kuvaamiskammo?

50v aloittelija

Olis niin kiva saada harrastusvalokuviin myös ihmisiä, mutta muoti-ilmiö on kieltää kuvaaminen? (julkisella paikallahan saan kuvata, käveli siinä sitten presidentti tai siwan kassa)
Miksi näin? Luuletteko, että kaupunkikuvat päätyvät käsiteltyinä pornosivuille tms?

26

429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei salarakas

      monilla on salarakas kainalossa eikä siksi halua tulla kuvatuksi

      • 50v aloittelija

        ööö... so what? Tuskin tällaisen aloittelevan fotoharrastelijan kuvat päätyvät Hesarin etusivulle. Kuvaaminen vaan on kivaa ja kuvia katselen itsekseni, korkeintaan jonkun harrastuskaverini kanssa.


      • ei kuvia kiitos
        50v aloittelija kirjoitti:

        ööö... so what? Tuskin tällaisen aloittelevan fotoharrastelijan kuvat päätyvät Hesarin etusivulle. Kuvaaminen vaan on kivaa ja kuvia katselen itsekseni, korkeintaan jonkun harrastuskaverini kanssa.

        sinun olevan harrastelija ja kuvaavan vain omaan käyttöön?

        onko sinulla jokin kyltti kaulassa tai leima otsassa joka kertoo sen?

        harrastuskaverisi saattaa tuntea ihmisiä joita sinä et tunne

        itse en halua päätyä kenenkään vieraan kotialbumiin

        kuvaajat ovat usein erittäin epäkohteliaita ja röyhkeitä


      • salarakasko?

        kulkeeko joku salarakkaan kanssa julkisilla paikoilla? Naapuri tai vaimo/mieskin voi tulla vastaan...


    • Eiköhän kyseessä ole kuitenkin se että halutaan yksityisyyttä vaikka kuinka oltaisiin julkisella paikalla tai katsotaan ettei olla niin kuvauksellisia.

      • 50v aloittelija

        miten yksityisyyttä loukkaa se, että joku tuntematon sattuu olemaan valokuvassa, joka on räpsästy liikenteen hulinassa kaupungilla ja kuvaa katselee lähinnä minä tai joku kaverini ihaillen jugendtalon arkkitehtuuria ja kuvan sommittelua.
        Kuvauksellinen? Omasta mielestäni kuvauksellisimmat ihmiset ovat juuri meitä taviksia, eikä mitään mallinukkeja.


      • 50v aloittelija kirjoitti:

        miten yksityisyyttä loukkaa se, että joku tuntematon sattuu olemaan valokuvassa, joka on räpsästy liikenteen hulinassa kaupungilla ja kuvaa katselee lähinnä minä tai joku kaverini ihaillen jugendtalon arkkitehtuuria ja kuvan sommittelua.
        Kuvauksellinen? Omasta mielestäni kuvauksellisimmat ihmiset ovat juuri meitä taviksia, eikä mitään mallinukkeja.

        juttu. En ole puhunut mistään loukkaantumisesta. Kysyit miksi ja siihen vastasin oman näkemykseni.


    • siitä, että missä aiot julkaista kuvat. En minä ainakaan haluasi omaa kuvaani nettiin tahtomattani. Toki olen julkaissut kuvani myös joskus tämän keksustelupalstan galleriassa ja FaceBookissa, mutta haluan itse päättää siitä, missä kuvani julkaistaan. En näen siinä mitään ongelmaa, jos kuvaat yleiskuvaa esimerkiksi Mannerheimitiellä ja julkaiset ne jossain. Se ei ole mitenkään laitonta, mutta jos otat esim pitkällä putkella yksittäisestä ihmisestä kuvia ja julkistat ne netissä, loukkaat yksityisyyttä.

      • 50v aloittelija

        onkin ihan oma asia, joihin toki kysytään kuvattavalta lupa. Toinen asia on se, että me valokuvauksen harrastelijat emme julkaise kuvia missään, HannesHeikurat on ihan oma ryhmänsä :)
        Valokuvaus harrastuksena on ihan rinnastettavissa muihin kuvataiteisiin, jota tehdään omaksi iloksi.


      • 50v aloittelija kirjoitti:

        onkin ihan oma asia, joihin toki kysytään kuvattavalta lupa. Toinen asia on se, että me valokuvauksen harrastelijat emme julkaise kuvia missään, HannesHeikurat on ihan oma ryhmänsä :)
        Valokuvaus harrastuksena on ihan rinnastettavissa muihin kuvataiteisiin, jota tehdään omaksi iloksi.

        ongelmasi? Ottaahan televisiokin kuvaa yleisiltä paikoilta milloin mistäkin syystä.


      • 50v aloittelija
        Teotwawki kirjoitti:

        ongelmasi? Ottaahan televisiokin kuvaa yleisiltä paikoilta milloin mistäkin syystä.

        on mm. se, että jopa kameraan on tartuttu kiinni, kaupunkikuvauksessa... joka siis ei ole luvallinen teko.


      • 50v aloittelija kirjoitti:

        on mm. se, että jopa kameraan on tartuttu kiinni, kaupunkikuvauksessa... joka siis ei ole luvallinen teko.

        uskomattomalta että joku käy kameraan kiinni jos normaalisti nähtävyyksiä tai rakennuksia kuvaa. Tuntuu siltä että kuitenkin olet käynyt jonkun kuvattavan iholle kiinni. Eli siis ottanut jonkun kasvokuvan tai muun sellaisen.


      • 50v aloittelija
        Nittaminax kirjoitti:

        uskomattomalta että joku käy kameraan kiinni jos normaalisti nähtävyyksiä tai rakennuksia kuvaa. Tuntuu siltä että kuitenkin olet käynyt jonkun kuvattavan iholle kiinni. Eli siis ottanut jonkun kasvokuvan tai muun sellaisen.

        kävi tilanteessa (kaupungilla), jolloin kamera roikkui kaulassa, virta pois päältä, juttelin kaverini kanssa. Tuntematon mies tuli mesoamaan, ettei luvatta kuvata ja tarttui kameraan. Onneksi oli vähän isompi seuralainen mukana, joka sai sekopään nopeasti irti... En koskaan kuvaa henkilökuvia lupaa kysymättä!


      • 50v aloittelija kirjoitti:

        on mm. se, että jopa kameraan on tartuttu kiinni, kaupunkikuvauksessa... joka siis ei ole luvallinen teko.

        että olet laillisella asialla.


      • 50v aloittelija kirjoitti:

        on mm. se, että jopa kameraan on tartuttu kiinni, kaupunkikuvauksessa... joka siis ei ole luvallinen teko.

        on käyty kaksi kertaa ollessani kuvaamassa kaupungilla. Molemmat tapaukset olivat samantapaisia: minua tönäistiin takaapäin selkään. Toisella kerralla seisoin portaiden yläpäässä ja olin vähällä horjahtaa alas portaita. Molemmilla kerroilla asialla oli pieni kiukkuinen mummo :-)
        Ei kuitenkaan sama mummo.


    • katsele, jos mun kuvani pornosivulle pistävät, hätäseen poistoon menee.
      Tai voishan se olla sellaisena säikytyskuvana, että näin käy, jos.... ;(

    • varasvarkaampi

      kuvaat kadulla ihmistä.Laitat sen kuvan tänne omanasi=identiteettivarkaus

    • Adria

      Ota kuvia niin paljon kun muistikortti ja sielu sietää. Ota pitkällä putkella, muokkaile niitä ja nautiskele. Survo mietintämyssy päähän siinä vaiheessa kun kuvatukset on siirtymässä kotikoneelta muualle.

    • ...

      Ei julkisilla paikoilla ole kielletty kuvaamista, se totta. Mutta yksittäisen ihmisen tai pienen seurueen kuvaaminen voi loukata yksityisyyttä ja on vähintäänkin epäkohteliasta. Periaatteessa, kuvattavalta pitäisi aina kysyä lupa. Siis vaikka kuvaisi torilla. Kuvattavahan ei mistään voi tietää, millaiseen käyttöön ja missä julkaistavaksi kuva joutuu. Ei tuo kielteinen suhtautuminen ole miksikään muuttunut, aina ihmiset on olleet hyvin tarkkoja asiasta. Mutta nyt kun on netti ja jokakodissa muutamakin kamerakännykkä, tilanteita tulee enemmän vastaan. Monellako muuten luulet olevan oikeasti oma kuvansa tämänkin portaalin galleriassa?

      Multa on muuten hajotettu aikanaan filmikameraa, kerran kun kuvasin kadulla kapakan edessä ja toisen kerran ruisrokissa joku hikeenty niin, että veti filmin suoraksi.


      =DW=

    • Minä kiellän kuvaamisen vain siitä syystä, että useinkaan kuvaajat eivät osaa ottaa sellaista kuvaa minusta, että se olisi mielestäni kelvollinen. Ihan pienelläkin vaivalla voi kuvattavasta ottaa esteettisesti miellyttävä ja positiivisuutta henkivä kelvollinen ja asiallinen kuva. Usein se on liika pyydetty.

      Tai sitten pienelläkin vaivalla saadaan kenestä tahansa epämiellyttävä pilakuva, irvikuva, joka korostaa vain kuvattavan esteettisesti negatiivisempia puolia. Hyvin harva kuvaaja ottaa edes huomioon kuvattavan toiveita, vaan lätkäisee kuvan, ennen kuin kuvattava on edes ehtinyt nostaa leukaansa, kaulahelttojensa näkymisen estämiseksi, puhumattakaan siitä, että kuvattava ehtisi oikaista edes ryhtiään, niin että ne rintavarustuksetkin näyttäisivät, edes suurinpiirtein sijaitsevan oikeilla kohdillaan.

      Mieluiten käytän vain ammattikuvaajaa, ja tarkistan kuvat huolella, ennen kuin ne kelpuutan. Ja kuten jo kirjoitin, edes ammattilaiset eivät aina viitsi vaivautua keskittymään hommaansa, tai sitten eivät osaa lainkaan työtänsä. Valitettavasti, kelvottomia kuvaajia on niin paljon, että hyvät kuvaajat hukkuvat siihen kelvottomaan massaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe