvää luokkaa myöskin, röpelöpinta jota epäilin etukäteen ei sitten häiritsekään. No ei ainakaan paljoa. Ulkonäöstä myös plussaa, ei ainakaan ole ruma. Etupenkit voisivat ehkä olla vähän alempana, niin saisi paremman suojan tuulilaseilta. Toki nyt näkee tarvittaessa lasin yli hieman kurottamalla kaulaa. Säilytystilat ovat myöskin tosi hyvät. Joku epäili niiden luukkujen kestävyyttä, mutta luulen niiden kestävän, käytetäänhän samoja muissakin merkeissä. Pitänee tehdä jonkinlaiset mekanismit pitämään takapenkkiä ja keulapenkkiä auki, kun patjat painavat niitä alaspäin vähän liikaa ja esim. tankkaus vaikeutuu. Keulassa olevan köysiluukun alla oli hieman vettä, liekkö vuotanut vai jäänyt auki. Penkkien patjat on ihan ok, ehkä hieman halvan oloiset (takapenkin selkänoja).

        Kaikin puolin ihan ok vene. Hintaansa nähden se on hyvä.

        Olisivat noin objektiivisia ja asiallisia, niin palstan taso nousisi huomattavasti!! :D


      • joonas19
        geir kirjoitti:

        Suvi tuli ostettua, ja oon nyt ajellut sillä jonkin verran.

        Huomioita: Parasta veneessä on sateensuoja viidelle hengelle ja avonainen keula --> helppo rantautuminen. Vene tuntuu vieläkin hieman kevyeltä, mutta kulkee sitten sitäkin herkemmin. Hakkaa aallokossa jonkin verran, joka varmaan korostuu kun istutaan niin edessä (ohjaaja). Itseasiassa se vähän yllätti. Suuremmat aallot tuntuu halkaisevan ihan hyvin, ei hakkaaminen lisäänny ihan samaan tahtiin aallon kasvaessa. Takapenkillä on varmasti mukavampi kyyti, en vain ole päässyt kokeilemaan. Kuvittelisin että Muiden merkkien ns. bowriderit, joihin tätä Suvia on kai verrattava, kulkevat pehmeämmin suuremman painonsa ansiosta, mutta niiden hintaluokka on taas paljon kalliimpi.

        Vene on kyllä ihan vakaa, reunalle voi astua huoletta isompikin mies kuten minä. Ja viimeistely on minusta hyvää luokkaa myöskin, röpelöpinta jota epäilin etukäteen ei sitten häiritsekään. No ei ainakaan paljoa. Ulkonäöstä myös plussaa, ei ainakaan ole ruma. Etupenkit voisivat ehkä olla vähän alempana, niin saisi paremman suojan tuulilaseilta. Toki nyt näkee tarvittaessa lasin yli hieman kurottamalla kaulaa. Säilytystilat ovat myöskin tosi hyvät. Joku epäili niiden luukkujen kestävyyttä, mutta luulen niiden kestävän, käytetäänhän samoja muissakin merkeissä. Pitänee tehdä jonkinlaiset mekanismit pitämään takapenkkiä ja keulapenkkiä auki, kun patjat painavat niitä alaspäin vähän liikaa ja esim. tankkaus vaikeutuu. Keulassa olevan köysiluukun alla oli hieman vettä, liekkö vuotanut vai jäänyt auki. Penkkien patjat on ihan ok, ehkä hieman halvan oloiset (takapenkin selkänoja).

        Kaikin puolin ihan ok vene. Hintaansa nähden se on hyvä.

        Aika samanlaisia kokemuksia on itsellänikin. Ollaan oltu veneeseen hyvinkin tyytyväisiä, ja patjasarja parantaa veneen laatuvaikutelmaa huomattavasti, eikä röpelöpinta enää häiritse yhtään. Muuten laatu on oikein hyvällä tasolla. Tosiaan keulassa olevaan köysiboksiin pääsee vähän sadevettä, mutta siellähän on sadeveden poistoreikä, jäikö huomaamatta? Muuten kaikki säilytystilat ovat olleet kuivia. Hakkaamista en ole kyllä havainnut samaan tapaan kuin edellä on kuvattu, ei ainakaan minua häiritse yhtään. Ihan normaalia miten nyt veneet yleensä hakkaa, ei kuitenkaan buster "rysky" tasoa. Veneen pohjan v-kulmahan on 18 astetta, että ei se mikään tasapohjainen ole. Oikein positiivinen kokemus tämä vene. Jossain lehtien testeissä tuotteet, jotka ovat olleet halpoja mutta hintaansa nähden hyviä saavat aina "hyvä ostos" maininnan, ja saman lätkäisisin tähän veneeseen.


      • gt
        joonas19 kirjoitti:

        Aika samanlaisia kokemuksia on itsellänikin. Ollaan oltu veneeseen hyvinkin tyytyväisiä, ja patjasarja parantaa veneen laatuvaikutelmaa huomattavasti, eikä röpelöpinta enää häiritse yhtään. Muuten laatu on oikein hyvällä tasolla. Tosiaan keulassa olevaan köysiboksiin pääsee vähän sadevettä, mutta siellähän on sadeveden poistoreikä, jäikö huomaamatta? Muuten kaikki säilytystilat ovat olleet kuivia. Hakkaamista en ole kyllä havainnut samaan tapaan kuin edellä on kuvattu, ei ainakaan minua häiritse yhtään. Ihan normaalia miten nyt veneet yleensä hakkaa, ei kuitenkaan buster "rysky" tasoa. Veneen pohjan v-kulmahan on 18 astetta, että ei se mikään tasapohjainen ole. Oikein positiivinen kokemus tämä vene. Jossain lehtien testeissä tuotteet, jotka ovat olleet halpoja mutta hintaansa nähden hyviä saavat aina "hyvä ostos" maininnan, ja saman lätkäisisin tähän veneeseen.

        Onko jollain jo kokemusta millainen on keulan kantavuus aallokossa ja tyhjäkäyntinopeuksilla? Aika moni tuon kokoinen vene ottaa about 80cm korkeassa ja 10-15m pitkässä aallokossa keulasta silloin tällöin vettä sisäänsä, vanha Buster L pahimpana esimerkkinä. Keula ei näytä kovin korkealta ja duo-mallia kaksin ajettaessa kuormituskin on melko keskellä venettä.


      • reiska12
        gt kirjoitti:

        Onko jollain jo kokemusta millainen on keulan kantavuus aallokossa ja tyhjäkäyntinopeuksilla? Aika moni tuon kokoinen vene ottaa about 80cm korkeassa ja 10-15m pitkässä aallokossa keulasta silloin tällöin vettä sisäänsä, vanha Buster L pahimpana esimerkkinä. Keula ei näytä kovin korkealta ja duo-mallia kaksin ajettaessa kuormituskin on melko keskellä venettä.

        Minua kiinnostaisi myös kokemukset lähinnä mereltä. Nyt kun on tulossa keskipulpettimalli cc, niin olen ajatellut siitä paattia heittokalastukseen, ja myös vähän uisteluun. Pitää varmasti mennä vielä venemessuille ihmettelemään, mutta kokemukset kiinnostaisi. Varsinkin tuo edellämainittu keulan kantavuus, sekä kovuus aallokossa.


      • Anonyymi
        geir kirjoitti:

        Suvi tuli ostettua, ja oon nyt ajellut sillä jonkin verran.

        Huomioita: Parasta veneessä on sateensuoja viidelle hengelle ja avonainen keula --> helppo rantautuminen. Vene tuntuu vieläkin hieman kevyeltä, mutta kulkee sitten sitäkin herkemmin. Hakkaa aallokossa jonkin verran, joka varmaan korostuu kun istutaan niin edessä (ohjaaja). Itseasiassa se vähän yllätti. Suuremmat aallot tuntuu halkaisevan ihan hyvin, ei hakkaaminen lisäänny ihan samaan tahtiin aallon kasvaessa. Takapenkillä on varmasti mukavampi kyyti, en vain ole päässyt kokeilemaan. Kuvittelisin että Muiden merkkien ns. bowriderit, joihin tätä Suvia on kai verrattava, kulkevat pehmeämmin suuremman painonsa ansiosta, mutta niiden hintaluokka on taas paljon kalliimpi.

        Vene on kyllä ihan vakaa, reunalle voi astua huoletta isompikin mies kuten minä. Ja viimeistely on minusta hyvää luokkaa myöskin, röpelöpinta jota epäilin etukäteen ei sitten häiritsekään. No ei ainakaan paljoa. Ulkonäöstä myös plussaa, ei ainakaan ole ruma. Etupenkit voisivat ehkä olla vähän alempana, niin saisi paremman suojan tuulilaseilta. Toki nyt näkee tarvittaessa lasin yli hieman kurottamalla kaulaa. Säilytystilat ovat myöskin tosi hyvät. Joku epäili niiden luukkujen kestävyyttä, mutta luulen niiden kestävän, käytetäänhän samoja muissakin merkeissä. Pitänee tehdä jonkinlaiset mekanismit pitämään takapenkkiä ja keulapenkkiä auki, kun patjat painavat niitä alaspäin vähän liikaa ja esim. tankkaus vaikeutuu. Keulassa olevan köysiluukun alla oli hieman vettä, liekkö vuotanut vai jäänyt auki. Penkkien patjat on ihan ok, ehkä hieman halvan oloiset (takapenkin selkänoja).

        Kaikin puolin ihan ok vene. Hintaansa nähden se on hyvä.

        Itselläni ollut Suvi 5050 duo neljä vuotta ja mukavasti on pärjätty. Miinuspuolena minusta on sisäpuolen viimeistely, mutta silloin kai täytyy verrata hintaa. Keulan kansiluukku haljennut tänä kesänä ja pleksi tuulilaseihin on ilmestynyt ns tähtitaivasta


    • Kesäboy

      Tykkään Suvista, itselläni ollu 3 kesää käytössä duo/ 40 hv. Olen laittanut siihen uimatikkaat. Veneessä on hyvät korkeat kaiteet ja paljon säilytyslokeroita. Edessä on helppo uistatella, kun toiset kahvittelee ja sipseilee hyttiosassa. Kevyt Suvi on helppo siirrellä henkilöautolla ja jarruttomalla trailerilla (säilytys omassa pihassa) - ei tavaroiden, eväiden tai polttoaineen roudaamista venepaikalle. ' Huoletonta -ei sabotaasia - ei limotu - ei köysien tarkastelua ...' . Kiva vene ihan oikeesti!

    • 4500..

      Minulla oli joskus 4500 malli ja oli sen verran kiikkerä kiulu että oli pakko kaupata eteenpäin. Tämä on toki ihan eri malli joten ei ole välttämättä vertailukelpoinen.Viimeistely jää kauas "yamarin" tyyppisistä veneistä.

      • Pirkkavene

        Noita sun vanhan liiton lippari Suveja myydään kuule nykyisin PBS-merkillä ja ihan uutena. Nämä uudet Suvi-mallit ovat ajettavuudeltaan ja viimeistelyltään taasen yksikuoriveneiden parempaa keskitasoa ja hinta-laatusuhteeltaan ihan ok.


      • geir

        Tuosta 4500 -mallista tuli jokunen vuosi sitten paranneltu 4550 -malli, joka voitti sitten jonkun testinkin. Nyttemmin noita malleja ei enää tehdä, eikä niitä voi edes verrata nyky-Suveihin, jotka ovat saaneet uudet muotit ja ulkonäkökin on jo modernisoitunut.

        Hinta-laatu suhde on kyllä hyvä. Saa kalliimman veneen ajettavuuden vähän vaatimattomammassa ulkokuoressa, jota kyllä piristää pehmusteilla. Viimeistelyhän on itseasiassa hyvää tasoa, yksikuorisuus vaan tuo mukanaan rypyläpinnan, joka ei näytä enää yhtä pahalta kuin ennen. Se tuo myös hyvää pitoa jalan alle. Rakenne on todella vankka, ja materiaalipaksuudet hyvällä tasolla. Laidat ei notku milliäkään. Itsellä siis 5050 duo.


      • Anonyymi
        Pirkkavene kirjoitti:

        Noita sun vanhan liiton lippari Suveja myydään kuule nykyisin PBS-merkillä ja ihan uutena. Nämä uudet Suvi-mallit ovat ajettavuudeltaan ja viimeistelyltään taasen yksikuoriveneiden parempaa keskitasoa ja hinta-laatusuhteeltaan ihan ok.

        Jos harkitsee 50 duoa niin unohtakaa 50 hv kone. Jopa 60hv tuntuu heppoiselta siinä. Veneeseen olisi varmaan sopinut 60hv Etec paremmin noin niinku menohamujwn puolesta.


    • mökin ukko

      Itselläni on ollut Suvi 5050 Duo vuoden.

      Kannattaa hankkia pulpettien väliin pressuikkunalla hinta vajaa 100 EUR. Vähentää tuulta todella paljon.

      Kulkee hyvin yksin ajaessa - ei ole vinossa ajaessa vaikka painoa on 100

      Kolme aikuista ja kaksi lasta kulkee lähes samaa vauhtia kuin yksin. Koneena on 50 hv Yamaha.

      Penkkien ruuvit löystyvät. Kannatta laittaa loctitea väliin.

      Muistakaa avata perän tyhjennys tulppa syksyllä.

      Kaiken kaikkiaan hyvä vene kokoluokassaan.

      Käytän venettä Suomenlahdella.

      • Anonyymi

        Tuli ostettua suvi 5050 duo. 50 hv kulkee 180 kg lihapainoa päällä 48 km/h. Vene on kaikin puolin hyvä, ainoa asia mikä parin reissun jälkeen pikkasen vaivaa on se että vene kulkee plaanissa pikkasen vasemmalle puolelle kallellaan. Kuski painaa 110 kg ja vieressä istuja 70kg, akku on vasemmalla mutta se ei selitä painoeroa. Jos kallistuisi oikealle niin ymmärtäisin mutta kun kallistuu kevyemmälle puolelle... Tuulen suunnalla ja aallokolla ei ole merkitystä.
        Onko trimmilevyt ainoa vaihtoehto vai voiko jotain muuta kokeila. Jostain lueskelin että kaikuanturikin voi vaikuttaa mutta veneitä ollut toistakymmentä ja en oikein siihen usko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuli ostettua suvi 5050 duo. 50 hv kulkee 180 kg lihapainoa päällä 48 km/h. Vene on kaikin puolin hyvä, ainoa asia mikä parin reissun jälkeen pikkasen vaivaa on se että vene kulkee plaanissa pikkasen vasemmalle puolelle kallellaan. Kuski painaa 110 kg ja vieressä istuja 70kg, akku on vasemmalla mutta se ei selitä painoeroa. Jos kallistuisi oikealle niin ymmärtäisin mutta kun kallistuu kevyemmälle puolelle... Tuulen suunnalla ja aallokolla ei ole merkitystä.
        Onko trimmilevyt ainoa vaihtoehto vai voiko jotain muuta kokeila. Jostain lueskelin että kaikuanturikin voi vaikuttaa mutta veneitä ollut toistakymmentä ja en oikein siihen usko.

        Vene itsessään on aika kevyt, joten oikealle pyörivän potkurin voima vääntää venettä vasemmalle.

        Puoltaako vene? Evän asentoa muuttamalla voi tilanne hieman korjaantua. Luotaimen anturikin voi vaikuttaa. Anturin asentaminen vasemmalle voi korjata tilannetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vene itsessään on aika kevyt, joten oikealle pyörivän potkurin voima vääntää venettä vasemmalle.

        Puoltaako vene? Evän asentoa muuttamalla voi tilanne hieman korjaantua. Luotaimen anturikin voi vaikuttaa. Anturin asentaminen vasemmalle voi korjata tilannetta.

        Vene kulkee uistelussa ja ajossa suoraan. Yksin jos ajaa kulkee myös suorassa mikä on tavallaan ihan ok. Tähän alkaa nyt jo tottua, ainoa haitta jos on isompi aallokko niin vene kun ei kulje ihan suoraan hakkaa pohjaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vene itsessään on aika kevyt, joten oikealle pyörivän potkurin voima vääntää venettä vasemmalle.

        Puoltaako vene? Evän asentoa muuttamalla voi tilanne hieman korjaantua. Luotaimen anturikin voi vaikuttaa. Anturin asentaminen vasemmalle voi korjata tilannetta.

        Miksi!!!

        Anturi asennetaan veneen ulkopuolelle vaikka yksirunkorakenteisissa ainoa oikea ja ihanteellinen asennuspaikka on rungon sisäpuolelle mahdollisimman lähelle kölilinjaa noin 30-50cm takalaidasta ja kas se toimii eikä ikinä ole rantautumisissa mitenkään tiellä koskaan!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi!!!

        Anturi asennetaan veneen ulkopuolelle vaikka yksirunkorakenteisissa ainoa oikea ja ihanteellinen asennuspaikka on rungon sisäpuolelle mahdollisimman lähelle kölilinjaa noin 30-50cm takalaidasta ja kas se toimii eikä ikinä ole rantautumisissa mitenkään tiellä koskaan!!!

        Siksi, että useimmat anturivalmistajat eivät sitä suosittele. Uusien viisto- ja liveluotaimien antureita ei voi asentaa rungon sisäpuolelle jos niiden halutaan ylipäätään toimivan tai toimivan oikein ilma häiriöitä.


    • Anonyymi

      Minulla. On suvi 5050 buo ja siinä 50 yamaha olen ollut tyytyväinen,suvissa on käytetty samaa pohjamuottia kun yamarin . Suvi on 100 kiloa kevyempi kun yamarin vie paljon kovenpa samankokoisella koneela

      • Anonyymi

        Ei varmaankaan kovin merikelpoinen toi Suvi ?

        Katsottiin eilen Espoon ulkoilusaaressa kun joku saapui Suvi -kumilla, erikoisella tavalla lähestyi ja keinui melkoisesti.
        Tosin kuljettaja ei varmaan ollut kovin kokenut merimies, kun oli erittäin tuskastunut kun ihmiset seurasivat saareen laskeutumista. Ja manoveerit oli varmaan opeteltu teoria -palstalta.
        Asu oli kuitenkin kohdallaan

        Suosittelen hiukan painavampaa ja vakaampaa, kone varmaan riittää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei varmaankaan kovin merikelpoinen toi Suvi ?

        Katsottiin eilen Espoon ulkoilusaaressa kun joku saapui Suvi -kumilla, erikoisella tavalla lähestyi ja keinui melkoisesti.
        Tosin kuljettaja ei varmaan ollut kovin kokenut merimies, kun oli erittäin tuskastunut kun ihmiset seurasivat saareen laskeutumista. Ja manoveerit oli varmaan opeteltu teoria -palstalta.
        Asu oli kuitenkin kohdallaan

        Suosittelen hiukan painavampaa ja vakaampaa, kone varmaan riittää

        Joku tuossa Duossa on kun katsoo sen kulkua, ei joko sovi merenkäyntiin tai sitten tämä kippari joka nähtiin Espoon Tapiolassa ei oikein hallitse veneilyä.
        Vene kiemurteli ja teki isoja iskuja vasta-aallokkoon, kun muut saman koko luokan veneet kulkivat rauhallisesti.
        Epäilen kuskin taitoja kuitenkin enemmän, koska kun seurattiin kahvista laituriin "laskeutumista", toiminta jopa köysien kanssa oli erittäin epävarmaa.

        Joskus tulee mieleen että veneilykortillekin olisi tilausta, ilman ikärajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku tuossa Duossa on kun katsoo sen kulkua, ei joko sovi merenkäyntiin tai sitten tämä kippari joka nähtiin Espoon Tapiolassa ei oikein hallitse veneilyä.
        Vene kiemurteli ja teki isoja iskuja vasta-aallokkoon, kun muut saman koko luokan veneet kulkivat rauhallisesti.
        Epäilen kuskin taitoja kuitenkin enemmän, koska kun seurattiin kahvista laituriin "laskeutumista", toiminta jopa köysien kanssa oli erittäin epävarmaa.

        Joskus tulee mieleen että veneilykortillekin olisi tilausta, ilman ikärajaa.

        Nyt on pakko kysyä miten jonkun kokemattoman veneilijän rantautuminen korreloi venemerkin aallokossa etenemisen kanssa?

        Mitä tuhon veneilykortttiin tulee, niin tuskin sen kortin kurssitukseen ja myöntämiseen laituriin tulo tai sieltä lähteminen ovat painopistealueita.


    • Anonyymi

      No kyllä Marin olisi merikäyttöön parempi, tosin kunto ratkaisee käytettynä.

      Ja onhan Suvi halvempi, mutta en kyllä sanoisi että tuollainen Suvi 5050D olisi kovinkaan merikelpoinen.
      Katsoimme viikonloppuna kun Vasikkaan tuli tuollainen malli, veneen kulku oli melko epävakaata ja kulki vinossa, vaikka veneessä oli pelkkä kuljettaja, eikä mikään kovin iso henkilö.
      Tosin tämän "munkkitukan"merenkulku taidoissa voi olla puutteitakin, rantautuminen ja kiinnittyminen aiheutti melko monessa hymynpoikasia.

      Mutta en suosittele Suvi merikäyttöön, jos vähänkin rantaa pidemmälle aikoo

      K-Kalle

      • Anonyymi

        Tuosta saa sen käsityksen, että kun veneen kuljettaja ei ole sinulle mieleinen, niin vene on huono.
        Sovellatko tuota sääntöä myös muihin kulkuneuvoihin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1863
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1426
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe