Hemingwayn itsemurha

Aikaisemmin olin jotenkin pettynyt Hemingwayn itsemurhaan. Tuntui väärältä, surkealta jne. Nyt yhdestä dekkarista sain tiedon, että hän oli ollut kovin sairas ja sen takia katsoi parhaaksi päättää päivänsä kuin kitua ja sitten kuolla.

Tämähän oli sitten aivan johdonmukaista sankarimaista elämää niinkuin hänen koko elämänsä ja tuotantonsa.

Ehkä joku tietää tarkemmin nämä viimeiset tapahtumat.

Olli S.
www.angelfire.com/journal2/o_santavuori

11

1935

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viejo

      Kirjailija Joyce Carol Oates on kirjoittanut novellin Hemingwayn viimeisistä päivistä kirjassa Wild nights! : stories about the last days of Poe, Dickinson, Twain, James, and Hemingway.

      Kovin eläytyvää tekstiä Papan lopun aikojen tuskaisesta olosta. En tiedä tähän hätään onko kirjaa suomennettu.

    • TobiasA

      Carlos Bakerin Ernest Hemingwayn elämäkerta sisältää aika hyvän kuvauksen Hemingwayn viime hetkistä.

      Aikanaan Hemingway oli minullekin merkityksellinen kirjailija, mutta iän myötä maku on muuttunut. Mutta onhan H:n novelleissa todellisia helmiä. Sitä ei voi kiistää.

      • Viejo

        Ja tässä vaiheessa ymmärtää novellia Siisti, hyvin valaistu paikka suorastaan pelottavan hyvin....


      • Viejo kirjoitti:

        Ja tässä vaiheessa ymmärtää novellia Siisti, hyvin valaistu paikka suorastaan pelottavan hyvin....

        Kiitos hyvistä viitteistä. Katsoin myös heti nyt ensiksi netistä elämänkertoja, ja kyllähän Hemingwayn tilanne oli aika paljon monimutkaisempi kuin olen luullut. Hänellä oli monenlaisia sairauksia, paranoiaakin ja viinan juonnin aiheuttamaa. Lisäksi suvussa oli monta itsemurhaa, hänen isänsäkin oli ollut aika lailla samanlaisessa tilanteessa ja tehnyt itsemurhan.

        Sairauksia kuin sairauksia, mutta kuitenkin johdonmukaista kirjallisen tuotannon sisältöönkin nähden. Ei hän varmaan halunnut jäädä kärsimään.

        Itse olen ajatellut etten koskaan tee itsemurhaa, antaa asioiden mennä niinkuin menevät. Poikkeuksena voisi olla juuri kvulias,toivoton sairaus, ja sitten keskitysleirin toivottomuus ja nöyryytykset, jolloin pitäisi viedä mahdollisimman monta vartijaa samalla mukanaan. Siellä ei kannata enää elää, ellei tunne itseään valituksi todistajaksi, niinkuin jotkut selvinneet ovat tunteneet.


      • jos h. t.

        sanottiin "asetta puhdistaessaan".
        Lue Saaret ja virta!


      • 888999

        Esimerkiksi "Siisti hyvin valaistu paikka" on uskomattoman hyvin kirjoitettu novelli, se jo yksinään riittää nostamaan Hemingwayn kaikkienaikojen merkittävimpien kirjailijoiden joukkoon. Kaikki täsmää: tapahtuma paikka espanja/fasismi vs sosialismi, jokainen kuvattu ele, jokainen sanottu lause, kaikki merkitsee jotakin enemmän, kuin mitä pelkät sanat voisivat kertoa. kaiken takana on tavaton tunnelataus, jäävuoritekniikkaa puhtaimmillaan. Joycekin on sanonut tuon olevan yksi parhaimmista koskaan kirjoitetuista tarinoista, ja se kuvastaa myös hyvin hemingwayn epätoivoista maailmankuvaa, joka varmasti oli merkittävä syy siihen että hän päätyi tappamaan itsensä.


    • thtrth

      Epätoivoisen alkoholistin itsemurha, uljaista kirjallisista saavutuksista huolimatta.

    • Parantumaton sairaus taisi olla itsemurhan syynä myös Joel Lehtosella ja Yrjö Jylhällä.

    • Kari Dek

      "Nyt yhdestä dekkarista sain tiedon, että hän oli ollut kovin sairas ja sen takia katsoi parhaaksi päättää päivänsä kuin kitua ja sitten kuolla."

      Olli S, mistä dekkarista mahtaa olla kysymys?

      • En tosiaan enää saa selville.


    • Kari Dek

      Kiitos joka tapauksessa nopeasta vastauksestasi! Luin vain tämän keskusteluketjun vasta eilisiltana ja kiinnostuin asiasta, kun avausviestisi vaikutti viittaavan "kirjallisuudelliseen" dekkariin Hemingway-käsittelyineen.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1448
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1002
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      715
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      670
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe