Maailman synty

Uskis

Miten ateistisuus näkee maailman synnyn?
Varmaan yks niitä isoja kysymyksiä joka askarruttaa kaikkia.

23

370

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vihtuilija

"Varmaan yks niitä isoja kysymyksiä joka askarruttaa kaikkia."

Ei hetkauta mihinkään suuntaan.

"Miten ateistisuus näkee maailman synnyn? "

Ei mitenkään.

• Ateismi eli ei-jumalisuus ei perustu millekään opille tai opin puutteelle. Se ei sinällään ole mitään vastaan, eikä minkään puolesta. Se on termi. Ateisti on sellainen ihminen, joka on henkilökohtaisesti ymmärtänyt, ettei uskontojen tarkoittamaa jumala-olentoa voi olla loogisesti tai rationaalisesti ajatellen olemassa. On myös mahdollista, että ihminen on ateisti, koska hänen maailmankuvaansa ei ole koskaan syötetty tai siihen ei ole syntynyt käsitettä jumaluudesta. Ateistin todellisuudessa ei ole sellaista lokeroa, jossa jumala olisi todellinen toimija.

Ainoa "jumala" joka voisi olla olemassa olisi se elämän kipinä jokaisessa eliössä, joka saa jatkamaan sukua ja haluamaan pysyä hengissä. Se ei ole mikään olio tai voima tai persoona. Se on ominaisuus jokaisessa eliössä, lajiin katsomatta. Jos se ominaisuus menee rikki, syntyy elämää tuhoavaa käyttäytymistä, joka onneksi ei siirry seuraavalle sukupolvelle, koska sellaista ei tule.

Paljon lohdullisempaa olisi sinunkin myöntää, että tiedät tämän kyllä, lopettaa tuo hihhulointi ja alkaa elää elämääsi tietoisena siitä, että olet vastuussa vain itsellesi ja muille elollisille. Koska Jumalaa ei ole, voit aivan hyvin lakata huolehtimasta siitä, miten parhaiten varmistat iankaikkisuutesi. Uskalla myöntää, ettet tiedä, etkä voikaan tietää kaikkea. Se vapauttaa. Ihminen ja tämä maailmankaikkeus jossa elämme on paljon ihmeellisempi ilman ihmisten sinne keksimiä jumalia.Ateismi

• sinäkin mies

välillä jotain omia ajatuksia aikaseksi. Tietääkseni en kysynyt mitä ateistisuus on, vai kysyinkö?

• sinäkin mies kirjoitti:

välillä jotain omia ajatuksia aikaseksi. Tietääkseni en kysynyt mitä ateistisuus on, vai kysyinkö?

Onko sinulle uutta sellainen, että joku voi kopioida omiakin ajatuksiaan? Haluatko saman englanniksi?

Sinä kysyt, miten "ateistisuus" näkee, joten et ole edes käsittänyt mitä ateismi on. Lue tuo ensimmäinen kappale, niin sen jälkeen tiedät. Sitten kun olet sen käsittänyt, toisessa kappaleessa kerrotaan, mikä "jumala" on. Viimeisessä kappaleessa on kohtelias kehoitus imeä parsaa tai pitää turpansa kiinni muilla keinoin ;o)

• Uskis
        sinäkin mies kirjoitti:

ET olet kysynyt täällä mitään, senkin hölmö viestivaras.

• Ei jumaluskon puute vaikuttane maailman synnyn pohdiskeluun muuten kuin asettamalla yliluonnolliset syyt saman kriittisen tarkastelun todistustaakan alle kuin muutkin. Kritiikittömyyteen vaaditaan uskoa ja uskontoa.

• minä kun niin

Askaruttaa paskaruttaahan se. Kun ei tiedä, niin ei tiedä. Parempi tunnustaa tietämättömyytensä kuin puhua varmuuksista.

• Uskonnottomuuteni perustuu siihen, että en usko jumalien olemassaoloon.

Se ei ole elämäni keskeisin asia, johon peilaan jokaista ajatustani. Ei joulupukinkaan olemattomuus saa minua tarkastelemaan tämän reaalimaailman ilmiöitä suhteessa joulupukkiuskoon.

Uskonto on vain yksi psykologinen ilmiö, joka vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen. Elämälle kiitos, se ei pääse vääristämään havaintojani ja niiden tulkitsemista.

Fyysikot ovat tutkineen maailman syntyä ja saaneet siitä paljon tietoa. Olen vuosien kuluessa omaksunut jonkinlaisen yleiskäsityksen asiasta, mutta en ole asiantuntija kysymyksen suhteen. Jos haluan tietää lisää, saan tarvitsemani tiedon tieteellisistä julkaisuista.

Tärkein pointti on kuitenkin se, että uskontojen luomistaruilla ja maailman synnyllä ei ole mitään todennettuja yhteyksiä.

Uskonnot ovat uskonasioita. Pidetään ne sellaisina eikä sotketa niitä tieteeseen (pl. psykologia).

• tiedän tasan

tarkkaan mitä ateistisuus tarkoittaa, ei tarvitse selittää.
        Syy miksi laitoin sanan ateistisuus on se että täällä moni teroittaa elämän ainutkertaisuutta, joten näin ollen katson sen myös liittyvän ajatuksiin, siihen miten elämä koetaan yksilöinä, joten näin ollen myös sana ateistisuus tarkoittaa yksilöitä..koska sehän ei ole uskonto..niin jokaisella on omat mietteet ja ajatusmallit.

• tiedän tasan kirjoitti:

tarkkaan mitä ateistisuus tarkoittaa, ei tarvitse selittää.
        Syy miksi laitoin sanan ateistisuus on se että täällä moni teroittaa elämän ainutkertaisuutta, joten näin ollen katson sen myös liittyvän ajatuksiin, siihen miten elämä koetaan yksilöinä, joten näin ollen myös sana ateistisuus tarkoittaa yksilöitä..koska sehän ei ole uskonto..niin jokaisella on omat mietteet ja ajatusmallit.

Elämän ainutkertaisuus on taas ihan oma juttunsa.

Eikös ketjua avatessa kyselty ateistisuudesta ja maailman synnystä?

Ainakin vastasin "Uskiksen" sen sisältöiseen avaukseen.

Ps. Voisitteko rekisteröidä nimimerkkinne, pliis. Olisi ihan kiva tietää, että keskustelee yhden henkilön kanssa kerrallaan.

• ...rakentaa lentokonettakaan, niin jätän sen ammattilaisille.
      Sama tässä asiassa.
      Kun hylkää yliluonnolliset selitykset, niin jäljelle jää luonnolliset. Luotan tässä ammattilaisiin eli tiedeyhteisöön. Asiassa eteenpäin edistyminen vaatii alan huippuammattilaisia: fyysikoita, matemaatikkoja, kosmologeja ja tähtitieteilijöitä.
      Minun näkemyksilläni ei ole tässä joukossa paskan merkitystä.

Luotan ammattilaisiin. :)

• eka järkevä

vastaus kysymykseen :)
        eli tieteeseen.

• eka järkevä kirjoitti:

vastaus kysymykseen :)
        eli tieteeseen.

... jos sortuu hiustenhalkomiseen, niin ateismi ei ota kantaa maailman syntyyn, mutta minä todellisena, en teoreettisena ateistina, otan.

Minä ymmärrän ateismin vähän laajemmin kuin pelkkiin jumaliin liittyvänä. En usko tonttuihin enkä astrologiaan, vaikka ne ei ole jumalia. Onko sille omaa nimitystään?
        Ehkä rationalismi?

Joo, minä oon rationalisti ensisijaisesti ja ateismi on sen spesifimpi alalaji.

Tiede rulettaa ;)

• minäkin koen
        HooFoo kirjoitti:

... jos sortuu hiustenhalkomiseen, niin ateismi ei ota kantaa maailman syntyyn, mutta minä todellisena, en teoreettisena ateistina, otan.

Minä ymmärrän ateismin vähän laajemmin kuin pelkkiin jumaliin liittyvänä. En usko tonttuihin enkä astrologiaan, vaikka ne ei ole jumalia. Onko sille omaa nimitystään?
        Ehkä rationalismi?

Joo, minä oon rationalisti ensisijaisesti ja ateismi on sen spesifimpi alalaji.

Tiede rulettaa ;)

"Minä ymmärrän ateismin vähän laajemmin kuin pelkkiin jumaliin liittyvänä." vaikka uskomukseni on eri :)
        mutta kuten näet yllä olevista viesteistä niin itseään ateistiksi kutsuvat hokeavat mantraa mikä liittyy vain jumaliin. Se on elämänkatsomus..ja tietääkseni tuo viittaa kokonaisuutena siihen miten elämän näkee. Ei vain jumla-uskoon.

Hölmöhän mä olisin jos lähtisin tiedettä kumoamaan, ja kaikkia löydöksiä epäilemään.
        Mutta tämä on askarruttanut...sanotaan että kehityimme apinasta..silti sika on lähinnä omaa geeniämme :)

• minäkin koen kirjoitti:

"Minä ymmärrän ateismin vähän laajemmin kuin pelkkiin jumaliin liittyvänä." vaikka uskomukseni on eri :)
        mutta kuten näet yllä olevista viesteistä niin itseään ateistiksi kutsuvat hokeavat mantraa mikä liittyy vain jumaliin. Se on elämänkatsomus..ja tietääkseni tuo viittaa kokonaisuutena siihen miten elämän näkee. Ei vain jumla-uskoon.

Hölmöhän mä olisin jos lähtisin tiedettä kumoamaan, ja kaikkia löydöksiä epäilemään.
        Mutta tämä on askarruttanut...sanotaan että kehityimme apinasta..silti sika on lähinnä omaa geeniämme :)

"sanotaan että kehityimme apinasta..silti sika on lähinnä omaa geeniämme :) "

...tällä moraaliin. Ei se ainakaan todelliseen perinnöllisyyteen perustu.

• vaan lähinnä
        HooFoo kirjoitti:

"sanotaan että kehityimme apinasta..silti sika on lähinnä omaa geeniämme :) "

...tällä moraaliin. Ei se ainakaan todelliseen perinnöllisyyteen perustu.

lääketieteeseen. Sian elimiä siirretään ihmiselle.

• vaan lähinnä kirjoitti:

... muuntogeenisiä sikoja on helpompi tuottaa kuin simpansseja. Silti simpanssit ovat lähimpiä sukulaisiamme.

• minäkin koen kirjoitti:

"silti sika on lähinnä omaa geeniämme"

Millä perusteella?

• vaan lähinnä kirjoitti:

"lääketieteeseen. Sian elimiä siirretään ihmiselle. "

Geenit ja perimä ovat eri asia kuin elin. Se, että sian elimiä siirrettäisiin ihmiseen, ei tarkoita, että sian perimä on lähempänä ihmistä kuin muiden apinoiden.

• M@k3
    • Uskis

Jumalan satuun uskovat voivat myös vastata, aidanseipäät

• oli pakko

Ei mitenkään. Maailma syntyi ennen ateistisuutta.

• "Miten ateistisuus näkee maailman synnyn? "
      No God Did It eli NGDI.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      39
      4487
    2. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      46
      3244
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      34
      3206
    4. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      491
      2836
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      205
      2067
    6. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      151
      1937
    7. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      42
      1622
    8. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      30
      1557
    9. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      6
      1301
    10. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      78
      1252
    Aihe