Hemingwayn itsemurha

Aikaisemmin olin jotenkin pettynyt Hemingwayn itsemurhaan. Tuntui väärältä, surkealta jne. Nyt yhdestä dekkarista sain tiedon, että hän oli ollut kovin sairas ja sen takia katsoi parhaaksi päättää päivänsä kuin kitua ja sitten kuolla.

Tämähän oli sitten aivan johdonmukaista sankarimaista elämää niinkuin hänen koko elämänsä ja tuotantonsa.

Ehkä joku tietää tarkemmin nämä viimeiset tapahtumat.

Olli S.
www.angelfire.com/journal2/o_santavuori

11

2065

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viejo

Kirjailija Joyce Carol Oates on kirjoittanut novellin Hemingwayn viimeisistä päivistä kirjassa Wild nights! : stories about the last days of Poe, Dickinson, Twain, James, and Hemingway.

Kovin eläytyvää tekstiä Papan lopun aikojen tuskaisesta olosta. En tiedä tähän hätään onko kirjaa suomennettu.

• TobiasA

Carlos Bakerin Ernest Hemingwayn elämäkerta sisältää aika hyvän kuvauksen Hemingwayn viime hetkistä.

Aikanaan Hemingway oli minullekin merkityksellinen kirjailija, mutta iän myötä maku on muuttunut. Mutta onhan H:n novelleissa todellisia helmiä. Sitä ei voi kiistää.

• Viejo

Ja tässä vaiheessa ymmärtää novellia Siisti, hyvin valaistu paikka suorastaan pelottavan hyvin....

• Viejo kirjoitti:

Ja tässä vaiheessa ymmärtää novellia Siisti, hyvin valaistu paikka suorastaan pelottavan hyvin....

Kiitos hyvistä viitteistä. Katsoin myös heti nyt ensiksi netistä elämänkertoja, ja kyllähän Hemingwayn tilanne oli aika paljon monimutkaisempi kuin olen luullut. Hänellä oli monenlaisia sairauksia, paranoiaakin ja viinan juonnin aiheuttamaa. Lisäksi suvussa oli monta itsemurhaa, hänen isänsäkin oli ollut aika lailla samanlaisessa tilanteessa ja tehnyt itsemurhan.

Sairauksia kuin sairauksia, mutta kuitenkin johdonmukaista kirjallisen tuotannon sisältöönkin nähden. Ei hän varmaan halunnut jäädä kärsimään.

Itse olen ajatellut etten koskaan tee itsemurhaa, antaa asioiden mennä niinkuin menevät. Poikkeuksena voisi olla juuri kvulias,toivoton sairaus, ja sitten keskitysleirin toivottomuus ja nöyryytykset, jolloin pitäisi viedä mahdollisimman monta vartijaa samalla mukanaan. Siellä ei kannata enää elää, ellei tunne itseään valituksi todistajaksi, niinkuin jotkut selvinneet ovat tunteneet.

• jos h. t.

sanottiin "asetta puhdistaessaan".
        Lue Saaret ja virta!

• 888999

Esimerkiksi "Siisti hyvin valaistu paikka" on uskomattoman hyvin kirjoitettu novelli, se jo yksinään riittää nostamaan Hemingwayn kaikkienaikojen merkittävimpien kirjailijoiden joukkoon. Kaikki täsmää: tapahtuma paikka espanja/fasismi vs sosialismi, jokainen kuvattu ele, jokainen sanottu lause, kaikki merkitsee jotakin enemmän, kuin mitä pelkät sanat voisivat kertoa. kaiken takana on tavaton tunnelataus, jäävuoritekniikkaa puhtaimmillaan. Joycekin on sanonut tuon olevan yksi parhaimmista koskaan kirjoitetuista tarinoista, ja se kuvastaa myös hyvin hemingwayn epätoivoista maailmankuvaa, joka varmasti oli merkittävä syy siihen että hän päätyi tappamaan itsensä.

• thtrth

Epätoivoisen alkoholistin itsemurha, uljaista kirjallisista saavutuksista huolimatta.

• Parantumaton sairaus taisi olla itsemurhan syynä myös Joel Lehtosella ja Yrjö Jylhällä.

• Kari Dek

"Nyt yhdestä dekkarista sain tiedon, että hän oli ollut kovin sairas ja sen takia katsoi parhaaksi päättää päivänsä kuin kitua ja sitten kuolla."

Olli S, mistä dekkarista mahtaa olla kysymys?

• En tosiaan enää saa selville.

• Kari Dek

Kiitos joka tapauksessa nopeasta vastauksestasi! Luin vain tämän keskusteluketjun vasta eilisiltana ja kiinnostuin asiasta, kun avausviestisi vaikutti viittaavan "kirjallisuudelliseen" dekkariin Hemingway-käsittelyineen.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3335
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      121
      1355
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1285
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      71
      1038
    5. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      1031
    6. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      187
      1016
    7. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      957
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      931
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      67
      910
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      78
      865
    Aihe