Maha sekaisin

laura

Maha sekaisin aina kun pitää lähteä jonnekkin.
Äkillisiä ripulikohtauksia kerran päivässä.
Kaikki tutkittu, vikaa ei löytynyt.
En voi mennä minnekkään, missä ei ole vessaa.
Bussimatkat kauhistus.
Vatsa määrää kaiken ja pilaa elämäni.

31

33003

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsu

Mul on ihna sama.Vatsa reagoi stressiin.
      Se on aika yleistä..

• ei jaksa enää

Ymmärrän todella hyvin! Kirjoitinkin itse samasta aiheesta otsikolla vatsa pilaa elämäni vähän aiemmin. Kannattaa lukea!

• Minä

Yks vatsa vaivoista kärsivä myös täällä..mul näyttää kans olevan semmone vatsa ettei ikinä tiedä millon se menee sekasin ja sitte ku se menee,ni vessaan oon päästävä heti. On rajottanu mun sos. elämääni tosi tosi paljon...:(

• Minä

Sillä on nimikin, sitä kutsutaan tenttiripuliksi. Ihan psyykkinen juttu.

• rinpula

Itselläni oli samoja vaivoja ja niistä kärsin yli 15v. Juoksin tutkimuksista toiseen ja tähystettiin moneen kertaan mutta mitään ei vaan löytynyt. Rajoitti todella paljon elämääni ja menemisiäni, lääkäri kirjoitti ripulilääkkeitä että pystyin vaivani kanssa edes jotenkin elämään. Sitten kyllästyin ainaiseen suun ja silmien kuivumiseen jota lääkkeet aiheuttivat.
      Vuoden alussa lopetin niiden syömisen, menin apteekkiin ja kyselin mitä voisin kokeilla ja löytyihän sieltä minunkin vatsalleni apu, vaikka ensin olin kyllä hyvin epäluuloinen että voisiko se todella olla niin helposti hoidettavissa? Viikon aikana alkoi vatsani normalisoitua ja nyt voin huoletta mennä mihin vain ajattelematta lainkaan vatsaani. Yli 3kk. olen nyt elänyt ns. normaalin vatsan kanssa eikä ole tänä aikana kertaakaan minua "pettänyt"!

• ei jaksa enää

Vatsani tekee elämästäni helvetin. Olisin halukas kuulemaan, mikä auttoi vaivaasi?

• rinpula
        ei jaksa enää kirjoitti:

Vatsani tekee elämästäni helvetin. Olisin halukas kuulemaan, mikä auttoi vaivaasi?

Vieläkin korostan että olin hyvin epäluuloinen voiko joku muu auttaa vuosia kestäneeseen ripuliini kun nämä lääkärin määräämät tabletit? En tainnut tuossa ensimmäisessä viestissä mainita että olen myös stressimaha. Lääkärini vielä kysyi että miksi et niitä söisi kun kerran auttavat mutta minulla oli mitta täynnä, päätös tehty ja hyvä näin!
        Mitä nyt käytän joka päivä on Testa Ispaghula kasvista valmistettuja rakeita joita sekoitetaan veteen, viiliin, jugurtiin, puuroon melkein mihin vain kukakin tykkää. Itse otan iltaisin veteen sekoitettuna ja aamulla vatsani toimii normaalisti, voin rauhassa syödä aamupalaa, juoda kahvia ja lähteä heti liikenteeseen, ei tarvitse enää lähteä vatsa kuristen tai odotella niin kauan kun on aivan tyhjä, miettiä että matkanvarrella on oltava WC, voin käydä ulkona kahvilla/syömässä eikä vatsani siitä suutu.

• ei jaksa enää
        rinpula kirjoitti:

Vieläkin korostan että olin hyvin epäluuloinen voiko joku muu auttaa vuosia kestäneeseen ripuliini kun nämä lääkärin määräämät tabletit? En tainnut tuossa ensimmäisessä viestissä mainita että olen myös stressimaha. Lääkärini vielä kysyi että miksi et niitä söisi kun kerran auttavat mutta minulla oli mitta täynnä, päätös tehty ja hyvä näin!
        Mitä nyt käytän joka päivä on Testa Ispaghula kasvista valmistettuja rakeita joita sekoitetaan veteen, viiliin, jugurtiin, puuroon melkein mihin vain kukakin tykkää. Itse otan iltaisin veteen sekoitettuna ja aamulla vatsani toimii normaalisti, voin rauhassa syödä aamupalaa, juoda kahvia ja lähteä heti liikenteeseen, ei tarvitse enää lähteä vatsa kuristen tai odotella niin kauan kun on aivan tyhjä, miettiä että matkanvarrella on oltava WC, voin käydä ulkona kahvilla/syömässä eikä vatsani siitä suutu.

Minullakin suurin vatsavaivojen aiheuttaja on stressi. Olen valmis kokeilemaan mitä vaan. Mistä noita rakeita saa???

• ei jaksa enää
        rinpula kirjoitti:

Minun elämäni rajoittuu vatsan takia kodin ja työpaikan välille. Mitä lääkettä söit ripuliin. Minulla ei ole lääkkeitä, mutta olisin niitä halukas syömään, jotta pääsisi edes kauppaan...

• Molla
        rinpula kirjoitti:

Tarkoitatko Agiocur:ia??

• saara
        ei jaksa enää kirjoitti:

Minullakin suurin vatsavaivojen aiheuttaja on stressi. Olen valmis kokeilemaan mitä vaan. Mistä noita rakeita saa???

apteekista ja ainakin Vi-Siblin on tehty kyseisestä kasvista.

• villasukka83
        ei jaksa enää kirjoitti:

Minun elämäni rajoittuu vatsan takia kodin ja työpaikan välille. Mitä lääkettä söit ripuliin. Minulla ei ole lääkkeitä, mutta olisin niitä halukas syömään, jotta pääsisi edes kauppaan...

Suosittelen sinua kokeilemaan Imodium nimistä lääkettä jota saa myös resepti vapaana apteekista. haluamallasi annostelulla ripuli helpottaa ja kovettaa ulostetta ettei ole maha löysällä.. itse käytän useasti kun maha on löysällä. tosin haittaakin on.. liian monta pilleriä ottaessa voi olla muutaman päivän ummella..

• Jwna
        ei jaksa enää kirjoitti:

Itsellä toimiva neuvo syökää esim kaura tuotteita

• Mie

Oottekos kokeillu Visibliniä? se on kans semmone massaa lisäävä kuituvalmiste..

• Samat vaivat..

pikaetsinnällä netti näyttää että ULOSTUSlääkkeissä on tätä "Testa Ispaghulaa".....??
      ei tarvis enää yhtää enempää wessakertoja.. hu huh..

• saara

tuosta Vi-Siblin niin se antaa hieman enemmän tietoa kun luet tarkasti kohdan Käyttötarkoitus, elikkä sitä voidaan käyttää myös ripulin hoitoon.

• tähti.

Tiedän tasan tarkkaan tuntosi. Tosin minua ei ole tutkittu. En kestä mitään tähystys-hässäköitä. Mutta tämä on niin kuluttavaa. Kiva lähteä shoppailemaan, kun aina pitää miettiä, että mitäs jos... Ja minä kun en halua/suostu/pysty käymään yleisissä vessoissa tai missään, missä muut voi "kuulla". On meinaan sen verran äänekästä menoa. Välillä jaksaa suhtautua ihan huumorilla, mutta usein tulee just sellainen fiilis, että pitääkö mun todella kärsiä loppuelämäni tästä??!!!!
      Ja sellaisen , jolla näitä vaivoja ei ole, on niin kovin vaikea tuskaa (henkistä etenkin) ymmärtää.
      Parturissakin pitää aina miettiä, että jospa nyt pari tuntia suoli olis rauhassa. Eikä puhettakaan, että vois leffassa käydä tai ulkona syömässä!!!
      Ja lenkillä voi käydä vain kodin lähistöllä. HUH.
      Olisi niin hirmuisen kiva elää normaalia nuoren aikuisen elämää.

• maito

Tuollaiset vaivat saattavat johtua maidosta. Ei maidossa olevasta laktoosista vaan maidon proteiineista.

Kokeilkaapa maidotonta ruokavaliota 1 kuukausi ja katsokaa auttaako se.

• --.--
        maito kirjoitti:

Tuollaiset vaivat saattavat johtua maidosta. Ei maidossa olevasta laktoosista vaan maidon proteiineista.

Kokeilkaapa maidotonta ruokavaliota 1 kuukausi ja katsokaa auttaako se.

itse oon kärsinyt vaivoista todella pitkään ja rajoittaa menemisiä TODELLA paljon, oon huomannut että kun jättää laktoosi tuotteet pois tai vähentää käyttöä niin vaivakin häviää lähes kokonaan!! raaka maito aiheuttaa vaivoja, esim jos juon lasin maitoa niin n2h päästä on ja maha todella kipeä ja vessa juoksu alkaa!! mutta kahvin kans maito ei aiheuta mitään ongelmia!! on vaan todella vaikeaa olla syömättä laktoosittomia tuotteita tai vaihtaa niitä laktoosittomiin!!

• läpipasko

On se kiva että maailmassa on muitakin paskataudista kärsijöitä kuin minä. Olen kokeillut kaikkea mahdollista. Visiblin kuitu auttaa jonkin verran kun elämä on muuten tasaista, mutta jos tulee joku stressaava tilanne niin neste lisääntyy niin paljon, että vaikka ois kiviä syöny niin ei mitään apua. Uutuutena olen kokeillut luontaistuotekaupasta saatavaa antistress- nimistä teaniini valmistetta ja siitä on ollut kyllä apua, koska se vaikuttaa jollain tapaa rauhoittavati mistä seuraa ettei stressaa...Tämä tuote ei väsytä eikä aiheuta mitään riippuvuutta. Itse olen käyttänyt edellisenä iltana ja ennen stressaavaa tilannetta hyvissä ajoin (jos mahdollista) ja kyllä se on auttanut. Ei ole tarvinnut jossain palaverissa miettiä, millä verukkeella pääsisi vessaan. Ripulilääkkeillä kuten Tannopon on pitkäaikaisessa käytössä haitallisia vaikutuksia muualle elimistöön, suu kuivaa mutta voi aiheuttaa jopa keuhkoputken tulehdusta jne. johtuen lääkkeen kuivattavasta vaikutuksesta. Tannopon tosin rauhoittaa jännitysvatsaa parhaiten, joten se on mielestäni paras "hätäapu", heh.

• 123abc

Mulla on 2 vuotta ollut silleen että jos juo tai syö ihan mitä tahansa maha tulee kipeäksi ja se on myös päivittän sekaisin.
      Olen joutunut olemaan pois koulusta sen takia enkä pysty kavereitakaan näkemään vatsan ja siitä johtuvan väsymyksen takia.
      Ainoa ilo elämässä onkin perhe ja sisarukset, onneksi on kavereita kotonakin..

• Hanna

hei minulla on sama ongelma välillä enimmäkseen jos on aikainen herätys eli kouluaamu...ja nyt kun olen ollut kipeä eli flunssassa ja söin 600mg buranaa niin mulla meni varmaankin vatsa sekaisin eikä muuta ongelmaa olekkaan :(

• villasukka83

tiedän miltä sinusta tuntuu laura. itse olen kärsinyt samanlaisista oireista 7 v. oireet ovat vain pahentuneet tässä vuoden aikana.. stressaan aina jonnekkin lähtemistä.vessa reissuja saattaa olla 8 päivässä. kauppa reissunikin joudun suunnittelemaan sen mukaan mistä aina löytyy vessa hädän hetkellä.. Jokainen aamu on yhtä taistelua jotta pääsisin menemään bussilla kouluun kaupungin toiselle laidalle.. ilman että iskee ISOhätä. Stressimahan lisäksi on leikattu sappirakko, etten pysty syömään mitään rasvaista ja mausteista ruokaa. kaikki maito, sipuli, kaali, ja ruistuotteet on pahimpia.. vaivojani on tutkittu sairaalan sisätautiosastolla.. yhteen väliin epäiltiin chronin-tautia.. nyt kuulin viime marraskuussa ettei tämä ole chronintautia vaan erittäin pahalaatuinen paksusuolentulehdus joka ei parane koskaan.. on muuttunut krooniseksi ja parantumattomaksi ajan kanssa. En kyläile kovin mielelläni kun tiedän ettei ole mitään mitä voisin pistää suuhuni kun tarjotaan.. pienikin herkuttelu kostautuu seuraavana päivänä. mutta edes tuttujen ruokien syöminen ei aina takaa vatsalle rauhaa.. oirii kun vatsaa huvittaa.. monien lääkärissä käyntien myötä on lääkeresepti "kokoelmani" karttunut jo sen verran laajaksi että niistä saisi koottua pienehkön kirjan.. lääkettä on jos jonkinlaista. parhaimmat lääkkeet mitä käytän tällä hetkellä on. imodium = auttaa ripulointiin, resepti vapaa. Disflatyl = auttaa ilmavaivoihin. Panadol 1mg = kipuihin, hellävarainen vatsalle, resepti vapaa. Lihtalgin = sappi kipuihin.. auttaa närästykseen. Pepsiduo = lievempään närästykseen..
      olen monet kerrat menettänyt elämänhaluni kun ei pysty syömään mitään normaaleja ruokia... ilman avopuolison ja mamman tukea olisin jo varmasti ajautunut hulluuden partaalle, he ovat ainoat jotka todella ymmärtävät vaivani. Ainoa millä tätä jaksaa on huumori.. voimia sinulle..

• a

lool

• MInä vaan

Tervehdys kaikille,
        Minulla oli kanssa maha sekaisin noin pari kuukautta. Menin sitten lääkäriin ja minusta otettii verikoe ja ulostenäyte. Niistä ei löytynyt mitään sitten. Menin lääkäriin uudelleen ja hän kysyi, että mitä syön ja olenko vaihtanut ruokatottumuksiani. Enhän minä ollut muuttanut niitä, joka tekikin siitä erikoisen. Lopulta hän kysyi juoma tavoistani ja siitä löytyi ratkaisu. Eli lopetin limpparin ja energiajuomien juomisen ja meni pari päivää niin ripulit oli ohi ja vatsa pelaa hyvin!

• Vidyt

Tässä nyt muutaman vuoden päälle itsellänikin ollut jos jonkin asteen ongelmia mahan kanssa. Eniten nyt vaivaa se ripulointi ja silloin tällöin pahat mahakivut. Kavereita ei voi nähdä ikinä, eikä missään muuallakaan käydä. Syksyhän tuo sitten uudet ongelmansa koulun suhteen. Immodiumia käytän aina silloin tällöin, jos tiedän jo olevani kotoa poissa. Visibliä koitin, mutta ei tuntunut auttavan. Nyt on maitohappobakteerin vuoro, mutta yhtä tyhjän kanssa sekin. Lääkärit eivät ole tienneet mikä vaivaa.
      Tahtoisin vain normaalin mahan, jotta saisin normaalin elämän!

• ripsa50

Onko sinulta poissuljettu keliakin mahollisuus? Itsellä todettiin jatkuvan ripuloinnin tutkimuksissa.

• Ärtynyt vatsa
    • lörtsy_1980

Mulla ripuli ollu vaivana n. 5-6 vuotta. Ihan hirveetä,kun se rajottaa niin paljon elämää.
      Ois niin ihanaa mennä vaik metsään retkelle perheen kanssa, ilman sitä
      paniikinomaista tunnetta että kohta on vatsa sekasin. Kerran olin
      lasten kanssa lenkillä ja ihan yllättäen menin aivan kuralle..noh, lapset, äitipä käväisee
      tuolla metsässä pissillä niin menkää te edeltä.. Että sekin kerta itketti, miten surkee
      vatsa voi olla!!
      Joskus olen joutunut kaupassa jättämään ostoskorin käytävälle ja singahtamaan vessaan..kori
      oli onneks samalla paikalla kun tulin pois. Matkoilla olin mieheni kanssa venäjän puolella,
      niin mikä PANIIKKI meinas iskee kun rajalla oli kauhee letka autoja jonossa,
      eikä varmaan vessaa missään. Onneks se meni hyvin (aamulääkitys; matohappobakteeria,
      imocuria 2-3 ja drinkiks visibliniä).

Silti meinas tulla ihan paniikikohtaus, tai siltä se tuntui. En halua IKINÄ kokea sitä uudestaan. Olen käynyt lääkärillä ja viimeks otettiin ihan hirveesti verikokeita, missään ei ollut mitään, kaikki arvot ok. Ja seuraavana edessä paksusuolen tähystys.
      Ensin aattelin, etten mene sinne! Pelottaa.. Mutta tuon reissun jälkeen taas on
      mieli muuttunut ja kyllä menen. Jos saan diagnoosin ja ehkä lääkkeitä, jotka
      helpottaa tätä asiaa, niin on se sen arvoista, vaikka epämiellyttävälle
      tuntuukin tuo tutkimus.

Taidan yrittää tuota maitotuotteiden lopettamista, tiedän sen olevan mulle vaikeeta. Rakastan jogurtteja ja kermaa..ja suklaata. Mun kaveri valittaa aina kovaa vatsaansa, voi mikä ihanuus sellainen vaiva oliskin!!!!

• auttaisko kukaan?

Mulla on kohta 3vuotta ollut sillee että jos juo tai syö ihan mitä tahansa,siis aivan mitä tahansa, niin maha menee heti aivan sekasi.. joskus on toki(harvoin) tilanteita milllon se ei mene heti syönnin jlkeen sekasin..
      Olen joutunut lintsaamaan sen takia koulusta erittäin paljon,, enkä myöskään monesti pysty kavereitakaan näkemään vatsan ja siitä johtuvan pelon takia, että milloin se menee sekaisin ja kuuluu hirvittävä murina.,
      Ihan mitä tahansa laitan suuhununi, vaikka juon pelkästään vettä, niin muutaman minutin päästä se menee jo sekaisin.. siksi en ole vuosiiin syönyt enää juuri lainkaan normaalisti vaikka pitäisikin, mitä nyt kerran tai pari kertaa viikossa yhen ruuan ja sitäki ennen on pitäny miettiä tarkkaan sen päivän suunnitelmat.. välillä vaan syön sen yhen ruisleivän ns. "päiväruoaksi"
      maito,ja ylipäätäänsäkki kaikki maitotuotteet.. se on yhtä tuskaa sen jälkeen jos on vaikka yhden jäätelönnki syöny. Vatsani rajoittaa elämääni aivan liikaa..en edes heti uskalla uusia tuttavuuksia tehdä,kun on se pelko tästä ihanasta vatsastani ja että miten se seuraavaksi reagoi.. sekin tekee tästä paskemman jutun, sillä olen jännittäjätyyppejä, ja jännitän pienistäki asioista välillä vähän liikaa ja siinä yhteydessä tuntuu että vatsani on vielä enemmän sekaisin.. tuntuuu ettei kukaan tajua tätä, vaikka kuinka monelle olen yrittäny selittää,, aina tulee vastaus "joo, mullaki on monesti semmosta" ja silti niillä kenelläkää ei oo mitään ongelmaa koskaan missään julkisissa paikoissa ... lääkäriinkään on ihan turha mennä,. eihän ne oo ennenkää ottanu mitää juttuja tosissaan, ei edes sitä että minulla on jatkuvia päänsärkyjä ollu kolmen vuoden ajan.. sanottu vaan että jännityspäänsärkyä.. ja paskat. vatsani ei ole kuitenkaan sekaisin sillain että pitäs heti päästä vessaan, mutta se on semmosta ainaista murinaa, sellaista ku olis nälkä ehkä vähän pahempaakin.. eihä sellasta jaksa kukaaan.. jos olen oikeasti halunnu tehdä jotain kavereden kans, olen jättänyt ruuat väliin siltä päivältä., on ainaki vähän helpotttanu. olen myös yrittänyt aloittaa syömään säännöllisesti ruoat, mutta jokaisen ruoan jälkeen se vatsa menee sekaisin, mitä tahansa laitanki suuhuni, ja siksi se onkin vain jääny aina yrittämiseksi.. tekisin mitä tahansa jos saisin tämän loppumaan.. vihaan tätä. miten sen sais loppumaaan?? onko kenelläkään vastaavia ongelmia?

• Peruna-allergia

Kaverilla oli samaa vaivaa n. 10v ajan eikä lääkärissä löytynyt ratkaisua vaikka kävikin useissa eri allergiatesteissä ja kokeili diettejä. Lopuksi syyksi ilmeni peruna-allergia, joka johtui viljelyssä käytettyjen torjunta-aineiden kertymisestä perunoihin niiden pitkän kasvuajan aikana. Nykyään ongelmitta ja pääsee reissuille kaveriporukan kanssa. Kannattaa kokeilla jos siitä löytyisi apu :) Porkkana ja muut juurekset kannattaa myös alussa jättää ainakin hetkellisesti, jotta selviää olisiko vatsavaivat tästä johtuvaa vai mikäli jostain muusta syystä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2243
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      303
      1216
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      949
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      905
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      716
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      642
    Aihe