Saako itse nuohota oman leivinuunin, hormin ja hyväksytäänkö se miten. Näin on väitetty että lait on muuttuneet. Eipä vaan näy todistetta missään jos niin on
Nuohouksesta?
24
3764
Vastaukset
- lain mukaan
Saat nuohota itse, sitä ei ole kielletty. Aivan kuten saat itse tutkia myös autosi kuntoa ja tehdä siihen kourjauksia, mutta sen lisäksi auto pitää kerran vuodessa katsastaa, samoin lain mukaan hormit pitää nuohota kerran vuodessa todistettavasti ja ammattitaitoisesti, käytännössä piirinuohoojan toimesta.
Laki on kai muuttunu sen verran että nuohouksesta vastaa yksin kiinteistön omistaja ja voi halutessaan vaikka jättää nuohouttamatta, mutta on sanomattakin selvää että vakuutusyhtiö pesee kätensä tulipalosta, jos se on lähteny tulisijasta, jota ei ole nuohottu lain edellyttämällä tavalla.
Meillä piipun ja takan nuohous maksaa alle 50€, en pidä liian kalliina.
http://www.pelastustoimi.fi/neuvontapalvelu/2582?keyword=laki
Kuka saa nuohota?
Saako nuohoojan tilata naapurikunnasta vai pitääkö olla oman kunnan piirinuohooja?
--------------------------------------------------------------------------------
Vastaus
Nuohouksen järjestämisestä säädetään pelastuslain (468/2003) 39 §:ssä. Jos alueen pelastustoimi on päättänyt hankkia alueensa nuohouspalvelut palvelun tuottajalta eli piirinuohoojalta, muut kuin alueen pelastustoimen valitsema nuohooja tai nuohousliike ei voi suorittaa virallista nuohousta kyseisen nuohouspiirin alueella. Naapurikunnan piirinuohooja ei siis voi suorittaa lakisääteistä nuohousta oman nuohouspiirinsä ulkopuolella.
Pelastuslain mukaan alueen pelastusviranomainen voi yksittäisen kohteen osalta antaa luvan siihen, että nuohouksen suorittaa joku muu kuin alueen piirinuohooja. Tämä antaa mahdollisuuden hakea kirjallisesti lupaa alueen pelastusviranomaiselta toisen alueen piirinuohoojan käyttämiseen tai omatoimiseen nuohoukseen.
Jaana Rajakko
yli-insinööri
Sisäasiainministeriön pelastusosasto- Määä.
"Meillä piipun ja takan nuohous maksaa alle 50€, en pidä liian kalliina. "
Mitäs kun on kaksi takkaa, saunan kiuas, öljykattila ja hormit nuohottavana. Kyllä tuo vaan on liian kallista. - eikö vaan
Määä. kirjoitti:
Mitäs kun on kaksi takkaa, saunan kiuas, öljykattila ja hormit nuohottavana. Kyllä tuo vaan on liian kallista.Mutta onhan sulla se ihan halpa puulämmitysharrastus.
- maalla vai kaupungis
Määä. kirjoitti:
Mitäs kun on kaksi takkaa, saunan kiuas, öljykattila ja hormit nuohottavana. Kyllä tuo vaan on liian kallista.Nuohoojako se laitto ne uunit sulle että sais laskun isommaks? Katteleppa löytyskö syyllinen peilistä.Katsos se on sellainen juttu,kun urheiluseuraan liittyy niin jäsenmaksut täytyy maksaa.
- 5256
Määä. kirjoitti:
Mitäs kun on kaksi takkaa, saunan kiuas, öljykattila ja hormit nuohottavana. Kyllä tuo vaan on liian kallista.ainakaan avo sellaisia ei tarvitse nuohota, kattilasi nuohoat varmaankin ihan itse, hormit nuohoaa ammattilainen, samoin kiukaan.
- kirveelle töitä....
Taas ois kirveelle töitä kun asiantuntijat puhuu paskaa. Tommonen piirinuohooja järjestelmä on kilpailulainsäädännön vastaista. Mikään mahti maailmassa ei voi kieltää kiinteistön omistajaa ottamaan maksullista nuohouspalvelua mistä itse huvittaa jos tekijä vaan on homman tekemiseen halukas ja kelvollinen.
Vakuutusyhtiöt eivät voi myöskään kieltäytyä korvausvelvollisuudesta ja vedota virallisen nuohouksen puutteeseen jos vaan vahingon syntytapa ei liity nuohoustyön laiminlyömiseen.
Ihme käsityksiä liikkeellä näköjään ihan korkealla virkamiestasollakin........
- jaa hyväksytäänkö?
Mitä sinä käyt keneltäkään anelemaan, nuohoa itse jos osaat ja on kunnon varusteet. Olen itse nuohonnut 20 vuotta omat talon piiput. Kun itse tekee, sen tietää että homma on kunnolla tehty, eikä hutasten ja paikat sotkien.
Jos täältä kyselet, mustasukkaisen kiimaiset nokipojat on sinua pelottelemassa heti lakipykälillä ja helvetillä, jotta et uskaltaisi muuta kuin maksaa piirinnokipojalle.- tosistus nuohouksest
22§ pykälässä puhutaan nuohouksesta annettavasta todistuksesta... Onko tuosta todistukseta joku asetus?
22 §
Rakennusten ja laitteiden käyttöturvallisuus
Rakennuksen omistajan ja haltijan yleisten tilojen ja koko rakennusta palvelevien järjestelyjen osalta sekä huoneiston haltijan hallinnassaan olevien tilojen osalta on huolehdittava, että:
1) viranomaisten määräämät tai säädöksissä vaaditut sammutus-, pelastus- ja torjuntakalusto, sammutus- ja pelastustyötä helpottavat laitteet, palonilmaisulaitteet ja hälytyslaitteet sekä muut onnettomuuden vaaraa ilmaisevat laitteet, poistumisreittien opasteet ja turvamerkinnät sekä väestönsuojien varusteet ja laitteet ovat toimintakunnossa sekä huollettu ja tarkastettu asianmukaisesti;
2) tulisijat ja savuhormit on nuohottu; sekä
3) ilmanvaihtokanavat ja -laitteistot on huollettu ja puhdistettu.
Sisäasiainministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä:
1) 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettujen laitteiden toimintakunnossa pitämiseen liittyvistä teknisistä yksityiskohdista ja menettelytavoista, laitteista, joille on tehtävä käyttöönotto- tai määräaikaistarkastus tai jotka on huollettava määrävälein sekä huollon ja tarkastuksen ajankohdasta;
2) tulisijoista ja hormeista, jotka on nuohottava määrävälein, sekä nuohouksen ajankohdasta, nuohoustyön sisällöstä ja nuohoustyöstä annettavasta todistuksesta; sekä
3) ilmanvaihtokanavista ja -laitteista, jotka on paloturvallisuussyistä puhdistettava määrävälein sekä puhdistuksen ajankohdasta, puhdistustyön sisällöstä ja puhdistustyöstä annettavasta todistuksesta. - VALENUOHOOJA
tosistus nuohouksest kirjoitti:
22§ pykälässä puhutaan nuohouksesta annettavasta todistuksesta... Onko tuosta todistukseta joku asetus?
22 §
Rakennusten ja laitteiden käyttöturvallisuus
Rakennuksen omistajan ja haltijan yleisten tilojen ja koko rakennusta palvelevien järjestelyjen osalta sekä huoneiston haltijan hallinnassaan olevien tilojen osalta on huolehdittava, että:
1) viranomaisten määräämät tai säädöksissä vaaditut sammutus-, pelastus- ja torjuntakalusto, sammutus- ja pelastustyötä helpottavat laitteet, palonilmaisulaitteet ja hälytyslaitteet sekä muut onnettomuuden vaaraa ilmaisevat laitteet, poistumisreittien opasteet ja turvamerkinnät sekä väestönsuojien varusteet ja laitteet ovat toimintakunnossa sekä huollettu ja tarkastettu asianmukaisesti;
2) tulisijat ja savuhormit on nuohottu; sekä
3) ilmanvaihtokanavat ja -laitteistot on huollettu ja puhdistettu.
Sisäasiainministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä:
1) 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettujen laitteiden toimintakunnossa pitämiseen liittyvistä teknisistä yksityiskohdista ja menettelytavoista, laitteista, joille on tehtävä käyttöönotto- tai määräaikaistarkastus tai jotka on huollettava määrävälein sekä huollon ja tarkastuksen ajankohdasta;
2) tulisijoista ja hormeista, jotka on nuohottava määrävälein, sekä nuohouksen ajankohdasta, nuohoustyön sisällöstä ja nuohoustyöstä annettavasta todistuksesta; sekä
3) ilmanvaihtokanavista ja -laitteista, jotka on paloturvallisuussyistä puhdistettava määrävälein sekä puhdistuksen ajankohdasta, puhdistustyön sisällöstä ja puhdistustyöstä annettavasta todistuksesta.Lakisääteisyys ei koske omakotitalon ilmanvaihtoa,eli sen puhdistuttaminen ei ole pakollista.Nuohouksesta annettu todistus on kuitti\työlista,josta näkyy nuohotut tulisiat.Palolaki siirtää nuohouksesta vastuun kiinteistön omistajalle,eli jos ei kuulu nuohoojaa se on tilattava.Piirinuohous järjestelmä joka on aivan susi,perustuu asetukseen,ja nuohous lakiin.Ovat itse asiassa aivan eri asioita.Vakuutus yhtiö yleensä väistyy korvaus vastuusta jos palo alkanut nuohoamattomasta tulisijasta.
- todistustaakka
VALENUOHOOJA kirjoitti:
Lakisääteisyys ei koske omakotitalon ilmanvaihtoa,eli sen puhdistuttaminen ei ole pakollista.Nuohouksesta annettu todistus on kuitti\työlista,josta näkyy nuohotut tulisiat.Palolaki siirtää nuohouksesta vastuun kiinteistön omistajalle,eli jos ei kuulu nuohoojaa se on tilattava.Piirinuohous järjestelmä joka on aivan susi,perustuu asetukseen,ja nuohous lakiin.Ovat itse asiassa aivan eri asioita.Vakuutus yhtiö yleensä väistyy korvaus vastuusta jos palo alkanut nuohoamattomasta tulisijasta.
ja pitää siitä kirjaa, voiko silloin vakuutusyhtiö väistyä vastuusta? Toisaalta jos se on nuohottu, ei se kyllä sytykkään?
- jotain puuttuu
VALENUOHOOJA kirjoitti:
Lakisääteisyys ei koske omakotitalon ilmanvaihtoa,eli sen puhdistuttaminen ei ole pakollista.Nuohouksesta annettu todistus on kuitti\työlista,josta näkyy nuohotut tulisiat.Palolaki siirtää nuohouksesta vastuun kiinteistön omistajalle,eli jos ei kuulu nuohoojaa se on tilattava.Piirinuohous järjestelmä joka on aivan susi,perustuu asetukseen,ja nuohous lakiin.Ovat itse asiassa aivan eri asioita.Vakuutus yhtiö yleensä väistyy korvaus vastuusta jos palo alkanut nuohoamattomasta tulisijasta.
Laissa puhutaan nuohoojan työtä työkseen tekevän kelpoisuusvaatimuksista sekä siitä että pelastusviranomaiset ovat velvollisia järjestämään nuohous palvelun.
Eihän tuossa laissa lue mitään siitä että omat tulisijat pitäisi nuohouttaa ammattinuohoojalla.
Missä laissa se on määrätty että tulisija ylipäätään on nuohottava kerran vuodessa? - ööööööööööööööööö
todistustaakka kirjoitti:
ja pitää siitä kirjaa, voiko silloin vakuutusyhtiö väistyä vastuusta? Toisaalta jos se on nuohottu, ei se kyllä sytykkään?
Mikä todistustaakka?
Jos tulipalo syttyy sähkölaitteesta, miksi sinulla olisi todistustaakka nuohouksesta, sitäpaitsi hormista näkee onko se nuohottu, nuohoojan kuitit ei edes todista että olisi kunnolla nuohottu. Hormipalo voi syttyä vaikka olisi nuohottu, jos märkää puuta ja kitupolttoa harrastaa, ei se piki lähde sutarin muutamalla harjanvedolla. Toiseksi, nokipalo ehjässä hormissa ei polta taloa.
Jossakin harvakseltaan käytetyssä piipussa riittää nuohous kerran 5 vuodessa, jossakin olisi hyvä tehdä 2 vuodessa, varsinkin jos on varaavaa piipun massaa.
Koittakaa hyvät ihmiset käyttää omaa järkeä. - oltu nuohoojana.
jotain puuttuu kirjoitti:
Laissa puhutaan nuohoojan työtä työkseen tekevän kelpoisuusvaatimuksista sekä siitä että pelastusviranomaiset ovat velvollisia järjestämään nuohous palvelun.
Eihän tuossa laissa lue mitään siitä että omat tulisijat pitäisi nuohouttaa ammattinuohoojalla.
Missä laissa se on määrätty että tulisija ylipäätään on nuohottava kerran vuodessa?No palolaissa.En muista kohtaa mutta löytyy netistä muistaakseni hakusanalla nuohous.Kirjanpito omasta nuohouksesta ei vakuutus yhtiölle riitä,koska siinä on vain yksi syy jättää korvaukset maksamatta.Lakiin vedotaan heti jos korvaus voidaan jollain syyllä evätä.Vakuutusyhtiö tarkastaa AINA tulipalon sattuessa ensinmäisenä mm,onko nuohottu.(tuota asiaa ei asiakas koskaan saa tietää,mutta se tarkistetaan AINA).Eli ensin tarkastetaan kaikki millä korvaus voidaan evätä,jos ei löydy mitään niin sitten maksetaan.Kokemusta on ihan tarpeeks."todistustaakka" kirjoittaa asiaa jos nuohottu niin tuskin syttyy.Ja oikeassa on tavallaan myös nim:ööööööö jos hormi on pikinen niin ei harjaaminen mitään irroita yleensä sen verran että vetoparanee ja sitten syttyy nokopalo.....En kyllä ymmärrä miks polttaa märkää puuta,enkä miks poltaa kitupoltolla ,koska kumpikaan ei oikeasti lämmitä muuta kuin mieltä.Sen verran pitää olla reilu veto että savukaasu palaa päälaen kanavissa (leivinuuni),antaa lämpöä kaks kertaa enemmän kuin vedon pienentely.
- ministeriön ohjeita?
oltu nuohoojana. kirjoitti:
No palolaissa.En muista kohtaa mutta löytyy netistä muistaakseni hakusanalla nuohous.Kirjanpito omasta nuohouksesta ei vakuutus yhtiölle riitä,koska siinä on vain yksi syy jättää korvaukset maksamatta.Lakiin vedotaan heti jos korvaus voidaan jollain syyllä evätä.Vakuutusyhtiö tarkastaa AINA tulipalon sattuessa ensinmäisenä mm,onko nuohottu.(tuota asiaa ei asiakas koskaan saa tietää,mutta se tarkistetaan AINA).Eli ensin tarkastetaan kaikki millä korvaus voidaan evätä,jos ei löydy mitään niin sitten maksetaan.Kokemusta on ihan tarpeeks."todistustaakka" kirjoittaa asiaa jos nuohottu niin tuskin syttyy.Ja oikeassa on tavallaan myös nim:ööööööö jos hormi on pikinen niin ei harjaaminen mitään irroita yleensä sen verran että vetoparanee ja sitten syttyy nokopalo.....En kyllä ymmärrä miks polttaa märkää puuta,enkä miks poltaa kitupoltolla ,koska kumpikaan ei oikeasti lämmitä muuta kuin mieltä.Sen verran pitää olla reilu veto että savukaasu palaa päälaen kanavissa (leivinuuni),antaa lämpöä kaks kertaa enemmän kuin vedon pienentely.
Siksipä sitä kyselen kun ei tullu nuohouksella tai nuohoamisella muita osumia kuin tuo pelastuslaki.
- nokikeppi
ministeriön ohjeita? kirjoitti:
Siksipä sitä kyselen kun ei tullu nuohouksella tai nuohoamisella muita osumia kuin tuo pelastuslaki.
Laita hakusanaksi sisäasiainministeriön asetus nuohouksesta
- varmaa tietoa
jotain puuttuu kirjoitti:
Missä laissa se on määrätty että tulisija ylipäätään on nuohottava kerran vuodessa?osaa yhtään lukea lakia, niin se, että onko itse nuohottu piippu laillinen, löytyy pykälästä 39, jossa sanotaan, että alueen pelastustoimi päättää kuka saa nuohota. Em. pykälässä ei ole mainintaa itsenuohouksesta, paitsi lopussa lukee "Alueen pelastusviranomainen voi yksittäisen kohteen osalta antaa luvan siihen, että nuohouksen suorittaa joku muukin kuin nuohooja". Meidän kaupungissa ei ole kukaan saanut pelastusviranomaisilta lupaa suorittaa lakisääteistä nuohousta itse.
- oltu nuohoojana.
varmaa tietoa kirjoitti:
osaa yhtään lukea lakia, niin se, että onko itse nuohottu piippu laillinen, löytyy pykälästä 39, jossa sanotaan, että alueen pelastustoimi päättää kuka saa nuohota. Em. pykälässä ei ole mainintaa itsenuohouksesta, paitsi lopussa lukee "Alueen pelastusviranomainen voi yksittäisen kohteen osalta antaa luvan siihen, että nuohouksen suorittaa joku muukin kuin nuohooja". Meidän kaupungissa ei ole kukaan saanut pelastusviranomaisilta lupaa suorittaa lakisääteistä nuohousta itse.
Juu,noinhanse se menee.Kuin tuo "varmaatietoa" kirjoittaa.Käytännössä nuohooja joka asuu oman nuohous piirinsä ulkopuolella ei voi ilman palolaitoksen lupaa nuohota virallisesti edes omaa taloaan.Minä kyllä nuohosin,syystä siitä että tämän alueen nuohooja on oikea "pölypetteri" jonka tullessa tontille syötän sen koiralle.
- Siippa nuohoaa
oltu nuohoojana. kirjoitti:
Juu,noinhanse se menee.Kuin tuo "varmaatietoa" kirjoittaa.Käytännössä nuohooja joka asuu oman nuohous piirinsä ulkopuolella ei voi ilman palolaitoksen lupaa nuohota virallisesti edes omaa taloaan.Minä kyllä nuohosin,syystä siitä että tämän alueen nuohooja on oikea "pölypetteri" jonka tullessa tontille syötän sen koiralle.
Mitäs tehdään kun oma nuohooja sotkee niin paikat, että on tehtävä suursiivous olohuoneen kirjahyllyllekin vaikka siellä ei olekaan mitään nuohottavaa. Kaikki suojaukset oli tehty asianmukaisesti mutta ei tiedä mikä meni kahtena vuotena vikaan kun molempina vuosina jouduin kotini pesemään perusteellisesti nuohouksen jälkeen vaikka nuohooja on ammattitutkinnon suorittanut pitkän linjan työntekijä.Lisäksi nokea sai hormista poistaa useita litroja näiden keikkojen jälkeen joten hinta ja laatu ei kohtaa.
- Hölmölässä ollaan
Siippa nuohoaa kirjoitti:
Mitäs tehdään kun oma nuohooja sotkee niin paikat, että on tehtävä suursiivous olohuoneen kirjahyllyllekin vaikka siellä ei olekaan mitään nuohottavaa. Kaikki suojaukset oli tehty asianmukaisesti mutta ei tiedä mikä meni kahtena vuotena vikaan kun molempina vuosina jouduin kotini pesemään perusteellisesti nuohouksen jälkeen vaikka nuohooja on ammattitutkinnon suorittanut pitkän linjan työntekijä.Lisäksi nokea sai hormista poistaa useita litroja näiden keikkojen jälkeen joten hinta ja laatu ei kohtaa.
Nuohooja kävi,seurasin katolle tyyppiä,hän pudotti piippuun jossa tiilen kokoinen
suorakaiteenmuotoinen reikä "pyöreälle"piipulle tarkoitetun harjan joka ei
kosketa lainkaan nurkka-alueita!!Kaksi kertaa käytti harjaa pohjassa ja sitten
velttoili imuroimaan noet piipun alaosasta!
50e maksoi ja sain kuitin!
Huolehdin itse muutaman kuukauden välein nuohouksen kun poltan aika
paljon puuta öljyn lisäksi!!Minun tapauksessani maksan täysin turhaan
mutta kun laki on tehty niin minkäs teet!
Kumma kun noin yksinkertainen työ täytyy teettää nokisella äijällä joka
sotkee vain joka paikan!
Tiedän tuttuja jotka eivät käytä lainkaan nuohoojaa vaan itse hoitavat homman!
- tomppeleitajokapuolella
Kyllä autonkin voi katsastaa ihan itse , EI sitä kukaan kiellä! Samoin nuohouksen voi hoitaa itse mutta miksi tällaisissa asioissa laiminlöisin lakipykälää minkä eduskunta on meille säätänyt. Voi sitä säästää jossain muussa asiassakin. On niin pieni säästö.
- raksaaja
Jos ei ole nuohooja käynyt niin silloin ei taida "palovakuutus" olla voimassa.
Onko muuta haittaa.... (viimevuona "unohtui" tuo homma)- onnellinenSipokki
Ei kyllä noinkaan. Jos palon katsotaan johtuneen nuohouksen laiminlyönnistä, niin asia on eri.
Sinänsä kyseinen säädös on kyllä aika outu. Esim. mökillä kuluu n. 10m3 puuta vuodessa ja siellä nuohous pitäisi tehdä kolmen vuoden välein. Kotosalla taasen puuta kuluu n. 1m3 ja säädös edellyttää vuoden välein tehtävää nuohousta. Tulisijat ja hormit ovat aivan eri kuormitusasteella. Mökillä hormit ja tulisijat ovat lisäksi varsin kovvalla rasituksella, kun kylmää mökkiä lämmitetään vs. kotosalla tapahtuva satunnainen kärytys tyyliin kerran viikossa.
Mökillä meillä on lappunen, joka vapauttaa nokikolarin käynnistä, mutta edellytyksenä on, että nuohous tehdään. Tässä tapauksessa nuohous tehdään itse.
Tässähän mennään tyhmimmän mukaan. Eli jos takka on, niin oletuksena sitä käytetään koko talon lämmittämiseen ja oma tulkinta on poistettu. Jos se sallittaisiin, niin aina löytyisi tahoja jotka eivät tekisi nuohousta ikinä.
Hormista lähtöisiä paloja ei Suomessa ole juurikaan. Toisaalta ulkotulista joka vuosi syttyy useita paljoa. Onnistuu aivan ilman nuohoamattomuuttakin.
- qertvqewrc
Meillä on mökki ja sauna, rakennettu 1990, eikä kertaakaan nuohottu, pari kertaa olen piippuun vilkaissut, eikä nokea ole seinämissä.
- Anonyymi
Tarvitsetko apua nuohouksen hankintaan tai haluatko vertailla tarkemmat hinnat? https://kodinplaza.fi/ avulla tavoitat helposti yhdellä tarjouspyynnöllä alueellasi toimivat sekä tarjouspyynnöstäsi kiinnostuneet palveluntarjoajat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2743415Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1041720Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is2121333- 731323
- 621174
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra1991097Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta
"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:521039- 63991
Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea
Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei18863- 42847