Kävin katselemassa venheitä vanhan tilalle, ja Suvi oli kyllä yllättävän hyvän oloinen, ja tietty hintahan se houkuttelee myös. Itsellä ei vaan ole mitään kokemusta kyseisestä merkistä. Olisiko jollakin kokemuksia vaikka Suvi veneiden laadusta/kestävyydestä ja vaikka kokemuksia edellisestä 4900 mallista. Tämä uusihan on hieman modernimman oloinen, ja 100 kg painavampikin(?). Painon lisäyksen luulisi kyllä vaikuttavan jo ajo-ominaisuuksiin aika tavalla, kuten myös vakauteen.
Silti se on huomattavasti kevyempi kuin vastaavankokoiset Yamarinit ja Bellat, joten onko se myös paljon heiveröisempi sitten? Mainostavat panostaneensa ajo-ominaisuuksiin ja vakauteen, mutta vaikea se on sanoa ennen kun on pääsyt ajamaan...
Vielä sen verran että vene on tulossa yhteysveneeksi saimaalle, että kait sen ominaisuudet riittävät hyvinkin...?
Vaihtoehtona uudelle Suville olisi käytetty Mv Marin 5400 avomalli kuomulla, n 10v vanha.
Suvi 5050 duo
35
15498
Vastaukset
- 3 sylinteriä
Yleensä suvit ovat olleet ihan asiallisia veneitä.
- kyllakelpaaa
on varmasti asiallinen peli koska leveyttä ja painoa tullut lisää 4900 malliin verrattuna.
itsellä käytössä 4900 2009vm uno malli jolla tulee käytyä usein ihan avomerellä uistelemassa,hyvin on pärjätty.
Ainut ongelma on ettei pysty istua aivan suoraan pulpetin takana,muuten vene kulkee vinossa.
Lisäksi säilytystilat ovat mainiot.- geir
Kiitti kommenteista! Mitä enemmän sitä miettii, niin Suvi vaikuttaa aina vaan paremmalta. Voipi olla että tulee moinen hommattua!
- Kesä 2010
geir kirjoitti:
Kiitti kommenteista! Mitä enemmän sitä miettii, niin Suvi vaikuttaa aina vaan paremmalta. Voipi olla että tulee moinen hommattua!
Ostin tuollaisen Suvi 5050 duo veneen Yamahan 50 FETL moottorilla venemessuilta. Pääsin kokeilemaan sitä viimeviikonloppuna 50 km ja tuntui hyvältä. (myöhäistä olisikin katua) Vene nousee pintaan nopeasti ja kulkee 51 km/h vakaasti (kolme raavasta miestä päällä). Kovemmalla tuulella hakkaa, niinkuin melkein kaikki veneet, mutta ei silti tunnu pahalta. Yksin ajaessa ei kulje merkittävästi vinossa. Säilytystilat ovat hyvät, mutta kansien kestoa vähän pelkään (No, saahan niitä uusia). Käyttötarkoituksemme on sekalainen. Mielestäni hinta/laatu suhde on OK.
- Anonyymi
Kesä 2010 kirjoitti:
Ostin tuollaisen Suvi 5050 duo veneen Yamahan 50 FETL moottorilla venemessuilta. Pääsin kokeilemaan sitä viimeviikonloppuna 50 km ja tuntui hyvältä. (myöhäistä olisikin katua) Vene nousee pintaan nopeasti ja kulkee 51 km/h vakaasti (kolme raavasta miestä päällä). Kovemmalla tuulella hakkaa, niinkuin melkein kaikki veneet, mutta ei silti tunnu pahalta. Yksin ajaessa ei kulje merkittävästi vinossa. Säilytystilat ovat hyvät, mutta kansien kestoa vähän pelkään (No, saahan niitä uusia). Käyttötarkoituksemme on sekalainen. Mielestäni hinta/laatu suhde on OK.
Nimenomaan sekaiseen käyttöön mainio peli, parin vuoden päästä ssitten merikelpoisempaa tilalle.
Oletteko kokeilleet 4:llä raavaalla ? - Anonyymi
Kesä 2010 kirjoitti:
Ostin tuollaisen Suvi 5050 duo veneen Yamahan 50 FETL moottorilla venemessuilta. Pääsin kokeilemaan sitä viimeviikonloppuna 50 km ja tuntui hyvältä. (myöhäistä olisikin katua) Vene nousee pintaan nopeasti ja kulkee 51 km/h vakaasti (kolme raavasta miestä päällä). Kovemmalla tuulella hakkaa, niinkuin melkein kaikki veneet, mutta ei silti tunnu pahalta. Yksin ajaessa ei kulje merkittävästi vinossa. Säilytystilat ovat hyvät, mutta kansien kestoa vähän pelkään (No, saahan niitä uusia). Käyttötarkoituksemme on sekalainen. Mielestäni hinta/laatu suhde on OK.
ei ole myöhäistä :)
- 27
Sen oloinen vene, että sitä tullaan myymään paljon. Tuossa hintaluokassa ei vaan ole vastaavilla ominaisuuksilla olevaa venettä, ei lähimainkaan. Suvi on saanut uuteen mallistoonsa vihdoin vähän houkuttelevampaa ulkonäköäkin ja se kompensoi vähän tuota halvan oloista "rypyläpintaa" ja muita sisätilan materiaaleja. Käyttöominaisuudet ovat kuitenkin kuuleman mukaan kohdallaan, kuten vakaus jne...
- H.V.Tampere
Suvin HINTA-LAATU kohdallaan. Huoltovapaus. Säilytystilat ja enen kaikkea kulku ja vakaus. Suvi 5050 60hp koneella mainio yhdistelmä .Soveltuu moneen ! kalastus, vetouistelu, vesihiihto, päiväretkeily jne. Toki kuomu kannatta ostaa ja pehmusteet. Erilliset kuppi-istuimet ovat hyvät. Ihan tarkkaan ottaen kulkee 57.5kmh blotteriin, siis riittävästi. Sisävesille ei liian kevyt ole tuleehan koneja vene ja varusteet jo n. 550kg.n huituville ja henkilöt päälle esim. 5 keskikokoista ihmistä päälle 350-400kg ollaan jo isossa massassa ja 60hp.koneella ei mitään vaikeuksia kulun kanssa .
- 35809483643553
Hyvärunkoinen se on ja hinta kohdallaan. Ei ne muut 1-kuoriset mökkiveneet juuri kummempia ole. Ehkä vain huonompia ajaa ja kiikkerämpiä.
- geir
Suvi tuli ostettua, ja oon nyt ajellut sillä jonkin verran.
Huomioita: Parasta veneessä on sateensuoja viidelle hengelle ja avonainen keula --> helppo rantautuminen. Vene tuntuu vieläkin hieman kevyeltä, mutta kulkee sitten sitäkin herkemmin. Hakkaa aallokossa jonkin verran, joka varmaan korostuu kun istutaan niin edessä (ohjaaja). Itseasiassa se vähän yllätti. Suuremmat aallot tuntuu halkaisevan ihan hyvin, ei hakkaaminen lisäänny ihan samaan tahtiin aallon kasvaessa. Takapenkillä on varmasti mukavampi kyyti, en vain ole päässyt kokeilemaan. Kuvittelisin että Muiden merkkien ns. bowriderit, joihin tätä Suvia on kai verrattava, kulkevat pehmeämmin suuremman painonsa ansiosta, mutta niiden hintaluokka on taas paljon kalliimpi.
Vene on kyllä ihan vakaa, reunalle voi astua huoletta isompikin mies kuten minä. Ja viimeistely on minusta hyvää luokkaa myöskin, röpelöpinta jota epäilin etukäteen ei sitten häiritsekään. No ei ainakaan paljoa. Ulkonäöstä myös plussaa, ei ainakaan ole ruma. Etupenkit voisivat ehkä olla vähän alempana, niin saisi paremman suojan tuulilaseilta. Toki nyt näkee tarvittaessa lasin yli hieman kurottamalla kaulaa. Säilytystilat ovat myöskin tosi hyvät. Joku epäili niiden luukkujen kestävyyttä, mutta luulen niiden kestävän, käytetäänhän samoja muissakin merkeissä. Pitänee tehdä jonkinlaiset mekanismit pitämään takapenkkiä ja keulapenkkiä auki, kun patjat painavat niitä alaspäin vähän liikaa ja esim. tankkaus vaikeutuu. Keulassa olevan köysiluukun alla oli hieman vettä, liekkö vuotanut vai jäänyt auki. Penkkien patjat on ihan ok, ehkä hieman halvan oloiset (takapenkin selkänoja).
Kaikin puolin ihan ok vene. Hintaansa nähden se on hyvä. geir kirjoitti:
Suvi tuli ostettua, ja oon nyt ajellut sillä jonkin verran.
Huomioita: Parasta veneessä on sateensuoja viidelle hengelle ja avonainen keula --> helppo rantautuminen. Vene tuntuu vieläkin hieman kevyeltä, mutta kulkee sitten sitäkin herkemmin. Hakkaa aallokossa jonkin verran, joka varmaan korostuu kun istutaan niin edessä (ohjaaja). Itseasiassa se vähän yllätti. Suuremmat aallot tuntuu halkaisevan ihan hyvin, ei hakkaaminen lisäänny ihan samaan tahtiin aallon kasvaessa. Takapenkillä on varmasti mukavampi kyyti, en vain ole päässyt kokeilemaan. Kuvittelisin että Muiden merkkien ns. bowriderit, joihin tätä Suvia on kai verrattava, kulkevat pehmeämmin suuremman painonsa ansiosta, mutta niiden hintaluokka on taas paljon kalliimpi.
Vene on kyllä ihan vakaa, reunalle voi astua huoletta isompikin mies kuten minä. Ja viimeistely on minusta hyvää luokkaa myöskin, röpelöpinta jota epäilin etukäteen ei sitten häiritsekään. No ei ainakaan paljoa. Ulkonäöstä myös plussaa, ei ainakaan ole ruma. Etupenkit voisivat ehkä olla vähän alempana, niin saisi paremman suojan tuulilaseilta. Toki nyt näkee tarvittaessa lasin yli hieman kurottamalla kaulaa. Säilytystilat ovat myöskin tosi hyvät. Joku epäili niiden luukkujen kestävyyttä, mutta luulen niiden kestävän, käytetäänhän samoja muissakin merkeissä. Pitänee tehdä jonkinlaiset mekanismit pitämään takapenkkiä ja keulapenkkiä auki, kun patjat painavat niitä alaspäin vähän liikaa ja esim. tankkaus vaikeutuu. Keulassa olevan köysiluukun alla oli hieman vettä, liekkö vuotanut vai jäänyt auki. Penkkien patjat on ihan ok, ehkä hieman halvan oloiset (takapenkin selkänoja).
Kaikin puolin ihan ok vene. Hintaansa nähden se on hyvä.Olisivat noin objektiivisia ja asiallisia, niin palstan taso nousisi huomattavasti!! :D
- joonas19
geir kirjoitti:
Suvi tuli ostettua, ja oon nyt ajellut sillä jonkin verran.
Huomioita: Parasta veneessä on sateensuoja viidelle hengelle ja avonainen keula --> helppo rantautuminen. Vene tuntuu vieläkin hieman kevyeltä, mutta kulkee sitten sitäkin herkemmin. Hakkaa aallokossa jonkin verran, joka varmaan korostuu kun istutaan niin edessä (ohjaaja). Itseasiassa se vähän yllätti. Suuremmat aallot tuntuu halkaisevan ihan hyvin, ei hakkaaminen lisäänny ihan samaan tahtiin aallon kasvaessa. Takapenkillä on varmasti mukavampi kyyti, en vain ole päässyt kokeilemaan. Kuvittelisin että Muiden merkkien ns. bowriderit, joihin tätä Suvia on kai verrattava, kulkevat pehmeämmin suuremman painonsa ansiosta, mutta niiden hintaluokka on taas paljon kalliimpi.
Vene on kyllä ihan vakaa, reunalle voi astua huoletta isompikin mies kuten minä. Ja viimeistely on minusta hyvää luokkaa myöskin, röpelöpinta jota epäilin etukäteen ei sitten häiritsekään. No ei ainakaan paljoa. Ulkonäöstä myös plussaa, ei ainakaan ole ruma. Etupenkit voisivat ehkä olla vähän alempana, niin saisi paremman suojan tuulilaseilta. Toki nyt näkee tarvittaessa lasin yli hieman kurottamalla kaulaa. Säilytystilat ovat myöskin tosi hyvät. Joku epäili niiden luukkujen kestävyyttä, mutta luulen niiden kestävän, käytetäänhän samoja muissakin merkeissä. Pitänee tehdä jonkinlaiset mekanismit pitämään takapenkkiä ja keulapenkkiä auki, kun patjat painavat niitä alaspäin vähän liikaa ja esim. tankkaus vaikeutuu. Keulassa olevan köysiluukun alla oli hieman vettä, liekkö vuotanut vai jäänyt auki. Penkkien patjat on ihan ok, ehkä hieman halvan oloiset (takapenkin selkänoja).
Kaikin puolin ihan ok vene. Hintaansa nähden se on hyvä.Aika samanlaisia kokemuksia on itsellänikin. Ollaan oltu veneeseen hyvinkin tyytyväisiä, ja patjasarja parantaa veneen laatuvaikutelmaa huomattavasti, eikä röpelöpinta enää häiritse yhtään. Muuten laatu on oikein hyvällä tasolla. Tosiaan keulassa olevaan köysiboksiin pääsee vähän sadevettä, mutta siellähän on sadeveden poistoreikä, jäikö huomaamatta? Muuten kaikki säilytystilat ovat olleet kuivia. Hakkaamista en ole kyllä havainnut samaan tapaan kuin edellä on kuvattu, ei ainakaan minua häiritse yhtään. Ihan normaalia miten nyt veneet yleensä hakkaa, ei kuitenkaan buster "rysky" tasoa. Veneen pohjan v-kulmahan on 18 astetta, että ei se mikään tasapohjainen ole. Oikein positiivinen kokemus tämä vene. Jossain lehtien testeissä tuotteet, jotka ovat olleet halpoja mutta hintaansa nähden hyviä saavat aina "hyvä ostos" maininnan, ja saman lätkäisisin tähän veneeseen.
- gt
joonas19 kirjoitti:
Aika samanlaisia kokemuksia on itsellänikin. Ollaan oltu veneeseen hyvinkin tyytyväisiä, ja patjasarja parantaa veneen laatuvaikutelmaa huomattavasti, eikä röpelöpinta enää häiritse yhtään. Muuten laatu on oikein hyvällä tasolla. Tosiaan keulassa olevaan köysiboksiin pääsee vähän sadevettä, mutta siellähän on sadeveden poistoreikä, jäikö huomaamatta? Muuten kaikki säilytystilat ovat olleet kuivia. Hakkaamista en ole kyllä havainnut samaan tapaan kuin edellä on kuvattu, ei ainakaan minua häiritse yhtään. Ihan normaalia miten nyt veneet yleensä hakkaa, ei kuitenkaan buster "rysky" tasoa. Veneen pohjan v-kulmahan on 18 astetta, että ei se mikään tasapohjainen ole. Oikein positiivinen kokemus tämä vene. Jossain lehtien testeissä tuotteet, jotka ovat olleet halpoja mutta hintaansa nähden hyviä saavat aina "hyvä ostos" maininnan, ja saman lätkäisisin tähän veneeseen.
Onko jollain jo kokemusta millainen on keulan kantavuus aallokossa ja tyhjäkäyntinopeuksilla? Aika moni tuon kokoinen vene ottaa about 80cm korkeassa ja 10-15m pitkässä aallokossa keulasta silloin tällöin vettä sisäänsä, vanha Buster L pahimpana esimerkkinä. Keula ei näytä kovin korkealta ja duo-mallia kaksin ajettaessa kuormituskin on melko keskellä venettä.
- reiska12
gt kirjoitti:
Onko jollain jo kokemusta millainen on keulan kantavuus aallokossa ja tyhjäkäyntinopeuksilla? Aika moni tuon kokoinen vene ottaa about 80cm korkeassa ja 10-15m pitkässä aallokossa keulasta silloin tällöin vettä sisäänsä, vanha Buster L pahimpana esimerkkinä. Keula ei näytä kovin korkealta ja duo-mallia kaksin ajettaessa kuormituskin on melko keskellä venettä.
Minua kiinnostaisi myös kokemukset lähinnä mereltä. Nyt kun on tulossa keskipulpettimalli cc, niin olen ajatellut siitä paattia heittokalastukseen, ja myös vähän uisteluun. Pitää varmasti mennä vielä venemessuille ihmettelemään, mutta kokemukset kiinnostaisi. Varsinkin tuo edellämainittu keulan kantavuus, sekä kovuus aallokossa.
- Anonyymi
geir kirjoitti:
Suvi tuli ostettua, ja oon nyt ajellut sillä jonkin verran.
Huomioita: Parasta veneessä on sateensuoja viidelle hengelle ja avonainen keula --> helppo rantautuminen. Vene tuntuu vieläkin hieman kevyeltä, mutta kulkee sitten sitäkin herkemmin. Hakkaa aallokossa jonkin verran, joka varmaan korostuu kun istutaan niin edessä (ohjaaja). Itseasiassa se vähän yllätti. Suuremmat aallot tuntuu halkaisevan ihan hyvin, ei hakkaaminen lisäänny ihan samaan tahtiin aallon kasvaessa. Takapenkillä on varmasti mukavampi kyyti, en vain ole päässyt kokeilemaan. Kuvittelisin että Muiden merkkien ns. bowriderit, joihin tätä Suvia on kai verrattava, kulkevat pehmeämmin suuremman painonsa ansiosta, mutta niiden hintaluokka on taas paljon kalliimpi.
Vene on kyllä ihan vakaa, reunalle voi astua huoletta isompikin mies kuten minä. Ja viimeistely on minusta hyvää luokkaa myöskin, röpelöpinta jota epäilin etukäteen ei sitten häiritsekään. No ei ainakaan paljoa. Ulkonäöstä myös plussaa, ei ainakaan ole ruma. Etupenkit voisivat ehkä olla vähän alempana, niin saisi paremman suojan tuulilaseilta. Toki nyt näkee tarvittaessa lasin yli hieman kurottamalla kaulaa. Säilytystilat ovat myöskin tosi hyvät. Joku epäili niiden luukkujen kestävyyttä, mutta luulen niiden kestävän, käytetäänhän samoja muissakin merkeissä. Pitänee tehdä jonkinlaiset mekanismit pitämään takapenkkiä ja keulapenkkiä auki, kun patjat painavat niitä alaspäin vähän liikaa ja esim. tankkaus vaikeutuu. Keulassa olevan köysiluukun alla oli hieman vettä, liekkö vuotanut vai jäänyt auki. Penkkien patjat on ihan ok, ehkä hieman halvan oloiset (takapenkin selkänoja).
Kaikin puolin ihan ok vene. Hintaansa nähden se on hyvä.Itselläni ollut Suvi 5050 duo neljä vuotta ja mukavasti on pärjätty. Miinuspuolena minusta on sisäpuolen viimeistely, mutta silloin kai täytyy verrata hintaa. Keulan kansiluukku haljennut tänä kesänä ja pleksi tuulilaseihin on ilmestynyt ns tähtitaivasta
- Kesäboy
Tykkään Suvista, itselläni ollu 3 kesää käytössä duo/ 40 hv. Olen laittanut siihen uimatikkaat. Veneessä on hyvät korkeat kaiteet ja paljon säilytyslokeroita. Edessä on helppo uistatella, kun toiset kahvittelee ja sipseilee hyttiosassa. Kevyt Suvi on helppo siirrellä henkilöautolla ja jarruttomalla trailerilla (säilytys omassa pihassa) - ei tavaroiden, eväiden tai polttoaineen roudaamista venepaikalle. ' Huoletonta -ei sabotaasia - ei limotu - ei köysien tarkastelua ...' . Kiva vene ihan oikeesti!
- 4500..
Minulla oli joskus 4500 malli ja oli sen verran kiikkerä kiulu että oli pakko kaupata eteenpäin. Tämä on toki ihan eri malli joten ei ole välttämättä vertailukelpoinen.Viimeistely jää kauas "yamarin" tyyppisistä veneistä.
- Pirkkavene
Noita sun vanhan liiton lippari Suveja myydään kuule nykyisin PBS-merkillä ja ihan uutena. Nämä uudet Suvi-mallit ovat ajettavuudeltaan ja viimeistelyltään taasen yksikuoriveneiden parempaa keskitasoa ja hinta-laatusuhteeltaan ihan ok.
- geir
Tuosta 4500 -mallista tuli jokunen vuosi sitten paranneltu 4550 -malli, joka voitti sitten jonkun testinkin. Nyttemmin noita malleja ei enää tehdä, eikä niitä voi edes verrata nyky-Suveihin, jotka ovat saaneet uudet muotit ja ulkonäkökin on jo modernisoitunut.
Hinta-laatu suhde on kyllä hyvä. Saa kalliimman veneen ajettavuuden vähän vaatimattomammassa ulkokuoressa, jota kyllä piristää pehmusteilla. Viimeistelyhän on itseasiassa hyvää tasoa, yksikuorisuus vaan tuo mukanaan rypyläpinnan, joka ei näytä enää yhtä pahalta kuin ennen. Se tuo myös hyvää pitoa jalan alle. Rakenne on todella vankka, ja materiaalipaksuudet hyvällä tasolla. Laidat ei notku milliäkään. Itsellä siis 5050 duo. - Anonyymi
Pirkkavene kirjoitti:
Noita sun vanhan liiton lippari Suveja myydään kuule nykyisin PBS-merkillä ja ihan uutena. Nämä uudet Suvi-mallit ovat ajettavuudeltaan ja viimeistelyltään taasen yksikuoriveneiden parempaa keskitasoa ja hinta-laatusuhteeltaan ihan ok.
Jos harkitsee 50 duoa niin unohtakaa 50 hv kone. Jopa 60hv tuntuu heppoiselta siinä. Veneeseen olisi varmaan sopinut 60hv Etec paremmin noin niinku menohamujwn puolesta.
- mökin ukko
Itselläni on ollut Suvi 5050 Duo vuoden.
Kannattaa hankkia pulpettien väliin pressuikkunalla hinta vajaa 100 EUR. Vähentää tuulta todella paljon.
Kulkee hyvin yksin ajaessa - ei ole vinossa ajaessa vaikka painoa on 100
Kolme aikuista ja kaksi lasta kulkee lähes samaa vauhtia kuin yksin. Koneena on 50 hv Yamaha.
Penkkien ruuvit löystyvät. Kannatta laittaa loctitea väliin.
Muistakaa avata perän tyhjennys tulppa syksyllä.
Kaiken kaikkiaan hyvä vene kokoluokassaan.
Käytän venettä Suomenlahdella.- Anonyymi
Tuli ostettua suvi 5050 duo. 50 hv kulkee 180 kg lihapainoa päällä 48 km/h. Vene on kaikin puolin hyvä, ainoa asia mikä parin reissun jälkeen pikkasen vaivaa on se että vene kulkee plaanissa pikkasen vasemmalle puolelle kallellaan. Kuski painaa 110 kg ja vieressä istuja 70kg, akku on vasemmalla mutta se ei selitä painoeroa. Jos kallistuisi oikealle niin ymmärtäisin mutta kun kallistuu kevyemmälle puolelle... Tuulen suunnalla ja aallokolla ei ole merkitystä.
Onko trimmilevyt ainoa vaihtoehto vai voiko jotain muuta kokeila. Jostain lueskelin että kaikuanturikin voi vaikuttaa mutta veneitä ollut toistakymmentä ja en oikein siihen usko. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuli ostettua suvi 5050 duo. 50 hv kulkee 180 kg lihapainoa päällä 48 km/h. Vene on kaikin puolin hyvä, ainoa asia mikä parin reissun jälkeen pikkasen vaivaa on se että vene kulkee plaanissa pikkasen vasemmalle puolelle kallellaan. Kuski painaa 110 kg ja vieressä istuja 70kg, akku on vasemmalla mutta se ei selitä painoeroa. Jos kallistuisi oikealle niin ymmärtäisin mutta kun kallistuu kevyemmälle puolelle... Tuulen suunnalla ja aallokolla ei ole merkitystä.
Onko trimmilevyt ainoa vaihtoehto vai voiko jotain muuta kokeila. Jostain lueskelin että kaikuanturikin voi vaikuttaa mutta veneitä ollut toistakymmentä ja en oikein siihen usko.Vene itsessään on aika kevyt, joten oikealle pyörivän potkurin voima vääntää venettä vasemmalle.
Puoltaako vene? Evän asentoa muuttamalla voi tilanne hieman korjaantua. Luotaimen anturikin voi vaikuttaa. Anturin asentaminen vasemmalle voi korjata tilannetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vene itsessään on aika kevyt, joten oikealle pyörivän potkurin voima vääntää venettä vasemmalle.
Puoltaako vene? Evän asentoa muuttamalla voi tilanne hieman korjaantua. Luotaimen anturikin voi vaikuttaa. Anturin asentaminen vasemmalle voi korjata tilannetta.Vene kulkee uistelussa ja ajossa suoraan. Yksin jos ajaa kulkee myös suorassa mikä on tavallaan ihan ok. Tähän alkaa nyt jo tottua, ainoa haitta jos on isompi aallokko niin vene kun ei kulje ihan suoraan hakkaa pohjaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vene itsessään on aika kevyt, joten oikealle pyörivän potkurin voima vääntää venettä vasemmalle.
Puoltaako vene? Evän asentoa muuttamalla voi tilanne hieman korjaantua. Luotaimen anturikin voi vaikuttaa. Anturin asentaminen vasemmalle voi korjata tilannetta.Miksi!!!
Anturi asennetaan veneen ulkopuolelle vaikka yksirunkorakenteisissa ainoa oikea ja ihanteellinen asennuspaikka on rungon sisäpuolelle mahdollisimman lähelle kölilinjaa noin 30-50cm takalaidasta ja kas se toimii eikä ikinä ole rantautumisissa mitenkään tiellä koskaan!!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi!!!
Anturi asennetaan veneen ulkopuolelle vaikka yksirunkorakenteisissa ainoa oikea ja ihanteellinen asennuspaikka on rungon sisäpuolelle mahdollisimman lähelle kölilinjaa noin 30-50cm takalaidasta ja kas se toimii eikä ikinä ole rantautumisissa mitenkään tiellä koskaan!!!Siksi, että useimmat anturivalmistajat eivät sitä suosittele. Uusien viisto- ja liveluotaimien antureita ei voi asentaa rungon sisäpuolelle jos niiden halutaan ylipäätään toimivan tai toimivan oikein ilma häiriöitä.
- Anonyymi
Minulla. On suvi 5050 buo ja siinä 50 yamaha olen ollut tyytyväinen,suvissa on käytetty samaa pohjamuottia kun yamarin . Suvi on 100 kiloa kevyempi kun yamarin vie paljon kovenpa samankokoisella koneela
- Anonyymi
Ei varmaankaan kovin merikelpoinen toi Suvi ?
Katsottiin eilen Espoon ulkoilusaaressa kun joku saapui Suvi -kumilla, erikoisella tavalla lähestyi ja keinui melkoisesti.
Tosin kuljettaja ei varmaan ollut kovin kokenut merimies, kun oli erittäin tuskastunut kun ihmiset seurasivat saareen laskeutumista. Ja manoveerit oli varmaan opeteltu teoria -palstalta.
Asu oli kuitenkin kohdallaan
Suosittelen hiukan painavampaa ja vakaampaa, kone varmaan riittää - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei varmaankaan kovin merikelpoinen toi Suvi ?
Katsottiin eilen Espoon ulkoilusaaressa kun joku saapui Suvi -kumilla, erikoisella tavalla lähestyi ja keinui melkoisesti.
Tosin kuljettaja ei varmaan ollut kovin kokenut merimies, kun oli erittäin tuskastunut kun ihmiset seurasivat saareen laskeutumista. Ja manoveerit oli varmaan opeteltu teoria -palstalta.
Asu oli kuitenkin kohdallaan
Suosittelen hiukan painavampaa ja vakaampaa, kone varmaan riittääJoku tuossa Duossa on kun katsoo sen kulkua, ei joko sovi merenkäyntiin tai sitten tämä kippari joka nähtiin Espoon Tapiolassa ei oikein hallitse veneilyä.
Vene kiemurteli ja teki isoja iskuja vasta-aallokkoon, kun muut saman koko luokan veneet kulkivat rauhallisesti.
Epäilen kuskin taitoja kuitenkin enemmän, koska kun seurattiin kahvista laituriin "laskeutumista", toiminta jopa köysien kanssa oli erittäin epävarmaa.
Joskus tulee mieleen että veneilykortillekin olisi tilausta, ilman ikärajaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku tuossa Duossa on kun katsoo sen kulkua, ei joko sovi merenkäyntiin tai sitten tämä kippari joka nähtiin Espoon Tapiolassa ei oikein hallitse veneilyä.
Vene kiemurteli ja teki isoja iskuja vasta-aallokkoon, kun muut saman koko luokan veneet kulkivat rauhallisesti.
Epäilen kuskin taitoja kuitenkin enemmän, koska kun seurattiin kahvista laituriin "laskeutumista", toiminta jopa köysien kanssa oli erittäin epävarmaa.
Joskus tulee mieleen että veneilykortillekin olisi tilausta, ilman ikärajaa.Nyt on pakko kysyä miten jonkun kokemattoman veneilijän rantautuminen korreloi venemerkin aallokossa etenemisen kanssa?
Mitä tuhon veneilykortttiin tulee, niin tuskin sen kortin kurssitukseen ja myöntämiseen laituriin tulo tai sieltä lähteminen ovat painopistealueita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku tuossa Duossa on kun katsoo sen kulkua, ei joko sovi merenkäyntiin tai sitten tämä kippari joka nähtiin Espoon Tapiolassa ei oikein hallitse veneilyä.
Vene kiemurteli ja teki isoja iskuja vasta-aallokkoon, kun muut saman koko luokan veneet kulkivat rauhallisesti.
Epäilen kuskin taitoja kuitenkin enemmän, koska kun seurattiin kahvista laituriin "laskeutumista", toiminta jopa köysien kanssa oli erittäin epävarmaa.
Joskus tulee mieleen että veneilykortillekin olisi tilausta, ilman ikärajaa.Tähän samaan merkkiin liittyen, en tiedä johtuuko veneestä vai henkilön taidoista :
Vapun alla olimme kaveriporukalla aamukalassa (huonolla onnella) Espoossa erään pienen venesataman reunassa, kun huomasimme jonkun laskevan Suvitarta.
Tuohon aikaan ei ollut muita veneenlaskuja,, joten halusi kaiketi operoida rauhassa, ilman yleisöä. No sai veneen vesille muutaman erikoisen manoväärin jälkeen,auto & traileri eivät meinannut kääntyä oikeaan suuntaan, ja oikeaan aikaan.
Miehen toiminta oli muutenkin erittäin epävarmaa, ja merenkulku taidot taisivat päättyä tuulitakin päälle laittamiseen. Yksi kavereista tiesi kertoa että kyseessä on henkilö joka ei kuulu venekerhoon ja on jo muutaman vuoden aikana antanut merimiestaidoista näytteitä kun saapuu tai lähtee laiturista. Epävarmaa ajamista ja kiinnityssolmut ovat erikoisen näköisiä, varmaan opetellut Juutuubista.
Tämä oli hyvä esimerkki että esim rannikkolaivurikurssi pitäisi olla pakollinen ja hiukan myös merimiestaitoja pitäisi opetella, ennenkuin lähtee yli 20hv veneellä merelle.
Onneksi suurin osa veneilijöistä ovat opelleet nämä asiat kuntoon.
Hyvää ja turvallista veneilykesää kaikille !! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei varmaankaan kovin merikelpoinen toi Suvi ?
Katsottiin eilen Espoon ulkoilusaaressa kun joku saapui Suvi -kumilla, erikoisella tavalla lähestyi ja keinui melkoisesti.
Tosin kuljettaja ei varmaan ollut kovin kokenut merimies, kun oli erittäin tuskastunut kun ihmiset seurasivat saareen laskeutumista. Ja manoveerit oli varmaan opeteltu teoria -palstalta.
Asu oli kuitenkin kohdallaan
Suosittelen hiukan painavampaa ja vakaampaa, kone varmaan riittääSamaa mieltä, järvikalastukseen sopiva. Täällä Espoossa/Otsolahdella viikolla jo nostettin Suvi Duo trailerille talvisäilytykseen, muut samankokoiset veneet näköjään vielä jatkavat veneilykautta. Tosin voi johtua osaksi "kipparin" veneilytaidoistakin, ainakin kesällä nähdyt manooverit hiukan viittaavat siihen.
Vielä on veneilykautta jäljellä ja parhaat kalastuskelit alkavat ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa mieltä, järvikalastukseen sopiva. Täällä Espoossa/Otsolahdella viikolla jo nostettin Suvi Duo trailerille talvisäilytykseen, muut samankokoiset veneet näköjään vielä jatkavat veneilykautta. Tosin voi johtua osaksi "kipparin" veneilytaidoistakin, ainakin kesällä nähdyt manooverit hiukan viittaavat siihen.
Vielä on veneilykautta jäljellä ja parhaat kalastuskelit alkavat !Siis puhut jonkun muun veneestä ja hänen päätöksestään ottaa vene ylös nyt? Vai ymmärsinkö väärin?
Tuosta on nyt aika paha päätellä mitään Suvin merikelpoisuudesta. Itse koeajoin vuosi sitten tuon Suvin ja AMT 165:n. Ei niissä kyllä juuri ero ollut ja taatusti molemmilla pärjää Espoon saaristossa.
- Anonyymi
No kyllä Marin olisi merikäyttöön parempi, tosin kunto ratkaisee käytettynä.
Ja onhan Suvi halvempi, mutta en kyllä sanoisi että tuollainen Suvi 5050D olisi kovinkaan merikelpoinen.
Katsoimme viikonloppuna kun Vasikkaan tuli tuollainen malli, veneen kulku oli melko epävakaata ja kulki vinossa, vaikka veneessä oli pelkkä kuljettaja, eikä mikään kovin iso henkilö.
Tosin tämän "munkkitukan"merenkulku taidoissa voi olla puutteitakin, rantautuminen ja kiinnittyminen aiheutti melko monessa hymynpoikasia.
Mutta en suosittele Suvi merikäyttöön, jos vähänkin rantaa pidemmälle aikoo
K-Kalle- Anonyymi
Tuosta saa sen käsityksen, että kun veneen kuljettaja ei ole sinulle mieleinen, niin vene on huono.
Sovellatko tuota sääntöä myös muihin kulkuneuvoihin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162138Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842078- 1011377
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101196Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1451170Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811153Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63834
- 59811