lapsen kurittaminen, saako puuttua?

sivusta seuraaja

En tiedä onko keskustelualue sopiva tälle kysymykselle, mutta kokeillaan. Viime viikolla kävin kaupassa ja siellä satuin huomaamaan, kun eräs nuorehko isä "kurmotti" pientä poikaansa, olisiko poika ollut n. 6-8v. Aivan kuin poikaa olisi "ohjailtu" eteenpäin korvannipukasta puristamalla ja niskavilloista nykäisemällä. No tietäähän sen, miten lapsi sellaiseen kipuun reagoi. Meinasin jo mennä kysäisemään tältä isältä, että onkohan tuo ihan soveliasta. Mutta onko sivullisella mitään oikeutta mennä väliin tuossa tilanteessa?

4

548

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????

No miksei saisi. Hyvä jos uskallat mennä sanomaan. Ehkä isäkin siitä tajuaisi että ei noin voi lasta satuttaa vaikka ei tottelisikaan. Kyllä lapsi pitää saada tottelemaan ilman fyysistä satuttamista. Mutta minä luulen etten uskaltaisi puuttua :(.

• todellakin pitää!!!

Olen itse puuttunut ja tulen vastaisuudessakin puuttumaan (toivottavasti ei tarvitse, mutta todennäköisesti tarvitsee..). Kuka noita heikompiosaisia suojelee, jollei joku järkevä aikuinen!?!

• sivusta seuraaja

Kieltämättä tuo tilanne jäi kaivelemaan itseäni, että miksi en huomauttanut tätä isukkia hänen käytöksestään. Kait se oli minulta jonkinnäköistä pelkuruutta. En sääli tätä isää, mutta epäilen, että tällä henkilöllä oli takanaan rankka työpäivä ja joko YH:na tai emännän käskemänä oli väsyneenä lähtenyt poikansa kanssa kauppaan ja purki väsymystään ja turhautumistaan puolustuskyvyttömään lapseen. Eikös tämä ole hyvin yleistä?

• Ainakin lapsen oikeuksiin kuuluu että tuollaisessa tilanteessa lapsi saa hakea paistinpannun tai kattilan ja lyödä puuttujaa. lapsi kasvatetaan oikein jos kasvatukseen puuttujista tehdään yhteisiä vihollisia joihin lapsi saa isän suojeluksessa purkaa agressiot.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      142
      2633
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      360
      1967
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1687
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      32
      1546
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1360
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1203
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1163
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      927
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      918
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      772
    Aihe